• Ei tuloksia

Teknologia – vapauttaja vai vangitsija

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Teknologia – vapauttaja vai vangitsija"

Copied!
8
0
0

Kokoteksti

(1)

Teknologia – vapauttaja vai vangitsija? *

Erkki Mäentakanen KTK

* Tähän kirjoitelmaan on antanut virikkeen prof. Timo Ai- raksisen luentosarja ”Tekniikan filosofiasta”, Helsingin Yli- opisto, syksy 2000.

1. Johdanto

Y

hteiskuntatieteilijät ja -filosofit ovat pohti- neet tekniikkaa ja teknologiaa, ja keskustelua- kin siitä on käyty tiedotusvälineissä, nimen- omaan silloin kun uuden tiedon ja sen sovelta- misen rajoja työnnetään eteenpäin tavalla, joka kyseenalaistaa totutut ajattelutavat ja asenteet tai kun teknologian riskeistä tai sen vaikutuk- sista ihmisiin ja yhteiskuntiin ollaan epävar- moja ja eri mieltä. Tämä on luonnollista ja vält- tämätöntä vuoropuhelua. Keskustelu teknolo- giasta jää kuitenkin usein yhteiskunnan kehi- tyspiirteitä ja hyvinvoinnin tekijöitä koskevan muun ajatustenvaihdon varjoon. Se saattaa kui- tenkin olla virkistävää, kun laajemmin pohdi- taan – kuten esim. yhteiskuntafilosofit usein tekevät – mikä olisi paras mahdollinen maail- ma tai yhteiskunta.

Teknologiaa ei silloin voi jättää syrjään, niin keskeinen se on nykymaailmassa ja siihen joh- taneiden tekijöiden joukossa sekä varsinkin sii-

nä, mitkä ovat käsityksemme tai ennusteemme tulevaisuudesta. Teknologia on läheisessä yh- teydessä tieteeseen, talouteen ja politiikkaan.

Tässä kirjoituksessa pohditaan hyvin yleisellä tasolla teknologian muutosvoimaa, uhkia, luonnetta, säätelyä ja suhdetta etiikan maail- maan. Tämä voinee kiinnostaa myös taloustie- teen näkökulmasta asioita tarkastelevia, jolloin teknologia nähdään usein pelkistettynä, neut- raalina välineenä tai käyttöohjeena ja kannus- teet uuden teknologian käyttöönotolle pelkäs- tään taloudellisina.

Jo käsitteenä teknologia on ongelmallinen.

(von Wright1987, s. 32–33, Rosing 1987). Täs- sä kirjoituksessa sillä tarkoitetaan kaikkia niitä koneisiin tai laitteisiin perustuvia menetelmiä, joissa tieteellisiä teorioita on käytetty hyväksi käytännön ongelmien ratkaisemiseen. Tekno- logia on samalla tietoa siitä, miten tekniikkaa harjoitetaan. Tekniikalla puolestaan ymmärre- tään teknisten välineiden tuottamista johonkin tarkoitukseen tai sitä taitoa ja osaamista, joilla välineitä tuotetaan tai käytetään. Tekniikka on edeltänyt tietoa ja teknologiaa, mikä termikin

(2)

lienee tullut yleiseen käyttöön vasta 1930-luvul- la. On huomattava, ettei kaikki tekniikka pe- rustu tieteeseen. Teknologiaa ja tekniikkaa käy- tetään usein myös rinnakkain – niin tässäkin kirjoituksessa – merkitsemään ”keinotekois- ten” välineiden kokonaisuutta, ”instrumentaa- lista todellisuutta” ihmisten muokatessa maail- maa ja itseäänkin.

2. Muutosvoima

Nykyhetken ns. länsimaisissa yhteiskunnissa elämme teknologian keskellä. Välineellisesti ja liitossa talouden kanssa se on ollut väkevä te- kijä elämämme sisällön ja laadun muuttumises- sa ja parantumisessa. Sen luomat välineet ja menettelytavat ovat lisänneet aistiemme ulot- tuvuuksia ja erilaisten fyysisten suorituksiem- me voimaa ja tehokkuutta, taivuttaneet käyt- töömme luonnonvoimia ja antaneet vapauksia tehdä ja kokea uudenlaisia asioita ja näin avar- taneet meitä ympäröivää maailmaa, tehneet sen avoimemmaksi ja muokattavammaksi. Biolo- giaan ja käyttäytymistieteeseen perustuva tek- nologia on tehnyt jossakin määrin myös ihmi- sen itsensä muokattavaksi. Biotekniikka, lääke- tiede ja psykologia ovat pyrkineet ratkaisemaan perimän, ympäristön ja sattuman vaikutusten ongelmaa ihmisenä olemiseen ja elämiseen mie- lenkiintoisella ja hämmennystä herättävällä ta- valla ja vauhdilla.

