• Ei tuloksia

Kuva-analyysista kuvien käytön analysoimiseen näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuva-analyysista kuvien käytön analysoimiseen näkymä"

Copied!
7
0
0

Kokoteksti

(1)

kirjallisuutta

KUVA-ANALYYSISTA KUVIEN KÄYTÖN ANALYSOIMISEEN

Theo van Leeuwen & Carey Jewitt (toim.) Handbook of visual analysis. London: Sage 2001. 210 s. ISBN 0-7619-6477-0.

A

ikaamme luonnehditaan visuaalisen kulttuurin aikakaudeksi, jota leimaa jatkuva kuvahyöky. Lingvistitkin ovat vii- me vuosina huomanneet välttämättömäksi analysoida myös kuvia rajattuaan ne aiem- min esimerkiksi tekstiaineistoista tarkaste- lun ulkopuolelle. Mutta kuinka lähestyä ku- via: kannattaako kuvaa verrata verbaalikie- leen vai etsiä kuvan omaa »kieltä»? Entä miten analysoida kuvien käyttöä erilaisten toimintojen yhteydessä?

Avuksi näiden kysymysten kanssa kamppailevien tutkijoille on ilmestynyt THEOVAN LEEUWENIN ja CAREY JEWITTIN toi- mittama artikkelikokoelma Handbook of visual analysis. Johdannossa toimittajat määrittelevät käsikirjansa kohderyhmäksi

»tutkijat, jotka tarkastelevat yhteiskunnal- lisesti merkittävien aiheiden kuvallista esit- tämistä». Kussakin artikkelissa tehdään tutuksi jokin analyysimenetelmä tai tutki- muksen näkökulma sekä teorian että käy- tännön kannalta. Teoksen on tarkoitus tar- jota niin yksityiskohtaisia esimerkkejä, että näiden avulla lukijat todella pystyvät sovel- tamaan esiteltyjä analyysimenetelmiä.

Kirja koostuu yhdeksästä luvusta, jot- ka johdantoa lukuun ottamatta ovat itsenäi- siä artikkeleita. Alkupuolen luvuissa esitel- lään sisällönanalyysia kuvien tutkimukses-

sa, visuaalista antropologiaa sekä visuaali- sen kulttuurin tutkimusta. Esimerkkiaineis- toina näissä luvuissa on aikakauslehtien kansikuvia, valokuvia ja videonauhoja.

Seuraavaksi suhteutetaan toisiinsa ikono- grafiaa ja barthesilaista kuvan semiotiikkaa;

esimerkkiaineisto ulottuu keskiaikaisista maalauksista oman aikamme mainosku- viin. Tämän jälkeen tarkastellaan piirrosten käyttöä psykoanalyysissa. Kirjan kolmes- ta viimeisestä luvusta kaksi esittelee ja so- veltaa Michael Hallidayn ajatuksiin pohjau- tuvaa sosiosemioottista teoriaa. Toisessa tarkastelun kohteena ovat esitteet, toisessa dokumenttielokuva. Näiden väliin jää etno- metodologiaa ja keskustelunanalyysia esit- televä luku, jossa kuvia ja niiden käyttöä tarkastellaan monipuolisesti arkeologien piirtämistä kartoista aina videonauhan käyt- töön oikeudessa.

KUVA KONTEKSTISSAAN

Sisällönanalyysi on perinteisesti ollut eri- tyisesti joukkoviestinnän tutkijoiden suo- siossa. PHILIP BELL esittelee artikkelissaan (luku 2) sisällönanalyysin käyttöä kuvien tutkimuksessa. Hän käy askel askelelta läpi analyysin vaiheet aineiston rajaamisesta ja tutkimuskysymysten muotoilusta sekä

