• Ei tuloksia

Suufeissa on enemmän särmää näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Suufeissa on enemmän särmää näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 0 9 63 seenkin runsaasti paino- ja kieli-

virheitä, jotka joskus jopa sotkevat muuten kirkasta argumentaation kulkua. Yksi oikolukukierros lisää olisi ollut tarpeen. Kenties turkulai- sella pienkustantamolla ei ole ollut riittäviä resursseja kielenhuollon järjestämiseen. Paikoin myös lii- oitellun arkikieliset ilmaisut häm- mentävät: ”Kantin systeemistä pää- sisi ilmat pihalle, mikäli käsitteelli- set [Jumalan] olemassaolon todis- tukset olisivat mahdollisia” (s. 102).

Kirjallisuusluettelossaan Kois- tinen on erittäin valikoiva. Kom- mentaattoreista listalle ovat pääs- seet vain Allison sekä Dieter Hen- rich ja Beatrice Longuenesse. Olisi luontevaa mainita muutama muu- kin, esimerkiksi angloamerikka- laisen Kant-tutkimuksen uuteen nousuun 1900-luvun jälkipuolis- kolla ratkaisevasti vaikuttanut P. F.

Strawson sekä tuoreemmista tul- kitsijoista vaikkapa Paul Guyer ja Suomessakin Kantista luennoinut Kenneth R. Westphal. Ankkuroi- tumalla hiukan eksplisiittisemmin tulkintakirjallisuuteen Koistinen olisi tuonut myös omat uutuutensa paremmin esiin. Toisaalta on ym- märrettävää, että hän on halunnut välttyä eksymästä keskenään kiis- televien lukutapojen loputtomaan moninaisuuteen. Kantistahan on kirjoitettu ei vain hyllymetreittäin vaan kirjastoittain – ja Koistisen kontribuutio keskusteluun ansait- see kyllä tulla tarkoin luetuksi.

Kirjoittaja on Jyväskylän yliopiston käytännöllisen filosofian professori ja Helsingin yliopiston teoreettisen filo- sofian dosentti.

Suufeissa on enemmän särmää

Jaakko Hämeen-Anttila Helena Hallenberg – Irmeli Perho: Heijastuksia valosta.

Mystikkojen islam. Toinen, tarkistettu painos. Palmenia 2008.

Helena Hallenbergin ja Irmelin Perhon kirja islamin mystiikasta ilmestyi alun perin vuonna 1992 Yliopistopainon lyhyeksi jääneessä Aamun maat -sarjassa. Nyt ilmes- tyvä toinen painos on pienin muu- toksin ja tarkistuksin sama teos. Lä- hinnä bibliografiaa on jonkin ver- ran saatettu ajan tasalle.

Mystiikalla on keskeinen ase- ma islamin perinteessä. Islamin mystiikan, suufilaisuuden, kehi- tystä voidaan varsinaisesti seura- ta 700-luvulta alkaen. Sitä ennen- kin islamin piirissä toki on var- masti ollut yksittäisiä uskovia, jotka ovat pyrkineet lähestymään Juma- laa suoran, henkilökohtaisen ko- kemuksen kautta, mutta varsinai- sesta mystisestä liikkeestä ei vielä 600-luvulla voida puhua.

Islamin mystinen perinne alkaa askeettisesta liikkeestä, joka syntyi Syyrian ja Egyptin alueen kristilli- sen askeesin vaikutuspiirissä – var- haiset islamilaiset askeetit omak- suivat tekniikoita ja ajatuksia kris- tityiltä kollegoiltaan. Varhaiskau- den jälkeen suufilaisuus järjestäytyi ensin vapaamuotoiseksi liikkeek- si, jossa mystiikan rajoja etsittiin eri suunnilta ja samalla koeteltiin yhteiskunnan sietokykyä. Monet 800-luvun ja varhaisen 900-luvun mystikot puhuivat Jumala-koke- muksestaan ekstaattisella tavalla, jota uskonoppineet eivät hyväksy-

neet ja joka myös kyseenalaisti us- konnolliseen auktoriteettiin pyrki- neen kalifin aseman uskovien yh- teisön hengellisenä johtajana.

Tämä johti konflikteihin uskon- oppineitten ja mystikoitten välillä.

Tilanne kärjistyi mystikko al-Hal- lajin teloitukseen vuonna 922. Al- Hallajia syytettiin muun muassa siitä, että hänen sanottiin huudah- taneen ekstaattisen tilansa aika- na ana l-Haqq ”minä olen Juma- la”. ”Juopuneitten”, kokemuksis- taan kärjistäen puhuvien suufien aikakausi päättyi ja ”selvät”, varo- vaisemmin valtavirtaislamiin suh- tautuvat mystikot perivät voiton.

