• Ei tuloksia

Voiko ihminen kelvata luonnolle? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Voiko ihminen kelvata luonnolle? näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Voiko ihminen kelvata

luonnolle?

Kari Lagerspetz Jared Diamond: Kolmas

simpanssi. Ihmiseläimen evoluutio ja tulevaisuus. Suomennos Kimmo Pietiläinen. Terra Cognita 2007.

On hienoa, että Jared Diamondin klassikkonakin pidetty teos Kol- mas simpanssi on vihdoin saatu myös suomeksi. Alkuteos ilmestyi jo vuonna 1992 ja perustuu osak- si tekijän aikaisemmin Yhdysvalto- jen johtavissa yleistajuisissa tiede- lehdissä julkaisemiin kirjoituksiin.

Esipuhe ja ensimmäinen lu- ku avaavat oven kirjaan mones- sakin mielessä. Jo niissä ihmisen ja simpanssin solutumien DNA:n 98,4 %:n samanlaisuus (tai 1,6 %:n erilaisuus) mainitaan ainakin kym- menen kertaa. Lajien väliset tär keät erot eivät siis ilmeisesti näykään geenien perustana olevan DNA:n rakenteen laadullisissa eroissa. Tä- mä (jo vuosina 1972–85 saatu ja vahvistettu tulos) on aikanaan yl- lättänyt monet muutkin kuin tä- män kirjan tekijän.

Monien biologiassa tärkeiden, kuten esimerkiksi eri lajien välis- ten erojen, on kauan ajateltu olevan suoria seuraamuksia geenien erois- ta. Eliölajien rajaaminen on yleen- sä selvempää kuin sukujen rajaa- minen. Jos solutumien DNA:n sa- manlaisuus otetaan ainoaksi suvun kriteeriksi, sekä luokittelijoiden et- tä luokiteltavien järki jää jäähylle.

Biologisessa systematiikassa on yleensä käytetty väljemmin mää- riteltyä suvun käsitettä, joka ottaa huomioon muutkin eliöiden väli- set erot.

Diamondin teoksen mukaan simpanssien ja ihmisen esivan- hemmat erkanivat toisistaan eri lajeiksi ehkä 7 (tai 6) miljoonaa vuotta sitten. Miljoona vuotta sit- ten eräät esi-ihmiset siirtyivät Afri- kasta Etelä-Aasiaan ja Eurooppaan.

Vasta noin 40 000 vuotta sitten oli jonkinlaisia nykyihmisiä, jotka al- koivat käyttää puhuttua kieltä.

Näistä aika-arvioista etenkin keskimmäinen on muuttunut. Ny- kyihmisen varhaiset vaellukset ja esimerkiksi myöhemmät mahdol- liset yhteydet Neanderthalin ihmi- siin ovat olleet jatkuvan tutkimuk- sen kohteena. Etenkin jäänteissä olevan DNA:n koostumusta on sel- vitetty aivan viime vuosinakin. Kir- jan tekstiä täydentävät kirjallisuus- luettelot ulottuvat vain vuoteen 1990, koska alkuperäisteos julkais- tiin Yhdysvalloissa vuonna 1992.

Paleontologien tekemistä löy- döistä huolimatta kaikki mitä näi- nä pitkinä aikoina tapahtui on ar- vailujen varassa. Tässä tarjoutuu monia mahdollisuuksia erilaisiin ajatuskokeisiin ja sellaiseen tieteis- fiktioon, jota tekijä kutsuu "paleo- runoudeksi".

Hyvä esimerkki siitä, miten vähän voimme saada tietoa jo-

pa omalle elämällemme tärkeiden biologisten ilmiöiden alkuperästä, on ihmisen piilo-ovulaatio. Nai- set eivät yleensä tiedä ovulaation ajankohtaa, eivätkä kiinnitä siihen muidenkaan huomiota, vaan ovat jatkuvasti seksuaalisesti aktiivisia, toisin kuin muiden lajien naaraat, joilla on ovulaatioon liittyvä sel- västi ilmenevä kiima-aikansa. Dia- mond esittelee kuusi eri tutkijoiden esittämää ihmisen piilo-ovulaation evolutiivista selitystä, mutta ei ole tyytyväinen niihin.

"Tämä arvoitus kuvaa laaja-alaista ongelmaa, joka liittyy kausaation löy- tämiseen evoluutiobiologiassa samoin kuin historiassa, psykologiassa ja mo- nilla muilla aloilla, joilla muuttujia ei voida käsitellä säädeltyjen kokeiden te- kemiseksi. Tällaiset kokeet olisivat va- kuuttavin tapa osoittaa syy tai toimin- to" (s. 90).

