• Ei tuloksia

Yläluokan elämää 1600-luvun Pariisissa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Yläluokan elämää 1600-luvun Pariisissa näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

70 TIETEESSÄ TAPAHTUU 1 2020 KIRJALLISUUS

Yläluokan elämää 1600-luvun Pariisissa

Rose-Marie Peake ja Riikka-Ma- ria Rosenberg: Korsetti ja krusi- fiksi. Vaikutusvaltaisia barokin ajan pariisittaria. Gaudeamus 2019.

Filosofian tohtorit Rose-Marie Pea- ke ja Riikka-Maria Rosenberg ovat tarttuneet akateemisiin tutkimusai- heisiinsa, ravistelleet niistä hiukan pölyä ja kirjoittaneet yhdessä kiin- nostavan tietokirjan. Molemmat kirjoittajat ovat tutkineet erityi- sesti uuden ajan alun Eurooppaa, varsinkin Ranskaa. Rosenbergin erikoisalueita ovat muoti, eliitin asumiskulttuuri ja seksuaalisuus, Peaken tutkimusteemoja ovat su- kupuoli, seksuaalisuus ja uskonto.

Kirja keskittyy kolmen yläluok- kaisen naisen elämään ja käsitte- lee heidän kauttaan 1600-luvun Pariisia ja naisen toimintamahdol- lisuuksia. Keskeiset naiset ovat markiisitar Marie de Sévigné, kur- tisaani Ninon de Lenclos ja pyhi- mykseksi kanonisoitu Louise de Marillac.

Kirjassa on johdantoluvun li- säksi neljä päälukua, jotka käsit- televät asumiskulttuuria, pukeu- tumista, suhteita ja seksiä sekä ikääntymistä ja kuolemaa. Jokai- nen pääluku sisältää kaksi osaa, joista Rosenberg on kirjoittanut ensimmäiset, maallisempiin seik- koihin keskittyvät luvut, ja Pea- ke jälkimmäiset, joissa käsitellään enemmän uskonelämän asioita.

Monilla kirjan luvuilla on raflaavia otsikoita, kuten ”Pyhä sadomaso- kistilesbo”, ”Kuollut jo eläessään”

tai ” Lapset − uhka vai mahdolli- suus”.

Markiisitar, kurtisaani ja pyhimys

Kirjan päähenkilönaiset olivat kaikki yläluokkaisia. Heistä jokai- nen sai jonkun verran koulutus- ta sen lisäksi, että osasi lukea ja kirjoittaa. Marie de Sévigné ja Ni- non de Lenclos olivat suunnilleen samanikäisiä, he asuivat aikuisi- na samassa kaupunginosassa ja heillä oli ainakin osittain yhteinen tuttavapiiri. Louise de Marillac oli heitä vanhempi, mutta todennä- köisesti kaikki kolme naista aina- kin tiesivät toisensa.

Marie de Sévigné (1626−96), syntyään Marie de Rabutin-Chan- tal, oli varakkaan paronin ja paro- nittaren tytär. Hän meni naimisiin markiisi Henri de Sévignén kanssa ja sai kaksi lasta, pojan ja tyttären.

Aviomies kuoli kaksintaistelussa puolustaessaan silloisen rakasta- jattarensa kunniaa, ja Madame de Sévigné jäi leskeksi 25-vuotiaana.

Ninon (Anne) de Lenclos (1623−1705) syntyi köyhään aate- lisperheeseen. Hänen kerrotaan olleen älykäs, viehättävä ja hen- kevä, kaksikymmenvuotiaana hän oli jo vakiinnuttanut asemansa yläluokan miesten suosiossa. En- nen pitkää hänestä tuli Ranskan tai ehkä koko Euroopan kuuluisin kurtisaani.

Louise de Marillac (1591−1660) oli aatelismiehen, Louis de Maril- lacin avioton tytär. Aviottomuu- destaan huolimatta hän sai erin- omaisen aatelistytön kasvatuksen.

Hänen aviopuolisonsa Antoine Le Gras oli ylempää porvarissäätyä.

Perheeseen syntyi yksi lapsi, poi- ka. Louise de Marillac jäi leskeksi vuonna 1625. Vuonna 1633 Maril- lac perusti Laupeudentyttäret-si- sarkunnan, jota hän johti yhdes- sä rippi-isänsä kanssa. Järjestö on nykyään eräs tunnetuimmista lau- peudentyöhön erikoistuneista ka- tolisista sisarkunnista. Paavi Pius XI julisti Louise de Marillacin pyhi- mykseksi vuonna 1934.

Aikamatka barokin aikaan Kirjan luvut alkavat fiktiivisillä ker- tomuksilla päähenkilöiden elä- mästä ja ajatuksista. Kun käsitel-

lään satoja vuosia sitten eläneitä ihmisiä, lähteet ovat väistämättä aukkoisia ja paljon jää pimeään tai ainakin hämärään. Käsitellyt nai- set ovat kuitenkin olleet aikan- sa julkisuudessa ja heistä on jää- nyt monenlaisia tietoja, virallisia asiakirjoja, mainintoja muiden kir- joituksissa ja vaihtelevassa mää- rin myös heidän omia tekstejään.