(2)

muuttujien ja niiden arvojen määrittelystä aina tutkimuksen reliabiliteetin ja validitee- tin määrittämiseen. Selkeiden ohjeiden avulla kvantitatiiviseen analyysiin tottuma- tonkin lukija uskaltaisi ryhtyä laskemaan mediasisältöjä. Pelkkä muuttujien arvojen laskeskelu ei kuitenkaan riitä, vaan sisällön- analyysi edellyttää vertailevaa tutkimusase- telmaa; omassa esimerkissään Bell vertaa naistenlehden eri vuosikymmeniltä olevia kansikuvia. Sisällönanalyysi on käyttökel- poinen menetelmä aina, kun on mahdollis- ta määrittää selvärajaiset muuttujat ja niil- le arvot: siinä missä joku haluaa mitata eri osa-aineistoista kuvakokoja ja verrata mus- tavalkoisten ja värikuvien osuutta, toinen taas voi tarkata sitä, minkälaisissa rooleis- sa miehet ja naiset esiintyvät mainoskuvis- sa.

Bell huomauttaa, että paljous ei välttä- mättä merkitse tärkeyttä: sanomalehden lukija voi antaa rauhassa katseensa lipua

»mediakliseiksi» muodostuneiden passiku- vien ja maalia juhlivien pelaajien kautta kohti harvinaisempia ja siksi pysähdyttäviä kuvia. Toisaalta jonkin aiheen tai näkökul- man puuttuminen aineistosta voi sekin ker- toa paljon. Bell korostaakin, että sisällön- analyysi ei yksinään riitä osoittamaan, mitä ja miten media kertoo. Laajan aineiston si- sällönanalyysin jälkeen hän suosittelee seu- raavaksi vaiheeksi tyypillisten tai aineistos- ta esiin nousevien tapausten kvalitatiivista analyysia esimerkiksi semiotiikan menetel- min.

Kulttuurintutkimuksen piirissä on viime vuosina voimistunut visuaaliseen kulttuu- riin keskittyvä suuntaus (suomalaisesta tut- kimuksesta ks. esim. Seppänen 2001a, 2001b). Myös Handbook of visual analysis tarjoaa katsauksen visuaalisen kulttuurin tutkimukseen. MARTIN LISTER ja LIZ WELLS

keskittyvät artikkelissaan (luku 4) valoku- vaan. He hahmottavat kulttuurintutkimuk- sen monitieteiseksi kentäksi, jolla ei ole

yhtä omaa metodia mutta joka tarjoaa jou- kon kysymyksiä esitettäväksi yksittäisille kuville. Näin ollen artikkeli sopii malliksi siitä, miten kirjan erilaisia näkökulmia ku- vaan voi yhdistää.

Listerin ja Wellsin mukaan kulttuurin- tutkimukselle on ominaista pyrkimys ym- märtää kulttuurin tuottamisen ja kuluttami- sen, uskomusten ja merkitysten yhteys yh- teiskunnallisiin prosesseihin ja instituutioi- hin. Artikkelissaan he tarkastelevatkin va- lokuvien moninaisia konteksteja: Mihin tarkoitukseen ja millaisia käytänteitä nou- dattaen kuva on tehty ja julkaistu? Minkä- lainen paikka kuvaan on rakennettu katso- jalle? Mitä kuvan katsoja olettaa taide- kuvan, tienvarsimainoksen tai uutiskuvan ääressä? Mitä valokuvat voivat ilmaista so- siaalisista konventioista ja valtasuhteista?

CHARLES GOODWIN näyttää artikkelis- saan (luku 8), miten monin tavoin kuvat ja visuaalisuus ovat läsnä etnometodologises- sa keskustelunanalyysissa. Keskusteluntut- kijathan tavallisesti videoivat aineistonsa, koska he analysoivat sosiaalisten käytäntei- den dynamiikkaa, jossa nonverbaalilla vies- tinnällä on tärkeä osa. Keskustelussa katse- kontakti voi auttaa puhujaa toistamaan sa- nottavansa tai muotoilemaan sen toisin, kun hän huomaa, että puhekumppani ei ole kuullut tai ymmärtänyt. Visuaalisten ilmiöi- den analyysiin ei riitä pelkkä videon katse- lu, vaan tarvitaan tarkoituksenmukainen transkriptio.

