• Ei tuloksia

Ihmisen syntytarina barokkityylillä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ihmisen syntytarina barokkityylillä näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

152 foucault aloittaa klassikko-

teoksensa eläinten luokituksella, jonka argentiinalaiskirjailija Jor- ge Luis Borges väitti löytäneensä vanhasta kiinalaisesta sanakirjas- ta: Eläinten luokkia ovat a) kei- sarille kuuluvat, b) balsamoidut, c) kesytetyt, d) siat, e) merennei- dot, f) tarunomaiset, g) juoksu- koirat, h) tässä luokitellut, i) ne jotka riehuvat kuin hullut, j) lu- kemattomat, k) hienonhienolla kamelinkarvasiveltimellä piirretyt, l) ja niin edelleen, m) juuri savi- ruukun rikkoneet, n) etäältä kär- pästä muistuttavat. Foucault ky- syy, mikä oikeastaan tekee tuosta eläinten luokituksesta ajattelutot- tumuksiamme ravisuttavan. Jos tuollainen luokitus on mahdoton, millaisesta mahdottomuudesta on kyse?

Foucault kuvaa hankettaan etnologiaksi omasta kulttuuris- tamme. Etnologia ei suuntaudu myytteihin, vaan kunakin aikana tieteen ja filosofian nimellä kul- kevaan. Foucault ei liioin tutki aatehistoriaa tai tietoisuutta, vaan anonyymeja tekstejä. Tiedon ja totuuden muodostumat eli tie- teet on upotettu anonyymeihin diskursiivisiin käytäntöihin, puhe- tapojen säännönmukaisuuksiin.

Eri ajanjaksojen ajattelua pyritään tarkastelemaan samalla tavoin

ihmisen syntytarina barokkityylillä

michel Foucault: sanat ja asiat. eräs ihmistieteiden arkelogia. suom. mika määttänen.

Gaudeamus 2010. 414 s. (ilm. alun perin 1966). isBn 9789524950244

kuin väestöhistorioitsijat demo- grafisia ilmiöitä.

Tiedon arkeologisissa kaiva- uksissa Foucault etsii oppialojen ja diskurssien perustaa: kulloin- kin tiedettävissä olevan tiedon ja kulloinkin oikeutetun totuuden rakennetta. Episteemi tarkoittaa tiedon apriorisia ehtoja. Tämä a priori ei kuitenkaan ole pysyvä, vaan ajasta ja paikasta riippuu, millaisia ovat hyväksyttävät tie- don kohteet ja tiedon luomisen menetelmät, ylipäänsä se mikä kä- sitetään ja tunnustetaan tiedoksi (s. 159). Diskursiivinen käytäntö määrittää mitä, miten ja millä oi- keutuksella joku voi sanoa jota- kin. Myöhemmissä teoksissaan, valtaa tutkiessaan Foucault ei sa- masta tietoa ja valtaa vaan toteaa, että niiden suhde on kehämäinen:

tieto luo tilaa vallan toiminnalle ja valta luo uusia tiedon kohteita.

KAKsi KAtKostA

Sanat ja asiat -teos on kertomus siitä, miten eläviä olentoja, vau- rautta ja kieltä koskeneet tieteel- liset keskustelut muovaavat pe- rustakseen ”ihmisen”. Tieteen historia sisältää aikalaisille näky- mättömiä totuuksien ennakkoeh- toja sekä jatkuvuuksia ja katkok- sia. Kaksi katkosta on Foucault’n mukaan ylitse muiden.

Renessanssiaikana puhuttua kieltä pidetään ”passiivisena ja feminiinisenä”, kirjoitus puoles- taan on ”vahvaa ja maskuliinista”.

Nämä oppineet tekstit ovat kirjoi- tuksia toisista kirjoituksista, loput- tomia tulkintoja tulkinnoista. Tie- to jäsentyy samankaltaisuuksien perusteella.

Kun 1500-luvulla pohditaan, miten voidaan tunnistaa, että merkki todella ilmaisee merkitse- määnsä asiaa, 1600-luvulta lähtien pohditaan, miten merkki on yhte- ydessä merkitsemäänsä asiaan.

Kun sanat ja asiat olivat ennen yhtä eli merkit olivat osa asioita itseään, ne erkaantuvat nyt toisis- taan. Merkeistä tulee represen- taation tapoja. Don Quijote on ensimmäinen moderni romaani, koska siinä samankaltaisuuksien ja merkkien yhteydet purkautuvat ja muuttuvat harhanäyiksi.

1600-luvun keskivaiheilla syn- tyvät klassiseksi kutsuttu ajattelu, luonnon havainnointi ja syste- maattinen luokittelu – ei siksi, että olisi opittu katsomaan lähempää ja tarkemmin, vaan koska opi- taan rajoittamaan ja pelkistämään havainnoinnin kenttää. Carl von Linnén (1707–1778) sanoin luonnontieteilijä ”erottaa näköais- tin perusteella luontokappaleiden osat, hän kuvailee ne tarkoituk-

(2)

153

näkökuLmiA kirJALLisuuteen

AikuiskAsvAtus 2’2011

senmukaisesti lukumäärän, muo- don, aseman ja mittasuhteiden perusteella ja nimeää ne”.

