• Ei tuloksia

Kävelyllä metsässä ja puistossa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kävelyllä metsässä ja puistossa"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

4/2015 niin & näin 139

otteita ajasta

T

apahtuma oli osa Eco-Justice-projektia, joka tutkii myötätuntevaa ekologista ih- misyyttä taiteen keinoin. Projektin tut- kimusjohtaja, tutkija, tanssitaiteilija ja ohjaaja Raisa Foster koordinoi Break a Brainin ja myös esiintyi siinä itse.

Break a Brainissa sosioekologisen oikeudenmukai- suuden (eco-justice) kantavana ajatuksena oli vapaus kohdata ihmisiä ja paikkoja vakiintuneiden valta-ase- telmien, merkitysrakenteiden ja aikarajoitustenkin ulko- puolella. Tapahtuma oli leikkisä pako paikassa olemiseen ja viipymiseen, vaikka sitten keskellä kaupunkia. Tem- pauksia, esityksiä ja installaatioita oli monia. Itse otin osaa kahteen erilaiseen kävelyyn.

Kohtaaminen metsässä

Lauantaina mentiin lähimetsään. Listening ground -met- säkävely alkoi Rauhaniemen kansankylpylän parkkipai- kalta. Kävelyn oli ideoinut ja ohjeistanut australialainen Bagryana Popov, ihmisoikeuksiin, ekoajatteluun ja paik- katietoisuuteen perehtynyt ohjaaja, joka oli täällä käy- dessään ihastunut suomalaiseen metsään. Popov itse oli jo lähtenyt kotimaahansa, ja hänen metsäkokemustaan välittivät ohjaaja-tutkija-taiteilija Raisa Foster sekä tanssija Antti Marjakangas.

Mitä tulee teatteri- ja tanssiammattilaisten luotsaa- masta, poissaolevan ohjaajan määrittämästä metsäret- kestä Kaupin kuntokolmosen maastossa? Jotain odot- tamatonta. Esiintyjät – jos heitä esiintyjiksi voi kutsua

Maria Salminen

Kävelyllä metsässä ja puistossa

Paikallisuus eri merkityksissään on viime aikoina ollut esillä monissa yhteyksissä. Siitä on myös tullut muoti-ilmaus ja viehe ”tiedostaville” kuluttajille. Tampereella järjestetyssä Break a Brainissa paikallisuus kuitenkin tarkoitti mahdollisuutta kokea ja merkityksellistää sekä vieraita että tuttuja paikkoja. Samalla tapahtuma antoi virikkeen pohtia ekologisen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ulottuvuuksia poikkitaiteellisesti ja -tieteellisesti.

Listening Ground. Kuva: Popov, Foster & Marjakangas

(2)

140 niin & näin 4/2015

otteita ajasta

– eivät pian enää erottuneet osallistujista. He olivat en- nemminkin esikokijoita, jotka ehdottivat erilaisia tapoja kokea ympäristöä. Ensimmäinen ehdotus oli pysähtyä pienelle aukealle ja muistella jotain varhaista metsäko- kemustaan: maisemia, tuntuja, makuja, tuoksuja. Sitten lähdettiin kävelemään, ja kokemuksensa sai jakaa toisten kanssa.

Suomalaisethan harvemmin avautuvat vieraille, mutta päätin silti tehdä niin. Keskustelukumppanini muisto oli valoisa kuva metsästä mökillä. Omani oli met- sätyö, jossa kaadettiin ja pilkottiin polttopuiksi huonosti pärjääviä ja itsestään kaatuneita puita. Tällaisessa työssä olin ollut mukana lapsesta saakka. Kun toiset osallistujat alkoivat myöhemmin halailla puita, tunsinkin itseni puunteurastajaksi.

Mainitsin keskustelukumppanille myös metsäsuh- teeni käytännöllisyydestä: kävellessäni en kokenut poik- keuksellisia esteettisiä elämyksiä vaan huomasin sieniä, mustikoita, lepopaikkoja, veistopuita, nuotionsytykkeitä.

Kumppanikin myönsi harkinneensa sienikorin ottamista matkaan. Suomalainen metsävapaus on poikkeuksellinen – kiitos perinteen ja jokamiehenoikeuksien. Popoville tällainen suhde lienee vieras.

Luonnon luonto

Seuraavaksi osallistujia kehotettiin tutustumaan metsään yksin, hiljaa ja uudella tavalla. Esiintyjien yllätykseksi kaikki alkoivat kuljeskella ja ottaa kontaktia maaperään.

