• Ei tuloksia

Todellisuus, journalistinen todellisuus ja merkitykset

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Todellisuus, journalistinen todellisuus ja merkitykset"

Copied!
16
0
0

Kokoteksti

(1)

PIETILÄ, Veikko. Tiedotustutkimus:

teitä ja tienviittoja. Tampereen yli- opisto, Tiedotusopin laitos, Julkaisuja, Sarja C, 3/1982 (1982a}. Tampere,

1982.

PIETILÄ, Veikko. Varsiteitä pitkinkö?

Tiedotustutkimus 5(1982)4, s. 3-12

8

(1982b).

RAUTI~, Pertti & SUHONEN Pertti Yhteiskuntatieteiden tietovi;rat .•

~uomal~inen.

tutkija: raportti

sosiologi~~

1~ valtto-opm väitöskirjojen lähteistös- tä/. Suomen Akatemia, Julkaisuja 2 1981. Helsinki, 1981. '

Pertti Hemanus & Ilkka Tervonen

Todellisuus, journalistinen todellisuus ja merkitykset

"On. val.kea olla ihrrud .. i_e_- l.emäilä JJilä, rrU..i.en.

pai..jon. LekJJtin ymmä/dämi- JJeJJiä on. voitu JJpekuioida

~n. kul..n .vU.i..yiJJlidei- lijäi ovat afkan.ed tutkia Uk!Jlin. ymmäldämi- JJen. on.g.elmaa myöJJ empii-

ll.i/Je~Jli. "

flall.tin KuJJch, ljlTl.TTläl1.iäm)-

JJen. haa!Jie, )yväJJkyiä

1986, )), 247

Puhe merkityksistä on 1980-luvulla tullut tulvahtamalla journalismin tutkimukseen ja tiedotusoppiin yleensä sekä jo ennen sitä laajem- min ihmistieteisiin. Epäilemättä tämä puhe saattaa olla ja lienee jo ollutkin omiaan avaamaan uusia, ehkä jopa hyvin hedelmällisiä näköaloja journalismiin niin kuin muihinkin tutkimuskohteisiin.

Silti ei ole syytä unohtaa normaalia tieteellistä kriittisyyttä myöskään puhuttaessa merkityksis- tä. Ensimmäiseksi on kysyttävä:

mitä merkityksillä tarkoitetaan tai voitaisiin tarkoittaa?, mikä on niin sanoaksemme merkityksen merkitys?

Alustaessaan tästä teemasta Tampereen yliopiston tiedotusopin laitoksen lisensiaattiseminaarissa 16.4.1986 Antti Eskola totesi semiotiikan ja pragmatismin yhtey- den synnyttäneen puheen merkityk- sistä. Tähän voisimme tehdä reuna- huomautuksen: tavallaan merkityksiä koskevan keskustelun juuret ovat 1800-luvun alun saksalaisessa teologiassa, josta se siirtyi Wilhelm Diltheyn kautta hermeneuttiseen perinteeseen. Historialliseen kat- saukseen ei kuitenkaan tässä yhtey- dessä ole mahdollisuuksia.

Samalla Eskola huomautti että suomen kielen sanalle merkitys

'

ei välttämättä ole yksi yhteen -vastinetta muissa kielissä. Kun Eskolan kirjoja on ruotsinnettu, kääntäjä on käyttänyt merkitys-sa- nan vastineina, aakkosjärjestyksessä lueteltuna, sanoja betydelse, inne- börd ja mening. Mikään niistä ei riitä yksin. Sama pätee englannin sanaan meaning; se ei aina ole hyvä vastine suomen sanalle merki- tys.

Tähän huomautamme että sama koskee saksan sanaa Bedeu- tung, joka saa eri tutkijoilla erilai- 9

(2)

sia merkityksiä. Gottlob Frege käytti käsiteparia Sinn/Bedeutung (Sinn = meaning ja Bedeutung

= reference), kun taas esim. Georg Klaus puhui vastaavasti termein Bedeutung/Bezeichnung (Bedeutung

= meaning ja Bezeichnung = refe- rence).

Määritelmän esittämisen sijasta Eskola halusi luonnehtia sitä, mitä . merkityksistä puhuttaessa hänestä on järkevä tarkoittaa.

Max Weber auttaa eteenpäin, sillä hän puhui ymmärtämisestä kaksinaisena ilmiönä: toisaalta on kysymys jonkin teon tai idean mielen ymmärtämisestä, toisaalta teon motiivin selittävästä ymmär- tämisestä. Tässä yhteydessä meille relevantti on edellinen vaihtoehto:

kysyttäessä jonkin journalistisen tuotoksen merkitystä tai merkityk- siä - mikä on artikkelimme näkö- kulma - halutaan oppia tuntemaan tuon tuotoksen mieli. On selvää että tällöin voidaan erottaa lähet- täjän tarkoittamat mielet slsaan- koodauksena ja vastaanottajien löytämät mielet uloskoodauksena, mutta kumpikin menee mielen tai merkityksen peruskäsitteen piiriin.

Tämä on kuitenkin vasta ongel- manasettelun pintaa. Itse asiassa ongelmat alkavat tästä.

Seuraavassa lähdemme liikkeelle elementaarisesta ja etenemme problemaattiseen suuntaan eli logiikkamme etenee käsitteestä ja ongelmasta toiseen järjestyksessä havaitseminen-kuva-kieli.

Ekskursio havaitsemisen perusteisiin

Merkitysten tutkimista yleensä ja myös journalismissa helpottaisi ehkä jopa ratkaisevasti, jos jonkin- tyyppisellä sopimuksella voitaisiin eliminoida keskustelusta pois onto-

logia ja tieto-oppi.

1 älkimmäistä on eksplisiittisesti yrittänyt K. Pietilä Jyväskylän Ylioppilaslehden haastattelussa 7.11.1984. Viitattuaan "odotetusti pattitilanteeseen" päättyneeseen suomalaiseen journalismikeskusteluun hän sanoin mm.: "... debatin ku- luessa minulle alkoi selvitä, että eteenpäin päästäkseni on tieto-opil- liset kysymykset hylättävä ja lähdettävä tarkastelemaan kysymys- tä sosiologisesti: millainen on se sosiaalinen tila~ jonka joukkotie- dotustapahtuma virittää?" Onko K. Pietilä pyrkinyt eliminoimaan keskustelusta myös antologian, on tulkinnanvarainen kysymys jonka jäljille pääsee esim. hänen kirjeistään teoksessa Hemanus ja K. Pietilä ( 1982).

K. Pietilä ei kuitenkaan tässä haastattelussa eikä muissakaan yhteyksissä ole perustellut, miksi tieto-opilliset, saati ontologiset kysymykset olisi hylättävä. Vain peruste} tu kanta olisi kiintoisa.

Toisentyyppisen yrityksen päästä vähällä eroon tieto-opista ja ehkä samalla ontologiasta on tehnyt Alasuutari ( 1984, 330) lähtemällä aivan lyhyelle ekskursiolle värien havaitsemisen perusteisiin:

"Kerrotaan että läntisen kulttuurin tuntemaa ~ärien luokittelua aallonpituuk- sien mukaan määritellyt Newton pyysi ystäväänsä nimittämää? spekt:insä värit koska hän itse et ollut taitava sävy{en erottelussa. H~n toiv?i, . e~tä

värejä tulisi seitsemän, Ja termiä mdigo käytettiin sen vuoksi, että tämä luku saataisiin täyteen. Tarina kertoo numero seitsemän tärkeästä asemasta renessans- sin tieteellisessä ajattelussa, ja indigo- värin tuottamisesta Eurooppaan samana aikakautena".

Vaikka Alasuutari ei kyseisessä artikkelissaan puolustakaan ulko- maailman havaitsemisen ja merki-

tyksellistäm isen · mielivalt_aisuus:te~~

siä - päin vastoin hån ynttaa sanoutua siitä irti - hän tuossa sitaatissaan antaa ymmärtää New- tonin luokitelleen värit mielivaltai- sesti, ilmeisesti siksi että muuta- kaan tapaa ei muka ollut eikä ole.

Alasuutarille vastaa aivojen tutkija ja psykofysiologi Timo 1 ärvilehto 1 toteamalla, että ratkaisu ehkä löytyy tavoitteen käsitteestä:

"... kukin organismi hahmottaa ympäris- tönsä, jakaa sen merkityksellis~in o~iin,

riippuen tavoitteista ja mahdollisuuksista.

