• Ei tuloksia

Vapaan sivistystyön visiosta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Vapaan sivistystyön visiosta näkymä"

Copied!
6
0
0

Kokoteksti

(1)

1

Vapaan sivistystyön aseman ja arvostuk- sen käänne ajoittuu kolmen neljän vuo- den takaiseen aikaan. Vuosisadan viimei- nen vuosi oli jo riemuvuosi, jonka aikana vapaa sivistystyö teki läpimurron niin kotimaiseksi kuin eurooppalaiseksikin kehittämiskohteeksi.

Valtakunnallinen käänne ei vielä ole tavoittanut koko yhteiskuntaa, esimerkiksi vapaan sivistys- työn kannalta niin tärkeätä kunnallishallintoa. Silti tie uudelle tulemiselle on tänään avoin.

Vapaan sivistystyön edelleen merkittävä volyy- mi perustuu siihen pitkäjänteiseen työhön, jota myös Suomessa tehtiin yli sadan vuoden ajan aina 1970-luvulle saakka. Vielä vuoden 1970 ai- kuiskoulutuskomitea paalutti sen aseman asian- mukaisesti, mikä osaltaan tuki määrärahakehitystä pitkälle 80-luvulle.

Kun Olavi Alkio yritti 70-luvun puolivälissä val- tioneuvoston periaatepäätöstä alan kehittämisek- si, hanke ei enää onnistunut. Merkki ymmärret- tiin opetushallinnossa. Alan kehittäminen käy-

Seppo Niemelä

Vapaan sivistystyön visiosta

tännössä jäädytettiin. Vapaa sivistystyö joutui va- paan pudotuksen tilaan. Oppilaitokset saivat sel- vitä, miten kukin taisi. Taholla jos toisellakin valmistauduttiin laskemaan koko toimiala täysin palvelleena hautaan. Osoittaa alan elinvoimaa, että se näissäkin oloissa on selviytynyt sittenkin hy- vin näihin päiviin.

Alasajon yksi merkki oli Tampereen yliopiston tutkimuksen ja opetuksen kannalta kohtalokas päätös luopua alan ainoasta professuurista. Viran viimeinen haltija kirjoitti vielä 1992, että vuo- sikymmenen loppuun mennessä tuskin on pe- rusteita sille, että vapaa sivistystyön eroaa muus- ta aikuiskoulutuksen järjestelmästä. Ennuste näytti toteutuvan, kun ns. Nummisen komitea ehdot- ti 1996, että vapaa sivistystyön jää ainoana mer- kittävänä opetushallinnon toimialana vaille omaa lainsäädäntöä.

2

Käänne, joka aiemmin oli jo tapahtunut Tanskassa ja vähän myöhemmin Ruotsissa, oli kuitenkin saavuttamassa Suomen. Kun

Yksi mahdollisuus kuvata vapaan sivistystyön

omaleimaisuus ja identiteettikin on Tanskan malli, missä vapaalla sivistystyöllä on muusta aikuiskasvatuksesta poikkeava ihmiskuva, yhteisökuva ja pedagogiikka. On tosin muistettava, että vapaalle sivistystyölle ominainen pedagogiikka on kohteena myös tavallisessa

aikuiskasvatuksessa, esimerkiksi yhteistoiminnallisen oppimisen tai tiimioppimisen nimillä. Ehdotan silti, että sivistystyön erityistä pedagogiikkaa pidetään huolella silmällä uuden identiteetin rakennustyössä, kirjoittaa Seppo Niemelä.

N Ä K Ö K U L M I A

(2)

koulutusjärjestelmän aukkojen paikkaajaksi, sillä nähtiin uudestaan oma itsenäinen roolinsa ja teh- tävänsä. Tämä tärkeä ilmaus Suomessa oli koulu- tuslainsäädännön uusimista käsitelleen parlamen- taarisen työryhmän päätös siitä, että vapaa sivis- tystyö saa oman lakinsa. Sen jälkeinen kehitys on ollut ripeä.

