• Ei tuloksia

Olemisen lyhyt oppimäärä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Olemisen lyhyt oppimäärä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

2/00 niin & näin • 19

V

iime vuoden lopulla Suomessa julkaistiin klassisen huma- nismin lyhyt puolustuspuhe, Giovanni Pico della Miran- dolan Ihmisen arvokkuudesta, jota voidaan pitää eräänlaise- na humanismin klassikkona. Picon puhe on kirjoitettu vuonna 1486. Miltei viisisataa vuotta myöhemmin, vuonna 1946 kirjoitet- tiin puolestaan kirje, joka pyrkii suorastaan kumoamaan humanis- min: ”ihmisen olemuksen humanistiset määritykset eivät tavoita hä- nen varsinaista arvokkuuttaan” (s. 69). Kirjeen kirjoittajana oli Mar- tin Heidegger. Näihin sanoihin voisi ajatella klassisen humanismin päättyvän. Vuosi 1946 oli Euroopan jälleenrakennuksen ja kylmän sodan alun aikaa, aikaa, jona Saksan keskitysleirit ja Hirosiman ja Nagasakin sienimäiset pilvet olivat jättäneet lähtemättömän vaiku- tuksen ihmiselämään. ”Humanismi” ei tuolle ajalle ollut ehkä kaik- kein sopivin ilmaus.

Samana vuonna Jean-Paul Sartre oli kuitenkin pyrkinyt vastaa- maan ajan sosiaaliseen ja kulttuuriseen kriisiin mm. kirjoituksessaan

”Eksistentialismikin on humanismia” (suom. 1965). Tässä essees- sään Sartre sitoo ihmisen vastuun ranskalaisittain cogitoon ja hah- mottaa eräänlaista ”fundamentaaliantropologiaa” ihmisen arvok- kuuden löytääkseen. Tämä eksistentiaalifilosofian ”ranskalainen”

juonne yhdessä Ranskassa nousevan marxismi-keskustelun kanssa herätti tietysti laajalti huomiota ja pakotti myös nuoren Heidegger- ilta innoitusta saaneen Jean Beaufret’n lähettämään oppi-isälleen joukon kysymyksiä. Vastauksena kirjeeseen valmistui Heideggerin yksi kuuluisimmista teksteistä, joissa Heidegger käy läpi omaa filo- sofiaansa eräänlaisessa ”käänteessä”, kommentoiden sekä pääteok- sensa Oleminen ja aika keskeisiä merkityksiä ja tavoitteita että paljas- taen myöhäisfilosofiansa teemoja.

Beaufret’n kysymyksistä keskeisimmät koskivat Heideggerin suh- detta humanismiin ja etiikkaan. Heideggerhan on tunnetusti filoso- fi, jolta tarkkaan ottaen puuttuu lähes kokonaan teoretisoinnit ih- misen arvokkuudesta ja eettisistä tai moraalisista ulottuvuuksista.

Olemisessa ja ajassa (1927) hän kiisti itsepintaisesti kaikki viitteet etiikkaan ja moraalitulkintoihin: ”[…] tulkinnalla on pelkästään ontologinen tarkoitus, ja […] se on kovin kaukana täälläolon joka- päiväisyyden moralisoivasta kritiikistä ja ”kulttuurifilosofisista” toi- veista.” (Oleminen ja aika, 213).

Heidegger ei väsy toistamasta, että ratkaisuja ajan katastrofeihin ja ihmisen ongelmiin ei löydy ihmisestä itsestään, hänen inhimilli- syydestään, vapaudestaan, eettisyydestään tai poliittisuudestaan, vaan vain olemisesta. Niinpä humanismikaan ei tarjoa ratkaisua on- gelmiin, joiden alkuperä on ihminen itse metafyysisine järjestel- mineen. Beaufret’n kysyessä kuinka palauttaa merkitys sanalle ’hu- manismi’ (Kirje ”humanismista”, 54), Heidegger vierittää ”humanis- min historian” kristinuskon, marxilaisuuden ja eksistentialismin kautta loppuunsa, humanismin kumoamiseen. Lopputuloksena on tulkitsijasta riipuen jonkinlainen antihumanismi tai posthumanismi.

Niinpä Heidegger asettautuu kirjeessään puolustusasemiin niitä syytöksiä vastaan, jotka seuraavat humanismista luopumista ja tuo

keskusteluun niin arvojen ja nihilismin kuin myös etiikan merkityk- sen.

Kuten Oleminen ja aika oli jo osoittanut, Heideggerille kysymys olemisesta on perustavanlaatuisin kysymys, jonka unohtaminen on pelkästään edesauttanut ajattelemattomuutta ja johtanut harhaan käsitystä itsestämme. Tämä ”harha” elää kreikkalaisella perustalla ja perimällä, jossa ihmisen olemus roomalaisen käännöksen mukaan määritetään itsepintaisesti sanaparilla animal rationale. Tätä määri- telmää on myöhemmin täydennetty kristillis-teologisella lisäyksellä ihmisen henkisistä ominaisuuksista ja näin on välitetty sellaista ”it- sestäänselvyyttä”, että ihmisen olemus on yhteinen muiden luotujen olentojen kanssa riippumatta siitä, mikä status ja merkitys henkiselle tai ”järjelliselle” puolelle ihmisessä annetaan. Ja Heidegger kysyy:

”Kuljetaanko oikeaa tietä kohti ihmisen olemusta, kun ja niin kauan kuin ihminen määritellään elolliseksi olennoksi muiden joukossa suhteessa kasveihin, eläimiin ja Jumalaan?” (Kirje ”humanismista”, 62). Heideggerin vastaus on ehdottomasti ei. Pikemminkin tämä johtaa tarkastelemaan ihmistä väärässä paikassa, kuin kalaa kuivalla maalla (ks. sama 53).

