• Ei tuloksia

Akateemista tuolileikkiä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Akateemista tuolileikkiä näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

ElorE 2/2010

ElorE (ISSN 456-300), vol. 7 – 2/200.

Julkaisija: Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura ry.

[http://www.elore.fi/arkisto/2_10/pk_aarnipuu_2_10.pdf]

Pääkirjoitus

Akateemista tuolileikkiä

Petja Aarnipuu

Tiesittekö tai muistitteko, että koko maailman vanhin folkloristiikan oppituoli si- jaitsee Suomessa, Helsingin yliopistossa? Aluksi oppituoli oli nimeltään Suomalai- nen ja vertaileva kansanrunouden tutkimus ja se perustettiin Suomen suuriruhti- naskunnassa, Keisarillisessa Aleksanterin-Yliopistossa ja sen Filosofisen tiedekunnan historiallis-kielitieteellisellä osastolla. Virkeän uuden oppiaineen asioita nimettiin ensimmäiseksi hoitamaan dosentti, ylimääräinen professori Kaarle Krohn, jonka professuuri sittemmin vakinaistettiinkin. Elettiin 1890-lukua ja kompassin neula osoitti tiukasti tulevaisuuteen, vaikka matkaa kansalliseen päivänkoittoon tehtiinkin tuohivirsuissa.

Vajaa vuosisata perustamisensa jälkeen oppituoli nimettiin uudestaan, sillä sen pii- rissä oli jo pitkään tutkittu muutakin kuin kansanrunoutta ja monin muinkin tavoin kuin vertailevan menetelmän avulla. ”Folkloristiikka” oli aineen nimenä kansainvä- lisesti tunnistettava ja ytimekäs. Nykyisin tuo maailman vanhin folkloristiikan oppi- tuoli sijaitsee hallinnollisesti Helsingin yliopiston Humanistisessa tiedekunnassa, Fi- losofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksella. Uuden laitosyksikön nimi on niin pitkä, että siellä työskentelevienkin täytyy kehittää muistisääntöjä sen mieleennostamiseksi. Joskus muistisäännöt toimivat tunteiden ja tunnelmien varas- sa. Helsinkiläisfolkloristien nykyisistä tunnoista kertoo jotain, että laitokseen on vii- tattu muun muassa akronyymillä ”FHucKiT-laitos”. Assosiaatio englanninkieliseen halventavaan huudahdukseen ja kansainväliseen käsimerkkiin on ilmeinen.

Folkloristin kiukun ja turhautumisen taustalla on kehitys, joka näyttäisi kulke- van taaksepäin: jo eriytyneitä oppiaineita lyödään takaisin yhteen yhä suuremmiksi hallinnollisiksi yksiköiksi. Samalla esimerkiksi folkloristiikalta amputoidaan hen-

(2)

2 ElorE 2/2010

kilökuntaa. Tiesittekö, että Helsingin yliopiston folkloristiikan oppiaineella ei ole enää tänä lukuvuonna ollut omaa toimistosihteeriä ja että ensi vuoden alusta sillä ei ole myöskään omaa amanuenssia, sillä hänenkin työsuhteensa lakkautetaan? Oppi- aineessa toivotaan ja taistellaan, että edes molemmat professuurit säilyisivät. Lisäksi folkloristiikalla on tällä hetkellä yliopistotutkija, jolla on myös opetustehtäviä. Laitos on luvannut oppiaineelle, että ”amanuenssipalvelut” järjestetään. Jotenkin.

Yliopistouudistuksen seurauksena – näin olen ymmärtänyt – laitokselta puuttuu miljoona euroa. Taloushallinnon kannalta amanuenssin ja toimistosihteerin todella voi korvata joillain keskitetyillä hallinto- ja amanuenssipalveluilla. Vähäisten vaki- naisten työntekijöiden, apurahatutkijoiden ja opiskelijoiden muodostaman työyh- teisön ja työn edellytysten kannalta isku on kuitenkin kauhea. Riveistä poistuvat ammattilaiset ovat työkseen kohdanneet, neuvoneet ja tukeneet opiskelijoita nimen- omaan folkloristiikan opinnoissa. He ovat olleet aivan keskeisessä asemassa oppiai- neen arjen organisoimisessa. Miten jäljelle jäävät kaksi ihmistä voivat tehdä neljän työt? Miksi erinomaisten tieteellisten ansioidensa perusteella valittuja professoreita ve- nytetään runsaan hallintotyön ohella vielä opintoneuvontaan ja toimistotyöhönkin?

Lisätäänkö jossain päin keskitettyä hallintoa työvoimaa, jotta uudet tehtävät saadaan hoidettua, vai kipataanko folkloristiikan toimistosihteerin ja amanuessin työtaakat vain jonkun jo valmiiksi ylityöllistetyn hallinnon ammattilaisen pulkkaan?

