• Ei tuloksia

Pasi Mäenpää 2005: Narkissos kaupungissa. Tutkimus kuluttaja-kaupunkilaisesta ja julkisesta tilasta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Pasi Mäenpää 2005: Narkissos kaupungissa. Tutkimus kuluttaja-kaupunkilaisesta ja julkisesta tilasta näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

K

IRJA

-

ARVIO

:

K

ENTILTÄKRIITTISIINKYSYMYKSIIN

Laaksonen, Pekka & Knuuttila, Seppo & Piela, Ulla (toim.) 2004: Kenttäkysymyksiä. Ka- levalaseuran vuosikirja 83. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. 371 s.

1

Helena Saarikoski

ELORE(ISSN 1456-3010), vol. 12 – 2/2005.

Julkaisija: Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura ry. Taitto: Jukka Talve ja Outi Fingerroos.

[http://cc.joensuu.fi/~loristi/2_05/saa_b_2_05.pdf]

Kenttäkysymyksiä on ensi näkemältä hajanainen ja rönsyilevä kirjoituskokoelma, jota lukiessa kuitenkin moni kiinnostava juoni alkaa punoutua. Noin puolet kirjan kir- joituksista kuvaa ja tulkitsee sitä, millaisten kysymysten johdattamina tietomme vanhasta kansankulttuurista ovat karttuneet. Suuri paino on viime sodan aikaisella ja sen jälkeisellä itä- ja rajakarjalaisen perinteen tallennuksella. Marja-Liisa Keinä- sen artikkeli metsäsuomalaisten kulttuurin tutkimuksesta on jonkinlainen tiivistet- ty pienoiskuva siitä kansallisen (ja miesvaltaisen) identiteetin rakennustyöstä, jon- ka aineksina tutkijat ja muut kulttuuri-ihmiset ovat kansankulttuuria eri aikoina käyttäneet. Tutkijan ja tutkittavien ihmisten ja kulttuurien suhteita koskevat kysy- mykset ovat kirjan keskeisin aihe ja annettava, liikkuivatpa kirjoittajat niitä pohti- massa Vienassa tai Inkerissä, Vietnamissa, Bengalissa tai Costa del Solilla.

R

EFLEKSIOJAREPRESENTAATIO

Seppo Knuuttilan sanoman mukaan ”kuvaukset aineistoina ja tutkimustuloksina ovat olemassa vain suhteessa siihen, mitä on havaittu, kysytty ja haluttu tietää”, tai toisin sanoen, vaikka millaisista teksteistä tahansa voidaan nykyisen kulttuurin- tutkimuksen käsityksen mukaan konstruoida tutkimusaineistoja, niin mitkään tekstit eivät ole aineistoja ennen kuin ne on tutkimusasetelmassa konstruoitu aineistoiksi.

Tätä on kirjassa havainnollistettu erinomaisella tavalla julkaisemalla kaksi vanhaa kansanelämän kuvausta nykytutkijoiden kirjoittamissa tulkintakehyksissä.

Tuntemattoman tekijän kirjoitus vanhasta Tuutarista 1800-luvun alusta jul- kaistaan jopa kahden johdannon valaisemana. Sulo Haltsonen paikallisti kauan etsi- mänsä käsikirjoituksen vuonna 1956 Venäjän tiedeakatemian arkistossa A. J. Sjö- grenin paperien joukossa. Haltsonen on aikanaan laatinut siitä perusteellisen läh-

(2)

2

HELENA SAARIKOSKI

dekriittisen selvityksen, joka pohtii myös Sjögrenin osuutta kirjoituksen tallentaja- na – ja lähdettään kiittämättömänä hyväksikäyttäjänä tutkimuksessaan. Arno Survo tarkastelee nykytutkimuksen kriittisestä näkökulmasta tekstin tekijyyden, auktorin, ja kirjoittajan, ”kentän” auktoriteetin ongelmaa. Tuutarilaisen käsikirjoituksen koh- dalla esiin nousevat näin etnografisen ja kansanomaisen kirjoittamisen, represen- taation, eritasoiset kysymykset.

