• Ei tuloksia

Mika Mannermaa: Jokuveli - Elämä ja vaikuttaminen ubiikkiyhteiskunnassa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mika Mannermaa: Jokuveli - Elämä ja vaikuttaminen ubiikkiyhteiskunnassa"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

80

Tiedotustutkimus 2008:3

81 luovimmista tuotoksista”. Suomalaisuus

ja luovuus ovat kuitenkin ohjelman koh- dalla varsin suhteellisia, sillä Toopelivision mukaan Valehtelijoiden Klubi oli hivenen muunneltu versio amerikkalaisesta ohjel- masta The Liars’ Club.

Kummassakin kirjassa lähestymistapa suomalaiseen komiikkaan on ihaileva.

Annalan ja Marjamäen tekstit huokuvat innostusta ja kunnioitusta haastateltuja tekijöitä kohtaan. Kirjat lienevätkin tar- koitettu faneille, jotka haluavat tutustua suosikkisarjojensa historiaan. Ihailusta huolimatta kummassakin kirjassa uusin- netaan silti käsitystä suomalaisesta tele- visiosta ”pussinperänä” ja junttihuumo- rin kehtona, jonka takapajuinen komedia

pelastuu muutamien nerokkaiden tekijöi- den ansiosta.

Vaikka Toopelivisio ja Naurattajat ovat otteeltaan populaareja, tutkijalle hyödyl- listä aineistoa niissä ovat juuri tekijöiden haastattelut ja kirjassa kerrotut pienet, tv-ohjelmien ja elokuvien tekoprosessiin liittyvät yksityiskohdat. Toopelivisio voi toimia myös käsikirjana, josta tarkistaa tuntemattomampien ohjelmien perustie- toja. Myös kirjat itsessään voisivat olla kiinnostavia tutkimuskohteita: millainen historiakuva suomalaisesta komiikasta luodaan, mitä otetaan kaanoniin ja mitä jätetään pois.

jenni Hokka

jokuVeli VAlVoo – VäläHdyksiä

tuleVAisuudestA

Mika Mannermaa: Jokuveli – Elämä ja vaikuttaminen ubiikki­

yhteiskunnassa. Helsinki:

wsoypro 2008. 244 s.

Mika Mannermaan uutuuskirjan perus- idea on kiinnostava, mitä kuvaa myös kekseliäs nimi. Nykyteknologia on osa kaikkea inhimillistä ja yhteiskunnallista toimintaa. Tämä tekee jatkuvan tark- kailun ja valvonnan mahdolliseksi. Olen itse pitkään pohtinut valvonnan muo- toja nyky-yhteiskunnassa ja olin suoras- taan innoissani nähdessäni tämän kirjan ilmestyneen. Isoveljestä tulee jokuveli eli kaikki ovat valvovia veljiä ja siskoja. Man- nermaa huomauttaakin, että jokuveli- sanan käyttö ei ole sukupuolinen kannan- otto, vaan se voisi olla yhtä hyvin joku- sisko. Isoveli valvoo-ilmaisun vanavedessä käytetään kuitenkin jokuveli-sanaa.

Kirjan lähtökohtana on ubiikkiyhteis- kunta, josta Mannermaa esittää osuvan määritelmän, varsinkin viestintätieteiden näkökulmasta: ”Ubiikkiyhteiskunta on yhteiskunta, jossa langaton tiedonsiirto ja verkottuminen on mahdollista kenelle

tahansa, milloin tahansa, missä tahansa ja minkä välityksellä tahansa.” Kirjan kes- keisiä aiheita ovat ubiikin yhteiskunnan kuvailu, ajan ja paikan luonne, todelli- suuden muutos, vallankäyttö sekä tule- vaisuuden yleinen ennakointi. Teknolo- gia vaikuttaa elämäämme paljon jo nyt ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Kirja on yritys hahmottaa, mitä ubiikista kehityk- sestä yhteiskunnallisesti seuraa. Yhteis- kunnallisesti kiinnostavia ovat esimer- kiksi pohdinnat uusista ideologioista.

Mannermaa toteaa osuvasti, että lähitu- levaisuuden merkittävämmät ideologiset keksinnöt ovat vielä syntymättä.