Goodwin tuo keskustelunanalyysin vi- suaalisuuteen lisää näkökulmia. Näkemi- nen on monelle osa ammattitaitoa. Eri am- mattiryhmät harjaantuvat poimimaan yksis- tä ja samoista taulukoista ja kartoista eri tietoja sen mukaan, mikä on relevanttia heidän oman työnsä kannalta. Goodwin kuvaa, miten arkeologin ammattiin sosiaa- listuva opiskelija omaksuu »arkeologin katseen», jonka avulla hän oppii näkemään maanpinnan ja maakerrosten muutokset

(3)

tavalla, joka mahdollistaa kartan tekemisen kaivausalueesta.

Vaikuttava esimerkki asiantuntijan kat- seesta kertoo oikeudenistunnosta, jossa neljää poliisia syytettiin moottoripyöräili- jän pieksemisestä. Tilanteesta oli olemas- sa videonauha, jota todistajaksi kutsuttu poliisi analysoi. Hänen mukaansa maassa makaavan miehen hienoiset liikkeet osoit- tivat aggressiivisuutta, jonka taltuttamista oli tarpeen jatkaa neljän poliisin voimin.

Poliisit vapautettiin. Uudessa oikeuden- käynnissä syyttäjä esitti vaihtoehtoisen tul- kinnan — liikkeet olivatkin iskuista johtu- vaa tahatonta lihasten sätkintää — ja kaksi poliiseista tuomittiin.

MALCOLM COLLIERIN visuaalista antro- pologiaa esittelevä artikkeli (luku 3) on ot- teeltaan hyvin käytännönläheinen. Hän esit- tää vaiheistetun kuva-aineiston analyysi- mallin (kokonaishahmotus > luettelointi >

strukturoitu analyysi > kokonaisuuden kyt- kentä kontekstiin) ja antaa ohjeita, millai- set tunnisteet ja kontekstitiedot kuviin kan- nattaa liittää. Antropologiassa kuvatallen- teita käytetään yhteisöjen menneiden ja nykyisten elintapojen kuvaamisessa. Kuvia voidaan käyttää myös informanttien haas- tatteluissa tuettuun muisteluun, jossa van- hat valokuvat auttavat kertomaan muistoja esimerkiksi kuvissa näkyvistä työmenetel- mistä ja henkilöistä tai omista kokemuksis- ta. Collierin esimerkit ovat valokuvia Uu- den Meksikon hispanokylästä sekä videoi- ta eri etnisten ryhmien koulunkäynnistä San Franciscossa, Alaskassa ja Arizonassa.

GERTRAUD DIEM-WILLEN artikkelissa (luku 6) aiheena on piirrosten terapeuttinen käyttö lasten psykoanalyysissa. Psykoana- lyysin teoriassa katsotaan, että piirrokset pohjautuvat samoihin piilotajuisiin ensi- sijaisiin prosesseihin kuin unet. Harva ai- kuinenkaan puhuu mielikseen psyyken häi- riöistä tai perhedynamiikan vinoutumista, ja lapsella lisäksi käsitteellinen ajattelu ei

kenties vielä riitä pukemaan ongelmia sa- noiksi. Tällöin voi hyödyntää piirtämistä:

terapiaistunnoissa lapsi piirtää ja mahdol- lisesti kertoo piirroksistaan, terapeutti puo- lestaan tarkkaa, missä järjestyksessä piir- rokset syntyvät, esittää niistä kysymyksiä ja tulkintaehdotuksia sekä tarkkailee lapsen reaktioita. Diem-Wille korostaa kontekstin tärkeyttä ja varoittaa yleistyksistä; esimer- kiksi nukke voi tilanteen mukaan »edustaa lasta itseään, vauvaa, jonka lapsi tahtoo va- rastaa äidiltä, tai isän penistä». Piirustuksis- ta ei siis kannata etsiä yleispäteviä yksi yhteen -vastaavuuksia.

