• Ei tuloksia

Kuolema ilmoittaa lehdessä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuolema ilmoittaa lehdessä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

2/2014 niin & näin 143

kirjat

K

un tasoa lasketaan riittä-

västi, laadun taju häviää. Silloin tulee kiusaus selvitä tilanteesta laskemalla tasoa entisestään. Chris- topher Hitchensin Kuolevaisuus alkaa Hitchensin päätoi- mittaja Graydon Carterin kehuvilla muisteloilla ja päättyy Hitchensin puoliso Carol Bluen kehuviin muis- teloihin. Kustantaja tuntuu ajatelleen, ettei Hitchensin teksti pysy pystyssä omin avuin. Kustantaja on ajatellut aivan oikein, mutta se on ratkaissut ongelman panemalla pönkiksi lisää lahoa.

Kirjan pääosa muodostuu Hit- chensin syöpäpotilasaikanaan Vanity Fair -lehteen kirjoittamista teks- teistä. Ne osoittavat, että journa- lismin ja kirjallisuuden kuilu on suuri. Liian suuri. Lehtikirjoittajalla on vastuksinaan kiire ja kangistavat rutiinit, ja kun lehtitekstit kootaan yhteen, kiireessä kirjoitettu paljastuu kiireessä ajatelluksi. Tilapääteksti ei muuksi muutu vaikka siinä olisi kovat kannet ja Gustave Dorén ku- vitus.

Eikä Hitchensilla ole edes Dorén kuvitusta. Kolumnismi saattaa tätä nykyä olla kirjoittamisen valtalaji, mutta kuningaslaji se ei ole.

Kuoleman kielissä

Pääsyy Hitchensin kolumnien jul- kaisemiseen kirjana on hänen mai- neensa. Tämä ei ole kyynisyyttä:

kirjoittajana Hitchens on sujuva- kynäinen lehtimies, ajattelijana yk- sitotinen oikeassaolija. Ainoastaan hänen hahmonsa tunnettuus erottaa hänen terminaalisepitelmänsä niistä, joita nimettömät syöpään kuolleet ovat ehkä pöytälaatikkoon kirjoit- taneet. Lausetta, tyyliä, hänellä ei ole.

Syynä lienee se, ettei hän ymmärrä, mitä kirjoittaminen on. ”Kun myö- hemmin opetin kirjoittamista, tapasin aloittaa kurssini toteamalla että kuka tahansa joka osaa puhua osaa myös kirjoittaa”, hän valaisee (68). Hän kertoo neuvoneensa kuulijoitaan lu- kemaan kirjoittamansa ääneen.

Mutta jo puheen rytmi on eri kuin kirjoituksen. Kirjoituksella, silloin kun se ei ole pelkkää ääneen lausuttavaksi tarkoitetun muistiin- merkitsemistä, ei ole mitään teke- mistä puhumisen kanssa. Kun kir- joitus muutetaan puheen alalajiksi, se henkilöidään. Se lakkaa olemasta kirjoitusta, sillä kirjoitus ei ole henki- lökohtaista. Siinä ei ole mitään omaa.

Hitchensin kirjoituskäsitys kielii siitä, että kirjoittajan persoonasta on tullut tärkeämpi asia kuin se, mitä hän kirjoittaa, vaikka jo ”kirjoittajan persoonan” pitäisi olla käsitteellinen ristiriita. Kirjoitus saattaa olla jul- kista, mutta sillä ei ole persoonaa.

Kirjoitus muistuttaa kuolemaa. Hit- chensin kirjassa kieli ja kuolema hahmottuvatkin kirjoittavan sub- jektin vihollisiksi, sillä niillä on valta ja voima panna tuo subjekti ensin puhumaan ja olemaan väärin, sitten lopullisesti pois viralta. Hitchens on yksilö, joka pitää omastaan kiinni, mutta ihmisyksilön tragedia on siinä, ettei taistelu todellisuutta vastaan ole hankkeista onnistumiskelpoisin.

