• Ei tuloksia

”Supertähden ilmaantuminen on oletettavasti vain ajan kysymys” näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "”Supertähden ilmaantuminen on oletettavasti vain ajan kysymys” näkymä"

Copied!
15
0
0

Kokoteksti

(1)

Suomen miesten jalkapallomaajoukku- een historiikissa toimittaja Antti Eerola (2015) kuvaa Suomea ”jalkapallomaa- ilman Aku Ankaksi”, joka sinnikkäästä yrityksestä huolimatta möhlii mahdolli- suutensa arvokisoihin aina ratkaisevalla hetkellä. Muutamaa läheltä piti -tilan-

”Supertähden ilmaantuminen on oletettavasti vain ajan kysymys”

Maahanmuuttajat ja suomalaisen jalkapalloilun tulevaisuus

Maahanmuuttotaustaiset jalkapalloilijat ovat nousseet 2000-luvulla nopeasti suomalaisen jalkapalloilun huipulle. Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, kuinka maahanmuuttotaustaisia pelaajia on käsitelty suomalaisessa mediassa. Millaisia niin positiivisia kuin negatiivisia ominaisuuksia ja ennakko-oletuksia heihin on liitetty ja millaisia rooleja heille on tarjottu?

Analyysin tulokset tuovat esiin maahanmuuttotaustaisia pelaajia koskevassa kirjoittelussa korostuvaa tasapainoilua

poikkeuksellisia jalkapallotaitoja korostavan meritokratiapuheen ja asenneongelmia käsittelevän huolipuheen välillä. Näiden perinteisten käsittelytapojen lisäksi mediassa on kuitenkin myös nähtävissä merkkejä maahanmuuttotaustaisten pelaajien normalisoitumisesta osaksi suomalaisen jalkapalloilun arkea.

Marko Kananen

netta lukuun ottamatta arvokisapaikka näyttikin pitkään jäävän pelkäksi unel- maksi vuodesta 1938 karsintoja pelan- neelle miesten maajoukkueelle. Tämän vuosikymmeniä kestäneen korpivael- luksen myötä suomalaisen jalkapalloi- lun parissa sai Matti Villgrenin (2007)

mukaan jalan sijaa periferiatrauma, jos- sa menestyvää ja uskottavaa jalkapalloa pelattiin aina jossain muualla, kun taas Suomessa oltiin vain ”pohjoisia pallon- potkijoita”.

Vuosituhannen vaihteessa suoma- laisen jalkapalloilun piirissä heräsi

(2)

kuitenkin uudenlainen toivonkipinä.

EU- jäsenyyden ja kansainvälisten kehi- tyskulkujen myötä maahanmuutto Suo- meen lisääntyi merkittävästi ja varsin pian monet maahanmuuttotaustaiset pe- laajat raivasivat tietään kohti suomalai- sen jalkapalloilun huippua. Alla olevan jalkapallo valmentaja Erkka V. Lehtolan (2007) kirjoituksen tavoin tämä herätti toivon siitä, että lisääntyvän maahan- muuton myötä perifeerinen Suomikin saisi osansa jalkapallomaailman ytimessä vallitsevasta korkeammasta jalkapallo- kulttuurista.

Suomen väestö ikääntyy. Matti Van- hasen hallitus varautuu uhkaavaan työvoimapulaan aktiivisella maahan- muuttopolitiikalla. Sen edistäminen on suomalaisen jalkapallonkin etu.

Maajoukkue kaipaa eläköityvien lit- masten ja hyypiöiden korvaajiksi pe- laajia, jotka ovat syntymästään saakka imeneet ja hengittäneet korkeaa jalka- pallokulttuuria. Heitä, joille jalkapallo on suuria tunteita, palavaa halua kehit- tyä ja kiihkeää voitontavoittelua. (Leh- tola 2007.)

Suomalaisessa mediassa maahanmuutto- taustaisten pelaajien yleistymisessä näh- tiin yhtymäkohtia monien eurooppalais- ten maajoukkueiden menestystarinoi- hin. Esimerkiksi vuonna 1998 maail- manmestaruuden ja kahta vuotta myö- hemmin Euroopan mestaruuden voitta-

nut Ranskan maajoukkue esitettiin usein malliesimerkkinä monikulttuurisen pe- laajiston ja urheilullisen menestyksen vä- lisestä yhteydestä. Suomessa huomiota kiinnitettiin paljon myös Ruotsin jalka- pallon kirkkaimpaan tähteen, bosnialais- taustaiseen Zlatan Ibrahimovićiin, jonka katsottiin nostaneen länsinaapurin maa- joukkueen kokonaan uudelle tasolle.

Suomen mediassa kyseltiinkin toiveik- kaasti Suomen oman Zlatanin perään.

Siinä missä maahanmuuttoa yhteis- kunnallisena ilmiönä on käsitelty usein ongelmien ja haasteiden kautta (Hors- ti 2005; Keskinen 2009), on jalkapalloi- lun piirissä asiaa lähestytty lähinnä ur- heilullisen meritokratian näkökulmas- ta (Kytölä 2017). Keskustelua on ohjan- nut ajatus maahanmuuttotaustaisten pe- laajien myötä tapahtuvasta suomalaisen jalkapalloilun tasonnoususta. Suoma- laisessa urheilumediassa maahanmuut- totaustaiset jalkapalloilijat onkin tyy- pillisesti esitetty korkeamman osaami- sen piiristä tulevina vahvistuksina, jot- ka omalla panoksellaan auttavat suoma- laista jalkapalloilua kohti kansainvälistä menestystä.

Tämän huippu-urheilulle tyypilli- sen meritokratiapuheen varjossa on kui- tenkin kulkenut myös vaimeasävyisempi huolipuhe, jossa maahanmuuttotaustais- ten pelaajien pelitaitojen sijaan on poh- dittu esimerkiksi joukkueeseen sitoutu-

miseen, taktiikan noudattamiseen ja her- mokontrolliin liittyviä haasteita. Vaikka huolipuheessakaan pelaajan rodullista, etnistä tai kulttuurista taustaa ei näh- dä maajoukkuepaikan esteenä, tarkas- tellaan siinä kuitenkin kriittisesti maa- hanmuuttotaustaisten pelaajien sopeu- tumista ja sitoutumista Suomen maa- joukkueeseen ja yleisemminkin suoma- laiseen pelitapaan ja -kulttuuriin.

Tässä artikkelissa tarkastellaan lä- hemmin tätä mediassa luotua osittain jännitteistäkin kuvaa maahanmuutto- taustaisista miesjalkapalloilijoista1 ja heidän suhteestaan suomalaiseen jal- kapalloiluun. Kuinka maahanmuutto- taustaisia pelaajia on käsitelty suomalai- sessa mediassa kuluneen kahden vuosi- kymmenen aikana? Millaisia niin posi- tiivisia kuin negatiivisia ominaisuuksia ja ennakko-oletuksia heihin on liitetty ja millaisia rooleja heille on annettu? Entä millainen on maahanmuuttotaustais- ten pelaajien suhde median luomaan ku- vaan suomalaisesta jalkapallosta ja jalka- palloilijuudesta? Millainen jalkapallo ja jalkapalloilijuus määrittyvät normatii- viseksi ja kuinka (hyvin tai huonosti) maahanmuuttotaustaiset jalkapal loilijat mahtuvat tämän määritelmän piiriin?

Artikkelissa käytetty termi ”maa- hanmuuttotaustainen jalkapalloilija” on lähtökohtaisesti ongelmallinen, sillä se pyrkii niputtamaan yhteen heterogee-

(3)

nisen joukon pelaajia, joiden taustat ja tarinat poikkeavat merkittävästi toisis- taan. Maahanmuuttotaustaisella pelaa- jalla voidaan viitata niin ensimmäisen kuin toisen sukupolven maahanmuut- tajiin kuin myös niihin pelaajiin, joiden vanhemmista ainakin toinen on synty- nyt Suomen ulkopuolella. Artikkelin tar- koituksena ei ole kohdella tätä ryhmää objektiivisesti todennettavissa oleva- na tai sisäisesti yhtenäisenä, vaan päin- vastoin tarkastella kriittisesti sitä, kuin- ka hyvin erilaisiakin pelaajia on käsitel- ty mediassa yksilölliset erot häivyttävän maahanmuuttajalinssin lävitse. Maa- hanmuuttajuuden määritelmää ei ole tä- män vuoksi rajattu, vaan analyysi poh- jautuu aineistosta esiin nouseviin tapoi- hin puhua maahanmuuttajuudesta ja maahanmuuttotaustaisista jalkapalloi- lijoista.

Median valkoinen katse

Artikkelin teoreettinen viitekehys ra- kentuu kriittisen rotuteorian ( Delgado

& Stefancic 2017; Twine, Warren &

Warren 2000) ja erityisesti rodullista- misen tematiikan ympärille. Rodullista- minen viittaa käytänteisiin, joissa ihmi- siin liitetään ihonvärin tai etnisen taus- tan vuoksi esimerkiksi osaamiseen, tai- pumuksiin tai luonteenpiirteisiin liitty- viä ennakko-odotuksia ja stereotypioita

(Omi & Winant 1986; Murji & Solomos 2005; Ansari 2004). Rodullistamiseen liittyy siis ajatus heterogeenisten ihmis- ryhmien, kuten esimerkiksi juuri maa- hanmuuttajien, esittämisestä yhtenäi- senä rodunkaltaisena ryhmänä, jolla on tiettyjä yhteisiä piirteitä tai ominaisuuk- sia (Gans 2017). Näiden yleistävien käsi- tysten ja tulkintojen kautta eri ryhmien välille luodaan puolestaan hierarkkises- ti jäsentyviä sosiaalisia rajoja ja eriarvois- tavia asemia ja käytänteitä (Alba & Nee 2009).