Teknologia on tehnyt tietyistä toiminnois- tamme koneille tai välineille siirrettyjä loogisia, rationalisoituja rutiineita ja vapauttanut meidät ajattelemaan ja tekemään uusia asioita, paljas- tamaan uutta tietoa ja kehittämään taas uutta teknologiaa. Uudet teknologiat ja rutiinit ovat levinneet laajalle ihmisten käyttöön ja saaneet kunkin vuorollaan tuntemaan itsensä vanhan- aikaiseksi. Esim. suomalais-ranskalaisessa tie-

toyhteiskuntaseminaarissa 2001 puhunut rans- kalaisfilosofi Michel Serres uskoo tietokoneiden mullistavan kulttuuria perusteellisesti. Subjek- tiivisesta muististamme siirrytään hänen mu- kaansa yhteiseen ja objektiiviseen, maailman- laajuiseen tietoverkkoon perustuvaan ihmis- kunnan yhteiseen muistiin. Ihmisen tietoisuus saa näin uusia ulottuvuuksia. Syntyisi uuden- lainen tila, jossa ei olisi välimatkoja eikä kiin- topisteitä. Olisi vain yhteyksiä. Maailma olisi avoin ja vapaa ihmisten välisille yhteyksille ja suhdetoiminnalle (Helsingin Sanomat 3.2.

2001).

Emme kuitenkaan ole kokonaan uudessa, vielä vähemmän maailmanlaajuisessa kulttuu- rissa. Kollektiivista muistia on aina kertynyt ja ollut olemassa, tosin suppeissa ja ehkä vanhan- aikaisissa muodoissa. Vanha maailma ja sen ra- kenteet ovat vahvasti läsnä. Olemme osin nii- den vankeja mutta elämme ainaista muutos- kautta. Teknologian ja talouden liitto on joh- tanut erikoistumiseen, työnjakoon, yhteenso- vittamiseen ja organisoitumiseen, pirstoutumi- seen ja integraatioon rinta rinnan. Nopeassa muutosvaiheessa esiintyy aina eri suuntiin työntäviä voimia. Pirstoutuminen voidaan näh- dä prosessiksi, joka muuttaa tiettyä systeemiä niin, että sen osien väliset yhteydet tai sidok- set heikkenevät tai katkeilevat. Sitä korjaava- na vastavoimana näyttää yhä selvemmin olevan ns. verkottuminen, mutta sekin on eri tasoilla – paikallisesti, valtakunnallisesti ja maailman- laajuisesti – epäyhtenäistä tai lokeroitunutta.

Tietynlaiset tekniset makrosysteemit ovat kui- tenkin kehittymässä ja vaativat monien erilais- ten teknologioiden yhdistämistä tai yhteenso- vittamista (Dollfus 2001, s. 65–66). Myös tieto ja tieteet ovat erikoistuneet ja tavallaan amma- tillistuneet. Ongelmien ratkaisemiseksi tarvi- taan yhä enemmän eri tieteenalojen edustajis-

(3)

ta kokoonpantuja työryhmiä. Yhtenäisteorioi- ta kyllä etsitään ja yleistiedoille annetaan arvoa.

Mutta kokonaisvaltaisuus ja kokonaisnäkemys, puhumattakaan kokonaisedusta, ovat käsittei- tä joista ei saa kiinni tai jotka pitää hajoittaa osiinsa, joita ei enää saa kootuksi yhteen. Joko niitä kavahdetaan tai sitten oletetaan, että ”nä- kymätön käsi” huolehtii yhteensovittamisesta.

Mikä olisi teknologian osuus tässä palapelissä?

Yksinkertainen ratkaisu olisi se, että torjutaan tyystin kokonaisuuksien olemassaolo.

Samaan aikaan kun teknologia ja työnjako alkoivat mullistaa taloutta, myös hallitseminen erikoistui modernisoituvan valtion muodossa.

