• Ei tuloksia

Kuka raivaisi infoviidakkoa? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuka raivaisi infoviidakkoa? näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

348

AIKUISKASVATUS 4/2002 K I R J A - A R V I O I T A

Valistajalle ja viestijälle seula on henkinen työväline, jonka avulla hän voi palauttaa yleisölleen rahtusen mielen- rauhaa, joka takaa tilan totuu- den etsinnälle, luovuudelle ja oman järjen käytölle. Tällaista seulaa Yleisradion pääjohtajan virasta 1989 eläkkeelle jäänyt Sakari Kiuru keskustelukirjas- saan etsii.

Kiurun uraan on kuulunut viestintäalan tehtävien lisäksi vapaan sivistystyön kausi.

Niinpä hänen subjektiiviseksi mainitsemiaan ajatuksia kuun- telee arvostuksella. Kiurulla on näkemystä vanhanaikaisen hy- vällä tavalla ilman kapeakatsei- suuden syntiä. Keskustelu- kumppaneina kirjan sivuilla ovat kymmenet aikuiskasva- tustieteen ja viestinnän tutki- jat. Keskustelun ohessa Kiuru kuvailee valaisevasti kansansi- vistyksen ja aikuiskoulutuksen lähihistoriaa. Ilmiöt kytketään aikaan. Näin kirjan pääasia, eläminen infoviidakossa, ei jää irralliseksi. Kiuru vie luki- jat historialliselle kävelyretkel- le. Hän valaisee kehitystä alka- en autonomian ajan kansansi- vistyksestä ja edeten lähivuo- sikymmeniin ja nykyaikaan.

Muutokset saavat vertailukoh- tia. Lukija seuraa kavalkadia mielenkiinnolla, sillä teksti rakentaa jatkuvasti linkkejä kasvatuksen maailmasta yh- teiskunnallisiin tilanteisiin.

Näiden rinnalle Kiuru liittää

Kuka raivaisi infoviidakkoa?

Sakari Kiuru (2001) Seula. Valistajat ja vies- tijät infoviidakossa.

Tilaa sivistykselle nro 3.

KANSANVALISTUSSEURA

vielä oman erityistietämyk- sensä eli tiedonvälityksen.

Kiuru kysyy:

”Millainen on ihmisten taito selviytyä kuiville jatkuvasti paisuvan informaatiovirran syövereistä?” Kansanvalistus- seuran Tilaa sivistykselle -sarjassa julkaistu pamfletti kohdistaa viestinsä informaatiotykityk- sen keskellä suuntaansa hapui- leville aikuiskasvattajille tai ai- kuiskouluttajille. Eikä kirjoit- taja myöskään unohda merkit- tävän oheiskasvatusinstituuti- on edustajia – siis toimittajia.

Teos hakeekin yhtenä pää- juonteenaan kouluttajien ja toimittajien yhteistä toimin- taideaa informaation seulon- nassa ja välittämisessä. Lähtö- kohtana ei ensisijaisesti ole se, miten sivistystyö pärjäisi markkinoilla, vaan se, mikä olisi tavallisten ihmisten nä- kökulmasta parasta.

Vieläkö koulutus- markkinoiden puhetapoihin voisivat mahtua sanat valistus ja sivistys? Kansansivistysliik- keen ja vapaan sivistystyön roolina historian kulussa on Kiurun näkemyksen mukaan ollut suodattaa ja seuloa ihmi- sille välitettävää informaatiota.

Aiemmin yhteiskunnan ra- kenteissa oli kautta linjan si- sään kirjoitettuna tavoitteena vahvistaa kansalaisten sivistys- tasoa. Tämä näkyi paitsi kasva- tuksen toiminnassa, säätelyssä ja valvonnassa myös viestintä- välineitten osalla. Tänä päivä- nä voimme aiheellisesti kysyä, kuka ehtii ja kuka kokee omakseen tuon seulontatehtä- vän. Kilpailu ja markkinoiden ohjaavuus ovat asettaneet va-

listajien joukon uuteen tilan- teeseen. Kiuru kuvaa yritys- tään 1980-luvulla saattaa yh- teen kansansivistysväkeä ja Yleisradion työntekijöitä vies- tintäkasvatus otsikkona. Jospa kysynnän ja tarjonnan markki- noilla olisi syntynyt kysyntää kansansivistyslinjaisesta ohjel- mapolitiikasta… siis jospa.

