• Ei tuloksia

Opas kuvien aikakauteen näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Opas kuvien aikakauteen näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

74 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 2 / 2 0 1 3

nen antaa minulle mahdollisuu- den kertoa oman kärsimykseni, selviytymiseni tai jaksamiseni ta- rinan vallitsevan diagnoosin rin- nalla. Kertoessani ja kirjoittaessa- ni muutun uhrista ja objektista toi- mijaksi, aktiiviseksi oman elämäni subjektiksi. Hustvedtin pohdinnat, samoin kuin Saarenheimon kirjas- saan esittämät näkökulmat vertau- tuvatkin Arthur C. Frankin kuului- saan teoriaan haavoittuneesta tari- nankertojasta.

Yksi modernin aikamme hie- noimmista muistia käsittelevistä kirjailijoista on W.G. Sebald, edes- mennyt kirjailija ja eurooppalai- sen kirjallisuuden professori. Se- bald tunnetaan kiehtovan melan- kolisesta otteestaan ja mennei- syyden kipujälkien käsittelystään.

Saarenheimo kirjoittaa hänen ro- maanistaan Austerlitz paikkoihin liittyvien kipumuistojen käsitteli- jänä. Sebaldin tapa lähestyä kipeä- tä menneisyyttä on monille romaa- nikirjailijoille ominainen epäsuora lähestyminen, hipaisu – käsittääk- seni vähän samankaltainen, josta Philippe Lejeune kirjoittaa Geor- ges Perecin yhteydessä ”viistokat- seena”. Molemmat kirjailijat, Perec ja Sebald, liikkuivatkin kirjoissaan käsittämättömättömyksien äärellä, asioissa, joita ei kerta kaikkiaan voi ymmärtää.

Kirjallisuuden merkitys

Saarenheimo keskustelee kirjas- saan laajalti eri alojen tutkijoiden kanssa. Kunderan esseen kohdalla jäin kuitenkin kaipaamaan yhteyt- tä Liisa Saariluoman (nyk. Steinby) Kundera-kirjassaan (2005) esittä- mään tulkintaan Naurun ja unoh- duksen kirjasta. Yhdysvaltalaisen kirjallisuudentutkijan Paul de Ma- nin olisi ehkä voinut noteerata. Ai-

nakin itse olen tottunut panemaan hänen kuuluisan esseensä ”Auto- biography as De-facement” (1979) piikkiin ajatuksen, jonka mukaan yleensä otaksutaan, että elämän- tarinat ovat seurausta eletystä elä- mästä, mutta jonka mukaan voisi pikemminkin olettaa, että kerron- ta alkaakin säädellä elämää omien periaatteidensa mukaisesti.

Yksi iso kirjallisuuden ja muis- tamisen risteyskohta jää kirjas- sa vähälle huomiolle: kirjallisuus yleensä muistin paikkana, säilyt- tämisen arvoisten asioiden ja aja- tusten paikkana. En tarkoita kir- jaa esineenä. Nyky-ymmärryksen mukaanhan kirja on pikemminkin tekstuaalinen muoto, tapa kommu- nikoida, ja juuri sellaisena sillä on syvä oikeutuksensa ja merkityk- sensä, kuten kirjallisuudentutki- ja Kuisma Korhonen on kirjoitta- nut: ”Mitä muotoja kirjallinen mer- kityksenanto tuleekin saamaan, se tulee säilyttämään luonteensa si- säistettynä yhteisöllisyytenä, jossa lukijalle avautuu mahdollisuus luo- da suhde itselleen vieraisiin tajun- nallisiin tiloihin ja maailmanmal- leihin. Ja ehkä tässä on myös kirjal- lisuudentutkimuksen syvin oikeu- tus” (2001).

Kaiken kaikkiaan on hienoa lu- kea omalla äidinkielellään tällaista kirjallisuudesta kirjoitettua viisasta tekstiä, kyselevää ja avaavaa, oma- kohtaista ja oppinutta, silti muka- vaa ja viihdyttävää. Tekijä ei kir- jassaan sorru jargoniin, ei kult- tuuriseen snobbailuun eikä nimi- en pudotteluun. Pikemminkin hän on kirjallaan antamassa viitteitä ja avaamassa uusia maailmoja ja ovia.

Saarenheimo ei ole eksegeetikko, vaan hän kirjoittaa meille lukijoil- le, avaa asioita ja tekee niitä tästä hetkestä käsin ymmärrettäväksi.

