• Ei tuloksia

Mitä, miten ja kenelle – yhteiskunnallisen jakamisen ikuinen ongelmallisuus näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mitä, miten ja kenelle – yhteiskunnallisen jakamisen ikuinen ongelmallisuus näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

66

KIRJA-ARVIOT

66

Mitä on oikeudenmukaisuus?

-teos tarkastelee modernia oikeu- denmukaisuuskeskustelua ja sen yhteiskuntafilosofisia perusteita.

Teoksen näkökulma on puo- lueettomassa oikeudenmukai- suudessa, ja keskustelua käydään haittojen ja etujen yhteiskunnal- lisesta jakamisesta. Lähtökohta- na on yhteiskuntafilosofi John Rawlsin 1970-luvulla esittämä

Mitä, miten ja kenelle - yhteiskunnallisen jakamisen ikuinen ongelmallisuus.

Kaisa Herne: Mitä on oikeudenmukaisuus? 2012.

Helsinki: Gaudeamus. 258 s.

ISBN 978-952-495-248-4. ISBN 978-951-768-416-3

oikeudenmukaisuusteoria ja hä- nen teoriansa myöhempien ke- hittäjien tai seuraajien ajattelun avaaminen.

Kaikki kirjan ajattelijat edus- tavat angloamerikkalaiseen pe- rinteeseen nojaavaa analyyttista yhteiskuntafilosofia, joiden teo- riat ovat liberalistisia teorioita.

Rawls on teoksen lähtökohtana, koska modernissa oikeudenmu-

kaisuuskeskustelussa on välttä- mätöntä ymmärtää hänen mer- kityksensään erilaisten oikeuden- mukaisuusnäkemysten taustalla.

Teoksen yksi anti on siinä, että tarkasteluun otetaan Rawlsin seuraajien vaihtoehtoiset näke- mykset ja kritiikki, jotka ovat ol- leet suomalaisessa keskustelussa niukasti esillä.

(2)

67 AIKUISKASVATUS 1’2015

67 NÄKÖKULMAT AIKANSA

KUVAAJINA

Oikeudenmukaisuus on norma- tiivinen käsite: se ottaa kantaa siihen, miten asioiden pitäisi olla.

Puolueettoman oikeudenmu- kaisuuden teoriat sisältävät siten kannanottoja arvoista, eli mitä oikeudenmukaisuudella tavoi- tellaan ja normeista, eli millaisin periaattein oikeudenmukaisuutta tavoitellaan.

Teos tarjoa yhteiskuntafilo- sofisia vastauksia asettamaansa kysymykseen tarkastellen oikeu- denmukaisuuskysymyksiä viides- tä näkökulmasta: hyvinvoinnin, reiluuden, resurssien, toiminta- kykyjen jaon ja yhteisen edun.

Kunkin lähtökohdan keskeiset näkökulmat ja kritiikki avataan lukijalle hyvin. Filosofisen ot- teen luonteesta johtuen esitellyt näkökulmat tulevat käsitellyiksi perusteellisesti, mutta jäävät yh- teiskunta- ja käyttäytymistietei- den näkökulmasta hivenen kon- tekstittomiksi. Lukija tarkastelee teorioita vääjäämättä myös histo- riallis-yhteiskuntatieteellisistä ja tieteenfilosofisista näkökulmista, koska teoriat edustavat aikaansa muun muassa käsityksissään tie- dosta, vallasta ja toimijuudesta.

Hyvinvointia oikeudenmu- kaisuuden päämääränä tarkas- televista teleologisista teorioista lähdetään liikkeelle utilitaris- mista, joka toimii kriittisenä läh- tökohtana Rawlsille ja muille tarkastelluille sopimusteoreet- tisille näkökulmalle. Utilitarisi- missa hyvinvointi rinnastetaan hyötyyn, ja tavoitteena on mak- simoida todennäköinen, keski-

määräinen tai kokonaishyöty.

Utilitarismin ongelmat liittyvät hyödyn määrittelyyn ja arvioin- titapoihin, joihin liittyy helposti yksilöiden oikeuksien loukkauk- sia ja hyvinvoinnin epätasaisen jaon hyväksyminen.

Utilitarismin jälkeen esitel- lään egalitarismin, prioritarismin ja suffisientarismin näkökulmia.

