• Ei tuloksia

Yhteinen yksinäisyys näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Yhteinen yksinäisyys näkymä"

Copied!
24
0
0

Kokoteksti

(1)

Yhteinen yksinäisyys

Koetun yksinäisyyden filosofia

SANNA TIRKKONEN

Johdanto

Tilastojen mukaan noin viidennes suomalaisista kokee yksinäi- syyttä.1 Nykyisin ilmiö tunnistetaan vakavaksi sosiaaliseksi on- gelmaksi, jota tutkitaan monitieteisellä tutkimuskentällä. Yksi- näisyys kuitenkin määritellään monilla eri tavoilla, eikä arkipu- heessa ole täysin selvää, mitä sillä tarkoitetaan. Käsitteen alle sijoitetaan hyvin monenlaisia ilmiöitä. Olivia Laing, jonka kau- nokirjallinen teos The Lonely City käsittelee yksinäisyyden ko- kemusta suurkaupungissa, kirjoittaa:

Yksinäisyyttä on vaikea tunnustaa, vaikea kategorisoida. Sa- malla tavoin kuin masennus, jonka kanssa se usein risteytyy,

1 Yksinäisyystutkija Juho Saari viittaa koettua yksinäisyyttä kartoitta- neeseen tutkimukseen, jonka mukaan joskus yksinäisyyttä kokevien osuus vuoden 2013 tilastossa on 19 prosenttia, yksinäisyyttä jatkuvasti kokevien osuus noin prosentti ja niiden, jotka eivät tunne itseään lain- kaan yksinäiseksi 42 prosenttia (Saari 2016, 46); Svendsen (2015) mai- nitsee norjalaistutkimusten kohdalla samansuuntaisia huomioita siitä, että yksinäisyyttä kokee noin viidennes väestöstä.

(2)

yksinäisyys voi kulkea syvällä henkilön kudoksissa ja kuu- lua tämän olemukseen – yhtä lailla kuin herkkänauruisuus tai punaiset hiukset. Toisaalta se voi kietoa sisäänsä tilapäi- senä reaktiona ulkoisiin olosuhteisiin, kuten sellainen yksi- näisyys, joka seuraa menetystä, eroa tai sosiaalisten ympy- röiden muutosta. (Laing 2016, 4.)2

Kuvauksessa yksinäisyys näyttäytyy kaupungissa samoilevalle kertojalle varsin hahmottomana ja luokitteluja pakenevana, mutta samalla kertoja toteaa, että yksinäisyyteen liittyy monia tunteita ja mielialoja, joita on kokemuksena vaikea erottaa toi- sistaan. Sitaatti tuo myös esille, miten erilaisissa tilanteissa yk- sinäisyyttä kokevat voivat olla.

Yksinäisyys herättää monia filosofisia kysymyksiä liittyen siihen, minkälaisena ilmiönä sitä tulisi lähestyä: tunteena, mie- lialana, olosuhteena, fyysisenä kipuna ja tuntemuksena, kärsi- myksen muotona, maailmassaolon tapana ja kokemushorisont- tina vai sittenkin sosiaalisena ongelmana, yhteiskunnallisena kysymyksenä ja poliittisten toimenpiteiden, eristämisen tai hyl- käämisen lopputuloksena? Artikkelissa käsittelen monia erilai- sia yksinäisyyden muotoja, jotka eivät sulje toisiaan pois. Eri- tyisesti näkökulma on koetussa yksinäisyydessä, jota tutkin sel- laisten tunteiden filosofian nykysuuntausten avulla, jotka pai- nottavat tunteiden vuorovaikutuksellista muodostumista. Väi- tän, etteivät koetun yksinäisyyden näkökulma ja tunteiden filo- sofinen lähestymistapa tarkoita ilmiön yhteiskunnallisten teki- jöiden sivuuttamista. Vaikka viime vuosisadalla yksinäisyyttä tutkittiin lähinnä sielunhoitotyön, psykologian, psykiatrian ja terveystieteiden näkökulmista, jolloin yksinäisyys hahmottui ensisijaisesti yksilön ongelmana, kahden viime vuosikymme- nen ajan yhteiskuntatieteilijät ovat kartoittaneet yksinäisyyden kytköksiä sosioekonomisiin tekijöihin sekä tuoneet esille sosio- emotionaalisten ympäristöjen vaikutuksia yksinäisyyskokemus- ten muodostumiseen (Saari 2016, 21; 33). Artikkelini voikin mieltää sekä sosioemotionaalista näkökulmaa painottavaksi

2 Sitaattien suomennokset ovat kirjoittajan.

(3)

että koettua yksinäisyyttä teoretisoivaksi yksinäisyystutki- mukseksi. Ymmärrän sosioemotionaaliset ympäristöt sekä sub- jektien välisenä vuorovaikutuksena että laajempina yhteiskun- nallisina konteksteina. Se, että tutkimuskohde on nimenomaan koettu yksinäisyys eikä esimerkiksi ihmissuhteiden lukumäärä, kuitenkin säilyttää näkökulman fenomenologisessa tutkimus- perinteessä ja ensimmäisen persoonan perspektiivissä. Yksinäi- syyden ymmärtämisen ja empatian lisäämisen kannalta on tär- keää kysyä, minkälaisena yksinäisyys subjektille näyttäytyy ja miltä yksinäisyys tuntuu – silloinkin kun yksinäisyyttä tutki- taan osana laajempaa yhteiskunnallista kokonaisuutta.

Kotimaisen ja kansainvälisen yksinäisyystutkimuksen kar- toittaminen osoittaa, että filosofinen nykykeskustelu yksinäi- syydestä on suhteellisen vähäistä. Nykykirjallisuudessa aihetta käsitellään usein joko yleistajuisesti elämänfilosofisena pohdin- tana, jostain kapeasta teoreettisesta näkökulmasta tai tavalla, joka ei huomioi niitä moninaisia ilmiöitä, joita kuitenkin kutsu- taan yksinäisyydeksi.3 Laajalle yleisölle suunnatuissa teoksissa yksinäisyys saatetaan kontekstualisoida osaksi yhteiskunnal- lista todellisuutta, mutta samalla kirjoittajat ohjeistavat lukijoita yksinäisyyden kanssa elämiseen, mikä ristiriitaisesti palauttaa ilmiön yksilön ongelmaksi (Svendsen 2015, 130; Kurtz 1983).

3 Useissa klassikkoteoksissa yksinäisyys mainitaan osana muuta teo- reettista pohdintaa, mutta aihetta ei välttämättä tematisoida omaksi tutkimuskohteekseen (Keskusteluja 3.13; Kierkegaard 1944; Arendt 1978). Yksinolon (solitude) ylistämiselle on filosofiassa pitkät perinteet.

Esimerkiksi stoalaisista filosofeista Epiktetos kirjoittaa Keskusteluis- saan, että ihmisellä on kyllä luontainen halu kuulua yhteisöön, kes- kustella ja tulla rakastetuksi, mutta mielentyyneyden säilyttämisen ta- kia tahattomaan yksinäisyyteen tulee aina varautua. Siksi tulee ottaa esimerkkiä itsekseen leikkivästä lapsesta ja ennen kaikkea Zeuksesta, joka on tyyni itsessään ja ajattelee vain omaa luontoaan ja itselleen so- pivia ajatuksia (Keskusteluja 3.13). Tarkoituksena on opetella muutta- maan ahdistava yksinäisyydenuhka myönteiseksi yksinoloksi. Tä- mänkaltainen ratkaisuyritys toistuu erilaisina variaatioina paitsi elä- mäntaito-oppaiden ja popularisoivien yksinäisyysteosten ohjeistuk- sissa myös yksinäisyyttä käsittelevässä ammattikirjallisuudessa.