Valtion ja hallintokoneiston, byrokratian rooli sai uutta merkitystä suhteessa muuhun yhteis- kuntaan, kansalaiseen ja yksilöön. Asiantunti- joiden, teknokraattien asema vahvistui hallin- nossa niin kuin teknologian vaikutus teollisuu- dessa ja taloudessa. Kansallisvaltion ja sen mahdin kehitykselle niin sisään- kuin ulospäin- kin rationaalisuudella ja teknologialla on ollut suuri merkitys. Se näyttelee myös merkittävää osaa, kun tehdään havaintoja valtion mahdin heikkenemisestä, hierarkkisten pyramidien madaltumisesta, ns. kansalaisyhteiskunnan monipuolistumisesta, kansallisten rajojen peh- menemisestä, ns. globalisoitumisesta tai joissa- kin tapauksissa suuruudenhulluudesta. Ei ole olemassa vain yhtä suuntaa, johon teknologia meitä houkuttelisi avartuvassa maailmassa.

Teknologia näyttää siis tarjoavan meille toi- mintavapauksia ja valinnan mahdollisuuksia.

Välineet ovat voimaa tai valtaa tulevaisuuden hallitsemiseksi siitä huolimatta, ettei kaikilla keksityillä laitteilla alunperin ole ollut mitään tiettyä hyöty- tai valtapäämäärää palvelevaa tar- koitusta (Timo Airaksinen and Katri Kaalikos- ki 1994). Toisaalta vaikka meillä on välineitä, emme voi nykyhetkellä tietää ihmisten tulevia

toimenpiteitä, korkeintaan todennäköisyyksiä.

Tulevaisuus on aina kiehtovan epämääräinen jatkuvien päätösten ja valintojen siirtyvä sum- ma. Mutta vaikkemme voikaan olla varmoja huomisesta, käyttäydymme yleensä järkevästi, mikä perustuu siihen että meillä on ja hyvällä syyllä voi olla rationaalinen odotus tulevasta (Pierre Bourdieu 1998, s. 97). Meillä on myös odotus ja useimmiten suuri luottamus siihen, että ympärillämme oleva teknologia toimii kaikkine niine osasineen, jotka usein ovat meil- le näkymättömiä tai käsittämättömiä. Teknolo- gia näyttää täydentävän itseään, olevan kuin it- seohjautuva systeemi aina käytettävissämme, kun nykyhetki pakenee altamme.

3. Teknologian uhat

Riskit ja pelot seuraavat teknologiaa sen ohel- la, että se saatetaan kokea innostavana ja va- pauttavana välineenä, mahdollisuutena tai jopa elämäntapana. Teknologian hyödylliset ja hai- talliset vaikutukset on vaikeaa pitää erillään.

Saksalaisfilosofi Heideggerin (1889–1976) mu- kaan, joka pohti syvällisesti ”olemisen” kysy- mystä ja asioita sinänsä, on olemassa vaara, että täydellistyessään ja levitessään hallitsevaksi te- kijäksi, se aikaansaa ongelmia, joita teknisellä ajattelulla ei enää pystytä ratkaisemaan. Millä muulla tavalla ongelmia voitaisiin hallita tek- nologian vyöryessä eteenpäin, täydentäessä it- seään ja pyrkiessä toteuttamaan kaiken sen, mikä on mahdollista? Kysymys nousee esiin, kun ajatellaan esim. ihmisen kykyä manipuloi- da itseään geeniteknologian avulla (Barrett 1979, s. 233). Mutta pienemmässä mittakaavas- sa ihannoinnin ja hyödyn tavoittelun ohella ih- minen on pelännyt tai vieroksunut koneita ja epäillyt mm., miten ihmisen fysiikka kestää nii- den nopeuksia, säteilyä tai niiden lähettämiä

(4)

elektromagneettisia värähtelyjä tai miten ihmi- nen kestää lääkkeiden tai lisäaineiden vaiku- tuksia. Teknologia on kuitenkin korjannut puutteita ja minimoinut riskejä. Huomiota on kiinnitetty myös koneiden laajempaan, ihmis- ten elämää rajoittavaan vaikutukseen. Amerik- kalainen talous- ja yhteiskuntatieteilijä Veblen kirjoitti v. 1904 teollisen tuotantotavan kurin- alaisuudesta, joka on muuttanut perinteisiä ih- miskeskeisiä käsityksiä ja normeja luonnolli- suudesta, luonnollisista oikeuksista, ajan kulu- misesta ja ajankäytöstä. Hänen mukaansa ”ko- neen läsnäolo on nykyajan läntisen kulttuurin kiistaton merkki,... ja voidaan hyvällä syyllä odottaa, että tämä modernin ”kulttuurin” piir- re korostuu, ellei löydetä jotakin parannuskei- noa” (Veblen 1948, s. 347–348).