Taakseen katsoessaan Kiuru toteaa: ”Ehdotuksillani ei tainnut olla sen kummempaa merkitystä.”

Kiuru lähtee liikkeelle nykypäivän kuvauksesta.

Elämme loputtoman infor- maatiotulvan tai oikeammin vyöryn ja sen yllä väijyvän in- foähkyvaaran keskellä. Tiedon nimellä meille ujutetaan myös epätietoa. Käsitteellinen ana- lyysi on paikallaan, jotta kir- kastuisi se tulevaisuus, jonne haluamme mennä. Kiuru aset- taa ’tietoyhteiskunta’-sanan koetteille. Korvaavia termejä voisivat olla informaatioyh- teiskunta, osaamisyhteiskunta tai sivistysyhteiskunta. Tieto- yhteiskuntapuheen maalaile- maa näkymää voisi oikeam- min nimittää tietotekniseksi yhteiskunnaksi. Vielä arvelut- tavampana kehityssuuntana on nähtävissä viihteellisen median hallitsema yhteiskun- ta. Kansalaisesta tulee kuluttaja eli kuluttaja on yhtä kuin kansalainen. Mitä silloin on kansalaisyhteiskunta?

Sodanaikainen työväen- liikkeen äänten vaientaminen tiedonvälityksessä kostautui sodan jälkeen radikalisoitumi- sena. Kriittisyyden teema nousi kansansivistystyössä esille. Taloudellisen kehityk-

(2)

AIKUISKASVATUS 4/2002

349

sen myötä suuret ikäluokat aktivoituivat muuttamaan isi- en kulttuuria. Naisaate, opis- kelijaradikalismi ja vasemmis- tolaisuus nousivat julkisuu- teen. Televisio aloitti ohjel- mansa. Tarjonta laveni, maail- ma avautui ja suuntauduttiin kansainvälisyyteen. Tässä muutoksessa kansansivistäjät jäivät sivurooliin. Peräänkuu- lutettu kriittisyyskin oli 1970-luvulle tultaessa harvi- naista.

Suomi kaupungistui ja yhteisöllisestä kulttuurista siirryttiin yksilöllisyyden ko- rostamiseen. Vielä 1970- luvulla ideaalina oli tasa-ar- voisuus mahdollisuuksien tasa-arvona. Seuraavien vuosi- kymmenten aikana markkina- vetoisessa yksilön vapautta korostavassa ilmapiirissä tasa- vertaisuus näyttäytyi vastus- tettavana tasapäistämisenä.

Samalla, kun informaation määrä moninkertaistui ja jake- lukanavat lisääntyivät, seulon- nan asema heikkeni. Yleissi- vistys ei enää kiehtonut. Tär- keää oli tuottaa tehokkaita ja menestyviä pärjääjiä tietoyh- teiskuntaan. Kansalaisesta tuli sopeutuja.

Kiuru kysyy:

”Miten kansansivistysliike ja viestintävälineet toimivat kansalaisille tarpeellisen tie- don (ja viihteen) kriittisinä valikoijina, välittäjinä ja epä- tiedon torjujina, siis seulana?

Miten ne opastavat nyt uus- teknologian tuottaman info- ruuhkan aikana kansalaisia va- litsemaan jyvät akanoista?”

Kiurun esittämät kysymykset toimivat aikuiskasvattajan lähtökohtana. Lopullisen rat- kaisun viidakkoveistä infokas- vustossa tietään raivaavalle on vaikea antaa. Ehkä on niin,

että on vain hellittämättä kysyttävä Kiurun tapaan: millä keinoilla infotulvasta pystyisi käytännössä seulomaan turhat pois? Miten koota ylitarjon- nasta vastaanottajia parhaiten palvelevia aineksia ja näke- myksiä? Miten saada yleisö tiedostamaan omat tarpeensa?

Kuinka tulvan aiheuttamia haittoja voitaisiin vähentää?

Totuuden etsintä on ollut yhteinen juoni niin kansansivistäjillä kuin toimit- tajillakin. Miten kaupallistu- minen vaikuttaa tähän? Kiuru on sitä mieltä, että toimitta- jille riittävä totuudellisuuden ohjeisto löytyy journalistin ohjeista. Vastaavaa käytäntöön sovellettua seulaa ei aikuiskas- vatuksen puolelta löydy. Va- paan sivistystyön periaateteks- teistä Kiuru jää kaipaamaan kriittisiä äänenpainoja. Vapaus on osittain uhrattu tuotannon ja tehokkuuden tarpeille. In- foseulan rakentamiseen anta- vat tarpeita akateemiset aikuis- kasvatuksen tutkimukset – to- sin teoreettisella tasolla, sovel- tamista kaivaten, toteaa Kiuru.