••• saavuttaa ne .••. Ihmiset ••• havaitse- vat ympäristönsä melko samaan tapaan, sillä niillä on lajina paljon yhteisiä tavoitteita (havaintopsykologiasta löytyy sitten paljon esimerkkejä yksilöiden välisistä eroista, esim. näköharhoista, jotka perustuvat yksilöiden välisten ennakko-odotusten (tavoitteiden!) välisiin eroihin). , Tältä kannalta ajatellen ei tietenkään ole "yhtä ainoata oikeata tapaa, jolla materia ••• heijastuisi inhi:

milliseksi tiedoksi"~ mutta tästä e1 suinkaan seuraa, että se miten maailma hahmotetaan olisi jotenkin olemassaole- vasta ympäristöstään irroitettavissa oleva prosessi (kuten idealistit kai ajattelevat)." (korostukset PH:n ja IT:n)

1 ärvilehto jatkaa:

'Newton-tarina (mikä muuten on Newtonin itsensä kertoma jossain teoksessaan) ei. kelpaa tukemaan mitään merkitys-re- lativismia; siinä on ainoastaan kysymys siitä että Newton halusi jotenkin kuvata muilie ihmisille, miltä spektri oikeastaan näyttää ... Kysymys on siis ai~oast_aan

kuvausjärjestelmästä (ei edes vänteonas- ta) joita tietysti voi olla lukuisia ... "

(kdrostukset PH:n ja IT:n)

1 ärvilehdon rinnalla ansaitsee tulla lainatuksi neuropsykologi Virsu ( 1986 45), jonka tulokset

' " l "t

ovat paljon puhuvia: ~u tt_~un aus- talla ei juuri ole merk1tysta labora- torioissa todettavaan värinerot~a­

miskykyyn. Myös yksilöllinen va1h-

telu on melko vähäistä, jos henkilÖ näkee normaalisti ja on harjaantu- nut tehtäväänsä."

Miksi tämä omakin ekskursiom- me havaitsemisen perusteisiin? Siksi että näillä perusteilla on toki relevanssinsa niin journalistisen tuotosten sisäänkoodauksen eli journalistisen työn kuin noiden tuotosten uloskoodauksen eli vas- taanottajareaktioiden kannalta. Olisi tärkeää että eri suuntauksia edustavat journalismin tutkijat eksplikoisivat joko sen, miksi tieto-oppi voidaan journalismin yhteydessä unohtaa, t?i sit_t<~n

tekisivät selviksi · omat tieto-opilh- set kantansa sekä niihin liittyvät otaksumat nykyisen psykofysiologian ja psykologian kannanotoista. Vasta tällöin selviäisi kiistattomas- ti, missä määrin kysymys on täyden kognitiivisen relativismin osuudesta journalismin teoriassa täyden relativismin, joka kuvitellaan psykofysiologisesti ja psykologisesti perustelluksi. 3

Huomautamme, että tunnetut, kohta ehkä jo triviaaleiksi muuttu- neet teesit havaintojen teoriapitoi- suudesta sekä kaikkien havaintojen ja kuvausten olemisesta luonteel- taan tulkintaa joita teeseJa kannatamme4 - eivät ole periaat- teellisessa ristiriidassa

1

ärvilehdon eivätkä Virsun perusnäkemysten kanssa. Itse asiassa kuitenkin havaintojen teoriapitoisuutta ja sosiaalista luonnetta voidaan myös liioitella ja käytännössä onkin jopa suuresti liioiteltu. Kysymys on paremminkin havaintojen tulkit- semisesta kielessä kuin itse havain- noista. Se että tulkintajärjestelmät ovat sosiaalisia ei oikeuta päätte- lemään mekaanisesti, että itse havaitseminen olisi yhtä lailla sosiaalista.

11

(3)

sia merkityksiä. Gottlob Frege käytti käsiteparia Sinn/Bedeutung (Sinn = meaning ja Bedeutung

= reference), kun taas esim. Georg Klaus puhui vastaavasti termein Bedeutung/Bezeichnung (Bedeutung

= meaning ja Bezeichnung = refe- rence).

Määritelmän esittämisen sijasta Eskola halusi luonnehtia sitä, mitä . merkityksistä puhuttaessa hänestä on järkevä tarkoittaa.

Max Weber auttaa eteenpäin, sillä hän puhui ymmärtämisestä kaksinaisena ilmiönä: toisaalta on kysymys jonkin teon tai idean mielen ymmärtämisestä, toisaalta teon motiivin selittävästä ymmär- tämisestä. Tässä yhteydessä meille relevantti on edellinen vaihtoehto:

kysyttäessä jonkin journalistisen tuotoksen merkitystä tai merkityk- siä - mikä on artikkelimme näkö- kulma - halutaan oppia tuntemaan tuon tuotoksen mieli. On selvää että tällöin voidaan erottaa lähet- täjän tarkoittamat mielet slsaan- koodauksena ja vastaanottajien löytämät mielet uloskoodauksena, mutta kumpikin menee mielen tai merkityksen peruskäsitteen piiriin.

Tämä on kuitenkin vasta ongel- manasettelun pintaa. Itse asiassa ongelmat alkavat tästä.

Seuraavassa lähdemme liikkeelle elementaarisesta ja etenemme problemaattiseen suuntaan eli logiikkamme etenee käsitteestä ja ongelmasta toiseen järjestyksessä havaitseminen-kuva-kieli.

Ekskursio havaitsemisen perusteisiin

Merkitysten tutkimista yleensä ja myös journalismissa helpottaisi ehkä jopa ratkaisevasti, jos jonkin- tyyppisellä sopimuksella voitaisiin eliminoida keskustelusta pois onto-

logia ja tieto-oppi.

1 älkimmäistä on eksplisiittisesti yrittänyt K. Pietilä Jyväskylän Ylioppilaslehden haastattelussa 7.11.1984. Viitattuaan "odotetusti pattitilanteeseen" päättyneeseen suomalaiseen journalismikeskusteluun hän sanoin mm.: "... debatin ku- luessa minulle alkoi selvitä, että eteenpäin päästäkseni on tieto-opil- liset kysymykset hylättävä ja lähdettävä tarkastelemaan kysymys- tä sosiologisesti: millainen on se sosiaalinen tila~ jonka joukkotie- dotustapahtuma virittää?" Onko K. Pietilä pyrkinyt eliminoimaan keskustelusta myös antologian, on tulkinnanvarainen kysymys jonka jäljille pääsee esim. hänen kirjeistään teoksessa Hemanus ja K. Pietilä ( 1982).

K. Pietilä ei kuitenkaan tässä haastattelussa eikä muissakaan yhteyksissä ole perustellut, miksi tieto-opilliset, saati ontologiset kysymykset olisi hylättävä. Vain peruste} tu kanta olisi kiintoisa.

Toisentyyppisen yrityksen päästä vähällä eroon tieto-opista ja ehkä samalla ontologiasta on tehnyt Alasuutari ( 1984, 330) lähtemällä aivan lyhyelle ekskursiolle värien havaitsemisen perusteisiin:

"Kerrotaan että läntisen kulttuurin tuntemaa ~ärien luokittelua aallonpituuk- sien mukaan määritellyt Newton pyysi ystäväänsä nimittämää? spekt:insä värit koska hän itse et ollut taitava sävy{en erottelussa. H~n toiv?i, . e~tä

värejä tulisi seitsemän, Ja termiä mdigo käytettiin sen vuoksi, että tämä luku saataisiin täyteen. Tarina kertoo numero seitsemän tärkeästä asemasta renessans- sin tieteellisessä ajattelussa, ja indigo- värin tuottamisesta Eurooppaan samana aikakautena".

Vaikka Alasuutari ei kyseisessä artikkelissaan puolustakaan ulko- maailman havaitsemisen ja merki-

tyksellistäm isen · mielivalt_aisuus:te~~

siä - päin vastoin hån ynttaa sanoutua siitä irti - hän tuossa sitaatissaan antaa ymmärtää New- tonin luokitelleen värit mielivaltai- sesti, ilmeisesti siksi että muuta- kaan tapaa ei muka ollut eikä ole.

Alasuutarille vastaa aivojen tutkija ja psykofysiologi Timo 1 ärvilehto 1 toteamalla, että ratkaisu ehkä löytyy tavoitteen käsitteestä:

"... kukin organismi hahmottaa ympäris- tönsä, jakaa sen merkityksellis~in o~iin,

riippuen tavoitteista ja mahdollisuuksista.

••• saavuttaa ne .••. Ihmiset ••• havaitse- vat ympäristönsä melko samaan tapaan, sillä niillä on lajina paljon yhteisiä tavoitteita (havaintopsykologiasta löytyy sitten paljon esimerkkejä yksilöiden välisistä eroista, esim. näköharhoista, jotka perustuvat yksilöiden välisten ennakko-odotusten (tavoitteiden!) välisiin eroihin). , Tältä kannalta ajatellen ei tietenkään ole "yhtä ainoata oikeata tapaa, jolla materia ••• heijastuisi inhi:

milliseksi tiedoksi"~ mutta tästä e1 suinkaan seuraa, että se miten maailma hahmotetaan olisi jotenkin olemassaole- vasta ympäristöstään irroitettavissa oleva prosessi (kuten idealistit kai ajattelevat)." (korostukset PH:n ja IT:n)

1 ärvilehto jatkaa:

'Newton-tarina (mikä muuten on Newtonin itsensä kertoma jossain teoksessaan) ei. kelpaa tukemaan mitään merkitys-re- lativismia; siinä on ainoastaan kysymys siitä että Newton halusi jotenkin kuvata muilie ihmisille, miltä spektri oikeastaan näyttää ... Kysymys on siis ai~oast_aan

kuvausjärjestelmästä (ei edes vänteonas- ta) joita tietysti voi olla lukuisia ... "

(kdrostukset PH:n ja IT:n)

1 ärvilehdon rinnalla ansaitsee tulla lainatuksi neuropsykologi Virsu ( 1986 45), jonka tulokset

' " l "t

ovat paljon puhuvia: ~u tt_~un aus- talla ei juuri ole merk1tysta labora- torioissa todettavaan värinerot~a­

miskykyyn. Myös yksilöllinen va1h-

telu on melko vähäistä, jos henkilÖ näkee normaalisti ja on harjaantu- nut tehtäväänsä."