Kone ja teknologia ovat kiistatta vaikutta- neet myös ihmisen fysiikkaan. Samalla kun län- simaissa elinikä on pidentynyt ja tietyillä pun- nuksilla mitattu elintaso ja elämän laatu paran- tunut, on varsinkin nuorten ihmisten ruumiil- linen kunto ja kestävyys keskimäärin heiken- tynyt. Suomessa Tahko Pihkala luki aikoinaan tähän johtavan tekniikan joukkoon sisävesso- jen ilmestymisen taloihin ja asuntoihin puhu- mattakaan hiihtohisseistä, joita käytettäessä sähkö vetää hiihtäjän ylös ja painovoima tuo alas. Silloin ei vielä ollut selvästi näkyvissä, että lihasvoimalla liikkumisesta saattaisi tulla muo- tia ja kuinka monilla eri välineillä luonnollisen liikunnan puutetta pyrittäisiin kompensoi- maan. Tämä ei kuitenkaan ole estänyt fyysisen kunnon ja kestävyyden heikkenemistä, ja uu- sia uhkia on näköpiirissä: mikä on suomalais- ten tulevaisuuden hahmo muutamien kymme- nien vuosien päästä, kun he seurustelevat äly- viestimiensä kanssa, seuraavat mediaa ja istu- vat tietokoneensa tai päätteensä ääressä puoli vuorokautta? Vapauttaako se meidät ajattele-

maan vai hämärtyykö oma itsenäinen ajatte- lumme, kumartuuko vartalomme, turtuvatko aistimme ja köyhtyykö kielemme? Näin ei tie- tenkään tarvitse käydä, mutta tekniikassa on jotakin merkillistä eivätkä sen leviämisen kaik- ki seuraukset ole käyttöönottohetkellä näkyvis- sä. Tietokone ja teknologian uudet saavutuk- set tarjoavat samalla lisää mahdollisuuksia pait- si hyödylliseen tai viihdyttävään kommunikaa- tioon myös ihmisten tarkkailuun, valvontaan ja heidän yksityisyytensä loukkaamiseen. Jos vi- reytemme horjuu, aistimme turtuvat ja heittäy- dymme perin passiivisiksi vastaanottajiksi, sitä suuremmat mahdollisuudet ovat rationaalises- ti koneitaan ohjelmoivalla ”isolla veljellä” oh- jata meitä haluamaansa suuntaan, ja näitä vel- jiä saattaa olla monenlaisia, ei ainoastaan jul- kista valtaa käyttäviä auktoriteetteja.

Ihmisen suhde koneisiin on muutenkin mielenkiintoinen. Teollisen vallankumouksen alkuvaiheissa koneita vastaan kapinoitiin ja nii- tä tuhottiin Englannissa. Samuel Butler kirjoitti satiirissaan ”Erewhon” jo v. 1872 vaarasta, että kehittyy mekaaninen tietoisuus ja että ihmiset voivat nähdä omien koneluomustensa syrjäyt- tävän heidät itsensä vähitellen. Tätä aihepiiriä käsiteltiin myös Jyväskylän kesän ”konetietoi- suusseminaarissa” 13.7.2001. Nykypäivänä tie- tokoneet on kehitetty tavattoman pitkälle, uu- det konesukupolvet seuraavat toisiaan ja bio- logian inspiroimia robotteja kokeillaan ja ke- hitellään. Koneet pystyvät ”aistimaan” muu- toksia ja tiedottamaan niistä eteenpäin erilai- sia toimenpiteitä varten. Kohta metsissämme tallustelee uudenlaisia ”hulluja jusseja”, jotka tekevät kaikki puunkorjuuseen ja metsänhoi- toon liittyvät työt kestävän kehityksen edellyt- tämällä tavalla. Monella muulla alalla koneet kilpailevat tai työskentelevät itseohjautuvasti ihmisten kanssa. Uhkaavatko ne ihmisen her-

(5)