PUNTARISSA SEMIOTIIKKA JA IKONOGRAFIA

Theo van Leeuwen, toinen kirjan toimitta- jista, tarkastelee omassa artikkelissaan rin- nakkain Roland Barthesin visuaalista se- miotiikkaa ja taidehistorioitsijoiden käyttä- mää ikonografiaa. Van Leeuwenin mukaan Barthesin semiotiikalla ja ikonografialla on samat peruskysymykset: mitä ja miten ku- vat representoivat sekä mitä ideoita ja arvo- ja kuvissa esiintyvät ihmiset, paikat ja esi- neet edustavat. Eroa on lähinnä siinä, että kun barthesilainen visuaalinen semiotiikka tutkii vain kuvaa itseään ja pitää kulttuuri- sia merkityksiä annettuna pääomana, iko- nografia kiinnittää huomiota myös kuvan tuottamisen ja elinkaaren kontekstiin ja his- toriaan. Van Leeuwenin mielestä »molem- mat metodit tarjoavat erinomaisia perusteita sen määrittämiseen, voiko representoidut elementit, kuten asennot ja objektit, sekä tyylielementit, kuten kuvakulman, fokuk- sen ja valaistuksen, tulkita symbolisesti, sekä konventionaalisesti hyväksyttyjen symbolismin muotojen erottamiseen laa- jemmista ’ikonologisista’ tulkinnoista».

Barthesin väite, että valokuva on koo- diton sanoma ja vastaa täydellisesti todel- lisuutta (1977: 17), on herättänyt paljon

(4)

keskustelua (ks. esim. Sonesson 1992: 72, 119, 202). Puhuessaan toisaalla valokuvan

»luonnollisuuden» myytistä ja valokuvan

»erityisestä uskottavuudesta ja poikkeuk- sellisesta denotaatiovoimasta» Barthes (1977: 21, 44) sentään mainitsee, että kyse on uskomuksista ja arkiajattelusta. Van Leeuwen huomauttaa tästä kiistanalaisesta aiheesta ainoastaan, että denotaatio on Bart- hesille »verraten ongelmaton asia».

Barthesin Kuvan retoriikkaa -artikkelis- saan (1977) esittämää semiotiikkaa ja Pa- nofskyn ikonologiaa on aiemminkin tarkas- teltu rinnakkain ja niissä on nähty yhtäläi- syyksiä (ikonologisen analyysin vaiheista ks. esim. Kuusamo 1996: 148). Göran So- nesson osoittaa kuitenkin, ettei analyysi- malleja voi ongelmitta samastaa. Barthes ei esimerkiksi kytke kaikkia esittelemiään teo- reettisia käsitteitä käytännön analyysiin.

Sonesson huomauttaakin, että on aivan eri asia, vertaako ikonologiaa siihen, mitä Bart- hes uskoo tekevänsä, vai siihen, mitä hän tekee. (Sonesson 1992: 199–200, ks. myös Kuusamo 1996: 149–150.) Van Leeuwen kuitenkin suhtautuu varsin luottavaisesti semiotiikan ja ikonografian yhdentämisen mahdollisuuteen. Kenties näkökulmien ero on näyttänyt suurelta myös tutkimuskohtei- den takia, onhan ikonografia tähän asti kes- kittynyt pääasiassa menneiden aikojen figu- ratiiviseen taiteeseen ja visuaalinen semio- tiikka oman aikamme mediakuviin. Van Leeuwen ehdottaa, että molempia voisi soveltaa myös abstrakteihin kuviin, ja esit- tää artikkelissaan ikonografisia analyyseja 1900-luvun mainoskuvista.

STILL-KUVAN JA LIIKKUVAN KUVAN SOSIOSEMIOTIIKKAA

Toinen toimittajista, Carey Jewitt, esittelee yhdessä RUMIKO OYAMAN kanssa sosio- semioottista kuva-analyysia, jonka perus- teos on Gunther Kressin ja Theo van Leeu-

wenin Reading images (1990, uusi laitos 1996). Sosiosemioottinen lähestymistapa on pitkälti analoginen Michael Hallidayn systeemis-funktionaalisen kieliopin kanssa, jonka mukaan kielen avulla limittäin kerro- taan jotakin kielenulkoisesta todellisuudes- ta, rakennetaan puhujan ja kuulijan suhdetta sekä muodostetaan kielen aineksista vies- tintätilanteeseen sopiva kokonaisuus.

