• Ei tuloksia

Sosialismin ihanuus ja kurjuus

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sosialismin ihanuus ja kurjuus"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

86

K I R J A -

A R V O S T E L U

K a n s a n t a l o u d e l l i n e n a i k a k a u s k i r j a – 9 8 . v s k . – 1 / 2 0 0 2

Sosialismin ihanuus ja kurjuus

Panu Kalmi Tutkija

Helsingin kauppakorkeakoulu

The Economics of the Good Society: The Variety of Economic Arrangements.

Joseph S. Berliner: Malden, MA:

Blackwell, 1999. ix + 448 s.

(ml. sisällysluettelo)

J

oseph Berliner sanoo esipuheessa kirjoitta- neensa teoksen The Economics of the Good Society: The Variety of Economic Arrange- ments kaikille niille, jotka pohtivat mahdolli- suuksia yhteiskunnan parantamiseksi. Kirjan aiheena ei ole kuitenkaan optimaalinen talous- politiikka, vaan vertailevan taloustieteen (com- parative economics) perinteiden mukaisesti se käsittelee kahta vaihtoehtoista talousjärjestel- mää, kapitalismia ja sosialismia. Berliner on ol- lut yksi huomattavimpia länsimaisia neuvosto- talouden tuntijoita jo 1950-luvulta lähtien, ja huikea tietämys sosialismin eri muodoista tu- lee kirjasta selvästi esille.

Berliner käyttää kirjassaan ehkäpä enem- män sivuja sosialismin kuin kapitalismin kuvaa- miseen. Tämä saattaa tietysti rajoittaa kirjan lukijakuntaa. Ketäpä enää kiinnostaisi lukea esimerkiksi suunnitelmatalouden periaatteista ja ongelmista? Berlinerin mukaan aihe on silti tärkeä. Tyytymättömyys kapitalismia kohtaan ei ole vähentynyt, ja vaikka sosialismi 1900-lu- vun dogmaattisessa muodossa on kuollut, so- sialistiset ideat ja ihanteet elävät edelleen, ja sosialismi saattaa jonakin päivänä tehdä näyt-

tävän paluun. Myöhemmän ajan sosialistit syyl- listyisivät äärimmäiseen typeryyteen, jos he ei- vät tutustuisi huolellisesti 1900-luvun opetuk- siin. Berliner jopa väittää, että mikäli lukijalla on mielessään ihanteellinen yhteiskuntajärjes- tys, niin on varsin todennäköistä, että sitä on jossakin päin maailmaa kokeiltu 1900-luvun aikana.

Toinen, mahdollisesti yleispätevämpi, syy lukea kyseinen kirja on se, että kapitalismin vahvuus ei juuri milloinkaan näy yhtä selvästi kuin silloin, kun sitä verrataan sen pääasialli- seen vaihtoehtoon, sosialismiin. Churchillia mukaillen voisi siis sanoa, että kapitalismi on huono järjestelmä, joka on vallalla lähinnä sik- si, että muut vaihtoehdot ovat vielä huonom- pia. 1900-luvun alkupuolella sosialistit tunsivat hyvin kapitalismin heikkoudet, mutta sosialis- mia oli kehitelty vasta paperilla. Nyt, 2000-lu- vulla, sosialismin tosiasiallisista vaikutuksista pystytään jo sanomaan jotakin.

Berlinerin kirjan johtoajatuksena on, että ihmisillä on erilaisia, arvoihin ja arvostuksiin perustuvia käsityksiä siitä, miten yhteiskunnan taloudellisten rakenteiden tulisi olla järjestet-

(2)

87 P a n u K a l m i

tyjä. Tästä seuraa, että on mahdotonta asettaa objektiivisia kriteereitä sille, millaiset ovat hy- vän yhteiskunnan talousjärjestelyt. Empiirisen aineiston mahdollisimman puolueeton ja kiih- koton analyysi voi kuitenkin johtaa konsensuk- seen siitä, mitkä ovat hyvän yhteiskunnan osa- tekijöitä, ja mitkä asiat ovat varmasti hyvän yh- teiskunnan ulkopuolella. Lisäksi Berliner väit- tää, että kansalliseen kulttuuriperintöön liitty- vät tekijät vaikuttavat voimakkaasti talouden järjestykseen. Esimerkiksi ruotsalaisen hyvin- vointivaltion mallin Berliner tulkitsee johtuvan ruotsalaisten taipumuksesta suhtautua tulonta- saukseen hyväksyvämmin kuin monet muut kansakunnat.

