• Ei tuloksia

Ihminen avoimena ongelmana näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ihminen avoimena ongelmana näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 5 / 2 0 1 4 1

PÄÄKIRJOITUS

Tiedepoliittinen keskustelu keskittyy tavallisesti tutkimusta koskeviin rakenteisiin ja rahoitukseen sekä tutkimustulosten julkaisemiseen ja laadun arviointiin. Sen sijaan tutkimusaiheiden valinnan on perinteisesti katsottu kuuluvan tieteilijöiden vapauden ja ammattitaidon piiriin.

Tieteen historiassa on kuitenkin ainakin kaksi myönteistä esimerkkiä siitä, miten haastavien avoimien ongelmien esiin nostaminen on onnis- tunut stimuloimaan tutkimusta. Ensimmäinen on fyysikko Emil Du Bois-Reymondin ja biologi Ernst Haeckelin 1800-luvun lopulla käymä väit- tely ”maailmanarvoituksista”, joihin kuuluivat aineen ja voiman olemus, liikkeen alkuperä, elä- män synty, luonnon (näennäisen) tarkoituksen- mukainen järjestys, aistimuselämyksen synty, järjellisen ajattelun ja kielen synty sekä tahdon vapaus. Toinen on matemaatikko David Hilber- tin 1900 esittämä luettelo 23 kysymyksestä, jois- ta monet on myöhemmin ratkaistu mutta osa on yhä ainakin osittain avoimia.

Viime vuosina suuret tutkimusrahoittajat ovat ryhtyneet kampanjoimaan ohjelmilla, jois- sa korostetaan tieteen merkitystä ihmiskunnan

”suurten haasteiden” (grand challenges) ratkaise- misessa. Esimerkkejä tästä ovat Euroopan unio- nin Horisontti 2020-ohjelman taustateemat, joihin kuuluvat ilmastonmuutos, energiantuo- tanto, vesivarannot, ikääntyminen, terveyden- hoito ja kestävä vauraus.

Keskustelu suurista haasteista painottuu luonnontieteiden, ympäristötieteiden, teknii- kan ja lääketieteen alueille, kun taas humanis- tit ja yhteiskuntatieteilijät nähdään helposti vain

tieteellis-teknisen kehityksen haittavaikutus- ten paikkaajina. Kuten olen Kanava-lehdessä (4/2014) korostanut, ihmistieteilijöiden ei kui- tenkaan kannata vain voivotella omaa asemaan- sa ja vähätellä hyödyllisyyttään.

Ensinnäkin voi muistuttaa, miten Suomen menestystarinassa ihmistieteillä on ollut keskei- nen sija. 1800-luvun kansallinen herääminen ja kansallisvaltion rakentaminen perustui Keisa- rillisessa Aleksanterin yliopistossa suoritettuun kulttuurin, historian, kielen, kansanperinteen, kirjallisuuden ja musiikin tutkimukseen. Oikeus- ja yhteiskuntatieteet olivat rakentamassa Suo- mesta demokraattista oikeusvaltiota 1900-luvun alussa. Toisen maailmansodan jälkeen sosiolo- gia ja so siaalipolitiikka olivat toteuttamassa poh- joismaista hyvinvointivaltiota. Samanlainen vai- kutus voisi hyvin jatkua, kun eurooppalaisella ja globaalilla tasolla rakennetaan monikulttuurista historiallista identiteettiä, toimivaa hallintoa ja oikeudenmukaista sosiaalista kestävyyttä.

Toiseksi humanistisilla tieteillä on edelleen avainasema yliopistoissa ja koululaitoksessa, kun kasvatetaan tietäviä, osaavia ja kriittisesti ajattelevia kansalaisia. Vakuuttavia argumentte- ja tästä esittää yhdysvaltalainen filosofi Martha Nussbaum teoksessaan Talouskasvua tärkeäm- pää: Miksi demokratia tarvitsee humanistista sivistystä? (2011). Ylläpitämällä ja rakentamalla henkistä infrastruktuuria ja sosiaalista pääomaa ihmistieteet luovat edellytyksiä myös kukoista- valle liiketoiminnalle, joten niiden taloudellinen merkitys on jopa liian suuri rahalla mitattavaksi.

Kolmanneksi ihmistieteiden tuloksien varaan voidaan rakentaa myös sisältötuotantoa, kult-

Ihminen avoimena ongelmana

Ilkka Niiniluoto

(2)

2 T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 5 / 2 0 1 4

tuuriteollisuutta ja sosiaalisia innovaatioita. Esi- merkkejä tästä hyödyntämisestä ovat koulutus-, palvelu- ja konsulttiyritykset sekä digitaalisen ajan media- ja peliteollisuus.

Neljänneksi voi huomauttaa, että ajankoh- taisten ”ilkeiden ongelmien” hankaluus johtuu tavallisesti ihmisten käyttäytymisestä. Esimer- kiksi ympäristöongelmien juurena on ihmisen osaltaan aiheuttama ekologinen muutos. Ihmis- tieteet voivat selittää, miksi ihmiset eivät toimi rationaalisesti omissa valinnoissaan.

Tältä pohjalta on helppo esittää kysymyksiä, joiden ratkaisemisessa humanistiset ja yhteis- kuntatieteet voivat osoittaa hyödyllisyytensä.

Miksi ihmiset pelkäävät, vihaavat, syrjivät, vai- noavat ja tappavat toisiaan? Miksi valikoimme ympäristöä kuluttavia ja tuhoavia käyttäyty- mistapoja? Miten voimme lisätä paikallisesti ja globaalisti rauhan, hyvinvoinnin, taloudellisen vakauden, tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden mahdollisuuksia? Miksi ihmiset eivät ymmär- rä itseään ja toisiaan? Miten voimme kasvattaa välittäviä, yritteliäitä ja suvaitsevaisia sukupol- via? Miten historian kipupisteitä ja painolasteja voidaan purkaa? Miten voidaan rakentaa viih- tyisiä ja turvallisia elinympäristöjä?

