• Ei tuloksia

Vapaan tahdon matka vaikeuksien kautta voittoon näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Vapaan tahdon matka vaikeuksien kautta voittoon näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

journal.fi/aikuiskasvatus AIKUISKASVATUS 1/2019

75

KIRJA-ARVIOT

KIRJAILIJA ALDOUS HUXLEY ja- kaa Uljaassa uudessa maailmassa (1932) tulevaisuuden ihmiskun- nan alfa-, beta- ja epsilon-luokkiin.

Tyytyväisyys vallitsee, kun jokai- nen saa tehdä sitä, mitä osaa ja mistä on kiinnostunut. Akatemia- tutkija Aku Visalan mukaan uu- den uljaan maailman asukit täyt- tävät pintavapauksien kriteerit voidessaan tehdä, mitä haluavat.

He pystyvät arvioimaan tekojen- sa perusteita ja ohjaamaan teko- jaan näiden perusteiden mukaan.

Sen sijaan asukkaat eivät toteuta syvävapautta, koska he eivät ole autonomisia eivätkä voi vaikuttaa siihen, miten heidän päämääränsä ja luonteensa syntyvät.

Pinta- ja syvävapauden suku- laiskäsitteinä Visala erottaa peli- varavapauden ja lähdevapauden.

Vapaat teot ovat kiinni ihmisestä itsestään, mikä edellyttää myös ky- kyä tehdä toisin. Lisäksi toimijan on lisäksi kyettävä vaikuttamaan tekojensa syihin, olemaan teko- jensa lähde tavalla, jota edeltävät syyt eivät määrää. Kuulostaa vaa- teliaalta, kuka voi varmasti väittää toimivansa useimmiten näin?

DETERMINISMIN JA VAPAAN TAHDON YHTEENSOPIVUUS

Varsin suuren osan kirjasta Visala käsittelee niin sanottua yhteenso- pivuusongelmaa: miten voi sovittaa

Vapaan tahdon matka

vaikeuksien kautta voittoon

Visala, Aku (2018). Vapaan tahdon filosofia. Gaudeamus.

310 sivua.

yhteen determinismin ja vapaan tahdon?

Huomattava osa vapaata tah- toa pohtivia filosofeja jaotellaan kirjassa ensinnäkin niihin, joista ihmisen vapaa tahto sopii yhteen luonnon determinismin kanssa, ja toiseksi niihin, joiden mielestä näin ei ole, jolloin vapaata tahtoa ei voi olla. Kummassakin tapauk- sessa determinismi on annettu lähtökohta. Determinismioletus saa siten teoksessa suuren pai- noarvon, vaikka Visala toteaa, että fysiikassa kysymys determi- nismistä on sadan viime vuoden ajan ollut kaikkea muuta kuin yk- siselitteinen.

Muunkinlaisia näkemyksiä esitellään, muun muassa liber- tarismi, joka korostaa indeter- minismiä eli satunnaisuutta.

Vapaan tahdon kannalta joudu- taan kuitenkin paradoksiin: mitä enemmän painotetaan indeter- minismiä, sitä enemmän myös psykologiset prosessit voi nähdä sattumanvaraisina, ja tekojen voi katsoa syntyvän vähemmän hen- kilöstä itsestään.

Libertarismi ei ole lainkaan niin harmiton suuntaus kuin mil- laisena se kirjassa esitetään. Jotkut sen kannattajat ovat kursailemat- ta soveltaneet filosofiaansa laajas- ti yhteiskuntaan ja päätyneet mitä taantumuksellisimpiin näkemyk- siin. Jokainenhan sen tietää, että

kun kerran tahto on vapaa, sairaus, köyhyys tai työttömyys ovat vain itsestä kiinni. Kuulostaako tutulta?

OHJAAVA MINUUS PELASTAA VAPAAN TAHDON

Monet tutkijat ovat tehneet pit- källe meneviä tulkintoja neu- rotieteiden tutkimustuloksista.

Koska minää ei empiirisesti löy- dy aivoista sen enempää kuin sieluakaan, skeptikot haluavat tuomita minän esitieteelliseksi kategoriaksi. ’Minä’ on vain mie- lentilojen eli aivotilojen kimppu, jolla ei voi olla mitään aivoistani ja mielentiloistani riippumatonta päätösvaltaa.

Visala liittää vapaan tahdon oh- jaavaan minään. Kuljettuaan kir- jassa pitkään tummissa laaksoissa vapaa tahto saa vielä mahdollisuu- den päätösluvussa. Erotetaan kol- me näkemystä: 1) Minä olen bio- loginen organismi; 2) Minä olen mielentilojen joukko; 3) Minä olen jotain, jolle mielentilat kuu- luvat (s. 245).

(2)

journal.fi/aikuiskasvatus 76

Tätä jotain Visala kutsuu ’oh- jaavaksi minuudeksi’. Päätöksiä ei aiheuta mielentilojen joukko vaan toimija, minä. Kognitio- ja neuro- tieteissä tällaiselle oliolle ei ole paikkaa, mutta jos aivot ymmärre- tään itseohjautuvaksi, monimut- kaiseksi järjestelmäksi, ohjaavan minuuden uskottavuus lisääntyy.

