• Ei tuloksia

Satiirin ja melankolian kuvat

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Satiirin ja melankolian kuvat"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

132 niin & näin 3/2018

kirjat

Ensin inventoidaan pilvet”.

Pirjo Lyytikäisen esseekirja Leena Krohnin tuotannosta alkaa kuvauksella teosten moniaal- le haarovista merkityksistä. Esi- merkkinä on vuonna 2013 julkaistun Hotel Sapiensin kuvaus pilvistä, joista paljastuu ”kaikkea mahdollista” (11).

Lyytikäinen punoo taitavasti nä- kyviin Krohnin kielen kerrostunei- suuden. Pilvimaiseman realistinen kuvaus saa kielikuvien ja kulttuurisen muistin ansiosta rinnalleen muun muassa romanttisen kaipuun sävyjä, tieteellisen kielen kautta paljastuvia näkymättömiä ilmiöitä ja lopun ajan apokalyptisia kauhukuvia. Yksittäiset sanat ja ilmaukset kiinnittyvät jatku- vasti sekä konkreettisiin että symbo- lisiin merkitysverkostoihin ja luovat omalaatuisen synteesin kuvattavasta ilmiöstä, jonka piirteet näyttävät vaihtuvan jatkuvasti.

Vaihtuva todellisuus ja toisena näkeminen ovat Krohnin tuotannon tärkeimmät ytimet, joiden varaan Lyytikäinen perustaa käsityksensä teosten kirjallisista merkityksistä ja niiden rakentumisesta. Teosten perusyksikköinä toimivat sanoilla luodut kuvat, jotka häilyvät rea- listisen todellisuudenkuvauksen ja kielikuvien kautta kehittyvien mer- kityskerrosten välissä. Taustatekstien ja symbolimerkitysten ylimäärä joh- dattaa lukijan lopulta kohti ylevää – tunnetilaa, ”joka valtaa ihmisen käsittämättömän edessä” (38).

Vaikka analyysin kohteena on periaatteessa koko Krohnin tuo- tanto, Lyytikäisen mielenkiinto kohdistuu tällä kertaa erityisesti 2000-luvun taitteesta alkaen julkais-

tuihin Krohnin satiirisiin teoksiin.

Verrattuna Lyytikäisen aiempaan Krohn-tutkimukseen Leena Krohn ja allegorian kaupungit (2013) huomio on nyt selkeästi enemmän nykypäi- vässä ja tulevaisuudessa. Krohnin tuotanto on siirtynyt astetta syn- kempään ja melankolisempaan suuntaan. Universaalien eksisten- tiaalisten kysymysten rinnalle ovat astuneet satiirikon kolkon naurun sävyttämät dystooppiset tulevaisuu- denkuvat, jotka näyttävät ihmistoi- mintaa kaikessa järjettömyydessään.

Krohnin satiirinen näkökulma pe- rustuu oman nykytodellisuutemme ja tulevaisuudenvisioidemme kriit- tiseen analyysiin. Satiirisen naurun lähteenä ovat esimerkiksi erilaiset esi- neiden ja ilmiöiden listat. Asioita ja esineitä yhdistämällä visualisoidaan

”nykyaikaisen todellisuuden para- doksaalinen moninaisuus, hystee- rinen kuluttaminen ja ylenpalttinen elämyshakuisuus” (16). Hullunku- riset borgesilaiset luettelot listaavat ikään kuin kylmän asiallisesti ku- lutusyhteiskunnan tavaroiden ja il- miöiden kaoottista kokonaisuutta ja kuvaavat todellisuutta, jossa ”ku- lutustavaroiden tarkoitus on luoda tarpeita eikä tyydyttää niitä” (18).

Groteskia kohti liukuvat luettelot pyrkivät herättämään lukijassaan naurun lisäksi inhon ja järkytyksen tunteita, joilla arvotetaan romaanin maailman sekä nykytodellisuuden ilmiöitä ja ihmisiä. Niiden rinnalla kulkevat kuitenkin jatkuvasti myös myötätuntoisemmat ja vakavammat kuvat ihmisistä nykytodellisuuden armoilla.