ruutta? Tällaisiin utopioihin, visioihin tai pel- koihin kytkeytyy paljolti ominaisuuksien siir- tämisen harha, mutta keinoälyn ja älykkäiden koneiden kehittäminen on jatkuva kiehtova pyrkimys. Muuttuuko kone vähitellen ihmisen kaltaiseksi vai ihminen koneen kaltaiseksi, ky- syy prof. Timo Airaksinen pohtiessaan ihmis- kuvan muutosta Helsingin Sanomissa 30.12.2000. Ja millainen ”koneiden yhteiskun- ta” meitä odottaisi? Mielikuvitustarinoita on kyllä kerrottu tai esitetty uudesta uljaasta maailmasta tai nykyajasta. Sosialismissa yhteis- kunta nähtiin vallan huipulta eräänlaisena ko- neena, jonka olisi pitänyt maksimoida suunni- tellut tulokset. Viime vuosien kehityksen myötä on esitetty myös malli ”virtuaalivaltiosta”, jon- ka maa-alue ja omat materiaaliset resurssit ja tuotantokapasiteetti eivät ole enää niin merkit- täviä kuin teknologia, tieto, suorat investoin- nit, ihmisten osaaminen ja moneen suuntaan hajautuneen talousverkoston aivoina toimimi- nen (Rosecrance 1996). Ranskalainen sosiologi Hugon näkee puolestaan yhteiskuntaelämässä merkkejä asiantuntijoiden, teknokraattien ot- teen heikkenemisestä. Sopimuksellisuuden ja rationaalisuuden varaan rakentuvan yhteiskun- nallisen siteen korvaisivat intuitiivisemmat ja hetkellisemmät sidosmuodot, joiden pohjana olisi osallisuus välittömämmistä arvokokemuk- sista (Le Monde 2.01.2001).

4. Teknologia sinänsä

Kaiken kaikkiaan teknologia ja teknologian verkosto ja sen sisältämä liikevoima ovat mo- nisyisiä ja ongelmallisia kuten niitä kehittävä ja soveltava ihminenkin. Niitä on vaikea käsitellä ja käsittää kokonaisuutena tai vyyhtenä, joka meitä ympäröi, tai käsitellä tätä vyyhteä puh- taasti omana kategorianaan vain sen omilla eh-

doilla. Teknologian ongelmallisen luonteen näkeminen koko syvyydessään ja perspektiivis- sään on ajattelumme kriittinen tehtävä. Ame- rikkalaisen William Barrettin mukaan tehtä- vämme ei ole sen tarkoitukseton syrjään heit- täminen, kieltäminen tai sen yhtä tarkoitukse- ton hyväksyminen, vaan pyrkiminen näke- mään, mihin tekninen ja teknologinen ajattelu pelkästään omien periaatteidensa varassa mei- dät pakosta johtaa, ja olisiko esitettävissä jokin ajattelutapa, joka toimisi sille vastavoimana (Barrett 1979, s. 227, 230). Veblenin tavoin hänkin tuntee tarvetta esittää kysymys vaihto- ehtoisista ajatuksista, parannuskeinoista, ”ko- neen” ehdoilla tapahtuvaan kehitykseen vai- kuttamiseksi.

Vaikkei ole olemassa ”puhdasta tekniik- kaa”, Barrett pohtii teknologian luonnetta Hei- deggeriin nojautuen. Keskeistä teknologian lii- kevoimalle ja sen leviämiselle ovat käytettävis- sä oleminen ja käyttämispäätökset, jotka myö- tävaikuttavat siihen, että sen verkostosta näyt- tää tulevan viime kädessä totaalinen ja glo- baalinen. Heideggerin mukaan teknologian prosessin paljastuminen haastaa asettamaan sen ”kehykseen”, josta hän käyttää nimitystä

”Gestell”. Häntä tulkitessaan Barrett korostaa tämän kehyksen yhteyttä tahdon filosofiaan, mahdollisen ja olevaksi tulemisen suhteeseen, siihen kuinka asioiden todellisuus seuraa tah- totapahtumasta ja kysyy, kuka harjoittaa val- taan suuntautuvaa tahtoa tekniikan kehykses- sä. Kuka on orja ja kuka isäntä? Hänen mu- kaansa emme ehkä pysty sanomaan, missä yh- den tahdon valta-alue teknologian ketjussa on alisteinen tai määräävä toiseen valta-alueeseen nähden, ja hän asettaa lisäksi kysymyksen, onko koko teknologiakoneistolla jokin oma tahto. Vastauksena hän tyytyy Heideggerin käyttämään kehyskäsitteeseen, joka edustaa

(6)

hänelle ”tahtojen ketjua”: ”Historiallisesti ke- hys on korkein ilmaus ihmisen tahdosta val- taan, kun ollaan tekemisissä luonnon kanssa, ja kuitenkin se on jotakin, joka alkaa karata hänen tahtonsa ulottumattomiin. Se näyttää elävän omaa elämäänsä, ja kuitenkaan eräällä tavalla se ei ole mitään muuta kuin me itse elä- essämme kollektiivisesti toistemme kanssa”.