Itseorganisoituvat järjestelmät, kuten kala- ja lintuparvet, synnyt- tävät järjestystä ikään kuin alhaal- ta ylöspäin. Sitä vastoin itseohjau- tuvissa järjestelmissä on keskus, joka käsittelee tietoa järjestelmän muista osista ja säätelee niiden toimintaa. Toimija voidaan siten nähdä itseohjautuvana järjestel- mänä. Vapaan tahdon kunnian- palautusta auttaa etäisyyden otto reduktionismiin eli mielentilojen palauttamiseen aivotiloiksi ja fysii- kaksi. Vaikka monet ihmisen toi- minnot ovat automatisoituneet, teoiksi kutsuttavat käyttäytymi- sen muodot ovat Visalan mukaan tulosta toimijuudesta ja itseohjau- tuvuudesta.

Visala hakee siten tukea myös systeemiajattelusta, jota kirjassa voisi laajemminkin avata. Viime vuosikymmeninä systeemitutki- jat ovat keskustelleet siitä, voiko

ihmisyksilöä lainkaan pitää systee- minä. Visala vastaa myönteisesti.

Monet systeemitutkijat näyttävät kuitenkin kallistuvan sille kannal- le, että ihmisyksilö voidaan nähdä erilaisten ja eri tieteenalojen tutki- mien systeemien ”läpivirtauskoh- tana”.

VAPAUS VAILLA KONTEKSTIA

Sisällökäs ja monia näköaloja avaava esitys vapaan tahdon filo- sofiasta avaa samalla länsimaista ajattelua. Visala tukeutuu pääosin anglosaksiseen analyyttiseen filo- sofiaan, joka arvostaa loogisesti yhteensopivia abstrakteja väitteitä enemmän kuin kontekstuaalisuut- ta. Vapaa tahto näyttäytyy teokses- sa useimmiten yksilön valintoina ilman toista, historiaa, luokka- asemaa, uskontoa, etnisyyttä ja su- kupuolta. Tällöin tahdon vapaus on sama niin ketunmetsästystä harrastavalla lordilla kuin kumive- neellä Välimerta ylittävällä afrikka- laisella.

Visala kyllä pehmentää lopussa otettaan ja sivuaa etiikkaa, kulttuu- risia tekijöitä, viisautta ja ihmisen perustavaa sosiaalisuutta, mutta yhteiskunnallinen särmä on rajattu

pois. Ei eroteta liberalismin ko- rostamaa negatiivista vapautta eli vapautta jostakin, ja vapautta jo- honkin, itsetoteutuksen mahdol- listavaa vapautta.

Kontingenssin alueen – ei väis- tämätöntä, mutta ei mahdotonta- kaan – kartoittaminen toiminnan mahdollisuuksien vyöhykkeenä olisi auttanut tuomaan konteks- tia tahdonvapauden kysymyksiin.

Kontingenssiajattelua esiin tuo- neet tukijat korostavat, että epä- varmuudessa suunnistettaessa lä- hestymistapa voi auttaa lupaavuu- den löytymistä ei-mahdottoman ja ei-väistämättömän alueella.

Keskustelua kaipaisi väite, että rikosoikeudellinen vastuu on ikään kuin institutionalisoitu versio moraalisista käytännöistä (s. 36). Kuitenkin antiikin filoso- fi Aristoteles totesi, että sääntö- jä tarvitaan pahan torjumiseksi, hyveitä hyvän saavuttamiseksi.

Lait ja moraali olisivat siten eri ulottuvuudella, vaikka voi toivoa, etteivät ne ole keskenään pahasti ristiriidassa.

JUSSI ONNISMAA

FT, dosentti, työnohjaajakouluttaja Werka kehitys Oy

Vapaa tahto näyttäytyy

yksilön valintoina.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tutkimusaineistona käytetään niiden 644 MTT Taloustutkimuksen kirjanpitotilan tietoja, jotka ovat olleet mukana sekä vuonna 2000 että vuonna 2005.. Tiloille lasketaan

Niin kuin on hyvä käytös ja tahto ihmisten välil- lä, on hyvä käytös ja tahto ihmisen ja luonnon välillä.. Etiketti luo ”kauniin

Marxia mukail- len voi todeta, että se materia- listinen oppi, että ihmiset ovat olosuhteiden ja kasvatuksen tuotteita ja siis muuttuneet ih- miset ovat toisenlaisten olosuh-

Tahto valtion olemuksena ja järki tahdon määrittäjänä..

Tarkan mielestä ei kuitenkaan ole mielekäs- tä ajatella, että termostaatilla olisi vapaa tahto.. Vapaa

Mahdollisimman vapaa ja vahan saannelty mark- kinakilpailu nahdaan ratkaisuksi lahes kaikkiin ihmisen ongelmiin fossiilisten energialah- teiden loppumisesta luonnon

Luonnon muutosten havainnointi ja tulkinta sekä muutoksille annetut merkitykset ovat osa ihmisen luontosuhdetta.. Tutkimuksessa selvitetään luonnon muutosten ha- vainnointia

Ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (531/2017) 80 §:ssä säädetään opiskelijan