(4)

Toisinaan filosofinen ote on taas hyvin kognitivistinen, ja ilmiö saatetaan määritellä esimerkiksi tietoisuudeksi toisten ihmisten poissaolosta ja merkityksellisten suhteiden puuttumisesta tai jopa subjektin kyvyttömyydeksi käydä sisäistä dialogia itsensä kanssa (Mijuskovic 2012; Arendt 1978, 74). Joskus yksinäisyy- den taas selitetään johtuvan ihmisluontoon kuuluvasta tar- peesta olla yhteydessä toisiin ihmisiin (Cacioppo & Patrick 2008). Tällaiset lähestymistavat vastaavat kuitenkin hyvin niu- kasti kysymyksiin siitä, miltä yksinäisyys subjektin näkökul- masta tuntuu, millä kuitenkin olisi merkitystä niille, joita yksi- näisyys koskee ja jotka sitä pyrkivät ymmärtämään tai lievittä- mään. Edellä mainitut teoretisoinnit eivät myöskään kontekstu- alisoi sitä, minkälaisissa sosiaalisissa ja yhteiskunnallisissa ti- lanteissa tunteet mahdollistuvat ja miksi niihin liittyvää olotilaa kutsutaan juuri yksinäisyydeksi.

Koetun yksinäisyyden ja erillisyydentunteen käsittele- miseksi viittaan artikkelissa erityisesti lähteisiin, jotka ovat saa- neet vaikutteita Martin Heideggerin ihmistenvälisyyttä ja suh- teisuutta korostavasta ajattelusta (Dahlberg 2007; Ratcliffe 2012;

Costache 2013; Svendsen 2015; Arendt 1978; Foucault 1997; Ah- med 2014). Filosofisten artikkelien ja teosten lisäksi näihin lu- keutuu Karin Dahlbergin haastattelututkimus koetusta yksinäi- syydestä. Käytän esimerkiksi Heideggerin tunteidenfilosofiasta vaikutteita ottaneen Matthew Ratcliffen käsitteistöä kuvates- sani eksistentiaalista yksinäisyyttä, sellaista yksinäisyyden muotoa, joka ilmenee kaiken kokemisen taustahorisonttina. So- vellan myös Thomas Fuchsin tunteidenfilosofiaa kyseenalais- taakseni kaikkein yksilökeskeisimmät tunteidenfilosofiset si- toumukset. Koska yksinäisyyttä ei voi erottaa yhteiskunnalli- sesta tilanteestaan ja tavoista, joilla ihmissuhteet kulttuurisesti järjestyvät, käsittelen artikkelin loppupuolella yksinäisyyden konteksteja sellaisissa poliittisen filosofian teoksissa, jotka ovat yhteensopivia yksinäisyyden kokemuksellisten tai tunteidenfi- losofisten käsittelytapojen kanssa.

(5)

Koetun yksinäisyyden määritelmä ja eri muotoja

Yksinäisyydeksi kutsutaan hyvin erilaisia ilmiöitä. Yksinäi- syystutkimuksessa erotetaan koettu yksinäisyys sellaisesta eris- tyneisyydestä, jota kartoitetaan tilastollisesti sosiaalisten suh- teiden määrän perusteella. Tutkimuskirjallisuudessa koettu yk- sinäisyys kuitenkin ymmärretään monilla eri tavoilla, esimer- kiksi ”sosiaalisten suhteiden vajavaisuutta kuvaavana tunneti- lana” tai ”emotionaalisen ahdistuksen tilana, jossa sosiaalisen vuorovaikutuksen laatu ei ole toivotulla tasolla” (Saari 2016, 10;

Kontula & Saari 2016, 165). Adrian Costache käsittelee yksinäi- syyttä tapana, jolla subjekti suhteutuu toisten kautta itseensä (Costache 2013). Karin Dahlberg (2007) ja Lars Svendsen (2015) puolestaan määrittelevät yksinäisyyden yksinkertaisemmin ko- kemukseksi merkityksellisten suhteiden puuttumisesta. Ajatus yksinäisyydestä olettaa jo itsessään suhteen toisiin ihmisiin, joi- hin ei muodostu toivotunlaista yhteyttä, ja siksi ilmiötä on mie- lekästä tutkia samanaikaisesti sekä ensimmäisen persoonan perspektiivistä että henkilöiden välisten suhteiden ja niiden poissaolon näkökulmasta.4

Kokemus merkityksellisten ihmissuhteiden poissaolosta ei kuitenkaan ole vielä riittävä ehto yksinäisyydelle, sillä on mah- dollista, että henkilö kokee mielekästä yhteyttä esimerkiksi luontoon tai taiteeseen siten, ettei hän kärsi suhteiden puuttu- misesta. Kärsimys onkin ominaista yksinäisyyden kokemuk- selle, ja siten ilmiö eroaa miellyttävästä yksinolosta (solitude), joka on mahdollista kokea rauhallisena ja luovana tilana (Saari 2016, 14; Dahlberg 2007). Yksinäisyys voidaan siis ymmärtää ko- kemuksena tai tunteena merkityksellisen suhteen puuttumisesta ta- valla, johon liittyy kärsimystä. Määritelmä on kuitenkin edelleen hyvin kattava ja avoin erilaisille yksinäisyyden muodoille, mikä saattaa osaltaan selittää yksinäisyystilastojen suuria lu- kuja. Jos määritelmä pilkotaan osiin, se myös herättää lukuisia filosofisia jatkokysymyksiä, joista kaikkiin ei yhdessä artikke- lissa voi kattavasti vastata: mitä tarkoitetaan tunteella, kokemi- sella, merkityksellisillä suhteilla, kärsimyksellä tai kivulla, ja

4 Ks. myös Tirkkonen 2019b.

(6)

kuinka lähestyä filosofian keinoin ilmiötä, joka näyttäytyy pois- saolona ja suhteiden puuttumisena?

Määritelmän etuna kuitenkin on, ettei se oleta sosiaalista eristyneisyyttä, vaikka yksinäisyys ja sosiaalinen eristyneisyys ilmenevät usein samanaikaisesti. Myös toisten ympäröimänä voi kokea olevansa täysin yksin, ja yksinäisyyttä koetaan pari- suhteissa, perheissä ja erilaisissa instituutioissa, kuten kou- luissa, sairaaloissa ja hoivakodeissa. Sosiaalisen eristyneisyy- den ja mieluisan yksinolon lisäksi yksinäisyyden voi erottaa myös esimerkiksi ikävöinnin kaltaisesta epämieluisasta yksin- olosta, jossa ei kuitenkaan muuten koeta merkittävien suhtei- den puuttumista. On syytä myös huomioida, että sama ihminen voi kokea yksinäisyyttä monilla eri tavoilla.

Koettua yksinäisyyttä työryhmänsä kanssa tutkinut Karin Dahlberg perustaa tutkimuksensa käsitteistön filosofiseen feno- menologiaan, vaikkakin kyseessä on laadullisin menetelmin tehty haastattelututkimus. Dahlbergin työryhmä pyysi haasta- teltavia kertomaan tilanteesta, jossa on kokenut itsensä yksi- näiseksi ja kuvaamaan yksinäisyyteen liittyviä tunteita. Tutki- muksessa kutsutaan tahattomaksi yksinäisyydeksi (involuntary loneliness) sellaista yksinäisyyttä, joka ei ole henkilön itsensä kontrollissa (Dahlberg 2007, 198). Tahattoman yksinäisyyden yhteydessä tutkimus tuo esille surun ja häpeän tunteita sekä ko- kemuksia hylätyksi, torjutuksi, unohdetuksi, ei-toivotuksi ja tarpeettomaksi tulemisesta.