Uuden tulemisen merkkejä on paljon. Opetus- ministeriön aikuiskoulutuksen päällikkö Marita Savola sanoi haastattelussaan Kansanopisto-leh- dessä, että hänen henkilökohtaiseen aikuiskou- lutuspoliittiseen visioonsa kuuluu vapaan sivis- tystyön ”eräänlainen uusi tuleminen”. Opetus- ministeriö on toistuvasti osoittanut, ettei tämä ollut vain löysää puhetta. Saamme kiittää ope- tusministeri Olli-Pekka Heinosta monista alan kannalta keskeisistä kehittämistoimista. Opetus- ministeri Maija Rask on osoittautunut vapaan sivistystyön ymmärtäjäksi ja kannattajaksi.

Elinikäisen oppimisen komitea loi vuonna 1997 pohjan nyt toteutettavalle aikuiskoulutuksen kehittämiselle. Komitea päätti tietoisesti, että vapaa sivistystyö on ainakin kahdelta tärkeältä osalta yksi elinikäisen oppimisen toteuttaja. Se voi tukea uudelleen tärkeään arvoon noussutta persoonallisuuden kehitystä ja vahvistaa tätä kaut- ta oppimisen perustaa. Osana kaiken oppimisen arvonnousua tuli myös vapaaehtoisesta kansalais- toiminnasta tärkeä oppimisympäristö. Komitean mukaisilla elinikäisen oppimisen tavoitteilla – joukossa mm. persoonallisuuden kehitys, demo- kraattiset arvot, yhteisöjen toimivuus ja sosiaali- nen koheesio – on suuri yhteensopivuus va- paan sivistystyön kanssa.

Vuosisadan viimeinen vuosi näki kolme vapaan sivistystyön tulevaisuudelle ratkaisevaa tointa.

Niistä tärkein on Lipposen toisen hallituksen päätös ottaa vapaa sivistystyö erityiseksi kehittä- miskohteeksi. Linjaus näkyy opetusministeriön uudessa koulutuksen ja tutkimuksen kehittämis- suunnitelmassa. Tätä ennakoi opetusministeri- ön päätös mahdollistaa vapaan sivistystyön VSOP -nimen saanut kehittämisohjelma. Ja omalla lail- laan tärkeä oli sekin, että suomalaisen vapaa si- vistystyö sai osana Suomen EU-puheenjohtaja- kauden toimia esitellä ajatteluaan ja rikasta toi-

mintansa kenttää eurooppalaisille kollegoille – lyhyesti sanoen häikäisevän menestyksekkäästi.

Me jätimme tässäkin suhteessa pysyvän puumer- kin eurooppalaisen ajattelun kehitykseen.

Uutta tulemista tukee nyt myös kansainvälinen kehitys. Sen taustalla on keskeiseksi tietoyhteis- kunnan koulutuspoliittiseksi käynnistäjäksi nous- sut OECD. Se tajusi ensimmäisenä koulutuksen ja aikuiskasvatuksen strategisen merkityksen ja lanseerasi elinikäisen oppimisen ajatuksen. Sa- notaan, että järjestö pelästyi itsekin sitä, miten helposti sen silloin kovin teollisuuspainotteinen sanoma läpäisi koko läntisen maailman. OECD alkoi ensimmäisenä puhua laajemman näkemyk- sen puolesta.

Voisimme tiivistää OECD:n uudemman näkemyk- sen seuraavasti. Elleivät ihmiset ole aloitekyky- isiä persoonallisuuksia, elleivät lähiyhteisöt toi- mi, ellei toiminta niin lähiyhteisöissä kuin laa- jemminkin perustu demokratiaan ja yhteisöjen sosiaalinen koheesio kestä, turha on edes haa- veilla taloudesta, joka on ”innovatiivinen, pro- duktiivinen ja kasvava”. Tämä sanoma on nyt vilkkaan keskustelun kohteena kaikkialla teolli- sessa maailmassa. Se sisältää vapaan sivistystyön ajankohtaisen haasteen. Ja tässä suomalaiset ovat Turun kokouksen jälkeen, elinikäisen oppimi- seen laajan tulkinnan ja VSOP -ohjelmansa vuoksi kehityksen eturintamassa ja myös kansainvälisen kiinnostuksen kohteita.