Diamondin mietteisiin voi lisä- tä, että tässä ei ehkä olekaan kysy- mys lisääntymisen maksimoinnis- ta, vaan ihmisen sukupuolten väli- sestä sosiaalistumisesta. Joidenkin nisäkäslajien koirailla ei ole kiima- aikaa, kuten ei miehelläkään, mut- ta eipä sitä ole naisellakaan.

Diamond kirjoittaa: "...tavat ei- vät olisi kestäneet nykyaikaan ellei olisi ollut joitakin ylläpitäviä tekijöi- tä. Tapojen ilmaantumisen aiheutta- neet tekijät eivät kuitenkaan välttä- mättä ole olleet samat kuin nykyään vaikuttavat" (s. 91). Ja myöhemmin:

"Kaikkia ihmisen toiminnan tavoit- teita ei voida palauttaa jälkeläisten tuottamiseen. – Tämä tavoitteiden valitsemisen mahdollisuus on eräs suurimpia poikkeamiamme muis- ta eläimistä" (s. 107).

Nämä ovat tärkeitä nykyisen biologian perusajatuksia. Niihin

64 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 6 / 2 0 0 8

(2)

palataan kirjassa muuallakin, esi- merkiksi vanhenemisen ongel- man yhteydessä. Eliöyksilön van- heneminen on eri tapahtuma kuin vanhenemisilmiön kehitys eliöissä.

Niinpä niiden selityksetkin ovat eri asioita, vaikka ne kielenkäytössäm- me usein sekoittuvat. Lintutieteili- jä J.T. Bakerin vuonna 1938 ehdot- tama proksimaattisten, välittömi- en eli lähiselitysten ja ultimaattis- ten, evolutiivisten eli perimmäisten selitysten erottaminen selvittää tä- tä. Jonkin ilmiön selitys on eri asia kuin saman ilmiön synnyn selitys.

Evoluutiobiologiassa kelpoisuus määritellään jälkeläisten tuoton kautta. Mutta, kuten Diamond to- teaa, ainakin ihmisellä on paljon tietoista, tahdonalaista käyttäyty- mistä, jolla ei ole suoraa yhteyttä li- sääntymistuloksen parantamiseen.

Kirjan biologiaa käsittelevissä alkuosissa tuodaan siis esille perus- tat myös sen kulttuuria käsittelevil- le luvuille. Jo alkuteoksen ilmesty- misaikaan olisi voinut toivoa vielä selvempiä pidäkkeitä eri eläinlajeja rinnastaviin vertailuihin ja adapta- tionismiin eli eliöiden ominaisuuk- sien tulkitsemiseen sopeutumiksi.

Linnuthan ovat vain matelijoiden kautta etäistä sukua nisäkkäille ja ekologisestikin hyvin toisenlaisia.

Lisäksi monet meille näkyvät eliöi- den ominaisuudet voivat olla mui- den tärkeämpien ominaisuuksien sivuilmiöitä tai evoluutiossa mer- kityksettömiä.

"Jos eettinen koodimme erottaa täysin mielivaltaisesti ihmisen kaikista muis- ta lajeista, niin koodimme perustuu silkkaan itsekkyyteen eikä mikään korkeampi periaate ohjaa sitä" (s. 37).

Ihminen on kuitenkin yleensä otettava erikseen, niin kuin tässä- kin kirjassa tehdään. Itsekkyys on kai ihmisellä, kuten muillakin la-

jeilla, tärkeä säilymistä ylläpitävä periaate, mutta sitä korkeammis- takin periaatteista ihminen on yk- sin vastuussa.

Kirjan loppupuoli esittelee teki- jän käsityksiä inhimillisen kulttuu- rin ilmiöistä, mm. kielten kehityk- sen, taiteen ja maatalouden alkupe- rän sekä päihteiden käytön, sotien, kansanmurhien, väestöpolitiikan ja luonnonsuojelun kannalta.

Jared Diamond (s. 1937) on fy- siologi ja lintutieteilijä, mutta hän on perehtynyt monilla, alunperin lintuja koskevilla tutkimusmatkoil- laan Uuteen-Guineaan ja sen kan- soihin. Monipuolisena tietokirjaili- jana hän tuo uusia tietoja ja näkö- aloja kulttuurien vertailuun myös myöhemmissä kirjoissaan.

Tietojen lomassa on ripaus pa- leorunouttakin, mutta eettiset kan- nanotot ovat selkeitä. Vaikka ih- misten syntiluettelo on pitkä, Dia- mond ajattelee kuitenkin, että ih- miset voisivat oppia siitä jotain ja sen kautta välttyä itsetuholta luon- nossa. Älynsä avulla sopeutuneen lajin pitää käyttää sitä edelleenkin.