Lyytikäinen esittää Krohnin ko- konaistuotannon yhtenä jatkuvana tutkielmana ihmisyydestä. Etenkin 2000-luvulla näkökulma on pää- osiltaan pessimistinen ja ironinen:

teokset sijoittuvat epämääräiseen tulevaisuuteen, jonka vinksahtaneet ilmiöt paljastavat ihmisten vikoja ja yhteiskunnan epäkohtia. Satiirin pää- kohteet vaihtelevat teoksesta toiseen, mutta yleinen kriittinen eetos säilyy. Teokset kärjistävät ja liioit- televat arkielämän ilmiöitä ja pal- jastavat näin eettisen tyhjiön, joka sävyttää nautintoihin ja kulutukseen nojaavaa yhteiskuntaa.

Satiirin ohella keskeiseksi affek- tiiviseksi elementiksi Krohnin teok- sissa nousee melankolia. Teosten henkilöhahmoja yhdistävät ma- sennuksen, merkityksettömyyden ja turhuuden tunteet, jotka Lyyti-

Juha Raipola

Satiirin ja melankolian kuvat

Pirjo Lyytikäinen, Pilviä maailmanlopun taivaalla. Leena Krohnia lukiessa. Teos, Helsinki 2018. 224 s.

(2)

3/2018 niin & näin 133

kirjat

käinen kytkee modernistisen kir- jallisuuden kenttään. Lyytikäinen hakee satiirin ja melankolian vuo- ropuhelulle teoreettista taustaa Friedrich Schilleriltä, jonka mukaan moderni, nostalginen ihminen voi joko vaipua parantumattomaan me- lankoliseen suruun tai suhtautua maailmaan kriittisellä, satiirisella vihamielisyydellä. Satiirikko tar- kastelee nykyisyyttä ihannekuvaa vasten ja näkee siinä vain aution maan ja groteskeja vääristymiä.

Melankolikko viipyilee sen sijaan ihanteen tai menneen idyllin kai- puussaan ja katsoo todellisuutta su- ruharson lävitse. Lyytikäinen katsoo näiden kahden näkökulman yhdis- tyvän Krohnin tuotannossa, joskin moderneina muunnoksina: ihanteet pysyvät nykytodellisuudessa pii- lossa, ja myös satiiri itsessään voi olla melankolista. Krohnin tuo- tantoon kuuluvatkin jatkuvat asen- nonvaihdokset, jotka muuttavat kerronnan ja siitä tehtävien tulkin- tojen sävyä.

Moderniin melankoliaan yh- distyy Krohnilla myös katastrofin kuvia, jotka synkentävät entisestään teosten tunnelmaa. Lyytikäinen katsoo tuotannon edenneen jo pal- jolti epätoivon kirjoitukseksi. Esi- merkiksi Hotel Sapiens kuvaa hänen

mukaansa elämää yhä lisääntyvässä epätietoisuudessa samaan aikaan kun ”luonnontieteellinen tieto on purkanut kaikki ne illuusiot, joiden varaan humanistinen ajattelu on perinteisesti rakentunut” (162).

Teoksen johtomotiivi on harhan paljastuminen kaikissa muodoissaan – sen pääasiallinen tunnevaikutelma koostuu pettymyksestä ja voimatto- masta vihasta, jotka seuraavat mo- dernin yhteiskunnan petetyistä lu- pauksista, ihmislajin alennustilasta ja ihmiskuntaa kohtaavista katastro- feista.

Pohdituttamaan Lyytikäisen Krohn-tutkielmassa jää teoksen laji. Esipuheen perusteella Pilviä maailmanlopun taivaalla koostuu

”kirjallisuusesseistä”, joiden tavoit- teena on ”ymmärtää ja avata tekstiä asettumalla tekijän yleisöksi” (8).