Kyse on siis siitä, miten kuvan avulla tuotetaan representaatioita todellisuudesta (vrt. systeemis-funktionaalisen kieliopin ideationaaliseen metafunktioon), miten ku- vaan rakennetaan paikka katsojalle muun muassa kuvakulman ja etäisyyden valinnal- la (vrt. interpersoonaiseen metafunktioon) ja miten visuaalisista elementeistä luodaan sommittelun avulla merkityksellinen koko- naisuus (vrt. tekstuaaliseen metafunktioon).

Visuaalisten representaatioiden analyysis- sa tärkeitä ovat ruumiinosien ja esineiden muodostamat vektorit, jotka osoittavat ku- vasta toimijan ja kohteen, sekä kuvan hen- kilöiden katseen suunta. Kuvan ja katsojan vuorovaikutusta säätelevät muun muassa kuvan rajaus ja vertikaalinen kuvakulma sammakkoperspektiivistä lintuperspektii- viin. Sommittelusta tarkastellaan esimer- kiksi sellaisia ulottuvuuksia kuin vasen–

oikea, ylhäällä–alhaalla ja keskellä–reunas- sa. Sommitteluperiaatteista monet ovat kulttuurikohtaisia: kun länsimaisissa hätä- uloskäynnin merkeissä ihmishahmo kiiruh- taa oikealle, japanilaisissa suunta onkin va- semmalle.

Jewittin ja Oyaman mukaan sosio- semioottisesti suuntautunut kuvien tutki- mus ei pelkästään kuvaile semioottisia re- sursseja ja selitä niiden käyttöä vaan myös pyrkii näiden ilmaisuvarojen lisäämiseen.

Analysoidessaan nuorille tarkoitettua eh- käisyvalistusmateriaalia Jewitt havaitsi, että tekstit oli laadittu puhuttelemaan kaikenlai- sia nuoria mutta kuvat vahvistivat stereo- typioita ja toimivat näin tekstiä vastaan.

(5)

Tieto kuvan semioottisista resursseista voisi auttaa suunnittelemaan parempaa valistus- materiaalia.

Myös RICK IEDEMA hyödyntää artikke- lissaan sosiosemioottista teoriaa mutta täy- dentää sitä liikkuvan kuvan erityispiirteiden analyysilla. Esimerkkinään sairaalojen heikkoa taloutta käsittelevä televisiodoku- mentti hän valottaa eri keinoja, joilla kat- sojaa vedetään potilaiden ja sairaalahenki- lökunnan puolelle taloushallinnon edusta- jia vastaan: Potilaat, lääkärit ja hoitajat tuo- daan lähikuvin katsojan luo, mutta hallin- non edustajia kuvataan etäämmältä. Siinä missä hoitajat ja lääkärit ovat työn touhus- sa auttamassa potilaita, hallinnoitsijat vain tuijottavat näyttöpäätettä tai puhuvat ko- kouksissa. Hoitohenkilökuntaa kuvataan ryhmissä, hallinnon edustajia useammin yksin. Bellin lailla myös Iedema korostaa, että kannattaa miettiä, mitä jääkään kerto- matta.

Iedeman analyysi liikkuu kuudella ta- solla. Pienin analysoitava yksikkö on ka- meraotosta valittu edustava still-kuva. Sii- tä edetään oton, kohtauksen, sekvenssin ja jakson (stage) kautta kokonaiseen teokseen ja sen genreluokitteluun. Elokuvan analyy- sissa aikaulottuvuus ja sen rytmitys on tär- keä. Ohjelmakokonaisuuden jaksoja voi rajata esimerkiksi kamerakulman muutok- sella tai musiikilla. Jatkuvuutta taas voi luoda puheen tai musiikin jatkumisella, vaikka kuva vaihtuukin. Kuvia ja ääniä on monesti tarkasteltu pelkän intuition ja maa- laisjärjen avulla, mutta Iedeman mukaan sosiosemioottinen analyysi auttaa kehittä- mään »kriittistä audiovisuaalista lukutai- toa».