Dahlberg jaottelee yksinäisyyden kahteen kategoriaan: ”yk- sinäisyyteen ilman toisia” ja ”yksinäisyyteen toisten kanssa”

(mt., 197). Molemmat voivat saada mitä moninaisimpia muo- toja, mutta nimityksensä mukaisesti jälkimmäinen liittyy yh- teyden puuttumisen kokemukseen toisten läsnä ollessa. Yh- deksi esimerkiksi toisten seurassa koetusta yksinäisyydestä voidaan nostaa haastattelu, jossa informantti kuvaa tilannetta sairaalan käytävällä, jossa hän on apua tarvitsevan sukulai- sensa kanssa. Henkilökunta kävelee ohitse eikä katso kohti:

Olen aina tuntenut itseni yksinäiseksi silloin… kamalan yk- sinäiseksi, vaikka koko paikka on täynnä ihmisiä… yritän saada katsekontaktin joihinkin, että he näkisivät hänet […]

(7)

mutta kukaan ei… he vain kävelevät ohi… katsovat pois…

se yksinäisyys… tuntuu suunnattoman yksinäiseltä (mt., 201).

”Yksinäisyyttä ilman toisia” Dahlberg puolestaan jäsentää kon- tekstin puutteena, jolloin omat arkiset tekemiset eivät liity mi- hinkään laajempaan kokonaisuuteen tai tule merkityksellisiksi keillekään toisille. Kontekstin puuttumista voi kokea sekä tu- tussa että uudessa ympäristössä, esimerkiksi silloin, jos tutun koulun pihalla ketään ei vaikuta kiinnostavan, mitä yhdelle op- pilaista kuuluu, tai jos on muuttanut työn perässä uudelle paik- kakunnalle, jossa ei tunne vielä muita. On kuitenkin huo- mautettava, että vaikka Dahlberg käsittelee tässä yhteydessä ni- menomaan yksinäisyyttä ilman toisia, ei ole täysin selvää, missä mielessä kontekstin puuttuminen tarkoittaa toisten ihmisten poissaoloa. Esimerkiksi Laingin kaunokirjallinen teos, johon viittasin johdannon alussa, alkaa kohtauksella, jossa yksi- näiseksi itsensä tunteva kertoja pyytää lukijaa kuvittelemaan it- sensä katsomassa korkean kerrostalon ikkunasta kaduilla ja toi- sissa ikkunoissa näkyviä suurkaupungin ihmisiä, jotka ovat ai- van lähellä, mutta joihin ei ole minkäänlaista yhteyttä.

Totesin edellä, että kärsimys erottaa yksinäisyyden miel- lyttävästä yksinolon tilasta.5 Yhteiskuntateoreetikko Thomas Dumm, joka muutoin käsittelee yksinäisyyttä modernin yhteis- kunnan ilmiönä, pohtii yksinäisyyden ja fyysisen kivun välistä suhdetta. Hän viittaa Elaine Scarryn The Body of Pain -teokseen ja toteaa, että siinä missä kipukokemuksessa kipu kasvaa, ottaa haltuunsa kaiken ja kutistaa maailman, yksinäisyys muodostaa esteen itsen ja maailman väliin siten, että yksinäisyys kyllä kas- vaa, mutta maailma ei kutistu vaan yhteys siihen katkeaa ja muuttuu piinaavaksi (Dumm 2008, 32).

5 Yksinäisyyden terveysvaikutuksia tutkinut Jussi Kauhanen vertaa yksinäisyyttä kärsimyksen muotona fyysiseen kipuun ja nälkään, joita luonnostaan pyrimme välttämään (Kauhanen 2016, 98); Laing puoles- taan varottaa yksinäisyyden patologisoimisesta (Laing 2016, 4; 281).

(8)

Kaiken kaikkiaan erilaisten yksinäisyystyyppien erottelemi- nen auttaa hahmottamaan, miten moninaisista ilmiöistä yksi- näisyydessä on kyse. Yksinäisyyden tutkiminen myös rikkoo stereotyyppisiä käsityksiä yksinäisyyttä kokevista: yksinäi- syyttä saatetaan yleisesti pitää passiivisena tilana, vaikka esi- merkiksi Dahlbergin tutkimusryhmän haastateltavat raportoi- vat yksinäisyyteen liittyvästä jatkuvasta aktiivisuuden vaati- muksesta ja ponnisteluista sen eteen, ettei joudu viettämään ai- kaa täysin itsekseen (Dahlberg 2007, 200). Yksi haastateltavista kuvaa tilaa vaikeutena ”levätä itsessään” (mt.). Myös tiedon ob- jektiivisuuteen tähtäävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa yk- sin jäämisen on huomattu aiheuttavan kokijassaan huomatta- van ylivireys- ja stressitilan (Kauhanen 2006, 98; 108–109).

Yksinäisyys tunteena: interaffektiivisuus ja eksistentiaalinen tunne

Olen edellä todennut, että yksinäisyyteen voi liittyä moninaisia tunteita. Olen toisaalta myös tuonut esille määritelmiä, joissa yksinäisyys samastetaan tunteeseen, esimerkiksi emotionaali- seen ahdistukseen. Monissa kielissä onkin luontevaa todeta tuntevansa itsensä yksinäiseksi. Ilmaisusta herää kuitenkin ky- symys, missä mielessä yksinäisyyttä voi pitää tunteena – voiko yksinäisyyden käsittää saman tyyppisenä ilmiönä kuin esimer- kiksi vihan, ilon, inhon, hämmennyksen ja riemun?

On kuitenkin eri asia pyrkiä selittämään, mitä yksinäisyys on, kuin esittää kuvailemiseen tähtäävä kysymys: ”Minkälaista on tuntea itsensä yksinäiseksi?” Riippumatta siitä, mistä näkökul- masta yksinäisyyttä tutkitaan, on mielekästä kiinnittää huo- miota yksinäisyyden affektiivisiin puoliin – ei ole selvää, millä tavoin yksinäisyyden kokemisen voisi edes erottaa tunteista muussa kuin hyvin analyyttisessa mielessä.6 Yksinäisyyteen

6 Läheisen menettäminen voi toimia esimerkkinä yksinäisyydestä, jo- hon kietoutuu kaipauksen ja surun tunteita (Laing 2016; Dumm 2008;

Svendsen 2015). Menetykseen liittyvässä yksinäisyydessä merkittävä suhde on joskus ollut, mutta on nyt poissa. Menetyksen kohdalla on

(9)

liittyy usein esimerkiksi pettymystä, surua, häpeää, ahdistusta, tyhjyyden tunteita, toivottomuutta tai vihaa (Dahlberg 2007;

Lagus & Honkela 2016; Tiilikainen 2019). Laingin kertojaääni kuvailee kokemusta seuraavasti:

Miltä tuntuu olla yksinäinen? Samalta kuin olla nälkäinen:

kuin olla nälkäinen, kun kaikki muut ovat valmistautumassa pitoihin. Tuntuu häpeälliseltä ja hälyttävältä, ja ajan kulu- essa nämä tunteet säteilevät ulospäin tehden yksinäisen aina vain eristyneemmäksi, vieraantuneemmaksi. Yksinäisyys sattuu samalla tavalla kuin tunteet, ja sillä on fyysisiä seu- rauksia, jotka ovat näkymättömissä kehon suljetuissa loke- roissa. (Laing 2016, 12.)

Sitaatissa yksinäisyys kuvataan hyvin fyysisenä tunteena, joka on kytköksissä siihen, miten henkilö suhteutuu toisiin ihmisiin ja itseensä ja uskoo yksinäisyytensä näkyvän ulospäin.

