• Ei tuloksia

Paulo Freire ja kriittinen pedagogiikka

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Paulo Freire ja kriittinen pedagogiikka"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

62 • niin & näin 2/2001

TUUKKA TOMPERI

Paulo Freire ja kriittinen pedagogiikka

B

rasilialainen Paulo Freire (1921–

1997) ei ole Suomessa kovin luet- tu, vaikka nimensä tunnettu onkin.

Tyypillisesti hänet mainitaan ongelmaperus- taisen (tai -keskeisen) opetuksen teoreeti- koksi. On totta, että Freire kritisoi opetuk- sen ”talletusteoriaa” eli käsitystä, jonka mu- kaan oppilas säilöö muistiinsa asiasisältöjä, joita opettaja sinne tuottaa. Talletuskäsi- tyksen tilalle Freire halusi tuoda oppilaan aktiivisuutta ja opettajan ja oppilaiden dia- logista suhdetta korostavan näkemyksen, jossa opetus ei etene valmiin kaavan mukaan, vaan luovasti ja uutta tietoa toimintatilanteessa etsien. Freireä ei pidä kuitenkaan sekoittaa konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen ja oletettaa hänen puhuneen vain tehokkaampien opetus- menetelmien puolesta.

Ongelmaperustaisella asenteella Freire halusi vastustaa yksilöitä sopeuttavaa ja pas- sivoivaa kasvatusta. Dialogisuus (jonka Freire osin omaksui Buberin filosofiasta) viittasi kumouksellisen toiminnan muo- toon, ei pelkästään opetusstrategiaan.

Opetuksen oli tarkoitus johtaa toimintaan ja muutokseen, ei vain ”tiedon konstruoi- miseen”. Freirelle uskollisempaa olisikin korostaa sitä, ettei hän ensi sijaisesti kehot- tanut oppimaan ongelmien kautta tai ongel- malähtöisesti, vaan oppimaan ongelmiin tart- tumalla ja tarttumaan ongelmiin oppimalla.

Oppimisen päämääränä ei ollut oppimi- nen, kuten yhä tavattoman usein ajatellaan, vaan maailman muuttaminen paremmaksi paikaksi. Tässä onkin ihmetel- tävää tälle ajalle, jossa opettajat, tutkijat ja virkamiehet kuvaavat koulutuksen tavoit- teeksi varmistaa ihmisten pärjäämisen eli menestymisen maailman muutoksessa – siis sopeutumisen siihen, mitä tulevaisuus milloinkin tuo tullessaan.

Opetus ei voi siis nojata vain tieteelli- seen tutkimukseen ja oppimispsykologiaan.

Tehokkaampien opetusmuotojen etsiminen ei sinänsä eroa behaviorismista. Onkin joko tunnustettava, että kaikki opetus ja kasva- tus on pohjimmiltaan yksilöiden behavio- raalista kontrollia, ihmisten kesyttämistä, tai sitten on hyväksyttävä opettajan autent- tinen eettinen vastuu, jolle ei löydy ainoata- kaan auktoriteettia selkänojaksi. Jos vali- taan jälkimmäinen, on huomattava, että parempi opetus voi tarkoittaa vain norma-

tiivisesti parempaa. Tässä Freiren eksisten- tialistisuus on ilmeistä. Valintojensa edessä opettaja tai opetussuunnittelija ei voi jät- täytyä tieteen tai tutkimuksen selän taakse vaan hänen on tiedostettava tekemänsä moraaliset ja poliittiset ratkaisut opetuksen sisältöjä, tavoitteita ja muotoja asettaes- saan. Jokainen valinta on autenttinen ja peruuttamaton teko, jota ennen ja jonka jälkeen ei ole yhtään jumalaa tuomariksi tai varmuuden takaajaksi.

Freiressä on näin tietty postmodernille teorialle tavallinen piirre: teoria, tutkimus ja käytäntö ymmärretään viime kädessä aina episteemisesti suhteellisiksi – rajoittu- neiksi, ehdollisiksi, paikallisiksi –, mutta moraalisesti ja poliittisesti sitoutuneiksi.

Nämä kaksi – tietämisen relationaalisuus ja eettinen sitoutuneisuus – ovat Freirelle yksi ja sama, aivan kuten Nietzschen ja Freireen vaikuttaneen Ortega y Gassetin perspekti- vismeissä tai feministisen teorian stand- point-epistemologiassa. Kun hylätään oletus neutraaliudesta ja hyväksytään, että opettaja ja tutkijakin ovat aina asemoitu- neina olosuhteisiinsa, eettisen vastuun ja kriittisyyden vaatimus korostuu.

N

ykyään kriittisyys voi tarkoittaa lähes mitä tahansa. Osin tämä on seurausta sanan latinankieli- sen juuren polveilusta eri kielissä, mutta paljolti myös siitä, että sanaa on pesty puhtaaksi sen laajemmasta yhteiskunnal- lisesta ulottuvuudesta. Selkeimmin tämä ilmentyy USAlaisessa sanastossa, jossa kriittinen ajattelu on yhtä kuin tehokas ja pätevä ajattelu. Siitäkin on tehty ase, joka voidaan kääntää mitä tahansa vastaan.

