• Ei tuloksia

Vapaan sivistystyön moniottelua näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Vapaan sivistystyön moniottelua näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

164 uKIRJA-ARVIOITA u AIKUISKASVATUSu2/2006

Vapaan sivistystyön moniottelua

Sari Virtanen & Ville Marjomäki (toim.).Kansanopistokirja. Kan- sanvalistusseura 2005 & Mauri Nest (2005).Kansan, sivistyksen tähden. Severi Nuormaan vaiheita kansallisen murroksen vuo- sina. Pilot-kustannus Oy.

K

ansanopistoyhdistyksen juh- lakirja ja varhaisen kansansivis- tyksen moniottelijan Severi Nuormaan elämänvaiheiden kautta vapaata sivistystyötä peilaava teos tarjoaa kaksi toi- siaan täydentävää näkökulmaa siihen, mitä vapaa sivistystyö on ollut ja on. Teokset ovat myös kovasti ajankohtaisia, eikä vä- hiten siksi, että niissä päädytään pohtimaan tämän ja huomisen päivän haasteita.

Kansanopistokirj aan on koottu viidentoista, pääasiassa kansanopistokentän edustajan esityksiä ja pohdintoja kansan- opistosta aikakausiensa kuvas- timena ja vaihtoehtojen tarjoa- jana. Kolmannen näkökulman muodostaa kansanopistojen edunvalvonta.

Kirjoittajien joukossa ovat muun muassa kansanopistoista hiljattain väitelleetHelena Kos- kinen sekäPäivi Tuomola- Karp. Linköpingin yliopiston lehtoriLisbeth Eriksson tuo teokseen perinteisen pohjois- maisen näkökulman. Hän poh- tii etnisen monimuotoisuuden ja monikulttuurisuuden haastei- ta ruotsalaisen kansanopisto- kentän kokemuksiin perustuen.

Jokaisen kirjan kolmesta kappa- leesta päättää lyhyt kansanopis- to-opiskelijan kuvaus omista kansanopistokokemuksistaan.

Kirjan artikkelit läpi luettu- ani mieleeni on painunut erityi- sesti suomenruotsalaisen kan- sanopisto-opettajanMatts Gra- nön artikkelin otsikko ”Vai-

keasti tavoitettava identiteetti”.

Toimintavolyymiltaan pieni va- paan sivistystyön organisaatio- muoto tarjoaa lähes kaikkea perusopetuksesta yliopistolli- seen arvosanaopetukseen. Se hyödyntää aktiivisesti ulkoisen säätelyn vähäisyyteen perustu- vaa vapauttaan. Kansanopisto on (aikuis)koulutuksen todelli- nen moniottelija, alati väriään vaihtava kameleontti. Se on kuin mp3-soitin; pieni, ketterä ja tehokas. Kansanopisto ei ole joko-tai – se on sekä-että. Mut- ta – moni kirjoittajista perään- kuuluttaa myös näyttöä sivis- tyksestä, keskittymistä vapaa- seen sivistystyöhön, itsenäistä kantaa yhteiskunnan muutok- seen sekä ihmisen paikkaan ja tehtävään muutoksen pyörteis- sä. Vieläkin pidemmälle voi to- ki mennä. Kansanopisto voi(si) uida vastavirtaan, tarjota todel- lisia vaihtoehtoja ja vastustaa eliittikulttuuria. Ilman näitä identiteetti saattaa käydä yhä haaleammaksi. Näin toteaa Työ- väen Sivistysliiton pääsihteeri Jorma Turunen.

Neljä diskurssia, neljä tapaa hahmottaa

Tunnistan Kansanopistokirjan artikkeleissa neljä toisiaan täy- dentävää ja haastavaa diskurs- sia; kirjoitustyyliä, tapaa tarkas- tella ja hahmottaa vapaata sivis- tystyötä kansanopistoissa.

Historiallisessa tarkastelu- tavassa kansanopiston juuret

ovat vahvasti Grundtvigin elä- vään sanaan ja vuorovaikutuk- seen perustuvassa sivistyskäsi- tyksessä. Kansanopisto oli suo- malaiselle talonpoikaisnuori- solle kansallisuusaatteen kulta- aikana perustettu tiedollisen, käytännöllisen ja kansalaiskas- vatuksen yhdistämään kyennyt sisäoppilaitos. Tähän samaan perinteeseen liittyvät myös aat- teellisen moniarvoistumisen myötä perustetut kristilliset sekä poliittisiin edunvalvonta- järjestöihin aikoinaan kytkey- tyneet opistot.