Viimeinen karvas pisara folkloristien maljaan on ”hömppätiede”-asenne – tämä kuuluu olleen kokouksissa vähintäänkin ilmassa, jollei jopa suoraan julkilausuttu- na arviona folkloristiikan oppiaineen merkityksestä tai tarpeellisuudesta. Enää ei tosiaan olla 1800-luvulla, jolloin eeppiset kansanrunot Kalevalan muodossa olivat suomalaisten käyntikortti tunnustettujen sivistyskansojen joukkoon ja jolloin kan- sanrunouden tutkimuksen ”suomalainen metodi” tunnettiin nimeltä ympäri maail- maa. Sen sijaan ollaan 2010-luvulla, jolloin olisi olennaisen tärkeää nähdä kulttuuri muunakin kuin brändinä ja kansallinen, paikallinen ja pienyhteisöllinen kulttuuri ylipäätään osana maailman kulttuureja. Miksi ihmisen dna-rakenne ja osakesalkku olisivat tieteen kannalta tärkeitä mutta hänen laulunsa ja YouTube -videonsa eivät?

Folkloristiikan tutkimuksen tarjoamat näkökulmat yhdessä muiden kulttuurien tut- kimuksen näkökulmien kanssa valaisevat ei enempää eikä vähempää kuin ihmistä maailmassa ja maailmaa ihmisessä.

Minulla on tästä todistusaineistoa ja se on kaikkien luettavissa. Eloren arkistosta [linkki http://www.elore.fi/ojs/arkisto.html] löytää viimeisten 16 vuoden ajalta varsin edustavan otoksen folkloristiikan ja laajemmin kulttuurintutkimuksen pii- rissä tehdystä tutkimuksesta, jolle mikään inhimillinen ei ole vierasta. Tämänker- taisessa numerossa käsitellään muiden muassa sentyyppisiä hömppäaiheita kuin suomenruotsalaisen kansanperinteenkerääjän kerrontatekniikkaa (Camilla Asplund Ingemark), holokaustissa ainoan lapsensa menettäneen mutta itse henkiin jääneen naisen tragediaa (Susanne Nylund Skog) ja syövästä parantuneiden vertaistukea net- tipalstoilla (Piret Paal). Voimme lukea myös yksilön elinikäisestä ympäristösuhtees- ta (Leena Rossi) ja sananlaskuista kasvatuksessa (Liisa Granbom-Herranen). Lisäksi raportoidaan folkloristiikan kannalta tärkeistä viimeaikaisista konferensseista ja tie- detapahtumista, esitellään uusia tutkimusprojekteja ja katsotaan, millaista tutkimus-

Petja Aarnipuu: Akateemista tuolileikkiä

(3)

3 ElorE 2/2010

kirjallisuutta kollegat ovat kirjoittaneet.

Toivotan sekä humanisteille että talous- ja hallintoammattilaisille aikaa olla ja hengittää joulun ja vuodenvaihteen liminaalitilassa. Uusin voimin uuteen vuoteen!

FT Petja Aarnipuu on Helsingin yliopiston folkloristiikan alumnus, joka työs- kentelee tällä hetkellä projektitutkijana Kalevalaseurassa

Petja Aarnipuu: Akateemista tuolileikkiä

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Heidi Haapoja-Mäkelä (FT, MuM) on folkloristiikan post doc -tutkija, joka työskentelee Helsingin yliopistossa Koneen säätiö rahoittamassa ”Omistajuus, kieli, kulttuuriperintö

Tässä yht- aikaa sekä lyhyessä että pitkässä ajassa Elektroloristista on tullut Elore, uuden ajan innovaatiosta akateemista arkipäivää ja suomalaisesta folkloristiikan

Kun on oma oppiaine ja oma oppituoli ja on itse vastuussa siitä, mitä tässä tapahtuu, ei siis ole vain tuuraamassa ketään toista, niin kyllä se motivoi aivan eri tavoin

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Jyväskylän taloushistorian professuuri on uusi oppituoli, joka on tehty muuttamalla entinen Suomen historian professuuri taloushis- torian professuuksi.. V ATT:n ylijohtaja

Valitettavasti on aluksi todettava, että mukanani katosi myös yksi tämän alan oppituoli: nykyisessä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa ei enää ole suomen kielen

Jos tarkastelemme naisten työuraa Helsingin observatoriossa, huomaamme helposti, että pääosan työurakasta tekivät naiset, joilla ei ollut akateemista koulutusta ja jotka eivät

Itsenäistymisen jälkeen myös uuteen Åbo Akademi yliopistoon oli perustettu valtio-opin oppituoli jo vuonna 1918, mutta virkaan valittu ruotsalainen professori Gunnar