• Ei tuloksia

Luonnontieteilijä valtiota vastaan

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Luonnontieteilijä valtiota vastaan"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

96 niin & näin 4/2009

P

jotr Kropotkin (1842–1921) oli syntype- rältään aatelinen, koulutukseltaan upseeri ja toimenkuvaltaan myös maantieteilijä. Nämä lähtökohdat, erityisesti luonnontieteiden tuntemus, värittävät hänen ajatteluaan. Po- liittiseksi teoreetikoksi hän on käytännönläheinen, alati kiinnostunut ideoidensa käytännön seuraamuksista ja en- nakkoehdoista. Hän lähestyy aiheitaan yleisinhimilliseltä kannalta, joten hänen ehdotuksensa ovat usein paljon vähemmän aikaansa ja paikkaansa sidottuja kuin monen muun 1800-lukulaisen ajattelijan.

Tervetullut suomennosvalikoima, laajahko kokoelma avaintekstejä, joista suurta osaa ei ole ollut aiemmin saa- tavilla suomenkielisinä, alkaa esityksellä ”Nykyaikainen tiede ja anarkismi” (1901). Kropotkin käy läpi sosialismin ja anarkismin historiaa pyrkien argumentoimaan, että hänen versionsa anarkismista on perustaltaan luonnontie- teistä kumpuava yhteiskuntamalli. Tieteellistävä pyrintö uhkaa häivyttää kehittelyn poliittisuuden. Vähemmästäkin nykylukijan sisäinen hannaharendt suivaantuu. Toisaalta Kropotkinin positivistinen asenne voi virkistää umpi- teoreettiseen nykyvasemmistolaisuuteen tuskastunutta.

Tiedemiestaustan perua on biologinen ihmiskuva, joka korostuu pitkässä esseessä ”Anarkistinen moraali” (1892).

Ihmisen moraalin pohjana ovat eläinkunnassakin ilme- nevät käyttäytymistä säätelevät periaatteet, jotka tukevat lajien evoluutiota. Yhteisöllinen käyttäytyminen pikem- minkin auttaa kuin haittaa populaatioita eloonjäämistais- telussa. Kropotkin tarjoilee esimerkkejä niin muurahaisten kuin varpustenkin maailmasta: ”Hyvällä ja pahalla ei siten ole käsitteinä mitään tekemistä uskonnon tai mystisen omantunnon kanssa. Kyse on eläinlajien luonnollisista tar- peista. Ja kun uskontojen perustajat, filosofit ja moralistit puhuvat meille jumalallisista tai metafyysisistä ilmiöistään, he ainoastaan muotoilevat uudelle kielelle sen, mitä jo- kainen muurahainen ja varpunen ilmaisee käytännössä omassa pienessä yhteisössään.” (142)

Teksti käy lennokkaaksi tuoden jostain syystä mieleen F. E. Sillanpään ja Fr. Nietzschen: ’Mitä merkitsee se, jos yksi tai toinen kaatuu taistelussa! Mahla nousee silti. Sillä nuorille elämä tarkoittaa kukoistamista seurauksista huoli- matta!’(166–167) Viihdyttävästä tyylivaihtelusta suomen- tajalla on sattuvaa sanottavaa johdantotekstissään: ’Joitakin lukijoita saattaa rasittaa Kropotkinin loppua kohden hur- miolliseksi yltyvä, julistava tyyli. Mutta jos he nostavat kat- seensa kirjasta ja havaitsevat, mitä kaikkialla ympärillämme

edelleenkin tapahtuu, he tajuavat kyllä, että elämän todel- linen rasittavuus aiheutuu jostain aivan muusta.’ (128)

Kropotkinia on aiheellisesti ylistetty siitä, että hän kiinnittää huomionsa käytännöllisiin asioihin, kuten anar- kistisen yhteiselämisen pulmiin, ja ennen kaikkea talou- teen. Hänen teoriansa eivät sanan varsinaisessa mielessä ole utopioita vaan ratkaisuehdotuksia. Asia erikseen on se, pidetäänkö niitä uskottavina vai ei. Kokoelman loppu- osaan onkin koottu joitakin tekstejä, joissa Kropotkin kä- sittelee yksittäisiä käytännön elämän aiheita, kuten ”Pieni- muotoiset kommuunikokeilut ja miksi ne epäonnistuvat”

(1895). Samaan kastiin lukeutuu kirjoitus ”Vastaväitteitä”, jossa tarkastellaan yhä ajankohtaisia aiheita vapaaehtoisen työn tuottavuudesta alkaen.