Taloudellisen päätöksenteon kaksi keskeis- tä elementtiä ovat hintamekanismi, joka ohjaa yksilön valintaa ja myös yritysten toimintaa markkinoilla, sekä määräysvalta, jossa jokin yksilön tai yhteisön yläpuolella oleva taho te- kee päätöksen. Kaikki olemassa olevat kapita- lismin ja sosialismin muodot perustuvat tietys- ti yhdistelmille näistä kahdesta päätöksenteko- tavasta, mutta lähestulkoon aina sosialistiset mallit nojaavat enemmän allokointiin määräys- vallan perusteella kuin kapitalistiset mallit. So- sialistiset ajattelijat ovat aina epäilleet sitä aja- tusta, että yksilön oman edun tavoittelu johtaa yhteiskunnan kannalta hyviin lopputuloksiin.

Sosialistien mielestä on rationaalisempaa, jos yhteiskuntaa koordinoidaan yhteistä hyvää sil- mällä pitäen, sen sijaan että lopputuloksia oh- jaisivat kasvottomat markkinavoimat ja oman edun tavoittelu.

Berliner osoittaa kirjassaan, että vaikka jois- sakin sosialismin muodoissa (esim. Maon Kii- na, Neuvostoliiton sotakommunismi lokakuun vallankumouksen jälkeen) oli pyrkimys poistaa yksilön valinta taloudellisissa asioissa koko- naan, käytännössä sosialistiset taloudet joutui-

vat sallimaan hintamekanismin käytön esim.

kulutushyödykkeiden ja työmarkkinoiden suh- teen.1 Toinen merkittävä myönnytys, jonka so- sialistiset maat joutuivat tekemään, oli tulos- palkkioiden käyttö teollisuudessa. Tämä puo- lestaan loukkasi tasavertaisen tulon periaatet- ta jopa niin pitkälle, että 1980-luvun lopulla tulonjako oli joissakin kapitalistisissa teolli- suusmaissa tasaisempi kuin Neuvostoliitossa.

Kommunistiset valtiot pysyivät sosialismin periaatteelle kuitenkin uskollisina siinä suh- teessa, että yritysten välistä vaihdantaa säännel- tiin pääasiallisesti puolueen määräysvallan ja suunnitelman perusteella, ja yritykset olivat valtion omistamia. Suunnittelu toimi, joskin erittäin tehottomasti. Kommunistiset valtiot olivat Berlinerin mukaan tuottavuudeltaan noin kolmanneksen verran tehottomampia kuin läntiset teollisuusmaat. Vielä heikommin kommunistiset maat menestyivät allokatiivisen (Pareto) tehokkuuden suhteen, joskaan tämä ei ollut kommunistisissa maissa relevantti kritee- ri, syynä yksilön valinnan alisteinen asema kol- lektiiviseen valintaan nähden. (Paretoa pidet- tiin sitä paitsi fasistina, minkä vuoksi hänen teorioihinsa suhtauduttiin sitä suuremmilla en- nakkoluuloilla.)

Idealistinen sosialismi, jossa yhteiskunta kollektiivisesti tai puolueen kautta tekee ratio- naalisia päätöksiä, jotka osoittautuvat parem- miksi kuin ne, joihin yksilöt päätyisivät omien valintojensa pohjalta, vaatii onnistuakseen kan- salaiset, jotka asettavat yhteisen edun oman edun edelle eivätkä pyri vääristelemään kes- kukselle (suunnittelijoille) lähettämäänsä infor-

1Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että nämä markkinat oli- sivat toimineet ”vapaasti”. Hallitus ohjaili näiden markki- noiden toimintaa merkittävällä tavalla. Yksilöt säilyttivät näissä asioissa kuitenkin tietyn rajoitetun autonomian.

(3)

88

KAK 1 / 2002 K I R J A - A R V O S T E L U

maatiota, johtavat virkamiehet, jotka myös toi- mivat yhteisen edun mukaisesti, sekä huikeat valmiudet käsitellä ja työstää informaatiota.