M

ikä sitten on ihmisen olemus ja missä häntä pitäisi tar- kastella? Heideggerin vastaus on varsin kuuluisa ja omi- aan herättämään epäluuloja koko hänen filosofiaansa kohtaan: ”Ihminen on olemisen paimen” (sama 70). Kysymykseen on monia eri vastausmuotoiluja, mutta yhteistä kaikissa on se, että Heidegger täydentää humanismia siirtämällä ihmisen pois kes- keisasemastaan olemisen vierelle, aukeamalle, läheisyyteen… Olen- naiseksi nousee oleminen sinä ulottuvuutena, joka ilmenee ihmisen toiminnassa – ja ”humanismikirjeessä” ja myöhemmässä filosofiassa – eritoten inhimillisenä kielenä. Ihminen on Heideggerille olemisen asettama ja olemisen puhutteluun vastaava, jonka on opittava käsrsivällisesti kuuntelemaan olemisen puhuttelua. niin & näin -leh- dessä 2/95 julkaistu runoelma ”Peltotie” (Feldweg) tiivistää kuule- misen ideaa seuraavasti:

”Ihminen yrittää turhaan luoda suunnitelmillaan maapallolle järjestystä, jollei hän ole valmis kuuntelemaan peltotien lempeää puhuttelua. On olemassa vaara, että tämän ajan ihmiset jäävät kuuroiksi sen kielelle. Heidän korviinsa kantautuu enää vain ko- neiden ääni, jota he pitävät melkeimpä Jumalan äänenä. Ihmi- nen on vailla päämäärää ja tietä. Harhailevalle yksinkertainen on yksitoikkoista. Yksitoikkoisuus kyllästyttää. Ikävystyneet näke- vät enää vain yhdenmukaisuutta. Yksinkertainen on paennut.

Sen hiljainen voima on ehtynyt.” (niin & näin 2/95, 72) Näihin olemisen ”hiljaiselta voimalta” kätkeviin pauhuihin Heideg- ger kiinnittää huomionsa toisessa Markku Lehtisen sujuvasti kään- tämässä esseessä ”Maailmankuvan aika”, joka oli alunperin vuonna 1938 pidetty luento. Luennon polttopisteessä on eritoten uuden ajan luonnontiede, joka ottaa maailman objektikseen ja muokkaa sen kuvaksi maailmaa etäisyyden päästä tarkastelevalle subjektille.

Tämä ”kartesiolaisen subjektin” teema on tullut myöhemmin tu- tuksi monissa yhteyksissä. ”Humanismikirjeeseen” tämä puhe yh- distyy erityisesti tässä subjekti-teemassa, sillä Heideggerille ihmisen keskeisasema ja erillisyys subjektina juuri mahdollisti metafyysisen humanismin, josta olemisen kuuntelussa pyritään irtautumaan.

Heidegger-tutkijoille ”humanismikirje” on epäilemättä ”maail- mankuva”-puhetta tärkeämpi Heideggerin ottaessa eksplisiittisesti kantaa varhaisfilosofiaansa ja suunnatessaan ajatteluaan kieleen.

Näin kuuluisa ”käänne” saa lihaa ja pohdittavaksi jää miten pätevää Heideggerin itsetulkinta on. Mutta ”humanismikirje” ohjaa myös toisaalle ohi akateemisten tarkastelujen. Kaikesta itseensäviittaa- vuudesta huolimatta tekstin pitäisi heideggerilaisittain avata edes viittaus olemisen omaan puheeseen, sen hiljaiseen voimaan.

reijo kupiainen

olemisen

lyhyt oppimäärä

Martin Heidegger, Kirje ”humanismista”

sekä maailmankuvan aika. Suom. Markku Lehtinen, Tutkijaliitto 2000. 110 s.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

a) Ympyrä, jonka keskipiste on tasasivuisen kolmion yhdellä sivulla, sivuaa kolmion muita sivuja. Laske ympyrän alan suhde kolmion alaan. Laske sen kuperan

Kuten Dana Villa (1996, 12–13) korostaa, sekä Arendt että Heidegger pyrkivät ajattelemaan inhimillisen olemisen pe- rusteita tavalla, joka ylittää länsimaisen perin- teen

Hän kuittaa seminaarissa 1973 Marxin virheen yksinkertaisesti siteeraamalla alkuun pätkän Hegelin oikeusfilosofian kri- tiikistä: ”’Ihminen on ihmiselle korkein olento’

Aristoteles tiivistää tämän singulaarin kysymisen ja universaalin välisen suhteen nousin käsitteeseensä, nousin, joka on ”toisenlaista” aisthesista ja joka on ainoa

Hän päättelee Hegelin hengessä, että puhdas oleminen ei ole mitään olevaista, joten se on yhtä kuin puhdas ei-mikään.. Ei-mikään on Heideggerin luennon varsinainen

Nancy kiinnittää katseensa tiu- kasti siihen, että ihmisen olemistapa, täälläolon eksistenssi, on Olemisen ja ajan lähtökohtana vain sikäli kuin täälläolo on se olento,

Ereignis on juuri yksiköllisenä monikollinen, ainutkertaisena moninainen: ”Tämä sana [Ereignis] ni meää olemisen [Seyn] ajatellen ja pohjustaa sen oleilun [Wesung]

Traaginen esitys (mimesis, Darstellung) on Hölderlinille tuntojärjestelmäksi määritellyn ihmisen praksiksen esitystä elementin – siis fysiksen, olemisen, luonnon –