3

Nähdäkseni ei ole enää kysymystäkään siitä, etteikö vapaa sivistystyö olisi nousussa. Se on taas kerran murrosajan välttämättömyys.

(3)

N Ä K Ö K U L M I A

Nyt murroksena on myöhäisteollisen, kaikki ai- emmat rajat ylittävän tieto- ja tuotantoverkosto- jen ja tiedolle perustuvan yhteiskunnan synty taustanaan globaalit avoimet kiristyvän kilpailun markkinat.

Tässä maailmassa on kolme keskeistä selviytymis- keinoa: oppimisen avulla syntyvä uusi osaami- nen, yhteistyöstä syntyvä toimintojen ja talou- den verkottuminen sekä kaiken pohjana ihmis- ten minuuden ja lähiyhteisöjen eheys. Vapaalla sivistystyöllä on annettavansa näihin kaikkiin. Se luo ja vahvistaa oppimisen perustaa ja henkistä pääomaa, se kehittää jo pedagogiikkansa perus- teiden mukaisesti yhteistyötä ja sosiaalista pää- omaa ja sen erityinen tehtävä on vanhastaan ol- lut minuuden rakentaminen ja lähiyhteisöjen toiminta.

Kiljavan opiston rehtori Pertti Rantanen nostaa kuitenkin Aikuiskasvatus-lehdessä 4/1999 esiin tärkeän kysymyksen. Nouseeko vapaa sivistystyö alan perinteisten oppilaitosten kautta? Vai mur- taako se itselleen uudet polut ja tulee ”työttö- mien yhdistyksissä, rocklyriikassa, kyläprojekteis- sa, tietoverkkokeskusteluissa, erilaisten asioiden ympärille syntyvissä spontaaneissa ryhmissä jne”?

Ennustan, että tulemme keskustelemaan paljon tästä kysymyksestä.

Oma kantani on, että vapaan sivistystyön nyky- pohja - lähes neljänsadan oppilaitoksen maan- kattava verkko, yli 2000 ammattitaitoista vaki- naista ihmistä, kymmenet tuhannet tuntiopet- tajat, laajat yhteydet kansalaisyhteiskuntaan ja vakiintunut yli 700 000 000 markan rahoitus valtion budjetista - on arvokas vapaan sivistys- työn uuden tulemisen pohja. Rantanen asettaa mielestään houkuttelevalta tuntuvan tavoitteen,

”yhdistelmän, jossa olemassa oleva oppilaitos- kenttä henkilöstöineen ja ammattitaitoinen voisi verkostua uusien ja yllättävien porukoiden, te- kemisen tapojen ja yhteisöllisen toiminnan ulot- tuvuuksien kanssa”. Ratkaisevaa on, miten hy- vin vapaa sivistystyö tunnistaa uudet työnsä tar- peet ja miten se menee uusia tarpeita vastaan.

Tähän VSOP -ohjelma antaa puitteet.

4

Arja Mäkeläinen on jo pitkään herätellyt kysymystä erityisen vapaan sivistystyön stra- tegian tarpeesta. Opetusministeriö hyväk- syy kyllä sen, että vapaa sivistystyö on vapaata, mutta silti se tarvitsisi jonkinlaisen hahmon oman päätöksentekonsa pohjaksi. Strategia tuntuu ai- nakin toistaiseksi kuitenkin liian vaativalta. Siksi oikeampi nimitys on visio, konkreettisuuteen pyrkivä kuva lähivuosien tavoitteesta.