Historiallisen tarkasteluta- van vastakohdaksi asettuu tar- kastelutapa, jossa kansanopisto esitetään suorituskykyisenä koulutusmarkkinaorganisaa- tiona. Tämä, osittain retorinen tarkastelutapa muodostuu sekä elinikäisen oppimisen politii- kan että markkinamenestyk- seen sitoutuneesta organisaatio- teoreettisesta sanastosta. Sosiaa- lisen pääoman kasvuun ja tun- neälyn vahvistamiseen pyritään asiakaskeskeisyydellä, tuote- profiloinnilla sekä strategiajoh- tamisella.

Taloudellishallinnollinen tarkastelutapa muodostaa ta- vallaan jatkumon kahden edel- lä mainitun välille. Siinä missä muinoin valtionapua sai erito- ten käytännönläheisten talon- poikaistalouden tarpeita palve- levien kurssien järjestämiseen, panostetaan osassa kansanopis- toista tänään tutkintotavoittei- seen ammatilliseen koulutuk- seen. Kansanopistoissa tehtyjä periaatteellisia ratkaisuja on osittain aina määrittänyt,Heik- ki Sederlöfin sanoin, ”tuottoi- simman koulutuksen realiteet-

(2)

165

2/2006 u PUHEENVUOROu AIKUISKASVATUSu

ti: sitä tehdään millä tienaa”.

Siellä täällä Kansanopisto- kirjan sivuilla välähtää myös vaihtoehtoinen tarkastelutapa, vastadiskurssi. Se kiinnittyy si- vistyksen ajatukseen ja käsit- teeseen. Muutamassa tekstissä kirjoitetaan sivistystehtävästä ja sivistysrealismista – hahmo- tellaan sivistyksen paluuta. Lu- ettuani Kansanopistokirjan pää- dyn toteamaan, ettei Suomessa ole vain yhtä kansanopistoa.

Niitä on 91. Ne kuuluvat kaik- ki, kuten Ville Marjomäki kir- jan alussa toteaa, Suomen kan- sanopistoyhdistykseen.

Sivistyshistoriaa Severi Nuormaan elämän kautta

Pälkäneen seudun kansalais- opiston rehtoriMauri Nestto- teaa Severi Nuormaa -kirjansa alussa halunneensa tarttua mah- dollisimman epämuodikkaa- seen aiheeseen. Tulkitsen hänen asemoivan itsensä edellä mainit- tuun vastadiskurssiin. Mutta onnistuuko hän olemaan epä- muodikas? Kyllä ja ei. Mauri Nest korostaa sitä, ettei hän ole kirjoittanut Severi Nuormaan elämäkertaa. Hän pyrkii kuvaa- maan yksittäisen henkilön elä- män eri vaiheiden kytkeytymis- tä siihen kansalliseen ja yhteis- kunnalliseen muutokseen, jos- sa vapaa sivistystyö syntyy.

Severi Nuormaa on otollinen kohde, hieman levoton kulttuu- ri- ja sivistystyön moniottelija.

Hän on, kuten moni muukin muistetuista aikalaisistaan, hie- man kaikkea: tutkija, lehtimies, poliitikko, runoilija, kääntäjä sekä kansansivistäjä.

Severi Nuormaa toimi Hä- meen kansanopiston ja Tampe- reen työväenopiston ensimmäi- senä johtajana. Hän kirjoitti jäl- kimmäisenä mainitun opiston

perustamisvuonna 1899 tiettä- västi maamme ensimmäisen ai- kuisdidaktiikan opetusoppais- ta, otsikolla ”Kansanomaisesta opetustavasta.” Tässä kirjasessa Nuormaa tuntuu Nestin tulkin- nan (s. 75) mukaan ”... ajavan takaa kokonaisvaltaista, aikui- sen oppijan elämäntilanteen hahmottamista – ja hänen kat- santokannallaan on vahvasti eettinen, opiskelijaa ja kanssa- ihmistä kunnioittava lähesty- mistapa”. Sekä muodikasta että vähemmän muodikasta.