Sen sijaan rajakarjalaisen muistitiedon ja perinteen ahkeran kirjaajan, opet- taja Lyyli Homeen (1901–1982) kansanlääkinnän kuvaus, jota muuten lukee myös kuvausratkaisuiltaan kiinnostavana kirjoituksena, on kehystetty Ulla Pielan elämäker- rallisella artikkelilla. Hämmästyttävä henkilö Lyyli Home on ansainnut lämmöllä ja kunnioituksella kirjoitetun mutta ristiriitoja ja vaikeuksiakaan kaihtamattoman muo- tokuvansa, samoin toinen tieteen työn sankaritar Helmi Helminen (1905–1976), josta Irma-Riitta Järvinen kertoo artikkelissaan. Keskeiseksi kenttäkysymykseksi nousee kuvaajan suhde kuvaamiinsa ilmiöihin ja hänen tilaisuutensa ja motiivinsa tallennusten tekemiseen, toisin sanoen kuvaajan refleksio eli heijastuminen kuva- uksessa.

M

ISSÄ TUTKIJANORMAALISTION

Vaikeaa rajaa antropologisen refleksiivisyyden vaatimuksen ja kartettavan oman navan tutkimisen välillä käy Antti Karisto laajassa artikkelissaan, joka kokoaa oma- kohtaiseksi kenttäkokemusten pohdinnaksi monet kirjan tärkeistä teemoista.

Karisto tiivistää hauskasti sen menneen asenteen kenttään, jota kirja ko- konaisuudessaan pyrkii purkamaan: ”Aikaisemmin ajateltiin, että kenttä on jossa- kin muualla kuin missä tutkija normaalisti on.” Toiseuden, ”vieraan kulttuurin” ku- vaamisesta ja luomisesta kuvaamalla on tultu ääripäässä siihen, että kaikki etnografia käsitetään pohjimmiltaan autoetnografiaksi, tutkijan oman kulttuurin kuvaamiseksi.

Kokonaisvaltaisen, tyhjentävän empiirisen kuvauksen idea on haipunut vanhan empirismin myötä, kuten Seppo Knuuttila tähdentää johdantoartikkelissaan.

Tilalla on empiirisen, partikulaarisen tiedon fragmentaarisuus, kaiken aineiston ym- märtäminen aina jo tulkituksi, ja kaiken tulkinnan ja tutkimustiedon osittaisuuden ja tilanteisuuden tunnustaminen. Paradoksaalisesti mitä intensiivisempää empiiri- sen aineiston kokoaminen kentällä on, sitä monimutkaisemmaksi ja moniäänisem- mäksi ja samalla aukollisemmaksi ja ristiriitaisemmaksi kuvaus käy, ei suinkaan järjes- telmällisemmäksi ja aukottomammaksi, kuten Knuuttila osoittaa monin esimerkein.

I

TSEREFLEKSIONRAJAA JARAJATTOMUUTTA

Jyrki Pöysän sanoin nykyisen käsityksen mukaan ”kenttä ei ole mikään paikka vaan tutkijan ja tutkimuksen kohteeksi asetettujen ihmisten välinen suhde”. Näin ollen kenttä ei myöskään ole tulkinnasta ajallisesti tai asiallisesti erillinen vaihe tutkimuk-

(3)

3

KENTILTÄKRIITTISIINKYSYMYKSIIN

sessa, vaan kentän luominen edellyttää jo tutkijan tulkinnan tutkimuskohteesta.

Tutkijaa ei voida tutkimusapparaattina eriyttää tutkittavasta kohteesta: kentällä, vie- raassa paikassa ollessaan tutkija on itsekin osa tutkimuksensa kenttää. Hänen tutkimuskohteina havaitsemansa ilmiöt ovat hänen havaintojaan. Karistoa vastaan voi käydä väittämään, kun hän kiistää tutkimansa ilmiön olemassaolon ”tietenkään”

riippuvan siitä, tekeekö hän siitä tutkimusta vai ei. Ellei tutkija ole tutkimuskysy- myksin määritellyt tutkittavaa ilmiötä ilmiöksi, onko se ilmennyt tutkimukselle?