Taloudessakaan, Barrett rinnastaa: ”kapitalisti ei pakota meitä hyväksymään omaa tahtoaan, vaan toteuttaa meidän tahtoamme yhtä paljon kuin seuraa omaansa, sillä me kulutamme hä- nen hyödykkeensä ja haluamme niitä lisää”

(Barrett 1979, s. 227–229). Näin teknologia pa- lautuu ihmiseen itseensä, mutta olisi liian yk- sinkertaista väittää, että kone olisi vain ihmi- sen jatke ja teknologia pelkkiä välineitä, joita rakennamme aina silloin, kun tarvitsemme ja tahdomme. Yhtä suoraviivaista olisi väittää, että teknologia, sen tila ja prosessi, määräisi kaiken muun yhteiskunnassa, jolloin olisimme sen tahdottomia vankeja. Kohtalomme ei ole pelkästään omissa käsissämme vapauttavana, avartavana ja tulevaisuutta muokkaavana, mut- ta ei myöskään ulkopuolellamme kahlitsevana ja mekanistisena.

5. Onko teknologia säädeltävissä?

Voidaan tietysti ajatella, että meidän ei ole pak- ko toteuttaa teknologian käytettävissä olemisel- laan tarjoamia mahdollisuuksia. Se pitää paik- kansa yksilön valinnoissa, ja teknologialle ja sen merkitsemälle rationaaliselle tehokkuudelle on syntynyt myös vastavoimia ja vaihtoehtoisia, usein luonnonmukaisuutta korostavia ajatusta- poja. Voimme myös paeta teknologiaa sinne, missä sitä ei ole ainakaan meitä häiritsevässä muodossa, mutta länsimaisissa yhteiskunnissa olemme syntyneet teknologian keskelle emme-

kä voi aloittaa puhtaalta pöydältä; myös vaih- toehtoisten ratkaisujen etsijät ja edistäjät jou- tuvat turvautumaan yhteiskunnan toimintoja ylläpitävään teknologiaan ja käyttävät usein hyväkseen varsinkin informaatioteknologiaa.

Teknologian liikevoimaan vaikuttaminen on vaikeaa myös siksi, että tieteen ja teknologian liitossa kaikki mahdollinen pyritään toteutta- maan ja enemmin tai myöhemmin toteutetaan – ihminenkin kloonattaneen jonakin päivänä.

Kriittistä näyttää olevan se, miten tietty tekno- logia leviää, milloin se karkaa yksilön tai raja- tun ”työryhmän” valvonnan ja vallan ulottu- mattomiin. Aina näyttää olevan joku, joka käyt- tää, soveltaa ja hyötyy tai lisää vaikutustaan uusilla välineillä tai menetelmillä, olkoonpa tu- loksena ”hyvää” tai ”pahaa”. Edellistä pitäisi tietenkin suosia ja jälkimmäistä vastustaa. Ra- janveto on kuitenkin vaikeaa sekä yritysten, eri ammattien että ns. julkisen edun piirissä. Mie- lenkiintoista ja positiivista on joka tapaukses- sa se, mikä usein unohdetaan, että kaikesta ver- kostoitumisesta huolimatta teknologia on mo- nimuotoista. Useita eri teknologioita käytetään rinnakkain, tehokkuuden ja vaikuttavuuden asteet vaihtelevat ja vertailuja ja valintoja voi- daan tehdä. Missä määrin tämä monimuotoi- suus on sinänsä vaikuttava tekijä sen rinnalla, että teknologia vuorovaikutuksessa tieteen, ta- louden ja politiikan kanssa vyöryy eteenpäin ja leviää vääjäämättä, on vaikeasti arvioitavissa.

Monimuotoisuudessa ei tarvitse nähdä vain uutta ja upeaa sekä jälkeenjäävää ja syrjäytyvää.

Käytettävissä olevana monisyisenä rakenteena tai prosessina teknologia haastaa käytännössä sekä lisäämään vauhtia että jarruttamaan niin kuin koneet yleensä.

Vapauttaessaan ihmiset tekemään uusia asioita tai vanhoja asioita uudella tavalla ja li- sätessään heidän valinnan mahdollisuuksiaan

(7)

teknologia koetaan muutosvoimaksi, jota on pyritty valvomaan ja ohjaamaan. Tämänkin itse irtipäästämänsä voiman ihminen haluaa alistaa.

Siihen vaikutetaan monella tavalla, vaikka vai- kuttamisen tuloksista ei voida olla varmoja.

