• Ei tuloksia

Maurice Merleau-Pontyn ajattelusta ja elämästä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Maurice Merleau-Pontyn ajattelusta ja elämästä näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

mitä descartes sanoo meille • t&e 3/09

185

H e r m a n n i Y l i - T e p s a j a j u H o H o T a n e n

M aurice M erleau -P ontyn

ajattelusta ja eläMästä

Suuri ja vilpitön oli kollegoiden, oppilai- den ja ystävien tyrmistys, kun he tuona lauantai-iltapäivänä saattoivat Maurice Merleau-Pontyn ruumiin hautaan. Kun hautaus oli toimitettu, kukin kiirehti läh- töään; puheita ei pidetty, enkä usko ke- nenkään sitä pahoitelleen: tämä kuolema, mitä epätodennäköisin, oli kirjaimellisesti tukahduttanut puheen.

–Paul Ricoeur Maurice Merleau-Pontya (1908–1961) jäivät kaipaamaan aikalaiset Simone de Beau- voir, Claude Lévi-Strauss, Jean-Paul Sartre, Jacques Lacan, Paul Ricoeur, Alphonse de Waelhens, Claude Lefort ja Jean Hyppolite.

Merleau-Pontyn kuoleman järkyttävyys on yhä näkyvissä hänen viimeisten töidensä keskeneräisyydessä. Ricoeur puhuu jopa kaksinkertaisesta järkytyksestä: Merleau- Pontyn luennot olivat osoittaneet, mihin suuntaan hänen ajattelunsa oli kulkemassa, mutta lisäksi keskeneräinen ja aina uudis- tuva puhe kuului olennaisesti hänen filoso- fiaansa. Keskeneräisyyden filosofia jäi kes- keneräiseksi. Hänen ajattelulleen ei ollut välittömiä seuraajia 1960-luvun Ranskassa, jossa oli käynnissä filosofinen sukupolven- vaihdos.

Merleau-Pontyn mukaan filosofia tekee avauksia ja seuraa eroja, se ei ole työsken- telyä jo valmiilla maaperällä. Hänen vir- kaanastujaisluentonsa sanat on kaiverrettu Collège de Francen seinään: ”Ei saavutetut totuudet, vaan vapaan tutkimuksen idea.”

Merleau-Pontyn teokset eivät ehkä muo- dosta systemaattista ja valmista kokonai- suutta, mutta hänen työnsä keskustelee useiden ajatussuuntausten, esimerkiksi fe- nomenologian, strukturalismin, psykoana- lyysin, feministisen filosofian ja marxilaisen teorian, kanssa. 1990-luvulta lähtien hänen kirjoituksiaan on käsitelty kasvavassa mää- rin eri näkökulmista.

Merleau-Ponty opiskeli filosofiaa École normale supérieuressa Léon Brunschvicgin oppilaana. Valmistuttuaan hän perehtyi Ed- mund Husserlin fenomenologiaan ja kävi lukemassa tämän käsikirjoituksia Leu veniin perustetussa Husserl-arkistossa, millä oli lähtemätön vaikutus hänen ajatteluunsa.

Merleau-Pontyn väitöskirjatutkimukset La structure du comportement (1942) ja Phénoménologie de la perception (1945) ovat myös tieteen kannalta kiinnostavia:

ne ovat yhtä paljon fysiologian, biologian ja psykologian kuin filosofian alueella. Toi- sen maailmansodan aikana Merleau-Ponty

(2)

186

t&e 3/09 • merleau-Ponty-teema

toimi vastarintaliikkeessä ja sodan jälkeen perusti yhdessä Sartren ja Beauvoirin kans- sa lehden Les Temps Modernes. Siihen hän kirjoitti paljolti marxilaisuudesta ja ajankoh- taisista yhteiskunnallisista tapahtumista.