Iedema nostaa esiin myös sosiosemioot- tisen analyysin ongelmia. Analyysimallina sosiosemiotiikka on varsin työläs ja moni- portainen. Tutkijan, joka sitä haluaa sovel- taa, on siis syytä pitää kiinni johtoajatukses- taan, ettei tämä sekoitu analyysin vaiheis-

sa. Vaikka sosiosemioottisessa teoriassa lähtökohtaisesti korostetaankin »historial- lisia, sosiaalisia ja kulttuurisia ehtoja, jot- ka muovaavat visuaalista ’kieltä’» (Kress ja van Leeuwen 1996: 5), suuntausta on kriti- soitu muun muassa koherentin institutio- naalisen perspektiivin ja tulkintaprosessien eksplikoinnin puutteesta. Analyysi keskit- tyykin aineiston rakenteisiin eikä ota kovin kattavasti huomioon kuvan lukijoiden ja luentojen eroja. (Becker 2000: 134.) Sosio- semioottisen analyysin avulla tutkija pää- see kuitenkin purkamaan luonnollistumia ja pureutumaan sellaisiin kuva-aineiston piir- teisiin, jotka muuten saattaisivat tuottaa vain häivähtäviä vaikutelmia.

HYÖTYTIETOA LINGVISTILLEKIN

Kirjoittajat eivät ole jättäneet lukijaa yksin seikkailemaan monenmoisten näkökulmien pariin vaan suhteuttavat avuliaasti toisiin- sa eri tapoja lähestyä kuva-aineistoa. Bell suosittelee sisällönanalyysin yhdistämistä yksittäisten kuvien kvalitatiiviseen tutki- mukseen, van Leeuwen puolestaan ehdot- taa sosiosemioottisen tutkimuksen täyden- tämistä semiotiikan ja ikonografian tarjoa- milla kuvan »leksikon» analyyseilla. Lister ja Wells luonnehtivat kulttuurintutkimuk- sen kenttää niin monitieteiseksi, että tutki- musasetelman mukaan siinä voi hyödyntää vaikkapa kansatieteen, sosiologian tai psy- koanalyysin menetelmiä.

Kirjan punaisena lankana on etenemi- nen kuvien piirteiden laskemisesta kuvien käytön analysointiin. Teoksessa painottuvat selvästi tutkimusasetelmat, joissa kuvia tar- kastellaan käyttöyhteydessään. Liikkeelle lähdetään jokseenkin vakiintuneesta ja yleistajuisesta tutkimusmenetelmästä, sisäl- lönanalyysista, jossa lasketaan mahdolli- simman selvärajaisten muuttujien arvoja kuvien »ilmisisällöstä» ja suurista aineis-

(6)

toista. Seuraava näkökulma, antropologia, on sekin kiinnostunut kuvien ilmisisällöis- tä, mutta rinnalle nousevat kuvien kirvoit- tamat mielleyhtymät ja muistelukset. Kult- tuurintutkimuksessa avainasemassa ovat- kin jo kuvien käyttöyhteydet ja niistä nou- sevat merkitykset. Sekä semiotiikassa että ikonografiassa tarkastellaan merkitysten kerrostumista, millä nimillä näitä kerroksia sitten kutsutaankin. Psykoanalyysissa ko- rostuvat kuvien symbolimerkitykset ja toi- saalta tilannekontekstin tärkeys. Myös so- siosemioottisessa analyysissa tunnustetaan kontekstin merkitys, vaikka analyysi kes- kittyykin kuva-aineiston piirteisiin. Niin etnometodologiassa kuin elokuva-analyy- sissakin tarkastellaan sitä, mitä kuvilla teh- dään, miten niillä vaikutetaan kuulijoihin ja katsojiin.

Teoksen kokonaisrakenne hahmottuu kuitenkin vasta lukemisen jälkeen, sillä ensimmäinen katsaus sisällysluetteloon ja johdannon artikkeliesittelyt jättävät vain vaikutelman monenkirjavasta kokoelmas- ta näkökulmia kuvatutkimukseen. Koko- naisjuonen kannalta olisi ollut mahdollista myös sijoittaa peräkkäin antropologiaa, psykoanalyysia ja etnometodologiaa käsit- televät artikkelit, koska niissä kaikissa ko- rostuu kuvien käytön toiminnallisuus.