Toisinaan tunteita painottavat tutkimusasetelmat kuitenkin siirtävät yksinäisyyden analysoimisen yksilöiden sisäpuolelle ongelmallisella tavalla. Esimerkiksi Krista Lagus ja Timo Hon- kela erottavat artikkelissaan ”Yksinäisyys mielen rakenteissa”

eri tyyppisiä yksinäisyyteen liittyviä tunteita yksilöpsykologi- sessa tutkimuskehyksessä (Lagus & Honkela 2016). He eivät se- litä tarkasti, minkälaiseen tunneteoriaan jaottelu pohjautuu, mutta he erottavat tunteet 1) joihin ei liity kohdetta (ahdistus), 2) jotka ovat suhteessa toisiin (kuten ulkopuolisuuden ja näky- mättömyyden tunteet), 3) jotka ovat suhteessa omiin tavoittei- siin (epäonnistuminen ja huonommuus) sekä 4) keholliset tun-

myös tavallista, että merkityksellinen toinen, vaikkapa elämänkump- pani tai lapsi, tuntuu edelleen olevan läsnä fyysisinä tuntemuksina:

menetetyn läheisen askeleet voi kuulla ja kosketuksen tuntea (Rat- cliffe 2019). Maurice Merleau-Pontyn ruumiinfenomenologiaa sovel- tavat psykiatrian filosofit käsitteellistävät ja kuvailevat näitä haamu- tuntemuksia kehollisen kapasiteetin jatkuvuuden ilmiöinä, joissa ke- hollinen tottumus ja valmius toisen läsnäoloon jatkuu kokemukselli- sesti muuttuneesta tilanteesta huolimatta (mt.; Fuchs 2011, 98–99; 2013, 304; Merleau-Ponty 1945).

(10)

teet (kipu, painontunne rinnassa) (mt., 273). Laguksen ja Hon- kelan artikkelissa myös keinot yksinäisyydestä selviämiseen esitetään yksilölähtöisesti, mikä jossain määrin sivuuttaa erilai- set tahattoman yksinäisyyden muodot. He esittävät, että yksi- näisyyden selättäminen on lopulta yksilön omalla vastuulla ja omista valinnoista kiinni, mistä johtuen he ohjeistavat yksinäi- syydestä kärsiviä hengitysharjoituksiin sekä myötämielisiin dialogeihin itsensä kanssa.

Jotkin tunteiden filosofian nykysuuntauksista kuitenkin ko- rostavat tunteiden vuorovaikutuksellista muodostumista eli in- teraffektiivisuutta, mikä myös kyseenalaistaa yksilökeskeisiä kä- sityksiä tunteista. Esimerkiksi Thomas Fuchs määrittelee tun- teet kehon resonoinniksi tai kehollisiksi vastauksiksi (responses) merkityksellisiin tilanteisiin (Fuchs 2017, 195–196).7 Määri- telmä painottaa sekä tunteiden vuorovaikutuksellisuutta että kehollisuutta (embodied interaffectivity), jotka tulevat esille myös edellä esiin nostamassani kaunokirjallisessa sitaatissa. Fuchs ei ajattele, että keholliset tuntemukset, kuten nipistely vatsassa tai sydämensykkeen tihentyminen, olisivat tunteen sivutuotteita – tai yksi tunteiden kategorioista, kuten Lagus ja Honkela erotte- lussaan esittävät – vaan ajatuksena on, että tunteet ovat lähtö- kohtaisesti ruumiillisesti koettuja, kehollisia tuntemuksia.8

Totesin myös edellä, että yksinäisyys on olennaisella tavalla poissaolon ilmiö. On mahdollista, että olotilaan liittyy jonkin tai jonkun kaipaamista, mutta voi myös olla, ettei kohdetta laisin- kaan ole. Tällöin yksinäisyyden voi hahmottaa kohteettomana eksistentiaalisena tunteena (existential feeling).9 Eksistentiaalinen

7 Fuchsin määritelmässä ”merkitykselliset tilanteet” eivät välttämättä tarkoita kokijalleen poikkeuksellisia tapahtumia, vaan sitä, että suh- teudumme maailmaan ja sen ilmiöihin aina tietyin tavoin. Tunteet kuuluvat olennaisesti merkityksenantoprosesseihin ja mahdollistavat sen, että asioilla on eri lailla painoa (Fuchs & Koch 2014, 4).

8 Ks. Tirkkonen 2019a.

9 On hyvä erottaa toisistaan 1) yksinäisyys eksistentiaalisena tunteena ja 2) eksistentiaaliset käsitykset yksinäisyydestä. Jälkimmäinen liittyy eksistentialistisen filosofian piirissä esitettyihin ajatuksiin siitä, että yksinäisyys olisi väistämätön tila ja itseytemme ytimessä (Carter 2003).

(11)

tunne on Matthew Ratcliffen käsite, jonka hän on kehittänyt Martin Heideggerin tunteidenfilosofian ja virittymisen käsit- teen (Stimmung) pohjalta.10 Virittymisen käsite käännetään toi- sinaan atmosfääriksi tai tunneilmapiiriksi, mikä korostaa ih- misten tai ihmisten ja asioiden välisyyttä samansuuntaisesti kuin Fuchsin interaffektiivisuuden käsite. Virittyminen ei siis ole mieliala sen kirjaimellisessa merkityksessä, jokin mieleen lii- tettävä ominaisuus, vaikka suomeksi sanaa käytetäänkin ku- vaamaan yksittäistä tunnetta pitkäaikaisempaa olotilaa. Hei- degger erottaa tämän pysyvämmän, kaikkea kokemista värittä- vän perusvireen ”virittymisen moodeista”, eli tunteista, joilla on aina kohde (ihmiset voivat esimerkiksi pelätä hämähäkkejä tai vihata sotaa) (Heidegger 1978, §30).

Heideggeria seuraten Ratcliffe määrittelee eksistentiaalisen tunteen kaiken kokemisen taustahorisontiksi, joka edeltää aina intentioita, eli mitä tahansa tapaa, jolla suuntaamme kohti toisia olioita ja asioita (Ratcliffe 2008; 2012). Eksistentiaalinen tunne sisältää erilaisia tuntemuksia siitä, millä tavoin kuulumme tai emme kuulu maailmaan. Yhteenkuulumattomuuden koke- mukseen voi liittyä outouden, hylätyksi tulemisen, eriytynei- syyden, eristyneisyyden, etäisyyden ja sijoiltaan olemisen tun- temuksia suhteessa maailmaan ja toisiin. Ratcliffe ei mainitse tässä yhteydessä yksinäisyyttä, mutta yksinäisyys kohteetto-

Esimerkiksi Karl Jaspers väittää, että koettu yksinäisyys on kaiken kommunikoimisen ehto, koska vain yksinäinen pyrkii toista kohti (Jaspers 1983). Michele Carter toteaa, että eksistentialistit ajattelevat usein, että yksinäisyys vain syvenee elämänkokemuksen, menetysten, muutosten ja itsetiedostuksen kasvun myötä eikä tule kuulluksi yh- teisöissä, jotka korostavat yksilön autonomiaa ja oikeuksia (Carter 2003).

10 Heidegger kuvaa tätä kokemuksellista taustaa tai ”mielialaa” maa- ilmaan virittymisenä, joka määrittää sen, kuinka asioiden mielekkyys ilmenee (Heidegger 1978, §29). Hän erottaa virittymisen psykologi- sesta tai ”ontisesta” tavasta selittää tunteita (mt.). Heideggerin teore- tisoinnin tarkoituksena on tutkia rakenteita, jotka mahdollistavat sen, miten asiat voivat meille näyttäytyä.

(12)

mana poissaolon ilmiönä voi hyvinkin muodostua eksistentiaa- liseksi tunteeksi eli sellaiseksi kokemushorisontiksi, joka lähtö- kohtaisesti taustoittaa kokijan suhdetta ympäristöön ja sen ta- pahtumiin. Lars Svendsen kuvaa teoksessaan Yksinäisyyden filo- sofia kroonista yksinäisyyttä linssinä, jonka läpi maailma näyt- täytyy ja jonka värittämänä yksinäinen näkee itsensä, ympäris- tönsä, toiset ihmiset ja suhteensa heihin (Svendsen 2015). Esi- merkiksi yllä esittämässäni Olivia Laingin sitaatissa yksinäinen kokee tilansa säteilevän ulospäin tavalla, joka vaikuttaa siihen, minkälaiset kontaktit ilmenevät mahdollisina. Dahlberg puo- lestaan tuo esille Sartren esimerkin kahvilasta, jossa henkilö odottaa toiveikkaana ystäväänsä, joka ei koskaan saavu pai- kalle: kahvila ei olekaan enää mikä tahansa kahvila, vaan yksin jäämisen valossa se saa merkityksen kahvilana, jonne odotettu ihminen ei tullut (Dahlberg 2007).