(Itse löysin pusikossa pesiessäni oudonkelmeän kauniin kukan, jollaista en koskaan ollut nähnyt.) Sitten saimme kuulla faktoja puista: männyn iästä, maanalaisuuksista ja paalujuuresta, koivun ja ihmisen kemiallisesta koostu- muksesta. Marjakangas ryhtyi puuksi.

Epäselväksi jäi, miten metsäisyys ja metsäkokemus suhtautuvat siihen, että suosittuun lenkkeilyreittiin on viitisen metriä ja ihmiset pinkeissä merkkitrikoissa hölk- käävät ohi puudeleineen ja iPhone-kuulokkeineen. Tai siihen, että ympäristö on täynnä roskia ja satunnaisia nuotiopaikkoja. Täytyykö ne jättää huomiotta, jotta metsä voitaisiin nähdä maisemana? Onko lenkkipol- kujen piirittämä alue metsä, ja miksi juuri tämä metsä viitoitetaan meille metsäksi? Aarniometsäkokemuksen odotus korosti kysymystä ihmisen ja luonnon yhteydestä ja erottamisesta. Millä tavalla ihminen voi olla metsässä tai metsää? Miten inhimilliset metsässä olemisen tavat – vaikkapa polkuja raivaava kulkeminen tai metsän tul- kinta marjastus-, sienestys-, hakkuu- tai virkistysalueeksi – vaikuttavat metsään ja ihmisen omaan luontosuh- teeseen?

Loppukeskustelussa Foster ja Marjamäki kertoivat käyneensä Seitsemisen kansallispuistossa Ylöjärvellä,

”koskemattomassa luonnossa”, jonka koskemattomuutta pidetään yllä merkitsemällä reitit tarkkaan. Ihmismer- kityn alueen ulkopuolinenkaan luonto ei silti missään jää todella koskemattomaksi. Myös Foster kertoi heidän tun- nustelleen asioita reitin vierillä. Mitä siis tarkoittaa kos- kemattomuus – miten metsä voi pysyä koskemattomana,

kun siihen kuitenkin kajotaan vähintään käsitteellistä- mällä, kokemalla ja merkityksellistämällä? (Ja eivätkö nämä koskemisen tavat vaikuta metsän metsäisyyteen oi- keastaan enemmän kuin vaikkapa tuulenkaataman puun pois vieminen?) Millä tavalla olemme satavuotiaiden puiden, sammaleen ja vielä vanhempien kivien maail- massa Seitsemisessä ja miten Kaupissa?

Ei tarvitse kulkea kovin kauas lenkkeilytiestä voi- dakseen aivan itse tuntea mättään kosteuden, neulasten karheuden ja sammaleen pehmeyden. Kaikilla oli oma kokemuksensa ja tapansa ilmaista sitä myös ei-teatraa- lisesti. Lopulta puut, ehkä myös aurinko ja päätepis- teemme Näsijärvi kallioineen ja maisemineen, nousivat pääosaan. Jotain tällaista voisi olla ympäristökokemus, jossa kokevan ihmisen ja koetun ympäristön välillä ei ole hierarkiaa. Hetken ajan (tai mieluiten pidempään) voi olla kiinnostuneempi vanamosta tai tietyn puun kilpi- kaarnasta kuin omasta tai toisten ilmenemisestä, tai siitä, millainen vaikutelma toisille annetaan.

Jonkinasteiseksi ongelmaksi koin, että osallistujat elivät kaikesta yhteisosallistumisesta huolimatta eniten subjektiivisia kokemuksiaan. Muisteltaessa omaa lap- suuskokemusta metsästä pohjustetaan metsäkokemuksen yksilökohtaisuutta: kullakin on oma metsänsä, muis- toissa ja nykykokemuksessa, vaikka yhdessä ollaankin.

Tämä toteutui varsinkin, kun oli määrä hiljaisesti kon- temploida ja fiilistellä metsän metsäisyyttä. Se on kivaa, mutta metsäisempää on silti mennä yhdessä sieneen tai marjaan, istua mättäällä ja karjaista kukkulan toiselle puolelle: ”täällä mä oon”. Elämisyhteydessä metsä ei ole yksinäinen paikka.

Kirkko, puut ja kivet

Sunnuntaina kävelyvuorossa oli filosofisrunollinen Paikan merkitys – merkityksen paikka. Kulku alkoi Alek- santerin kirkon portailta, ja sitä johti filosofi-opettaja Vesa Jaaksi. Metsäkävely vaihtui puistokävelyksi, viitoi- tettu paikkakokemus lähti ajelehtimaan omaehtoisen ko- kemisen mielivaltaisuuteen.