Niinpä nykyään voidaan olla samalla tavalla ”kriittisiä” vaikkapa huumeita, suuryrityksiä, maahanmuuttajia tai ter- veydenhuoltoa kohtaan – ainoa sisältö sanassa onkin nyt se, että jotakin vastus- tetaan. Tällainen merkitys kannattaa Freireä lukiessa unohtaa.

Freiren käytössä kriittisyyden tuli toteutua aina suhteessa siihen elämän- muotoon, jossa sitä harjoitettiin. Kriitti- syys kohdistui yhteiskunnallisiin olosuh- teisiin ja sillä oli viime kädessä rakentava päämäärä näiden olosuhteiden muutta- misessa. Kriittisyyden välittömiin lähikä- sitteisiin kuuluivat näin progressiivisuus,

subversiivisuus ja utooppisuuskin, ja tä- mänkaltaisia sanoja on kyettävä sulattele- maan jos aikoo Freireä tosimielellä lukea.

Jotta Freiren kumouksellisuus ei latis- tuisi opetusteknologiaksi, hänet kannat- taakin sijoittaa lukukontekstiinsa rinnas- tamalla keskenään kolme maailmaa 60- ja 70-lukujen taitteessa kohauttanutta teosta: Freiren Pedagogia do oprimido (Sorrettujen pedagogiikka), Gustavo Gutiérrezin Teología de la liberación (Va- pautuksen teologia) ja Frantz Fanonin Les Damnes de la terre (Maan osattomat, suomennettu nimellä Sorron yöstä).

Jokainen toi euro-amerikkalaisesta näkö- kulmasta katsoen marginaalista soihdun valaisemaan pintasivistynyttä, mutta tarkemmassa valossa barbaarista maail- maamme. Jokainen tukeutui Marxin kapitalismikritiikkiin ja katsoi tulevai- suudella olevan toivoa vain jos opimme näkemään niiden silmin, jotka on ”sivis- tyskansojen” toimesta ryöstetty ja osatto- miksi tuomittu.

Tänään Freiren hengenheimolaiset löytyvät ehkä kansalaisjärjestöaktiiveista, jotka yhteiskunnallisen solidaarisuuden raunioille rakentavat globaalin yhteistun- non puitteita itseorganisoituvissa yhtei- söissä – ja harjoittavat kasvatusta kulttuuri- seen suvaitsevaisuuteen sekä globaalisti ja ekologisesti vastuulliseen toimijuuteen, ainoaan uskottavaan tapaan tuottaa yleis- maailmallista ihmisyyden etiikkaa. Tiedos- tamisen (conscientização) herättämisen teh- tävä ei varmasti ole nyt sen helpompi kuin Freiren aloitellessa työtään maattomien ja lukutaidottomien maanmiestensä keskuu- dessa. Ideologiat eivät ainakaan ole kuol- leet. Freirelle ideologiat olivat aina läsnä, myös opetuksessa. Onkin tiedostettava miten kanssakäymisessämme jatkuvasti joko uusinnamme tai muutamme maail- maa. Freiren viimeisinä vuosina hänen lempiaiheisiinsa kuului ekonomisen uus- liberalismin ideologian ankara kritiikki.

Siitä on oheen käännetty esimerkki alun perin Harvardiin luentosarjaksi tarkoite- tusta käsikirjoituksesta, joka on englanniksi julkaistu nimellä Pedagogy of Freedom vuonna 1997. Myös Freiren pääteoksen Sorrettujen pedagogiikan suomentaminen on hankkeilla.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Opetus perustuu oppilaan ja opettajan väliseen keskusteluun ja tässä mal- lissa pohdinnalle ja päätelmien tekemiselle on varattu aikaa sekä ennen että jälkeen

Opettajan ja oppilaan välillä ei ole ollut ”oikeanlaista” suhdetta, vaan opettaja on ollut luokan päällikkö, jonka määräysten mukaan oppilaat ovat toimineet.. Opettaja on

Kriittinen pedagogiikka taas pyr- kii avoimesti muuttamaan vallitsevia yhteiskuntarakenteita, jolloin kriittinen ajattelu on enemmänkin väline kuin itsenäinen päämäärä

Miksi valitsitte juuri hänet eli miksi hän on mielestänne mielenkiintoinen ja/tai merkittävä. Esine

Sorrettujen tehtäväksi jää vapauttaa niin itsensä kuin sortajatkin, ja tämän tulee tapahtua sor- tajien tuella (Freire 2016, 58).. Sorrettujen pedagogiikassa Freire kiteyttää

Osa vastaajista näki, että erilaiset työn suorittajasta riippumattomat, työtehtäviin ja työolosuhteisiin liit- tyvät seikat saattavat olla työsuorituksen etenemises- sä

Realistinen ajattelu tarkoittaa, että enemmän kuin tieto-oppiin tai ontologiaan, kasvatuksen käytännöllinen ja käsitteellinen maa- ilma perustuvat etiikkaan.. Eettinen realismi

Hannulan tutki- muksen sanoma on tulkitta- vissa niin, että vaikka Freire puhuu sorrettujen pedagogii- kasta, niin sitä voi pitää kaik- kien ihmisten pedagogiikka- na.. Se on