Terve järki ja itsekuri ovat ne ohjenuorat, joita Kiu- ru seulomastaan aineistosta eväiksi tiivistää. Myös rauhoit- tuminen, hiljaisuus ja toimet- tomuus olisi nostettava kun- niaan. Ne ovat kuin ruisleipää ja lähdevettä. Hyvät eväät.

Muutamia vuosia sitten eMedia-messuilla esitelmöitsi- jä hehkutti digitelevision au- tuaaksitekevänä ominaisuute- na sitä, että saadaan ”sohva- peruna kuluttamaan enem- män”. Juuri tästä sivistykselli- sestä mutakuopasta Kiuru meitä varoittaa. Hienosta Po- werPoint-esityksestä oli unohtunut se mahdollisuus,

että digitelevisiota voisi käyt- tää opiskeluun.

2000-luvun aikuiskasvat- tajalla herää toisaalta Kiurun ajatuksista kysymyksiä. Millä oikeudella valistajat ja viestijät ottaisivat seulan roolin? Kuin- ka välttyä toisten puolesta ajattelemisen ja valitsemisen varjopuolilta? Kuka meistä tietää, mikä on totta, kaunista ja hyvää tulevaisuutta ajatel- len? Kuka määrittelee sen, mikä on kansalaisten kannalta parasta? Miksi olisi oikeutet- tua asemoida valistettavat ja viestinnän yleisö erillisiksi muiksi, kohteiksi, seulonta- työn objekteiksi? Jos viestin- nän alalla heräävä kansalais- journalismi muuttaa tätä ase- mointia ja kysymyksen asette- lua, mikä liike kasvatuksen kentällä tekisi samaa? Sosiope- dagoginen ajattelu, valtautta- minen, kriittinen pedago- giikka tai aktiiviseksi kansalai- seksi kasvattaminen voisivat kenties olla avauksia tähän suuntaan.

Fyysisenä tuotteena Kiurun kirja on kevyt kantaa, nopea lukea ja väliotsikoi- neen helppo jäsentää. Liima- sidoksen sivut irtoilevat ahke- ralla lukijalla valitettavan no- peasti. Pientä triviaalia moi- tettakin on syytä antaa. Kun aihepiiri käsittelee tiedon ja epätiedon välistä seulontaa, kuulostaa ikävältä tyylirikolta se, että kirjassa nimitetään Ta- pio Puolimatkaa sekä Timoksi että Tuomoksi. Nykyään tur- han usein saa kaihota vanhan ajan kirjapainoammattilaisia – tietokoneohjelma ei korvaa asiansa osaavaa oikolukijaa vieläkään. Niin kuin ei asiansa osaavaa aikuiskasvattajaakaan.

Anne Rongas

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vapaan sivistystyön tulevaisuuden kannalta tämä merkitsee sitä, että sen alkuperäisen idean mukainen historian ja kulttuurin merkitystä sivistystyölle korostava tietokäsitys

Yhteiskunnallisen syrjäytymisen estämisessä vapaalla sivistystyöllä on suuri yhteiskunnallinen tehtävä, joka hoituu ja tuottaa yhteiskunnallisesti merkittävän

kaan - voidaankin kysyä, miksi opettaja ei ohjaa opiskelijoita etsimään itse vastauksia ja osoita tällä tavoin käytännössä, miten tärkeitä kysymykset ovat oman oppimisen

Vertailussa muuhun aikuiskoulutukseen sivistystyöntekijät käyttävät myös seuraavia rinnastuksia: sivistystyössä on demokraatti- nen, yhteiskuntaa uudistava ja

Vapaan sivistystyön järjestöjen työn kannal- ta edellä olevasta voidaan päätellä, että aikuis- kasvatuspolitiikan (mukaanlukien rahallinen tuki) vaikutus on

kille vapaan sivistystyön orgamsaa�101ll� ruttaa kyllä tehtäviä ja että kullakin orgamsaatJomuo­. dolla on omat erityispiirteensä, joiden pohjalta ne voivat

Vapaan sivistystyön subjek- tiksi nousee, ei yksilö vaan valtio?.

Järjestöllisen sivistystyön toimikunnalta puuttui itseymmärrystä sekä oman että koko vapaan sivistystyön suhteen.. Muuten ei voinut