Tämä ei tarkoittanut ekstaattisem- man suufilaisuuden päättymistä, mutta uskonnollisista kokemuk- sista ryhdyttiin pääsääntöisesti pu- humaan verhotuin sanakääntein ja varsinkin suufilaisen liikkeen ul- kopuolisille tarjottiin rauhoittu- nut kuva mystiikasta. Ekstaattinen suufilaisuus kätkeytyi usein meta- foriseen kieleen, jonka ulkopuo- liset saattoivat tulkita runollisek- si kuvakieleksi vailla konkreettis- ta merkitystä. Metaforisen kielen taakse kuitenkin piilotettiin vah- van ekstaattisia kokemuksia, joista esoteerisissa, harvalukuiselle sisä- piirille suunnatuissa teoksissa pu- huttiin myös avoimemmin.

Samassa yhteydessä myös var- haisten suufien lausumia tulkittiin uudelleen ja selitettiin hampaat- tomiksi. Al-Hallajin kuuluisa lau- se – jota tosin ei ainakaan hänen säilyneistä kirjoituksistaan löydy – osattiin sekin selittää. Ekstaattises- sa tilassa al-Hallajin oma minä oli kadonnut Jumalan läsnäoloon ja niinpä lauseen ”minä olen Jumala”

todellinen subjekti, puhuja, oli to- siaan Jumala.

(2)

64 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 0 9

Ulkopuolisille suunnattiin ek- soteerisen islamin tulkintoihin so- vitettu, enemmän hurskauteen ja moraalisiin opetuksiin painottu- va versio suufilaisuudesta. Tämä

”virallinen” suufilaisuus näyttäy- tyy ennen kaikkea klassisen suufi- laisuuden käsikirjoissa, joista tär- keimmät kirjoitettiin 900-luvun lopun ja 1100-luvun alun välillä arabiaksi tai persiaksi. Keskeinen asema tässä mystiikan siirtämises- sä islamin hyväksytyksi perinteeksi oli al-Ghazalilla (k. 1111).

Klassisen suufilaisuuden lisäk- si samoihin aikoihin kehittyi vah- vemmin teoreettinen, mutta silti elävään uskonnolliseen kokemuk- seen perustuva mystinen filosofia.

Tämän suunnan suuret teoreetikot Shihabaddin Suhravardi (k. 1191) ja Ibn Arabi (k. 1240) vakiinnut- tivat perinteen, joka elää keskey- tyksettä varsinkin persiankielisellä kulttuurialueella edelleenkin.

Samalla kielialueella on kukois- tanut myös mystinen runous, jo- ka pyrkii ilmaisemaan Jumala-ko- kemuksia runouden metaforisella kielellä. Myös arabialueilla on kir- joitettu paljon mystistä runout ta, mutta persia, turkki ja Intian isla- milaiset kielet, erityisesti urdu, ovat olleet tämän mystisen runouden vahvimpia ilmaisumuotoja.

Suufilaisuuden valtamuodok- si kehittyi lähinnä 1100-luvul- ta alkaen veljeskuntasuufilaisuus.

Vanhemman perinteen väljä mes- tari–oppilas-suhde organisoitiin tiiviiksi, osittain munkkilaitosta muistuttavaksi järjestelmäksi, jol- la on omat initiaatioriittinsä, se- remoniansa ja hierarkiansa. Vel- jeskunnat kukoistivat 1800-luvulle asti. 1900-luvun alkupuolella suufi- veljeskunnat alkoivat kuihtua, ja perinne tuntui olevan katkeamas-

sa. 1900-luvun puolivälissä veljes- kuntien jäsenmäärät vähenivät ja jäsenkunta ikääntyi. Viime vuosi- kymmeninä veljeskuntien toimin- ta on elpynyt ja nykyään suufilai- suus elää uutta nousukautta. Pe- rinteisten suufilaisuuden muoto- jen rinnalle on noussut islamista etääntynyt läntinen suufilaisuus.

Varsinkin Yhdysvalloissa, Espan- jassa ja Ranskassa on suufilaisiksi itseään nimittäviä ryhmiä, joiden opissa islam on marginalisoitu ja korvattu eräänlaisella yleishengel- lisyydellä, joka ammentaa estoit- ta myös muiden uskontojen perin- teestä. Madonnan tähdittämään kabbala-huumaan läntinen ”suufi- laisuus” ei ole yltänyt, mutta tiet- tyä suosiota sekin on vaihtoehto- spiritualiteettina saanut.