Subjektin saattohoito

Kuolema on paras subjektikriitikko, sillä se panee yksilön mielivallalle rajat. Siksi tappava sairaus näyttäytyy Hitchensille vieraana, toisena: hä- nelle syöpä on ”muukalainen”, joka ohjailee ”sotatoimia” (20), syöpä

”sotii” (46) häntä vastaan, ja hän kehottaa tenäämään lääketieteellistä apua vastustavia ”uskonnollisia se- kopäitä”, jotta itse kukin voisi ottaa osaa ”’sotaan’ syövän voittamiseksi, kuten myös muidenkin kamalien sai-

rauksien” (54). Kun Hitchens kertoo

”kamppailusta” kuntonsa huonone- mista vastaan, hän sanoo, että hän olisi ”pettänyt itse[nsä] ja antanut periksi” (86) ilman vaimoaan ja ystäviä. Hän tietää sodan vertaus- kuvan klišeeksi, mutta toisaalta hän myöntää rakastavansa sitä, vaikkei voimattomuudessaan tunnekaan it- seään taistelijaksi. Hän haluaa panna syövälle ”hanttiin” (25).

Kysymys ei ole siitä, ettei po- tilaan mielialalla olisi omaa liiku- tustaan sairauden etenemiselle. Ky- symys on siitä, miten vaikeaa kuole- vaisuus yksilösubjektille on. Ihmisen kehkeytyminen yksilöksi merkitsee kuoleman kieltämistä. Minuus ku- vitellaan pysyväksi, ja niin minuus kieltäytyy hyväksymästä, että viime kädessä kaikki on yhtä molekyy- limassaa, joka ei inhimillisiä sub- jekteja tunne eikä tunnusta. Näin on ymmärrettävää, että vielä kuoleman edessä Hitchens tekee parhaansa py- syäkseen omana itsenään, pestäkseen kätensä mahdollisista ei-suotavista muutoksista, joita sairaus saattaa hä- nessä aiheuttaa. Uskontokriitikkona hän tekee kuolemastaankin uskonto- kritiikkiä: ”Kauhistuneena, puoliksi tajuttomana imbesillinä saattaisin jopa päivän päättyessä huutaa pappia apuun, mutta nyt vielä ollessani sel- väjärkinen teen täten tiettäväksi, että tuo itseään nöyryyttävä olento en itse asiassa olisi ’minä’” (30).

Hitchens on sinänsä oikeassa, ja hänen fyysisen tilansa vuoksi käy järkeen, ettei hän pohdi, mikä tuo minä on ja miksi tuo minä on tärkeä. Vastaus kuuluu, ettei minä ole tärkeä. Se vain kuvittelee itsensä tärkeäksi. Tämän tähden Hitchens ei koskaan pääse kirjan nimessä lu- vattuun kuolevaisuuteen: kuolema ei ole Christopher Hitchens -nimisen yksilön asia, se ei ole kenenkään yk- silön asia. Se on yksilön ulkopuolella ja siksi yksilö ei voi siitä kirjoittaa.

Yksilön ei pitäisi edes yrittää.

Tapani Kilpeläinen

Kuolema ilmoittaa lehdessä

Christopher Hitchens, Kuolevaisuus (Mortality, 2012). Suom. Hannu Poutiainen.

Basam Books, Helsinki 2013. 127 s.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kivimäki ja Tuomisto muistuttavat jo teoksen alussa, että menneisyyden tapahtumat välittyvät jälkipolville kunkin kirjoittajan (ja lukijan) tulkinnan, viitseliäisyyden ja

Anne Nevgi luonnehtii kyllä hyvin opiskelijan tieteellisen ajattelun ja asiantuntijaksi kehittymisen vaiheita, jotka ovat likeisessä yhte- ydessä informaatiolukutaidon

Puuro- sen (2007, 116) mukaan etnografinen tutkimus voidaan ymmärtää kertomukseksi, jossa kuvataan tutkittava ilmiö siten, että lukija voi sen perusteella saada riittävän

Työpäiväkirjan analysointi kertoo, että olen siirtymätilan aikana hakenut virikkeitä kirjoittajan päivärutiineihin, ta- paan kirjoittaa ja miettinyt kiinnostavia aiheita.. Samalla

Pastissin tekemisen yllättävä tai epävarma lopputulos oli sekä myönteistä että kielteistä: itsel- leni yllättävän tekstin kirjoittaminen ilahdutti ja kiinnosti, mutta

Kumpikin tilanne johtaa tavallaan itse-tuhoon, koska halutessaan olla jotain muuta kuin oma itsensä ih- minen haluaa oikeastaan oman it- sensä lakkaamista, ja kun

Aristoteles tiivistää tämän singulaarin kysymisen ja universaalin välisen suhteen nousin käsitteeseensä, nousin, joka on ”toisenlaista” aisthesista ja joka on ainoa

Tekstiä kehystää kirjoittajan oma koke- mus, joka esitetään ambivalenttina; saatesa- noissaan hän kirjoittaa kuinka innostavilta ja kiihottavilta tietokoneen avaamat mahdolli-