Teknologia koetaan myös kansallisvaltioiden voiman välineeksi. Hallituksilla on teknologia- politiikkansa ja yrityksillä omansa. Teknolo- gian leviämistä sekä rohkaistaan että rajoite- taan. Valtio ja yritykset panostavat voimavaro- ja tutkimus- ja kehitystyöhön. Toisaalta ne var- jelevat teknologiasaavutustensa omalta kannal- taan haitallista tai vastikkeetonta leviämistä tai ainakin pyrkivät jarruttamaan sitä kansallisiin tai taloudellisiin etuihin vedoten. Teknologian hyötyvaikutusten viljelemisen rinnalla on lake- ja, sääntöjä, määräyksiä, turvallisuusarviointe- ja, analyysejä, raja-arvoja, lupamenettelyjä jne., joilla kielteisiä vaikutuksia ja eettisesti arvelut- tavia tai hylättäviä tekniikan käyttötarkoituk- sia pyritään estämään. Taustalla ovat varovai- suus, riskien hallinta ja elämänkatsomukselli- set kysymykset. Valtioiden välillä on myös so- pimuksia. Voimankäytöstä voidaan mainita esi- merkkeinä eräiden joukkotuhoaseiden koekiel- lot, käyttökiellot tai leviämistä estävät sopi- mukset. Biotekniikan ja lääketieteen alalla tör- mätään yhä useammin huipputeknisiin mene- telmiin, joiden käyttäminen tai käyttämisen mahdollisuus saa aikaan eettisiä hälytyksiä ja asiaan puuttumisen vaatimuksia. Eräissä mais- sa esim. ihmisen kloonaus kiellettäneen lailla.

Teknologian ja sen leviämisen hallitseminen on kuitenkin vaikeaa. Kopiointi, piraattituotteet, salakauppa, vakoilu ja monet muut usein huip- putekniset menetelmät ja ”työryhmät” murta- vat kerta toisensa jälkeen esteet leviämisen tiel- tä. Kun teknologia ja sen lisäämät valinnan ja vaikuttamisen mahdollisuudet ovat osaltaan johtaneet yhteiskuntien monipuolistumiseen ja

valtion roolin muuttumiseen, rajankäynti tek- nologian kiihdyttämisen ja jarruttamisen välil- lä saattaa olla entistä vaikeampaa.

6. Yhteyksiä etiikan maailmaan Vapausasteiden lisääntyminen ja yhteisten, jul- kisten auktoriteettien vaikutuksen ja vaikutus- mahdollisuuksien heikkeneminen on merkin- nyt vilkastuvaa keskustelua eri aloilla ja amma- teissa siitä, mikä on oikein, miten pitäisi me- netellä ja mikä on toimijan vastuu omalla alal- la tai ammatissa ja laajemminkin. Eettisiä sään- töjä tai periaatteita on pohdittu ja laadittukin yrityksissä, liikemaailmassa, insinöörien ja met- sänhoitajien piirissä, biotekniikassa, lääketie- teessä, urheilussa ja monilla muilla aloilla. Kun sääntöjä luodaan eri piireissä, etiikkakin muut- tuu sopimuksen varaiseksi, erikoistuu ja pirs- toutuu niin kuin yhteiskunta tai tulee kilpailun välineeksi markkinoilla muiden joukossa. On- gelmana on myös se, luottavatko ihmiset tois- tensa moraaliin. Toisessa ääripäässä ovat pyr- kimykset globaaliseen etiikkaan, joiden menes- tymismahdollisuudet tuntuvat hyvin kyseen- alaisilta. Mutta keskustelu sinänsä on arvokas- ta, ja se on merkki itseohjautuvuuden tarpees- ta tai tavoittelusta yhteiskunnissa, jotka läpi- käyvät erikoistumisen, pirstoutumisen, integ- roitumisen, järjestyksen ja kaaoksen kiertoa, jossa teknologialla ja teknisellä rationaalisuu- della on oma panoksensa.

Vaikka teknologia näyttääkin eteenpäin vyöryvältä prosessilta, se on kuitenkin moni- muotoinen, alueellisesti epätasainen, yksilöitä eri tavalla kohtaava ja vain osa suurempaa ko- konaisuutta ihmisten suhteessa luontoon ja toi- siinsa; ja vaikka sen avulla hallitaankin luon- toa, se itse ei ole immuuni luonnon vaikutuk- selle, joka muuttaa ihmisen luomia arvoja:

