• Ei tuloksia

Pienuudesta ja epäröinnistä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Pienuudesta ja epäröinnistä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

44 niin & näin 1/2015

S

otilasoperaatioon osallistuvan nuoren miehen äiti päättää paeta kotoaan, jotta ei voisi saada tietoa poikansa kuolemasta David Gross- manin romaanissa Sinne missä maa päättyy (2008). Äiti tekee mielikuvitussopimuksen kohtalon kanssa: jos hän ei ole paikalla tiedonannon tuojien sotilassaappaiden pysähtyessä hänen ovelleen, poika pysyy hengissä. Hän jättää kännykän kotiin, ottaa taksin erämaan reunaan ja alkaa patikoida. Pelkää, kä- velee eteenpäin, näkee yöt painajaisia, kävelee eteenpäin.

Mukana kulkee vanha ystävä, jolle äiti alkaa vähitellen kertoa pojastaan. Pojasta puhuminen on osa hengissäpi- tosopimusta.

Samastun tähän romaanihenkilöön vahvasti, vaikka toki ymmärrän, että monille hänen toimensa ja järkei- lynsä olisivat ennen muuta vakava-asteisen (pelko)neu- roosin kuvaus. Mutta uskon, että hiukan tämän kaltaista maagista ajattelua harrastavat kaikki ihmiset. Ainakin harrastivat lapsina: jos toistan saman hokeman kuusi kertaa joka ilta, kaikki on aamulla ennallaan, jos saan ylitettyä kadun astumatta suojatien valkoisille viivoille, jos pääsen portaat ylös kahdella loikalla, jos lasken oikein nopeasti sataan… Toiset jalostavat nämä sopimukset ai- kuistuessaan kotoisiksi neurooseiksi, toiset unohtavat koko jutun ja ottavat järjen ohjenuorakseen – tai ainakin luulevat ja uskovat tekevänsä niin.

Grossmanin romaanihenkilö pelkää kuin eläin, ruu- miillaan ja vaistoillaan, tuntee poikaansa uhkaavan ti- lanteen fyysisenä kipuna. Hän pelkää ja pakenee. Mutta samalla hän on kovin rohkea. Rohkeus on tässä tarinassa pienuuden tunnustamisessa. Eräänä aamuna katson it- seäni peiliin ja totean: en uskalla. Uskaltamisen ja roh- keuden yhteyshän esitetään useimmiten toisin, mutta ei se niin itsestään selvä ole. Ajassa, jossa esiintyy toistu- vasti varsin kyseenalaisia sankaritekoja, tuntuu tärkeältä pohtia rohkeuden, pelon, järjen ja tekojen yhteyksiä.

Talent-ohjelmien ja julkisuuden hehkun täyttämässä maailmassa ajatus rohkeudesta ei-uskaltamisena on totta kai outo. Epävarmuushan pitää karistaa, hypätä epä- mukavuusalueille, uskaltaa, antaa mennä. Epäröinti ja ujostelu tiputtavat jatkosta saman tien, oli miten hyvä tahansa. Suuria tekoja tehdään vain uskaltamalla, itsensä ylittämällä.

Grossmanin äitihahmoa pohtiessani internet tup- sautti silmiini jutun Vanity Fairista vuodelta 2007. Se kertoi amerikkalaisen taiteilija-ohjaaja-julkkisparis-

Eeva Luhtakallio

Pienuudesta ja epäröinnistä

kolumni

Valokuva: Sami Syrjämäki

(2)