Heistä jokaisesta on myös ole- massa kuvia ja heidän muotoku- vansa ovatkin nähtävänä kirjan ensimmäisessä värikuvaliitteessä.

Kirjoittajat ovat aloittaneet tar- kastelun asumisesta. Tunnettujen naisten asuinpaikkoja tiedetään, ja se, mitä ei tiedetä juuri heidän ko- deistaan, saa selityksen muiden vastaavien asuntojen kuvauksis- ta. Samaten pukeutumista käsit- televässä osassa käsitellään Parii- sia muotikaupunkina ja tuon ajan eliitin pukeutumista laajemmin.

Yksityiskohtia saadaan esimer- kiksi Marie de Sévignén kirjeistä, joissa hän on pohdiskellut paljon omien ja lastensa asujen yksityis- kohtia. Hän kuvailee kirjeissään tarkasti myös hovissa näkemiään upeita pukuja. Kirjoittajat esittele- vät myös kiinnostavia yksityiskoh- tia uskonnollisten naisten pukeu- tumisessa.

Nykylukijaa kiinnostaa tietys- ti myös seksi. Katolisessa Pariisis- sa seksuaalisuus oli tarkoin mää- riteltyä, mutta kaksinaismoraali kukoisti. Yläluokan avioliitot olivat sukujen strategisesti suunnittele- mia. Yläluokan maksulliset seu- ralaiset olivat aikansa kohujulk- kiksia, aivan toista kuin ilotalojen ja katujen prostituoidut. Kirjoitta- jat kuvaavat myös ajan luostari- elämää: nunnat olivat luopuneet maallisesta rakkaudesta, mutta uskonnollinen rakkaus Jeesuksen morsiamena saattoi olla myös hy- vin ruumiillista.

Lopulta myös Peaken ja Rosen- bergin naiset ikääntyivät ja kuoli- vat. Kirjoittajien mukaan erityisesti maallisen yläluokan piirissä ikään- tyvä nainen oli henkilö, jota sai hyljeksiä ja jolle sai nauraa. Kuo- lema sen sijaan oli vakava asia.

Hyvä kuolema tapahtui ihmisten

(2)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 1 2020 71

keskellä, kuolevan piti olla tajuis- saan niin kauan kuin mahdollista ja mahdollisimman suuri kärsimys ennen kuolemaa oli eduksi.

Kolmen varsin erilaisen nai- sen elämän kuvaaminen avaa kiin- nostavasti 1600-luvun yläluokan pariisitarten elämää ja mahdolli- suuksia. Kirjoittajat osoittavat, että erityisesti leski oli asemassa, jos- sa hän voi vaikuttaa paljon omaan elämäänsä. Lisäksi hänellä piti olla koulutusta, suhteita ja varallisuut- ta. Samalla kirja kertoo yläluokan kerskakulutuksesta ja valtavista yhteiskunnallisista eroista.

Korsetti ja krusifiksi on runsas, monipuolinen aikamatka 1600-lu- vun Pariisiin. Kirja on niin täynnä kiinnostavia yksityiskohtia, että sii- hen palaa mielellään uudelleen.

Neljä värikuvaliitettä ja runsas mustavalkokuvitus antavat vielä kuvien kautta lisätietoja barokin ajan elämästä.

MERJA LEPPÄLAHTI

Kirjoittaja on folkloristi, tietokirjailija ja kriitikko.

KIRJALLISUUS

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Enligt Bilde över- driver Filon Petronius' vänlighet mot judar- na och hans aktivitet för att avstyra förver- kligandet av Gaius' plan; Josefus torde förmedla en mer

Kolme viikkoa sitten hän hyvästeli meidät kaikki, koska hänellä oli vielä jotain tajua muotoseikoista, mutta nyt, kun naamio on riisuttu, osoittaa hän minulle ja Apotille

Poliittisen toiminnan monise- litteisyyttä käsitteli myös Hanna Lukkarin esitelmä, jossa tuli esiin Beauvoirin politiikkakäsityksen ajankohtaisuus.. Abstraktit oikeudet

Scrutonin mukaan viinillä on tajunnantilaa muuttavia vaikutuksia, jotka ovat sidoksissa sen nauttimiseen; li- säksi viinistä saatava esteettinen nautinto on

Mutta: “Se, joka haluaisi mitellä voimiaan de Saussuren kielitieteen tehtävää koskevan käsityksen kanssa, ei niin tehdes- sään hyökkäisi de Saussurea vastaan vaan

En química, para expresar cuantitativamente la proporción entre un soluto y el disolvente en una disolución se emplean distintas unidades: molaridad, normalidad,

• La presión barométrica, ya que no se contaba con el equipo para medir la presión barométrica, se asumió que era de 756 mmHg como antes fue los años anteriores. • La

Para lo cual aplicamos la ley de avogadro “A condiciones iguales de presión y temperatura, si ambos gases tienen el mismo número de moléculas, entonces ocuparán