• Ei tuloksia

Kirjeitä saksalaisen romantiikan sarastuksesta

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kirjeitä saksalaisen romantiikan sarastuksesta"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

60 niin & näin 2/2014

F

riedrich Hölderlin (1770–1843) ja G. W. F.

Hegel (1770–1831) kirjautuivat Tübinger Stiftiin 1788 ja päätyivät huonetovereiksi.

Yhteistä heille oli henkinen korkealentoisuus, perehtyneisyys Kantin ajatteluun sekä syvä kunnioitus Ranskan suuren vallankumouksen aatteita kohtaan. Hölderlinin pohjavireenä oli filosofinen ja po- liittinen vapausajattelu sekä antiikin hengen, Schillerin ja Klopstockin kaunokirjallisten töiden ihailu. Kummankin ajattelua muotoili tuolloin Rousseau’n poliittisten ajatusten omaksuminen. Tunteita herätti myös Friedrich Heinrich Jacobin (1743–1819) tietoteoreettis-poliittis-metafyysinen rationalismikritiikki: Jacobi painotti muun muassa tiedon intuitiivista perustaa sekä ajattelun ja olemisen ykseyttä.

Hegelistä ja Hölderlinista tuli läheisiä ystäviä ja ajattelukumppaneita. Kaksi vuotta myöhemmin he saivat huoneeseensa Friedrich Schellingin (1775–1854), tuolloin viisitoistavuotiaan ihmelapsen, joka oli pitkäs- tynyt puolikuoliaaksi tavanomaiseen tahtiin etenevässä koulutuksessa. Schellingiä yhdisti Hölderliniin ja He- geliin kokonaisvaltainen vallankumouksellinen henki, inho laitostunutta uskontoa kohtaan ja intohimoinen suhtautuminen filosofiaan ja taiteisiin. Huonetoverukset muodostivat nopeasti erottamattoman kolmikon.

Hegel, Hölderlin ja Schelling lukivat yhdessä tiukkaan tahtiin filosofiaa ja pappisseminaarissaan kiel- lettyjä vallankumouksellisia tekstejä. Ennen kaikkea he keskustelivat ja kirjoittivat niin tiiviissä keskinäisessä yhteydessä, ettei heidän ajatuksiaan ole helppo erottaa toisistaan. Tämä ajatteluyhteys oli juurtunut syvään:

vaikka kolmikko hajosi 1793 Tübingenistä valmistu- misen jälkeen, on edelleen mahdotonta nimetä vain yhtä heistä kuuluisan manifestin, ”Saksalaisen idealismin vanhimman systeemiohjelman” (Der älteste Systempro- gramm des Deutschen Idealismus, 1797), kirjoittajaksi.

Filosofiselta kannalta toverusten tuolloisessa ajattelussa oli tavalla tai toisella olennaista subjektin hegemonian kri- tiikki, joka vastasi heidän poliittista vapausajatteluaan tai jopa kasvoi heidän vastahangastaan itsevaltiutta kohtaan.

Toinen filosofisesti merkittävä ulottuvuus oli spinozalaisen monismin kehittely, joka yhtyi Herakleitokseltakin tuttuun ajatukseen kaikkiykseydestä (Ἓν καὶ Πᾶν, hen kai pān). Yk- sinvaltiuden vastustus ja kaikkiykseys eivät suinkaan olleet ristiriidassa, sillä toisin kuin subjekti, kaikkiykseys ei her- rastele, vaan vallitsee. Ennemminkin nämä ajatukset tun- tuivat tukevan ja jopa edellyttävän toisiaan.

Tähän liittyi elimellisesti vielä kolmikon taide- ja us- kontoajattelu. Filosofia, kirjallisuus, taiteet ja uskonto olivat kumppanusten ajattelussa olemuksellisesti yhtey-

dessä toisiinsa. He eivät myöskään lähestyneet ajattelunsa aiheita joko puhtaan teoreettisesti tai vain käytännön toi- minnassaan; noita jaotteluja ei ollut olemassa heille. Vielä Systemprogrammista välittyy sama kokemus koko hen- kisen elämän olemuksellisesta ykseydestä: tekstin horison- tissa siintää aika, jolloin ”kehitetään tasapuolisesti kaikkia kykyjä; jokaista kykyä siinä missä jokaista yksilöä”.

Sittemmin Hegelistä ja Schellingistä tuli ansioitu- neita ammattifilosofeja, mutta Hölderlin keskittyi yhä enemmän kaunokirjallisuuteen. Ura akateemisena fi- losofina vei puolestaan Hegeliltä ja Schellingilta innon kaunokirjalliseen työhön ja kumoukselliseen toimintaan.

Tübingenistä lähdön jälkeen heidän ajatusyhteytensä vähitellen heikkeni ja he päätyivät kieltämään osan läh- tökohdistaan: Hegel oli moittinut Kantia kuivakkaasta käsitepöllytyksestä jo Stiftin-vuosinaan, mutta sittemmin myös Hölderlin ja Schelling vieraantuivat Kantista. Kaikki kolme olivat pitäneet Fichteä jopa filosofian uuden pe- rustan luojana, ja Fichte vaikuttikin heistä jokaiseen rat- kaisevasti ja pysyvästi. Jokainen heistä päätyi kuitenkin suhtautumaan fichteläiseen ajatteluun omalla tavallaan.

Hölderlin suomi Fichten ajattelua ankarasti jo 1795 kirjoittamassaan tekstikatkelmassa ”Urtheil und Seyn” ja kritisoi ennen kaikkea Fichten käsitystä itsensä asettavasta Minästä. Fichten vaikutus ei kuitenkaan ollut vähäinen, sillä Hölderlinin teoreettiset tekstit perustuvat suurelta osin fichteläiseen kysymyksenasetteluun, olkoonkin että hänen väitteensä on suunnattu Fichteä vastaan. Schel- lingiä voidaan edelleen pitää eräänlaisena uusfichteläisenä ajattelijana, joka ei pyrkinyt niinkään kumoamaan kuin kriittisesti korjaamaan Fichten järjestelmää spinozalaiseen suuntaan. Hegel puolusti Schellingin pesäeroa Fichten subjektiivisesta idealismista, vaikka itse vähitellen vaikuttaa etääntyneen fichtelaisestä kysymyksenasettelusta.

Hölderlinin henkinen romahdus hajotti kolmikon lo- pullisesti. Vuonna 1804 Hegelille kirjoittamassaan kirjeessä Schelling julisti Hölderlinin omalaatuiset mutta ohjelmal- liset Sofokles-käännökset osoituksiksi Hölderlinin järkky- neestä mielestä. Schellingin identiteettifilosofiassa ei ollut sijaa Hölderlinin pyrkimykselle järkyttää kielen ja historian ykseyttä, eikä murtunut Hölderlin jaksanut enää huomioida vanhoja ystäviään. Hölderlinin päädyttyä mielisairaalaan 1806 Hegel tapasi häntä ainoastaan kerran.

Tässä julkaistavat kirjeet kuitenkin muistuttavat, että näillä saksalaisen varhaisromantiikan ajattelijoilla on vahva yhteinen perusta. Heidän kirjeenvaihtonsa osoittaa myös, kuinka kauas joistain nuoruutensa lähtökohdista kukin ajattelija päätyi – ja toisaalta myös, kuinka syventyvän us- kollisina he pysyivät ajattelunsa olennaisuuksille.

Johan L. Pii

Kirjeitä saksalaisen

romantiikan sarastuksesta

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Sitä edellinen oli kelmi, joten kolmanneksi viimeisen asukkaan lähdön jälkeen kelmien ja ritarien määrä oli sama, joten kolmanneksi viimeinen oli ritari. Neljänneksi viimeinen

– Tullaan lähelle sitä tu ua romantiikan ajatusta, e ä kritiikki on tärkeämpi kuin itse teos…Pian kertomuksen ilmestymisen jälkeen Gautier kirjoi i Mademoiselle de Maupin

7) Suomen kieli on minulle nyt paljon tärkeämpää koska omassa elämässä se ei ole enää it- sestäänselvyys, koska käytän englantia useammin. Koulusta lähdön jälkeen

Merkittävän osan vuosista 1999–2015 Sirkku vietti Tansa- niassa, jossa filosofian opetus aloitettiin aluksi valtio-opin alai- sena filosofian yksikkönä, joka vähitellen kehittyi

Hegelin logiikka hahmottui dynaamisena kokonai- suutena, joka ei samastu logiikan peruskurssien elämänvastaisiin, si- sällöllisesti tyhjiin tautologioihin.. Lindberg

Mutta uskon, että olisi kiinnostavaa häiritä mahdol- lisimman paljon teologeja, jotka muurahaisen innolla hankkivat rakennusaineita goottilaistemppeliään varten,

Vasta määrätyssä valossa – ja valoa määrittää pimeys – siis samennetussa valossa, samoin vasta määrätyssä pimeydessä – ja pimeyttä määrittää valo –

(Sivuhuomautuksena voidaan sanoa, että Shakespeare oli ylittämätön myös englantilaisiin ro- mantikoihin paljon vaikuttaneille saksalaisille varhaisromantikoille.) Mutta