Kirjan viimeinen luku avaa vie- lä riipaisevan näkymän vanhene- miseen, muistamiseen ja unohta- miseen, erityisesti kun tekijä kir- jansa lopuksi lainaa Lisa Genovan romaania Edelleen Alice: ”Jonakin huomispäivänä piankin unohdan että seisoin teidän edessänne ja pi- din tämän puheen. Mutta vaikka unohdankin sen jonain huomis- päivänä, ei se tarkoita etten olisi elänyt sen joka hetkeä tänään. Mi- nä unohdan tämän päivän, mutta se ei tarkoita ettei tällä päivällä ol- lut merkitystä”.

Kirjoittaja on yleisen kirjallisuustie- teen dosentti.

Opas kuvien aikakauteen

Olli Kleemola

Anita Seppä: Kuvien tulkinta.

Gaudeamus 2012.

Elämme kuvien aikakautta. Saksa- lainen taidehistorioitsija Gottfried Boehm esitti jo 1990-luvun alus- sa, että oli tapahtunut niin kutsut- tu ”ikoninen käänne” (ikonische Wende), jossa yhteiskunta oli alka- nut siirtyä kielellisestä viestinnäs- tä visuaaliseen viestintään. Boehm totesi myös, että huolimatta sii- tä, että kielitieteet ovat tutkineet kielellistä viestintää jo vuosisato- jen ajan, niin yhtenäistä kuvatutki- muksen tieteenalaa ei ole syntynyt.

Boehmin toteamuksesta on ku- lunut lähes 20 vuotta eikä tilanne ole sanottavasti muuttunut. Media- tutkimuksen, taidehistorian, filo- sofian ja muiden kuvantutkimuk- sen kannalta keskeisten aineiden yhteistyö eri yliopistoissa on edel-

(2)

t i e t e e s s ä ta pa h t u u 2 / 2 0 1 3 75 leen alkutaipaleella, vaikka arkipäi-

vässä kohtaamiemme kuvien mää- rä on niiden tuottamisen ja jake- lun helpottumisen vuoksi monin- kertaistunut.

1990-luvun jälkeen on onneksi esimerkiksi Keski-Euroopassa jul- kaistu jonkin verran teoksia ku- vantulkinnasta. Todellisina helmi- nä voidaan nostaa esille ne moni- tieteiset artikkelikokoelmat, jotka tarjoavat samassa teoksessa useita eri lähestymistapoja kuva-aineis- toon. Yleisesti ottaen teokset ovat syntyneet pelkästään oman tieteen- alansa sisällä.

Yhdistävä yleisteos, eräänlainen perusopas, joka auttaisi ymmärtä- mään paremmin arkipäivässä koh- taamiamme kuvia, puuttuu. Myös suomenkielinen kuvatutkimuskir- jallisuus on edelleen suhteellisen vähäistä. Vuonna 2012 aiemmin ilmestynyt Jan-Erik Lundströmin toimittama teos Valokuvallisia to- dellisuuksia (Like Kustannus 2012) ei lupaavista avauksistaan huoli- matta yksin pysty tätä puutetta kor- jaamaan. Kuvataiteiden ja taidefi- losofian tutkija, dosentti Anita Sep- pä on ottanut teoksellaan Kuvien tulkinta tavoitteekseen parantaa ti- lannetta. Teoksen mainitaan sovel- tuvan hyvin oppikirjaksi ammatti- korkeakouluihin ja keskiasteen op- pilaitoksiin sekä tiede- ja taideyli- opistojen perusopintoihin.

Kuva ja kuvan teoria

Sepän teos esittelee kattavasti ja loogisessa järjestyksessä eri ku- vantulkinnan teorioita antiikista nykyaikaan. Yksittäiset asiakoko- naisuudet esitetään kompaktisti ja ymmärrettävästi, otsikointi on na- pakkaa. Halutessaan lukija voi tes- tata omaa osaamistaan kirjan lo- pusta löytyvillä tehtävillä, jotka

oppi- tai opaskirjaksi tarkoitetussa teoksessa ovat arvokas lisä. Mikä- li lukijan mieleen jäisi kysymyksiä, joihin teoksen tiiviit esittelytekstit eivät tarjoa vastausta, on kirjan lo- pussa kattava ja selkeästi aihealu- eittain jaoteltu kirjallisuusluette- lo. Teoksen kieli on niin helppolu- kuista kuin se teoriapainotteisessa oppikirjassa voi olla. Teoksen kuu- vakoko sen sijaan on hankala, var- sinkin kun ottaa huomioon, miten keskeisessä asemassa kuvat teok- sessa ovat. Toki kirjan koko (A5) asettaa kuvien koolle omat rajoi- tuksensa, mutta olisiko suurenta- misen varaa kuitenkin vielä ollut?