Rodullistamisen näkökulmasta ur- heilullisuus on yksi harvoista maahan- muuttajille vakiintuneista positiivises- ti latautuneista ennakko-odotuksista.

Vaikka esimerkiksi tummaihoisiin nuo- riin miehiin liitetään usein aggressiivi- suuden, hypermaskuliinisuuden tai yli- korostuneen seksuaalisuuden kaltai- sia negatiivisia ennakkoluuloja (Rastas 2002; Chun 2011; Hodge ym. 2008), on kuva urheilun saralla huomattavasti moni puolisempi. Esimerkiksi pikajuok- sun tai koripallon kaltaisissa lajeissa tummaan ihonväriin liittyy stereotyyp- pisesti oletus hyvistä geeneistä. Suomes- sa Helena Huhta (2013) on tutkinut mo- nikulttuurisia huippu-urheilijoita, joista suurin osa kertoi fyysisen ”ulkomaalai- suuden” hyödyttäneen heitä urheilussa.

Urheilun kentillä heidän etninen taus- tansa oli lähes poikkeuksetta tulkittu

osoitukseksi erityisen otollisista fyysi- sistä ominaisuuksista.

Urheilullisuuteen liittyvät positii- visetkin ennakko-oletukset voivat kui- tenkin myös kääntyä itseään vastaan ja rajoittaa maahanmuuttotaustaisten ur- heilijoiden mahdollisuuksia. Rodullisen leimaamisen (Engh, Settler & Agergaard 2017; Maguire 1991) myötä urheilijoi- den voidaan esimerkiksi olettaa ihonvä- rin perusteella soveltuvan luontaisesti paremmin tiettyihin lajeihin tai tietyil- le pelipaikoille: Esimerkiksi tummaihoi- sia urheilijoita on ohjattu fyysisyyden va- raan rakentuviin lajeihin, kun taas val- koisten urheilijoiden on katsottu sovel- tuvan paremmin taktista osaamista tai johtajaominaisuuksia vaativiin lajeihin ja rooleihin (Carrington 2010; Hylton 2008; Hoberman 1997). Tunnettu esi- merkki tästä on amerikkalainen jalka- pallo, jossa hyökkäyspeliä johtavat pelin- rakentajat ovat olleet valtaosin valkoisia, kun taas palloa kantavat keskushyökkää- jät pääosin tummaihoisia (Van Sterken- burg, Knoppers & de Leeuw 2010).

Rodullistamisen kautta voidaan myös tarkastella erilaisiin pelityyleihin ja -tapoihin liittyviä ennakko-oletuksia ja arvostuksia. Esimerkiksi eurooppalai- sessa kontekstissa tutkimukset ovat tuo- neet esiin afrikkalaisiin jalkapalloilijoi- hin liitettyä mielikuvaa luontaisesti ur- heilullisina, mutta taktisesta kypsymät-

(4)

töminä ja kurittomina pelaajina. Näiden vastapainoksi eurooppalaisista pelaajis- ta on puolestaan luotu kuvaa ammatti- maisina, luotettavina ja taktisesti älyk- käinä pelaajina. (Ungruhe 2014; Vidacs 2006.) Sine Agergaard ja Jan Kahr Sø- rensen (2009) ovat puolestaan nosta- neet esiin tyypillisinä maahanmuutto- taustaisiin jalkapalloilijoihin liitettyinä negatiivisina ennakko-oletuksina itsek- kyyden, heikon työmoraalin ja hermo- kontrollin puutteen.

Ihonväri, etninen tausta tai maahan- muuttajuus ei ole kuitenkaan välttämättä aina yhtä merkityksellinen eronteon vä- line jalkapallon kentillä, vaan se voi tul- la korostetummin esille esimerkiksi pe- lisuoritusten tai -tulosten mukaisesti.

James Rosbrook- Thompsonin (2013) mukaan mielikuviin maahanmuutta- jista kurittomina ja itsekkäinä pelaajina palataan tyypillisesti epäonnistumis- ten ja tappioiden hetkillä. Ennakkoluu- lojen ja odotusten merkitys voi vaihdella myös esimerkiksi eri pelaajien, pelipaik- kojen tai -tyylien kohdalla. Esimerkik- si Suomessa ammattilaisina pelanneista ulkomaalaisista jalkapalloilijoista eten- kin hyökkääjät ovat kokeneet saaneen- sa laiskan pelaajan leiman suomalaisis- ta pelaajista poikkeavan pelityylinsä ta- kia (Naakka 2014).

Rodullistaminen saa siis merkityk- sensä vertailuasetelmassa valtavirran

kanssa. Richard Dyerin mukaan valkoi- suus toimii yhteiskunnallisena normina, jota vasten erilaisuutta ja poikkeavuutta arvioidaan ja arvotetaan (Dyer 1997).

Samoin Sara Ahmed (2007) on kirjoit- tanut valkoisesta katseesta normatiivi- sena tilana ja kokemuksena. Ahmedille valkoisuus viittaa länsimaisessa yhteis- kunnassa vallitsevaan hegemoniseen ta- paan selittää, määrittää, ymmärtää ja ko- kea maailmaa. Näin valkoisuus kokemi- sen ja ymmärtämisen tapana asettaa yh- teiskunnallisen normaaliuden ja samal- la myös sisäpiirin ja marginaalin väliset rajat. Tämän artikkelin kontekstissa val- koinen katse liittyy erityisesti suomalai- sen median tapoihin ymmärtää, selit- tää ja arvottaa maahanmuuttotaustaisia miesjalkapalloilijoita Suomessa. Vaikka perinteisen median asema urheilujour- nalismissa onkin heikentynyt esimer- kiksi sosiaalisen median myötä, on toi- mittajilla yhä paljon valtaa sen suhteen, millaisia maahanmuuttajataustaisia ur- heilijoita ja heihin kytkeytyviä ennakko- odotuksia ja käsityksiä suurelle yleisölle esitetään ja millainen jalkapallo ja jalka- palloilijuus määrittyy suomalaisessa me- diassa normatiiviseksi.

Rodullistaminen ei ole kuitenkaan staattista ja pysyvää, vaan sosiaalisten ja kulttuuristen (valta)suhteiden muu- tosten myötä myös eri ryhmiin kohdis- tuvat rodullistavat katseet voivat muut-

tua. Esimerkiksi Yhdysvaltain maahan- muuttohistoriassa monia eurooppalaisia väestöryhmiä, kuten esimerkiksi italia- laisia ja irlantilaisia, pidetiin alun perin ulkopuolisina ja alempiarvoisina, ennen kuin he vuosikymmenten kuluessa (osit- tain myös urheilumenestyksen ansiosta, ks. esim. Gems 2012; Wilcox 2006) su- lautuivat osaksi valkoista valtaväestöä ( Alba & Nee 2009). Vaikka tämän ar- tikkelin aikajänne (2000–2020) on huo- mattavasti lyhyempi, on se silti suoma- laisen maahanmuuton ja jalkapalloilun suhteen tarkastelun kannalta merkityk- sellinen. Kuluneen kahden vuosikym- menen aikana maahanmuuttajien mää- rä on moninkertaistunut ja sitä myötä myös maahanmuuttotaustaisten pelaaji- en määrä suomalaisessa huippujalkapal- loilussa on kasvanut. Analysoitu ajanjak- so pitää myös sisällään Suomen miesten maajoukkueen nousun historialliseen arvokisapaikkaan. Yhdessä nämä tapah- tumakulut avaavat mahdollisuuden tar- kastella maahanmuuttotaustaisiin mies- pelaajiin kohdistuvan valkoisen katseen muutoksia ja jatkuvuuksia.

Tutkimusaineistot ja -menetelmät Artikkelin aineistona toimivat siis maa- hanmuuttotaustaisia miesjalkapalloi- lijoita käsittelevät erilaiset mediateks- tit. Aineiston osalta tavoitteena on ollut

(5)

saavuttaa mahdollisimman laaja-alai- nen ja moniääninen kuva maahanmuut- totaustaisia jalkapalloilijoita koskevasta kirjoittelusta. Artikkelissa on analysoi- tu ensinnäkin maahanmuuttotaustai- sia jalkapalloilijoita käsitteleviä kirjoja:

Mika Wickströmin (2017) Shefki Kuqi – Kosovon härkä, Mårten Westön (2016) Eremenkot. Jalkapalloperheen tarina, Atik Ismailin (2015) Ammattina jalkapallo ja Ari Virtasen Oi Suomi on! (2020). Tä- män lisäksi aineistona on käytetty myös Olli Laineen (2018) ohjaamaa Hete- maj’n perheen tarinan kertovaa ”Koti- maa Kosovo Suomi” -dokumenttiohjel- maa. Näissä aineistotyypeissä painottu- vat erityisesti vuosituhannen vaihteessa alkaneessa maahanmuuttotaustaisten pelaajien ensimmäisessä aallossa keskei- sissä rooleissa olleiden pelaajien tarinat.

Tämän lisäksi artikkelissa on analy- soitu 2000-luvulla julkaistuja maahan- muuttotaustaisia jalkapalloilijoita käsit- televiä verkkotekstejä, kuten esimerkiksi henkilökuvia, haastatteluja, kommentte- ja ja otteluraportteja. Tältä osin aineistoa on haettu niin Googlen kuin viiden lue- tuimman (FIAM 2020) suomenkielisen valtavirtamedian (Helsingin Sanomat, Yleisradio, Iltalehti, Ilta sanomat ja MTV) ja kahden urheilulehden (Urheilulehti ja ELMO-lehti) omien hakutoimintojen kautta. Hakuja on tehty kaikkien A- ja/

tai U21-maajoukkueissa 2000- luvuilla

esiintyneiden, maahanmuuttotaustai- siksi tulkittavissa olevien pelaajien ni- millä. Tämän lisäksi hakuja on tehty eri- laisilla maahanmuuttoa ja jalkapalloa yhdistelevillä hakutermeillä. Haettu ai- neisto on rajattu perinteisiin valtavirta- medioihin, minkä myötä esimerkiksi jal- kapallokannattajien ja - fanien keskuste- lupalstat, blogit ja muu sosiaalinen me- dia on jätetty kokonaan analysoitavan ai- neiston ulkopuolelle.

