• Ei tuloksia

Kuten juhlapäivänä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuten juhlapäivänä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

110 niin & näin 4/2012

Kuten juhlapäivänä

käy peltoansa katsomaan Maamies, aamuisella, kun on

Koko kuuman yön putoilleet viilentävät salamat Ja vielä kaukaa kaikuu ukkonen,

Kun virta palaa jälleen uomaansa, Ja taas tuoreena maa vihertää Ja taivaan virkistävää sadetta Viiniköynnös pisaroi, ja välkkyen Seisovat tyynessä auringossa lehdon puut:

Samoin seisovat suotuisan sään alla

Nuo, joita yksin ei kukaan mestari kasvata, vaan ne Kasvattaa keveästi kietoen kaikkialla olevainen Mahtava tuo, jumalallisen kaunis luonto.

Jos se siis näyttää nukkuvan vuosien kaudet Taivaalla, kasveissa, tai keskellä kansojen joukon, Silloin käy suru ylle runoilijan kasvon;

Vaikka ovat näöltään yksinäiset, he aavistavat.

Aavistuksissahan lepää myös luonto itse.

Mutta nyt sarastaa! Odotin ja näinkin sen saapuvan, Ja minkä näin, Pyhä olkoon sanani siitä.

Sillä tuo itse, aikaa vanhempi, Ja yli illan käyvä, idän jumaltenkin, Luonto, on nyt herännyt aseenkalskeeseen, Ja eetterin korkeudesta kuilun syvyyksiin asti, Pysyväisen lain mukaan tuo pyhän kaaoksen

lapsi, kuin muinoin, Tuntuu uutena jälleen Innoitus, kaiken luoja.

Ja kuten miehen silmissä tuli loisteli, Kun oli mielessä korkeat aikeet, niin on Maailman merkkeihin, töihin nyt uudelleen Palo lietsottu liekkiin runoilijan sieluun.

Aiemmin sattunut, vaan mikä tunnettiin tuskin, Vasta nyt valkenee,

Ja meille hymyillen renginhahmoissa pellot Valmistaneet nyt tunnistetaan,

Nuo kaikkielolliset jumalvoimat.

Niitäkö etsit? laulussa kulkee niiden henki, Kun laulu auringosta kasvaa, ja lämpöisestä Maasta, ja taivaiden säistä, ja muista, Valmiimmista, jotka ajan syvyyksissä, Meille merkitsevämpinä, selvempinä Kulkee taivaan ja maan väliä ja

kansojen keskuudessa.

Yhteisen hengen mietteet on Runoilijan sielussa, päättyen hiljaa.

Äkkiä kohdattu sielu, loputtoman Pitkään tuntema, muistosta

Värisee; sen hedelmä, pyhän säteen sytyttämä, Rakkaudessa kannettu, jumalten sekä ihmisten työ, Laulu, luontuu kummistakin todistaakseen.

Niin putosi, kuin runoilijat kertoo, tuon jumalallisen vaaja

Semelen taloon, kun hän pyhän tahtoi silmin nähdä, Ja niin hän, jumalallisen iskemä, kantoi

Ukkosten hedelmän, pyhän Bakkhoksen.

Siksi nyt juovat taivaista tulta Maan pojat vaarattomasti.

Onhan määrämme jumalallisen ukkosen alla, Runoilijat! paljain päin seistä,

Ja isän säde myös, hänet itsensä, käsin Tavoittaa sekä kansalle verhoten lauluun Antaa tuo taivainen lahja.

Sillä jos vain sydämemme on puhtaat

Kuin lapsen, ja kätemme on syyttömät, silloin Ei isän puhdas säde meitä polta,

Ja syväänjärkkyen, vahvempiensa tuskan tuntien Kuin omanansa, myös jumalan rajuilman, Korkeuksista syöksyvän, keskellä kestää

sydän, kun hän lähestyy.

Mutta voi häpeääni! kun nyt Häpeääni, voi!

Ja sanon myöskin,

Että lähestyin taivaalliset näkemään, ja Itse he minut heittivät syöveriin,

väärän saarnaajan, siis Eläväisten joukkoon, yöhön, jotta

Kuunteleville laulaisin varoitukseksi laulun.

Siellä

Suomentanut Johan L. Pii (alun perin: Wie wenn am Feiertage.

Gesammelte Werke. Fischer Taschenbuch Verlag, Frankfurt am Main 2008, 88–90.)

Pekka Luukkola,Island (2012), pigmenttimustevedos alumiinille, 100 x128 cm

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

myös siunais heidän otsansa hien niin, että heillä ei ainoastans ollntjokapäimänen leipä, mutta myös joku maha saästösä, ja juri ta«. man tähden täydyt

„ Pyhän apostolin Paavalin Galatalaisille lähetetyn epistolan

Mutta miksi Pyhän Ristin kirkko Raumalla ei tunnu nousevan niin korostuneesti esille kuin Ulvilan kirkko Ulvilassa.. Pyhän Ristin kirkko on hyvin säilynyt, siellä

Sosiologian lisäksi kirjalla on ollut merkittävä vaikutus myös teologiseen keskusteluun, jonka saralla Berger on kir- joittanut myös eksplisiittisen teologisia tekstejä –

128 Tahiti 1/2020 | Kirja-arvostelu | Immonen: Pyhän tähteet..

Tamperelaisen Vastapainon julkaisemassa kirjassa pääosassa on kultakauden kolmen kuvataiteilijan, Axel Gallénin (vuodesta 1907 alkaen Akseli Gallen-Kalle- la), Pekka Halosen ja

Ranskalainen Guillaume Dufay sävelsi 1400-luvulla ainakin kolme tällaista messua: Padovan pyhän Antonin messu, Pyhän Fransis- kuksen messu ja Pyhän Antonin apotin messu

Itselleni polku on ollut täynnä sattumia, joiden kautta olen onnistunut oppimaan ja hallitsemaan erilaisia menetelmiä mutta myös innostumaan aidosti lukujen maailmasta,