Kuten tänään hyvin tiedämme, nämä vaatimuk- set ovat koko yhteiskunnan mittakaavassa uto- pistisia. Vannoutuneimmat kommunismin kan- nattajat voivat tosin aina väittää, että kommu- nismin kaatoivat puolueen johdossa olleet val- lanhimoiset yksilöt, jotka ajoivat omaa etuaan yhteisen edun sijasta. Kuitenkin se seikka, et- tei yhteiskunnalliseen altruismiin perustuva ta- lousjärjestelmä ole missään onnistunut, riippu- matta siitä, ketkä ovat olleet kokeilun johdos- sa, ei lupaa hyvää tämäntyyppiselle idealismil- le myöskään jatkossa. Käytännön sosialismi johti vapauden, veljeyden ja tasa-arvon sijasta mittavaan yksilön oikeuksien polkemiseen ja hirmutekoihin, eli kuten Bertolt Brecht aikoi- naan totesi, ”me jotka halusimme luoda ystä- vällisyyden perustan emme itse osanneet olla lempeitä”.

Berliner toteaa, että sosialistien tekemä vir- he oli siinä, että he kuvittelivat, että pienissä, rajatuissa ryhmissä havaittu altruismi voidaan yleistää koskemaan koko yhteiskuntaa. Nyky- taloustieteen termein voisi todeta, että vapaa- matkustajaongelma kasvaa liian suureksi, kun ryhmänä on koko yhteiskunta. On kuitenkin olemassa yksi esimerkki siitä, että yksilöt voi- vat vapaaehtoisesti luovuttaa määräysvaltansa merkittävässä määrin yhteisölle, nimittäin kib- butsit, joita Berliner käsittelee melko laajalti.

Kibbutsien jonkinasteiseen menestykseen il- meisesti liittyy läheisesti se, että ne pysyivät enimmäkseen melko pieninä (joten vapaamat- kustajaongelma monitoroinnin ja päätöksente- on suhteen kyettiin välttämään), jäsenillä oli aina mahdollisuus erota (jäsenyys oli täysin va- paaehtoista), sekä ensimmäinen kibbutsi-suku- polvi oli hyvin sitoutunut aatteeseen. Kuten

Berliner kuitenkin osoittaa, päätöksentekoon liittyvät hankaluudet ovat johtaneet yksilön päätöksentekovallan ja yksilöllisten kulutustot- tumusten lisääntymiseen kibbutseissa, ilmeises- ti pitkälti siitä syystä, että jäsenet voivat muu- ten uhata käyttää exit-mahdollisuuttaan.

Yksi mahdollisuus parantaa sosialismia on korvata suunnitelmatalous markkinoilla, mut- ta jättää yritykset (tuotantolaitokset) valtion (tai yhteiskunnan) omistukseen. Tällaista ns.

markkinasosialismin mallia kokeiltiin jossakin määrin mm. sosialistisessa Unkarissa ja Jugo- slaviassa. Teoriassa markkinasosialismi lisäisi suunnitelmatalouteen verrattuna kuluttajan valinnan mahdollisuutta ja yritysten toiminnan tehokkuutta, mm. kannustamalla niitä tuotan- topanosten tehokkaaseen käyttöön ja tuotan- non määrän optimointiin. Mikäli markkinata- louden yhdistäminen sosialismiin on ylipäänsä mahdollista, niin se kärsii ns. pehmeiden bud- jettirajoitteiden ongelmasta. Kun valtiovalta omistaa kaikki yritykset (tai vähintään merkit- tävän joukon niitä), niin se ei pysty uskottavasti takaamaan sitä, että se ei puutu valikoivasti markkinoiden toimintaan. Yritykset luottavat siihen, että valtiovalta (tai puolue) takaa niiden toiminnan jatkuvuuden kaikissa oloissa. Tämä luonnollisesti vääristää yritysten kannustimet toimia tehokkaasti.

Vaikka Berliner sanoo kirjansa olevan sekä kapitalismista että sosialismista, kertoo se to- siasiassa enemmän sosialismin kuin kapitalis- min eri muodoista. Hän esittelee vaihtoehtona yhdysvaltalaiselle systeemille lähinnä Britan- nian kokemukset laajasta yritysten julkisesta omistuksesta (ennen Thatcheria), Ruotsin hy- vinvointivaltion ja mittavan tulontasauksen, sekä Saksan ”sosiaalisen markkinatalouden”

mallin. Näistä viimeisin paljastuu kirjoittajan omaksi suosikkimalliksi, kun taas kahden edel-

(4)

89 P a n u K a l m i

lisen hän totesi menneen liian pitkälle ja jou- tuneen perääntymään.

