• Ei tuloksia

Mallin kautta opitun tunnustamiseen näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mallin kautta opitun tunnustamiseen näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

161

Riva Aalto, Maarit Humalajärvi, Maria Laine, Kirsti Soukka, Solveig Thun-Wilén, Ulla Tujula & Päivi Varjosalo (2006). Taiteesta käsin.

Käsityön taiteen perusopetus aikuisille. Malli visuaalisten taitei- den laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden mukai- sista opinnoista. Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö.

T

aiteen perusopetus on osoit- tautunut hyväksi väyläksi ihmis- ten luovan ilmaisun kehittämi- seen. Lasten ja nuorten toimin- nasta on saatu erinomaisia näyt- töjä. Osa käsityökoulun käyneis- tä on päätynyt käsi- ja taideteol- lisuusalan ammatteihin, mutta jokainen on saanut hyviä eväitä elämään. Taiteen perusopetusta suunnataan myös aikuisille. Ai- kuisten käsityön taiteen perus- opetus edellyttää erilaisia lähes- tymistapoja kuin lapsille ja nuo- rille suunnattu toiminta.

Taiteen perusopetuksen opet- tajat ovat kaivanneet lisää tietoa ja tukea työlleen. Tämä kirja on yksi vastaus tähän tarpeeseen.

Kirjaan on koottu kokemuksia ja näkemyksiä aikuisille suunnatun taiteen perusopetuksen kokeilu- ja kehittämistyöstä eräissä kan- sanopistoissa ja kansalais- ja työväenopistoissa. Kokeilu- ja kehittämistyön tuloksena on luo- tu opintokokonaisuusmalli, joka noudattaa opetushallituksen vi- suaalisten taiteiden laajan oppi- määrän käsityön opetussuunni- telman perusteita. Yhtenä lähtö- kohtana on ollut opitun tunnus- taminen eri oppilaitoksissa ja työelämässä. Kirjan kirjoittajat ovat kokeilussa aktiivisesti toi- mineita opettajia.

Kirja on rakennettu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa johdatellaan lukija aikuisten op- pimiseen eräiden oppimiskäsi- tysten pohjalta ja esitellään opin- tokokonaisuusmallin lähtökoh- dat ja rakenne sekä tarkastellaan arviointia osana opetusta. Toi- sessa osassa esitellään aikuis- ten käsityön taiteen perusope- tukselle asetetut yleiset puitteet sekä opetuksen järjestäminen kokeiluopistoissa. Kolmannessa osassa esitellään konkreettisia toteutettuja opintoja. Kuvaukset ovat kirjan kohdejoukolle toden- näköisesti tärkeintä antia. Osas- sa kolme on esitelty kokeilussa mukana olleet opistot ja niiden toiminta käsityön taiteen perus- opetuksessa.

Kirjan viimeiseen kappalee- seen on tiivistetty kirjoittajien pääviestit. Esitetty opintokoko- naisuusmalli muodostuu moduu- leista, jotka on mitoitettu opin- topisteinä. Kirjoittajien mukaan taustalla on kokonaisvaltainen näkemys käsityön suunnittelu- ja valmistusprosessista, mitä sillä tarkoitetaankaan. Toivottavasti ainakin materiaalien ja tekniikoi- den monialaisuutta. Opintokoko- naisuusmallilla pyritään yhteis- mitalliseen opintojen järjestämi- seen ja yhtenäistämiseen. Tämä

herättää lukijassa vastustusta, kuinka voidaan yhtenäistää ja yhteismitallistaa jotain sellaista, jonka luonteeseen kuuluu uniik- ki ja erilaisuus? Mallin todetaan kuitenkin olevan joustava oppi- laitoksen ja opiskelijan kannal- ta. Toivottavasti se myös sallii opettajan persoonallisen panok- sen. Kysymys on vaikea, on luonnollista että tarvitaan jonkin- laista yhteismitallisuutta, mutta missä kulkee raja? Miten malli olisi lähinnä apu ja tuki ei rajoi- te? Siis kuinka päästäisiin siihen, että toimiva malli auttaisi täyttä- mään vaaditut ehdot ja mahdol- listaisi keskittymisen kaikkein tärkeimpään. Kirjassa koroste- taan viisaasti henkilökohtaisen opetussuunnitelman ja vuoro- vaikutuksen merkitystä. Toinen haastava asia on arviointi, joka ehkä liittyy luonnollisesti asioi- hin, joita yhteiskunta tukee talo- udellisesti. On vaikea arvioida sellaista, mihin ei ole oikeaa vas- tausta, mutta pääpaino lieneekin opiskelijan edistymisessä. Arvi- ointi vaatii opettajalta erityistä ymmärrystä ja oivallusta, jotta siitä muodostuisi kannustavaa ja se tukisi opiskelijaa löytämään oman ilmaisunsa.

Kaikkiaan kirja on käytännöl- lisen ja selkeän oloinen opas lä- hinnä aikuisten käsityön taiteen perusopetuksessa toimiville.

Kirjallisuusluettelo on hyödylli- nen ja samoin kuin liitteenä ole- vat lomakkeet.

Marketta Luutonen

2/2009  AIKUISKASVATUS  NÄKÖKULMIA KIRJALLISUUTEEN

Mallin kautta opitun tunnustamiseen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

  Luvun   kolmannessa  osassa  esittelen  kunniaan  liittyvän  väkivallan  käsitettä  ja  siihen  liittyvää   tieteellistä  keskustelua... lähestyvät

Luvussa 6.2 esitellään ne Suomen käsityön museon legitimiteettitekijät, jotka ovat seurasta museon toiminnan laadusta: siitä, miten museo tehtävistään suoriutuu.. Luvussa

Ensimmäisessä osassa tarkastellaan vuorovaikutteisen kehittämisen eri osa-alueita ja esitellään malleja yrityksen kehitystoiminnan jäsentämiseen ja parantamiseen.. Toisessa

Ensimmäisessä osassa valotetaan hieman moniakselisen kuormituksen problematiikkaa sekä esitellään menetelmiä, joilla voidaan käyttää rakennetta it- seään ”voima-anturina”

on omistettu rituaalien tarkaste- lulle eri näkökulmista. Ensimmäisessä osassa esitellään pragmatistisen Chicagon koulu- kunnan viestintäteorioita. John Dewey näki

on omistettu rituaalien tarkaste- lulle eri näkökulmista. Ensimmäisessä osassa esitellään pragmatistisen Chicagon koulu- kunnan viestintäteorioita. John Dewey näki

Teoksen kolmannessa osassa syven- nytään kirjoittamisen ongelmiin, yleisim- piin kirjoittamiseen liittyviin virheellisiin ja haitallisiin käsityksiin, tavallisimpiin

kääntämistä, kolmannessa osassa tutus- tutaan kaksikielisellä alueella puhutta- vaan suomeen, ja kahdeksas käsittelee kontrastiivista kielentutkimusta; tällais- ten aiheiden