Mannermaa tarkastelee ubiikkiyhteis- kuntaa paljolti internetin kautta ja kir- jassa puhutaan virtuaalisuudesta. Tär- keitä ja kiinnostavia ovat havainnot siitä, miten ”todellinen” elämä ja yhteiskunta ovat kosketuksissa virtuaaliseen ja miten ne sulautuvat toisiinsa. Toisaalta voidaan kysyä, onko järkevää tai tarpeellista erot- taa virtuaalinen ja ei-virtuaalinen? Inter- net nykymuodossaan limittyy monin tavoin todelliseen tai kasvokkaiseen elä- mään ja yhteiskuntaan, jolloin verkkoelä- män eli virtuaalisen erottaminen ei-vir- tuaalisesta on paitsi vaikeaa, ehkä myös mahdotonta. Tämän perusteella voidaan pohtia, onko virtuaalisen käsite osuva kuvaamaan nykyisenlaista internetiä.

Kirjan sisältö on runsas, mutta samalla hieman hajanainen. Punainen lanka ei

ki rj A -A rV io t

(2)

80 81

Tiedotustutkimus 2008:3

aukene lukijalle, mutta ehkei sellaista ole yritettykään muodostaa. Nykyisyys ja varsinkin tulevaisuus koostuvat sirpalei- sista asioista ja ilmiöistä, joten voidaankin kysyä, miten niistä voitaisiin muodostaa yhtenäinen kirja? Kirja siis tarjoaa väläh- dyksiä tulevaisuudesta. Yhteen asiaan jää- dään kuitenkin liian vähäksi aikaa, eikä varsinaisia tutkimustuloksia juuri esitellä.

Kirja perustuu jo useaan kertaan toistet- tuihin esimerkkeihin verkkoon liittyvistä uusista ilmiöistä: Mannermaa esimerkiksi ottaa esille Star Wreck -elokuvan, joka eit- tämättä on kokonaan uudenlainen ilmiö.

Tämän yhden esimerkin perusteella on kuitenkin liioiteltua väittää, että elokuva- ala olisi nyt muuttunut.

Teoksessa on kaksi pääongelmaa.

Ensinnäkin kirjan suhde bisneskirjalli- suuteen on ristiriitainen. Se on julkaistu bisnessarjassa, mutta samalla se kritisoi jatkuvaa kasvua ja voiton tavoittelua. Kir- jan tehtävä on siis tavallaan kahtalainen:

se sekä kritisoi että edistää liiketoimintaa.

Voisi sanoa, että teos on julkaistu väärässä paikassa tai sarjassa ollakseen uskottava.

Tähän bisnesgenreen kuuluu jutusteleva ja rento tyyli, mitä Mannermaan kirja myös edustaa. Tekstissä viljellään kivoja käsitteitä ja osuvia metaforia, kuten ”John Wayne – vaeltava vapaus” ja ”Woody Allen – yhteiskunta on aina auki”. Nämä voivat olla hyviä vertauksia, mutta niitä saa lukea amerikkalaiskirjoista liikaakin, joten ne pikemmin kyllästyttävät kuin innostavat. Kyse voi tietysti olla onnistu- neesta tieteen popularisoinnista ja olen ehkä väärä ihminen sitä arvioimaan.

Kirjan suurin ongelma on, ettei siinä lopulta päästä kovin syvällisesti kiinni valvonnan luonteeseen ubiikissa yhteis- kunnassa. Vaikka kirjan nimi antaa ymmärtää, että teoksessa tarkastellaan yhteiskuntaa kokonaisvaltaisesti, jäin kai- paamaan juuri laaja-alaisuutta. Varsinkin loppua kohden ajaudutaan yhä enemmän yleiseen nykyisyyden ja tulevaisuuden pohdintaan. Keskiössä ovat visiot, uto- piat, jatkuva kasvu ja edistys. Kirjassa on toki luku, jossa käsitellään vallankäyttöä ubiikkiyhteiskunnassa, mutta siinä tyy- dytään liian kapeasti käsittelemään edus- tuksellista demokratiaa ja sen kytköksiä talouteen ja ideologioihin.

