• Ei tuloksia

Digitaalisen kulttuurin katkelmallisuus näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Digitaalisen kulttuurin katkelmallisuus näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

ARVOSTELUT

Tekniikan Waiheita 4/11

67 Milad Doueihin Digital Cultures -teos kä- sittelee digitaalista lukutaitoa ja niin kut- suttua antologista käytäntöä. Sillä Doueihi tarkoittaa prosessia, jossa yksilöt ja saman- mieliset ryhmät siteeraavat ja jakavat eri- laisia digitaalisen materiaalin palasia sekä yhdistelevät niitä toisiinsa. Doueihi, joka toimii tutkimusjohtajana Laval-yliopistossa Kanadan Québecissa, pohtii teoksessaan digitalisoidun kulttuurin aiheuttamia muu- toksia. Hänen väitteensä mukaan tapah- tuneen antologisen käänteen jälkeen ihmiset entistä enemmän valikoivat ja jakavat alun perin toisiinsa liittymättömiä palasia niin, että niille annetaan uusia merkityksiä muun muassa ”täggäämällä” tuotoksia. Antologi- nen käänne voi tarkoittaa tekijän ja käyttä- jän tai lukijan välisen eron hämärtymistä ja se myös ruokkii sisällöntuotannon tapojen muutosta, (digitaalisten) tekijänoikeuksien määrittelyä sekä muutosta informaation säilyttämisessä. Edellä mainitut teemat tun- tuvat aika tutuilta ja luontevilta niille, jotka ovat käyttäneet pidempään tietokoneita, tie- toverkkoja ja muuta digitaalista teknologiaa kodeissa ja työpaikoilla sekä kaikkialla nii- den ulkopuolella. Toisaalta juuri tuttuuden

takia nämä teemat voivat jäädä noteeraa- matta. Rutinoitumisen ja muistinmenetyk- sen takia aihetta käsittelevät tutkimukset ja muut teokset ovat tärkeitä. Ne muistuttavat suurista kulttuurisista, taloudellisista ja po- liittisista tekijöistä, jotka ovat kytköksissä jokapäiväisessä elämässämme vaikuttavaan teknologiseen vallankäyttöön ja tietoon.

Doueihi viimeisteli kirjansa käsikirjoi- tuksensa alun perin loppuvuodesta 2006 ja se julkaistiin ensin ranskaksi 2008. Tänä vuonna ilmestynyt englanninkielinen kään- nös on edelleen ajankohtainen, vaikka kir- jan esimerkeistä on havaittavissa, miten teos kytkeytyy nimenomaan vuonna 2006 muo- dissa olleeseen keskusteluun. Tästä syystä teknologian historioitsija ei lue teosta ai- noastaan ajatuksia herättävänä filosofisena esseenä digitaalisesta nykykulttuurista vaan myös mielenkiintoisena aikalaislähteenä, joka heijastaa viiden vuoden takaisia popu- laareja ja akateemisia keskusteluja sekä pu- hetapoja.

Digital Cultures sisältää johdannon ja loppuluvun lisäksi neljä päälukua. Doueihi kuvaa suuria linjoja hyvin ja aloittaa teok- sesta käsittelemällä keskeisiä käsitteitä, ku- ten digitaalista lukutaitoa (digital literacy). Sit- ten hän keskittyy tapausesimerkkeihin, jotka koskettelevat digitaalista sisällöntuotantoa, blogikirjoittamista sekä web- ja wiki-ympä- ristöjä. Sen jälkeen hän käsittelee avoimen lähdekoodin ja avoimen ohjelmistotuotan- non kysymyksiä sekä avointa julkaisemista ja siihen liittyviä avoimia julkaisulisenssejä.

Nämä teemat ovat kiinnostavia teknologia- kulttuurin tutkijoille, mutta myös kenelle tahansa muunkin alan tutkijalle, joka pohtii muun muassa tutkimustulostensa sähköi- seen julkaisemiseen liittyviä kysymyksiä.

Jotkut Doueihin käsittelemät teema- alueet tuntuvat jo vähän vanhanaikaisilta.

Hän esimerkiksi kuvaa yksityiskohtaisesti blogikirjoittamisen teknisiä edellytyksiä ja sisällöllisiä piirteitä. Tämä painotus kertoo nimenomaan alkuperäiskäsikirjoituksen ai-

DIGITAALISEN KULTTUURIN

KATKELMALLISUUS

Jaakko Suominen

Milad Doueihi: Digital Cultures. Cam- bridge, Massachusetts and London, England: Harvard University Press, 2011.

Pp. xvi + 183.