Pohjustuksessaan Jaaksi muistutti, kuinka monenlai- silla inhimillisillä merkityksillä kaupungin paikat on la- dattu. Näiden kaikkia koskevien merkitysten luominen on paikkojen hallinnointia ja samalla myös paikassa olemisen mahdollisuuksien hallinnointia. Miltei kaikki paikat ovat teoriassa avoimia, mutta autotielle ei kannata juosta. Putiikkiin tai kirkkoon ei ole möykkärillä asiaa.

Julkisella paikalla ei pidä nukkua. Jotkut kivet ovat muis- tomerkkejä, eikä niihin pidä koskea.

Jaaksin mukaan paikkojen merkityksistä on tais- teltava laajemmassakin mittakaavassa. Se, mikä jollekulle on kotiseutu, on toisille hyödynnettävä varanto. Annetut merkitykset voivat vahingoittaa (”auts!”) tai sopivassa tilanteessa vain tarjoutua (”oi!”). Jaaksi kehottikin osal- listujia etsimään kirkkopuistosta paikan, joka tuntuu jol- takin, ja muotoilemaan sille merkityksen kokeilemalla, kirjoittamalla, piirtämällä, tekemällä, valokuvaamalla tai muulla mieleen tulevalla tavalla.

(3)

4/2015 niin & näin 141

otteita ajasta

Puoli tuntia kului nopeasti. Loppukeskustelussa jaoimme paikkakokemukset ja totesimme, että paikkojen merkitys tapahtuu meissä, sanoittamisessa, paikassa ole- misessa, liikkumisessa, tunnistamisessa ja kokemuksen välittämisessä. Yksittäiset kokemukset nivoutuivat yhtei- seksi tunnistamiseksi.

Paikan puhuttelu

Osallistujat kirjoittivat mitä spontaaneimpia ja kau- neimpia runoja, muistoja ja aforismeja, antautuivat per- formansseihin, piirsivät ja ottivat kuvia. Kaikki nämä jaettiin kirkon portailla. Päädyttiin lopputulemaan, että merkitys syntyy vuorovaikutuksessa: yhteydessä läsnä- olijoihin, muistoihin, ympäristön rajoituksiin, sen vaa- timuksiin ja tarjoamiin mahdollisuuksiin. Merkitys on elossa, kun sitä kutsutaan ja se koetaan.

Yllättäen keskustan liepeillä tapahtunut filosofisru-

nollinen kävely tuntui purkavan modernia subjektikoke- musta enemmän kuin luontoa tunnusteleva metsäkävely.

Metsäkävelyn loppukeskustelu lievitti asetelmaa. Tämä vahvistaa ajatusta, että merkitykset alkavat olla vasta kun ne tuodaan yhteisiksi, jaetaan kielessä. Olikin mielekästä käydä läpi Break a Brainin molemmat kävelyt ja keskus- telut ja antaa niiden ristivalottaa toisiaan. Näin syntyi kaupungin, filosofian, metsän ja kehollisuuden yhdis- täviä kytköksiä.

Foster ja Jaaksi pohjasivat kalevalaiseen viisauteen:

kun Väinämöinen ei tiedä, mitä sanoa, hän menee metsään sanoja etsimään ja antaa paikan kertoa. Itsessään sanaton paikka antaa sanoja, koska sanoja tarvitaan. Ke- hotietoisuuden ja välittömän läsnäolon korostamisen jälkeen myös koetun sanoittaminen muistuttaa, että elämme paikoissa ja paikat elävät meissä. Tämä kokemus antaa tärkeän suuntiman kohti sosioekologista oikeuden- mukaisuutta.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Huh- tam¨aki on tehnyt oppilaiden ja opettajien kanssa yh- dess¨a Laske ihte -teht¨av¨akirjoja, joissa kaikki esimerkit ovat ¨ Aht¨arist¨a.. Laskeminen on kiinnostavampaa,

Naturewatch Metsässä -tehtävät auttavat tutustumaan metsän monimuotoisuuteen, huomaamaan merkkejä metsän historiasta ja havainnoimaan metsässä tapahtuvia muutoksia..

(Kirjan esimerkki

The statistical argument that the Finnish and Swedish economies developed more or less in the tandem until the beginning of present recession, but a break up has

The RC has achieved a break-through in the pharmacogenetic focus area, reaching a cutting-edge position in transporter pharmacogenetics, as acknowledged by the Anders Jahre Prize

• End result: Alice designs a cipher, Bob breaks it, Alice fixes the break, Carol breaks it, Alice and Diana fix the break, Edward breaks it,.. Ciphers should be

It employs the Deleuzo-Guattarian concept of assemblages in order to show how different components and manifold power relations come to matter in different ways in the course of

The main goals of the study are development of a new system of aluminum profiles with thermal brakes R102 TERMO and evaluation the possibility of production and sales of the