Miksi tämä omakin ekskursiom- me havaitsemisen perusteisiin?

Siksi että näillä perusteilla on toki relevanssinsa niin journalistisen tuotosten sisäänkoodauksen eli journalistisen työn kuin noiden tuotosten uloskoodauksen eli vas- taanottajareaktioiden kannalta.

Olisi tärkeää että eri suuntauksia edustavat journalismin tutkijat eksplikoisivat joko sen, miksi tieto-oppi voidaan journalismin yhteydessä unohtaa, t?i sit_t<~n

tekisivät selviksi · omat tieto-opilh- set kantansa sekä niihin liittyvät otaksumat nykyisen psykofysiologian ja psykologian kannanotoista.

Vasta tällöin selviäisi kiistattomas- ti, missä määrin kysymys on täyden kognitiivisen relativismin osuudesta journalismin teoriassa täyden relativismin, joka kuvitellaan psykofysiologisesti ja psykologisesti perustelluksi. 3

Huomautamme, että tunnetut, kohta ehkä jo triviaaleiksi muuttu- neet teesit havaintojen teoriapitoi- suudesta sekä kaikkien havaintojen ja kuvausten olemisesta luonteel- taan tulkintaa joita teeseJa kannatamme4 - eivät ole periaat- teellisessa ristiriidassa

1

ärvilehdon eivätkä Virsun perusnäkemysten kanssa. Itse asiassa kuitenkin havaintojen teoriapitoisuutta ja sosiaalista luonnetta voidaan myös liioitella ja käytännössä onkin jopa suuresti liioiteltu. Kysymys on paremminkin havaintojen tulkit- semisesta kielessä kuin itse havain- noista. Se että tulkintajärjestelmät ovat sosiaalisia ei oikeuta päätte- lemään mekaanisesti, että itse havaitseminen olisi yhtä lailla sosiaalista.

11

(4)

"Mielivaltaisen valinnan tulos"

Lukija saattaa pitää lyhyttäkin ekskursiotam me havaitsemisen perusteisiin tarpeettomana. Hän ehkä huomauttaa journalismin olevan luonteeltaan alusta loppuun toimintaa. Näin ollen on hylättävä journalismin muu kuin sosiologinen tarkastelu, vai onko? Valitsemme esimerkkitapaukseksi valokuvan, jonka problematiikka osaksi yhdistyy havaitsemisen ongelmiin mutta jolla samalla on kiistatta sosiaali- nen luonne.

Yhden vastauksen tarjoaa Bour- dieu, yksi tämän hetken sosiologian suuria nimiä. Hän kirjoittaa sanan- mukaisesti "valokuvauksen sosiaali- sesta määritelmästä" ja tulee siten lähelle journalisminkin kysy- myksiä (Bourdieu 1986), mutta ei täysin sivuuta tieto-oppia vaan ottaa siihen kannan: "... valokuva jähmettää todellisuuden että vivah- teen, joka ei ole koskaan muuta kuin mielivaltaisen valinnan ja siten tulkinnan tulos" (emt., 1984) (korostus PH:n ja IT:n).

On erinomaista, että Bourdieun suomentaja on valinnut avainsanan vastineeksi sen jonka edellä olemme korostaneet. Nykysuomen sanakirjan (3. osa, s. 474) mukaan "mielival- tainen" on "mielivaltaan perustuva, puhtaasti oman halun, mielen mukainen; sattumanvarainen" (ko- rostus PH:n ja IT:n). Niin ikään on oivallista, että Bourdieu itse samassa yhteydessä (emt., 184) hahmottaa vaihtoehdot pohjimmil-

taan dualistisesti: valokuva on joko "täysin realistinen ja objektii- vinen näkyvän maailman rekiste- röinti" tai sitten mielivaltaisessa suhteessa siihen ainakin mielivaltai- sen valinnan merkityksessä, ja koska se ei voi olla edellistä, sen on oltava jälkimmäinen.

Tässä kohden maailmankuulu sosiologi ei osoita kovinkaan hyvää tieto-opillista oivallusta. Varmaan- kin hän ymmärtää että valokuva teknisessä mielessä - jos sivuute- taan filmin manipuloimisen mahdol- lisuus - on maailman mekaanista rekisteröimistä. Siitä ei seuraa että valokuva olisi jotenkin auto- maattisesti realistinen, saati "täysin realistinen", tai objektiivinen, saati "täysin objektiivinen", ei todellakaan. Valokuva on - triviaa- lia sanoakin - periaatteessa täynnä sosiaalisia merkityksiä kuvaajan suorittaman valinnan ja tulkinnan (sisäänkoodauksen) ja katsojan suorittaman valinnan ja tulkinnan (uloskoodauksen) kautta. Mutta

"täyden realistisuuden" tai "täyden objektiivisuuden" mahdottomuus ei suinkaan tee tyhjäksi suhteellisen realistisuuden ja suhteellisen objek- tiivisuuden mahdollisuutta. Se voi toteutua siten että sisäänkoo- daava kuvaaja yrittää vangita filmille jotakin, joka perustellusti vastaa kohteen ominaisuuksia. 5 Sisäänkoodauksen ei siis suinkaan tarvitse olla mielivaltaista. J ätäm- me jatkokeskustelun varaan kysy- myksen, voiko se edes kyllin syväs- sä mielessä koskaan olla sitä.

Jopa uloskoodauksesta saatettaneen kysyä samaa.

Joka tapauksessa Bourdieu ansaitsee kiitoksen avoimuudestaan.

Häntä on ollut tarpeen lainata siksi, että hänen ajatuksissaan saattaa muutettavat muuttaen kiteytyä "moderni" tai suorastaan

"postmoderni" näkemys journalismis- ta sellaisina tuotoksina, jotka mielivaltaisuudessaan olisivat irrotettavissa olemassa olevasta ympäristöstään - Järvilehdon kieltä käyttääksemme. Mutta miten ihminen, journalistikaan, tai miten yhteiskunnallinen instituutio journa- lismikaan, kykenee täysin irrottau-

....

tumaan ympäristöstään? Todistami- sen taakka on mielestämme niillä, jotka pitävät tätä mahdollisena.

Puheeseen merkityksistä tämä keskustelu liittyy siten että journa- lismin merkitykset niin sisään- kuin uloskoodauksen mielessä joko · nousevat jostakin jossa koo- daajan subjektiviteetti ja ulkomaa- ilma kohtaavat, tai ne ovat 'puh- taita' subjektiviteetin - yksilösub- jektiviteetin tai sosiaalisen kollek- tiivisubjektiviteetin - tuotoksia.

Pelkkiä

diskurssejako?

Journalismin kannalta keskeinen kysymys, jossa ontologinen ja tieto-opillinen näkökulma yhdenty- vät, koskee yhteiskunnallisen todel- lisuuden luonnetta. Voimme nostaa todellisuuden merkillistämisen/mer- kityksellistämisen ja · sen mukana merkitykset miten primaareiksi ilmiöiksi tahansa ilman että mainit- tu kysymys saa sitä kautta ratkai- sunsa.

Emme tiedä esim. juuri Bour- dieun ottaneen suoraan kantaa yhteiskunnallisen todellisuuden luonteeseen, mutta hänen tapansa ymmärtää yksi tuon todellisuuden esittämiseen tarkoitettu tuotos, valokuva, tekee mahdolliseksi tehdä hypoteettisia tulkintoja hänen ajattelutavastaan. Jos valo- kuvan 'takana' tai sen 'tuolla puolen' on lähinnä jotakin amorfista massaa joka ei tunnu kirjoittajaa kiinnostavan, silloin yhteiskunnalli- nen todellisuus pohjimmiltaan on pelkkiä diskursseja. Mitä muuta journalismikaan silloin enää olisi kuin omalakisia ellei suorastaan sattumanvaraisia diskursseja, ei myös todellisuuden esityksiä joihin vaikuttaa kohdekin ja jotka tieto- opillisesti selittyvät subjektin ja objektin vuorovaikutusteorialla?