Edellä esittämäni yksinäisyyden määritelmä sisältää ajatuk- sen merkityksellisten suhteiden puuttumisesta. Kysymykseksi kuitenkin jää, mitä merkityksellisillä suhteilla voidaan tarkoit- taa. Adrian Costache on huomauttanut, että kokemus yhtey- destä ei edellytä sitä, että henkilö kognitiivisessa mielessä ym- märtäisi toista (Costache 2013, 145). On mahdollista ajatella yh- teydenkokemuksia, jotka perustuvat keholliselle, ei täysin tie- toiselle kokemukselle tai vaikkapa pelkälle illuusiolle yhteisyy- destä, mutta kokemus yhteydestä voi liittyä myös läsnäoloon tai eettiseen sitoumukseen, ettei toista voi koskaan täysin tuntea, jolloin tunteiden ja ajatusten sanoittamisen ja kommunikoimi- sen tärkeys painottuvat. Merkityksellisten suhteiden korosta- minen tuo myös esille Heideggerin tunteiden filosofian ongel- mat. Heideggerin ajattelussa maailmassaolo on aina perustavan suhteista, mutta samalla hän operoi autenttisuuden käsitteellä (erityisesti ahdistuksen analyysissaan) ja pohtii, miten olla toi- sista huolimatta tosi itselleen ja välttää elämästä ainoastaan tois- ten määrittämää elämää (Heidegger 1978; Costache 2013; Tirk- konen 2019b). On varsin toisenlainen tapa ajatella, että itselleen voi olla tosi nimenomaan hyvissä suhteissa ja ilman yksinolon vaadetta (Frie 2014, 249). Esimerkiksi Heideggerin ajattelua so-

(13)

veltava psykiatrian filosofi Ludwig Binswanger pitää onnistu- neen vuorovaikutuksen edellytyksenä dialogisuutta ja lähei- syyttä, molemminpuolista affektiivista virittäytymistä ja suo- ruutta (Binswanger 1962; Frie 2014, 249).

Olen tässä luvussa käsitellyt yksinäisyydentunnetta interaf- fektiivisena, subjektien välille muodostuvana ilmiönä. Sekä Thomas Fuchsin että Matthew Ratcliffen tunteidenfilosofiset kannat myös tukevat kaunokirjallisten kuvausten huomioita yksinäisyyden kehollisuudesta. Totesin Matthew Ratcliffeen viitaten, että yksinäisyys voi muodostua eksistentiaaliseksi tun- teeksi, joka vaikuttaa tapaan, jolla suhteudumme maailmaan ja koemme kuuluvamme siihen tai olevamme siitä erillisiä ja irral- lisia. Interaffektiivisuuden ja virittymisen tai atmosfäärin kal- taiset käsitteet siis siirtävät tunteiden käsittelemisen painopis- teen yksilöstä ihmisten ja asioiden välille. Tämä antaa välineitä myös sellaisten ilmapiirien käsittelemiselle, jossa yksinäisyyttä koetaan.

Yksinäisyyden konteksti ja poliittiset tunteet

Yksinäisyys on kiistatta yhteiskunnallinen ilmiö ja ongelma.

Vaikka edellä mainitsemani nykyfilosofian tunneteoreetikot painottavat kokemisen tilanteisuutta (situatedness), he käsittele- vät yhteiskunnallista kontekstia vain viitteellisesti.11 Yksinäi- syyden kontekstualisoinnissa onkin aiheellista kääntyä poliitti-

11 Heideggerin tunteiden filosofiaa käsitellään usein lähes epäpoliitti- sena, vaikka Olemisessa ja ajassa on myös kohta, jossa hän toteaa yh- teiskunnan julkisen elämän aina luovan atmosfäärin tai virittymisen tavan, jota poliittinen retoriikka pyrkii ohjailemaan (Heidegger 1978,

§ 29). Väite on, että retoriikan käyttö perustuu nimenomaan tunneil- mapiirin mahdollisuuksien ymmärtämiselle. Tämän ajatuksen va- lossa olisi mahdollista pohtia pidemmälle paitsi julkista keskusteluil- mapiiriä myös vaikkapa sitä, minkälainen tunneilmasto luo sosiaali- sesti eristetyn yksinäisen suden, joka toteuttaa kouluampumisen tai muun väkivallanteon itsenäisesti mutta poliittisiin motiiveihin vedo- ten.

(14)

sen filosofian puoleen. Tunnetuin yksinäisyyttä käsitellyt po- liittisen filosofian teoreetikko lienee Hannah Arendt. Myös Michel Foucault’n ajattelua voi käyttää sosiaalisen eristyneisyy- den tai eristämisen analysoimiseen. Yhteiskuntateoreetikoista Jill Stauffer sekä edellä mainitsemani Thomas Dumm ovat kä- sitelleet yksinäisyyttä osana laajempaa poliittista kontekstia.

Näistä ajattelijoista kukaan ei kuitenkaan erityisesti korosta tunteidenfilosofista näkökulmaa. Tunteiden poliittinen ulottu- vuus onkin kenties selkeämmin hahmotettavissa vaikkapa vi- hapuheen tai turhautumista ja aggressiota hyödyntävän radi- kalisoitumisen kuin hiljaisuudeksi jäävän yksinäisyyden koh- dalla. Tunteiden poliittisuutta käsittelevässä filosofisessa dis- kurssissa sekä henkilökohtaisten että kollektiivisten sosiaalis- ten suhteiden kuitenkin ajatellaan aina olevan emotionaalisia, koska ne sisältävät oletuksia ja normatiivisia kantoja liittyen sii- hen, millä asioilla on merkitystä ja mitä niille tulisi tehdä (Szanto & Slaby, tulossa 2020).Seuraavassa esitänkin, ettei ko- kemusta painottavien tai tunteidenfilosofisten näkökulmien tarvitse sivuuttaa poliittisen kontekstin analysoimista, mitä tu- kevat myös edellä esittämäni käsitykset siitä, ettei tunteiden muodostumista voi sijoittaa ainoastaan yksilöiden sisäpuolelle.

Hannah Arendtin näkemykset yksinäisyydestä eroavat edellä hahmotelluista tunteiden filosofisista teoretisoinneista, mutta erittäin kiinnostavaksi hänen ajattelunsa tekee se, että hän kytkee koetun yksinäisyyden teeman poliittiseen filosofi- aan. Arendt erottaa Totalitarismin synnyssä totalitarismin muista tyrannian muodoista ja väittää, että totalitaristinen hallinnointi perustuu yksinäisyyden tuottamiselle pelkän yksilöiden eristä- misen tai vangitsemisen sijaan (Arendt 1973; Dumm 2008, 36).

Väite on, että totalitaristinen hallinto tuhoaa yksilöiden väliltä vapaan vuorovaikutuksen ja liikkumisen tilan tavalla, joka ulottuu kaikille elämän osa-alueille ja katkaisee koetun yhtey- den heidän väliltään (Dumm 2008, 37). Tämän lisäksi totalita- ristisessa järjestelmässä elävien on mahdoton luottaa aistiha- vaintoihinsa koskien ympäröivää todellisuutta sekä sitä, mikä toisissa ihmisissä on totta ja mikä ei. Arendt tarkoittaa yksinäi- syydellä paitsi kokemusta, että on kaikkien ja kaiken hylkäämä,

(15)

myös sitä, että kokeminen ylipäätään vaikeutuu (mt.). Tästä syystä erottelu yksinäisyyden ja hyvän yksinolon (solitude) vä- lillä on hänelle olennainen. Yksinolon Arendt ymmärtää rau- hallisena tilana, jossa subjektin on mahdollista käydä dialogia itsensä kanssa ja palauttaa epäilykseen peittynyt maailma ta- kaisin. Sen sijaan yksinäisyydessä sisäinen dialogi estyy.