Pelkistetty kansi ei ensi näkemältä hou- kuttele tarttumaan kirjaan, mutta kirjan luet- tuaan myös kansikuvaa tarkastelee uusin silmin: sekin vaatii selvästi visuaalista luku- taitoa ja saattaisi avautua uudella tavalla

»ammattilaisen katseelle», josta Goodwin artikkelissaan puhuu. Olisi ollut kiinnosta- vaa tietää kansikuvan alkuperä: lieneekö ruuduiksi jaettu sinisävyinen rosokuvio kallioleikkausta, satelliittikuvaa vai jotain muuta. Osa kansikuvasta toistuu vinjettei- nä lukujen alussa.

Teoksen kuvat ovat mustavalkoisia.

Vaikka suuri osa alkuperäiskuvista onkin ollut värillisiä, mustavalkoinen kuvitus on

varmasti perusteltu ratkaisu kirjan hinnan pitämiseksi kohtuuden rajoissa. Valokuvista muutama on epäselviä kopioita. Tämä har- mittaa erityisesti sivun 78 kuvien kohdal- la, kun lukija ei pysty itse tarkastelemaan tekstissä käsiteltyjä yksityiskohtia. Jan van Eyckin maalaus pyhästä Hieronymuksesta (s. 111) on kääntynyt peilikuvakseen.

Sosiosemioottista analyysia esittelevis- sä luvuissa silmään pistää termien kirja- vuus: kun Halliday puhuu ideationaalises- ta, interpersoonaisesta ja tekstuaalisesta metafunktiosta, Jewitt ja Oyama käyttävät termejä representaatio, vuorovaikutus ja sommittelu (samoin kuin Kress ja van Leeu- wen Reading images -teoksen toisessa lai- toksessa). Iedema puolestaan viittaa näihin samoihin merkitysulottuvuuksiin termeillä representaatio, orientaatio ja organisaatio.

Voi vain toivoa, että suomalaiseen tutki- mukseen vakiintuisi yksi ainoa termisarja.

Voiko lukija kirjan luettuaan kääriä hi- hansa ja ryhtyä työhön, analysoimaan ku- via teoksen oppien mukaan? Se riippuu toki hänen pohjatiedoistaan. Joka tapauksessa Handbook of visual analysis auttaa valitse- maan omaan tutkimusasetelmaan sopivan analyysimenetelmän. Lingvisti löytää teok- sesta monta tarttumakohtaa. Visuaalisessa semiotiikassa kiinnostavaa on esimerkiksi se, millaiseksi kielitieteen ja semiotiikan suhde hahmottuu, ikonografiassa puoles- taan tekstilähteiden käyttö kuva-analyysis- sa. Ja jos lukija on epäillyt, tarvitsevatko keskusteluntutkijat todella videoita, Good- winin artikkeli saa vakuuttumaan siitä, että kasvokkaiskeskustelut on välttämätöntä vi- deoida analyysia varten.

Etenkin sosiosemioottisen analyysin kuvaus herättää halun soveltaa kuvaa ja tekstiä yhdistävään aineistoon rinnakkain systeemis-funktionaalista kielioppia ja so- siosemioottista kuva-analyysia ja tutkia, millainen työnjako kuvilla ja tekstillä on.

Ovatko ne samanarvoisia, vai onko jom-

(7)

mallakummalla yliote? Entä jos kuvat ja teksti viestivät keskenään ristiriitaisia mer- kityksiä?

Kirjan kaikissa artikkeleissa on selväs- ti humanististen tieteiden näkökulma. Jos lukija jää jotain kaipaamaan, ehkä näkö- havaintoa olisi voitu tarkastella vielä kog- nitiivisen psykologian kannalta ja rakentaa siitäkin yhteyksiä ihmisten toimintaan.

Mutta tällaisenaankin teos on kattava ja monipuolinen johdatus kuvien ja niiden käytön analysoimiseen.

ELINA HEIKKILÄ

Sähköposti: elina.heikkila@kotus.fi LÄHTEET

BARTHES, ROLAND 1977: Image–music–text.

Essays selected and translated by Stephen Heath. London: Hill and Wang.

