Me tulemme taas
Astumme julkisuuden valokei-
laan
pitkasta aikaa yhtenäisenä joukkona. Käymmetällä
tavoinHuittisten Joulun sivuille.
Me tulemme taas!Kuvan ottamisesta
on
vieräh- tänyt aikaa hiukanyli
neljäkym- menettä vuotta. Olemme Kulman pappilan pihamaalla 1950-luvun alkupuolella. Ihan virallinen rip- pikoulukuvahan tällainen ei ole.Kuvattavilla ei ole päällaän juhla- leninkejä, ei sylissään ihania kuk- kia. Olemme vain tuntien välillä asettuneet kuvaan., mutta monta- kaan päivää
ei voi olla
jaljella,kunnes joukkomme asettuu kun- t2
nianarvoisen
Huittisten
kirkon etupenkkeihin. Juhlapäivä odot- taa.Huomaan olevani
kuvan
lai- dassa solmio kaulassani.En
ole vielä ennättänyt teologisessa kehi- tyksessäni siihen, mikä alkoi olla tavanomaista Vampulan kaudel- lani, että rakkaudesta paimenen- virkaa kohtaan käytin pyhät arjet mustaa paitaaja
papinkaulusta.Vieressäni on monien huittislais- ten tuntema tirehtööri Eeli Matias Paavola. Hän
oli
omiin suorituk- siinsa nähden tinkimätön ja vaa-tiva ja nautti
kunnioitusta niin rippikoulul aisten kuin kirkkokuo-rolaisten
ja
kaikkien muidenkin silmissä. Eelinja
hänen Sylvinsähaudalla on hyvä
pysähtyä ja hiljentyä.Kyllä
on paljon rippikoululai- sia! Huittisten Joulun arvoisa Lu-kija
laskeneeheidän
lukumää- ränsä. Se on helppo ("kelvä") teh- tävä, kun ovat jarjestäytyneet nel- jaan selvään riviin.Nykyajan rip- pikouluun joukosta saisi ainakin kaksi luokkaa.Tyttöjä kaikki, noin viisitoista- kesäisiä. Kun katselen silloin kay-
tössä ollutta
Kirkkokäsiki rjaa, huomaanettä
kaavan mukaan rippikoululaisia puhutellaan kol-3
)Fiffi
'-a,'
i:l r*'X'
1, - .. *i+l
mesti "rakkaat lapset!". Tässä rak- kaat lapset hymyilevät
kohti
ka- meran linssia-
ja myöskin kohti omaa tulevaisuuttaan he kukin.On onnellista ajatella, että ku-
van kaikki tytöt ovat
aikanaan saaneet Pyhan Kasteen sakramen- tin. Vanhemmat ja kummit silloin kantoivat lapsensa herkin mielin Vapahtajan sydämelle. Kuinka raamatullinenja
syvästi kristil- linen toimitus se onkaan!Milloin
ontullut
lahdetyksi epäuskon ja kukaties epätoivon tielle, Kasteenarmoliitto on ollut
kutsumassa takaisin alkuperäiseen jumalayh-teyteen. Pidämme
rakkaana Kastettamme.Hetken päästä
siis tätä
fyttö- joukkoa odo ttaajuhlapäivä : ensinkonfirmaatio, sitten
ehtoollis- messu.En
muutenpidä
sanastarippi
tässä yhteydessä, sillä rippi on jotakin muuta (nimittäin syn- tien tunnustaminen Jumalalle sie-lunpaimenen
kuullen ja
sitten julistettava anteeksiantamus Isänja
Pojanja
Pyhän Hengen ni- meen). Konfirmaatioon
nuorten siunaaminenja
vahvistaminen elämään Kristuksen sotilaina.Jokainen ehtoollisjumalanpal- velus
eli
messuon kuin
joulu.Beetlehemissähän jouluyönä ih- misten maailmaan
syntyi
suuri Vapauttaja. Kirkossa,kun
pappi lukee ehtoollisen Asetussanat, lei- pään javiiniin
"syntyy" sama Jee- sus Kristus.On sydämgmme majatalo, porttimme auki tulla sun.
Käy huoneeseemme Hengen palo, kohtaamme sinut, Kaivafun.
Tässä on
rippikoululuok-kamme.
Mitä
vaiheita olemme kokeneet sitten 1950-luvun? Onkoollut ilon ja
pettymyksen kyyne- leita? Monikoon siirryny elåmän ja kuoleman rajan tuolle puolelle?Montakohan lasta tällä tSrttöjou- kolla on yhteensä? Mummoja on joukossa varmasti! Montako las- tenlasta?
Rippikouluruusut
ovat
kuih- tuneet, mutta Jumalan sanomaton armo ja rakkaus vihannoi ja tuok- suu suloiselta. Tänäänkin, joulua odotellessamme.Me tulemme taas!
Eino Lehtis aar'
t3