Vision tarve on ilmeinen. Sen tulisi paikantaa vapaan sivistystyön asema koulutuksen kokonai- suudessa ja suhteessa uusiin haasteisiin. Sen tu- lisi antaa kuva suunnasta, johon vapaata sivistys- työtä tulisi kehittää hallituksen periaatelinjausta toteutettaessa. Visio suuntaa myös VSOP -hank- keen mukaisia opintoja. Visio voinee palvella taustana sille, kun alan oppilaitokset tekevät omia visioitaan ja strategioitaan. Ja kun vapaan sivis- tystyön arviointi uuden lainkin mukaan sään- nöllistyy, visio luo pohjan sille, mitä toimin- nassa arvioidaan. Ja lopuksi visio on päätöksen- tekijälle paperi, jonka tulisi auttaa arvioimaan vapaan sivistystyön julkinen rahoitus.

Kyseessä on siis tärkeä paperi. Täyttääkö nyt teh- ty luonnos näin vaativat tarpeet, on kysymys, jonka jätän kernaasti arvioitavaksi. Vapaa sivis- tystyö saattaa hyvinkin olla sellaisen prosessin alussa, jossa nyt on mahdollista nähdä vain tule- van ääriviivat ja jossa myös vision täytyy lähi- vuosina jatkuvasti täsmentyä. Tällä visiolla on sekin ongelma, että vision - ollakseen vaikutta- va - täytyy olla jaettu visio, jonka mahdollisim- man moni voi omista perusteistaan käsin hyväk- syä. Vaikka me pyrimme herättämään laajan kes- kustelun ja saimme joukon hyvin kiinnostavia näkemyksiä, tämä visio on tehty liian kiireellä.

Mutta nyt keskustelulla on lähtökohta.

5

Visiotyössä ei voi välttää kysymystä siitä, mitä vapaa sivistystyö on. Yksi ja toistai- seksi käypänenkin tapa on sanoa, että se tarkoittaa vapaan sivistystyön lain mukaista, kansa- lais- ja työväenopistoissa, kansanopistoissa, opin- tokeskuksissa, kesäyliopistoissa ja tässä visiossa myös neuvonnassa harjoitettavaa toimintaa.

Tämän perusteen pitkäaikaisesta käytöstä on kui-

(4)

tenkin syytä varottaa. Vapaa sivistystyö on kyet- tävä kuvaamaan ja perustelemaan vahvoin sisäl- löllisin syin, hyvin perusteltuna koulutuksen kokonaisuuden osana, myös todennäköisiä uu- sia lakikeskusteluja varten. Itse näen, että voi- massa oleva laki yhdessä VSOP -ohjelman kanssa on ennen muuta vapaalle sivistystyölle annettu mahdollisuus kehittää uudelleen vahva itsenäi- sen olemassaolon perusta ja sitä tukeva omalei- mainen vahva toimintakulttuuri.

Usein vapaata sivistystyötä käytetään synonyy- mina vapaatavoitteisen tai nonformaalin koulutuk- sen kanssa. Tällöin muu aikuiskasvatus olisi for- maalia, tutkintotavoitteista. Perusteella on se etu, että se tuo esiin vapaaseen sivistystyöhön aina kuuluneen oppimisen itseisarvoisuuden ilman erityistä tutkinnon ja todistuksen tavoitetta.

Vapaan sivistystyön samaistaminen vapaatavoit- teisiin opintoihin on silti ongelmallista. Tärkeä syy on tietysti se, ettei teoria pidä yhtä todelli- suuden kanssa. Suuri osa vapaan sivistystyön ny- kyvolyymistä käytetään sekä yleissivistävään että ammatilliseen tutkintotavoitteiseen opetukseen.

Myös elinikäisen oppimisen ajattelusta tuleva

’opitun tunnustamisen’ paine hämärtää jakoa vapaa- ja tutkintotavoitteisiin opintoihin. Niinpä toiminta voi olla täysipainoista vapaata sivistys- työtä siitä riippumatta, onko sen tuloksena tut- kinto, muu opitun tunnustaminen tai vain osal- listumistodistus.