Vuosina 1949–1952 Merleau-Ponty työsken- teli ja opetti Sorbonnessa lapsipsykologian professorina ja vuonna 1952 hänelle myön- nettiin Collège de Francen filosofian pro- fessuuri, jota hän hoiti elämänsä loppuun saakka. Viimeiset suuret kirjoitushankkeet La prose du monde (postuumisti 1969) ja Le visible et l’invisible (postuumisti 1964) jäivät kesken. Merleau-Pontyn viimeiseksi elinaikana tehdyksi julkaisuksi jäi kuvatai- detta ja näkemistä käsittelevä L’Œil et l’Es- prit (1961).

Suomessa kiinnostus Merleau-Pontyn ajatteluun on ollut 80-luvulta asti kasva- vaa. Timo Kaitaro on kirjoittanut Merleau- Pontyn ajattelusta ensimmäisen opinnäyte- työn Maurice Merleau-Pontyn filosofisesta antropologiasta cartesiolaisen dualismin kritiikkinä vuonna 1984. Sara Heinämaa puolestaan on laatinut ensimmäisen suo- menkielisen Merleau-Pontyn ajattelua käsit-

televän väitöskirjan Ele, tyyli ja sukupuoli:

Merleau-Pontyn ja Beauvoirin ruumiinfe- nomenologia ja sen merkitys sukupuoliky- symykselle (Gaudeamus, 1996). Ensimmäi- nen suomenkielinen Merleau-Ponty-kom- mentaari on Juho Hotasen kirjoittama Lihan laskos – Merleau-Pontyn luonnos uudesta ontologiasta (Tutkijaliitto, 2008).

Tässä Tiede & edistys -numerossa jul- kaistavat artikkelit perustuvat 12. marras- kuuta 2008 pidetyille esitelmille seminaa- rissa Ajattelun elämä, joka järjestettiin Merleau-Pontyn sadannen syntymävuoden kunniaksi. Seminaarin järjestivät Sara Hei- nämaa, Hermanni Yli-Tepsa ja Juho Hota- nen. Esitelmät lähestyivät Merleau-Pontyn ajattelua hyvin erilaisista näkökulmista.

Pu hujina olivat Miika Luoto, Joona Taipale, Pauline von Bonsdorff, Erika Ruonakoski, Sara Heinämaa, Susanna Lindberg, Juho Hotanen ja Hermanni Yli-Tepsa. Puheen- johtajina toimivat Martina Reuter ja Timo Kaitaro. Seminaari järjestettiin yhteistyössä Helsingin yliopiston Tutkijakollegiumin, Ranskan kulttuurikeskuksen ja Ranskan suurlähetystön kanssa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Siten kysymykset muutoksesta ovat myös normatiivisia kysymyksiä siitä, ku­.. ka saa olla aktiivinen ja minkälaisten motiivien

Bonsdorff kirjoittaa feministis- ten näkökulmien poliittisesta mer- kityksestä vapautuksen diskurssis- sa, mutta viittaa Merleau-Pontyn ajatteluun, jossa todellinen vapaus

Butlerin tulkinta me- nee kuitenkin sikäli harhaan, että Schneiderin tapauksessa kyse ei ole Merleau-Pontyn mu- kaan erityisesti näköhavainnon pettämisestä vaan ongelma koskee

Merleau-Pontyn ajatus olemassaolon muodon kokonaisuudesta tulee kuitenkin ymmärtää kaikkein vahvimmassa merkityk- sessä, niin että tämä muoto sisältää, ei vain

5 Läpi koko teoksensa Merleau-Ponty painottaa, että hänen ajatte- lunsa lähtökohdat ovat Husserlin fenome- nologiassa.. Hän tarkoittaa tällöin ensi sijas- sa

Merleau-Ponty ei suinkaan väitä (vuosi sodan päättymisen jälkeen), että Euroopan valtiot olisivat tämän idean to- teutumia, vaan ainoastaan, että idea on osa

Lehtori Juha Rikama on arv10mut (AOL:n vuosikirja 29), etta lukion aidin- kielen tunneista ka ytetaan 35 % kirjalli - suuden opetukseen ja etta sen osuus on

Maurice Merleau-Ponty nimittää eletyn menneisyyden läsnäoloa ihmisessä kerrostu- maksi (la sédimentation), joka muodostuu subjektin toistamista ja vahvistamista ruumiilli-