Lähtökohta vapauttaa kirjoittajan tutkimustekstiltä vaadittavasta me- todisesta tarkkuudesta ja tarjoaa mahdollisuuden astetta vapaampaan reflektointiin teosten teemoista ja tekniikoista. Valinta näyttäytyy jossain määrin ongelmallisena kah- desta eri syystä. Yhtäältä esseistiikan mahdollisuudet ovat käytössä vain rajallisesti: teos on selkeästi pitkän linjan kirjallisuudentutkijan tekstiä, joka pyrkii pitämään tulkitsijan per-

soonan taka-alalla. Toisaalta vapaa liikkuminen eri teosten, teoreettisen assosioinnin sekä lukuisten eri te- maattisten kysymysten välillä uhkaa kallistaa teoksen kohti tutkimus- kohteensa edustamaa moninäkö- kulmaisuutta ja luettelointia. Esseet liukuvat välillä ilmiöstä toiseen lähes yhtä sujuvasti kuin Krohnin teokset, mikä aiheuttaa lukijalle paikoittaisia vaikeuksia tekstiin orientoitumisessa.

Lajivalinta tuntuukin hankalalta sekamuodolta, joka kadottaa tutki- mustekstin jäsentyneisyyden mutta ei myöskään hyödynnä täysin essee- tekstien näkemyksellisyyteen perus- tuvaa keinovalikoimaa.

Krohnin tavoin Lyytikäinen siirtyy teoksensa lopussa melan- kolian ja maailmanlopun kuvista kauneuden ja toivon kuvaukseen.

Synkimpiinkin Krohnin teoksiin kuuluu vähintään häivähdys elä- väksi kuvatuista ilon hetkistä, jotka usein syntyvät oikullisesti ja mität- tömistä aiheista. Kauhujen takaa paljastuu kauneuden, pyhyyden ja luonnon arvon kokemuksista kum- puava olennaisempi ulottuvuus. Lyy- tikäisen tarkkalukuiset esseet osoit- tavat, kuinka hienovaraisilla keinoilla Krohn saa todellisuuden muut- tumaan toiseksi – kauhusta kauneu- deksi ja takaisin.

”Tunnevaikutelma koostuu pettymyksestä ja voimattomasta vihasta, jotka seuraavat

modernin yhteiskunnan

petetyistä lupauksista, ihmislajin

alennustilasta ja ihmiskuntaa

kohtaavista katastrofeista.”

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Koska varhaislajikkeen tärkeimmät ominaisuudet ovat aikaisuus ja kauniit, hyvänmakuiset marjat, on viiden tonnin sato ensimmäisenä ja kymmenen tonnin sato toisena

Teemoja ovat muun muassa satiirin sensurointiyritykset, satiirin kohteet, satiirin valta ja merkitys sekä tulevaisuuden poliittinen satiiri.. Kehyskerto- muksena

Selvästi jonon kaksi ensimmäistä jäsentä ovat kokonaislukuja. Näin ollen koska alussa on todettu, että kolme ensimmäistä termiä ovat kokonaislukuja, niin myös loppujen on

Väitöskirjan kattava tutkimustavoite oli selvittää kuinka opettajaharjoittelijoiden tavat hankkia ja käyttää tietoa tuntisuunnittelussa ovat suhteessa heidän käsityksiinsä

Journalismin kannalta keskeinen kysymys, jossa ontologinen ja tieto-opillinen näkökulma yhdenty- vät, koskee yhteiskunnallisen todel- lisuuden luonnetta. Voimme nostaa

Olen työssäni väittänyt ja pyrkinyt todistamaan, että alueellinen ero ja kulttuurinen erilaisuus ovat Suomen valtiollisen olemassaolon keskeinen ulot- tuvuus. Sikäli kun

Edella o levaa opet ustekstia taydentaa ku- va, jossa k a ksi poikaa kes kustelee. Semanttinen te- kija on s iis selva, vain ra kennesubje kti puuttuu. Oppilaalla

Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -tuntien sijoittaminen työjärjestykseen edellyttää yhteistyötä ainakin S2-opettajan ja rehtorin sekä luokan- opettajan tai suomen kielen