On kuitenkin mielestäni tärkeä periaate, että vapaan sivistystyön kaikkia opintoja tulee voida harjoittaa myös nonformaalisti, ilman tutkinto- tavoitetta. Perimmiltään on oppijan oma asia päättää, kummalla tavalla hän opintojaan har- joittaa. Vapaan sivistystyön tekijän ammattitai- toa on kyetä motivoimaan opinnot myös sil- loin, kun mahdollisuus todistuksella ”kiristämi- seen” puuttuu.

Yksi mahdollisuus kuvata vapaan sivistystyön omaleimaisuus ja identiteettikin olisi Tanskan malli. Sen mukaan vapaalla sivistystyöllä on muus- ta aikuiskasvatuksesta poikkeava ihmiskuva, yh- teisökuva ja pedagogiikka. Me olemme kuitenkin viime vuosikymmeninä keskustelleet vapaasta

sivistystyöstä aivan liian vähän ja käytössämme on liian vähän vapaa sivistystyötä koskevaa uutta tutkimusta, jotta mikään tästä lähtökohdasta teh- tävä kuvaus voisi olla ainakaan jaetun vision pohja.

Silti ehdottaisin, että esimerkiksi vapaan sivis- tystyön erityistä pedagogiikkaa pidettäisiin huo- lellisesti silmällä uuden identiteetin rakennus- työssä. Se saattaisi olla monin tavoin hedelmäl- listä. Tosin tämän perusteen haittana on – paitsi se, ettei teoria tässäkään vastaa koko todellisuut- ta – se, niin Tanskassa kuin Suomessakin havait- tu seikka, että vapaalle sivistystyölle ominainen pedagogiikka on vilkkaan kiinnostuksen kohtee- na myös tavallisessa aikuiskasvatuksessa, esimer- kiksi yhteistoiminnallisen oppimisen tai tiimi- oppimisen nimillä.

Niinpä vapaan sivistystyön määrittelyssä jää kä- teen itse sivistys, kuvattuna tässä samoin kuin vapaan sivistystyön laissa. Tällöin sivistyksellä ja sitä tukevalla vapaalla sivistystyöllä on kaksi erik- seen tai yhdessä toimivaa kiinnekohtaa, persoo- nallisuuden monipuolisuus ja yhteisöllisyys tai laa- jemmin kansalaisyhteiskunta.

Persoonallisuus monipuolistuu, kun ihminen kehittää esiin itsessään piileviä ituja ja mahdol- lisuuksia. Tämä voi tapahtua joko itseisarvoisesti omien tavoitteidensa mukaisesti itseään kehit- tämällä tai annettujen tavoitteiden mukaan am- matillisesti. Näidenkin välinen raja on tosin yhä hämärämpi esimerkiksi modernin työelämän korostamien laaja-alaisten persoonallisten kvali- fikaatioiden – sellaisten kuin joustavuus, inno- vatiivisuus, empaattiset kyvyt, avoimuus ja itse- näisyys - vuoksi.

Mutta tärkeää on, että vapaa sivistystyö voi ja saa pitää persoonallisuuden monipuolisuutta arvok- kaana silloinkin, kun sille ei ole osoitettavissa suoria ammatillisia kytkentöjä. Tiedollisen ohel- la tehtävä avautuu esteettiseen, eettiseen ja so- siaaliseen suuntaan, voi käsitellä elämän- ja maa- ilmankatsomusta ja ottaa pään taitojen ohella huomioon käden taidot ja ilmaisun.

Toinen kiinnekohta on yhteisöllisyys; vapaa si-

(5)

N Ä K Ö K U L M I A

vistystyö on kansalaisyhteiskunnan koulu tehtä- väkenttänään lähiyhteisöt perheestä alkaen, tu- hannet ja taas tuhannet paikalliset yhdistykset sekä kansalaisjärjestöt, joiden toimintakenttä ulot- tuu eurooppalaisiin ja globaaleihin mittoihin.