Huolimatta kaikista tehottomuuksista, yh- dessä asiassa kommunististen maiden menes- tys on ollut kapitalistisia serkkuja parempi.

Työttömyyden taso ja vaihtelu olivat pienem- piä sosialistimaissa. Lukija voisi siis kuvitella, että jos kapitalismista saisi vielä jotenkin pois- tettua työttömyyden, niin eläisimme tosiaan

”parhaassa mahdollisessa maailmassa”. Ber- liner kuitenkin huomauttaa, että eri talousjär- jestelmien ominaisuuksia ei voi valita kuin ruo- kalajeja seisovasta pöydästä. Mikäli kapitalisti- sissa maissa otettaisiin vakavasti velvollisuus työllistää jokainen työnhakija ja poistettaisiin työttömyyden riski, saattaisi tällä olla enna- koimattomia vaikutuksia työn tuottavuuteen ja resurssien allokaatioon. Tietynlainen jatkuvan epävarmuuden olotila saattaa olla kapitalismin myötäsyntyinen ominaisuus. Toisaalta kapita- listiset maat ovat tietysti lieventäneet tätä on- gelmaa mm. työlainsäädännön ja työttömyys- turvan avulla.

Berlinerin kirja on toteutettu erinomaisen nau- tittavalla tyylillä. Se kannattaa lukea jo melkein pelkästään hyvän kirjallisen ilmaisun vuoksi.

Kirjoittaja uskaltaa tuoda omia mielipiteitään esiin ja myös perustelee ne hyvin. Kirjan toi- voisi kuluvan erityisesti opiskelijoiden käsissä, lukivatpa nämä sitten kansantaloustiedettä tai jotakin muuta ainetta. Tekstiä ei voi syyttää tekniseksi, kuivaksi, tai elämälle vieraaksi. Sen sijaan se ei varsinaisesti tuo uutta tietoa alan tutkimukseen.

Mitä tulee hyvään yhteiskuntaan, kirja te- kee selväksi että se perustuu demokratiaan ja markkinatalouteen. Berliner lopettaa kirjan to- teamalla, että paradoksaalista kyllä, henkilöt jotka kannattavat sosialistisia arvoja saattavat kuitenkin huomata kapitalismin toteuttavan paremmin heidän arvojaan kuin sosialismin.

Berliner osoittaa kirjassaan, mistä hyvää yhteis- kuntaa ei ainakaan löydä, mutta sen tarkemmat koordinaatit jäävät lukijan paikannettaviksi. "

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tässä artikkelissa tarkastelen Pärssisen ”Uskovaisen muistikirjaan” -runon herättämää keskustelua lehdistössä sekä hänen Kuopion raastuvanoikeudessa esittämäänsä

Tässä artikkelissa tarkastelen Pärssisen ”Uskovaisen muistikirjaan” -runon herättämää keskustelua lehdistössä sekä hänen Kuopion raastuvanoikeudessa esittämäänsä

Markkinoiden ja talouden lisäksi sosialismin tulisi huomioida sekä perheen että kansalaisyhteiskunnan sfäärit.. Haasteena on tosin määrittää, miten vapaus

Himangan lyhyt esitys aiheesta on niin selkeä, että kovakalloisimpienkin mannermaahuuruilijoiden ja logiikka - us kovaisten tulisi sen luettuaan kyetä −

Svante Lundgren selvittää juutalaisen sosialismin historiaa sekä juutalaisuuden ja sosialismin suhdetta artikkelissaan Juutalaisuus ja sosialismi.. Israelissa nousi

Aina Kaila oli luterilaisen kirkon pappina ja teologina uransa tehneen Erkki Kailan (1867–1944) puoliso, joten häneen kohdis- tunut kritiikki oli helposti tulkittavissa

Sosialismin erityisenä ongelma- na vain oli se, että siinä kaikki kuluttajien ko- kevat pettymykset tulkittiin välittömästi halli- tuksen ja valtiovallan kyvyttömyydeksi hoitaa

Tarkastelen uuskantilaisen Paul Natorpin sosiaalipedagogiikan tulkin- taa erityisenä kasvatusfi losofi an traditiona. Natorpin kasvatusajattelu rakentuu