Severi Nuormaan sortokau- den aikaiset julkiset esiintymi- set omassa opistossaan sekä hä- nen lehtikirjoittelunsa johtivat siihen, että hän joutui pakene- maan maastakarkoituksen uh- kaa Yhdysvaltoihin. Muutaman vuoden jälkeen hän palasi takai- sin kotimaahansa toimien vuo- sien varrella useiden lehtien toi- mituksissa, erilaisissa luotta- mustehtävissä sekä lähes vuo- sikymmenen Turun työväen- opiston ”jatkuvan tarkkailun alaisena” johtajana. Kaiken muun ohella hän julkaisi sään- nöllisesti runokokoelmia. Mauri Nest limittää Nuormaan runoja elämän vaiheiden kuvaukseen.

Kansan, sivistyksen tähden

Lukemani kirjan otsikko ei ole

”Kansansivistyksen tähden”

vaan “Kansan, sivistyksen täh- den”. Tällä Mauri Nest viittaa siihen jännitteiseen tilantee- seen, johon ihminen, tässä tapa- uksessa kansansivistäjä itsensä yhteiskunnallisessa murrosti- lanteessa asettaa. Jännitettä ja ristiriitaa syntyy sekä tavoittei- den ja mahdollisuuksien että ihanteiden ja todellisuuden vä- lille. Nest toteaa (s. 167), että kansansivistäjän kannalta di-

lemma aiheutuu hänen suhtees- taan kansaan ja sivistykseen.

”Kansansivistäjän työn lähtö- kohdat olivat yleensä jonkin yhteiskunnallisesti hegemoni- sen tahon yhteisessä aatteelli- sessa formuloinnissa. Näistä lähtökohdista haluttiin edistää yhteiskunnallista kehitystä, ko- heesiota ja väestön sosialisaa- tiota”. Ei kovinkaan epämuodi- kasta!

Kirjan lopussa Mauri Nest päätyy, Severi Nuormaan elä- mänvaiheiden taustoittamana, pohtimaan ja haastamaan va- paan sivistystyön itseymmärrys- tä omassa ajassamme. Instituu- tioiden realiteetit, joihin Kan- sanopistokirjassa tämän tästä viitataan, sanelevat hänen mu- kaansa (s. 181) ”..liian usein va- paan sivistystyön itseymmärryk- sen mahdollisuuden” .

Nest peräänkuuluttaa uusia tulkintoja sekä itsestäänsel- vyyksien problematisointia.

Hän katsoo vapaan sivistystyön muuttuneen sopeutuvaksi ja so- peuttavaksi sosiaali- ja innovaa- tiotoiminnan välineeksi. Tämän seurauksena se on ajautunut shokinomaiseen itsesäätelyn ti- laan. Tässä tilassa sen organi- saatioista on tullut luovia, kou- lutustehtävistä ja asiakkaista kilpailevia, vahvempien kans- sa verkostoituneita mielikuva- koulutuksen tarjoajia.

Mitä tehdä? Sekä Mauri Nest ettäSeppo Niemelä, Kansan- opistokirjan viimeisessä artik- kelissa, esittävät omat vaihto- ehtonsa. Ne ovat lukemisenar- voiset.

PETRI SALO

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vapaan sivistystyön tulevaisuuden kannalta tämä merkitsee sitä, että sen alkuperäisen idean mukainen historian ja kulttuurin merkitystä sivistystyölle korostava tietokäsitys

Yhteiskunnallisen syrjäytymisen estämisessä vapaalla sivistystyöllä on suuri yhteiskunnallinen tehtävä, joka hoituu ja tuottaa yhteiskunnallisesti merkittävän

kaan - voidaankin kysyä, miksi opettaja ei ohjaa opiskelijoita etsimään itse vastauksia ja osoita tällä tavoin käytännössä, miten tärkeitä kysymykset ovat oman oppimisen

Vertailussa muuhun aikuiskoulutukseen sivistystyöntekijät käyttävät myös seuraavia rinnastuksia: sivistystyössä on demokraatti- nen, yhteiskuntaa uudistava ja

Vapaan sivistystyön järjestöjen työn kannal- ta edellä olevasta voidaan päätellä, että aikuis- kasvatuspolitiikan (mukaanlukien rahallinen tuki) vaikutus on

kille vapaan sivistystyön orgamsaa�101ll� ruttaa kyllä tehtäviä ja että kullakin orgamsaatJomuo­. dolla on omat erityispiirteensä, joiden pohjalta ne voivat

Vapaan sivistystyön subjek- tiksi nousee, ei yksilö vaan valtio?.

Tieteeseen on luotettu sosiaalisten kriisiemme ratkaisijana, mutta se itse on ajautunut kriisiin. Tieteestä itsestään on tullut yhteiskunnallinen cn- gelma. Portin