• Ei tuloksia

Oppimateriaali: Jatkosodan rintamaelämä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Oppimateriaali: Jatkosodan rintamaelämä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

Oppimateriaali Sivu 1

Rintamaelämää Tehtävä 1

Tutustu Sotamuseon valokuviin, jotka kuvaavat rintamaelämää.

a) Millainen kuva rintamaelämästä välittyy kuvien perusteella?

b) Korostuuko kuvissa enemmän positiiviset vai ikävät puolet?

c) Miksi Puolustusvoimat halusi välittää positiivista kuvastoa?

Kuva 1 Lempaalassa on avattu uusi elokuvateatteri Kino Jörö. Kuvaaja sot.virk. G. Feldhoff, Sotamuseo. 4.6.1943.

Kuvan käyttöoikeus CC BY 4.0. Finna.fi: Linkki kuvan sivulle.

(2)

Oppimateriaali Sivu 2

Kuva 2 72. Asemiesilta etulinjassa. Harmonikkapartio ja kuoro esiintyy. Kuvaaja luutnantti R. Ruponen, Sotamuseo.

2.9.1943. Aineiston käyttöehto CC BY 4.0. Finna.fi: Linkki kuvan sivulle.

Kuva 3 Puhdetöitä tehdään etulinjoilla. Tuohesta tehdään voiastioita. Kuvaaja sot.virk. Niilo Helander, Sotamuseo.

28.8.1942. Kuvan käyttöoikeus CC BY 4.0. Finna.fi: Linkki kuvan sivulle.

(3)

Oppimateriaali Sivu 3

Kuva 4 Rintamaparturi, päivämäärä epäselvä. Kuvaaja V. Vuori, Sotamuseo. 1.8.1941. Kuvan käyttöoikeus CC BY 4.0.

Finna.fi: Linkki kuvan sivulle.

Kuva 5 Kirjeopiskelua harrastetaan Kannaksella laajassa mitassa. Kuvaaja Sot.virk. T.Nousiainen, Sotamuseo.

27.4.1943. Kuvan käyttöoikeus CC BY 4.0. Finna.fi: Linkki kuvan sivulle.

(4)

Oppimateriaali Sivu 4

Tehtävä 2

Tarkastele valokuvaa ”Lotta-kanttiini käy etulinjan poikia viihdyttämässä.”

a) Mitä kuvassa tapahtuu?

b) Miten sotilaat suhtautuvat lotta-kanttiiniin? Miksi?

c) Mikä oli lottien rooli rintamalla valokuvan perusteella?

d) Historiallisen empatian harjoitus. Vinkki: huomioi sukupuolten erilainen rooli jatkosodassa.

Kirjoita kaksi päiväkirjamerkintää

a. kuvassa näkyvän sotilaan näkökulmasta b. kuvassa näkyvän lotan näkökulmasta

Kuva 6 Lotta-kanttiini käy etulinjan poikia viihdyttämässä. Kuvaaja Sot.virk. U.Laukka, Sotamuseo. 28.8.1944. Kuvan käyttöoikeus CC BY 4.0. Finna.fi: Linkki kuvan sivulle.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Naisen päähine; tytön päähine; pee ́rvesk Saamelaismuseo Siida, SAAM esinekokoelma. Kuvan käy;öoikeus CC BY-ND 4.0. Finna.fi:. Linkki

Kuvaaja Bonin Volker von, Helsingin kaupunginmuseo 1952.. Kuvan käyttöoikeus CC

Kuvaaja Bonin Volker von, Helsingin kaupunginmuseo 1952.. Kuvan käyttöoikeus CC

Finna.fi: Linkki kuvan sivulle Kuvan käyttöoikeus CC BY-NC-ND

Finna.fi: Linkki kuvan sivulle Kuvan käyttöoikeus CC BY-NC-ND

torioitsijoille. Nyt ilmestymisensä aloittanut Elävän kuvan vuosikir- ja jatkaa rakenteellisesti ja myös toimituspoliittisesti vanhan Studion viitoittamaa tietä.

Eräs kuvan, ja erityisesti liikkuvan kuvan, ominaisuus on, että se vaikuttaa paljon tehokkaammin affektiiviseen per- soonallisuuden osaan kuin kirjoitettu sana.. Kuva

Kos- ka maailma on äärellinen, sitä määrittää jokin erityinen piirto, jonka voi ajatella olevan tämän maailman “ääri” siinä tapauk- sessa, ettei ajattele