• Ei tuloksia

Emersonin filosofinen voima

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Emersonin filosofinen voima"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

Tuula Närhinen, Surf (2001), yksityiskohta teoksesta

Heikki A. Kovalainen

Emersonin

filosofinen voima

Emersonin filosofisen voiman tutkiminen avaa uusia näkökulmia filosofian historian inhimillisesti tärkeisiin kysymyksiin. Huomion kiinnittäminen vähän tunnettuun m utta vaikutusvaltaiseen ajattelijaan tuo esiin paradigm ojen varjoon jääneitä painotuksia.

Emerson ennakoi eksistentialismia ja yleensäkin ihmiselämän filosofiaa m utta ilman monille eksistentialisteille tyypillistä synkkyyttä. Emersonilainen filosofia tarjoaa lohdullisen ja

myönteisen elämänkäsityksen, jossa on paikkansa vastoinkäymisille ja kärsimyksillekin. Moraalisesti ratkaisevat kysymykset ovat

hedelmällisessä yhteydessä teoreettisiin ongelmiin.

M

ja

2 /2 0 0 8 N IIN C ^N Ä IN • 27

(2)

Emerson esieksistentialistina

mielikuva

henkisyydestä.

Autenttiset elämät, Jumala

...jatkuu sivulta 25

Suuren yleisön keskuudessa Emerson tunnetaan parhaiten esseestään Self- Reliance, joka ilmestyi hänen vaikutus- valtaisimmassa teoksessaan Essays: First Series (1841). Tämän ja toisen filosofi sen pääteoksensa Essays: Second Series (1841) aikoihin hän työskenteli samal la amerikkalaisten transsendentalistien om an lehden p äätoim ittajana ja antoi esimerkin täm än vapaamuotoisen, hen- kis-kirjallisen liikkeen piirissä toim ineille kulttuurivaikuttajille. Vuosina 1847-1848 Emerson matkusti toisen kerran Euroop paan ja piti Englannissa luentokiertueen.

Hänelle m yönnettiin Harvardin kunnia tohtorin arvo 1866, ja vuosina 1870-1871 hän piti ensimmäisen yliopistoluentosar- jansa Harvardissa. Hän kuoli kotonaan Concordissa vuonna 1882.

Jo e linaikanaan Emerson inspiroi m onia kirjailijoita Thoreausta ja Whitma-

nlsta Hawthorneen ja Melvilleen. Filosofi na häntä luki tarkasti ja syväluotaavasti Friedrich Nietzsche, joka ammensi am e rikkalaiselta vaikutteita läpi uransa.

Emersonilaiset ju o n tee t o va t myös amerikkalaisen pragmatismin, erityisesti William Jamesin ja John Deweyn, taus talla. Useat viimeaikaisessa Emerson-tut- kimuksessa esitetyt filosofiset vertailut - Nietzschestä ja pragmatisteista moraali seen perfektionismiin, fenom enologiaan ja ranskalaiseen 1900-luvun ajatteluun - osoittavat, ettei Emersonia pidä kuiten kaan kiinnittää m inkään yhden ajatus suunnan edustajaksi.

Teoksia

Nature (1836), teoksessa Nature, Ad- dresses, and Lectures (1849), 1971, 7-45.

- Luonto. Suom. Antti Immonen. Euroop palaisen filosofian seura, Tampere, 2002.

"Am erican Scholar" (1837), teoksessa

Ibid., 52-70.

Essays: First Series (1841). 1979.

- Esseitä (luku I). Suom. J. A. Hollo. WSOY, Porvoo, 1958, 9-225.

Essays: Second Series (1844). 1983.

- Esseitä (luku II; ks. yllä), 226-395.

Representative Men: Seven Lectures (1850). 1987.

- Ihmiskunnan edustajia. Suom. Volter Kil pi. Otava, Helsinki, 1909.

- Suuria miehiä. Suom. J. A. Hollo. WSOY, Porvoo, 1964.

The C onduct of Life (1860). 2003,

Teokset o v a t ilm estyneet k o o ttuje n teosten sarjassa The C o lle cte d Works of Ralph Waldo Emerson. Sarjassa on il mestynyt toistaiseksi kuusi osaa. Toim.

Robert E. Spiller et ai.. The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, MA, 1971-.

Teksti: Heikki A. Kovalainen

28 • N IIN e f N Ä IN

(3)

.”2

Self-Reliance

Lohtu

GAUDEAM US

HEL S I NK I UNI V E RS I T Y PRESS

:#

. .?•

Tl

ja

R A L P H W A L D O E M E R S O N I N F I L O S O F I A N Ä Ä R I V I I V O J A

E m erson ja filo s o fia 22

M uist a m yös n äm ä Gau d eam u k sen f ilo so f iat eo k set :

w w w . g a u d e a m u s . f i

(4)

RALPH WALDO E M E R S O N

LUONTO

.3

.4

.”5

.6 Elämä ~ kulttuuri

.7

1

N IIN N Ä IN -kirjat

tilaukset@netn.fi

www.netn.fi

(5)

liance, toisen

lu kijassa

filosofi

Lopuksi

itse etiikkaa.

Viitteet

6

Kirjallisuus

1933 1939

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ristiretkellä ja tutkimusmatkalla Tavallaan Uskonto ja ihmismie- li -teoksen kirjoittajat ovat samal- la kertaa sekä ristiretkellä että tut- kimusmatkalla kirjoittaessaan no- peasti

Filosofi Emmanuel Levinasin (1996) mukaan emme voi tietää toisistamme paljoakaan, mutta voimme saada yhteyden ja olemme toisesta vas- tuussa – halusimme tai emme – kun näemme toisen

Haas- teeksi muodostuu se, että samal- la saattaa ihmisten kokema kiire lisääntyä niin paljon, että kiin- nittyminen elämään jää vajaaksi.. Vauhtia kiihdytetään vuosi vuo-

Arkiähky kumpuaa siis siitä, että ihminen tuskastuu arkipäivän ongelmiin ja haluaa jotain toisenlaista, mutta samal- la on suorastaan intohimoisesti arjessa kiinni ja tajuaa, että

Harkittaessa kansallisten finanssipolitiikan sääntöjen sisällyttämistä lakiin tullaan samal- la ajankohtaiseen kysymykseen siitä, tulisiko Suomen lainsäädäntöön

Monet laitoksen naishenkilökunnasta ovat kokeneet, että naisten tekemiä töitä ja tutkimusaiheita arvostetaan ja kannus- tetaan vähemmän kuin miesten – samal- la suurin osa

titutionaalisi~ muotoja -jotka ovat aina samal- la sekä käytännön eli toiminnan muoto että aja- tusmuoto: "Praxiksen muodot ja niitä vastaavat ateoreettisen

Samal- la ihminen ja ihmisen toiminta ajatellaan luonnon ulkopuoliseksi, eikä sitä, mikä on luontoa, kyseen- alaisteta.. Joitain osia ihmisen tuottamasta luonnos- ta voidaan