Aineistolla ja sen keruutavalla on omat vahvuutensa ja rajoitteensa. Sen kautta on mahdollista saada niin mää- rällisesti kuin ajallisesti varsin kattava aineisto, joka sisältää hyvin erilaista ma- teriaalia aina syväluotaavista henkilöku- vista lyhyisiin puheenvuoroihin ja otte- luraportteihin. Aineiston monimuotoi- suudessa piilee kuitenkin myös sen heik- kous. Koska aineisto koostuu hyvin eri- tyylisistä ja -tyyppisistä mediasisällöis- tä, joihin voi kirjoittajan, haastateltavan tai julkaisijan taholta liittyä erilaisia mo- tivaatioita ja tavoitteita, ei niiden pohjal- ta tule tehdä liian yksityiskohtaisia joh- topäätöksiä. Nämä rajoitukset huomioi- den tämän artikkelin tavoitteena onkin ollut nostaa esiin niitä yleisiä puhetapoja ja luokitteluja, jotka toistuvat aineistossa säännöllisesti tekstityypistä ja -tyylistä riippumatta.

Noin kahdensadan tekstin massasta tarkempaan analyysiin valikoitui lopul-

ta 50 erilaista tekstinäytettä. Ajallises- ti aineistossa painottuvat viimeisimmät viisi vuotta, sillä analysoiduista teksteis- tä puolet on julkaistu aikavälillä 2016–

2020. Selvästi vähimmälle huomiolle jää puolestaan 2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen, jolta analysoituja tekste- jä oli kaikkiaan vain seitsemän2. Loput kahdeksantoista tekstinäytettä jakautu- vat varsin tasaisesti vuosille 2011–2015.

Suomalaisen urheilumedian katseen valkoisuudesta kertoo se, että kaikki täs- sä artikkelissa analysoidut tekstit ovat valkoihoisten, kantasuomalaisiksi miel- lettyjen toimittajien kirjoittamia. Myös sukupuolen osalta aineistossa on merkit- tävä epätasapaino, sillä vain kolme ana- lysoiduista teksteistä on naisten kirjoit- tamia. Taustalla ei siis ole tutkijan teke- mä rajaus, vaan aineiston painottumisen voidaan katsoa heijastavan suomalaista mediatodellisuutta, jossa urheilutoimijat ovat valtaosin valkoihoisia ja kantasuo- malaisia miehiä.

Tarkempaan analyysiin valikoitu- neiden tekstien kriteerinä oli, että niis- sä maahanmuuttajuus esitettiin selkeäs- ti merkityksellisenä tekijänä tekstin kohteena olevalle jalkapalloilijalle. Tä- mä saattoi näkyä esimerkiksi viittauksi- na Suomen ulkopuolella saatuihin jalka- pallo-oppeihin, maahanmuuton aiheut- tamien elämänpolullisten haasteiden vaikutuksista pelaajaan tai vaikkapa eri-

(6)

laisen kulttuuritaustan heijastumisesta pelitapaan. Pelkkä maahanmuuttotaus- tan mainitseminen ei siis itsessään riit- tänyt, vaan analyysin kannalta olennais- ta oli, että pelaajan taustan ja hänen ken- tällä ja/tai sen ulkopuolella esiin nouse- vien ominaisuuksien ja edesottamusten välille rakennettiin selkeä yhteys. Tä- män lisäksi analyysiin otettiin mukaan tekstejä, joissa rakennettiin kuvaa suo- malaisesta jalkapallosta ja suomalaises- ta jalkapalloilijuudesta. Useimmiten nä- mä kaksi ehtoa täyttyivät yhdessä ja sa- massa tekstissä, koska maahanmuutto- taustaisten pelaajien ominaisuuksia ja edesottamuksia peilataan tyypillisesti juuri oletettuun kuvaan (epä)suomalai- sesta jalkapallosta.

Aineiston analyysissa on käytetty si- sältöanalyysiä, jossa aineisto on järjes- tetty temaattisen luokittelun kautta uu- deksi kokonaisuudeksi (Eskola & Suo- ranta 1998; Tuomi & Sarajärvi 2017).

Analyysi koostuu kahdesta erillisestä, mutta toisiinsa varsin tiukasti kietou- tuvasta osiosta. Ensimmäisessä osios- sa huomiota on kiinnitetty jalkapalloi- lijoiden maahanmuuttotaustaa koske- viin viittauksiin. Kuinka heidän taus- tastaan on kirjoitettu, millaisia asioita siitä on nostettu esiin ja kuinka taustan on nähty vaikuttavan kyseiseen henki- löön niin pelaajana kuin ihmisenä? Tä- män jälkeen nämä havainnot on jaotel-

tu jalkapallo-ominaisuuksiin (esim. tai- dollinen, taktinen ja fyysinen osaami- nen) ja henkisiin ominaisuuksiin (esim.

luonteenpiirteet, asenne, kasvatus, koke- mukset) ja jaettu edelleen positiivisiksi ja negatiivisiksi tulkittaviksi ominaisuuk- siksi. Analyysin toisessa osiossa on puo- lestaan tarkasteltu sitä, kuinka mediassa määritellään (epä)suomalaista jalkapal- loa ja jalkapalloilijuutta. Millaisia positii- visia ja negatiivisia ominaisuuksia ja ar- voja siihen liitetään? Analyysin lopuksi nämä osiot on yhdistetty, jolloin on pää- dytty tarkastelemaan sitä, kuinka maa- hanmuuttotaustaisia pelaajia suhteute- taan ja arvotetaan suomalaiseen jalka- palloon nähden. Miltä osin ja kuinka hy- vin tai huonosti he sopivat mediassa luo- tuun kuvaan normatiivisesta suomalai- sesta jalkapalloilijuudesta?

Ylivertaiset ja täysin poikkeukselliset Artikkelin yhtenä tarkoituksena on siis tuoda esiin suomalaisessa mediassa il- meneviä maahanmuuttajuuden määrit- tymisiä ja merkityksellistymisiä jalkapal- lon kontekstissa. Analysoidussa aineis- tossa jalkapalloilijoiden maahanmuut- tajuus näyttäisi saavan ilmenemismuo- tonsa erityisesti rajanvedoissa ja erot- tautumisissa suomalaisuuden kanssa.

Maahanmuuttotaustaisten pelaajien ominaisuuksia käsittelevä media-

aineisto sisältääkin usein vertailuase- telman suomalaisiin pelaajiin, suoma- laiseen pelityyliin tai yleisemmin suo- malaisen jalkapallon arvo- ja kokemus- maailmaan. Keskeiseksi teemaksi nou- see tältä osin maahanmuuttotaustai- siin pelaajiin yhdistetyt mielikuvat epä- suomalaisuudesta tai epätyypillisestä suomalaisuudesta ja niiden varaan ra- kentuva ajatus maahanmuuttotaustais- ten jalkapalloilijoiden poikkeukselli- suudesta.

Yksi tyypillinen esimerkki tästä poikkeuksellisuudesta on maahanmuut- totaustaisten pelaajien taustan ja elä- mänpolun varaan rakentuva tarina hei- dän erityisestä tahdonvoimastaan ja pe- riksiantamattomuudestaan. Maahan- muuttotaustaisia pelaajia koskevassa kirjoittelussa korostuvatkin usein ”vai- keuksista voittoon” -tyyppiset tarinat, joissa pelaaja on periksiantamattomuu- tensa avulla selättänyt vastoinkäymisiä niin kentällä kuin sen ulkopuolella. Esi- merkiksi jalkapallovalmentaja Juha Ma- linen on kertonut arvostavansa ”tahto- tasoltaan kovia” maahanmuuttotaustai- sia pelaajia, joista ”vaikeudet elämässä ovat tehneet yritteliäitä ja taistelijoita", ja joista ”tulee huippu-urheilijoita erit- täin suurella prosentilla kantasuomalai- siin verrattuna" (Hakola 2015). Näille periksi antamattomuutta korostaville ta- rinoille on tyypillistä vastakkainasettelu

(7)

maahanmuuttotaustaisten ja kantasuo- malaisten pelaajien kasvuolosuhteiden välillä. Esimerkiksi Pohjalaisen toimitta- ja Toni Viljanmaa (2015) kysyy kolum- nissaan: ”Entä jos nuorilla maahanmuut- tajilla on enemmän menestymisen näl- kää liian hyvään tottuneeseen ja vähän liikkuvaan kantaväestöön verrattuna?”

Periksiantamattomuuden lisäksi maahanmuuttotaustaisia huippujalka- palloilijoita käsittelevissä kirjoituksissa korostuu tyypillisesti pelaajien korkea itseluottamus ja kunnianhimo. Periksi- antamattomuuden tavoin myös itseluot- tamuksen kohdalla vertauskohtaa hae- taan kantasuomalaisiin pelaajiin ja yli- päätään suomalaisuuteen. Analysoidus- sa aineistossa esimerkiksi Perparim He- temaj’sta huokuu ”suomalaiselle pelaa- jalle hivenen epätyypillistä itsevarmuut- ta ja kypsyyttä” (A. Virtanen 2019), kun taas Roman Eremenko on ”siinä mieles- sä epäsuomalainen, että hänellä on vahva itseluottamus” (Westö & Eremenko 2016). Pyry Soirissa puolestaan ”on sen verran kansainvälistä verta, että hänen kunnianhimonsa ja itseluottamuksen- sa ovat erittäin korkealla tasolla” ( Oivio 2017).