Egalitarismi tavoittelee hyvin- voinnin maksimoinnin sijaan erojen tasaamista. Esimerkiksi tuloeroihin ja verotukseen liitty- vässä keskustelussa käsitellään tyypillisesti tasa-arvon tavoittele- mista alaspäin tai ylöspäin tasaa- misena. Alaspäin tasaamisesta on kyse, kun pohditaan pääomatu- lojen verotuksen kiristämistä ja ylöspäin tasaamisesta, kun suun- nitellaan helpotuksia tai tulonsiir- toja alimpiin tuloluokkiin. Priori- tarismissa ihmisten hyvinvoinnin kasvattaminen on sitä tärkeäm- pää, mitä alhaisempi heidän hy- vinvointinsa on, mitä enemmän heitä on ja mitä enemmän hei- dän hyvinvointiaan voidaan kas- vattaa. Suffisientarismi näkyy esi- merkiksi keskustelussa minimitu- losta tai kansalaispalkasta, jolloin tavoitteena on taata kaikille tietty hyvinvoinnin perustaso.

OIKEUDENMUKAISUUDEN IHANNE

Oikeudenmukaisuus reiluutena tarkoittaa Rawlsilla tasaista tulon- jakoa, josta voidaan poiketa vain silloin, kun se hyödyttää kaikkein heikoimmassa asemassa olevia yhteiskunnan jäseniä. Rawls tar- kastelee, miten yhteiskunnan jär- jestämisestä voidaan sopia keske-

nään ristiriitaisiakin maailman- katsomuksia kunnioittaen.

Ihanteellisesti oikeuden- mukaisessa yhteiskunnassa pe- rusinstituutiot olisi järjestetty oikeudenmukaisesti.  Rawlsin lähtökohdista löytyvät Kantin velvollisuusetiikka, ihminen pää- määränä sinänsä ja universalismi.

Huomio on ryhmien suhteelli- sessa köyhyydessä, ja kun tavoite on tasainen tulonjako, teoria vas- tustaa muun muassa suhteellis- ten tuloerojen kasvua.

Rawlsin teoriassa moraalises- ti mielivaltaisilla ominaisuuksil- la (ominaisuudet, joihin yksilöt eivät itse voi vaikuttaa) on kes- keinen rooli. Hänen mukaansa kenelläkään ei ole omasta an- siostaan tai syystään tiettyjä syn- nynnäisiä (biologisia, yhteiskun- nallisia tai sattumaan liittyviä) ominaisuuksia. Teorian mukaan yhteiskunnalla olisi oikeus käyt- tää parhaaksi katsomallaan ta- valla yksilöiden ominaisuuksien tuottama hyöty.

SATTUMA YHTEISKUNNAN TUEN OIKEUTUKSENA

Oikeudenmukaisuuden näke- minen sattumia ja vapaaehtoisia valintoja korostavana resurssien jakona perustuu sattuma-egali- taristiseen ajatteluun. Oikeuden- mukaisuuden kannalta oleellista on, perustuuko tietty lopputulos yksilön vapaaehtoiseen valintaan vai määräytyykö se sattuman ai- heuttamien olosuhteiden perus- teella.

Ainoastaan yksilöiden va- paista valinnoista johtuvat erot hyödykkeissä tai hyvinvoinnin

(3)

68

jakamisessa nähdään oikeuden- mukaisina. Yksilön on myös kannettava vastuu vapaaehtois- ten valintojen seurauksista, eikä yhteiskunta ole velvollinen ta- saamaan valinnoista johtuvaa epätasa-arvoisuutta.

Sen sijaan sattuman aiheut- tamaa huono-osaisuutta yhteis- kunnan on kompensoitava esi- merkiksi verotuksen, tulonsiirto- jen tai julkisten palvelujen avulla.

Sattuma-egalitarismi ratkoo ky- symyksiä siitä mitä voidaan pitää yksilön vapaaehtoisina valintoi- na ja millaiset tarpeet oikeuttavat saamaan kompensaatiota: soke- alle opaskoira, kielivähemmis- töjen oikeudet saada palveluja omalla äidinkielellään, elintapa- sairauksien hoito ja niin edelleen.

GLOBAALIT OIKEUDENMUKAI- SUUSKYSYMYKSET

Toimintakykyjen oikeudenmu- kaisen jaon näkökulma nousee sosiaalisen oikeudenmukaisuu- den sopimusteoreettisen perin- teen rinnalle. Lähestymistapa jatkaa yksilön valinnan vapauk- sien kunnioittamista, ja filosofi- siksi taustavaikuttajiksi löytyvät muun muassa Adam Smith, Jere- my Bentham, Karl Marx ja John Stuart Mill.