1/2015 niin & näin 45

kunnan Theresa Duncanin ja Jeremy Blaken itsemur- hista, jotka he tekivät viikon sisällä toisistaan. En muista koskaan kuulleeni heistä, mutta jostain syystä jäin nyt lukemaan. Duncan oli pelikehittäjä, ohjaaja, kirjoittaja ja bloggari, Blake kiitetty kuvataiteilija. Tarina meni jo- tenkin niin, että nämä suuresti ihaillut, toisiinsa ”äärim- mäisen rakastuneet” ja suunnattoman energiset ihmiset kiertyivät vähitellen vainoharhaisten ajatusten verk- koihin, alkoivat pelätä kaikenlaista, syyttelivät ihmisiä, skientologiaa ja CIA:ta kurjuudestaan – ja tappoivat sitten itsensä yksi toisen perään. Jäin miettimään näiden ihmiskohtaloiden kuvausta, joka toistaa julkisuuspuheen kaavaa julkkisten ominaisuuksista traagista taustaa vasten.

Toinen oli kuulemma ”maailman itsevarmin ih- minen”, joka halusi tulla kuuluisaksi ja huomatuksi, toinen taas ihaili sankaritarinoita ja sankaruutta yli kaiken. Heidän kauneuttaan, cooliuttaan ja luomisvoi- maansa ylistettiin, ja tarinan loppua hämmästeltiin, surkuteltiinkin. Suuruuden tarina loppuu pienuuteen, miten ihmeessä. No, tietenkin loppuu. Mutta miten on niin helppoa uskotella ihmisille, ettei näin olisi? Että sankarillinen, itsensä yhä uudelleen ylittävä, yhä hui- mempiin urotekoihin ja luovuuden räiskeeseen yltävä suuruus olisi totta? Kai me niin toivomme, että jos suuruus olisi totta, myös se meidän sisällämme pelosta vikisevä pieni eläin olisi piilotettavissa, taiottavissa pois, korvattavissa voittajaolennolla. Ehkä jokaisesta voikin tulla suuri ja itsensä ylittävä? Yes you can? Huolimatta kai- kista niistä pienistä pysähtyneistä hetkistä, joina varmuus on kauempana kuin kuutamo ja joina rohkean julkisivun ylläpitäminen edellyttää verenmakua suussa.

Myös Grossmanin tarina kertoo varmuudesta ja it- sensä ylittämisestä. Nainen ylittää itsensä kohdatessaan pelkonsa ja kieltäytyessään ottamasta järkeä käteen, tai oikeastaan vastatessaan järjettömyydellä sodankäynnin järjettömyyteen. Hän on epävarma, epäuskoinen ja epä- toivoinen, mutta ei halua toimia odotetusti. Hän haluaa paeta. Näistä lähtökohdista kasvaa tarina, jolla on väkevä sodanvastainen sanoma.

Siinä missä talenttien varmuuden illuusio ja sen ihaileminen kotisohvalta käsin saattaa olla jollain tavoin pettävän lohdullista, maailma on tunnetusti melko sat- tumanvarainen elinympäristö. Ihmiselämä on täynnä vaaroja ja epävarmuustekijöitä, joista monista olemme erityisen hyvin perillä nykyisessä mediamaisemassa.

Miten tässä tilanteessa voi selvitä? Mistä valtaosalle ihmi- sistä löytyy usko, toivo ja lohtu jatkaa eteenpäin lento- onnettomuudesta, terrori-iskusta, autokolarista ja tartun- tataudista toiseen? Miten pärjäävät kaikki ne tavalliset ih- miset, joista kukaan ei kirjoita ja jotka eivät tapa itseään tai ketään muutakaan?

Ranskalainen sosiologi Laurent Thévenot kirjoittaa ihmiselämän sidoksista ja monimutkaisessa maailmassa selviytymisestä. Miten ihmiset enimmäkseen kykenevät elämään toistensa keskuudessa ristiriitoja väkivallatta ratkoen ja jollain tavoin toistensa näkökulmia käsittäen?

Thévenot’n mukaan tarvitsemme kolmenlaisia sidoksia.