On myös selvää, että vastaaminen tällaisiin soveltaviin ja strategisiin kysymyksiin edellyt- tää vahvaa panostusta humanistiseen perustut- kimukseen, jonka tuloksia pitäisi myös laajasti ja avoimesti välittää kansalaisille ja poliittisille päättäjille. Tarvitaan myös ennakkoluuloton- ta tieteidenvälisyyttä, jossa ylitetään ”kahden kulttuurin” rajoja. Tieteen sisältä käsin määri- teltäviin ”suuriin haasteisiin” liittyy tyypillisesti myös käsitteitä, teorioita, menetelmiä ja arvoja koskevia kysymyksiä, joiden pohtiminen kuuluu filosofian alaan.

Onkin lupaavaa, että humanisteja perintei- sesti vaivannut metodien ja teorioiden epäily on vaihtunut vilkkaaksi kiistelyksi vaihtoehtoisten lähestymistapojen välillä: positivismi vs. her- meneutiikka, selittäminen vs. ymmärtäminen, käyttäytyminen vs. intentionaalisuus, havain- to vs. merkitysten tulkinta, nomoteettinen vs.

idiografinen, kvantitatiivinen vs. kvalitatiivinen, synkroninen vs. diakroninen. Ihmistieteisiin on

myös syntynyt tutkimustraditioita, kuten funk- tionalismi, strukturalismi, behaviorismi, kog- nitiivinen psykologia, psykoanalyysi, transfor- maatiokielioppi, semiotiikka, intensionaalinen logiikka, sosiobiologia, evoluutiopsykologia ja sosiaalinen konstruktivismi.

Thomas Kuhnin kuvaamassa ”normaalitie- teessä” tiedeyhteisössä on kulloinkin vallalla yksi paradigma, jonka vaihdos merkitsee kriisiä ja tieteellistä vallankumousta. Ihmistieteissä tyy- pillistä on kuitenkin samanaikaisten kilpailevien koulukuntien olemassaolo. Tämä liittyy siihen, että historiaa ja kulttuuria koskevat ongelmat – poikkeuksena ehkä jotkut logiikan ja kielitekno- logian probleemat – eivät ole Kuhnin kuvaamia yksiselitteisesti ratkeavia ”ajatuspalapelejä”, vaan niiden yhteydessä voidaan saavuttaa vain osa- ratkaisuja toisiaan syventävien ja täydentävien näkökulmien avulla.

On toivottavaa, että humanistit tuovat kes- kustelussa esiin näkemyksiään tärkeistä yhä avoimista ongelmista. Tässä poimintoja minun suosikkilistaltani: Biologisen ja kulttuurievoluu- tion vuorovaikutus ihmisen kehityksessä, ilman oletuksia olemuksellisesta ”ihmisluonnosta” tai

”jaloista villeistä”. Ihmisen kognitiivisten kyky- jen eli ”viisauden” muotoutuminen. Ihmisen

”juurien etsintä”, kohteina varhaiset Välime- ren alueen kulttuurit sekä suomalaisten etni- nen ja kielellinen historia. Monikulttuurisuus ja moninkertaisten identiteettien rakentuminen.

Aivojen ja mielen suhde. Havainnon, ajattelun ja kielen suhde. Itsetietoisuus ja vapaa tahto. Oppi- minen, argumentaatio ja ongelmanratkaisun taito. Merkitys ja ymmärtäminen, totuus ja tie- to. Kulttuurien kiihkoton vuoropuhelu ja sosiaa- linen oikeudenmukaisuus. Arvot ja hyvä elämä.

Kirjoittaja on teoreettisen filosofian professori (emeritus) ja Tieteellisten seurain valtuuskunnan hallituksen puheenjohtaja.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vuoden 2005 virkaanastujaisissaan presidentti Bush totesi, että ”perustamisestam- me saakka olemme julistaneet, että jokaisella miehellä ja jokaisella naisella maan päällä on

Heikki Mäntylän (ks. Tieteessä tapahtuu -leh- ti 3/2009) kanssa olemme nyt selvittäneet, että ihmisillä on vääriä käsityksiä siitä, mitä talous- tiede tekee ja mitä se

Nämä kaikki ovat tavanomaisia bio- logian kysymyksiä, mutta ne koskevat eri ilmiöi- tä, ja vastaukset niihin, ilmiöiden kausaaliselityk- set ovat siksi tietysti

Tutkijan elämässä ovat jatkuvasti läsnä riittämättömyys ja tunne, että ei tiedä tarpeeksi. Va- javaisuuden tunne kannustaa tutkimaan lisää mutta aiheuttaa samalla

Lelujen kauppiaat ovat tosin Winshipin mukaan haasteen edessä: naisten muuttunut asema yhteiskunnassa vaatii myös tyttöihin kohdistuvaa erilaista markkinointi-

5. >>Tunturimetsien ilmunsssstevauriot>>, Eija Kukkola. Hän on kerännyt erâitä idikaattorila- jeiksi osoittautuneita jäkäliä sekä neulasaineis- toa ilman

Ensiksi: Ei ole totta, että sosiaalisesti suuntautunut tutkimus ottaa ihmisen yhtään sen paremmin huomioon kuin kognitiivi- sesti suuntautunut tutkimus. Ihmistä täytyy voida katsoa

Algo- ritmin en t ulkin ta on joukko-o pillist a sel- vas ti info rma t iivisempi silla lah tokohdan ja lo ppu t ulokse n lisaksi se nayttaa, mit en j a lkimma inen