Intialaissyntyisen hyvinvoin- titaloustieteen alalta Nobel-pal- kitun Amartya Senin mukaan oikeudenmukaisuustarkastelu- jen tulisi laajentua yksittäisen yhteiskunnan instituutioiden oikeudenmukaisen toiminnan ja sisäisten perushyödykkeiden jaon sopimusteoreettisesta tar- kastelusta globaalien todellisten

oikeudenmukaisuuskysymysten tarkasteluun.

Ideaalien sijaan tulisi tarkas- tella todellisuudessa vallitse- via epäoikeudenmukaisuuksia ja pyrkiä niiden poistamiseen muun muassa huomioimalla yk- silöiden ja ryhmien väliset erot kyvyssä muuntaa perushyödyk- keitä hyvän elämän edellytyksik- si. Martha Nussbaum on jatka- nut ja täydentänyt Sen ajattelua kirjoituksissaan.

Oikeudenmukaisuus yhtei- senä etuna johdattaa tarkaste- lemaan muun muassa kollek- tiivihyödykkeiden tuottamista.

Yhteisen hyvän tuottamiseen tarvitaan riittävä määrä yksilöitä ja näin ongelmana ovat esimer- kiksi vapaamatkustajat. Yhteisen edun tarkastelussa korostuvat enemmän haittojen kuin hyvin- voinnin merkitykset.

Lisäksi näkökulma siirtyy distributiivisesta proseduraali- seen: keskeistä on kysyä, minkä- lainen menettelytapa on perus- teltavissa, kun otetaan huomi- oon eri ryhmille tulevat haitat.

Voidaanko kansalaiset pakottaa hankkimaan kattava rokotesuoja tai minkälaisia vaihtoehtoja kil- pailukykykapitalismille voidaan luoda vaikka verotuksen keinoin?

POLIITTINEN AJATTELU

Yhteiskunnallisten instituutioiden, kuten terveydenhuollon, koulu- tuksen ja oikeuslaitoksen, toimin- nan oikeudenmukaisuus on jatku- van keskustelun kohteena.

Koska tavoitteista ja toteutta- misperiaatteista ei vallitse yksi- mielisyyttä, keskustelu suurista

yhteiskunnallisista kysymyksistä ajautuu nopeasti puoluepoliit- tiseksi väittelyksi, joka yksin- kertaistaa vääjäämättä keskus- telua.  On muistettava, että sen enempää kuin erilaisista oikeu- denmukaisuusnäkemyksistä ei voida johtaa suoraan poliittista ajattelutapaa, asia ei toimi toisin- kaan päin. 

Esimerkiksi libertarismia  ei ole helppo sijoittaa poliittiselle kartalle. Konservatiivit suosivat suitsematonta talouspolitiik- kaa, mutta voivat toivoa säätelyä kulttuurikysymyksissä. Monilla hyvinvointivaltion kannattajilla on libertaristinen näkökulma vä- hemmistöjen oikeuksiin, sanan- vapauteen ja uskonnon asemaan kun taas suitsimatonta talouspo- litiikkaa vastustetaan.

Mitä on oikeudenmukaisuus?

on antoisa yhteiskunta- ja käyt- täytymistieteilijöille useammal- lakin tavalla. Teos antaa ensin- näkin konkreettisia välineitä analysoida, mitä erilaiset oikeu- denmukaisuusteoriat tarkoittavat yhteiskunnallisia palveluja tuot- tavien instituutioiden toiminnan arvioinnin näkökulmasta.

Tyypillistä sosiaalisen oikeu- denmukaisuuden tarkastelussa on, että keskustelusta ja päätök- senteosta löytyy erilaisten yh- teiskuntapoliittisten näkökul- mien ja tasa-arvonäkemysten kerrostumia, jotka vaihtelevat ja kamppailevat tilasta. Esimerkik- si koulutuspolitiikassa historial- lisesti sinänsä selkeinä nähtävät siirtymät konservatiivisesta ta- sa-arvokäsityksestä liberaaliin ja radikaaliin tasa-arvokäsityk-

(4)

69 AIKUISKASVATUS 1’2015

seen toistuvat ja kamppailevat rinnalleen saamiensa yksilölli- siä mahdollisuuksia ja oikeuk- sia korostavien uusliberalistis- ten äänenpainojen kanssa. Teos antaa laajempia yhteiskuntafilo- sofisia perusteluita nähdä, ym- märtää ja tulkita näitä erilaisia äänenpainoja.