Maahanmuuttotaustaisiin pelaajiin yhdistetty vahva itseluottamus ja kun- nianhimo liittyvät usein myös oletuk- siin tietynlaisista pelitaidoista ja -tyy- listä, jossa korostuu tyypillisesti pallol-

linen taito ja luovuus (ks. myös Ager- gaard & Sørensen, 2009). Pelitaitojen ja -tyylin kohdalla merkittäväksi tausta- tekijäksi nostetaan usein maahanmuut- totaustaisten pelaajien kantasuomalais- ten junioreiden pelaajapolusta poikkea- vat kasvu- ja peliympäristöt. Esimerkik- si lapsuutensa pakolaisleirillä viettänee- seen Mostaugh Yaghoubiin ”opit Tehera- nin kaduilta ovat juurtuneet tiukkaan”

(Pyykkö 2015). Näiden varhaisten peli- kokemustensa myötä hän on ”saanut pal- lon tottelemaan ahtaassakin paikassa ja oppinut kuljettamaan sitä pitempään kuin muut” (mt.). Suomessa syntynees- tä, mutta 12-vuotiaana Englantiin muut- taneesta Glen Kamarasta puolestaan

”huokuu yhä katujalkapalloilija”, jon- ka ”luontaiset vaistot kentällä ovat suo- malaiselle jalkapalloilijalle ylivertaiset ja täysin poikkeukselliset” (Rosti 2018).

Maahanmuuttotaustaisia jalkapal- loilijoita koskevissa verkkokirjoituksis- sa korostuu siis kantasuomalaisesta val- tavirrasta poikkeava elämänkulku ja sen pohjalta rakentuva kuva epäsuomalai- sesta jalkapalloilijuudesta. Kovien ko- kemusten, vaikeuksien ja haasteiden al- leviivaamisen osalta yhtymäkohtia voi- daan löytää esimerkiksi yhdysvaltalaisen urheilumedian tavasta rakentaa yhteyt- tä mustien urheilijoiden menestyksen ja heidän rankkojen kasvuolosuhteidensa ja -ympäristönsä välille (Andrews, Mo-

wer & Silk 2011). Tältä osin median luo- ma kuva maahanmuuttotaustaisista jal- kapalloilijoista onkin varsin yksipuoli- nen. Esimerkiksi keskiluokkaisesta per- heestä tulevien maahanmuuttotaustais- ten pelaajien tarinat olivat analysoidussa aineistossa hyvin harvinaisia (esim. Saa- rinen 2014; katso myös Berg 2016).

Toisella tavalla temperamenttisia Maahanmuuttotaustaisten pelaajien poikkeuksellista periksiantamattomuut- ta, itseluottamusta ja pallollista osaamis- ta korostavan meritokratiapuheen vas- tapainona toimii huolipuhe, jossa on- gelmia nähdään erityisesti joukkue- pelaamisessa ja pelaajien henkisissä omi- naisuuksissa. Tällöin esiin nousevat pu- heenvuorot pelaajien itsekkyydestä, yh- teisen päämäärän unohtamisesta ja puo- lustusvelvoitteiden laiminlyömisestä.

Huomionarvoista on, että huolipuheessa ei kyseenalaisteta maahanmuuttotaus- taisten pelaajien taitoja, vaan ongelmien nähdään johtuvan ennen kaikkea asen- teesta ja henkisisistä ominaisuuksista.

Esimerkiksi Alexei Eremenko Juniorin kohdalla ”ongelma ei ollut siinä, etteikö Junior olisi osannut puolustaa, ongelma oli siinä, ettei hän välittänyt tehdä sitä”

(Westö & Eremenko 2016).

Yleisellä tasolla huolipuheessa ky- seenalaistetaan pelaajan sitoutuminen

(8)

ja sopeutuminen joukkueeseen. Viime aikoina näkyvin esimerkki tästä on ollut pitkään sivussa olleen Roman Eremen- kon mahdollinen paluu maajoukkuee- seen. Kokaiininkäytöstä vuonna 2016 saamaansa pelikieltoon asti Eremenkoa käsiteltiin mediassa lähinnä meritokra- tiapuheen näkökulmasta, jolloin hän oli

”Suomen ainoa kansainvälisen tason pe- laaja” (Kinnunen 2015). Eremenkon pe- lillistä panosta maajoukkueelle ei edel- leenkään kyseenalaisteta, mutta kirjoi- tuksiin on ilmaantunut huomattavasti enemmän joukkueeseen sitoutumiseen ja sopeutumiseen liittyvää huolipuhet- ta. Esimerkiksi Hämeen Sanomien Ja- ri Virtasen (2019) mukaan Eremenkon paluu voisi ”horjuttaa sitä henkistä voi- maa ja yhteisöllisyyttä mikä on yksi mer- kittävä syy joukkueen nykymenestyk- seen.” Satakunnan Kansan kolumnis- saan Pekka Aalto (2018) puolestaan toi- vottaa Roman Eremenkon tervetulleek- si ”mikäli miehen sydän sykkii kunnol- la Suomelle”.

Huolipuheenvuoroissa esiin noste- taan usein myös maahanmuuttotaus- taisten pelaajien kurittomuus ja hermo- kontrollin puute (katso myös Berg 2016;

Agergaard & Sørensen 2009). Tyypilli- sessä stereotypiassa maahanmuutto- taustainen pelaaja on Abukar Moha- medin tavoin ”hetken lapsi, joka ei aina noudattanut kaikkia ohjeita kirjaimelli-

sesti” (Aalto 2017). Kurittomuus liittyy myös ajatukseen siitä, että maahanmuut- totaustaisten pelaajien korkea tunneta- so voi johtaa helposti ylilyönteihin. Pit- kän päivätyön suomalaisen jalkapallon parissa tehneen Markku Peltoniemen sanoin maahanmuuttotaustaiset nuo- ret ovat ”toisella tavalla temperamentti- sia kuin suomalaisnuoret” (Westö & Ere- menko 2016). Parhaimmassa tapaukses- sa he tuovat ”mukavan suolaisen lisänsä jäyhään suomalaiseen kulttuuriin” (Kos- kinen 2008), mutta pahimmassa tapauk- sessa heidän kurittomuutensa vaikuttaa haitallisesti koko joukkueen suorituk- seen. Näin pelikenttien kurittomuus yh- distyy stereotyyppiseen kuvaan maa- hanmuuttotaustaisten poikien ja nuor- ten miesten arvaamattomuudesta (Chun 2011; Hodge ym. 2008) ja toisaalta maa- hanmuuttotaustaisiin pelaajiin liitetystä kypsymättömyydestä (Ungruhe 2014;

Vidacs 2006).

Nöyrän työteliäs joukkuepeli

Maahanmuuttotaustaisten pelaajien ominaisuuksia käsittelevä media-aineis- to sisältää siis usein vertailuasetelman suomalaisiin pelaajiin, suomalaiseen pelityyliin tai yleisemmin suomalaisen jalkapallon arvomaailmaan. Selkeim- min tämä vastakkainasettelu näkyy kir- joituksina maahanmuuttotaustaisten pe-

laajien epäsuomalaisista ominaisuuksis- ta, heidän suomalaisille pelaajille epä- tyypillisistä taidoistaan tai heidän kan- tasuomalaisten pelaajien junioripolusta merkittävästi poikkeavasta jalkapallo- kasvatuksestaan. Näin suomalaisuus toi- mii jalkapallonkin kentillä normina, jos- ta maahanmuuttotaustaiset pelaajat joko hyvässä tai pahassa poikkeavat.

Aineistossa esiin nousevassa suo- malaisessa tavassa pelata jalkapalloa ko- rostuu yksilöiden sijaan joukkue ja tai- don ja luovuuden sijaan tunnollisuus ja luotettavuus. Ylivertaisten taitojen tai poikkeuksellisten jalkapallovaistojen si- jaan kantasuomalaisten pelaajien koh- dalla keskeistä on annettujen ohjeiden ja taktiikan tunnollinen noudattaminen ja epäitsekäs joukkueen puolesta pelaa- minen. Alla tätä suomalaista jalkapallo- mentaliteettia kuvaa uransa aikana yli sa- ta A-maaottelua pelannut Sami Hyypiä.

Suomalainen luonteenpiirre on tun- nollisuus. Se on Suomen puolustus- pelin perusta. Jos sovimme jotain, sii- tä pidetään kiinni koko 90 minuuttia.

Toinen peruspilari on se, että kaikki osallistuvat, jokaisen on puolustetta- va. (Aaltonen 2018.)

Tunnollinen joukkuepeli ja yhteiseen asiaan sitoutuminen näyttäytyvät laa- jemminkin suomalaisten joukkuepe- lien ytimenä. Esimerkiksi ”Parempaa

(9)

peliä” -projektissa suomalaiset pallope- lien huippuvalmentajat nimesivät suo- malaisten menestyneiden joukkueiden taustalta yhteisiä piirteitä, joista tärkeim- pänä esiin nousi ”tiivis ja aktiivinen puo- lustuspeli ja joukkuepeliin sitoutuneet pelaajat” (Aaltonen 2018). Jalkapallos- sa erityisesti Markku Kanervan menes- tyksekkäällä valmennuskaudella puhe joukkuepelistä ja siihen sitoutumises- ta on selvästi korostunut. Johtavana aja- tuksena on ollut, ettei Suomi pärjää yksi- löiden taidossa ja osaamisessa maailman huipuille. Sen vuoksi menestymismah- dollisuus piilee tiiviissä ja saumattomasti toimivassa joukkuepelissä.