Hallenbergin ja Perhon kirja rakentuu käännösten varaan. Kak- si kolmasosaa teoksesta koostuu ly- hyistä, lähinnä arabiankielisen suu- fikirjallisuuden katkelmista ja alun yleiskatsaus islamilaiseen mystiik- kaan sisältää sekin paljon kään- nösnäytteitä. Lähes kaikki kään- nökset ovat peräisin suufikäsikir- joista. Heijastuksia valosta esittelee sellaista klassisen suufilaisuuden kuvaa, jonka suufit halusivat antaa itsestään ympäröivälle yhteiskun- nalle. Käsikirjasuufilaisuuden esit- telynä se onkin hyvä ja kattava an- tologia, mutta kirja ei juuri huomioi muita suufilaisuuden suuntauksia.

Shihabaddin Suhravardia kirjassa ei edes mainita ja Ibn Arabin esit- tely on lyhyt ja pinnallinen – edes bibliografiaan ei ole otettu esimer- kiksi William Chittickin peruste- oksia Ibn Arabin mystisestä filoso- fiasta. Suufilaisen teoreettisen kir- jallisuuden ohella mystinen runous ja veljeskuntasuufilaisuuden teks- tit puuttuvat lähes täysin. Aihee-

na suufilaisuus on tietysti niin laa- ja, että nämä rajaukset on toisaalta helppo ymmärtää, mutta kokonai- suudessaan kirja tulee tarjonneek- si kesytetyn, ehkä hampaattoman- kin näkemyksen islamin mystiikas- ta. Suufeissa on enemmän särmää.

Heidän valonsa ei yksin heijastunut vaan myös sokaisi ja poltti.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston arabian kielen ja islamintutkimuksen professori.

Geodeetin elämäntarina

Markku Poutanen Juhani Kakkuri: Maapallon mittaaja. V. A. Heiskasen elämä.

Ursa 2008.

Leibniz-tiedeseura järjesti marras- kuussa 2008 Berliinissä kollokvion Helmut Moritzin 75-vuotispäivän kunniaksi. Olimme saaneet Juhani Kakkurin kanssa kutsun tilaisuu- teen, jossa Kakkuri piti esitelmän V. A. Heiskasen elämästä ja yhtey- destä Moritziin. Moritz on yksi nykyajan tunnetuimpia geodeet- teja, ja jokainen geodesian opis- kelija törmää ennemmin tai myö- hemmin Heiskasen ja Moritzin kirjoittamaan oppikirjaan Physic- al geodesy. Lähes puolen vuosisa- dan iästään huolimatta kirja on yhä edelleen käytössä. Kokoussalin seinällä oli mielenkiintoinen pos- teri, jonka otsikko oli ”Tiedeseu- ran seitsemän suurinta geodeettia”.

Karl Friedrich Gaussin, Friedrich Wilhelm Besselin ja Friedrich Ro- bert Helmertin seurassa oli – kuka- pa muu kuin – Veikko Aleksanteri Heiskanen. (Toki myös päivänsan- kari oli samalla listalla.)

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Pisteen D kautta kulkeva suoran BI kanssa kohtisuora suora leikkaa suoran CI pisteessä E.. Pisteen D kautta kulkeva suoran CI kautta kohtisuora suora leikkaa suoran BI

T¨am¨an havainnollisen m¨a¨aritelm¨an etuna on selkeys ainakin siin¨a mieless¨a, ett¨a mik¨a¨an ”ei-suora” viiva ei k¨ay suorasta.. Esimerkiksi ympyr¨an kaaren

b) Mitä tarkoitetaan alkuluvulla eli jaottomalla luonnollisella luvulla? Osoita, että jos p ja q ovat alkulukuja, jotka ovat suurempia kuin kaksi, niin p + q ei ole

Syr- jäytymisvaarassa olevat diakonian asiakkaat tarvitsevat tukea ja neuvoja siitä, miten välttää tartuntoja, miten hakeutua testeihin ja miten päästä

Sen, että tekoa ei kutsuta terrorismiksi, voi tulkita tästä näkökulmasta niin, että tapausta seuranneessa kes- kustelussa ei ole esitetty ratkaisumalleja, joiden peruste-

Polar Libraries Colloquy (plc) tapahtui tällä kertaa yöttömän yön vaalean viileässä valossa, kuulaassa kesäkuussa Rova- niemellä.. Arktista ja/tai antarktista tutki-

Ennen kuin ja senjälkeen kun -kytkök- siin kuuluu seuraava ominaisuus,joka var- masti vaikeuttaa niiden oppimista: kun muissa temporaalikytköksissä ajan ilmai- sin (adverbi tai

Silti koulusta puhuttaessa nuorten ryhmätoiminnan merkitys saattaa jäädä paitsioon (Hoikkala & Paju 2013, 235) ja huomio voi keskittyä pelkästään viralliseen kouluun.