Emme kykene arvioimaan,

moniko journalismin teoreetikko Suomessa ja muualla eksplisiitisti pitää yhteiskunnallista todellisuutta pelkkinä diskursseina ja journalismia vain yhtenä niistä. Kysymys on myös semanttinen: ei ole itsestään- selvää mitä kaikkea diskurssilla voidaan tarkoittaa. Niin ikään asiaa mutkistaa ontologisen ja tieto-opillisen reflektion suhteelli- nen vähyys uusimmassa tiedotustut- kimuksessa ja yhteiskuntatieteissä yleensä. 6 Joka tapauksessa löytyy . poleemikkoja: sellaisten tiedotustut-

kijoiden jyrkkäsanaisia arvostelijoita jotka näkevät myös diskurssien 'takana' tai niiden 'tuolla puolen' olevan jotakin, siis Hallin ( 1985, 18) tapaan: "Filmissä kuvattu koira voi haukkua mutta ei purra! Todellisuus on kielen ulkopuolella, mutta kieli välittää sitä jatkuvasti

••• ",7 Tällainen poleemikko on mm. K. Pietilä (ks. esim. hänen tekstiään teoksessa Hemanus ja K. Pietilä 1982, 3 59-370)~8

Tietty todistusarvo on myös niillä tutkijoilla, jotka ovat nous- seet diskurssien tai diskursiivisuuden absolutisoimista vastaan ellei sitten voida osoittaa heidän kritiik- kiänsä kohteettomaksi. Huomiota ansaitsee Barrettin (1985, 29) armottomuus sellaista ajattelutapaa kohtaan, joka pyrkii tieto-opilliseen ratkaisuun "'liuottamalla' tiedostet- tavissa oleva todellinen maailma sitä koskevaan diskurssiimme" (korostukset PH:n ja IT:n). Näin tullaan oppiin, joka "on etääntynyt niin jyrkästi historian materialisti- sesta analyysista, että se muodos- taa jo aivan oman ajatuskokonai- suutensa" (emt., 29). Voisi luulla Barrettin tukeneen K. Pietilää.9 Samansukuista on Siisiäisen ( 1985, 215-216) esittämä kritiikki sitä vastaan, että poliittisten subjektien muodostumisen perustaksi otettaisiin puhdas kielellinen diskurssi: "Ideali-

13

(5)

"Mielivaltaisen valinnan tulos"

Lukija saattaa pitää lyhyttäkin ekskursiotam me havaitsemisen perusteisiin tarpeettomana. Hän ehkä huomauttaa journalismin olevan luonteeltaan alusta loppuun toimintaa. Näin ollen on hylättävä journalismin muu kuin sosiologinen tarkastelu, vai onko? Valitsemme esimerkkitapaukseksi valokuvan, jonka problematiikka osaksi yhdistyy havaitsemisen ongelmiin mutta jolla samalla on kiistatta sosiaali- nen luonne.

Yhden vastauksen tarjoaa Bour- dieu, yksi tämän hetken sosiologian suuria nimiä. Hän kirjoittaa sanan- mukaisesti "valokuvauksen sosiaali- sesta määritelmästä" ja tulee siten lähelle journalisminkin kysy- myksiä (Bourdieu 1986), mutta ei täysin sivuuta tieto-oppia vaan ottaa siihen kannan: "... valokuva jähmettää todellisuuden että vivah- teen, joka ei ole koskaan muuta kuin mielivaltaisen valinnan ja siten tulkinnan tulos" (emt., 1984) (korostus PH:n ja IT:n).

On erinomaista, että Bourdieun suomentaja on valinnut avainsanan vastineeksi sen jonka edellä olemme korostaneet. Nykysuomen sanakirjan (3. osa, s. 474) mukaan "mielival- tainen" on "mielivaltaan perustuva, puhtaasti oman halun, mielen mukainen; sattumanvarainen" (ko- rostus PH:n ja IT:n). Niin ikään on oivallista, että Bourdieu itse samassa yhteydessä (emt., 184) hahmottaa vaihtoehdot pohjimmil-

taan dualistisesti: valokuva on joko "täysin realistinen ja objektii- vinen näkyvän maailman rekiste- röinti" tai sitten mielivaltaisessa suhteessa siihen ainakin mielivaltai- sen valinnan merkityksessä, ja koska se ei voi olla edellistä, sen on oltava jälkimmäinen.

Tässä kohden maailmankuulu sosiologi ei osoita kovinkaan hyvää tieto-opillista oivallusta. Varmaan- kin hän ymmärtää että valokuva teknisessä mielessä - jos sivuute- taan filmin manipuloimisen mahdol- lisuus - on maailman mekaanista rekisteröimistä. Siitä ei seuraa että valokuva olisi jotenkin auto- maattisesti realistinen, saati "täysin realistinen", tai objektiivinen, saati "täysin objektiivinen", ei todellakaan. Valokuva on - triviaa- lia sanoakin - periaatteessa täynnä sosiaalisia merkityksiä kuvaajan suorittaman valinnan ja tulkinnan (sisäänkoodauksen) ja katsojan suorittaman valinnan ja tulkinnan (uloskoodauksen) kautta. Mutta

"täyden realistisuuden" tai "täyden objektiivisuuden" mahdottomuus ei suinkaan tee tyhjäksi suhteellisen realistisuuden ja suhteellisen objek- tiivisuuden mahdollisuutta. Se voi toteutua siten että sisäänkoo- daava kuvaaja yrittää vangita filmille jotakin, joka perustellusti vastaa kohteen ominaisuuksia. 5 Sisäänkoodauksen ei siis suinkaan tarvitse olla mielivaltaista. J ätäm- me jatkokeskustelun varaan kysy- myksen, voiko se edes kyllin syväs- sä mielessä koskaan olla sitä.

Jopa uloskoodauksesta saatettaneen kysyä samaa.

Joka tapauksessa Bourdieu ansaitsee kiitoksen avoimuudestaan.

Häntä on ollut tarpeen lainata siksi, että hänen ajatuksissaan saattaa muutettavat muuttaen kiteytyä "moderni" tai suorastaan

"postmoderni" näkemys journalismis- ta sellaisina tuotoksina, jotka mielivaltaisuudessaan olisivat irrotettavissa olemassa olevasta ympäristöstään - Järvilehdon kieltä käyttääksemme. Mutta miten ihminen, journalistikaan, tai miten yhteiskunnallinen instituutio journa- lismikaan, kykenee täysin irrottau-

....

tumaan ympäristöstään? Todistami- sen taakka on mielestämme niillä, jotka pitävät tätä mahdollisena.

Puheeseen merkityksistä tämä keskustelu liittyy siten että journa- lismin merkitykset niin sisään- kuin uloskoodauksen mielessä joko · nousevat jostakin jossa koo- daajan subjektiviteetti ja ulkomaa- ilma kohtaavat, tai ne ovat 'puh- taita' subjektiviteetin - yksilösub- jektiviteetin tai sosiaalisen kollek- tiivisubjektiviteetin - tuotoksia.

Pelkkiä

diskurssejako?

Journalismin kannalta keskeinen kysymys, jossa ontologinen ja tieto-opillinen näkökulma yhdenty- vät, koskee yhteiskunnallisen todel- lisuuden luonnetta. Voimme nostaa todellisuuden merkillistämisen/mer- kityksellistämisen ja · sen mukana merkitykset miten primaareiksi ilmiöiksi tahansa ilman että mainit- tu kysymys saa sitä kautta ratkai- sunsa.

Emme tiedä esim. juuri Bour- dieun ottaneen suoraan kantaa yhteiskunnallisen todellisuuden luonteeseen, mutta hänen tapansa ymmärtää yksi tuon todellisuuden esittämiseen tarkoitettu tuotos, valokuva, tekee mahdolliseksi tehdä hypoteettisia tulkintoja hänen ajattelutavastaan. Jos valo- kuvan 'takana' tai sen 'tuolla puolen' on lähinnä jotakin amorfista massaa joka ei tunnu kirjoittajaa kiinnostavan, silloin yhteiskunnalli- nen todellisuus pohjimmiltaan on pelkkiä diskursseja. Mitä muuta journalismikaan silloin enää olisi kuin omalakisia ellei suorastaan sattumanvaraisia diskursseja, ei myös todellisuuden esityksiä joihin vaikuttaa kohdekin ja jotka tieto- opillisesti selittyvät subjektin ja objektin vuorovaikutusteorialla?

Emme kykene arvioimaan,

moniko journalismin teoreetikko Suomessa ja muualla eksplisiitisti pitää yhteiskunnallista todellisuutta pelkkinä diskursseina ja journalismia vain yhtenä niistä. Kysymys on myös semanttinen: ei ole itsestään- selvää mitä kaikkea diskurssilla voidaan tarkoittaa. Niin ikään asiaa mutkistaa ontologisen ja tieto-opillisen reflektion suhteelli- nen vähyys uusimmassa tiedotustut- kimuksessa ja yhteiskuntatieteissä yleensä. 6 Joka tapauksessa löytyy . poleemikkoja: sellaisten tiedotustut-

kijoiden jyrkkäsanaisia arvostelijoita jotka näkevät myös diskurssien 'takana' tai niiden 'tuolla puolen' olevan jotakin, siis Hallin ( 1985, 18) tapaan: "Filmissä kuvattu koira voi haukkua mutta ei purra!