OIKEUDENMUKAISUUSKYSY- MYKSET AIKASIDONNAISIA

Teos auttaa myös analysoimaan, millaisia näkemyksiä oikeuden- mukaisuudesta erilaiset kannan- otot, suunnitelmat tai käytännöt indikoivat.  Se auttaa paikanta- maan taustaoletuksia laajempaan yhteiskuntafilosofiseen konteks- tiin, jolloin yksittäisten kannan- ottojen tai käytäntöjen taustaole- tukset piirtyvät selvemmiksi.

Useinhan on kyse pirstale- maisista kokonaisuuksista. Esi- merkiksi terveydenhuollon yleis- tavoitteena on tarpeenmukainen palveluiden käyttö. Hoidon koh- dentumisen tulisi siis selittyä hoi- don tarpeella toissijaisten tekijöi- den sijaan (ikä, tulo- ja koulutus- taso, sosioekonominen asema).

Hoidon tarpeen yksilökohtainen arviointi perustuu terveysongel- man vakavuuden, käytettävissä olevien ratkaisutapojen tehok- kuuden ja potilaan saaman mah-

dollisen hyödyn muodostamaan kokonaisuuteen. Riippuen, siitä arvioidaanko palvelujen tasaista jakautumista, jakautumisen suh- detta sosioekonomisiin tekijöi- hin, palvelun käyttöä suhteessa sairastavuuteen riskiväestössä tai lähettävän tahon vaikutusta jonotusaikoihin, ohjaudutaan erilaisiin oikeudenmukaisuusnä- kökulmiin.

Sosiaalisen oikeudenmukai- suuden teorioiden tarkasteluun liittyy väistämättä historiallinen ja tieteenfilosofinen ulottuvuus.

Teos auttaa myös ymmärtä- mään, miten erilaiset sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysy- mykset ja lähestymistavat ovat aikaansa sidottuja, ovat muovau- tuneet ja muovautuvat dialogien seurauksena ja ovat lopulta aina historiansa tuotteita. 

Oikeudenmukaisuusnäke- mysten tuntemisesta ei liene myöskään haittaa kun haluaa ym- märtää, minkälaisiin asioihin kan- nattaa vedota, jos haluaa osoittaa jonkin rakenteen tai käytännön epäoikeudenmukaisuuden.

Merja Ikonen-Varila dosentti, yliopistonlehtori Käyttäytymistieteiden laitos Helsingin yliopisto

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Keskustelijat päätyivät argumentoimaan, että kyse on paitsi yliopistopolitiikasta myös siitä, miten eri historian oppiaineet aivan tekstin tasolla

 Jos tiedetään jonkin trigonometrisen funktion arvo, ja halutaan laskea kulman suuruus, käytetään laskimen käänteisfunktiontoimintoja SIN -1 , COS -1 , TAN -1.  Esimerkiksi

Henkilö, joka on vapaa autonomiansa esteistä ja jolla on kapasiteetti pyrkiä elämään tietynlaista elämänmallia, saattaa olla kykenemätön autonomisuuteen, ei vain siksi, että

paan ei kuitenkaan ole luon- toperäistä siinä mielessä kuin luonnossa ja eläimissä havait- tava kasvu, vaan ihmisen on itse kehitettävä itseään, "tul- tava

Hatakan tutki- mus käsittelee 1901–1965 välillä syntyneiden naisten ja miesten omaelämäkertojen sisältämiä parisuhdekuvauksia, joiden pohjalta tutkija hahmottaa heteroseksuaalisen

Liekö sitten syynä se, että tutkimuk- semme ovat Keinäsen mielestä huonoja, kun ne perustuvat Keinäsen mukaan kuviotarkasteluihin ja analyyseissä käy- tettyjä muuttujia ei

Mutta kartta voidaan laatia myös niin, että jokaista tut- kimusalueen yksikköä verrataan tiettyyn yksikköön; vertailukohteeksi voidaan valita vaikkapa alueen maantieteellinen

( aennaistii termino logista han kaluutta aiheutuu siita. et tii merkitysten lu okittelu ede lly ttiiii niiden e ineistamistii e li ko hte- le mis ta muotojen ka ltaisina: