• Ei tuloksia

Pyhyyden tunnelma 1960-luvun suomalaisessa sakraaliarkkitehtuurissa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Pyhyyden tunnelma 1960-luvun suomalaisessa sakraaliarkkitehtuurissa"

Copied!
39
0
0

Kokoteksti

(1)

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

PYHYYDEN TUNNELMA

1960-LUVUN SUOMALAISESSA SAKRAALI-

ARKKITEHTUURISSA

Aalto-yliopisto

Kandidaatintyö

Elina Loisa

(2)

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI

TILAKOKEMUKSENA

(3)

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

AALTO-YLIOPISTO

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Arkkitehtuurin koulutusohjelma

Pyhyyden tunnelma 1960-luvun suomalaisessa sakraaliarkkitehtuurissa Kandidaatintyö

8.12.2020

Elina Loisa

(4)

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI

TILAKOKEMUKSENA

(5)

Aalto-yliopisto, PL 11000, 00076 AALTO www.aalto.fi Tekniikan kandidaatin opinnäytteentiivistelmä

Tekijä Elina Loisa

Työn nimi Pyhyyden tunnelma 1960-luvun suomalaisessa sakraaliarkkitehtuurissa Laitos Arkkitehtuurin laitos

Koulutusohjelma Arkkitehtuuri Vastuuopettaja Anne Tervo Ohjaaja Tommy Lindgren

Vuosi 2020 Sivumäärä 39 Kieli suomi

Tiivistelmä

Suomen rakennuskanta kävi sotien jälkeen läpi merkittävän muutoksen. Sotia seurasi kaupungis- tuminen, jonka myötä rakentamisen tarve kasvoi. Samalla rakennustekniikka kehittyi, mikä mah- dollisti uusia ilmaisumuotoja ja suunnitteluratkaisuja. Betonin käyttö rakennusmateriaalina yleis- tyi. Rakentamisen murros vaikutti myös sakraaliarkkitehtuuriin. Pyhien tilojen symboliikka vähe- ni, ja arkkitehtuuri muuttui abstraktimmaksi. Kuitenkin kirkkojen ja kappeleiden merkitys hiljen- tymisen paikkoina säilyi.

Tämä kandidaatintyö käsittelee pyhyyden tunnelmaa 1960-luvun suomalaisessa sakraaliarkki- tehtuurissa. Työn tavoitteena on tutkia, mitkä arkkitehtoniset keinot rakentavat kirkoille tai kap- peleille tyypillistä pyhyyden tunnelmaa. Tutkimus jakautuu teoria- ja analyysiosioon. Teoriaosio on toteutettu kirjallisuustutkimuksena. Analyysiosio on toteutettu kohdekäynteihin ja omakohtai- siin kokemuksiin perustuvien tila-analyysien kautta. Analyysikohteina toimivat Kannelmäen kirkko, Järvenpään kirkko sekä Pyhän Ristin kappeli.

Arkkitehtuurilla on vaikutus tunteisiimme, ja tätä kautta toimintaamme. Tämä on perusteltu työssä neurotieteiden näkökulmasta. Pyhyyteen yhdistettäviä tunnetiloja ovat muun muassa yle- vyys, kauneus, voima, hiljaisuus, turvallisuus, nöyryys, käsittämättömyys ja jopa pelko. Työssä pyhyyden tunnelmaa on käsitelty arkkitehtuurin synnyttämänä kokemuksena erillään uskonnol- lisesta kokemuksesta. Pyhyyden tunnelman edellytyksenä on siis moniaistinen tilakokemus, jota työssä käsitellään.

Tilan aistimisesta on tehty tutkimustyötä. Samoin tilan tunnelmasta sekä tunnelman tärkeydestä on kirjoitettu. Tässä tutkimuksessa nämä havainnot viedään 1960-luvun betonisen sakraaliarkki- tehtuurin kontekstiin. Tilakokemukset ovat aina yksilöllisiä, mikä tekee käsiteltävästä aiheesta haastavan. Abstraktin aiheen konkretisoimisen apuna toimivatkin tila-analyysit. Kirkot ja kappelit ovat tunnelmaltaan hyvin voimakkaita, joten ne soveltuvat tutkimuskohteeksi hyvin. Tutkimuk- sen tavoitteena on ollut löytää avaimet tarkoituksenmukaisen tunnelman suunnitteluun erityisesti julkisissa rakennuksissa.

Työssä tilan tunnelmaan vaikuttavat tekijät on jaettu viiteen kategoriaan arkkitehtuuriteoreetik- kojen tekstien pohjalta: muotoon, mittakaavaan, materiaaliin, valoon ja ääneen. Samoja kategorioi- ta on käytetty tila-analyysien rakentamisessa. Tila-analyyseissa on käsitelty, millainen mahdolli- nen vaikutus jokaisella yksittäisellä elementillä on tilan kokijaan ja tätä kautta tilassa aistittuun tunnelmaan. Tilan tunnelman kannalta tärkeiksi tekijöiksi nousivat muun muassa elementtien kontrastit, kuten valon ja varjon vaihtelu, tilan hiljaisuus verrattuna ulkomaailmaan sekä tilan suuri koko ja materiaalin raskaus verrattuna tilan kokijaan. Tärkeässä roolissa oli myös ajan kirk- koarkkitehtuurille tyypillinen tilan tyhjyys.

Avainsanat sakraaliarkkitehtuuri, Kannelmäen kirkko, Järvenpään kirkko, Pyhän Ristin kappeli

(6)

6

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

SISÄLLYS

1. Johdanto

2. Pyhyys ja subliimi 3. Tilan aistiminen

4. Vaikuttajat tilan tunnelmaan 4.1. Valo

4.2. Materiaali ja sen ominaisuudet 4.3. Muoto

4.4. Mittakaava 4.5. Ääni

5. Suomalainen sakraaliarkkitehtuuri 1960-luvulla 5.1. Betonin käyttö ja kehittynyt rakennustekniikka 5.2. Sakraalirakentamisen murros

5.3. Modernin kirkon funktiot

5.4. Siunauskappeli rakennustyyppinä

6. 1960-luvun sakraaliarkkitehtuuri tilakokemuksena 6.1. Kannelmäen kirkko

6.1.1. Muoto ja mittakaava

6.1.2. Materiaali ja sen ominaisuudet 6.1.3. Valo

6.1.4. Ääni 6.2. Järvenpään kirkko

6.2.1. Muoto ja mittakaava

6.2.2. Materiaali ja sen ominaisuudet 6.2.3. Valo

6.2.4. Ääni

6.3. Pyhän Ristin kappeli

6.3.1. Muoto ja mittakaava

6.3.2. Materiaali ja sen ominaisuudet 6.3.3. Valo

6.3.4. Ään 6.4. Analyysien koonti

6.4.1. Muoto ja mittakaava

6.4.2. Materiaali ja sen ominaisuudet 6.4.3. Valo

6.4.4. Ääni 7. Johtopäätökset 8. Lähteet

7 108 1212 1213 1414 1515 1516 1718 19 2121 2323 2426 2627 2728 3031 3132 3333 3334 34 3537

(7)

7

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

1. JOHDANTO

Suomen rakennuskanta kävi läpi merkittävän muutoksen sotien jälkeen. Tämä aiheutti murrok- sen myös suomalaiseen sakraaliarkkitehtuuriin.

1960-luvun kirkot ja kappelit syntyivät pääosin arkkitehtuurikilpailujen tuloksena. Näin ollen näiden rakennusten voidaan katsoa olevan esi- merkkejä aikansa parhaasta ja arvostetuimmasta arkkitehtuurista. Kehittynyt rakennustekniikka mahdollisti uudenlaiset kokeilut luoda arkkiteh- tuuria. Sakraalirakentamisen vanhasta traditiosta irtaannuttiin, ja tilalle tuli uusia ilmaisumuotoja.

Esimerkiksi symboliikasta irrottauduttiin, ja il- maisu muuttui vapaammaksi ja abstraktimmak- si. Tärkeäksi arkkitehtoniseksi tehokeinoksi nousi puhdas betonipinta.

Vaikka sakraaliarkkitehtuuri on kokenut muutoksen, on kirkkojen ja kappeleiden merki- tys uskonnon ja hartauden harjoittamisen paik- koina säilynyt. Kirkot ja kappelit ovat rakennus- tyyppejä, joissa vallitsee tietynlainen, juuri näille rakennustyypeille ominainen tunnelma, joka luo paikan hiljentymiselle. Modernin kirkkoarkki- tehtuurin myötä uskonnollinen symboliikka kir- koissa väheni, mutta kirkkojen tunnelma pysyi hartaana. Omalla kohdallani vahvimmat ja vai- kuttavimmat tilakokemukset yhdistyvätkin juuri 1960-luvun sakraaliarkkitehtuuriin.

Tämä kandidaatintyö tutkii, mitkä arkkiteh- toniset keinot rakentavat sakraaliarkkitehtuuril- le ominaista pyhää ja ylevää tunnelmaa. Työssä käydään läpi myös aistien rooli tilan kokemisessa.

Tilakokemukset ovat aina yksilöllisiä. Samoin siis kokemukset tilan pyhyydestä tai ylevyydestä ovat yksilöllisiä. Tämä työ ei pyrikään löytämään ab-

soluuttisia totuuksia näiden tilallisten kokemus- ten saavuttamiseksi, vaan pikemminkin kartoitta- maan erilaisia tekijöitä, jotka saattavat synnyttää tilassa tilan kokijaan kokemuksen pyhyydestä tai tilan ylevyydestä.

Tilan aistimisesta on tehty tutkimustyötä, samoin tilan tunnelmasta ja tunnelman tärkey- destä on kirjoitettu runsaasti. Tässä tutkimukses- sa nämä havainnot viedään 1960-luvun betonisen sakraaliarkkitehtuurin kontekstiin. Arkkitehtoni- sesti laadukkaassa julkisessa rakennuksessa tär- keässä asemassa on tilan tunnelma, ja tämän työn kautta pyrin löytämään avaimet tarkoituksenmu- kaisen tunnelman suunnitteluun tutkimalla erilai- sia tunnelmaan vaikuttavia tekijöitä. Arkkitehtien vapaus suunnittelussa on ollut kirkoissa suuri, jo- ten kirkot soveltuvatkin tutkimuskohteeksi erin- omaisesti.

Työ jakautuu teoria- ja analyysiosioon. Teo- riaosiossa tutkitaan kirjallisuustutkimuksen kaut- ta tilan aistimista ja tilan kokijassaan aiheuttamia tuntemuksia arkkitehtuurin teorian sekä neuro- tieteiden näkökulmasta. Kirjallisuuden kautta on määritelty viisi tilan tunnelmaan oleellisesti vai- kuttavaa tekijää. Lisäksi työssä käydään läpi suo- malaiselle 1960-luvun sakraaliarkkitehtuurille tyypillisiä piirteitä sekä ilmiöitä arkkitehtuurin takana. Analyysiosio sisältää kolmen erityyppi- sen 1960-luvulla rakennetun betonisen sakraali- rakennuksen analyysit. Analysoitavina kohteina toimivat Kannelmäen kirkko, Järvenpään kirkko sekä Pyhän Ristin kappeli. Analyysit pohjautuvat paitsi kirjallisuuteen myös omaan kokemukseen tilan kokemisesta ja havainnoinnista.

(8)

8

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

2. PYHYYS JA SUBLIIMI

Tässä luvussa määritellään pyhyyden ja subliimin käsitteet Juhani Pallasmaan ja Anne Birgitta Pes- sin tekstien pohjalta, sekä näiden käsitteiden yh- teydet tähän tutkimukseen.

Juhani Pallasmaa on vaikuttanut teksteil- lään ja ajatuksillaan suomalaisen sekä kansainvä- lisen arkkitehtuurin kentällä. Hän on kirjoittanut arkkitehtuurin ja taiteen kysymyksistä. Lisäksi Pallasmaa käsittelee teksteissään aistien välistä vuorovaikutusta ja arkkitehtuurin moniaistisuut- ta ja vaikutusta ihmismieleen.

Anne Birgitta Pessi on toiminut kirkkoso- siologian professorina Helsingin yliopiston teo- logisessa tiedekunnassa vuodesta 2012 lähtien.

Uskon tilat ja kuvat on Suomalaisen Teologisen kirjallisuusseuran kokoama julkaisu, joka tarjoaa eri alan asiantuntijoiden näkemyksiä suomalai- sen kirkkoarkkitehtuurin ja uskonnollisen taiteen vaiheista. Teoksessa Pessi käsittelee kirkkoraken- nusten merkitystä niin kaupunkikuvallisesti kuin kokemuksellisestikin. Artikkelissa esitellään Lah- teen tehty tapaustutkimus, jossa haastateltavina on ollut seurakuntayhtymän työntekijöitä, johta- via lahtelaisia virkamiehiä sekä paikallisia kan- salaisia. Haastattelut on suoritettu vuonna 2004.

Haastateltaville on esitetty seuraavat kysymyk- set: Kuinka haastatellut kokevat kirkkorakennuk- set? Mitä ne heille ilmentävät, symboloivat, mer- kitsevät? Mitä kirkolta rakennuksena kaivataan?

Mitä erityistä ja/tai muista poikkeavaa kirkkora- kennuksissa koetaan rakennuksina olevan? (Pes- si, 2008, s. 351–370.)

Pyhyyden kokemus liitetään usein uskon- nolliseen kokemukseen. Tässä tutkimuksessa tutkitaan kuitenkin arkkitehtuurin herättämää pyhyyden kokemusta, joka eroaa vastaavasta us- konnollisesta kokemuksesta. Pallasmaa käsittelee teoksessaan Kohtaamisia (2014) näiden kokemus- ten välistä eroa. Arkkitehtuurin herättämä py- hyyden kokemus ei liity varsinaisesti uskontoon, vaan jopa maalliset rakennukset voivat herät-

(9)

9

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

tää tällaisen tunteen. Tällaisessa tapauksessa tila

nousee arkipäiväisyyden yläpuolelle erityisyy- dellään. (Pallasmaa, 2014, s. 98–106.)

Pessin mukaan ilman uskonnollista lukutai- toakin kirkkorakennus voidaan kokea pyhäksi.

Pyhyyden kokemuksen edellytyksenä on muis- tutus jostain ylimaallisesta. Tapaustutkimuksen tuloksissa käy ilmi, että haastateltavat kokevat pyhän jonakin, joka erottuu arjesta, tavallisesta ja jokapäiväisestä. (Pessi, 2008, s.353–366.)

Tapaustutkimuksen tuloksissa käy myös ilmi, miten kirkkorakennuksen koetaan ilmentä- vän arvovaltaa, ja siksi kirkkotilaan suhtaudutaan myös kunnioittavasti ja jopa varovasti (Pessi, 2008, s. 363364). Johtuuko tämä pyhyyden tunteesta?

Tuloksien mukaan uskonnolliselle ihmiselle kirk- korakennus on väline pyhyyden kohtaamiselle.

Rakennuksen kuvataan toimivan aktiivisessa roo- lissa tässä kokemuksessa: esiin nostettiin sen mit- takaava, valo, rakennuksen luoma turvallisuu- den tunne sekä hiljaisuus ja hiljentyminen. (Pessi, 2008, s. 367.) Pessin tekstissä kirkkoa kuvataan muun muassa näin: ”Kirkko voidaan siis pyhyy- den symbolina kokea samaan aikaan pelottavana ja rauhoittavana – ja ehkä juuri tässä kiteytyy py- hyyden kokemisen ydin” (Pessi, 2008, s. 368).

Esteettisen kokemuksen pyhyydestä puhut- taessa Pallasmaa (2008) nostaa tekstissään esiin termin subliimi. Subliimilla tarkoitetaan ylevää, ihmistä suurempaa ja jopa pelottavaa kauneu- den lajia. Tämä tuntemus kuvaa osuvasti samo- ja tuntemuksia, joita kirkon kaltainen tila herät- tää kokijassaan. (Pallasmaa, 2008, s. 313.) Tieteen termipankki selittää käsitteen näin: ”Ylevän eli subliimin tuntemuksia koetaan sellaisten ilmiöi- den yhteydessä, jotka hipovat käsityskyvyn rajo- ja.” Käsitteeseen liitetään ylevyyden ja kauneuden lisäksi myös hämmästys sekä pelokas kunnioitus, toisaalta myös tietynlainen äärettömyys. (Tieteen termipankki. Lainattu 11.10.2020)

Näiden määritelmien pohjalta tämä kan- didaatintyö tutkii, mikä kirkkoarkkitehtuurissa tempaa ihmisen pois arkisesta olotilasta. Mikä luo kirkkotilaan tunnelman ylevyydestä ja kau- neudesta, joka hipoo käsityskyvyn rajoja? Mitkä arkkitehtoniset keinot erottavat sakraaliarkkiteh- tuurin maallisesta ja arkipäiväisestä arkkitehtuu- rista?

(10)

10

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

Aiemmassa luvussa määriteltiin pyhyys ja sub- liimi. Näihin liittyvät erilaiset tunnetilat, kuten esimerkiksi ylevyys, kauneus, voima, hiljaisuus, turvallisuus, nöyryys, käsittämättömyys ja jopa pelko. Tässä luvussa käsitellään teoriatasolla, mi- ten ja miksi tila vaikuttaa kokijaansa, eli miten tila ylipäätään voi synnyttää kokijassaan tunteita.

Seuraavassa luvussa puolestaan eritellään, mitkä tilan tekijät voivat aiheuttaa nämä tunteet.

Arkkitehti Peter Zumthor kirjoittaa (2005, s. 13), että heti astuessamme tilaan meille syntyy jokin tunne siitä: ”I enter a building, see a room, and – in the fraction of a second – have this feeling about it.” Tilassa havaitaan siis välittömästi tilan tunnelma. Tämä vaikuttaa kokonaisvaltaisesti sii- hen, miten ihminen on maailmassa, ja siksi tun- nelma on erityisen tärkeää arkkitehtuurissa. (Zu- mthor, 2005.)

Ennen kuin tilan kokija analysoi tilaa tie- dostetusti, aistii hän tilaa hyvin intuitiivisesti ti- lan tarjoamien aistiärsykkeiden kautta. Tämän intuitiivisen kokemuksen pohjalta kokijaan syn- tyy kuitenkin tunne, joka puolestaan vaikuttaa hänen toimintaansa tilassa. Syntyvät tunteet ja reaktiot voivat vaihdella suuresti: arkkitehtuu- ri voi vaikuttaa joko sympaattiseen hermostoon, joka nostaa vireystilaa, tai parasympaattiseen her- mostoon, joka puolestaan rauhoittaa. (Mallgrave, 2013, s. 29–30.)

Kokemamme tila siis vaikuttaa kehoomme.

Tätä ilmiötä voidaan myös selittää peilineuronien toiminnalla. Me peilaamme itseemme tunteita, joita näemme ympärillämme. Esimerkiksi näh- dessämme iloa se ”tarttuu” myös meihin, ja tätä kautta voimme itse kokea havaitsemiamme tun- netiloja. Tutkimusten mukaan on todennäköistä, että reagoimme peilineuronien avulla myös ark- kitehtuurin muotoihin ja materiaaleihin. Erityi- sesti objektien välisillä kosketuksilla ja kohtaami- silla on vaikutusta ihmisiin. Ihminen voi siis ikään kuin kokea empatiaa myös elottomia objekteja ku-

3. TILAN AISTIMINEN

(11)

11

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

ten rakennuksia kohtaan. (Mallgrave, 2013, s. 34–

37.) Mallgrave havainnolisaa tekstissään (2013, s.

37) peilineuronien toimintaa käyttäen esimerkkiä kiertyneestä pylväästä: ”Think of how a twisted column induces a state of tension within our bo- dies, as our mirror systems viscerally simulate the twisting of the column.”

Ennen kuin ymmärrämme arkkitehtuuria, vaikuttaa se mieleemme ja tunteisiimme (Pallas- maa, 2013, s. 11). Tunteet syntyvät havaintojen pohjalta, jonka jälkeen nämä tunteet tiedostetaan.

Tunteet ovat aina multimodaalisia kokemuksia.

Tämä tarkoittaa, että maailmaa aistitaan kaikilla käytettävissä olevilla aisteilla. (Mallgrave, 2013, s.

28.) Pallasmaa on kirjoittanut arkkitehtuurin mo- niaistisuudesta (2016), ja hän korostaakin moni- aistisuuden tärkeyttä arkkitehtuurikokemukses- sa: ”Jokainen koskettava arkkitehtuurikokemus on moniaistinen.” (Pallasmaa, 2016, s. 34.) Moni- aistisia, vaikuttavia arkkitehtuurikokemuksia py- ritään luomaan esimerkiksi voimakkaalla materi- aalin, massan, tekstuurin tai valon tunnulla.

Tilakokemus ja sen synnyttä- mät tunnetilat ovat jokaisella yksi- löllä erilaisia (Pallasmaa, 2013, s.11).

Tilassa on sekä objektiivisia että subjektiivisia te- kijöitä, jotka vaikuttavat olemiseemme tilassa.

Tilan kokemiseen vaikuttaa myös tilan kokijan valmis mielentila. Kuitenkin tilalla ja sen tunnel- malla on psykosomaattinen vaikutus, joten tilassa oleminen sävyttää valmiiksi kokemiamme tunne- tiloja. (Böhme, 2017, s. 70–93.)

Arkkitehtuurilla siis luodaan paikkoja, jois- sa on jokin tietty tunnelma. Tilan kokija aistii ti- lan, ja vastaanottamiensa aistiärsykkeiden poh- jalta hänelle syntyy jokin tunne kokemastaan tilasta. Sakraalirakennuksessa tavoiteltuna tun- nelmana on pyhyys. Tilan elementeillä pyritään synnyttämään kokijassaan tunnetiloja, joita voi- daan yhdistää pyhyyteen, kuten rauhaa, pelkoa, turvallisuutta, kauneutta, ylevyyttä tai nöyryyttä.

Sakraalirakennus synnyttää kokijalleen moniais- tisen tuntemuksen siitä, että tila on luonteeltaan jotenkin tavallisesta ja arkipäiväisestä poikkeava.

(12)

12

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

4. VAIKUTTAJAT TILAN TUNNELMAAN

Tässä luvussa käsitellään erilaisia tilan tunnelmaa muokkaavia elementtejä ja niiden roolia sakraali- arkkitehtuurissa. Tällaisia elementtejä voivat olla valo, materiaali, muoto, mittakaava ja ääni. Elemen- tit on valittu lähdekirjallisuuden pohjalta.

4.1. Valo

leijaileva pöly, joka tekee valon näkyväksi ja erot- tuvaksi. Myös valon puutteella on suuri merkitys siihen, miten tila koetaan. Pimeä tai hämärä tila voidaan kokea uhkaavaksi, jos valon puuttuessa tilaa ei pystytä hahmottamaan. (Böhme, 2017, s.

76, 149–156.) Valolla voi olla kirkkotilassa kokijalleen symbo-

lista arvoa. Auringon valo voidaan tulkita elämän lähteenä. Kuitenkin suuressa roolissa kirkkotilas- sa on valon vaikutus tunnelmaan.

Erityisen tärkeää tilan kokemisen ja sen tun- nelman kannalta on luonnonvalo. Luonnonvalos- sa erottuvat värit, muodot sekä muotojen luoman tilan syvyys. Luonnonvalo tuo siis tilaan lisää ha- vaittavaa. Tätä kautta valon käytöllä voimistetaan tilan tuntua Tärkeässä asemassa tunnelman ja ti- lan luomisen kannalta on myös kontrasti, eli valon ja varjon vaihtelu. Juuri valon ja varjon rajapin- nassa luodaan sakraaliarkkitehtuurille tyypillistä mystistä tunnelmaa. Kirkkosalissa niin luonnon- valolla kuin keinovalollakin voidaan myös ko- rostaa tilan tärkeitä ominaisuuksia ja elementtejä.

(PavlýIû, Stevanoviû, Marinkoviû, 2010.)

Valon suunnalla on suuri merkitys sen luo- maan vaikutelmaan. Rasmussen kirjoittaa (1964, s. 190–191) sivulta tulevan valon olevan paras, sillä se tuo esiin materiaalin tekstuurin ja varjo- jen kautta asioiden todelliset muodot. Alavalolla puolestaan on mahdollista luoda hyvinkin epäto- dellista tunnelmaa, sillä olemme tottuneet ylhääl- tä tulevaan valoon. (Rasmussen, 1964, s. 190–191.) Toisaalta valo voi itsessään luoda tilan. Täs- säkin tapauksessa kontrastilla on suuri merki- tys. Astuessamme hämärästä valoon on kokemus sama kuin uuteen tilaan astuttaessa. Tällaisilla tiloilla, jotka on luotu valoa käyttämällä, on täy- sin omanlainen tunnelmansa. Tunnelma on une- nomainen, sillä tilassa koetaan juuri valo, eikä niinkään fyysisiä objekteja. Tähän voi liittyä häm- mennystä, pelkoa tai kokemus kauneudesta. Toi- saalta valon aistimiseen vaikuttaa myös ilmassa

4.2. Materiaali ja sen ominaisuudet

Materiaalille on mahdollista luokitella erilaisia ominaisuuksia, joilla voidaan vaikuttaa tilan tun- nelmaan. Tässä työssä käsiteltävien ja analysoita- vien pyhien tilojen rakennusmateriaalina on toi- minut pääasiassa betoni.

Materiaalille voidaan esimerkiksi antaa jo- kin väri, jolla voidaan korostaa tilan tärkeitä omi- naisuuksia samaan tapaan kuin valolla. Värillä voidaan korostaa itse materiaaleja tai tilan ele- menttejä ja muotoja. Esimerkiksi värin käytöllä tai pikemminkin värivalinnoilla, vaikkapa rus- kealla tai harmaalla, voidaan korostaa lattian yh- teyttä maahan ja tätä kautta tämän symboliikkaa painovoiman ilmentäjänä. (Rasmussen, 1964, s.

215–219.) Kirkkotilassa esimerkiksi alttaria voi- daan korostaa värien käytöllä.

Materiaalilla on myös vaikutus tilassa ais- tittavaan lämpötilaan. Toki lämpötilaan on mah- dollista vaikuttaa myös lämmittämällä ja tuuletta- malla, mutta myös valolla, värillä ja materiaalilla voidaan vaikuttaa siihen, millaisena tilan lämpö- tila aistitaan. Materiaaleilla on kyky kerätä ja va- rastoida lämpöä vaihtelevasti. Usein rakennuksen lämpötilaa verrataan koettuun ulkolämpötilaan (Zumthor, 2005, s. 34–35). Erityisesti kylmiksi koe- tut tilat mielletään helposti luotaantyöntäviksi ja epämiellyttäväksi. Lämpötilan kokemus on pait-

(13)

13

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

si fyysinen myös psykologinen (Zumthor, 2005, s.

34–35). Esimerkiksi puu koetaan usein lämpimäk- si materiaaliksi kun taas kivi koetaan kylmäksi materiaaliksi. Myös värit voivat olla kylmiä tai lämpimiä, samoin valo: siniseen taittava väri on kylmä ja keltaiseen lämmin. Betonisissa kirkkoti- loissa värimaailma on pääasiassa viileä, mikä tu- kee tilan ylevyyttä.

Toisaalta materiaalin saama mittakaava ja muoto voivat vaikuttaa siihen, miten raskaaksi materiaali koetaan. Esimerkiksi suurista kivistä tai harkoista muurattu seinä koetaan raskaaksi.

Näemme suuren rakennusyksikön, mistä ym- märrämme, että sen siirtäminen on vaatinut pal- jon voimaa. Täysin sileä seinä on olemukseltaan pehmeä ja näyttäytyy meille kevyempänä. Myös esimerkiksi tiiliseinä koetaan kevyempänä kuin vaikkapa suurista graniittiharkoista muurattu sei- nä. (Rasmussen, 1964, s. 22–23.)

Tässä työssä käsiteltävät rakennukset ovat luonteeltaan hyvin yksiaineisia. Tämä osaltaan te- kee tilakokemuksista hyvin voimakkaita. Kuiten- kin näissä käytettyjä erilaisia betonipintoja voi- daan kokea eri tavoin. Betonipinta voi olla sileää tai karheaa, tai se voi muodostua suurista tai pie- nistä elementeistä. Tyypillistä on myös raakalau- tamuotin jättämä pienimittakaavainen jälki. Toi- saalta usein kivi voi myös edustaa vahvuutta ja pysyvyyttä ja näiden kautta rauhallisuutta ja tur- vaa (Böhme, 2017, s. 177).

4.3. Muoto

Tilan muotokieli luo kokijalleen tietyn vaikutel- man tilasta. Muoto voidaan esimerkiksi kokea joko kovaksi tai pehmeäksi. Esimerkiksi rustikoi- dut tai kulmikkaat muodot ovat kovia ja plasti- set muodot pehmeitä. Vaikka itse materiaali olisi siis kova, kohde-esimerkkien tapauksessa usein betoni, voi vaikutelma olla pehmeä. (Rasmussen, 1964, s. 22–23.)

Muoto määrittää, ovatko tilat avoimia vai suljettuja. Kirkkotilan vaikuttavuus perustuu osin siihen, että se muodostaa täysin omanlai- sensa tilan, joka eroaa ja ehkä myös sulkeutuu ulkomaailmalta. Zumthor kirjoittaa (2005), mi- ten merkittävää on ulko- ja sisätilan välinen ero.

Rakennuksen julkisivu ei paljasta usein ainakaan hänen omissa töissään paljoakaan rakennuksen sisätilasta. Hän kirjoittaa, miten suuri tunne on huomata olevansa jonkin sisällä, ja miten aistit tarkentuvat ja huomiomme kohdistuu uuteen ais- tittavaan tilaan. (Zumthor, 2005, s. 47.) Osa tilan tunnelmasta perustuu siis sen yllätyksellisyyteen, sillä emme ole rakennuksen ulkomuodon perus- teella voineet täysin ennakoida, millaiseen tilaan astumme. Toisaalta aukotuksella saatetaan tuo- da ratkaisevalla tavalla näkymiä tai valoja, jotka luovat ajatuksen jatkuvasta ja avoimesta tilasta.

Kirkon tai kappelin mystistä ja ylevää tunnelmaa voikin muodostaa tilan näennäinen jatkuminen.

Muodolla on myös oleellinen yhteys tilan mittakaavaan. Tilan aistimisessa tärkeää on, kuin- ka kaukana tai lähellä tilan elementit ovat koki- jastaan. Mittakaavan vaikutusta tilan tunnelmaan käsitellään seuraavassa alaluvussa.

(14)

14

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

4.4. Mittakaava

Tässä työssä tarkasteltavat kirkkorakennukset ovat pääosin ihmisen mittakaavaan verrattu- na suuria ja avaria, mutta rakennusmateriaalin vuoksi myös massaltaan kookkaita. Ihminen tun- tee tilassa omat rajansa ja tiedostaa oman pienuu- tensa (Zumthor, 2005, s. 49). Voimme kehollamme aistia rakennuksen massan, ja tilan eri kokoisten elementtien avulla hahmotamme tilan suuruu- den. Rakennuksen paino voidaan aistia myös sen näkyvillä olevien kantavien rakenteiden kautta.

Voimme esimerkiksi tilassa nähdä kattoa kannat- televan pylvään ja sen tekemän työn, ja peilata ko- kemuksen katon painosta itseemme. (Rasmussen, 1964, s. 37.) Kokemus tilan suuruudesta voi saada kokijan nöyrtymään. Toisaalta suuri mittakaava viestii myös ylevyydestä.

Tilan suuruus ja avaruus antavat myös kat- seelle tilaa harhailla. Avaralla tilalla on myös edellytykset olla rajoittamatta liiaksi tilan koki- jan liikkumista. Kun tilan elementit ovat kauka- na kokijastaan, on vaikutelma turvallinen ja va- pautunut. (Böhme, 2017, s. 149.) Dynaaminen ja virtaava tila saattaa myös ohjata liikettä johonkin tiettyyn suuntaan elementeillään (Zumthor, 2005, s. 41–43). Kirkkosaliin voi muodostua erilaisia ti- loja, jotka joko kutsuvat pysähtymään tai siirty- mään eteenpäin.

4.5. Ääni

Myös ääni ja äänettömyys vaikuttavat tilan tun- nelmaan, ja ääni itsessään voi muodostaa tilan (Böhme, 2017, s. 76). Kuten valonkin arkkitehtuu- rissa, äänen arkkitehtuurissa merkittävässä roo- lissa tilan kokemisen ja kokemuksen vaikuttavuu- den kannalta on kontrasti. Erityisesti kirkkotilassa vaikuttavaa on se, miten kävellään sisään hiljai- suuteen äänekkäästä ympäristöstä (Böhme, 2017, s. 173–176). Kirkkotiloille ominaiseen tunnelmaan rinnastetaan usein hiljentyminen ja hiljaisuus, ja tämä käy myös ilmi Pessin tapaustutkimuksessa (Pessi, 2008). Ihminen myös luonnostaan pyrkii hiljentymään astuessaan sisään kirkkorakennuk- seen. Tämä voi johtua siitä, että hiljaisuus aistitaan usein yksittäisten äänten kautta (Böhme, 2017, s.

176). Kirkossa ihminen tiedostaa hyvin vahvasti esimerkiksi oman askeltensa ja hengityksensä ää- nen tai vaikkapa kaukana ajavan rekan tai hauk- kuvan koiran, jolloin hän tulee tietoiseksi tilan hil- jaisuudesta.

Hiljaisuuden ja yksittäisten äänten aistimi- seen vaikuttavat myös tilan muoto sekä pintojen materiaali ja rakenne. Tila kerää ääntä, vahvistaa sitä ja ohjaa sitä uuteen suuntaan tilan muodosta riippuen. Zumthor esittää tekstissään (2005, s. 31–

33) kysymyksen siitä, onko rakennuksella ääntä.

Voisi myös miettiä, miltä rakennus kuulostaa kun siinä kävellään ja hengitetään.

Hiljentyminen kirkkosalissa osoittaa kun- nioitusta rakennusta kohtaan. Toisaalta kirkkosa- lin hiljaisuus ja kokemus sen ylevyydestä eivät ole riippuvaisia toisistaan (Böhme, 2017, s. 176). Kirk- koihin kuuluu myös niihin ominainen äänimaail- ma, kuten esimerkiksi musiikki.

(15)

15

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

Kuva 1: Esimerkit betonin käytöstä olivat maailmalla, kuvassa Notre Dame du Haut

5. SUOMALAINEN SAKRAALIARKKITEHTUURI 1960-LUVULLA

Tässä luvussa käsitellään kehittyvää rakennustekniikkaa, betonin käytön suosiota sekä murrosta sak- raalirakentamisessa 1960-luvulla. Luvussa esitellään myös siunauskappeli rakennustyyppinä.

5.1. Betonin käyttö ja

kehittynyt rakennustekniikka

Sotien jälkeen Suomen rakennuskanta kävi läpi hyvin nopean ja totaalisen muutoksen (Tallqvist, 1989, s. 60). Sotia seurasi urbanisoituminen ja noususuhdanne, joiden myötä rakentamisen tar- ve kasvoi. Tarvittiin uusia asuntoja, teollisuusra- kennuksia, liikerakennuksia sekä kirkkoja. (Nis- kanen, 1989, s. 30.) Kirkkojen tarve oli merkittävä etenkin kaupunkien lähiöalueilla. (Jetsonen, 2003, s. 7.)

Niskanen kirjoittaa tekstissään (1989, s. 40), miten toisen maailmansodan jälkeisessä Euroo- passa ”funktionalismin valkealle sileydelle” etsit-

tiin vaihtoehtoa. Puhdas betonipinta nousi funk- tionalismin jälkeen korvaavaksi arkkitehtoniseksi tehokeinoksi. Tämä muutos näkyi myös Suomes- sa. Esikuvat betonin käytössä olivat maailmalla.

Esimerkiksi Le Corbusierin töitä ihailtiin. 1960-lu- vulla betonin käytöllä haluttiin luoda mahdol- lisimman selkeä ero 1950-luvun modernismiin jättämällä materiaali paljaaksi. (Koho, 2008, s.

157–172.)

Betoni tarjosi väylän rakennustekniikan ke- hittymiselle. Rakentaminen tehostui, ja toisaalta myös suunnittelu muuttui innovatiivisemmaksi (Knapas & Tirilä, 2008, s. 11). 1940- ja 50-luvuil- la kehittyivät elementtitekniikka, jännebetoni, eri- koiskonstruktiot kuten kuorirakenteet sekä be- tonityön erikoismenetelmät (Niskanen, 1989, s.

36). Betoni kesti puristusta ja vetoa ja mahdollisti muotokielen ja ilmaisun moninaistumisen. Beto- nin käyttö mahdollisti muun muassa suurten hal- lirakennusten tekemisen. Suomessa kiinnostuttiin myös kuorirakenteista ja suurista jänneväleistä, sillä nämä toivat toivottua vaihtelua elementti- rakentamiselle ja rasterijulkisivuille (Niskanen, 1989, s. 40–42).

5.2. Sakraalirakentamisen murros

Modernismin myötä vanhoja perinteitä kirkko- rakentamisessa hylättiin. Arkkitehtuuri muuttui abstraktimmaksi, ja kirkkorakennuksen tilalliset elementit saivat uusia merkityksiä. Tilan, valon ja materiaalin merkitys kasvoi. (Jetsonen, 2008, s.

13–15.)

Kirkot ovat rakentuneet 1960-luvulla pää- osin kutsukilpailuiden tuotoksina. Näin voidaan katsoa kirkkoarkkitehtuurin edustavan aikansa

(16)

16

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

laadukkainta arkkitehtuuria (Jetsonen, 2003, s.5).

Arkkitehtuurin potentiaali kirkoissa on suuri:

pohjaa voi muokata melko vapaasti, ja luonnon- valoa voi käyttää hyvin monipuolisesti puhtaasti tunnelmaa luovana elementtinä. Kirkkosuunnitte- lu on ollut arkkitehtien tapa päästä toteuttamaan luovuuttaan, ja arkkitehtuuri onkin ollut hyvin kokeilevaa ja innovatiivista. Sakraaliarkkitehtuu- ri onkin monipuolistunut 1960-luvulla paljon.

Osa 1960-luvun kirkoista pyrki selvästi il- maisullaan monumentaalisuuteen ja vaikutta- vuuteen. Osa ajan kirkoista puolestaan noudatti minimalistisempia ihanteita. Kirkkorakennuksel- la haluttiin luoda selkeä ero arkipäiväisyyden vä- lille, joten monesti dramaattisuutta ja yllätykselli- syyttä korostettiin. Toisaalta kirkkoarkkitehtuurin haluttiin erottuvan muusta arkkitehtuurista sekä kaupunkirakenteesta. Näin kirkkoarkkitehtuuril- la oli asema koko modernin arkkitehtuurin uudis- tajana. (Jetsonen, 2008, s. 13–15.)

Rakentamisen murros, mukaan lukien beto- nin suosio, ylsi siis myös kirkkoarkkitehtuuriin.

Hallimaisilla kuorirakenteilla saavutettiin kirkko- jen aiempaa monumentaalisempi ilmaisu. Myös perinteisistä pohjaratkaisuista irrottauduttiin kir- kon modernisoimiseksi (Jetsonen, 2003, s. 7). Täl- laisten rakenteellisten ratkaisujen myötä tärkeäk- si kirkon ominaisuudeksi nousi 1960-luvulla tilan tyhjyys. Toisaalta monumentaalisissa kirkoissa korostui tyhjän tilan lisäksi tilan dynaamisuus.

Samaan aikaan minimalistisemmassa 1960-luvun kirkkoarkkitehtuurissa aiempaan modernismiin verrattuna muotokieli ja materiaalin käyttö oli pelkistetympää. Näissä tyhjissä tiloissa, sekä dy- naamisissa että minimalistisissa, monipuolistuva valon arkkitehtuuri oli tärkeässä roolissa. (Jetso- nen, 2008, s. 13–15.) Kirkkoarkkitehtuurissa beto- nin käyttö perustui kehittyvän rakennustekniikan lisäksi myös uskontoon, sillä sen esteettiset omi- naisuudet yhdistettiin askeettisen protestantis- min ihanteisiin (Koho, 2008, s. 169).

5.3. Modernin kirkon funktiot

Moderni kirkkoarkkitehtuuri ei kuitenkaan hy- lännyt kaikkia perinteitä vaan säilytti myös tra- ditiota. Esimerkiksi alttarin merkitys on säilynyt, sillä se on edelleen keskeisessä asemassa jumalan- palveluksen sisällön ja toiminnan kannalta. Altta- ri on sijoitettu keskeiselle ja näkyvälle paikalle, ja muilla esineillä ja esimerkiksi tekstiileillä koros- tetaan sen merkitystä. Kirkkotilassa tapahtuvaan hartauden harjoittamiseen liittyy erityisesti altta- rin kunnioittaminen, joten sen korostaminen ark- kitehtuurin keinoin on perusteltua. Modernin kir- kon läpikäytävä on avoin, jolloin alttari on tilan visuaalinen keskus: piste johon katse kiinnittyy.

Kuitenkin alttariseinä on moderneissa kirkoissa melko askeettinen. Taideteokset on korvattu tila- taiteella; massoittelulla, valon ja varjon korosta- misella sekä ristien asettelulla on kasvanut merki- tys. Alttarin välittömässä läheisyydessä sijaitsevat usein myös urut ja paikka kuorolle, sillä musiikki on oleellinen osa nykyaikaista jumalanpalvelusta.

(Mattila, 2008, s. 251–257.)

Modernissa kirkossa seurakunnan roolia aktiivisena osana jumalanpalvelusta on haluttu korostaa. Tämän takia modernissa kirkkoarkki- tehtuurissa kirkkosali pyrkii hahmottumaan yh- tenäisenä, yhteisöllisyyttä tukevana tilana. Juuri yhteisöllisyyteen pyrkimisen takia keskeiskirkko- mainen pohja on säilyttänyt suosionsa. Kuitenkin kirkot ovat muuttuneet aiempaa lyhyemmän mal- lisiksi, jotta seurakunta tulisi lähemmäksi alttaria.

Alttari saatetaankin sijoittaa kirkon pisimmälle si- vulle. (Mattila, 2008, s. 251–257.)

(17)

17

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

5.4. Siunauskappeli rakennus- tyyppinä

Siunauskappeli on hautausmaan yhteyteen ra- kennettu sakraalirakennus vainajan hautaan siu- naamista varten. Se on mittakaavaltaan usein pie- nempi kuin kirkko, ja rakennustyyppinä se on myös nuorempi. Siunauskappelit ovat yleisty- neet 1900-luvulla hautausmaiden perustamisen jälkeen. Kirkkosalit on koettu siunaustilaisuutta varten liian suuriksi ja juhlallisiksi, joten on ollut tarve pienemmille ja intiimeimmille tiloille hau-

Kuva 2: alttarin merkitys on säilynyt modernissa kirkkoarkkitehtuurissa. Kannelmäen kirkossa alttaria korostaa lasimaalaus tajaisia varten. Siunauskappeleiden arkkitehtuu- ri on seuraillut aikansa muuta arkkitehtuuria.

Samoin kuin kirkkoarkkitehtuurissa, siunauskap- pelien arkkitehtuuri on sotien jälkeen monipuo- listunut. Tärkeää on ollut luoda tilasarja siirty- märiitille – vainajan hyvästelylle ja saattamiselle viimeiselle matkalle. Tilan tehtävä onkin tukea ja lohduttaa surevaa, joten tilan tunnelma on erityi- sen tärkeä. (Lehtimäki & Lyytinen, 2015.)

(18)

18

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

Tämä luku sisältää kolmen pyhän tilan analyysit. Analysoitavat rakennukset ovat Kannelmäen kirk- ko, Järvenpään kirkko ja Pyhän ristin kappeli. Kukin analyysi jakautuu neljään osioon. Analyysien tarkoituksena on konkretisoida teoriaosiossa tehtyjä huomioita tilan aistimisesta ja tilan tunnelmaan vaikuttavista tekijöistä.

(19)

19

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

6.1. Kannelmäen kirkko

Kuva 3: Saapuminen Kannelmäen kirkkoon

Kannelmäen kirkko on Marjatta ja Martti Jaatisen suunnittelema kilpailutyö. Kirkko on vihitty käyt- töön vuonna 1968. Rakennus sijoittuu katutasoon nähden mäen päälle. Sen pohja on neliömäinen, ja ulkomuodoltaan se muistuttaa kartiota tai suurta telttaa kohotessaan 30 metrin korkeuteen. Katon kuorirakenteita kannattelevat kulmapilarit, jotka erottuvat selkeinä kirkon ulkoarkkitehtuurissa.

(20)

20

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

Kuva 4: julkisivu ja poikkileikkaus 1: 750 60 m

60 m Kuva 5: pohjapiirros 1:750

(21)

21

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

6.1.1. Muoto ja mittakaava

Astuttaessa kirkkoon sisään päädytään pienen, metrin levyisen eteisen kautta suoraan itse kirk- kosaliin. Kirkkosalin lattia viettää kohti kuori- osaa, joten alttari korostuu: lattia ohjaa suoravii- vaista kulkua keskikäytävää pitkin kohti alttaria.

Kirkkosali on pinta-alaltaan melko inhimil- linen, jopa intiimi. Salin koko on vaivattomasti hahmotettavissa. Kirkkosalin penkkejä reunustaa tiiviisti betonimuuri, joka erottaa salin ulkosei- nästä. Muurin ja penkkirivien väliin jäävä käytä- vä on kapea eikä kutsu kävelemään samaan ta- paan kuin väljempi keskikäytävä. Seinät ovat siis lähellä rajaamassa kirkkosalia selkeästi yhdeksi intiimiksi tilaksi, ja sen muoto onkin hyvin umpi- nainen. Silmän korkeudelta ei tarjoudu näkymiä ulos. Ulkomaailmaa varten katseen on hakeudut- tava korkeammalle. Kirkkosalin eturivissä istues- sa voi katsella puiden oksia ja taivasta.

Yksi voimakkaimmista elementeistä tilassa on katto, ja tämän myötä rakennuksen massa ja tilan mittakaava. Seinien ollessa lähellä katto on puolestaan kaukana. Korkealle kohoava sisäkatto saa tilan tuntumaan suurelta ja avaralta. Tilassa voi kokea olevansa jonkin suuren ja painavan alla, jonkin hyvin paljon suuremman ja painavamman kuin mitä itse on. Vaikka katon painon voi aistia, ei tunnelma silti ole raskas, vaan jopa keveä ja va- pautunut. Tila tuntuu jatkuvan nauhaikkunoiden kautta kattoakin korkeammalle, ja tämä ajatus saa kokemaan itsensä tilassa entistä pienemmäksi.

Kattomaailma tarjoaa mahdollisuuden antaa kat- seen vaeltaa ja uppoutua ajatuksiin tai kuuntele- maan hiljaisuutta.

Kuva 6: kirkkosalia rajaava betonimuuri

6.1.2. Materiaali ja sen ominaisuudet

Kirkkosalin betoninen materiaalimaailma on pää- osin kova. Katossa erottuu raakalautamuotin jät- tämä rosoinen jälki, jota ylöspäin suunnatut kei- novalot korostavat. Toisaalta katon materiaalin kovaa vaikutelmaa pehmentää katon kaareutu- va, pehmeä muoto. Kirkkosalin lattia puolestaan on raskasta, suurta ja sileää betoniharkkoa. Tämä materiaalimaailma tekee kirkkosalista visuaali- sesti hyvin rikkaan. Katon rosoisesta betonipin- nasta erottuu runsaasti eri sävyjä, jotka tuntuvat- kin liukuvan lämpimästä viileämpään ylöspäin mentäessä. Erilaisissa valaistuksissa katon teks- tuuri tulee eri tavoin esiin, ja silmä tuntuu jatku- vasti löytävän tilasta lisää havaittavaa.

Kovan betonin rosoisuudelle ja viileydel- le vastakohtana toimivat lämpimän sävyiset pui- set penkit ja alttarin kalusteet. Alttari muodostaa kirkkosalin visuaalisen keskuksen, ja sen takana sitä korostaa entisestään Hilkka Toivola-Karpa- kan ”Elämänpuu”-mosaiikki. Kirkkaat värisävyt erottuvat kirkon muista hillitymmistä värisävyis- tä. Ne korostavat entisestään alttarin asemaa kir- kon visuaalisena ja toiminnallisena keskuksena.

Värikäs lasimosaiikki toimii siis tehokkaana kont- rastina muille materiaaleille. Värikkään lasin vai- kutus on voimakas, mutta samoin myös harmaan betonin. Toisaalta väri luo vastapainon betonin askeettiselle olemukselle: tunnelmassa ja tilako- kemuksessa on jotakin voimaannuttavan kaunis- ta, jopa riemukasta.

(22)

22

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

Kuva 7: näkymä kirkon keskikäytävältä kohti alttaria

(23)

23

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

Kuva 8: katon betonitekstuuri ja nauhaikkunat, vasemmassa alanurkassa urut

6.1.3. Valo

Rakennusta lähestyessä ei juurikaan kiinnitä huo- miota kuorirakenteiden väliin jääviin kapeisiin nauhaikkunoihin. Voisi olettaa astuvansa sisään hämärään tilaan, mutta ristin muotoon asettuvien nauhaikkunoiden läpi tulvii ylävaloa kirkkosa- liin. Nauhaikkunat yltävät kuorirakenteen juu- resta huippuun saakka, ja runsaan valon ansiosta tilan voisi kuvitella jatkuvan vielä kattoakin kor- keammalle. Kuitenkin salin nurkat jäävät hämä- rään luoden kontrastia runsaalle valolle.

Viileämpi luonnonvalo lankeaa kattopin- nalle nauhaikkunoista, mutta tämän lisäksi kattoa valaisee myös lämpimämpi keinovalo. Keinova- lot on sijoitettu nauhaikkunoiden reunoihin sekä salia ympäröivän muurirakenteen päälle ylöspäin suunnaten.

6.1.4. Ääni

Muutoksen tunnelmassa voi havaita selvästi muuttuvasta äänimaailmasta astuttaessa sisään kirkkosaliin. Kirkon oven painuessa kiinni ulko- maailman äänet vaimenevat. Tila on niin hiljai- nen, että siellä voi keskittyä kuuntelemaan ulos jäävää vaimentunutta liikennettä. Vaikka lattia on sileä, ja sen vaikutelma kattoon verrattuna peh- meä, on se silti kova ja jättää askeleiden äänet kaikumaan kirkkosalissa. Tilassa kokee olevansa totaalisesti sen sisällä kuullessaan aiheuttamien- sa äänten jäävän kimpoilemaan rakenteisiin. Jopa omaa hengitystään voi kuunnella.

(24)

24

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

6.2. Järvenpään kirkko

Kuva 9: saapuminen Järvenpään kirkkoon

Järvenpään kirkko on rakennettu vuonna 1968, ja sen on suunnitellut Erkki Elomaa. Kuutio- mainen kirkko sijoittuu rinteeseen, ja sitä rajaa betonimuuri. Kirkkosaliin kuljetaan tilasar- jan läpi. Kirkkoon saavutaan joko portaiden ylä- tai alapäästä lähestymissuunnasta riippuen.

(25)

25

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

Kuva 10: kirkkosalin poikkileikkaus n. 1:300 40 m

Kuva 11: pohjapiirros kilpailuehdotuksesta, 1:800

60 m

(26)

26

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

6.2.1. Muoto ja mittakaava

Kirkon sisäänkäynnistä saavutaan matalaan, va- loisaan ja intiimiin aulatilaan, josta käynti kirk- kosaliin on eristetty lasiseinällä. Matalasta aulas- ta siirrytään kirkon takaosaan, joka on korkea ja kapea, ja johon luonnonvalo lankeaa suurehkosta yläikkunasta. Tilaa rytmittävät parven kattopal- kit. Tilan rytmiin muutoksen tuo itse parvi, joka muodostaa alleen matalan, hämärän tilan, jonka jälkeen koko avara kirkkosali avautuu. Kirkkosa- lissa vaikuttavaa on sen mittakaava ja massa.

Sali itsessään on muodoltaan kuutiomai- nen. Sen väljä pohja kutsuu kuljeskelemaan kir- kossa sekä keskikäytävää että seinien viertä pit- kin. Kirkkosalin lattia viettää hyvin kevyesti kohti alttaria. Toisaalta myös kirkkosaliin muodostuvat erilaiset paikat ohjailevat liikettä: erityisesti kir- kon takaosaan muodostuu erikorkuisia tiloja eri- laisilla valaistusolosuhteilla.

Salin muodon ja mittakaavan vuoksi tilan elementit jäävät kokijastaan melko kauas. Tunnel- ma on miellyttävä ja turvallinen, eikä esimerkiksi painostava ja uhkaava, minkä kovat materiaalit ja suuri mittakaava voisivat aiheuttaa. Tila ei myös- kään ole liian intiimi, joten sen ylevyys ja juhla- vuus säilyvät. Kuitenkin kirkkosalin takaosassa sijaitseva parvi tuo tilan ihmisen mittakaavaan, ja tekee tilan korkeudesta hahmotettavamman. Toi- saalta mittakaavaa hämää alttaritaulu, jossa ris- tiinnaulittu Jeesus on kuvattu hivenen ihmisen mittakaavaa suurempana. Tämä saa tilan tuntu- maan suurelta, tai vastaavasti kokijan itsensä pie- neltä.

Tila on myös hyvin umpinainen. Kirkkosa- lista ei avaudu näkymiä ulos, joten salissa todel- la kokee olevansa jonkin massiivisen sisällä, ehkä jopa maan alla kirkon sijoittuessa rinteeseen. Ti- lan raskasta vaikutelmaa lisää kirkkosalin oikeas- sa reunassa oleva suuri raakalautamuottiin valet- tu kattopalkki. Palkki tuntuukin yksiaineisessa saumattomuudessaan jopa massiivisemmalta kuin seinät.

Kuva 12: kirkkosalin betonitekstuureja kirkon takaosassa par- velta kuvattuna

6.2.2. Materiaali ja sen ominaisuudet

Kirkkosalin seinät ovat sileää ja kookasta betonie- lementtiä, jonka pinnasta erottuvat valumuottien jäljet. Elementit ovat suuria, joten ne koetaan ras- kaiksi. Raskaiden seinien vaikutelmaa pehmen- tää betonin sileä pinta, eikä raskaiden seinien vai- kutelma tämän ansiosta ole esimerkiksi uhkaava.

Raskaille betoniseinille kiinnostavana vastapai- nona toimii lattia. Se on punaruskeaa, jalankokoi- sta laattaa. Lattian vaikutelma onkin kevyempi ja humaanimpi kuin seinien. Vastaavasti parven lat- tia on sileää ja kovaa betonia.

Tilaa elävöittävät myös erilaiset betonipin- nat vaihtelevassa valaistuksessa. Sileiden seinien lisäksi tilassa on käytetty raakalautamuottiin va- lettua betonia muun muassa parvessa, palkeissa ja pienemmissä seinissä. Raakalautamuotti synnyt- tää eläväisen ja karhean pinnan, josta silmä löy-

(27)

27

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

Kuva 13: kirkkosali, valo lankeaa alttarille oikealla olevista ikkunoista

esiin hämärissäkin kohdissa.

Kirkon takaosassa sijaitsevalle parvelle noustessa kuljetaan valaistukseltaan erilaisten ti- lojen läpi. Hämärästä takanurkasta kapeasta käy- tävästä nousee sileä betoninen portaikko. Se on hämärä, mutta sen yläpäähän osuu luonnonvalo, mikä tekee siirtymästä hämärästä valoon vaikut- tavan. Valosta siirrytään matalan ja hämärämmän pienen tilan kautta itse parvelle kirkkosalin ylä- osaan.

6.2.4. Ääni

Kirkkoon ei kantaudu sisään liikenteen melua.

Tilassa kokija aistii itse tuottamansa äänet tämän takia todella vahvasti, mikä voimistaa tunnetta ympäröivästä tilasta. Silti tila on todella hiljainen.

Tilan akustiikka on kova ja vaikuttava. Kuiten- kaan askeleet eivät oikeastaan kaiu salin lattiasta.

Kovan akustiikan luovatkin seinämateriaalit. Par- ven kova lattiamateriaali saa puolestaan askeleet kaikumaan äänekkäämmin.

tää jatkuvasti uutta havaittavaa erilaisissa valois- sa ja varjoissa. Tilassa vuorottelevat siis eläväiset ja staattisemmat pinnat, kovat ja pehmeät pinnat.

Kirkkosalin kylmille ja koville betonipin- noille vastapainona toimivat lämpimät mäntyiset yksityiskohdat ja kalusteet. Kirkon penkit, altta- rikaide, alttarin krusifiksitaideteos ja kattopane- lointi ovat puisia.

6.2.3. Valo

Valon ja varjon vaihtelu luo tilaan tunnelmaa, ja erityisesti hämärää on käytetty tehokeinona mys- tisen tunnelman luomiseksi. Luonnonvaloa tu- lee sisään melko maltillisesti kirkkosalin oikealta puolelta. Alttarille valoa lankeaa korkeammasta ikkunasta. Kirkon penkeille, urkuihin ja kuoroon puolestaan tulee valoa matalammasta, katon ra- jaan sijoittuvasta nauhaikkunasta. Tila on siis hy- vin umpinainen, ja kirkkosalin reunat jäävät var- joon. Tilan kirkkain valo osuu alttariin korostaen tätä. Kirkkosalin keinovalot on upotettu katon puupanelointiin, josta valo lankeaa saliin hyvin pehmeästi. Keinovalot tuovat seinien tekstuurin

(28)

28

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

6.3. Pyhän Ristin kappeli, suuri kappeli

Pyhän ristin kappeli on siunauskappeli, joka on rakennettu vuonna 1967. Sen on suunnitellut Pekka Pitkänen. Ulkomuodoltaan rakennus on minimalistinen, ja se sulautuu maisemaansa hyvin. Raken- nuksessa on kolme kappelia: suuri kappeli, pieni kappeli ja alakappeli. Tämän tutkimuksen huomiot keskittyvät suureen kappeliin.

Kuva 14: kappeli maisemassa

(29)

29

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

Kuva 15: suuren kappelin leikkaus 1:700

200 m 60 m

Kuva 17: asemapiirros 1:2000

Kuva 16: maantasokerros 1:700, suuri kappeli kohdassa 2

(30)

30

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

6.3.1. Muoto ja mittakaava

Suuri kappeli on muodoltaan pelkistetty ja mit- takaavaltaan maltillinen. Tilan yksinkertaisen muodon ja koon voi havaita yhdellä vilkaisulla.

Tilan vaikutelma on melko intiimi, vaikka tila on- kin korkea verrattuna tavanomaiseksi miellettyyn huonekorkeuteen. Salin takaosa on matalampi siellä sijaitsevan parven vuoksi. Melko pienessä tilassa seinien suuret harkot tuntuvat todella ras- kailta. Vaikutelman voi kokea painostavaksi tai toisaalta myös vakaaksi ja turvalliseksi. Kuitenkin raskaiden elementtien avulla rakennus tuntuu ta- vallaan asettuvan tukevasti maahan. Mittakaava tuntuu tälle tilalle ja sen käyttötarkoitukselle juu- ri optimaaliselta: mittakaava tekee tilasta ylevän, mutta ei kuitenkaan liian suureellista ja juhlavaa.

Tilan jatkumot rauhoittavat tilan tunnel- maa ja vahvistavat sen mystisyyttä. Vasemmal- ta avautuu näkymä luontoon. Tilaan on kuljettu ulkona näkyvän maiseman läpi, ja sen elementit ovat tuttuja. Tila ja näkymät eivät tarjoa yllätyksiä vaan lohdutusta. Maisema tuntuu tulevan sisälle

tilaan, tai vastaavasti tila tuntuu jatkuvan maise- maan. Toisaalta mahdollisen jatkumon tilalle tar- joavat myös katon valokuilut. Tilalla tuntuu siis olevan kaksi mahdollista jatkumoa: vasemmalle maisemaan tai valokuilun kautta ylös.

Kuva 18: valo korostaa hauta-arkun paikkaa

(31)

31

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

6.3.2. Materiaali ja sen ominaisuudet

Vaikutelma salista on yksiaineinen. Sekä seinät että lattia ovat massiivista ja sileää betoniharkkoa.

Suuret betoniharkot tuntuvat massiivisilta suh- teutettuna maltillisen kokoiseen tilaan. Katto on yksiaineinen ja melko sileä, eikä siinä ole selkeää ja erottuvaa tekstuuria. Kattoon ei siis oikeastaan kiinnitä huomiota, eikä sen materiaalimaailma tunnu tärkeältä. Parvi poikkeaa tekstuuriltaan muusta kappelista: sen pinnasta erottuvat raaka- lautamuotin jättämät jäljet. Tilan vaaleus ja erityi- sesti sileät pinnat antavat tilalle juhlavan vaiku- telman. Sileät pinnat myös pehmentävät kovan materiaalin vaikutelmaa. Yksiaineisuus ja mate- riaalin vaaleus tekevät tunnelmasta todella rau- hallisen ja eteerisen, mikä tukee siunauskappelin käyttötarkoitusta paikkana suremiselle.

Kappelin penkit ovat puiset, mutta ne ovat sävyltään viileät sekä pinnaltaan kiiltävät ja ko- vat. Vaikutelma ei ole lämmin, vaan yhtä ylevä kuin kaikki muukin ympäröivässä kappelissa.

6.3.3. Valo

Suuressa kappelissa sekä siirtymässä tilojen välil- lä on tärkeässä roolissa valon käyttö sekä vaihtelu valon ja hämärän välillä. Siirryttäessä rakennuk- sen sisällä kappeliin kuljetaan sekä luonnonvalon että hämärän läpi. Kaikissa tiloissa valoa on käy- tetty harkiten.

Itse kappelissa luonnonvaloa tuodaan si- sään useasta eri suunnasta, ja tilan tyhjyys ja mi- nimalistinen muotokieli korostavat valon arkki- tehtuurin merkitystä. Salin vasemmalla puolella on leveät ikkunat, jotka avautuvat maisemaan ja päästävät valoa läpi salin sivulle. Katossa puoles- taan on kaksi valokuilua, joista lankeaa valoa sa- lin etuosaan korostamaan hauta-arkkua. Salin oi- kealla reunalla on syvennys, johon valoa pääsee kapeasta kattoikkunasta. Salin takaosan urkuja varten tarkoitetulle parvelle tulee valoa puoles- taan aivan tilan takaosassa olevasta valokuilus- ta. Myös keinovaloa on käytetty maltillisesti. Sa- lin katossa sijaitsee lyhyt rivi pieniä valaisimia, ja muutama lamppu on sijoitettu katon valokuilui- Kuva 19: katon valokuilut

(32)

32

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

hin, jotta keinovalon vaikutelma olisi mahdolli- simman luonnollinen. Valo ja hämärä vuorottele- vat kappelissa vahvistaen tunnelman mystiikkaa, ja juuri valolla korostetaan tilan tärkeimpiä ele- menttejä.

Kuva 20: kappelin oikean reunan valokuilu ja betoniharkot

6.3.4. Ääni

Kovat materiaalit ja tyhjä tila tekevät akustiikasta kovan ja salista kaikuvan. Kuitenkin saman ma- teriaalimaailman läpi on kuljettu siirryttäessä ra- kennuksen sisällä kappeliin, joten se ei enää yllätä tai sillä ei ole niin suurta vaikutusta kokijaansa.

Jo astuessa sisään rakennukseen, saa intiimi tila, hämärän ja valon vaihtelu sekä kova, kaikuva ma- teriaali kokijan hiljentymään. Tyhjyys luo jälleen kerran edellytykset hiljaisuuden kokemiselle.

(33)

33

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

6.4. Analyysien koonti

Tässä analyysissa kootaan yhteen havainnot luvuissa käsitellyistä tilakokemuksista, ja avataan miten tilan elementit rakentavat pyhyyden tunnelmaa, ja millaisia tunteita kyseiset elementit saattavat herät- tää kokijassaan. Alaluku jakautuu neljään osaan samaan tapaan kuin aiemmat tila-analyysit.

6.4.1. Muoto ja mittakaava

Sekä Kannelmäen että Järvenpään kirkossa tun- nelman kannalta merkittävää on tunne suuresta tilasta ja massiivisista rakenteista. Korkeassa ti- lassa on mahdollista tiedostaa oman kehonsa pie- nuus, mikä oleellisesti liittyy subliimiin kokemuk- seen. Myös suhteellisen suljettu muoto synnyttää vaikutelman tilan poikkeavuudesta ja irtaantu- misen ulkomaailmasta. Tämä saa myös huomion kiinnittymään vahvemmin itse tilaan. Toisaalta sulkeutuneisuus myös tarjoaa sisätilalle mahdol- lisuuden yllättää kokijansa.

Pyhän Ristin kappelin mittakaava poikkeaa kirkoista. Tilan korkeus tekee siitä ylevän, muttei suureellista ja juhlavaa. Tämä ero on tilan käyttö- tarkoituksen ja tätä kautta tunnelman kautta mer- kittävä. Kirkoista poiketen kappelista avautuu näkymä maisemaan, millä on tilan tunnelmaan rauhoittava vaikutus.

Kaikissa tiloissa on aistittavissa rakennuk- sen massa. Kokemus massasta edustaa pysyvyyt- tä, vakautta ja rauhallisuutta, ja yhdessä nämä ko- kemukset synnyttävät tunteen turvallisuudesta, mikä yhdistyy tunnelmaan pyhyydestä.

Yleisesti tilat ovat avaria, mikä antaa tilaa aistimiselle. Tyhjä tila mahdollistaa aistien terä- vöitymisen ja tietoisuuden lisääntymisen. Tietoi- suus voi ilmetä mielentiloina, muistoina, ajatuk- sina tai itsetietoisuutena (Tieteen termipankki.

Lainattu 6.12.2020).

6.4.2. Materiaali ja sen ominaisuudet

Kaikissa analysoiduissa tiloissa materiaalin yk- siaineisuudella on vaikutus tilan tunnelmaan ja erityisesti tilakokemuksen voimakkuuteen. Har- kot, laatat tai elementit voimistavat rakennuk- sen massan tuntua. Kehon aistima paino voi he- rättää kokijassaan hyvin monenlaisia tunteita, kuten vakautta ja turvallisuutta tai nöyryyttä ja jopa pelkoa. Kova materiaali tekee myös akustii- kasta usein kovan ja kaikuvan. Yksiaineisen ma- teriaalimaailman vastapainona ovat betonipinnan vaihtelevat tekstuurit, jotka tekevät tiloista visu- aalisesti rikkaita. Sileät ja karheat pinnat toimivat kontrastina toisilleen. Toisaalta materiaalina beto- ni luo tunnelmaan tiettyä viileää arvokkuutta, jol- le inhimillistä ja lämmintä vastapainoa luo puu.

Kannelmäen kirkon tunnelma eroaa muista tiloista jonkin verran, sillä Kannelmäessä on käy- tetty kirkkaita värejä lasimaalauksessa. Tila on näin visuaalisesti rikkaampi ja tilan pyhyyteen liittyy ennemmin kauneus kuin vaikkapa askeet- tisuus ja hillitty juhlavuus.

(34)

34

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

6.4.3. Valo

Pyhissä tiloissa valo tuo tilan esiin ja herättää be- tonipinnan henkiin; hillityssä vinossa valossa be- tonin tekstuurit nousevat esiin ja tilan tuntu syve- nee. Valon ja varjon vaihtelu luo tilaan ylevyyttä, ja erityisesti hämärä tekee tilasta mystisen. Luon- nonvalo lankeaa tiloihin valokuilujen sekä eri- kokoisten ja -muotoisten ja ikkunoiden kautta.

Tällainen poikkeuksellinen valon käyttö erottaa kirkkotilan arkipäiväisyydestä ja viestii tilan eri- tyisyydestä

6.4.4. Ääni

Jokaisessa tilassa merkittävää on kokemus astu- misesta sisään hiljaisuuteen. Tämä aiheuttaa tie- toisuuden siirtymisen ja lisääntymisen ja aistien terävöitymisen. Se myös synnyttää suuren kont- rastin ulkomaailman välille, mikä viestii tilas- sa olevan jotain erityistä. Tiloissa on mahdollista aistia hiljaisuutta eri tavoin. Hiljaisuudesta tietoi- seksi saattaa tehdä tilan ulkopuolelta kantautuvat äänet tai itse aiheutetut äänet. Itse aiheutetut ää- net tiedostetaan kovan akustiikan kautta. Sekä ul- kopuolisten äänten että itse aiheutettujen äänten aistiminen vahvistaa ympäröivän tilan tunnetta ja tunnetta siitä, että on sisällä tilassa. Yleisesti hiljai- suus ja hiljentyminen tilassa liitetään pyhyyteen, tilan kunnioittamiseen ja nöyrtymiseen.

(35)

35

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

7. JOHTOPÄÄTÖKSET

Työn tavoitteena oli tutkia, miten arkkitehtuurin keinoin on luotu 1960-luvun sakraaleissa tilois- sa niille tyypillistä pyhyyden tunnelmaa. Työs- sä määriteltiin tutkimuksen kannalta olennainen pyhyyden käsite. Merkittävässä asemassa arkki- tehtuurikokemuksen sanoittamisessa oli myös subliimin käsite. Työssä hahmoteltiin tilakoke- muksen syntyminen ja perusteltiin arkkitehtuurin kokijaansa synnyttämä tunnereaktio neurotietei- den kautta. Työssä esiteltiin kirjallisuustutkimuk- sen pohjalta mahdollisia tilan tunnelmaan vaikut- tavia arkkitehtonisia tekijöitä. Työssä käytiin läpi myös 1960-luvun sakraaliarkkitehtuurin piirtei- tä ja niihin vaikuttaneita tekijöitä historiallisessa kontekstissa, ja esiteltiin siunauskappeli raken- nustyyppinä. Työssä analysoitiin kahta 1960-lu- vulla rakennettua kirkkoa ja yhtä siunauskappe- lia kohdekäyntien perusteella.

Heti tutkimuksen alkuvaiheilla huomat- tiin, että käsiteltävä aihe ja kokemukset ovat hy- vin subjektiivisia. Tämän vuoksi yksiselitteisten vastauksien tarjoaminen osoittautui näissä puitteissa oikeastaan mahdottomaksi. Oleelliseksi työn kannalta nousikin pyhyyden tunnelman liit- täminen arkkitehtuurikokemukseen selkeästi eril- leen uskonnollisesta kokemuksesta. Tutkimuksen tavoitteeksi nousikin oikeastaan perustella, mikä tekee sakraaliarkkitehtuurista arkipäiväisestä poikkeavaa ja tilakokemuksesta niin voimakasta.

Kirjallisuustutkimuksen perusteella pys- tyttiin perustelemaan arkkitehtuurin kykyä syn- nyttää kokijassaan tunteita sekä arkkitehtuuri- kokemuksen moniaistisuutta. Kohdekäyntien perusteella huomattiin, että moniaistista ja voima- kasta tilakokemusta luovat voimakkaat elementit, esimerkiksi voimakas materiaalin, massan, muo- don ja valon tuntu. Vaikka tila-analyysit ovatkin tekijän omaa tulkintaa, on neurotieteiden valossa perusteltua, että tiloilla tosiaan on suuri vaikutus kokijaansa ja tämän tunteisiin.

Työssä tilan tunnelmaa rakentaviksi ark-

kitehtonisiksi tekijöiksi nostettiin lopulta valo, materiaali, ääni, mittakaava sekä muoto. Monis- sa tiloissa voisi olla hedelmällistä analysoida näi- den lisäksi vaikkapa tilan tuoksuja tai hajuja sekä vaikkapa tarkemmin tilasta avautuvia näkymiä.

Kuitenkin aiemmin mainitut elementit nousivat lähdekirjallisuudessa vahvimmin esille, ja loivat pohjaa tilakokemuksien tulkinnalle ja tila-analyy- sien rakentumiselle.

Tutkimuksessa käytetty lähdekirjallisuus on merkittäviltä osin arkkitehtuuriteoreetikkojen kirjoittamaa. Arkkitehdeilla on kyky tarkastella tilaa analyyttisesti. Näin tekstit ovat hyvin tark- kaa ja laadukasta kuvailua arkkitehtuurista ja ti- lakokemuksesta, mutta filosofisina tai psykologi- sina teksteinä nämä eivät ole kovinkaan eksakteja.

Näitä tekstejä kuitenkin täydentää Gernot Böh- men teos, sillä hän on ammatiltaan filosofi eikä arkkitehti. Lähdeteksteissä ei kuitenkaan ole kä- sitelty, ovatko tilojen synnyttämät tunteet ja tun- nelman kokeminen riippuvaisia arkkitehtuurin lukutaitoon. Olisikin kiinnostavaa tutkia, voimis- tuuko tilan koettu tunnelma arkkitehtonisen lu- kutaidon myötä.

Jokaista analysoitua tilakokemusta voi ly- hyesti kuvata vaikuttavaksi. Tiloilla oli todella rauhoittava, mutta samalla myös virkistävä vaiku- tus. Tilat loivat mahdollisuuden pysähtymiselle ja hiljaisuudelle. Pyhien tilojen yhtenä käyttötarkoi- tuksena onkin tarjota mahdollisuus hiljentymisel- le, ja tätä kautta tilassa olemiselle ja sen kokemi- selle. Hiljaisessa tilassa aistit terävöityvät, ja tilaan ja sen yksityiskohtiin on helpompi kiinnittää huo- miota. Analysoiduissa tiloissa, kuten monissa muissa saman ajan sakraalirakennuksissa, tärkeä- nä ominaisuutena tunnelman ja tilakokemuksen kannalta on tilan tyhjyys. Tyhjä tila antaa aisteil- le tilaa vaeltaa ja todella kokea tilaa. Aistimme ti- laa tarkemmin, ja syntyy voimakkaampi tilakoke- mus. Pyhissä tiloissa esitellyt tunnelmaa luovat arkkitehtoniset elementit ovat vahvasti läsnä.

(36)

36

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

Tärkeässä asemassa analysoitavissa tiloissa oli elementtien välinen kontrasti tunnelmaa syn- nyttävänä tekijänä. Vastakkaisten elementtien käyttö voimistaa yksittäisten elementtien vaiku- tusta, ja näin myös tilakokemusta. Merkittävää oli esimerkiksi valon ja varjon vaihtelu tilassa ja eri materiaalien pinnoilla. Toisaalta myös tilo- jen suuri koko tai rakennusaineiden suuri massa vertaantuivat tilan kokijaan ja tämän pienuuteen verrattuna rakennukseen. Sileät materiaalit ko- rostivat karheita tekstuureja ja päinvastoin. Tilan hiljaisuus korosti ulkomaailman tai tilan kokijan itsensä aiheuttamia ääni. Pyhä tila siis muodos- tuu elementeistä, jotka lisäävät aistien tietoisuutta muista läsnä olevista elementeistä, ja tästä muo- dostuu voimakas tilakokemus. Pyhyyden tunnel- man kokemusta voisi näin myös kuvata lisäänty- neen tietoisuuden kokemuksena. Tämä on lopulta näissä erityisissä tiloissa se elementti, joka tempaa meidät irti arkisesta olotilasta.

(37)

37

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

8. LÄHTEET

Painetut lähteet:

Böhme G., (2017). Atmospheric architectures: the aesthetics of felt spaces. New York:

Bloomsbury Academy

Jetsonen S., (2003). Sacral Space. Helsinki: Rakennustieto

Jetsonen S., (2008). Valossa ja hämärässä. Knapas M.J., Tirilä S., (2006). Suomalaista kirkkoarkkitehtuuria 1917–1970. Helsinki: Museovirasto

Knapas M.J., Tirilä S., (2006). Suomalaista kirkkoarkkitehtuuria 1917–1970. Helsinki:

Museovirasto

Koho T., (2008). Suomalaisen kirkkoarkkitehtuurin suhde kansainväliseen modernismiin 1950–1970. Kuorikoski A., Uskon tilat ja kuvat: Moderni suomalainen kirkkoarkkitehtuuri ja -taide. Helsinki : Suomalainen teologinen kirjallisuusseura Mattila R.N., (2008). Funktiot modernissa suomalaisessa kirkkoarkkitehtuurissa.

Kuorikoski A., Uskon tilat ja kuvat: Moderni suomalainen kirkkoarkkitehtuuri ja -taide.

Helsinki: Suomalainen teologinen kirjallisuusseura

Niskanen A., (1989). Kokeilujen aika, Betoni 1940- ja 50-lukujen arkkitehtuurissa.

Anttila, E., (1989). Tehdään betonista: betoni suomalaisessa arkkitehtuurissa, Suomen betoniteollisuuden keskusjärjestö 1929–1989: näyttely Suomen rakennustaiteen museossa 20.10. –19.11.1989 = Concrete in Finnish architecture. Helsinki: Suomen betoniteollisuuden keskusjärjestö

Pallasmaa J., (2008). Uskon tilat ja kuvat – suomalainen kirkko kokemuksena.

Kuorikoski A., Uskon tilat ja kuvat: Moderni suomalainen kirkkoarkkitehtuuri ja -taide.

Helsinki: Suomalainen teologinen kirjallisuusseura Pallasmaa J., (2014). Kohtaamisia. Helsinki: ntamo

Pallasmaa J., (2016). Ihon silmät – arkkitehtuuri ja aistit. Helsinki: ntamo

Pallasmaa J., Mallgrave H.F., Arbib M., (2013). Architecture and neuroscience. Espoo:

Tapio Wirkkala-Rut Bryk

Pessi A.B., (2008). Kirkkorakennukset merkitysten ja muistin ylläpitäjinä.

Kuorikoski A., Uskon tilat ja kuvat: Moderni suomalainen kirkkoarkkitehtuuri ja -taide.

Helsinki: Suomalainen teologinen kirjallisuusseura

Rasmussen S.E., (1964). Experiencing Architecture. Cambridge: MIT Press

Tallqvist T., (1989). Draamaa, proosaa ja runoutta. Puhtaaksivalettu betoni suomalaisessa rakennustaiteessa vuosina 1960–1980. Anttila, E., (1989). Tehdään betonista: betoni suomalaisessa arkkitehtuurissa, Suomen betoniteollisuuden keskusjärjestö 1929-1989 : näyttely Suomen rakennustaiteen museossa 20.10. –19.11.1989 = Concrete in Finnish architecture. Helsinki: Suomen betoniteollisuuden keskusjärjestö

(38)

38

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

Zumthor P., (2005). Atmospheres : architectural environments - surrounding objects.

Basel: Birkhäuser

Verkkolähteet:

Lehtimäki T., Lyytinen H. (2015). Siunauskappeli rakennustyyppinä. Evankelis- luterilaisten seurakuntien siunauskappelit 1917–2000. Lainattu 10.10.2020, saatavilla:

https://www.museovirasto.fi/uploads/Meista/Julkaisut/evankelis-luterilaiset- siunauskappelit.pdf

PavlýIû M., Stevanoviû S., Marinkoviû A,. (2010). Light Phenomena in the Perception of Sacral Architecture. Lainattu 10.10.2010, saatavilla: https://api.semanticscholar.

org/CorpusID:132001348

Tieteen termipankki. Lainattu 11.10.2020, saatavilla: https://tieteentermipankki.

fi/wiki/Estetiikka:ylev%C3%A4

Tieteen termipankki. Lainattu 6.12.2020, saatavilla: https://tieteentermipankki.

fi/wiki/Filosofia:tietoisuus

Kuvalähteet:

Kansi: tekijän

Kuva 1: Dries, M. (2012). Ronchamp [valokuva]. Haettu osoitteesta: https://flic.

kr/p/d8sNZJ (saatavilla 11.11.2020).

Kuva 2: tekijän

Kuva 3: Volker von, B. (1968). Kannelmäen kirkko [valokuva]. Haettu osoitteesta:

https://www.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:00000545

Kuva 4: Jaatinen, M. (1969). Kannelmäen kirkko [piirros]. Arkkitehti 66(1969) : 2. s.

39-43

Kuva 5: Jaatinen, M. (1969). Kannelmäen kirkko [piirros]. Arkkitehti 66(1969) : 2. s.

39-43

Kuva 6: tekijän Kuva 7: tekijän Kuva 8: tekijän Kuva 9: tekijän

Kuva 10: Elomaa, E. (1964). Järvenpään kirkko [piirros]. Arkkitehti 108(2011) : 2, s.25 Kuva 11: Elomaa, E. Pohjapiirros kilpailuehdotuksesta [piirros]. Arkkitehti 44 (1964) : kilpailuliite 4

(39)

39

6. 1960-LUVUN SAKRAALIARKKITEHTUURI TILAKOKEMUKSENA

Kuva 12: tekijän Kuva 13: tekijän

Kuva 14: Toivari, E. (2005). Pyhän Ristin kappeli [valokuva]. Haettu osoitteesta: https://

www.finna.fi/Record/museovirasto.C98DA485F3FA29A6614621A7D7447DFD Kuva 15: Pitkänen, P. Leikkaus [piirros]. Arkkitehti 66 (1969) : 2 s. 53

Kuva 16: Pitkänen, P. Pohjapiirros [piirros]. Arkkitehti 66 (1969) : 2 s. 53

Kuva 17: Pitkänen, P. (1964). Asemapiirros [piirros]. Teoksessa Jetsonen, S. Sacral Space, s. 97. Helsinki: Rakennustieto, 2003

Kuva 18: O’Neill, B. (2009). Pyhän Ristin kappeli [valokuva]. Haettu osoitteesta:

https://flic.kr/p/76UMYb (saatavilla 7.12.2020).

Kuva 19: O’Neill, B. (2009). Pyhän Ristin kappeli [valokuva]. Haettu osoitteesta:

https://flic.kr/p/76UJif (saatavilla 7.12.2020).

Kuva 20: Ke, F. (2012). Pyhän Ristin kappeli [valokuva]. Haettu osoitteesta: https://

flic.kr/p/AsjVR9 (saatavilla 7.12.2020).

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Valon mallintaminen käyttäen sirontajakaumafunktiota toimii samoin kuin valon mallinta- minen heijastusjakaumafunktiolla. Erona on se, että mallinnetaan eri osaa valosta. Se

Mikroaaltoionilähteen tapauksessa sekä valon spektri että valon teho muuttuvat deuteriumlamppuun verrattuna, jolloin myös fotoelektronivirrat oletettavasti muuttuvat..

Valon laatu, valon voimakkuus ja valon tulosuunta vaikuttaa merkittävästi siihen kuinka koemme värin tilassa.. • Karkeasti ajatellen pohjoisessa ja idässä

Descartes esitti teorialle mekanistisen muotoi- lun, mutta ongelmana oli se, että hän tutki valon ja näkösä- teiden välistä yhteyttä osin fysiologisena tapahtumana ja uskoi

Myös ihanteellisen kodin standardit ovat päivitty- neet ajan trendien mukaisiksi, mutta koti näyttäytyy Emäntälehdessä edelleen hyvän elämän käyntikortti- na.. Alli

Miksi opetustunteja ei käytetä niin, että kaikista medianomeista tulisi sekä kuvan, valon, äänen että tuotannon

Teoksen yhdeksi lähtökohdaksi voikin nostaa ajatuk- sen siitä, että valokuva ei ole mikä tahansa verkostoissa ketterästi liikkuva toimija, vaan erityistä materiaalisuutta

Samalla rukoi- 'lemme, että se toisi meille Jumalan rakkauden ja valon niin tuoreena ja elähdyttävänä, että koko elämämme saisi uuden tuoreuden, uuden valon. ja