Vaikka renessanssi ja humanis- mi nostavat ihmisen jalustalle, ih- mistä ei vielä ajatella tutkimuskoh- teena. 1800-luvun alkupuolella moderni tieteellinen ajattelu nos- taa esiin nykyisenkaltaiset ihmis- tieteet, jolloin ihminen ilmaantuu kaksinaisesti, sekä tiedon kohteena että tietävänä subjektina. Samana aikana luonnonhistoria muuttuu biologiaksi ja varallisuuden ana- lyysi taloustieteeksi. Käsitys kie- lestä maailman kuvana katoaa, ja kielioppi muuttuu filologiaksi eli kielestä tulee itsessään tutkimus- kohde. Pyritään tekemään ”dis- kurssin mukanaan kantamasta hil- jaisuuden elementistä uudelleen äänekäs ja kuuluva”.

Kielen arvonalennus yhdeksi tutkimuksen kohteeksi kompen- soituu, kun kieli saa takaisin ”ar- voituksellisen tiheyden” joka sillä renessanssin aikana oli. 1800-lu- vun käänteen jälkeen ei kuiten- kaan enää pyritä löytämään kät- kettyä ”alkuperäistä sanaa”, vaan häiritsemään käyttämiämme sa- noja ja kieliopillisia tottumuksi- amme. Eksegeesin eli tekstin tul- kinnan tekniikat elpyvät. (s. 279).

Syntyneet uudet ihmistieteet voivat hämärtää rajojaan, tulkita

toisiaan ja muodostaa loputto- masti uusia tieteitä tai hukatakin kohteensa (s. 334). Ihmistieteil- le ovat ominaisia ajan ja paikan jatkuvuuden puute ja vastakkai- suus ”oikeiden” tieteiden kanssa.

Foucault’n provokatiivisen väit- teen mukaan ihmistieteet eivät ole tieteitä lainkaan (s. 341). Kun ih- minen tieteellisen diskurssin koh- teena on yllättävän uusi keksintö, hän voi myös kadota nopeasti, teoksen tunnettujen päätössano- jen mukaan pyyhkiytyä pois kuin hiekkaan piirretyt kasvot meren rantaviivalta.

huiKeA jA töyssyinen mAtKA

Aikuiskasvatuksen numerossa 2/06 arvioin Foucault’n teoksen Tiedon arkeologia (2006/1969).

Väitin tämän teoksen ymmär- rettävyyden lisääntyvän Sanat ja asiat -teokseen tutustumisen jälkeen. Tämä voi pitää paikkan- sa Foucault’n ajattelun kehitystä jäljitettäessä, mutta muuten ar- vioni on liian optimistinen. Mika Ojakankaan arvion mukaan Sa- nat ja asiat -teos on huikea matka tieteellisen tiedonmuodostuksen historiaan (HS 12.1.11). Tästä ei ole epäilystä, mutta matka on paitsi huikea, myös kovin töyssähtelevä – ei laadun epätasaisuuden vaan

Foucault’n kielenkäytön vuoksi, jota Markku Koivusalo luonnehtii teoksen jälkisanoissa barokkiseksi.

Aikamatka kannattaa silti tehdä, jos länsimaisen tieteellisen ajatte- lun kehitys kiehtoo. Nykyisenä fast food ja tosi-tv -aikana voi olla vai- kea ymmärtää, että Sanat ja asiat oli 1960–1970-lukujen taitteessa huo- mattava myyntimenestys Ranskas- sa ja joissakin muissa maissa.

Jos ihminen on tutkimuskoh- teena uusi keksintö, aikuisoppija on vielä uudempi tulokas. Tule- vaisuudessa tiedon arkeologeja voi hämmästyttää nykyinen käsi- tys riittämättömyyttä potevasta, mutta uusien haasteiden edessä alati yhtä iloisesta aikuisoppi- jayksilöstä ja sisäisestä yrittäjästä.

Tällainen ihmisrakennelma voi hyvinkin pikaisesti huuhtoutua näkymättömiin, niin ettei kukaan muista sellaista maan päällä elä- neenkään.

Jussi Onnismaa

Dosentti, työnohjaajakouluttaja Helsingin yliopisto, Palmenia

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

mahdollisuudeksi määritellä vuorovaikutuksen tapahtumaa esitän fenomenologiasta lähtevän faktisuuden hermeneutiikkaan perustuvan hermeneuttisen kehän ajatuksen ja leikin käsitteen,

Kun peruslähtökohtana on se, että tiedon- hankintatutkimuksen pitää ottaa huomioon sekä tiedon tarjonnan kokonaisuus että tie- don käyttäjä, olemme erittäin vaikean

Informaatio ymmärretään epävarmuuden poista- jaksi, ja oletetaan, että yksilön ja yhteiskunnan ongelmat ovat ratkaistavissa oikean tiedon ja tie- don saatavuuden lisäämisen

Perinteisesti Reuteria pidetään uutistoi- mistona, vaikka se aloittikin taloudellisen tie- don välittämisen ja on nykyään maailman suu- rin sähköinen tiedon kustantaja,

Pietilä toteaakin, että tie- don kasvun paradigmaattiset muutok- set vaativat selityksekseen ei-in- duktiivisen tiedon muodostuksen teorian (sama, 313). Pietilän

Tässä on eroja muuttomatkan pituuden mukaan: läheiselle maaseudulle muuttajat ovat tyypillisesti nuoria lapsiperheitä, ja muutto tehdään kun lapset ovat vielä alle

Ongelmal- lisinta tämä teorioiden ja perinteiden kirjo (modaalilogiikasta tagmemiikkaan, genera- tiivisesta semantiikasta tekstilingvistiik- kaan) on silloin, kun

Toista kvantiteettimaksiimia on syyta noudattaa juuri siksi, etta siten estetaan syntymasta tilanteita, joissa par- aikaa puhuva h enkilo keskeytetaan, kun kuulija