Arendt toteaa teoksessaan The Life of the Mind:

Kutsun tätä eksistentiaalista tilaa, jossa pidän itselleni seu- raa, ”yksinoloksi” (solitude) erottaakseni sen ”yksinäisyy- destä” (loneliness), jossa olen myös itsekseni, mutta nyt en erossa ainoastaan ihmisten seurasta vaan myös itseni mah- dollisesta seurasta (Arendt 1978, 74).

Arendtin ajatuksena siis on, että totalitarismi rikkoo eron julki- sen ja yksityisen välillä ja tuhoaa hyvän yksinolon tilan muut- tamalla sen yksinäisyydeksi, jossa itsenäinen ajatusten proses- sointi tulee epäluuloisuuden takia mahdottomaksi. The Life of the Mind -teoksessa hän väittää yksinolon olevan ylipäätään ak- tiivisen ajattelemisen ehto, joka mahdollistaa sen, ettemme anna totunnaisuuksien, ennakkoluulojen ja tapojen vaikuttaa käsityksiimme (Berkowitz 2009, 4).

Poliittisista filosofeista Michel Foucault’n voi katsoa jatka- van Arendtin jäljissä sellaisten hallinnointimuotojen analysoin- tia, jotka perustuvat ihmisten eriyttämiselle toisistaan. Foucault siirtää analyysin painopisteen totalitaristisista järjestelmistä en- sin kurinpidollisiin ja kasvatuksellisiin instituutioihin ja myö- hemmin demokraattisiin, vapaiksi itsensä mieltäviin subjektei- hin. Hän tunnetusti väittää, että kurinpitovalta (le pouvoir discip- linaire), joka tähtää yksilöiden itsekontrollin tiukentamiseen, operoi massojen hallintaan sopivissa tiloissa järjestämällä arki- rutiinit pieniin, tarkasti säännösteltyihin osiin (Foucault 1975, 173). Foucault’n ajatuksena on, että materiaalinen ympäristö ra- kennuksineen, esineineen ja huonejärjestyksineen sisältää paitsi perustavia oletuksia vallitsevista subjektikäsityksistä myös nor- matiivisia kantoja siitä, miten ihmisten väliset suhteet tulisi jär- jestää, esimerkiksi keiden tulisi asua yhdessä tai erillään, ja min- kälainen etäisyys henkilöiden välillä tulisi olla.

(16)

Yksinäisyyden tutkimisen kannalta Foucault’n analyysin olennaisin huomio on se, että kurinpitovalta toimii tehokkaasti silloin, kun yksilöt eivät muodosta kiinteitä suhteita toisiinsa (Foucault 1997, 170−171). Tällöin he eivät liittoudu keskenään ja ryhdy kapinoimaan vaan pysyvät kilpailun avulla toisistaan erillisinä. Luentosarjassa Biopolitiikan synty Foucault käsittelee kilpailua laajemmin elämän eri osa-alueilla – kuten perhesuh- teiden ja koulutuksen yhteydessä – kun hän analysoi uuslibera- lismia sekä taloussanastoon nojaavana selitysmallina että kil- pailemiseen pohjautuvana hallinnointimuotona (Foucault 2004, 243; 245). Väite on, että uusliberalistinen hallinnointi perustuu sellaisen kilpailutilanteen luomiseen, jossa yksilöt kartuttavat omaa ”pääomaansa” tullakseen joustaviksi työelämän muutok- sille, mutta samalla kilpailu välineellistää ihmissuhteet osaksi henkilökohtaista pääomaa. Tilannetta ylläpitävä talouspuhe vetoaa rationaalisuuteen, ja sille on tyypillistä käyttää sanoja kuten ”markkinat”, ”kysyntä”, ”tarjonta”, ”markkina- arvo”, ”sijoitus”, ”hyöty” ja ”tehokkuus” sellaistenkin ilmiöi- den selittämiseen, jotka eivät varsinaisesti liity kaupankäyntiin.

Syvälliset ja merkitykselliset ihmissuhteet, jotka ensisilmäyk- sellä näyttävät yksityisasialta, ovatkin Foucault’n filosofiassa radikaali keino vastustaa kurinpitovaltaa sekä tietynlaisen ta- louspuheen ylläpitämää käsitystä rationaalisuudesta ja ihmis- ten välisistä suhteista, esimerkiksi parisuhteiden muodostami- sesta. Hän ajattelee Arendtin tavoin läheisten ihmissuhteiden häiritsevän sellaisia hallinnoinnin muotoja, jotka perustuvat ih- misten eriyttämiselle toisistaan (Foucault 1997, 170−171), ja to- dennäköisesti juuri siksi hän tutkii myöhäistuotannossaan ys- tävyyttä ja sen historiaa antiikin hyve-etiikan ja poliittisen filo- sofian konteksteissa.

Arendt ja Foucault siis kontekstualisoivat koetun yksinäi- syyden ja sosiaalisen eristämisen yhteiskunnalliseen tilantee- seen, mutta tunteet eivät varsinaisesti ole heidän määritel- miensä keskiössä. Sara Ahmedin Tunteiden kulttuuripolitiikka on sen sijaan muodostunut eräänlaiseksi klassikoksi poliittisia tun- teita käsittelevässä keskustelussa. Ahmed ajattelee, samoin

(17)

kuin esimerkiksi Thomas Fuchs, että tunteet ovat olennainen te- kijä merkityksenantoprosesseissa ja siinä, minkälaista painoa il- miöille ja asioille annamme. Myös Ahmed painottaa ajattelus- saan subjektien ja objektien välisyyttä ja erityisesti sitä, ettei tunteita voi sijoittaa subjektien sisäpuolelle. Hän määrittelee tunteet tarttuvina, kehojen välisinä kehämäisinä prosesseina, jotka muodostavat subjektien ja objektien väliset rajat (Ahmed 2014, 10).

Ahmed esittää väitteitä, jotka ovat yksinäisyyden filosofian kannalta kiinnostavia, vaikka hän ei itse asiassa käsittele teok- sessa yksinäisyyttä vaan esimerkiksi rasismiin liittyvää pelkoa, yhteiskunnassa vallitsevaa vihaa ja inhoa, häpeää ja kipua. Yksi hänen tärkeimmistä huomioistaan on kenties kaikkein itsestään selvin: ”tunteet muovaavat sitä, mitä kehot voivat tehdä” (Ah- med 2014, 4). Tutkimuskysymyksenä on siis ensisijaisesti se, mitä tunteet tekevät, ei niinkään se, mitä tunteet ovat. Hänen ta- voitteenaan on osoittaa, että tunteet tulee ottaa vakavasti yh- teiskunnallisina ilmiöinä, koska ne paitsi rajaavat subjektit ja objektit tietyillä tavoilla myös muokkaavat subjektien toimi- juutta. Yksinäisyydellä onkin osoitettu olevan selkeä vaikutus subjektien yleiseen vointiin ja terveyteen, esimerkiksi yhteys sairastavuuden kasvuun, neurologisiin muutoksiin ja demen- tian kehittymiseen, unettomuuteen, yleiseen toimintakyvyn laskuun ja ahdistukseen (Kauhanen 2016, 103).