(2)

68

Tekniikan Waiheita 4/11

SEMINAARIT JA MATKAT ARVOSTELUT

68 kalaiskontekstista. Olihan vuosi 2006 Suo- messakin ajankohta, jolloin blogikirjoitta- minen lopullisesti popularisoitui, vaikka jotkut blogipioneerit ja tekniikan alan leh- det olivat kirjoitelleet jo muutamaa vuotta aikaisemmin, että bloggaamisesta oli tullut vanhanaikaista. Vuoden 2006 bloggaamisen popularisoituminen näkyi blogien määrässä, aihetta koskevassa julkisessa keskustelussa sekä myös siinä, että Tilastokeskus kysyi sinä vuonna ensimmäisen kerran ihmisiltä blogien seuraamisesta osana Internet-käy- tön tilastojen kokoamista.

Doueihi soveltaa digitaaliseen maail- maan ja blogiyhteisöihin aiempaa akateemis- ta keskustelua, joka liittyy antiikin Kreikan ja Rooman kansalaisuus-käsitteiden väliseen eroon. Hän myös käyttää uskonnollista me- taforiikkaa, muun muassa ortodoksian ja harhaoppisuuden käsitteitä pohtiessaan keskitetyn ja vapaan ohjelmistotuotannon välisiä suhteita. Vaikka nämä keskustelu- viittaukset ovat kiinnostavia, minä koin ne hämääviksi. Ne tuntuivat enemmälti ajatus- kokeilta kuin oikeasti toimivilta jäsentelyn työkaluilta.

Kirjan viimeinen, tulevaisuuden arkis- toimista käsittelevä luku, toimii teoksessa

hyvänä päätäntönä. Doueihi kuvaa mainios- ti niitä ongelmia, jotka liittyvät digitaaliseen arkistointiin – sekä ei-digitaalisen aineiston digitointiin mutta myös ”digitaalisena synty- neen” aineiston arkistointiin. Doueihi luon- nostelee digitaalisen arkistoinnin historiaa hakukoneista ja Internet-sisällön indeksoi- misesta ja säilömisestä alkaen käyttämällä esimerkkejä tunnetuista palveluista, kuten The Internet Archivesta ja Google Web His- tory -palvelusta. Hän väittää, että informaa- tion hauraus on yksi kaikkein vältellyimpiä tai unohdetuimpia digitaalisen kulttuurin osa-alueita. Doueihin mukaan kunnollisten arkistointijärjestelmien ja standardien puute on tietynlainen ”historian onnettomuus”, jonka kulttuurinen, poliittinen ja taloudel- linen sokeus, varhainen menestys ja nopea digitaalisten käytänteiden muodonmuutos ovat aiheuttaneet. Ne kaikki ovat työntä- neet vanhenevat teknologiat ja epätäydelli- set ja fragmentaariset tiedon bittikokoelmat syrjemmälle. Tämä on Doueihin mukaan osa alussa mainittua digitaalisen kulttuurin antologista käännettä.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Saaristossa äidit, joilla oli tämä ominaisuus, saivat yhtä paljon lapsenlapsia kuin äidit, jotka tapasivat synnyttää yhden lapsen kerrallaan.. Sisämaassa sen sijaan

V aikka konstruktivismi on filosofinen teo- ria, voidaan kuitenkin todeta, että niin Tynjälän teoksessa kuin Sokalin paro- diassakin esitetty radikaali näkemys – ja ennen kaikkea

Tieteen jälkeinen teknologia monoliittisen kulttuurin luojana.. - Koulutuksen yhtenä määrittäjänä on vaikuttajien

Kulttuuriperinnön, perinteen ja muiden lähikäsitteiden määrittely vaihtelee tekstistä ja käyttöyhteydestä toiseen – myös tässä lehdessä –, ja niin sen minun mieles-

sosiaalisena ja symbolisena tilana. Yhtäältä digitaalisen kulttuurin nähdään haastavan, jopa uhkaavan historiallisen kirjastoinstituution olemassaoloa. Toisaalta on esiintynyt

Termien käsitteellisen eron voi selkiyttää seuraavasti: proksimaattiset tekijät selittävät organismien elämän ja menestyksen tässä ja nyt, välittömässä

Kuhn osoitti historiallisen aineiston nojalla, että tieteen kehitys ei ole ollut lineaarista edistystä, vaan sitä ovat luon- nehtineet käsitteelliset murrokset, joiden ansiosta

Digitaalisen kulttuurin tutkimuksesta on muodostunut yksi suomalaisen tekniikan historian tutkimuksen vahvoista alueista, mikä on ansaitusti näkynyt vuosien mittaan myös