Ensinnäkin käytämme ”julkisia” sidoksia, joiden varassa voidaan kiistatilanteissa vedota yhteisen hyvän eri ulot- tuvuuksiin ja koetella, mihin oikeutukseen vetoava ar- gumentti on pätevin milloinkin. Toiseksi nojaudumme sidoksiin, joiden varassa toteutamme yhdessä erilaisia suunnitelmia. Business-as-usual, näin hommat hoi- tuvat, neuvotellen ja yhteiseen päämäärään suunnaten.

Kolmantena ovat sidokset, joiden ansiosta tunnemme olomme turvalliseksi. Näitä sidoksia voidaan ajatella

”tunnesiteinä”, mutta ne eivät palaudu yksinomaan emootioihin vaan yhdistävät meidät paikkoihin, esi- neisiin, toisiin ihmisiin, eläimiin, maisemiin, lauluihin tavalla, jota on usein vaikea eritellä sanoin. Siten, että tunnemme olomme kotoisaksi. Siten, että uskallamme jopa olla pieniä ja toisten kannateltavina.

Tarvitsemme näitä kaikkia kolmea meidät yhteis- elämään kiinnittävää sidosta. Mutta kolmannen tason sidokset saavat meidät luottamaan elämään ja toisiimme niin, että on mahdollista myös joskus menettää rohkeu- tensa. Näiden sidosten haurastuminen tai joutuminen – yksityisesti tai yhteiskunnallisesti – ahtaalle on vaaral- lista niin yksilöille kuin yhteisöille. Niiden haurastuessa sanaton mukavuudentunne ja luottavaisuus joudutaan korvaamaan keinotekoisilla varmuuksilla. Ne puolestaan ruokkivat illuusiota, jonka mukaan suuruus ja varmuus ovat yksilöominaisuuksia ja elämä yksilön hallinnassa oleva asia.

Suuruuden- ja varmuudenkuvitelman kanssa voi kaiketi myös elää. Kunnes sotilassaappaat pysähtyvät ovelle. Silloin sitä ei enää ole. Toki kuvitelman kanssa voi myös kuolla jähmettyneenä minuuteen vailla mittasuh- teiden tuntua, ehkäpä vailla myötätunnon kokemusta ja, niin, vailla armoa itseä ja muita kohtaan. Se onkin tra- gedia vailla vertaa. Ehkä.

kolumni

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Internetin keskustelupalstoilla pyörii silloin tällöin yk- sityisajattelijoita, jotka väittävät, että luonnollisten lu- kujen joukon äärettömyydestä seuraa, että

H6: Totta kai ainahan sitä ommaa työtä vois parantaa, onhan täällä tullu sitä dokumen- tointia esimerkiks on mainittu aika mon- neenkin kertaan näissä ryhmissä että totta

Vaikka minulle ei ole koskaan erikseen sanottu, niin olen aika varma siitä, että isä hakeutui... opettajaksi maatilavankilaan, koska siellä on ruokaa ja hyvin halpa asunto, ellei

Siitä hän hermostuu, luulee e ei hänestä ole seurus- telemaan, kun kaikki ovat niin suulaita eikä hän tiedä mitään. Mu a hän on pärjännyt loistavasti, hän on rohkea, hän

Läpi kirjan kirjoittajat pyrkivät osoittamaan, että olemusajatteluun perustuva oletus kaikille yhteisestä geeneihin sementoi- dusta ihmisluonnosta ei suinkaan

m elijain palkkojen kallistum ista, eräs m äittelijä 'fanoa tokafi kerran leikilli- feSti, että palm elijain palkat eimät ole kallistuneet, ja että palm elijain

Totta kai ilmaantui kaikenlaisia käytännön ongelmia, joita sitten ratkaisin parhaan kykyni mu- kaan. Onneksi pilottikokeilun apurahalla oli myös palkattu koordinaattori

Vuosina 2003-2009 edettiin sitten kuitenkin sellaisella vauhdilla ja rytinällä ja niin moninaisten yllättävienkin käänteiden kautta ensin kohti yhteistä keskustakampuksen