Itserefleksio Kariston tarpeelliseksi määrittelemässä laajuudessa, oman paikan miet- timinen ja sen pohtiminen, miten tutkijan minä ja hänen vuorovaikutuksensa tut- kittavien kanssa on vaikuttanut aineiston laatuun, tuntuu sittenkin toissijaiselta sen rinnalla, että tutkija tiedostaa, millä tavalla hän on konstruoinut tutkimansa ilmiön tutkittavaksi.

Toisessa suunnassa Karisto rajaa valitsemansa minämuotoisen tutkimus- kirjoittamisen merkityksen siihen, että se auttaa lukijoita arvioimaan tutkijan teke- miä valintoja ja sitä, miten tämän persoona on vaikuttanut aineistoihin ja tuloksiin.

Miksi tutkijan ”hyvästä” itserefleksiosta osataan kirjoittaa asiallisesti perustellen, mutta ”liiallinen” itserefleksio on hyvin usein, muuallakin kuin Kariston kirjoituk- sessa, jotakin sellaista kuin narsismia, lukijoiden hierontaa, rehvastelua, ekshibitio- nismia? Jonkinlainen vastaus tuntuu kätkeytyvän jaksoon, jossa Karisto pohtii vii- saasti tutkittavien ja tutkijan oikeutta omiin motiiveihinsa tutkimukseen osallistu- misessa.

Itserefleksio ei olekaan siisti laatikko, joka heitetään tutkimuksen johdanto- lukuun vaan päättymätön, toivon mukaan laajeneva ja syvenevä kehä, jossa tutkija reflektoi reflektoimistaan, sen merkitystä ja tarkoitusta. Kenttäkysymyksiä voidaan nähdä yhtenä tasona tällaisella kehällä, pysähdyspaikkana, johon tutkijat ovat ko- koontuneet katsastamaan omaa ja toistensa tutkimusta ajankohtaisten kriittisten kysymysten valossa.

Helena Saarikoski on folkloristiikan dosentti Helsingin yliopistossa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus (2005), joka nyt käsillä olevaa teosta edeltäen evästää tutkijaa monin tavoin aineiston rakentamisessa ja suhteessa kenttään.

Lukija tarttuukin suurin odotuksin Juha Herkmanin ja Miika Vähämaan Viestintätutkimuksen nykytila Suomessa -työhön (2007), joka on toistaiseksi laa- jin yritys

Siinä missä esimerkiksi Siika- lan kirja lähtee purkamaan suomensukuisten kansojen mielenmaisemaa kansanrunouden tut- kimuksen lähtökohdista, on Pulkkisen näkökulma

Tekstiä lukiessa vahvistuu kuva siitä, että asumisen finansioituminen on normalisoitu Suomessa niin vakuuttavasti, että on vaikeaa enää ymmärtää mikä pitää paikkansa, mikä

“Lebenswelt”, “elämismaailma”, vaikka ehkäpä sen tässä tarkoitetun merkityksen ymmärtäisi paremmin- kin kävelyllä kaupungissa kuin teoreettisen

Koska kenttä 557 ei ole toistettava, pitää ylimääräiset 557-kentät poistaa LINDAsta poimitun tietueen päivityksessä yhdistämällä tiedot yhteen kenttään.. Tietueeseen

Opettajaksi ajateltiin ensin Mari Aulankoa, jolta syksyllä oli ilmestynyt innostava kirja Johdan itseäni - aikaa on, energiaa riittää.. Mari Aulanko oli kuitenkin itse

Siinä se oli houkuttavana hänen edessään, tyhjä pohjakerros, joka vain odotti hänen innovointitaitojensa toteuttamista.. Varmoin ottein hän siirteli älykännykkään