Jos persoonallisuuden kehitys lisää henkistä pää- omaa, yhteisöllinen toiminta lisää sosiaalista pää- omaa. Tämän merkitystä tähdensi myös Tasaval- lan Presidentti Uuden Vuoden puheessaan. Kan- salaisyhteiskunta on vapaa sivistystyön omin toi- mintakenttä, jos kohta se saa myös tällä alueella varautua kiristyvään kilpailuun.

Kytkiessään itsensä persoonallisuuden monipuo- lisuuteen ja yhteisöllisyyteen, vapaa sivistystyö liittää itsensä kahteen nyky-yhteiskunnan ydin- kysymykseen ja samalla kipupisteeseen, joita ongelmina kuvaavat sellaiset sanat kuin minuu- den hajoaminen, elämänilon ja motivaation ka- toaminen, uupuminen ja loppuun palaminen, tarkoituksettomuuden ja tyhjyyden kokemukset, pitkäaikaistyöttömyys, keinotekoiset vahingol- liset elämykset esimerkkinään huumeet sekä toi- saalta yksinäisyys, itsekkyys, piittaamattomuus ja yhteisvastuun puute.

Visioluonnos ehdottaa, että sivistystehtävän käy- tännön toteutuksessa voisimme hyväksyä vapaa- ta sivistystyötä yhdistäväksi siteeksi toimintakult- tuurin, jossa toteutuu itsenäinen tehtävänhaku, toiminnan vapaus, osallistumisen vapaaehtoisuus, osanottajien mahdollisuus ohjata toimintaa, mahdol- lisuus arvoperustaisuuteen, tasa-arvo keskeisenä ta- voitteena ja toiminta kansalaisyhteiskunnan koulu- na. Nämä ovat yksi yhteenveto vapaan sivistys- työn pohjoismaisesta perinteestä ja sisältävät myös lain velvoitteen edistää tasa-arvoa, kansanvaltai- suutta ja moniarvoisuutta. Tällaisena vapaa sivis- tystyö on mielestäni selvästi itsenäinen, muusta aikuiskoulutuksesta poikkeava kokonaisuutensa ja sellaisena myös jatkossa oman lakinsa väärti.

6

VSY:n laajennettu työvaliokunta kokoon- tui syksyllä Yleisradioon pohtimaan visio luonnosta ja tutustui samalla YLE:n vastaa- vaan työhön. Jyrki Ijäs ehdotti silloin, että myös vapaan sivistystyön visiossa on käsiteltävä toi- mialan yleisösuhdetta. Törmäämme tässä heti tie- don ja tutkimuksen puutteeseen. Mutta vihje

johti siihen, että vapaan sivistystyön kannalta suomalaiset jaettiin kolmeen luokkaan: sivis- tyssuuntautuneisiin eli niihin, joilla on tottu- mus käyttää vapaan sivistystyön palveluita, sivis- tysvalmiisiin eli niihin, joilla on valmius hyvän tarjonnan sattuessa käyttää palveluita ja sivistys- penseisiin, jotka eivät osallistu toimintaan. Tä- mäkin karkea jako paljastaa joitakin hypoteesin- omaisia seikkoja.

On todennäköistä, että vapaa sivistystyö toimii jo nyt sivistyseroja tasaavasti. Korkeimmin kou- lutetut eivät välttämättä osallistu siihen kovin- kaan aktiivisesti. Vastaavasti vapaan sivistystyön moniin toimintoihin osallistuu myös hyvinkin vähäisen pohjakoulutuksen saaneita. Silti sekä sivistyssuuntautuneiden että –valmiiden yhteis- määrä jää alle miljoonan suomalaisen. Ainakin kolme neljästä suomalaisesta on sen vaikutuspii- rin ulkopuolella.

Epäkohta vain pahenee siksi, että myös vapaa sivistystyö joutuu nykyisten rahoitusperiaattei- densa vuoksi entistä enemmän suuntaamaan toi- mintaansa maksukykyisen kysynnän mukaan.

Tämä johtaa tarjonnan lisäämiseen niille, joilla on jo tottumus tai valmius kehittää itseään. Va- paa sivistystyö ei pysty panostamaan riittävästi lain sille antamaan tavoitteeseen, tasa-arvon to- teuttamiseen suomalaisessa yhteiskunnassa.