Todellisuus on kielen ulkopuolella, mutta kieli välittää sitä jatkuvasti

••• ",7 Tällainen poleemikko on mm. K. Pietilä (ks. esim. hänen tekstiään teoksessa Hemanus ja K. Pietilä 1982, 3 59-370)~8

Tietty todistusarvo on myös niillä tutkijoilla, jotka ovat nous- seet diskurssien tai diskursiivisuuden absolutisoimista vastaan ellei sitten voida osoittaa heidän kritiik- kiänsä kohteettomaksi. Huomiota ansaitsee Barrettin (1985, 29) armottomuus sellaista ajattelutapaa kohtaan, joka pyrkii tieto-opilliseen ratkaisuun "'liuottamalla' tiedostet- tavissa oleva todellinen maailma sitä koskevaan diskurssiimme"

(korostukset PH:n ja IT:n). Näin tullaan oppiin, joka "on etääntynyt niin jyrkästi historian materialisti- sesta analyysista, että se muodos- taa jo aivan oman ajatuskokonai- suutensa" (emt., 29). Voisi luulla Barrettin tukeneen K. Pietilää.9 Samansukuista on Siisiäisen ( 1985, 215-216) esittämä kritiikki sitä vastaan, että poliittisten subjektien muodostumisen perustaksi otettaisiin puhdas kielellinen diskurssi: "Ideali-

13

(6)

soivassa ääritapauksessa 'voluntaris- tinen' diskurssisubjekti muistuttaa Pecheux'n kuvaamaa Miinchhause- nia, joka nostaa suohon vajonneen ratsunsa ja itsensä ylös omista hiuksistaan .•. "

Emme voi tässä yhteydessä mennä paljon sen pitemmälle kuin inventoida kahden ehkä yh- teensovittamattoman ajattelutavan olemassaolon. Toisen mukaan journalismi on yhtä kuin omalaki- sensa - millä tavoin omalakisensa, sitä ei kukaan ole eksplikoinut - tai jopa mielivaltainen, sattuman- varainen diskurssi, yksi yhteiskuntaa konstituoivista diskursseista joiden 'takana' ei ole mitään. Toisen mukaan taas journalismi diskurssina on myös sen 'takana' olevan yhteis- kunnan enemmän tai vähemmän vääristynyttä heijastusta, ts. se ei ole täysin omalakinen, saati sattumanvarainen ilmiö.

Jos tosiaan lähdetään edellisestä vaihtoehdosta eli diskurssien ensisi-

jaisuudesta siten että ne ovat koko tiedotusprosessia ohjaava voima, on loogisena seurauksena käsitys todellisuuden amorfisuudesta ja antologian yhdentekevyydestä.

Tässä muodossa diskurssin absoluti- smmisen teoria pohjimmiltaan esim. ns. ideologiakritiikin valossa osoittautuu solipsismin teoriaksi.

Kyseessä ei kuitenkaan tietenkään voi olla yksilö-, vaan yhteisötason solipsismi: ainoa todella olemassa oleva on kollektiivinen, yhteisöllinen tajunta.

Mutta miten tältä pohjalta on mahdollista selittää oppiminen, yksi ihmiseksi kehittymisen perus- ilmiöistä? Tieto-opillisestihan oppiminen on mahdollista vain, jos meitä · ympäröivässä todellisuu- dessa on invariantteja piirteitä.

Kaaoksesta, ts. amorfisesta massas- ta emme voi oppia mitään. Niin, miten?

Mitä journalistit

merkillistävät/merkityksellistävät?

Tässä kohden haluamme kiinnittää huomiota V. Pietilän toimittaman julkaisun Kulttuuri, kieli, viestintä (V. Pietilä 1986a) saatesanoihin (V. Pietilä 1986b ). Hän toteaa niissä, että Birminghamin nykykult- tuurin tutkimuskeskus laitos jonka meistäkin tärkeitä tuotaksia julkaisuun sisältyy perustuu ajatteluun, joka hylkää joukkkotie- dotuksen sisällön . ja todellisuuden välisen S1!hteen problematiikan:

"He eivät lähde siitä varsin tavanomai- sesta ajatuksesta, että joukkoviestinnässä on kyse sen ulkopuolisen t?del~_is~uden

enemmän tai vähemmän obJektuvtsesta heijastamisesta ••• " • "He lä?tevät päin~

vastoin siitä, että se, mikä näyttäa joukkoviestinnän ikkunan kautta heija~tu­

valta todellisuudelta itseltään, on ttse asiassa tiettyjä tekniikoita käyttäen valmistettu tai tuotettu 'kuva' tai 'versio' todellisuudesta. 'Kuva', joka näyttää todellisuuden itsensä (enemmän tai vähemmän tarkalta} heijastumalta, on siten tosiasiassa journalistien aktiivi- sen tuotantotoiminnan tulosta; todellisuu- den itsensä asemasta kyse on journalis- tien merkillistämästä/merkityksellistä- mästä todellisuudesta."

Ensimmäinen kommenttimme tähän on, että se mikä tätä nykyä on tavanomaista ja mikä ei on empiirinen kysymys. Birminghamin nykykulttuurin tutkimuskeskuksessa saattaa hallita jokin ajattelutapa, jossakin muualla toinen, birming- hamilainen paradigma saattaa

myös olla maailmalla yleinen ja siitä poikkeavat leimataan ehkä oudoiksi toisinajatteleviksi jne. Mutta sillä montako_ kannatta~

jaa jollakin opilla jonakm het~ena

on sehän voi muuttua kaiken aikaa - ei ole mitään tekemistä tuon opin suhteellisen oikeellisuu- den, hedelmällisyyden tms. kanssa.

V. Pietilä ei lainattua vastak- kainasettelua verbalisoidessaan

ole kovinkaan selkeä. Hänen tapan- sa käyttää heijastua-verbiä vaatisi problematisoimista. Valokuva-esi- merkkimme lienee riittänyt osoit- tamaan, että valokuvaa ei teknises- sä mielessä synny ilman kohdetta jota kuvataan. Periaatteessa tämä pätee kaikkeen journalismiin ja muuhunkin joukkotiedotukseen.

V. Pietilän tapa asettaa vastakkain heijastuma ja kuva/versio ei selven- nä vaan hämärtää asiaa, koska häntä on liian helppo lukea niin että kuva/versio syntyisi ilman mitään heijastumaa, ilman mitään journalistin tajunnan ulkopuolisesta maailmasta tehtäviä tai joskus aiemmin tehtyjä havaintoja ja tulkintoja, ilman mitään siitä saatavissa olevaa informaatiota.

Jos tämä olisi mahdollista, solip- sismi olisi oikea oppi.

On kysyttävä mikä on se jota journalistit merkillistävät/merki tyk- sellistävät. Onko se jotakin yksilö- tai yhteisötason tajunnan sisältöä, jolla ei ole mitään yhteyksiä tajunnan ulkopuoliseen maailmaan?

Jos asia nähdään näin, silloin on tarpeen keskustella solipsismin puolesta ja sitä vastaan puhuvista argumenteista. Mielestämme niistä voitaisiin keskustella hillityssä ilmapiirissä; kaikki vakavat filosofi- set suuntaukset ovat toki salonki- kelpoisia.

Mutta jos taas se mitä journa- listit merkillistävät/merkityksellis- tävät on jotakin tajunnan ulkopuoli- sesta maailmasta - samantekevää miten pitkien välitysten kautta - nousevaa, asia muuttuu toiseksi.

'Nouseminen ulkomaailmasta' tarkoittaa juuri heijastumaa, ja m erkillistämällä/merki tyksellistä- mällä heijastumia journalistit synnyttävät erilaisia kuvia, versioita todellisuudesta. Eräässä aiemmassa yhteydessä V. Pietilä (1980, 81) käytti hyvää sanontaa "koodaus

eli journalistisen tuotteen muok- kaaminen raaka-aineesta" (korostus PH:n ja IT:n), ja väitämme että mitään raaka-ainetta ei olisi ole- massa ilman heijastumia.

Peiliteorian mukaan todellisuus heijastuisi suoraan ja sellaisenaan tajunnassa, jolloin esim. objektiivi- suus lakkaisi olemasta ongelma. Peiliteerialla ei tätä nykyä liene kannattajia. Heijastusteoria on eräänlainen tieto-opillisen materia- lismin ilmentymä, jonka perusideana on tajunnan ulkopuolisen maailman vaikutus tajuntaan. Heijastusteorial- la ei ole mitään tekemistä peiliteo- rian kanssa. Kolmas vaihtoehto tuskin voi perustua muuhun kuin siihen, että kiistetään tajunnan ulkopuolisen maailman vaikutus tajuntaan.10 Mikä tämän vaihtoehdon nimeksi sopisi, jääköön keskustelun varaan.

Joudumme tässä yhteydessä sivuuttamaan eräät kiintoisat kysymykset, joiden implikoimisesta ei kuitenkaan eksplikoimisesta V. Pietilä ansaitsee kiitosta. Seuraavassa kaksi esimerkkiä. Mitä täsmällisemmin ottaen merkil- listämisen ja merkityksellistämisen käsitteet tarkoittavat? Mikä en noiden ilmiöiden tieto-oppi, tso miten tieto-opillisesti toi m il iller- killistämisen/merkityksellist&,:iisen prosessi?

Hevosenlanta ja Tshernobyl

Yritystämme jäsentää journalismin lähtökohtana, sen aineksena, olevaa kenttää ehkä yritetään murtaa viittaamalla journalistisen ja muun todellisuuden tietynlaiseen yhteen- sulautumiseeen modernissa - saati sitten postmodernissa - yhteiskun- nassa.