Hänen salaisuutensa on peliajatus, jos- sa ei niinkään korosteta yksilöitä vaan joukkuetta. Kanervan opeilla Huuh- kajista on syntynyt taktisesti yhtenäi- nen, henkisesti luja ja yhteisen pää- määrän eteen töitä tekevä tiimi, joka on parempi kuin erillisten pelaajien taitojen summa. (Karvala 2019.)

Suomalaiseen joukkuepelin korostami- seen liittyy epäitsekkyyden ja tunnolli- suuden lisäksi myös oletus pelaajien hen- kisestä kypsyydestä ja tasapainoisuudes- ta. Suomalaisen jalkapallon arvojen vas- taiseksi mielletty käyttäytyminen ilme- nee aineistossa niin kiukutteluna, räjäh- telynä, ylimielisyytenä kuin liian isoina egoina. Alla olevat kaksi lainausta kuvaa-

vat tätä hyvin. Joonas Kuisman (2019) kirjoituksessa suuret egot rajataan suo- malaisten pallopelien menestysreseptin ulkopuolelle. Pekka Aalto (2018) puoles- taan yhdistää kurinalaisesta pelitavasta lipsumisen lapsellisuuteen ja kypsymät- tömyyteen.

Jokainen tiesi roolinsa eikä kenenkään rooli ollut liian suuri suhteessa omaan kompetenssiinsa. Huuhkajien vah- vuus, tiivis ja nöyrän työteliäs jouk- kuepeli ilman suuria egoja, oli nyt sa- ma kuin muilla menestyneillä suoma- laisilla maajoukkueilla: Leijonilla ja Susijengillä. (Kuisma 2019.)

Hype taisi päästä muutaman pelaajan pään sisälle. Suoritus Unkaria vastaan oli jotain lapsellisen ja ylimielisen vä- limaastosta, eikä sellaiseen ole jatkossa varaa. Suomesta ei ikinä tule Barcelo- naa, joka lyhytsyöttelee itsensä prässin alta väljemmille vesille. (Aalto 2018.) Suomalaista jalkapalloilua ja maahan- muuttotaustaisia pelaajia koskevassa kir- joittelussa silmiinpistävää on siis paino- tusero yksilön ja joukkueen välillä. Suo- malainen jalkapallo asettuu tyypillises- ti taitavien yksilöiden ja suurien ego- jen vastakohdaksi korostaen tunnollista joukkuepeliä. Maahanmuuttotaustais- ten jalkapalloilijoiden näkökulmasta ti- lanne on ristiriitainen. Toisaalta heistä luodaan kuvaa massasta erottuvina poik-

keusyksilöinä, mutta toisaalta heiltä odo- tetaan myös annettuun malliin sopeu- tumista. Toimittaja Janne Kosunen on kuvannut tätä ristiriitaa osuvasti Alek- sei Eremenko Junioriin kohdistuneiden odotusten osalta.

Hän edustaa sellaista pelaajatyyppiä, joita alituiseen perätään Suomen jal- kapalloon – persoonallisuuksia, jot- ka osaavat olla luovia ja ennalta ar- vaamattomia ja paneutua epätavalli- siin kikkoihin ja harhautuksiin. Mut- ta sitten kun sellainen lopulta ilmestyy, niin hänet tuomitaankin juuri siksi, et- tä hän ei ole mallin mukainen. Tämä on ristiriitainen ajatusmalli jossa odo- tukset ja todellisuus vain harvoin koh- taavat. (Westö & Eremenko 2016.)

Jättipotti tai tyhjä arpa

Yhdistävänä tekijänä tämän artikkelin aineistossa nousee esiin oletus maahan- muuttotaustaisten pelaajien epäsuoma- laisista tai suomalaisittain epätavallisista ominaisuuksista ja niiden kautta raken- tuvasta kuvasta maahanmuuttotaustai- sista jalkapalloilijoista poikkeusyksilöi- nä. Tämän poikkeuksellisuuden myötä heidän toivotaan ja myös odotetaan tuo- van jotain uutta ja erityistä vuosikym- meniä jalkapallomaailman periferiassa viettäneeseen suomalaiseen jalkapalloi- luun. Tätä erityisyyden odotusta allevii-

(10)

vaavat aineistossa niin lukuisat viittauk- set eurooppalaisten maajoukkueiden tähtinä loistaviin maahanmuuttotaus- taisiin pelaajiin, kuin myös säännöllises- ti toistuva kysymys ”Suomen Zlatanista”.

Kansakuntien menestyksessä on kyse sattumasta. Yksi ihmeellisen lahjakas mamu voi muuttaa niin paljon. Olisipa esimerkiksi eräs bosnialaispariskunta muuttanut aikoinaan Ruotsin Mal- mön sijaan vaikkapa Suomen Mikke- liin, sinne Kuqin perheen naapuriin.

Suomessa olisi nyt aivan toisenlainen jalkapallobuumi. Luultavasti olisim- me jo 2000-luvun alussa pelanneet ar- vokisoissa. (Nieminen 2012.) Suomalaisen jalkapalloilun tulevaisuutta ja sen potentiaalisia supertähtiä käsittele- vissä kirjoituksissa esiin nouseekin mie- lenkiintoinen ero kantasuomalaisten ja maahanmuuttotaustaisten nuorten pe- laajien välillä. Siinä, missä maahanmuut- totaustaisiin nuoriin pelaajiin liitetään helposti ja varsin vähäisilläkin pelillisillä näytöillä odotus ja lupaus supertähteydes- tä, näyttäisi kantasuomalaisuus pikem- minkin laskevan supertähteyden toden- näköisyyttä. Alla olevat kaksi kirjoitus- ta ovat erityisen selkeitä esimerkkejä täs- tä puhetavasta, jossa kantasuomalaisuus ikään kuin rajaa pelaajan ”zlatanmaisen”

supertähti potentiaalin ulkopuolelle.

Omaa Zlatania meillä ei ole, ainakaan vielä. Mutta supertähden ilmaantu- minen on oletettavasti vain ajan kysy- mys. Kuten tunnettua, huomisen suo- malaiset jalkapallotähdet eivät ole ni- meltään Jääskeläinen, Hämäläinen tai Pasanen, vaan Anyamale, Yaghoubi ja Atakayi ja heidän juurensa eivät ole Suomessa, eivätkä edes Etelä-Euroo- passa vaan Kongon, Nigerian ja Sier- ra Leonen kaltaisissa maissa. (Westö &

Eremenko 2016.)

Todennäköistä silti on, että seuraava suomalainen maailmanluokan täh- ti jalkapallossa ei ole kaurahattu, jon- ka sukunimi loppuu kirjaimiin "-nen".

Luultavammin meitä suomalaisia jal- kapallofaneja villitsee tulevina vuo- sina pelaaja, jonka nimen ääntämi- sessä joudumme tekemään aluksi töi- tä.”(Ylönen 2018.)

Vaikka yllä mainitut anyamalet, yaghou- bit ja atakayit olivatkin/ovatkin lupaavia nuoria pelaajia, on juuri heidän nostami- sensa huomisen ilmeisiksi supertähdik- si vaikeaa pelkin pelillisin perustein. Yl- lä olevia lainauksia voidaankin tulkita esimerkkeinä maahanmuuttotaustaisiin pelaajiin kohdistuvasta rodullistamises- ta, joissa heihin liitetään poikkeukselli- suuden ja erityisyyden oletus ja odotus.

Samoissa nuorisomaajoukkueissa hei- dän kanssaan pelanneiden väisästen, pei- posten ja oksasten potentiaalin ohittami- nen voidaan puolestaan nähdä esimerk-

kinä Vilgrenin (2007) mainitsemas- ta suomalaisen jalkapalloilun periferia- traumasta, jossa kantasuomalaiset pelaa- jat ovat vain ”pohjoisia pallonpotkijoita”.

Supertähtipuheen myötä maahanmuut- totaustaisiin pelaajiin kohdistuu siis odotus suomalaisen jalkapalloilun ja en- nen kaikkea miesten maajoukkueen nos- tamisesta korkeammalle tasolle. Tältä osin keskustelusta voi löytää yhtymä- kohtia myös ”black excellence” - termillä viitattuun ilmiöön, jossa vähemmistö- jen asemassa olevien yksilöiden on ol- tava poikkeuksellisen hyviä mahtuak- seen normiin ja tullakseen hyväksytyik- si joukkoon (Owusu 2016). Jalkapallon saralla asiasta on puhunut esimerkik- si kosovolaistaustainen Shpat Qerimi, jonka mukaan ”faktaa on se, että mun piti ulkomaalaisena pelaajana olla pal- jon parempi kuin suomalaisen, jotta saa- taisiin sama arvio peliesityksestä” (Saa- rinen 2014). Alla oleva toimittaja Eetu Setäsen (2015) kirjoitus kuvaa äärim- mäisellä tavalla tämän supertähtiodo- tuksen vaikutuksia keskusteluun maa- hanmuuttotaustaisten pelaajien merki- tyksestä ja roolista Suomen maajoukku- eelle. Puhtaan meritokratisesta näkökul- masta maahanmuuttajuutta suomalai- sessa jalkapallossa tarkastelevan Setä- sen mukaan maahanmuuttotaustainen pelaaja voi olla Suomen maajoukkueelle joko ”jättipotti” tai ”tyhjä arpa”.

(11)

Jos Suomessa joku vielä ajattelee, et- tä maajoukkueessa voi pelata vain vir- tasia ja korhosia, ummehtunut mieli on syytä tuulettaa äkkiä. Suomalais-venä- läinen puolustaja Boris Rotenberg oli tyhjä arpa, mutta se ei tarkoita, ettei- kö jättipotin raaputtamista kannattai- si jatkaa. (Setänen 2015.)