Tämän kirjan luvut haastavat vieläkin. Tämä on ehkä aikansa klassikon tosi tunnusmerkki.

Kirjoittaja on Turun yliopiston eläintie- teen emeritus-professori.

Säätä kaikille

Markku Poutanen Hannu Karttunen, Jarmo Koistinen, Elena Saltikoff ja Olli Manner: Ilmakehä, sää ja ilmasto.

Ursa 2008.

On taas säitä pidellyt. Kun tutut tai tuntemattomat kohtaavat, mistä

muusta puhuttaisiin, jos ei säästä.

Sää, sääilmiöt ja ilmasto kiinnosta- vat, koskettaahan sää meitä jokais- ta. Ilmakehä, sää ja ilmasto on to- della tukeva paketti säästä ja sääil- miöistä. Kuten kirjoittajat toteavat, tämä kirja ei tee kenestäkään me- teorologia, mutta kirjan lukemisen jälkeen sekä ennusteista että omis- ta havainnoista voi saada irti paljon enemmän kuin aluksi arvaakaan. Ja onhan siinä paljon muutakin.

Kirjan ensimmäinen versio il- mestyi runsaat kymmenen vuot- ta sitten nimellä Ilmakehä ja sää.

Vaikka tekijät ovat pysyneet sa- moina, on kirja kokenut niin suu- ren muodonmuutoksen, että myös nimen muuttaminen on ollut pai- kallaan. Samalla paksuutta on tul- lut lisää yli sata sivua, nyt tämä lä- hes 500-sivuinen järkäle kattaa kai- ken mitä ilmastosta ja säästä tulee maallikolle mieleen kysyä ja vähän enemmänkin. Teos on laajin suo- meksi julkaistu sääkirja; taitaa olla vaikeaa löytää maailmaltakaan vas- taavaa teosta. Kirjoittajat ovat tun- teneet hyvin asiansa, lisäksi monet Ilmatieteen laitoksen tutkijat ovat osallistuneet eri lukujen laatimi- seen. Tekstit on saatu yhtenäistet- tyä niin hyvin, että eri kirjoittajien osuuksia ei erota. Hyvä asia sekin.

Ilmakehän rakenteen, fysiikan ja kemian kautta siirrytään ilmastoon ja ilmaston muutokseen. Ilmastol- la tarkoitetaan ainakin muutamien vuosikymmenten mittaisten ajan- jaksojen keskimääräisiä olosuh- teita, mutta kirjassa käydään läpi lyhyes ti maapallon ilmaston koko historia. Tässä edellisten lukujen perustiedot ovatkin tarpeen, mut- ta vaikeustaso ja asioiden käsittelyn laajuus on saatu pidettyä sopivana.

Ilmastoon vaikuttavia tekijöitä on monia, Auringon säteilyn määräs-

t i e t e e s s ä ta pa h t u u 6 / 2 0 0 8 65

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

(36,1 prosentissa kaikista teksteistä). Vastaavasti väitteen kyseenalaistamista käytetään vain kahdessa tekstissä, mutta sen mukanaolo perustuu kyseisen rakenteen poikkeavuudelle

Tavaroille tarkoitettujen kulkuaukkojen valvonta on vaikeampaa, koska niissä järjestelmän pitää erottaa ihminen tavaroista tai ihmisen kulku tulee tehdä riittävän vaikeaksi..

näytteestä löytyi 80 % kaikista maailman tunne- tuista tämän suvun lajeista! Wilsonin ja muiden biologien ei tarvitse olla huolissaan alle 1 mm mittaisista otuksista, jotka

Vaikka Palotie toteaa tiedon olevan peräisin ihmisestä eikä jumalasta, hän kertoo, että "kantasolujen käyttö puhuttaa, koska solut ovat peräisin ihmisen

Kun häntä siitä nuhdeltiin, hän sanoi: ”Ettekö tiedä että sa- patti on asetettu ihmistä varten, eikä ihminen sa- pattia varten” (Mk 2:27).. Moneen ihmisen luomaan

Dalzielin teksti on mainio esitys huhun tutkimuksen mahdollisuuksista tiedon arvottamisen näkökulmasta, mutta sen historiallinen katsaus tuo niin ikään mainiosti esiin,

Ei maailmassa voinut olla toista sellaista paikkaa kuin Saarijärvi, eikä sellaista kotia kuin Koivumäki, ja mikään koulun "Lussi- juhla” ei voinut pidättää

Samal- la ihminen ja ihmisen toiminta ajatellaan luonnon ulkopuoliseksi, eikä sitä, mikä on luontoa, kyseen- alaisteta.. Joitain osia ihmisen tuottamasta luonnos- ta voidaan