Valikoima rytmittyy liikkeeksi yleisestä ja teoreettisesta yksittäiseen ja maanpäälliseen. Täsmäkatsauksia voisi olla enemmänkin, niissä kun Kropotkin parhaiten onnistuu.

Nyt ei vältytä toisteisuudelta, kun runollinen ”Anarkismi:

sen filosofia ja ihanteet” (1896) kertaa avausesseen kehit- telyt.

Suomennostyön Juha Kulmala on nähdäkseni hoitanut mallikkaasti. Teksti on sujuvaa ja ymmärrettävää, sanasto monipuolista – jopa lempiverbini ”häälyä” löytyy – ja lau- serakenteetkin kaiken kaikkiaan selvää suomea. Kirjoitus- ja painovirheitä on jonkin verran, ei häiritsevästi. Sen sijaan isojen alkukirjainten vilinä rasittaa. Mukana on sel- laisia hirviöitä kuin ”Pariisin Kommuuni”, ”Caesarismi”,

”Kategorinen Imperatiivi” ja ”Suuri Kommunistinen Perhe”. Ehkä kääntäjä on tavoitellut jonkinlaista anarkis- tista ortografiaa, mutta ratkaisut näyttävät yksinomaan anglismeilta.

Kulmala ansioituu perusteellisessa Kropotkin-elämä- kerrassa ja kuhunkin kirjoitukseen johdattelevissa esipu- heissa. Biografiaa lukee paikoitellen kuin jännityskerto- musta, eikä informatiivisuus jännitystä vähennä. Introt selvittelevät tekstuaalisia syntyhistorioita ja kontekstiin asettumisia. Voi kysyä, ovatko Kulmalan omat näkemykset Kropotkinin ajatusten nykypäivän relevanssista (erit. 171) tarpeellisia, mutta minua ne eivät vaivanneet.

Kirjan fyysinen asu ei korjaa korkeita pisteitä. Kal- taiseni bibliofascistin mielestä nide on massaltaan liian kevyt, kuin valmiiksi alelaariestetiikkaan sovitettu. Sääli, sillä Kropotkin on suositeltavaa luettavaa, vaikka ei it- seään anarkistina tai edes vasemmistolaisena pitäisikään.

Yleissivistys on nykyään aliarvostettu hyve.

Antti Virnes

Luonnontieteilijä valtiota vastaan

Pjotr Kropotkin, Kapinahenki – Kirjoituksia anarkismista. Toim. & suom. Juha Kulmala.

Savukeidas, Turku 2009. 352 s.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

348 Tosin on muistettava, että eettisen toimikunnan jäsenent toimivat virkavastuulla, ja ovat näin ollen sidottuja heitä ohjaavaan lainsäädäntöön ja muun muassa

dessaan esiin ansiokkaasti, että monen alan kannalta suotuisa 1860­luku ei ollut suopea

Jo kirjan otsikko vihjaa siihen, et- tä etiikka on paljon vaikeampi ja moniselitteisempi asia kuin val- mis käsitys olettaa.. Moniselittei- syys taas kumpuaa eksistentialis-

Emme edelleenkään voi tietää muuta kuin että kissa on kuollut tai elävä tietyllä todennäköisyydellä. Mutta kvanttifysiikan paradoksien kenties järjenvastaisin

Juha-Matti Aronen: Paljon enemmänkin kuin tanssia yleisölle.. Elore 2/2013

Moninainen hallinnon tutkimus on tuottanut erityisesti sähköisyyden, organisaatioiden, palveluiden, henkilöstön, kompleksisuuden sekä johtami- sen viimeaikaisten teemojen

Toimiessaan Tampereen yliopiston kirjastotieteen ja informatiikan laitoksen johtajana Marjatta Okko osoitti usein olevansa aikaansa edellä ja joutui joskus myös

Akus- tiikkaa voidaan helposti muun- nella, joten tämä antaa mahdolli- suuden myös onnistuneille teat- teri- ja konserttiesityksille.. Paljon tarvitaan kuitenkin