Eikä Kamara ole Paul Pogba

Poikkeuksellisuuden kautta tapahtuva maahanmuuttotaustaisten pelaajien me- diakäsittely on siis luonut osaltaan jän- nitteistä kuvaa maahanmuuttajuuden ja kantasuomalaisuuden välille. Keskei- seen osaan on tällöin noussut se, kuinka maahanmuuttotaustaisiksi mielletyt pe- laajat eroavat suomalaisuudesta ja suo- malaisesta tavasta pelata ja olla jalkapal- loilija. Pelillisten tekijöiden lisäksi tämä on näkynyt selvästi myös siinä, millaista kuvaa maajoukkuetähdistä on luotu. Pit- kään miesten maajoukkueen kirkkaim- pina tähtinä loistaneita Jari Litmasta ja Sami Hyypiää käsittelevät kirjoitukset korostivat heidän vaatimattomuuttaan ja samaistuttavuuttaan. Kansainvälisestä menestyksestä huolimatta Hyypiä oli yhä ”sama voikkaalainen jätkä” (Pötry 2002) siinä missä Litmanen oli ”suo- malainen vaatimaton supersankari”

(Kemppainen 2015).

Tämän perinteisen suomalaisen

urheilusankaruuden rinnalle alettiin 2000-luvun alussa rakentaa mielikuvaa uusista maahanmuuttotaustaisista täh- distä, joiden kohdalla samaistuttavuu- den korvasi poikkeuksellisuuden ihaste- lu ja kauhistelu. Otsikoihin nousivat täl- löin ”Aleksei Eremenko Juniorin ja Per- parim Hetemaj’n kaltaiset ajoittain tuit- tuilevat pallojonglöörit” (Alavuotunki 2011), ”turhautuessaan tulta ja tappu- raa” (Innanen 2019) oleva Roman Ere- menko tai ”tulisieluinen” (Wickström 2017) Shefki Kuqi. Erilaisista peli- paikoista ja -tyyleistä huolimatta näi- tä pelaajia yhdisti heihin liitetty arvaa- mattomuus ja räjähdysherkkyys. Analy- soidussa aineistossa silmiinpistävää on- kin, kuinka harvoin maahanmuuttotaus- taisia pelaajia käsitellään arvaamatto- muuden sijaan esimerkiksi luotettavina tai kypsinä joukkuepelaajina tai yhteis- henkeä kohottavina pelikavereina.

Viime vuosien aikana maahanmuut- totaustaisista pelaajista suomalaisessa mediassa esitetty kuva on kuitenkin laa- jenemassa ja monipuolistumassa. Tä- hän vaikuttaa osaltaan se, että pelaaja- massan kasvamisen myötä myös pelaa- jatyypit ja pelipaikat ovat monipuolistu- neet. Erilaisten pelaajatyyppien saades- sa yhä enemmän palstatilaa ei perintei- nen arvaamattomuutta ja räjähdysherk- kyyttä korostava lähestymistapa tunnu enää toimivalta. Esimerkiksi maalivahti

Lukas Hradeckylle on pelillisten kehu- jen lisäksi soviteltu mediassa myös aiem- min maahanmuuttotaustaisille pelaajille hyvin harvinaista roolia joukkueen hen- kisenä johtajana ja yleisesti ottaen hyvä- nä tyyppinä. Vaikka ulospäinsuuntau- tunut ja avoin Hradecky poikkeaakin jossain määrin litmaslaisesta urheilu- tähdestä, ei häntä ole kuitenkaan käsi- telty maahanmuuttotaustaisille pelaa- jille tyypillisen huolipuheen näkökul- masta.

Maalivahti Lukas Hradecky oli täydel- linen johtava pelaaja pitämään positii- vista kierrettä yllä ja samalla synnyt- tämään ilmiötä. Bundesliiga-koppari on kentällä rautainen ammattilainen, mutta viheriön ulkopuolella rento ja hyväntuulinen tunnelmanluoja. Hra- decky nautti Pohjoiskaarteen huudat- tamisesta – ja parista kolmesta oluesta voiton jälkeen. (Kuisma 2019) Hradeckyn kohdalla on kuitenkin syy- tä huomioida, ettei hän välttämättä edus- ta perinteistä rodullistettua kuvaa maa- hanmuuttotaustaisesta jalkapalloilijasta.

Slovakiassa syntynyt, mutta kaksivuo- tiaasta asti Suomessa asunut Hradecky ei poikkea ulkoisesti kantasuomalaises- ta palloilijasta ja hän on julkisuudessa korostanut näkyvästi identiteettiään tur- kulaisena. Hänen lisäkseen esimerkki- nä maahanmuuttotaustaisten pelaajien mediakäsittelyn muutoksesta voidaan

(12)

kuitenkin nostaa myös keskikenttäpelaa- ja Glen Kamara, jonka vanhemmat ovat kotoisin Sierra Leonesta. Tampereel- la syntynyt, mutta 12-vuotiaana Eng- lantiin muuttanut Kamara on tumma- ihoinen ja hän kommunikoi suomalai- sen median kanssa englanniksi. Kama- ran käsittelylle negatiivisen poikkeavuu- den ja huolipuheen kautta olisi siis aina- kin ulkoiset perusteet. Sopeutumatto- muuden ja haasteiden sijaan Kamaran kohdalla korostuu kuitenkin nöyryys ja joukkueelle pelaaminen. Näin hänet on erilaisesta taustastaan huolimatta istu- tettu perinteisen suomalaisen urheilu- sankaruuden muottiin. Alla toimittaja Ari Virtanen (2020) tekee mielenkiin- toisen erottelun suomalaisten ja kansain- välisten futistähtien välillä.

Tähtipelaajia olivat Pukki ja Kama- ra, ja sellaisiksi he olivat nöyriä jouk- kuepelaajia. He eivät käyttäytyneet si- ten kuin tähtipelaajien voisi kuvitella käyttäytyvän. Pukki ei ole mikään Zla- tan. Eikä Kamara ole Paul Pogba. (A.

Virtanen 2020.)

Siinä missä Shefki Kuqin, Aleksei Ere- menko Juniorin, Perparim Hetemaj’n ja monien muiden ensimmäisen aallon maahanmuuttotaustaisten maajouk- kuepelaajien kohdalla vertailukohtia ha- ettiin vielä Zlatan Ibrahimovićin kaltai- sista arvaamattomista ja isoegoisista su-

pertähdistä, on Lukas Hradecky, Glen Kamaran ja monet muut uudet huuh- kajatähdet hyväksytty osaksi luotetta- vien, tasapainoisten ja joukkueelle pe- laavien suomalaisten palloilutähtien jat- kumoa. Sen sijaan, että vastakkainaset- telua rakennettaisiin maahanmuutto- taustaisten ja kantasuomalaisten pelaa- jien välille, on jakolinjana nyt yllä laina- tun esimerkin mukaisesti enemmänkin suomalaisen ja kansainvälisen futistäh- teyden välillä.

Lopuksi

Tässä artikkelissa on tarkasteltu maa- hanmuuttotaustaisia miesjalkapalloili- joita koskevaa kirjoittelua suomalaisessa mediassa. Aineiston tulkintaa on ohjan- nut rodullistamisen käsite ja ajatus val- koisesta katseesta normatiivisena tilana ja kokemuksena. Analysoiduissa teks- teissä korostuu ajatus maahanmuutto- taustaisista pelaajista poikkeusyksilöi- nä, jotka epäsuomalaisten ominaisuuk- sien ja kokemusten myötä auttavat peri- feriatraumasta kärsivän suomalaisen jal- kapalloilun korkeammalle tasolle. Tä- hän poikkeuksellisuuteen liittyy myös omat riskinsä, sillä pelillisen osaamisen lisäksi maahanmuuttotaustaisiin pelaa- jiin on liitetty vahvasti oletus arvaamat- tomuudesta.

Maahanmuuttotaustaisia pelaa- jia koskevassa kuvastossa on kuiten- kin mahdollista havaita myös muutok- sia, jotka voidaan jäljittää ainakin kol- meen kehityskulkuun. Ensinnäkin pe- laajamassan ja erilaisten pelaajatyyp- pien kasvun myötä maahanmuuttotaus- taisten pelaajien sovittaminen yhteen muottiin on käynyt entistä vaikeammak- si. Toisaalta ajan kulumisen myötä myös maahanmuuttajataustaisiin pelaajiin liit- tyvä uutuuden viehätys ja eksoottisuus ovat katoamassa. Monet aikoinaan suur- lupauksina pidetyt maahanmuuttotaus- taiset pelaajat ovat kansainvälisen super- tähteyden sijaan tehneet uransa kansal- lisella tasolla tai alasarjoissa. Maahan- muuttotaustaisten pelaajien normalisoi- tuessa näin osaksi suomalaisen jalkapal- lon arkea ei uusien lupausten harteille so- vitella enää yhtä herkästi ”Suomen Zla- tan” -lempinimeä. Kolmantena tekijänä kirjoitteluun vaikuttaa tällä hetkellä se, että Suomen miesten maajoukkue on ai- nakin hetkellisesti selättänyt periferia- traumansa pelaamalla itsensä arvokisoi- hin. Kaiken lisäksi historiallinen arvo- kisapaikka saavutettiin normatiivisen suomalaisella tavalla eli työteliään ja tunnollisen joukkuepelin kautta. Myös tämä on osaltaan vähentänyt tarvetta Huuhkajien kurssin kääntävälle poikke- ukselliselle supertähdelle.