Kuvat ja niiden analyysi sijoittuvat myös usein eri sivuille, jolloin lu- kija selaa teosta edestakaisin. Kyse on toki pienestä yksityiskohdasta, mutta se saattaa toistuvana häiritä kirjan käyttäjää. Isompi formaatti olisi ollut teokselle eduksi.

Ehkä taidetaustastaan johtuen Seppä on valinnut teoksen kuvi- tukseksi ja käsittelyn kohteeksi lä- hinnä maalauksia tai taideteoksia esittäviä valokuvia. Valinta on ym- märrettävä, mutta samalla se jättää suurelta osin huomiotta yhden ku- vatyypin, jota nykymedioissa koh- taamme kenties kaikkein eniten – arki- tai tilannevalokuvan. Kyseistä kuvatyyppiä sivutaan lähinnä teok- sen kymmenennessä, sisällönana- lyysiä käsittelevässä luvussa. To- ki suurin osa teoksen teoreettises- ta annista on sovellettavissa myös arkivalokuvaukseen. Kyseessä on kuitenkin perusopintoihin suun- nattu teos, joka on tarkoitettu an- tamaan työkaluja nimenomaan nykyajan visuaalisessa kulttuurissa elävälle, joten tätäkin ulottuvuut- ta olisi voinut käsitellä enemmän.

Tarkasteluperspektiivi käy il- mi teoksen alaotsikosta ”Menetel-

mäopas kuvataiteen ja visuaalisen kulttuurin tulkitsijalle”. Yllättävää, että alaotsikkoa ei arvostelun kir- joittamishetkellä ollut esillä teok- sen markkinoinnissa millään ta- valla.

Aikana, jolloin internetin kuva- sivustoille ladatuista kuvista ylivoi- maisesti suurin osa napataan arjen kiireiden keskellä erilaisilla älypu- helimilla, on tärkeää huomata, että vaikka kuvat eivät ole ikonisia tai niillä ei ole klassikkoteoksen arvoa, niillä on merkittävä vaikutus siihen kuvamaailmaan, johon törmääm- me jokapäiväisessä elämässämme.

Seppä on edistänyt suomalaisen kuvien tulkintaan keskittyvän kir- jallisuuden tilaa merkittävästi luo- malla kuva-analyysin perusteok- sen. Toivon teoksen löytävän tiensä lukuisien opiskelijoiden ja aiheesta kiinnostuneiden käyttöön.

Tilaa uusille avauksille ja näkö- kulmille on aina, kehotankin asi- asta kiinnostunutta lukijaa tutus- tumaan esimerkiksi Irene Ziehen ja Ulrich Hägelen toimittamaan teokseen Der engagierte Blick – Fo- toamateure und Autorenfotografen dokumentieren den Alltag (LIT Ver- lag 2007), jossa eri kirjoittajat tu- tustuttavat lukijan arkivalokuvan tutkimiseen ja tulkintaan.

Kirjoittaja on valtiotieteiden maisteri ja tohtorikoulutettava, joka valmiste- lee sotavalokuviin liittyvää väitöskir- jaa Turun yliopiston poliittisen histori- an laitoksella.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kuitenkin hän halusi puhua siitä vain lähipiireilleen ja toteaa, että asiasta itsestään “en itse ole kirjoittanut tutkielmaa enkä tule koskaan

Tuo elämän, yksilöiden, oman itsen tietämisen projekti luo kosketuspinnan elämän yleensä ja yksilön oman elämän, julkisen ja intiimin, yhteiskunnallisen ja yksilöllisen

Anders Chydenius, Fredrik Cygnaeus ja Rolf Lagerborg ovat suomalaisessa perinteessä huomattavia kirjailijoi- ta, jotka ovat jääneet melko vähälle kirjallisuus-

Inarinsaamen elpymisen on mahdollistanut sen johdon mukainen käyttäminen ainoana kielenä kaikissa oman kieliyhteisön kielen- käyttötilanteissa, yhdistyksissä,

Suuretkin soveltavan kielitieteen tutkimusalueet, esimerkiksi äidinkielen ja toisen kielen oppiminen, jäävät koko- naan mainitsematta, ja vieraan kielen op- piminen

Walter Kintsch luo katsauksen tietoko- neteoriaan nimeltä latent semantic analy- sis (LSA), jonka avulla on pyritty selvittä- mään laajaan korpukseen perustuen me- taforan

Nimenantajalle eli lapsen vanhemmalle adoptiolapsen alkuperäinen nimi ei välttämättä ole tärkeä, jos se tie- detään esimerkiksi lastenkodin hoitajan eikä biologisen

olivat) monasti koitelleet kumpi nakin lyönnissä oli etevämpi" (s. 42); „Ne olivat hänen lempimatkojansa ja oli hän niihin jo nuoresta pojasta tottunut ja ihastu- nut"