Tunteiden kulttuuripolitiikan alkuperäisen version pääväite on yksinäisyydentutkimuksen kannalta siitä ongelmallinen, että sen mukaan tunteilla on aina kohde, mikä ei täysin huomioi yk- sinäisyyden kaltaisia poissaolon ilmiöitä ja eksistentiaalisia tun- teita. Ahmedin mukaan tunteet liikuttavat aina jollain tavoin objekteja kohti tai niistä poispäin.12 Teoksen uusintapainok- seen lisätyssä jälkipuheessa Ahmed kuitenkin mainitsee Hei- deggerin virittymisen tai atmosfäärin käsitteen ja tunteet, joilla ei ole varsinaista objektia (Ahmed 2014, 223). Hän myös huo- mauttaa, ettei kaikki virittyminen suinkaan ole positiivista toi- sen henkilön kuulemista ja aistimista, emmekä aina saa kiinni

12 Ks. myös Fuchs & Koch 2014.

(18)

siitä, miltä toisista ihmisistä tuntuu. Virittyminen joihinkin hen- kilöihin voi myös olla toisia ulossulkevaa ja toiseutta tai muu- kalaisuutta muodostavaa tavalla, joka ei välttämättä ole aktii- vista tai edes täysin tiedostettua. Virittymättömyyden (non-at- tunement) käsite kuvaa vuorovaikutuksen tapaa, joka ei herätä vastakaikua. Ajatuksena on, että saatamme sulkea kehomme ja korvamme ja sivuuttaa asiat, jotka voivat häiritä preferoitua vi- rittymisen tapaa. Yksinäinen jää tämän virittymisen ulkopuo- lelle.

Myös yhteiskuntateoreetikko Jill Staufferin teos Ethical Lo- neliness. The Injustice of Not Being Heard tarjoaa lähtökohtia yksi- näisyyden ja poliittisten tunteiden analyysin yhdistämiselle.

Hän kutsuu ”eettiseksi yksinäisyydeksi” eristyneisyyden tun- netta, joka johtuu siitä, että henkilö tulee ryhmän tai jopa koko ihmiskunnan hylkäämäksi (Stauffer 2015, 1). Stauffer siis yhdis- tää tunteen kuulumattomudesta räikeisiin kaltoinkohtelun ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiin. Hän tuo esille koke- muksia keskitysleireiltä sekä ryhmän ulkopuolelle jättämisestä esimerkiksi kouluissa. Lukijalle saattaa herätä kysymys, miksi keskitysleirikokemukset, joiden kuvauksissa ihmisten luku- määrä ja tilojen ahtaus toistuvat, olisivat juuri yksinäisyyden muotoja. Staufferin analyysissa yhteistä tapauksille kuitenkin on toisen ihmisyyden sivuuttaminen ja kuulematta jättäminen sekä se, että hylkäävällä taholla on valtaa henkilön elämää kos- keviin, perustavimpiin olosuhteisiin ja valintoihin (mt.). Teok- sen puutteena voi kenties pitää yksinäisyydenkäsitteen hyvin kapeaa rajausta. Oikeastaan se käsittelee vain sellaista yksinäi- syyttä, joka liittyy toisten ihmisten aiheuttamaan sosiaaliseen eristämiseen. Toisin sanoen Stauffer kutsuu sosiaalista eristä- mistä yksinäisyydeksi, koska hän käsittelee sitä ensimmäisen persoonan perspektiivistä. Tekstin vahvuutena taas voi pitää tavoitetta herätellä lukijoita toimimaan: se painottaa tavallisten, kenties jopa oikeudenmukaisuutta korostavien ihmisten epäon- nistumista ja kyvyttömyyttä kuulla hylättyjä (mt., 2). Tästä syystä sosiaalinen eristäminen nimetään nimenomaan eettiseksi

(19)

eikä vaikkapa poliittiseksi yksinäisyydeksi – kirjoittajan strate- giana on lukijan empatiaan vetoaminen sellaisten kertomusten avulla, joita kenenkään ei pitäisi joutua käymään läpi.

Lopuksi

Artikkelin alussa viittasin kaunokirjalliseen teokseen, jossa yk- sinäisyys näyttäytyy kokijalleen hahmottomana ilmiönä, josta on vaikea saada kiinni. Yksinäisyyden kuvauksista voi huo- mata, että kokemuksellisessa mielessä sitä on hankala erottaa samaan aikaan vallitsevista tunteista ja mielialoista. Käsitteel- listen erottelujen avulla yksinäisyyden eri piirteet ja osa-alueet voivat kuitenkin selkiytyä. Tällöin tulee mahdolliseksi ymmär- tää paremmin yksinäisyyden moninaisuutta, purkaa stereoty- pioita ja välttää yksinkertaistuksia koskien yksinäisyydestä sel- viämistä.

Olen tuonut esille useita koetun yksinäisyyden määritelmiä ja todennut, että yksinäisyyden voi ymmärtää kokemuksena merkityksellisten suhteiden poissaolosta kärsimystä aiheutta- valla tavalla. Tällöin määritelmään mahtuu ilmiön monenlaisia muotoja. Jotkin yksinäisyyden muodot liittyvät suhteiden konkreettiseen puuttumiseen, mutta yksinäisyyttä koetaan myös toisten seurassa. Artikkelin yhtenä tarkoituksena on ollut nostaa esiin sellaisia yksinäisyyden lajeja, jotka eivät ole henki- lön omassa kontrollissa, ja samalla vahvistaa käsitystä, jonka mukaan yksinäisyyden lievittäminen tulisi nähdä yhteisenä tehtävänä eikä yksinäisyydestä kärsivien yksilöpsykologisina asennemuutoksina. Sekä julkisissa keskusteluissa että yksinäi- syystutkimuksessa yksinäisyys tunnistetaankin merkittäväksi yhteiskunnalliseksi ongelmaksi, jota subjektit kokevat ja kanta- vat. Tahattoman yksinäisyyden käsite sisältää ajatuksen siitä, ettei esimerkiksi liikuntakyvytön tai muistisairas vanhus tai kuka tahansa muiden hylkäämä ja unohtama voi olla yksin vas- tuussa omasta tilastaan. Olen myös todennut kroonistuneen yk- sinäisyyden muokkaavan tapaa, jolla toiset ihmiset ja omat mahdollisuudet suhteiden luomiseen nähdään, mikä vaikeut- taa merkityksellisten suhteiden muodostamista.

(20)

Valitsin tunteidenfilosofisen lähestymistavan koetun yksi- näisyyden tutkimiseen sen sijaan, että olisin pyrkinyt selittä- mään yksinäisyyden syitä ulkopuolelta tai ainoastaan muotoi- lemaan käsitteellisiä määrittelyjä. Yksinäisyyden kokemukseen kuuluu olennaisesti kysymys siitä, miltä yksinäisyys tuntuu.

Tavoitteenani on ollut myös osoittaa, ettei tunteidenfilosofinen näkökulma palauta ilmiötä yksilön ongelmaksi, etenkään sil- loin kun tunteet ymmärretään vuorovaikutteisina prosesseina ja kiinnitetään huomiota ihmisten välille muodostuviin tunneil- mapiireihin, yhteiskunnalliseen tilanteeseen ja kulttuurisiin kä- sityksiin esimerkiksi asumisjärjestelyistä, suhteiden muodostu- misesta sekä sosiaalisen eristämisen oikeutuksesta. Edelleen on syytä kysyä, miksi kulttuurissamme niin moninaiset ilmiöt mielletään juuri yksinäisyydeksi. Tämä teksti toimii kartoituk- sena tutkimusalueesta, jossa tunteiden filosofia ja poliittinen fi- losofia voivat yhdistyä, ja eri osa-alueisiin on syytä palata jat- kossa tarkemmin.

Olivia Laing päättää teoksensa The Lonely City huomioihin yksinäisyyden henkilökohtaisuudesta ja poliittisuudesta:

Yksinäisyys on henkilökohtaista, ja se on myös poliittista.

Yksinäisyys on kollektiivi, kaupunki. Sen asuttamiselle ei ole sääntöjä, eikä ole mitään syytä tuntea häpeää, ainoastaan muistaa, että yksilöllinen onnellisuuden tavoittelu ei kumoa velvollisuuksiamme toisia kohtaan tai vapauta niistä. […]

Ystävällisyydellä ja solidaarisuudella on väliä. (Laing 2016, 281.)

Helsingin yliopisto Jyväskylän yliopisto

Kirjallisuus

Ahmed, Sara (2014) The Cultural Politics of Emotion, Second edition.

Edinburgh: Edinburgh University Press.

Arendt, Hannah (1973) The Origins of Totalitarianism. New York: Har- court, Brace, Jovanovich.