(8)

ruoste raiskaa ja maa vetää puoleensa uusinta- kin elektroniikkaa. Teknologisia järjestelmiä voivat uhata myös onnettomuudet ja luhistu- minen tai ihmisen itsensä aiheuttamat tuhot ja hävitykset (Barrett 1979, s. 245–246). Mitä niistä seuraisi? Vapautuisimmeko teknologian kahleista vai jäisimmekö avuttomiksi, osaamat- tomiksi ihmisparoiksi, jotka eivät enää saisi- kaan nappia painamalla mitä moninaisimpia mukavuuksia ja yhteyksiä, ja olisimmeko silloin vapaita? Jos kollektiivinen, elektronisessa muo- dossa oleva muistimme jostakin syystä vaurioi- tuisi tai tuhoutuisi, samalla kun kirjatoukat oli- sivat kadonneet ja henkilökohtainen muistim- me ja päättelykykymme heikentynyt, uhkaisi- ko meitä kollektiivinen dementia? Tällaiset kuvitelmat kenties muistuttavat meitä teknolo- gian vaaroista ja ”koneyhteiskunnasta”, joka voisi jättää meidät jonakin päivänä harhaile- maan laitteittensa keskelle, ilman että tajuai- simme enää, missä olemme ja minne olemme menossa. Olisi vain pelkistettynä ”jossakin, nyt ja heti”.

Teknologia palautuu ihmiseen itseensä, vaikka se ei näytäkään olevan hallinnassamme.

Ihmisellä on yhä enemmän tietoa siitä, millai- nen maailma on sen pienimpiä osasia myöten, hän on ihmettelevä, innokas, ja sopeutuva.

Tämä näkyy paitsi geeneissä myös teknolo- giassa. Mutta mihin hän sopeutuu ja miten hän käyttää vapauttaan muokatessaan itseään ja ympäristöään ja koetellessaan rajojaan? Sitä

emme tiedä ja voimme vain toivoa, että hän säi- lyttää vapautensa elää uutta luovaa, monipuo- lista, jännittävää ja riskialtista elämää joutumat- ta teknologian siivittämän, kaikkia rajoja hal- veksivan ylimielisyyden ja ylpeyden vangiksi tai jähmety sen syleilyssä paikalleen ja jättäydy instrumenttitodellisuuden vietäväksi. "

Kirjallisuus

Airaksinen, Timo and Kaalikoski, Katri: Instrumen- tal Rationality. Gerhard Preyer, Georg Peter (eds.): The Conceptualization of Rationality (1994). mentis Paderborn.

Barrett, William: The Illusion of Technique. A Search of Meaning in a Technological Civiliza- tion (1979). Anchor Books Edition, New York.

Bourdieu, Pierre: Contre -feux (1998), Raisons d’agir, Paris.

Dollfus, Olivier: La Mondialisation (2001). Presses de Sciences Po, Paris.

Helsingin Sanomat 3.2.2001.

Le Monde 2.01.2001.

Rosecrance, Richard: The Rise of the Virtual State.

Foreign Affairs July/August 1996

Rosing, Hans: Teknik, Teknologi och Vetenskap.

Finsk Tidskrift 7/1987.

Veblen, Thorstein: The Portable Veblen (1948), Edited, and with an Introduction, by Max Lern- er. The Viking Press, New York.

von Wright, Georg Henrik: Tiede ja ihmisjärki (1987). Otava, Keuruu.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Teknologia sulautuu kaikkeen Talous hakee. suuntaa Väestö

(Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, 275, 435.) Opettajan tehtävä on tehdä lopulliset valinnat, miten ja kuinka opetusta käytännön tasolla

Most of today’s in-home systems for detect- ing bad days of older people target only single occupancy apartments, although couples may need support, too, and, faced with monitored

Pääjohtaja Sakari Kiurun mielestä tuskin on sattuma että automaatiota ja uutta tekno- logiaa tutkivat juuri viestintäihmiset eri- tyisen ponnekkaasti juuri nyt. Kiuru

Pentti Vartia ja Pekka Ylä-Antti- la ovat kirjoittaneet johdanto- ja yhteenvetolu- vun, jossa painottuu toisaalta pitkän aikavälin historiallinen kehitys ja toisaalta

Vaikka valtaosa (68 %) kyselyymme vastanneista katsoo, että monikulttuurisille nuorille ei tule järjestää erityistä, vain heille tarkoitettua nuorisotoimintaa 18

Konferenssin teemoja olivat teknologia, valta ja kontrolli sekä teknologia (uusio)käytössä ja teknologian omaksumisen kulttuuriset konteks- tit.. Teemat oli ymmärretty

Tekniikan historian tutkijat ovat jo pitkään olleet sitä mieltä, että deterministinen kä- sitys teknologiasta tuskin juurikaan pitää paikkansa.. Teknologia harvoin kehittyy