BECKER, KARIN 2000: The changing picture on/of the newspaper page. – Karin Becker, Jan Ekecrantz & Tom Olsson

(toim.), Picturing politics: Visual and textual formations of modernity in the Swedish press s. 134–145. JMK Skriftserien 2000:1. Stockholm Uni- versity, Department of Journalism, Media and Communication.

KRESS, GUNTHERVAN LEEUWEN, THEO

1990: Reading images. Geelong, Vic- toria: Deakin University Press.

–––– 1996: Reading images: The grammar of visual design. London: Routledge.

KUUSAMO, ALTTI 1996: Tyylistä tapaan: se- miotiikka, tyyli, ikonografia. Helsin- ki: Gaudeamus.

SEPPÄNEN, JANNE 2001a: Katseen voima.

Kohti visuaalista lukutaitoa. Nuori- sotutkimusverkoston julkaisuja 17.

Tampere: Vastapaino.

–––– 2001b: Valokuvaa ei ole. Helsinki:

Musta Taide ja Suomen valokuvatai- teen museo.

SONESSON, GÖRAN 1992: Bildbetydelser:

inledning till bildsemiotiken som ve- tenskap. Lund: Studentlitteratur.

RUOTSI, MONIKIELINEN KANSALLISVALTIO

Sally Boyd ja Leena Huss (toim.) Managing multilingualism in a European nation-state.

Challenges for Sweden. Clevedon: Multilingual Matters 2001. (Ilmestynyt myös Current Issues in Language and Society -julkaisussa 7/1.) 86 s. ISBN 1-85359-558-6.

T

JOHDANTO

unnetut Ruotsissa toimivat kielentut- kijat SALLY BOYD ja LEENA HUSS ovat toimittaneet teoksen, joka käsittelee Ruot- sin kielipoliittista tilannetta. Teos koostuu neljästä artikkelista, joissa aihetta lähesty- tään toisaalta kansalliskieli ruotsin tilan-

teesta käsin ja toisaalta taas maassa puhut- tavien vähemmistökielten oikeuksien näkö- kulmasta. Myös koulujen kielipolitiikkaa ja Euroopan unionin mukanaan tuomia kieli- ongelmia käsitellään.

Laajahkossa johdannossaan Boyd ja Huss esittelevät niitä maailmanlaajuisia poliittisia, taloudellisia ja sosiaalisia muu-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Näin sekä esittävä kuva että ei-esittävä kuva ovatpa- remminkin kommentteja kuvien senhetkiseen kulttuu- riin nähden kuin ··todellisuuden ... kuvausta tai tekijän

Anders Chydenius, Fredrik Cygnaeus ja Rolf Lagerborg ovat suomalaisessa perinteessä huomattavia kirjailijoi- ta, jotka ovat jääneet melko vähälle kirjallisuus-

Runsaista metsävaroista ja osaamisesta huolimatta yleisesti esitetään näkemyk- siä, että metsäala on nyt Suomessa murroksessa ja tulevaisuuden näkymät ovat huonoja,

Koska eri ajankohtien kuvien sävyjen välillä ei ollut selkeitä positiivisia riippuvuuksia ja regressio- mallien selitysasteet jäivät alhaisiksi, olisi myös eri ajankohdan

Vaikka kuvien käsittelyn ja analyysin välille on perinteisesti piirretty raja, toivon osoittaneeni, että myös kuvien käsittely ja kokoaminen – ja niitten affektiivisten

Henkilöiden puheen analysoimiseen sovellet- tava tulkintatapa sisältää myös ne kohteet, joi- hin heidän toimijuutensa on suuntautunut (Emirbayer & Mische 1998). Palkkatyön

suunnitelman,  potilaan  ajanvarausten,  aiempien  kuvien  ja  kuvantamistietojen  sekä  lausuntojen  hakeminen,  tarvittaessa  analogisten  kuvien  ja 

1964), naimisissa, freelance- valokuvaaja, Helsinki. Pitää erityisesti j-rockbändien live- kuvauksista. Pyrkii välttämään salaman käyttöä, ei vierasta kuvien