Bruun et al. ( 1986, 41) huo- mauttavat yleisradiotoiminnan

15

(7)

soivassa ääritapauksessa 'voluntaris- tinen' diskurssisubjekti muistuttaa Pecheux'n kuvaamaa Miinchhause- nia, joka nostaa suohon vajonneen ratsunsa ja itsensä ylös omista hiuksistaan .•. "

Emme voi tässä yhteydessä mennä paljon sen pitemmälle kuin inventoida kahden ehkä yh- teensovittamattoman ajattelutavan olemassaolon. Toisen mukaan journalismi on yhtä kuin omalaki- sensa - millä tavoin omalakisensa, sitä ei kukaan ole eksplikoinut - tai jopa mielivaltainen, sattuman- varainen diskurssi, yksi yhteiskuntaa konstituoivista diskursseista joiden 'takana' ei ole mitään. Toisen mukaan taas journalismi diskurssina on myös sen 'takana' olevan yhteis- kunnan enemmän tai vähemmän vääristynyttä heijastusta, ts. se ei ole täysin omalakinen, saati sattumanvarainen ilmiö.

Jos tosiaan lähdetään edellisestä vaihtoehdosta eli diskurssien ensisi- jaisuudesta siten että ne ovat koko tiedotusprosessia ohjaava voima, on loogisena seurauksena käsitys todellisuuden amorfisuudesta ja antologian yhdentekevyydestä.

Tässä muodossa diskurssin absoluti- smmisen teoria pohjimmiltaan esim. ns. ideologiakritiikin valossa osoittautuu solipsismin teoriaksi.

Kyseessä ei kuitenkaan tietenkään voi olla yksilö-, vaan yhteisötason solipsismi: ainoa todella olemassa oleva on kollektiivinen, yhteisöllinen tajunta.

Mutta miten tältä pohjalta on mahdollista selittää oppiminen, yksi ihmiseksi kehittymisen perus- ilmiöistä? Tieto-opillisestihan oppiminen on mahdollista vain, jos meitä · ympäröivässä todellisuu- dessa on invariantteja piirteitä.

Kaaoksesta, ts. amorfisesta massas- ta emme voi oppia mitään. Niin, miten?

Mitä journalistit

merkillistävät/merkityksellistävät?

Tässä kohden haluamme kiinnittää huomiota V. Pietilän toimittaman julkaisun Kulttuuri, kieli, viestintä (V. Pietilä 1986a) saatesanoihin (V. Pietilä 1986b ). Hän toteaa niissä, että Birminghamin nykykult- tuurin tutkimuskeskus laitos jonka meistäkin tärkeitä tuotaksia julkaisuun sisältyy perustuu ajatteluun, joka hylkää joukkkotie- dotuksen sisällön . ja todellisuuden välisen S1!hteen problematiikan:

"He eivät lähde siitä varsin tavanomai- sesta ajatuksesta, että joukkoviestinnässä on kyse sen ulkopuolisen t?del~_is~uden

enemmän tai vähemmän obJektuvtsesta heijastamisesta ••• " • "He lä?tevät päin~

vastoin siitä, että se, mikä näyttäa joukkoviestinnän ikkunan kautta heija~tu­

valta todellisuudelta itseltään, on ttse asiassa tiettyjä tekniikoita käyttäen valmistettu tai tuotettu 'kuva' tai 'versio' todellisuudesta. 'Kuva', joka näyttää todellisuuden itsensä (enemmän tai vähemmän tarkalta} heijastumalta, on siten tosiasiassa journalistien aktiivi- sen tuotantotoiminnan tulosta; todellisuu- den itsensä asemasta kyse on journalis- tien merkillistämästä/merkityksellistä- mästä todellisuudesta."

Ensimmäinen kommenttimme tähän on, että se mikä tätä nykyä on tavanomaista ja mikä ei on empiirinen kysymys. Birminghamin nykykulttuurin tutkimuskeskuksessa saattaa hallita jokin ajattelutapa, jossakin muualla toinen, birming- hamilainen paradigma saattaa myös olla maailmalla yleinen ja siitä poikkeavat leimataan ehkä oudoiksi toisinajatteleviksi jne. Mutta sillä montako_ kannatta~

jaa jollakin opilla jonakm het~ena

on sehän voi muuttua kaiken aikaa - ei ole mitään tekemistä tuon opin suhteellisen oikeellisuu- den, hedelmällisyyden tms. kanssa.

V. Pietilä ei lainattua vastak- kainasettelua verbalisoidessaan

ole kovinkaan selkeä. Hänen tapan- sa käyttää heijastua-verbiä vaatisi problematisoimista. Valokuva-esi- merkkimme lienee riittänyt osoit- tamaan, että valokuvaa ei teknises- sä mielessä synny ilman kohdetta jota kuvataan. Periaatteessa tämä pätee kaikkeen journalismiin ja muuhunkin joukkotiedotukseen.

V. Pietilän tapa asettaa vastakkain heijastuma ja kuva/versio ei selven- nä vaan hämärtää asiaa, koska häntä on liian helppo lukea niin että kuva/versio syntyisi ilman mitään heijastumaa, ilman mitään journalistin tajunnan ulkopuolisesta maailmasta tehtäviä tai joskus aiemmin tehtyjä havaintoja ja tulkintoja, ilman mitään siitä saatavissa olevaa informaatiota.

Jos tämä olisi mahdollista, solip- sismi olisi oikea oppi.

On kysyttävä mikä on se jota journalistit merkillistävät/merki tyk- sellistävät. Onko se jotakin yksilö- tai yhteisötason tajunnan sisältöä, jolla ei ole mitään yhteyksiä tajunnan ulkopuoliseen maailmaan?

Jos asia nähdään näin, silloin on tarpeen keskustella solipsismin puolesta ja sitä vastaan puhuvista argumenteista. Mielestämme niistä voitaisiin keskustella hillityssä ilmapiirissä; kaikki vakavat filosofi- set suuntaukset ovat toki salonki- kelpoisia.

Mutta jos taas se mitä journa- listit merkillistävät/merkityksellis- tävät on jotakin tajunnan ulkopuoli- sesta maailmasta - samantekevää miten pitkien välitysten kautta - nousevaa, asia muuttuu toiseksi.

'Nouseminen ulkomaailmasta' tarkoittaa juuri heijastumaa, ja m erkillistämällä/merki tyksellistä- mällä heijastumia journalistit synnyttävät erilaisia kuvia, versioita todellisuudesta. Eräässä aiemmassa yhteydessä V. Pietilä (1980, 81) käytti hyvää sanontaa "koodaus

eli journalistisen tuotteen muok- kaaminen raaka-aineesta" (korostus PH:n ja IT:n), ja väitämme että mitään raaka-ainetta ei olisi ole- massa ilman heijastumia.

Peiliteorian mukaan todellisuus heijastuisi suoraan ja sellaisenaan tajunnassa, jolloin esim. objektiivi- suus lakkaisi olemasta ongelma.

Peiliteerialla ei tätä nykyä liene kannattajia. Heijastusteoria on eräänlainen tieto-opillisen materia- lismin ilmentymä, jonka perusideana on tajunnan ulkopuolisen maailman vaikutus tajuntaan. Heijastusteorial- la ei ole mitään tekemistä peiliteo- rian kanssa. Kolmas vaihtoehto tuskin voi perustua muuhun kuin siihen, että kiistetään tajunnan ulkopuolisen maailman vaikutus tajuntaan.10 Mikä tämän vaihtoehdon nimeksi sopisi, jääköön keskustelun varaan.

Joudumme tässä yhteydessä sivuuttamaan eräät kiintoisat kysymykset, joiden implikoimisesta ei kuitenkaan eksplikoimisesta V. Pietilä ansaitsee kiitosta.

Seuraavassa kaksi esimerkkiä.

Mitä täsmällisemmin ottaen merkil- listämisen ja merkityksellistämisen käsitteet tarkoittavat? Mikä en noiden ilmiöiden tieto-oppi, tso miten tieto-opillisesti toi m il iller- killistämisen/merkityksellist&,:iisen prosessi?

Hevosenlanta ja Tshernobyl

Yritystämme jäsentää journalismin lähtökohtana, sen aineksena, olevaa kenttää ehkä yritetään murtaa viittaamalla journalistisen ja muun todellisuuden tietynlaiseen yhteen- sulautumiseeen modernissa - saati sitten postmodernissa - yhteiskun- nassa.

Bruun et al. ( 1986, 41) huo- mauttavat yleisradiotoiminnan

15

(8)

synnyn ja ankkuroitumisen osaksi kaikkien ihmisten arkitodellisuutta luoneen "kokonaan uudenlaiser.

julkisuuden": "Nykyään asioita sanotaan ja tehdään yhä enemmän tätä julkisuutta varten". (korostus PH:n ja IT::o).

Kun asia muotoillaan näin maltillisesti, sitä vastaan onkin vaikea väittää. Mutta se muuttuu toiseksi, jos "todellisuuden tekemi- nen julkisuutta varten", "journalisti- sen todellisuuden konstruoiminen"

tms. ilmiö absolutisoidaan.