Tämän artikkelin aineiston pohjal-

(13)

ta ei tule kuitenkaan tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ensinnäkin on syytä muistaa, että artikkelissa on käsi- telty lähinnä vain maajoukkuetason pe- laajia, jolloin kirjoittelussa on korostunut Suomen maajoukkueen ja suomalaisen jalkapallokulttuurin yhteinen etu. Eten- kin viime vuosina vallinneessa tilantees- sa, jossa maajoukkueen pelit ovat men- neet hyvin, ei mediassa ole oletettavasti ollut syytä korostaa tai etsiä eroja ja jän- nitteitä. Mutta muuttuisiko näkökulma, jos Huuhkajien liito päätyisikin maha- laskuun? Kielisikö Hradeckyn rento tun- nelmanluonti tällöin keskittymisenpuut- teesta ja Kamaran englanniksi antamat haastattelut ongelmista joukkueeseen si- toutumisessa? Näihin kysymyksiin vas- taamiseksi rodullistamista ja valkoista katsetta koskevaa tutkimusta tarvitaan myös huipputason ja kansallisen yhte- näisyyden ulkopuolella. Tältä osin esi- merkiksi Roman Eremenkon tilanne on mielenkiintoinen. Kuinka hänen mah- dollinen paluunsa (tai palaamattomuu- tensa) maajoukkueeseen vaikuttaa hä- nen suomalaisessa mediassa saamaansa käsittelyyn?

Kontekstin osalta jalkapallon ja ro- dullistamisen välistä suhdetta tarkastele- va tutkimus olisi tarpeellista viedä media- analyysin lisäksi myös käytännön ta- solle. Tutkimusten ja raporttien mu- kaan esimerkiksi maahanmuuttotaus-

taisten pelaajien kokemukset rasismista ovat yleisimpiä juniori- ja alasarjatasoil- la. Käsitteellisesti tarvetta olisi puoles- taan rodullistamisen dynaamisuutta ja kontekstialisuutta tarkastelevalle jatko- tutkimukselle. Kuinka rodullistaminen ja toiseus kohdistuu eri pelaajiin, millai- sissa konteksteissa se ilmenee ja millais- ta vaihtelua sen osalta voidaan havaita?

VIITTEET

1. Artikkelissa ei siis käsitellä naisjalka­

palloilijoita. Rajauksen taustalla on aineiston saatavuuteen liittyvät haasteet. Maahan­

muuttotaustaiset naisjalkapalloilijat (ja naisjalkapalloilijat ylipäätään) ovat jääneet mediassa huomattavasti vähemmälle huomi­

olle mieskollegoihinsa verrattuna. Tältä osin tämäkin artikkeli päätyy siis vahvistamaan miesten hegemonista asemaa urheilun valokeilassa naisten kokemukset sivuuttaen.

2. Aineiston kerääminen on rajattu verkkohakui­

hin, minkä myötä 2000­luvun alusta olevaa materiaalia on ollut saatavilla huomattavasti vähemmän.

LÄHTEET

Aalto, Pekka (2017) Näin somalipojasta tuli am­

mattilainen: ”Etsin hänet treeneihin joskus uima­

rannalta, joskus muualta”. Aamulehti. https://

www.aamulehti.fi/urheilu/nain­somalipojasta­

tuli­ammattilainen­etsin­hanet­treeneihin­

joskus­uimarannalta­joskus­muualta­24252969 (Tarkastettu 13.3.2020.)

Aalto, Pekka (2018) Kolumni: Huuhkajien ympärille on pesiytynyt löysää puhetta pelaajista.

Satakunnan Kansa. https://www.satakunnankan­

sa.fi/a/201313467 (Tarkastettu 13.3.2020.) Aaltonen, Mika (2018) Rohkeasti suomalainen.

Pohdinta suomalaisen jalkapallon olemuksesta.

https://www.palloliitto.fi/sites/default/files/

Palloliitto/rohkeasti_suomalainen_web_0318.

pdf (Tarkastettu 13.3.2020.)

Agergaard, Sine & Sørensen, Jan Kahr (2009) The dream of social mobility: ethnic minority players in Danish football clubs. Soccer & Society 10:6, 766–780.

Ahmed, Sara (2007) A phenomenology of white­

ness. Feminist theory 8:2, 149–168.

Alavuotunki, Jaakko (2011) Suomifutis tarvitsee luovuutta. Kansanuutiset. https://www.kansanu­

utiset.fi/artikkeli/2687364­suomifutis­tarvitsee­

luovuutta (Tarkastettu 13.3.2020.)

Alba, Richard & Nee, Victor (2009) Remaking the American Mainstream: Assimilation and Contemporary Immigration. Cambridge: Harvard University Press.

Andrews, David, Mower, Ronald & Silk, Michael (2011) Ghettocentrism and the essentialized black male athlete. Teoksessa David Leonard

& Richard King (toim.) Commodified and Criminalized: New Racisms and African Americans in Contemporary Sports. Rowman & Littlefield Publishers, 69–94.

Ansari, Humayun (2004) Introduction: ra­

cialization and sport. Patterns of Prejudice 38:3, 209–212.

Berg, Päivi (2016) Sukupuoli, yhteiskunta­

luokka ja etnisyys lasten ja nuorten urheiluseura­

harrastuksissa. Teoksessa Päivi Berg & Marja Kokkonen (toim.) Urheilun takapuoli. Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus liikunnassa ja urheilussa.

Nuorisotutkimusverkoston julkaisut.

Carrington, Ben (2010) Race, Sport and Politics:

The Sporting Black Diaspora. London: Sage.

Chun, Elaine (2011) Reading race beyond black and white. Discourse & Society 22:4, 403–421.

Delgado, Richard, & Stefancic, Jean (2017) Critical Race Theory: An Introduction. New York:

NYU Press.

Eerola, Antti (2015) Punapaidoista huuhkajiksi – Suomen jalkapallomaajoukkueen historia.

Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Siltala.

Engh, Mari, Settler, Federico & Agergaard, Sine (2017) ‘The ball and the rhythm in her blood’:

Racialised imaginaries and football migration from Nigeria to Scandinavia. Ethnicities 17(1), 66–84.

Eskola, Jari & Suojaranta, Juha (1998) Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.

FIAM. 2020. Verkkosivustot ja sovellukset.

Kuukausitavoittavuus. https://fiam.fi/tulokset/.

(Tarkastettu 14.5.2020.)

Gans, Herbert (2017) Racialization and racializa­

tion research. Ethnic and Racial Studies 40:3, 341–352.

Gems, Gerald R. (2012) Sport and the Italian American Quest for Whiteness. Sport in History 32:4, 479–503.

(14)

Hakola, Tero (2015) Liigavalmentaja listasi pelaajien sukunimiä Twitter­viestissään – Pallo­

liitto tuomitsi suvaitsemattomuuden. Helsingin Sanomat. https://www.hs.fi/urheilu/art­

2000002811621.html (Tarkastettu 13.3.2020.) Hoberman, John (1997) Darwin’s Athletes: How Sport Has Damaged Black America and Preserved the Myth of Race. Houghton Mifflin Harcourt.

Hodge, Samuel, Burden, Joe, Robinson, Leah &

Bennett, Robert (2008) Theorizing on the ste­

reotyping of black male student­athletes: Issues and implications. Journal for the Study of Sports and Athletes in Education 2:2, 203–226.

Horsti, Karina (2005) Vierauden rajat: Moni- kulttuurisuus ja turvapaikanhakijat journalismissa.

Tampere: Tampereen yliopistopaino.

Huhta, Helena (2013) Monikulttuuriset suoma­

laiset huippu­urheilijoina. Teoksessa Mikko Piispa & Helena Huhta (toim.) Epätavallisia elämänkulkuja. Huippu-urheilijat ja -taiteilijat 2000-luvun Suomessa. Nuorisotutkimusverkosto, julkaisuja 134, 79–144.

Hylton, Kevin (2008) ’Race’ and Sport: Critical Race Theory. Routledge.

Innanen, Timo (2019) Näkökulma: Huuhkajissa ovi auki Roman Eremenkolle – "Vahvistaisi ryh­

mää tuntuvasti". MTV. https://www.mtvuutiset.

fi/artikkeli/kommentti­huuhkajissa­ovi­auki­

roman­eremenkolle­vahvistaisi­ryhmaa­tuntuvas­

ti/7629380. (Tarkastettu 1.9.2020.) Ismail, Atik (2017) Ammattina jalkapallo – Suomalaisfutaajat maailmalla 1952–2014.

Helsinki: Minerva.

Karvala, Kreeta (2019) Pääkirjoitus: Huuhka­

jat näytti upealla pelillä yhteistyön voiman.

Iltalehti. https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/

d09237e3­43fc­4adc­899e­114d7d154d73 (tarkastettu 13.3.2020).

Kemppainen, Jouni (2015) Jari Litmanen avaa sydämensä. Helsingin Sanomat. https://www.

hs.fi/kuukausiliite/art­2000002849600.html.

(Tarkastettu 1.9.2020.)

Keskinen, Suvi (2009) Pelkkiä ongelmia?

Maahanmuutto poliittisen keskustelun kohteena.

Teoksessa Suvi Keskinen, Salla Tuori, & Anna Rastas (toim.) En ole rasisti mutta... Maahan- muutosta, monikulttuurisuudesta ja kritiikistä.

Tampere: Vastapaino, 33–46.

Kinnunen, Jaakko (2015) Kommentti: Huuh­

kajat on Euroopan huonoin maajoukkue.

Keskisuomalainen. https://www.ksml.fi/urheilu/

jalkapallo/Kommentti­Huuhkajat­on­Euroopan­

huonoin­maajoukkue/361519 (Tarkastettu 13.3.2020.)