Voidaan odottaa, että jatkossa jotkin vapaan si- vistystyön sisäiset painopisteet muuttuvat. Esi- merkiksi nuorisoikäluokkien pieneneminen yh- dessä koulutuspaikkojen kasvun kanssa siirtänee toimintaa nykyistä vanhempiin ja myös ikäänty- viin ihmisiin. Silti tähänastisessa keskustelussa ei ole ehdotettu, että joistakin oleellisista nykyi- sistä toiminnoista luovuttaisiin. Jos uusia ihmis- ryhmiä halutaan tavoittaa, ainoaksi mahdollisuu- deksi jää tarjonnan lisääminen. Ja juuri tätä visio ehdottaa.

7

Vapaan sivistystyön vision sanoma suo- malaiselle yhteiskunnalle on seuraava: Pää- töksentekijöillä on vapaan sivistystyön lain piiriin kootuissa toiminnoissa käytössään keino, jonka avulla on mahdollista lievittää monia myö- häisteollisen yhteiskunnan kipeitä ongelmia ja

(6)

saavuttaa keskeisiä tasa-arvoa, kansanvaltaa ja mo- niarvoisuutta koskevia päämääriä. Tämä koskee myös tasa-arvoista kansalaisuutta kansainvälisty- vässä tieto- ja tuotantoverkostojen yhteiskunnassa.

Vision tiivistetyt ehdotukset kokoavat yhteen toimet, joita tähänastisessa keskustelussa on eh- dotettu. Näiden toimien yhteinen nimittäjä on se, että vapaan sivistystyön kosketuspinta suo- malaiseen yhteiskuntaan laajenee. Tarvitaan ydin- tarjonnan selkeyttämistä niin, että opittu voi- daan tunnistaa. Tarvitaan tietoverkkojen käytön opastusta ja niiden avulla tapahtuvan opiskelun tukemista. Tarvitaan selkeitä tasa-arvoa paranta- via askeleita. Eläkeikäisiin kohdistuva toiminta tarvitsee oman ohjelmansa, samoin Suomeen kiitettävästi virinneiden kehityshankkeiden opin- nollinen tukeminen ja syrjäytymisen vastainen toiminta. Tarvitaan kansalaisyhteiskunnan varus- tamista opintopalveluilla. Tarvitaan työtä demo- kratia- ja moniarvoisuuskysymysten kanssa. Ja kansainvälistyvässä maailmassa kyky kansainvälis- tyä on myös tasa-arvokysymys.

Oleellista on kysyä, miten kansalais- ja työväen- opistot tiivistävät visionsa vapaan sivistystyön suomalaisittain tärkeimpänä instituutiona. Sel- keällä visiolla on kiire myös siksi, että ilman kuntien hallinnossa tapahtuvaa asennemuutosta vapaata sivistystyötä uhkaa sen kapasiteetin puo- littuminen. Kansalais- ja työväenopistot tulee viedä rohkeasti kunnalliseen arvokeskusteluun ja kysyä, onko sivistys todellakin se, jonka anne- taan säästöpaineissa kuolla. Kunnallinen sivistys- toimi kokee näinä vuosina perusteellisia sisäisiä muutoksia. Oleellista on kysyä, miten vapaa si- vistystyö omana tehtäväalanaan niistä selviää. Sii- hen keskusteluun tarvitaan kirkasta, tieto- ja osaa- misyhteiskunnasta perusteensa hakevaa visiota.

8

Vision toteuttaminen edellyttää nykyistä suurempaa rahoitusta ja eräin osin myös rahoitusperusteiden muutosta siksi, että erityisesti tasa-arvotavoite vaatii usein suurem- paa panostusta. Rahoituksen kasvaminen tuntuu utopistiselta ja saattaa sitä kiristyvien julkisten budjettien valossa ollakin. Mutta pidän silti myös kasvavaa näkymää mahdollisena ja joka tapauk- sessa tavoittelemisen arvoisena.