(21)

Arendt, Hannah (1978) The Life of the Mind. San Diego, New York &

London: Harcourt Inc.

Berkowitz, Roger (2009) ”Solitude and the Activity of Thinking” teo- ksessa Roger Berkowitz, Jeffrey Katz & Thomas Keenan (toim.), Thinking in Dark Times: Hannah Arendt on Ethics and Politics. New York: Fordham University Press.

Binswanger, Ludwig (1962) Grundformen und Erkenntnis Menschlichen Daseins. München/Basel: Ernst Reinhardt Verlag.

Cacioppo, John T. & Patrick, William (2008) Loneliness. Human Nature and the Need for Social Connection. London & New York: Norton.

Carter, Michele A. (2003) ”Abiding Loneliness: An Existential Per- spective on Loneliness”, Park Ridge Center for Health, Faith, and Eth- ics. URL = <https://philosophicalsociety.com/Archives/Park

%20Ridge%20Center%20Essay.htm>.

Costache, Adrian (2013) ”On solitude and Loneliness in Hermeneuti- cal Philosophy”, Meta: Research in Hermeneutics, Phenomenology, and Practical Philosophy, 5 (1), 130–149.

Dahlberg, Karin (2007) ”The Enigmatic Phenomenon of Loneliness”, International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 2 (4), 195–207.

Dumm, Thomas (2008) Loneliness as a Way of Life. Cambridge: Harvard University Press.

Epiktetos (2014) Discourses, Fragments, Handbook. Käänt. Robin Hard.

Oxford: Oxford University Press.

Foucault, Michel (1975) Surveiller et punir. Naissance de la prison. Paris:

Gallimard.

Foucault, Michel (1997) Ethics, Subjectivity and Truth. Essential Works of Foucault 1954–1984. Toim. Paul Rabinow. New York: The New Press.

Foucault, Michel (2004) The Birth of Biopolitics. Lectures at the Collège de France 1978–1979. London & New York: Palgrave Macmillan.

Frie, Roger (1999) ”Interpreting A Misinterpretation: Ludwig Binswanger and Martin Heidegger”, Journal of the British Society for Phenomenology, 30 (3), 244–257.

Fuchs, Thomas (2011) ”Body-Memory and the Unconscious” teo- ksessa D. Lohmar & J. Brudzinska (toim.), Founding Psychoanalysis.

Phenomenological Theory of Subjectivity and the Psychoanalytical Expe- rience. Dordrecht: Kluwer, 69–82.

Fuchs, Thomas & Koch Sabine C. (2014) ”Embodied Affectivity. On Moving and Being Moved”, Frontiers in Psychology. Vol. 5, 1–12.

(22)

Fuchs, Thomas (2017) ”Intercorporeality and Interaffectivity” teo- ksessa C. Meyer, J. Streeck, J.S Jordan (toim.), Intercorporeality:

Emerging Socialities in Interaction. Oxford: Oxford University Press.

Heidegger, Martin (1978) Being and Time. Käänt. John Macquarrie &

Edward Robinson. Oxford: Blackwell.

Jaspers, Karl (1983) ”Einsamkeit”, Revue International de Philosophie 147 (4), 390–409.

Kauhanen, Jussi (2016) ”Yksinäisen terveys” teoksessa Juho Saari (toim.), Yksinäisten Suomi. Helsinki: Gaudeamus, 96–113.

Kierkegaard, Søren (1944) Either/Or: A Fragment of Life, vol. II. Käänt.

W. Lowrie, Princeton: Princeton University Press.

Kontula, Osmo & Saari, Juho (2016) ”Yksinäisyys parisuhteessa” teo- ksessa Juho Saari (toim.), Yksinäisten Suomi. Helsinki: Gaudeamus, 164–181.

Kurtz, Irma (1983) Loneliness. Oxford: Blackwell.

Lagus, Krista & Honkela, Timo (2016) ”Yksinäisyys mielen ra- kenteissa” teoksessa Juho Saari (toim.), Yksinäisten Suomi. Helsinki:

Gaudeamus, 273–295.

Laing, Olivia (2016) The Lonely City. Adventures of the Art of Being Alone.

New York: Picador.

McGraw, J.G. (1995) ”Loneliness. It’s Nature and Forms: An Exis- tential Perspective”, Continental Philosophy Review, Man and World, 28 (43), 43–64.

Merleau-Ponty, Maurice (1945)Phénoménologie de la perception. Paris:

Éditions Gallimard.

Mijuskovic, Ben Lazare (2012) Loneliness in Philosophy, Psychology, and Literature. New York: Millwood, Associated Faculty Press.

Ratcliffe, Matthew (2008) Feelings of Being: Phenomenology, Psychiatry and the Sense of Reality. Oxford: Oxford University Press.

Ratcliffe, Matthew (2012) ”The Phenomenology of Existential Feeling”

teoksessa Joerg Fingerhut & Sabine Marienberg (toim.), Feelings of Being Alive / Gefühle des Lebendigseins. Berlin & Boston:

De Gruyter, 23–54.

Ratcliffe, Matthew (2019) ”Grief and Phantom Limbs” teoksessa Tim- othy Burns et al. (toim.), Phenomenology and Phenomenological Phi- losophy. London: Routledge.

Saari, Juho (2016) Yksinäisten Suomi. Helsinki: Gaudeamus.

Szanto, Thomas & Slaby, Jan (2020) “Political Emotions” teoksessa T.

Szanto & H. Landweer H. (toim.), The Routledge Handbook of Phe- nomenology of Emotions. London & New York: Routledge.

(23)

Stauffer, Jill. (2015) Ethical Loneliness: The Injustice of Not Being Heard.

New York: Columbia University Press.

Svendsen, Lars (2015) Yksinäisyyden filosofia. Jyväskylä: Docendo.

Tiilikainen, Elisa (2019) Jakamattomat hetket. Yksinäisyyden kokemus ja elämänkulku. Helsinki: Gaudeamus.

Tirkkonen, Sanna (2019a) ”Mitä filosofi tekee psykiatrisella klinikalla, Thomas Fuchs?” niin & näin 4/19.

Tirkkonen, Sanna (2019b) ”Yksinäisyyden tunteet Tove Janssonin te- oksessa Muumipappa ja meri”, Psykoterapia 38 (3), 185–195.

(24)

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Katsaukseen sisältyneet työikäisten yksinäisyyttä käsittelevät tutkimukset Tekijä(t) Yksinäisyyden määritelmätyyppiTutkimustehtäväTutkimusote ja osallistujat Al-Saggaf

Aineistossa yksinäisyyden tuntemiseen viitattiin kertomalla, että on lupa tuntea yksinäisyyttä (Malmberg 2020). Diskurssissa oikeutusta ja ”lupaa”

Oman paikkansa löytäneillä on ollut yksinäisyyden tai ulkopuolisuuden kokemuksia, mutta he ovat joko päässeet yksinäisyydestä eroon tai oppineet käsittelemään

(Buecker ym. Pandemian alkutaipaleella nähtiin, kuinka olemassa olevat rutiinit muuttuivat äk- kiä. Opiskelijoiden piti pystyä mukautumaan moniin muutoksiin, kuten

Siinä missä tutkimuksen osuus EU:n budjetista on noin viisi prosenttia, vastaa yhteinen tutkimus myös noin viittä prosenttia jäsenmaiden julkisesta panostuksesta

Robotti voisi olla myös yhteys kotihoitoon tai taho, joka osaa kertoa omistajastaan silloinkin, kun omistaja ei enää itse pysty...

Ahmala liittää Suomen tilannetta käsitte- levät Kilven tekstit laajempaan 1900-luvun alun kansainväliseen, konservatii- viseen ilmapiiriin, mutta osoittaa myös, että

nakkain sekä yksinäisyyden koettuja syitä että yksinäisyyttä lievittäviä tekijöitä.. 1) puhekyvyn menettäminen ja mahdollisuus kommunikoida ilman puhetta, 2) avun tarve ja