Koskinen, Jukka (2008) Maajoukkue­edustuksen oltava kunnia­asia. MTVUutiset. https://www.

mtvuutiset.fi/artikkeli/maajoukkue­edustuk­

sen­oltava­kunnia­asia/3980874#gs.zz46yf (Tarkastettu 13.3.2020.)

Kuisma, Joonas (2019) Kommentti: Huuhka­

jat opetti paatuneelle kyynikolle, että aina on toivoa. YLE. https://yle.fi/urheilu/3­11061471 (Tarkastettu 13.3.2020.)

Kytölä, Samu (2017) ”Are They Singing the Na­

tional Anthem?”: Football followers’ responses to the ethnic diversification of Finland men’s national football team. Teoksessa Sirpa Lep­

pänen, Elina Westinen, & Samu Kytölä (toim.) Social Media Discourse, (Dis)identifications and Diversities. Routledge, 62–93.

Laine, Olli (2018) Dokumenttiprojekti: Kotimaa Kosovo-Suomi. https://areena.yle.fi/1­3970477 (Tarkastettu 13.3.2020.)

Lehtola, Erkka V. (2007) Maahanmuuttajat maajoukkueen avuksi. Helsingin Sanomat.

Maguire, Joe (1991) Sport, racism and British society: a sociological study of England’s elite male Afro/Caribbean soccer and rugby union players.

Falmer Press.

Murji, Karim & Solomos, John (2005) Intro­

duction: Racialization in theory and practice.

Teoksessa Karim Murji & John Solomos (toim.) Racialization: Studies in Theory and Practice.

Oxford: Oxford University Press, 1–12.

Naakka, Anna­Maija (2014) Foreign Players in the Finnish Football League 1970–2010. Master’s the­

sis, Department of Sport Sciences. University of Jyväskylä: Faculty of Sport and Health sciences.

Nieminen, Tommi (2012) Suomen urheilun tulevaisuus on maahanmuuttajissa. Helsingin Sanomat. https://www.hs.fi/kuukausiliite/art­

2000002596139.html (Tarkastettu 13.3.2020.) Oivio, Janne (2017) Ex­valmentaja kertoo, miksi Pyry Soiri loisti Huuhkajissa – ”Yksi ominaisuus on kansainvälistä tasoa”. Ilta-Sanomat. https://

www.is.fi/huuhkajat/art­2000005399785.html (Tarkastettu 13.3.2020.)

Omi, Michael & Winant, Howard (1986) Racial Formation in the United States: From the 1960s to the 1990s. New York: Routledge.

Owusu, Julian (2016) Black Excellence. Teok­

sessa Sofia Lindfors (toim.) Toiseus 101 – näkökulmia toiseuteen. Helsinki: UrbanApa, 40–44.

Pyykkö, Risto (2015) Isän nimeen. Lapin Kansa.

https://www.lapinkansa.fi/isan­nimeen/45936 (Tarkastettu 13.3.2020.)

Pötry, Anne (2002) Sami Hyypiä - Voikkaalta Valioliigaan. Palloliitto. https://www.palloliitto.

fi/jalkapallouutiset/sami­hyypia­voikkaalta­

valioliigaan. (Tarkastettu 1.9.2020.) Rastas, Anna (2002) Katseilla merkityt, silmin­

nähden erilaiset. Lasten ja nuorten kokemuksia rodullistavista katseista. Nuorisotutkimus 20:3, 3–17.

Rosbrook­Thompson, James (2013) Sport, Difference and Belonging: Conceptions of Human Variation in British Sport (Vol. 11). Routledge.

Rosti, Pasi (2018) Näkökulma: Glen Kamara matkalla seuraavaksi suomalaiseksi supertäh­

deksi. Vaihtopenkki. https://vaihtopenkki.com/

nakokulma­glen­kamara­matkalla­seuraavaksi­

suomalaiseksi­supertahdeksi/ (Tarkastettu 13.3.2020.)

Saarinen, Jesse (2014) Ruotsil on Zlatan ja Suomel on Nenä. Jalkapallolehti. https://jalka­

pallolehti.fi/ruotsil­zlatan­ja­suomel­nena/

(Tarkastettu 13.3.2020.)

Setänen, Eetu (2015) Kasvaako Suomen tule­

vaisuus ulkomailla? Länsi-Suomi. https://ls24.

fi/plus/kuka­ihmeen­thomas­lam (Tarkastettu 13.03.2020.)

Tuomi, Jouni & Sarajärvi, Anneli (2017) Laadul linen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki:

Tammi.

Twine, France, Warren, Jonathan, W. & Warren, Jonathan (2000) Racing Research, Researching Race: Methodological Dilemmas in Critical Race Studies. New York: NYU Press.

Ungruhe, Christian (2014) ”Natural Born Sportsmen”. Processes of othering and self­

charismatization of African professional foot­

ballers in Germany. African Diaspora 6 (2), 196–217.

Van Sterkenburg, Jacco, Knoppers, Annelies, &

De Leeuw, Sonja (2010) Race, ethnicity, and content analysis of the sports media: A critical reflection. Media, Culture & Society 32(5), 819–839.

Vidacs, Bea (2006) Through the prism of sports:

why should Africanists study sports? Africa Spectrum, 331–349.

Viljanmaa, Toni (2015) Pilalle paapotut pallon pelaajat. Pohjalainen. https://www.pohjalainen.

fi/mielipide/kolumnit/pilalle­paapotut­pallon­

pelaajat­1.1813017 (Tarkastettu 13.3.2020.) Villgren, Matti (2007) Maajoukkueen kannattajat identiteettinsä rakentajina. Teoksessa Hannu Itkonen & Arto Nevala (toim.) Kuningaspelin kentät – jalkapalloilu paikallisena ja globaalina ilmiönä. Tampere: Tammer­Paino, 155–165.

(15)

Virtanen, Ari (2019) Perparim Hetemaj:

”Suomalaisten pitäisikin olla ylpeitä historias­

taan”. Helsingin Sanomat. https://www.hs.fi/

paivanlehti/23032019/art­2000006044828.html (Tarkastettu 13.3.2020.)

Virtanen, Ari (2020) Oi Suomi on! Huuhkajien tie jalkapallon EM-kilpailuihin. Helsinki: HS Kirjat.

Virtanen, Jari (2019) Kommentti: Kannat­

taako Markku Kanervan edes pohtia Roman Eremenkoa enää lennossa oleviin Huuhkajiin?

Hämeen Sanomat. https://www.hameensanomat.

fi/urheilu/kommentti­kannattaako­markku­kan­

ervan­edes­pohtia­roman­eremenkoa­enaa­len­

nossa­oleviin­huuhkajiin­770549/ (Tarkastettu 13.3.2020.)

Westö, Mårten & Eremenko, Aleksei (2016) Eremenkot. Jalkapalloperheen tarina. Helsinki:

S&S Kustantamo.

Wickström, Mika. 2017. Shefki Kuqi - Kosovon härkä. Helsinki: Tammi.

Wilcox, Ralph (2006) Irish Americans in sports.

Teoksessa John Joseph Lee & Marion Casey (toim.) Making the Irish American: History and Heritage of the Irish in the United States. NYU Press, 443–457.

Ylönen, Seppo (2018) Ainakin voiton hetkellä urheilu yhdistää kansan: Suomen seuraava jalkapallotähti ei ole kaurahattu, jonka sukuni­

men lopussa ovat kirjaimet ”­nen”. Lapin Kansa.

https://www.lapinkansa.fi/essee­ainakin­

voiton­hetkella­urheilu­yhdistaa­kan/145566 (Tarkastettu 13.3.2020.)

FT Marko Kananen työskentelee pro­

jektipäällikkönä Nuorisoalan tutkimus­ ja kehittämiskeskus Juveniassa (Xamk).

Tällä hetkellä Kananen toimii vastuullise­

na tutkijana Pois paitsiosta ­hankkeessa, jossa tutkitaan maahanmuuttotaustaisten nuorten jalkapalloharrastuksessa kohtaa­

mia inkluusion ja ekskluusion muotoja ja urheiluharrastuksen sosiaalisia ja yhteis­

kunnallisia vaikutuksia. Jalkapalloon ja liikunta­ ja urheilukulttuuriin liittyvien ky­

symysten lisäksi Kananen on kiinnostunut yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja (moni) kansalaisuuden teemoista.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Itseorganisoituminen ja ilmaantuminen ovat myös yhteistyöhön olennaisesti kuuluvia il- miöitä, jotka mahdollistavat – sekä hyvässä että pahassa – kehityksen, jossa asioita

Olen varma siitä, että tämän lehden toimittaminen tulee olemaan minulle juuri tällainen oman kasvun mah- dollisuus.. Olen ollut kirjastoalan erilaisissa tehtävissä

Keskeistä siinä on, että kir- jastonhoitajuus osoitetaan professioiksi, mikä merkitsee, että alan koulutus kuuluu yliopisto- jen campuksille; opettajakunnan tulee olla aka-..

Tiedetään esimerkiksi, että isille suun- natut perhevapaat ovat tasanneet suku- puolten eroja lastenhoidossa etenkin hyvin koulutettujen vanhempien per- heissä (esim..

Meidän tulisi kyetä kuule- maan entistä enemmän myös niiden ääniä, joiden kanssa meidän on työläämpi kommunikoida, ku- ten eri kulttuurista tulevien, lasten ja

ten osuus on ollut 2010‑luvulla vain noin kaksi prosenttia (Lämsä 2014).

imperat. näitta `näytä”) ja suomen mukaisia muotoja (esim. kato °katso`), mutta myös sekamuotoja (esim.. kävisin 'kävin'

Tulevaisuutta varten nouseekin esiin kysymys siitä, lähes- tytäänkö tekniikan historiaa kenties tällä tavoin myös esimerkiksi eri historianlaitos- ten opetuksessa.