Kun Umberto Econ henkevä ja perusluonteeltaan myös pinnalli- nen kirja Matka arkielämän epäto- dellisuuteen (Eco 1985) ilmestyi, aloimme odottaa että yksi sen hupaisista esimerkeistä alkaa tieteellisessä keskustelussa toimia argumenttina journalistisen ja muun todellisuuden yhteensulautu- misen puolesta. Näin on käynytkin;

aina silloin tällöin olemme saaneet lukea eri artikkeleista seuraavan sitaatin (emt., 181-182):

"Olin sattunut henkilökohtaisesti näke- mään useita lontoolaisia seremonioita, muun muassa Trooping the Colours, jossa kaikkein epämiellyttävimmän vaikutelman tekivät hevoset, jotka on koulutettu kaikkeen paitsi pidättä- rn ään luonnolliset tarpeensa. Ja johtuipa se sitten jännityksestä tai normaalista luonnon laista, niin kuningatar kulkee näissä tilaisuuksissa aina lantarneressä, kun kaartin hevoset eivät paremmasta ymmärrä vaan kylvävät ulostuksiaan reitin varrelle ...

Tätä lakia ei päästy pakoon kunin- kaallisten häidenkään aikana. Mutta ne jotka katselivat televisiota huomasi- vat että tuo hevosenlanta ei ollut tum- manruskeaa, ei kiiltävää eikä kirjavaa, vaan se näytti aina ja joka paikassa pastellinväriseltä, beigen ja keltaisen vivahteiselta· ja aivan valonvaalealta, niin ettei huomio kovinkaan kiintynyt siihen ja se sulautui hyvin naisten hem- peänvärisiin vaatteisiin. Sitten sanottiin (mutta se oli kyllä helppo arvatakin)

16

että kuninkaallisia hevosia oli viikon ajan ruokittu vartavasten tehdyillä pillereillä, jotta niiden lantaan . tulisi televisioon sopiva väri. Mitään ei pitänyt jättää sattuman varaan. _Televisiokuvaus hallitsi kaikkea."

Tämän esimerkkitapauksen todistusvoima on samaan aikaan kiistaton ja rajallinen, siitä ei voida tehdä perustavanlaatuisia yleistyksiä journalistisen ja muun todellisuuden suhteesta.

On korkea aika vihdoin esittää kriittinen vastasana myös Sosiolo- gia-lehden ns. mediakratia-numerol- le (1/1985). Siihen on tilattu julki- suuden rakennemuutoksia koskevia puheenvuoroja kahdeksalta eteväksi tunnetulta sosiologilta, joista kuitenkin vain K. Pietilällä on omakohtaiseen tutkimustyöhön perustuva suhde journalismiin ja muuhun joukkotiedotukseen.

Lähinnä monet heistä tuntuvat pohjanneen esityksensä ulkomaiseen kirjallisuuteen ja siitäkin vain tietyntyyppiseen, sellaiseen jonka perusideat miellyttävät heitä.

Yksikään ei edes maininnut suoma- laista perusteosta Konstari-Takala ( 1982), joka pureutuu järjestelmälli- seen, rakenteelliseen todellisuuden salaamiseen. Sen sijaan pohdiskelu- jen yksi valtavirta ehkä huipentui Rahkosen ( 1985, 1 0) Gilles Deleuze -lainaukseen, jonka mukaan "joukko- tiedotuksen tarvitsee yhä vähemmän viitata ulkoisiin tapahtumiin, koska se voi luoda ne itse".

Haluamme korostaa että "jour- nalistisen todellisuuden konstruoimi- nen" on vain yksi puoli totuutta.

Sen rinnalla tai pikemminkin vasta- painoksi asettuu journalististen diskurssien 'takana' olevien ilmiöi- den ehkä yhä kasvava salailu:

salaisen diplomatian lisääntyminen valtioiden välisissä suhteissa, suljetuissa kabineteissa tapahtuva poliittisten päätösten valmistelu,

yksityisten yritysten salailupolitii- kasta puhumattakaan. Salailun rinnalla on muistettava järjestel- mällinen manipulaatio eli harhaan- johtaminen, jonka ilmenemismuotoja

"todellisuuden konstruoimisen"

lisäksi ovat julkistamisen ja salailun tarkoitushakuinen ja taitava vuorot- telu ja yhdistäminen, harhaanjohta- van informaation julkisuuteen päästäminen ja joissakin tapauksissa ilmeinen valehtelu. Kaikessa tässä olisi modernille journalismin tutki- mukselle kohteita.

Econ hevosenlanta-esimerkin vastapainoksi tarjoamme Tsherno- bylin ydinvoimalaonnettomuus-esi- merkkiä. Sitä ja sen saamaa julki- suutta koskevassa keskustelussa ei havaintojemme mukaan ole ollut tapana kiistää, etteikö tuo onnettomuus olisi tapahtunut kaik- kien ajateltavissa olevien journalis- tisten diskurssien 'takana', mate- riaan palautuvassa todellisuudessa.

Kukaan ei myöskään liene väittä- nyt, että tuo tapaus olisi ollut

"konstruoitua journalistista todelli- suutta" eli julkisuutta varten tehty. Olisi vaikea perustella sitä hypoteesia että neuvostoliitto- laiset itse olisivat tahallaan tuotta- neet tuon onnettomuuden - miksi?

Mutta myöskään ei ole väitetty, että esim. yhdysvaltalaiset olisivat sabotaashin muodossa aiheuttaneet sen saattaakseen Neuvostoliiton huonoon huutoon.

Tietenkin Tshernobylin onnetto- muuteen liittyi sekä salailua että julkisuuden tuottamista, kumpaakin ilmeisen mutkikkaalla ja siksi kiintoisalla tavalla. Se ei kuiten- kaan muuta edellä sanottua, ts.

Tshernobylia ei voida liuottaa d. k 1s ursse1 1mme. "h" 11

Jos hevosenlanta kelpaa yhden- suuntaiseksi paradigmaattiseksi esimerkiksi journalistisen todelli- suuden luonteesta, Tshernobyl

on toisensuuntainen paradigmaattl- nen esimerkki.

Ontologisesti Tshernobyliin verrattavia tapauksia on helppo löytää kosolti. Niitä on käsitelty jopa tässä lehdessä: esim. Saari (1985) teki selvän eron Falklandin sodan itsensä ja sitä koskevan journalismin välillä liuottamatta sotaa diskursseiksi.

Esimerkki: talousrikollisuus

. Nyt on aika kysyä, mitä sitten voidaan tarkoittaa puheella journa- lismista merkitysten tuottajana.

Ensiksi: merkityksistä on järke- vää puhua niin sisään- kuin ulos- koodauksen tasolla, mutta sen olemme edellä jo todenneetkin. Sisään- ja uloskoodausten suhde on mutkikas, mutta sitä tutkittaes- sa tuskin voidaan sivuuttaa V. Pietilän (1982, 11) sanoja: "Toisin kuih tavanomaisesti ajatellaan 'vastaanottaja' on aina tuottaja. Tosin hän tuottaa useimmiten enemmän tai vähemmän jäljentä- västi, jäljitellen". (korostukset VP:n). Ts. uloskoodaukset eivät ole riippumattomia sisäänkoodauk- sista.

Toiseksi: voidaan kysyä paneeka puhe journalismista merkitysten tuottajana kaikki journalismin ja yleensä joukkotiedotuksen vaiku- tuksia koskevat teoriat viralta. Näin ei mielestämme ole, vaan puhe merkityksistä on uusi - ja kuten sanottu, varmaan hedelmälli- nen - näkökulma vaikutusten prob- lematiikkaan. Uusi näkökulma se on siinä

avulla voidaan toisemmin ja min kaikkia vaikutuksia.

mielessä, että sen inventoida määrätie- rikkaammin journalis- ajateltavissa olevia Mutta silti kysymme vaikutuksia koskevan puheen ja merkityksiä koskevan puheen suhdetta. Onko

(9)

synnyn ja ankkuroitumisen osaksi kaikkien ihmisten arkitodellisuutta luoneen "kokonaan uudenlaiser.

julkisuuden": "Nykyään asioita sanotaan ja tehdään yhä enemmän tätä julkisuutta varten". (korostus PH:n ja IT::o).

Kun asia muotoillaan näin maltillisesti, sitä vastaan onkin vaikea väittää. Mutta se muuttuu toiseksi, jos "todellisuuden tekemi- nen julkisuutta varten", "journalisti- sen todellisuuden konstruoiminen"

tms. ilmiö absolutisoidaan.