Ennemmin tai myöhemmin myös julkisen rahan käytössä edetään juustohöylästä rakenteellisiin uudistuksiin. On aivan varmaa, että aikuiskasva- tus on strategisen merkityksensä vuoksi uusjaon yksi voittaja. Vapaan sivistystyön tulee nykyisel- lä 20 prosentin osuudellaan pysyä aikuiskasva- tuksen kasvuvauhdissa. Ja ainakin periaatteessa se voi nostaa omaa osuuttaan myös aikuiskasva- tuksen rahoista.

Tällainen tulevaisuus edellyttää kuitenkin sitä, että päätöksentekijälle tarjotaan vankat perusteet.

Alan ja sen järjestöjen haasteena on kehittää vi- sion ehdotukset konkreettisiksi ohjelmiksi, joi- hin lasketaan myös ohjelman hinta. Ensivaihees- sa ehdotetaan, että kärkeen nostettaisiin opitun tunnustaminen, ikääntyviin ja eläkeikään suun- nattava toiminta ja kansanvalta. Mutta vastaavia ohjelmia tarvitaan myös muihin kehittämisen painopisteisiin.

Konkreettisten ohjelmien lisäksi tarvitaan rau- tainen sivistystyöntekijän ammattitaito ja sen jat- kuva kehittäminen elinikäisen oppimisen peri- aatteiden mukaisesti. Siihen puolestaan VSOP - ohjelma antaa puitteet. Niin valtion- kuin ope- tushallintokin näyttää nyt olevan harvanaisen valmis antamaan vapaalle sivistystyölle mahdol- lisuudet näyttää, mihin siitä on. Sama valmius tulisi saada myös kunnallishallintoon. Siltikin tulevaisuus riippuu ennen muuta siitä, ottaako ala itse vastuun VSOP –toiminnasta. Tähän tarvi- taan sekä järjestöjen että oppilaitosten panosta.

Sivistysväkenä en nyt hukkaisi aikaa vaan takoi- sin intoni ilosta kuumaa rautaa.

Seppo Niemelä on työskennellyt aiemmin Maaseudun Sivistysliiton toiminnanjohtajana sekä Vapaan Sivistystyön Yhteisjärjestön vt. toiminnanjohtajana. Hän on Kansanvalis- tusseuran hallintoneuvoston jäsen. Niemelä esitti visionsa KTOL:n tammiseminaarissa tänä vuonna.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Yhteiskunnallisen syrjäytymisen estämisessä vapaalla sivistystyöllä on suuri yhteiskunnallinen tehtävä, joka hoituu ja tuottaa yhteiskunnallisesti merkittävän

kaan - voidaankin kysyä, miksi opettaja ei ohjaa opiskelijoita etsimään itse vastauksia ja osoita tällä tavoin käytännössä, miten tärkeitä kysymykset ovat oman oppimisen

Vertailussa muuhun aikuiskoulutukseen sivistystyöntekijät käyttävät myös seuraavia rinnastuksia: sivistystyössä on demokraatti- nen, yhteiskuntaa uudistava ja

Viimeiset kaksikymmentä vuotta ovat olleet suomalaisen vapaan sivistystyön kannalta mer­.. kittävää

kille vapaan sivistystyön orgamsaa�101ll� ruttaa kyllä tehtäviä ja että kullakin orgamsaatJomuo­. dolla on omat erityispiirteensä, joiden pohjalta ne voivat

Vapaan sivistystyön subjek- tiksi nousee, ei yksilö vaan valtio?.

Järjestöllisen sivistystyön toimikunnalta puuttui itseymmärrystä sekä oman että koko vapaan sivistystyön suhteen.. Muuten ei voinut

Tieteeseen on luotettu sosiaalisten kriisiemme ratkaisijana, mutta se itse on ajautunut kriisiin. Tieteestä itsestään on tullut yhteiskunnallinen cn- gelma. Portin