Näkisin, että valvonnan muodot liit- tyvät teknologiaan sekä siihen, että tek- nologia on kietoutunut kaikkeen toi- mintaamme ja koko ihmisenä oleminen ja sosiaalinen toiminta on teknologiavä- litteistä. Elämme teknologiavälitteisessä panoptikonissa, joka mahdollistaa jat- kuvan valvonnan; jokuveli siis valvoo.

Olennainen asia on jo pelkkä valvonnan mahdollisuus, joka on myös riittävä ehto jatkuvan valvonnan ja tarkkailun yhteis- kunnan synnylle. Tämän asian esille tuo- minen herättää tietysti huolta ja asiasta kirjoittava mielletään kriitikoksi tai niu- hottajaksi. Varmasti tästä syystä Man- nermaakin toistelee, että jokuveli ei vält- tämättä ole paha asia. Tämä taas kerto- nee siitä yleisestä teknologiamyönteisestä ilmapiiristä, minkä vuoksi teknologian arveluttavista seurauksista kirjoittavan on puolusteltava itseään.

Kirja rönsyineen avaa uusia näkökulmia tulevaisuuden yhteiskunnasta, ja on avar- tavaa luettavaa. Tulevaisuudentutkimuk- sen luonteeseen saattaa kuulua erilaisten ilmiöiden ja asioiden sekoittelu. Metodi tuntuu silti hieman epäsystemaattiselta.

Kaikesta huolimatta Mannermaa esittää varsin hyviä näkemyksiä, kuten: ”Vallitse- van aikakauden mentaliteetti tunkee kaik- kialle ihmisten ajatuksiin ja tekoihin”. Eli ubiikissa yhteiskunnassa myös ihminen on läpinäkyvä ja läsnä kaikkialla ja siten teknologisoitunut yhteiskunta vaikuttaa ihmiseen. Realistinen on myös toteamus, että ubiikkikehitys ei kuitenkaan muuta tarvettamme varmuuksiin: nopeasta tek- nologisesta kehityksestä huolimatta kai- paamme varmuuksia ja pysyvyyttä.

Johtuneeko innostuksestani ja odotuk- sistani, mutta kirja oli minulle hienoinen pettymys. Voin silti suositella tätä luet- tavaksi, jos kirjan teemat ja näkökulmat eivät ole ennestään tuttuja. Esimerkiksi tenttikirjaksi teos kuitenkaan ei mieles- täni sovellu.

janne Matikainen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vakavalle luovalle tutkijalle tilaustutkimuskaan ei ole vain instituutioiden välistä oikeuksien ja sopimusten neuvottelua, vaan elävää ja joskus jopa uutta keksivää

Se tarkoittaa elämää, johon ihminen kuuluu, mutta jota hän ei ole vielä esittänyt tai josta hän ei vielä ole kertonut (tai jota hän ei kykene esittämään, koska elämä voi

Cánovas toteaa, että ulkonaisesti Espanja toimi vielä hyvin, mutta hän tuomitsee ankarasti kuninkaan välinpitämättömyyden.. Vannoutuneena positivistina hän toteaa myös,

U SKONNOLLINEN , KIELELLINEN JA ETNINEN IDENTITEETTI Mika Sivonen tarkastelee kirjassaan ”Me inkerikot, vatjalaiset ja karjalaiset.” Uskonnollinen integrointi ja

Timo Turja toteaa kirjoituksessaan kirjastoalan edunvalvonnas- ta, että alan ammattilaiset ovat usein tottuneita ajamaan asioitaan paikallisesti, mutta vaikuttaminen

Lång, LOK, ylijohtaja, oikeusministeriö Mika Mannermaa, KTT, Suomen Akatemian. erikoistutkija, Turun kauppakorkeakoulu Raimo Sailas, VTK,

Mannermaa (2003, pp. 105–106) stated over a decade ago that, from the viewpoint of cultural diversity, we are headed towards a mosaic society. Tolerance for difference

Kasvatus Suomessa on tavattoman laaja aihealue. Klassisen käsityksen mukaan koko elämä on kasvua, oppimista ja opettamista, myös sosiaalistumista osaksi yhteisöä ja yhteis-