Kun Umberto Econ henkevä ja perusluonteeltaan myös pinnalli- nen kirja Matka arkielämän epäto- dellisuuteen (Eco 1985) ilmestyi, aloimme odottaa että yksi sen hupaisista esimerkeistä alkaa tieteellisessä keskustelussa toimia argumenttina journalistisen ja muun todellisuuden yhteensulautu- misen puolesta. Näin on käynytkin;

aina silloin tällöin olemme saaneet lukea eri artikkeleista seuraavan sitaatin (emt., 181-182):

"Olin sattunut henkilökohtaisesti näke- mään useita lontoolaisia seremonioita, muun muassa Trooping the Colours, jossa kaikkein epämiellyttävimmän vaikutelman tekivät hevoset, jotka on koulutettu kaikkeen paitsi pidättä- rn ään luonnolliset tarpeensa. Ja johtuipa se sitten jännityksestä tai normaalista luonnon laista, niin kuningatar kulkee näissä tilaisuuksissa aina lantarneressä, kun kaartin hevoset eivät paremmasta ymmärrä vaan kylvävät ulostuksiaan reitin varrelle ...

Tätä lakia ei päästy pakoon kunin- kaallisten häidenkään aikana. Mutta ne jotka katselivat televisiota huomasi- vat että tuo hevosenlanta ei ollut tum- manruskeaa, ei kiiltävää eikä kirjavaa, vaan se näytti aina ja joka paikassa pastellinväriseltä, beigen ja keltaisen vivahteiselta· ja aivan valonvaalealta, niin ettei huomio kovinkaan kiintynyt siihen ja se sulautui hyvin naisten hem- peänvärisiin vaatteisiin. Sitten sanottiin (mutta se oli kyllä helppo arvatakin)

16

että kuninkaallisia hevosia oli viikon ajan ruokittu vartavasten tehdyillä pillereillä, jotta niiden lantaan . tulisi televisioon sopiva väri. Mitään ei pitänyt jättää sattuman varaan. _Televisiokuvaus hallitsi kaikkea."

Tämän esimerkkitapauksen todistusvoima on samaan aikaan kiistaton ja rajallinen, siitä ei voida tehdä perustavanlaatuisia yleistyksiä journalistisen ja muun todellisuuden suhteesta.

On korkea aika vihdoin esittää kriittinen vastasana myös Sosiolo- gia-lehden ns. mediakratia-numerol- le (1/1985). Siihen on tilattu julki- suuden rakennemuutoksia koskevia puheenvuoroja kahdeksalta eteväksi tunnetulta sosiologilta, joista kuitenkin vain K. Pietilällä on omakohtaiseen tutkimustyöhön perustuva suhde journalismiin ja muuhun joukkotiedotukseen.

Lähinnä monet heistä tuntuvat pohjanneen esityksensä ulkomaiseen kirjallisuuteen ja siitäkin vain tietyntyyppiseen, sellaiseen jonka perusideat miellyttävät heitä.

Yksikään ei edes maininnut suoma- laista perusteosta Konstari-Takala ( 1982), joka pureutuu järjestelmälli- seen, rakenteelliseen todellisuuden salaamiseen. Sen sijaan pohdiskelu- jen yksi valtavirta ehkä huipentui Rahkosen ( 1985, 1 0) Gilles Deleuze -lainaukseen, jonka mukaan "joukko- tiedotuksen tarvitsee yhä vähemmän viitata ulkoisiin tapahtumiin, koska se voi luoda ne itse".

Haluamme korostaa että "jour- nalistisen todellisuuden konstruoimi- nen" on vain yksi puoli totuutta.

Sen rinnalla tai pikemminkin vasta- painoksi asettuu journalististen diskurssien 'takana' olevien ilmiöi- den ehkä yhä kasvava salailu:

salaisen diplomatian lisääntyminen valtioiden välisissä suhteissa, suljetuissa kabineteissa tapahtuva poliittisten päätösten valmistelu,

yksityisten yritysten salailupolitii- kasta puhumattakaan. Salailun rinnalla on muistettava järjestel- mällinen manipulaatio eli harhaan- johtaminen, jonka ilmenemismuotoja

"todellisuuden konstruoimisen"

lisäksi ovat julkistamisen ja salailun tarkoitushakuinen ja taitava vuorot- telu ja yhdistäminen, harhaanjohta- van informaation julkisuuteen päästäminen ja joissakin tapauksissa ilmeinen valehtelu. Kaikessa tässä olisi modernille journalismin tutki- mukselle kohteita.

Econ hevosenlanta-esimerkin vastapainoksi tarjoamme Tsherno- bylin ydinvoimalaonnettomuus-esi- merkkiä. Sitä ja sen saamaa julki- suutta koskevassa keskustelussa ei havaintojemme mukaan ole ollut tapana kiistää, etteikö tuo onnettomuus olisi tapahtunut kaik- kien ajateltavissa olevien journalis- tisten diskurssien 'takana', mate- riaan palautuvassa todellisuudessa.

Kukaan ei myöskään liene väittä- nyt, että tuo tapaus olisi ollut

"konstruoitua journalistista todelli- suutta" eli julkisuutta varten tehty. Olisi vaikea perustella sitä hypoteesia että neuvostoliitto- laiset itse olisivat tahallaan tuotta- neet tuon onnettomuuden - miksi?

Mutta myöskään ei ole väitetty, että esim. yhdysvaltalaiset olisivat sabotaashin muodossa aiheuttaneet sen saattaakseen Neuvostoliiton huonoon huutoon.

Tietenkin Tshernobylin onnetto- muuteen liittyi sekä salailua että julkisuuden tuottamista, kumpaakin ilmeisen mutkikkaalla ja siksi kiintoisalla tavalla. Se ei kuiten- kaan muuta edellä sanottua, ts.

Tshernobylia ei voida liuottaa d. k 1s ursse1 1mme. "h" 11

Jos hevosenlanta kelpaa yhden- suuntaiseksi paradigmaattiseksi esimerkiksi journalistisen todelli- suuden luonteesta, Tshernobyl

on toisensuuntainen paradigmaattl- nen esimerkki.

Ontologisesti Tshernobyliin verrattavia tapauksia on helppo löytää kosolti. Niitä on käsitelty jopa tässä lehdessä: esim. Saari (1985) teki selvän eron Falklandin sodan itsensä ja sitä koskevan journalismin välillä liuottamatta sotaa diskursseiksi.

Esimerkki:

talousrikollisuus

. Nyt on aika kysyä, mitä sitten voidaan tarkoittaa puheella journa- lismista merkitysten tuottajana.

Ensiksi: merkityksistä on järke- vää puhua niin sisään- kuin ulos- koodauksen tasolla, mutta sen olemme edellä jo todenneetkin.

Sisään- ja uloskoodausten suhde on mutkikas, mutta sitä tutkittaes- sa tuskin voidaan sivuuttaa V.

Pietilän (1982, 11) sanoja: "Toisin kuih tavanomaisesti ajatellaan 'vastaanottaja' on aina tuottaja.

Tosin hän tuottaa useimmiten enemmän tai vähemmän jäljentä- västi, jäljitellen". (korostukset VP:n). Ts. uloskoodaukset eivät ole riippumattomia sisäänkoodauk- sista.

Toiseksi: voidaan kysyä paneeka puhe journalismista merkitysten tuottajana kaikki journalismin ja yleensä joukkotiedotuksen vaiku- tuksia koskevat teoriat viralta.

Näin ei mielestämme ole, vaan puhe merkityksistä on uusi - ja kuten sanottu, varmaan hedelmälli- nen - näkökulma vaikutusten prob- lematiikkaan. Uusi näkökulma se on siinä

avulla voidaan toisemmin ja min kaikkia vaikutuksia.

mielessä, että sen inventoida määrätie- rikkaammin journalis- ajateltavissa olevia Mutta silti kysymme vaikutuksia koskevan puheen ja merkityksiä koskevan puheen suhdetta. Onko

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Voidaanko aineen peruspalikoita enää pitää erillisinä Demokritoksen tarkoittamassa mielessä, niin että atomien välillä ei ole muita relaatioita kuin niiden välillä

Olemme otaksuttavasti kaikki nykyisin yhtä mieltä siitä, että tämä teoria on perusteellisesti väärä , sekä siinä mielessä, että se perustuu vääriin maailman todellisuutta

Olennainen seikka, joka osoittaa Seppäsen olevan väärässä asiansa ydintä myöten, on se muustakin kuin vallan kielestä tuttu ilmiö, että eufemismit (= kaunistelevat ilmaukset)

Rekrytointi toki tapahtuisi yleensä muutoinkin, mutta veronmaksajien panostuksella ja työviranomaisen mukanaololla varmistetaan se, että rekrytoidaan työttömiä eikä

Empiiris-analyyttisen tutkimuskäytännön läpimurtoon siis liittyy kasvatussosiologian (sociology of education, Erziehungssoziologie) kehitys erityissosiologiana,

Tiedotustutkimuksen kehittyminen Suomessa 1960-luvulta lähtien voidaan suureksi osaksi yhdistää erilaisiin yhteiskunnallisiin radikaa- leihin liikkeisiin, jotka pyrkivät

Samalla tavalla kuin fyysinen, psyyk- kinen ja sosiaalinen todellisuus myös luonnollisen kielen lopullinen todellisuus aina ihmiselle tuntemattomaksi ja sala- peräiseksi..

Kalliin ja arvokkaan merkitykset ovat siten lahella toisiaan, mutta niiden keskeinen ero on silti selva: voimme tava- ta taidenayttelyssa vanhan taulun, joka on hyvin