• Ei tuloksia

Freiren utopia ja sorrettujen pedagogiikka näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Freiren utopia ja sorrettujen pedagogiikka näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

76 TIETEESSÄ TAPAHTUU 5 2019 KIRJALLISUUS

herättämisen tapaa ei pidä mani- pulatiivisesti hyödyntää ”uutena menetelmänä tai välineenä” toi- vottomuuden torjunnassa (83). Fi- losofi on tässäkin rajalla – järjen ja toivon rajalla.

Toivon käsite olisi ollut ehkä eksplisiittisemmin kytkettävissä teoksen uskonnonfilosofiseenkin osuuteen, jossa Haaparanta pohtii muun muassa uskonnollisen koke- muksen käsitteellistämisen mah- dollisuutta (ja ”luvallisuutta”, vrt.

s. 207). Osin Wittgenstein-hen- kisesti hän problematisoi uskon- nollisen kokemuksen, esimerkik- si Jumalan rakkauden kohteena olemisen kokemuksen, ilmaista- vuuden kielessä (222, 234–235).

Uskonnonfilosofiassakaan hän ei suoraan kiinnity mihinkään val- miiseen oppiin (myöskään witt- gensteinilaisuuteen), vaan tote- aa yhtäältä Jumalan olemassaolon uskonnollisen kielen mielekkyy- den välttämättömäksi ehdoksi toi- saalta muistuttaen, että tämän eh- don propositionaalinen muotoilu on yritys astua mielekkään kielen rajojen ulkopuolelle (248).

Yliopistopolitiikka ja akateemi- sen tutkimuksen luonne eivät ole Haaparannan kirjan pääteemoja, mutta alkupuolen järkeä ja valis- tusta käsittelevässä luvussa esi- tetään tuoreita huomioita tästä- kin aihepiiristä. Haaparanta puhuu yllättäen nykyisestä sivistyskäsi- tyksestä ”stoalaishenkisenä”: pyr- kimyksenä on sopeutua aikaan reagoimalla politiikan ja talouden haasteisiin. Klassiselle stoalaiselle filosofialle vieras on kuitenkin sel- lainen ”näennäisesti aktiivinen” ja

”muutosagentiksi” itsensä kuvit- televa yliopistolaitos, johon tämä ajatus on johtanut (34). Jokaisen yliopistolaisen soisi kontemploi- van Haaparannan sanoja: ”Kriitti- sesti asennoituvan [tehtävä] olisi nimenomaan ottaa etäisyyttä ar- jesta, jotta voisi nähdä arjen toi- sin. On ongelmallista, jos kriittises- ti asennoituvan pitäisi itse tuottaa nopeita ratkaisuja ’arjen haastei- siin’. Silloin hän olisi vain mukana ylläpitämässä ja tuottamassa sa- moja käytäntöjä ja toimintatapoja,

joita hänen sivistystehtävänsä mu- kaisesti pitäisi arvioida ja kyseen- alaistaa.” (35)

Vähintään yhtä huomionarvoi- nen on hänen johtopäätöslausu- mansa filosofian luonteesta:

Filosofin tehtävä on paradoksaalinen: hän yrittää ratkaista sellaisia ongelmia, joita hän ei usko olevan mahdollista ratkaista ja jotka hänen, ollakseen filosofi, on myös uskottava ratkeamattomiksi. […] Suhde ratkeamattomaan, rajaan, synnyttää asen- teen, jota kutsuisin eettiseksi, koska se opettaa antamaan tilan sille, mitä ei itse ole, mutta mitä voi ehkä oppia kuuntele- maan. (266)

On kirjoja, joista voidaan sa- noa, että ne ovat ”tekijänsä näköi- siä”. Tämä lienee niitä kirjoja. Ku- ten kirjoittajansa, Rajan taju on tyyni ja kohtelias. Teos ottaa huo- mioon filosofisten äänten moninai- suuden – jopa siinä määrin, että ajatusten ja teemojen lievä haja- naisuus muodostuu sen ilmeiseksi ongelmaksi. Samalla kirjoittaja lau- suu eri näkemyksiä kunnioittavan kriittisen etäisyyden päästä omia harkittuja kantojaan ja tulkitsee omaäänisesti sekä filosofian his- toriaa että nykykeskusteluja. Hän ei hehkuta intohimoista suhtautu- mista filosofisiin ongelmiin mutta pureutuu niihin syvälle tekemät- tä siitä ”suurta numeroa”. Näin toi- mii aidosti kriittinen intellektuelli, ja niinpä Haaparannan työ itse il- mentää juuri sitä järjen ja tuntei- den itsekriittistä hallintaa, jota hän filosofisesti käsittelee.

SAMI PIHLSTRÖM

Kirjoittaja on uskonnonfilosofian profes- sori Helsingin yliopistossa ja Suomen Fi- losofisen Yhdistyksen puheenjohtaja.

Freiren utopia ja

sorrettujen pedagogiikka

Juha Suoranta: Paulo Freire – Sorrettujen pedagogi. Into Kus- tannus 2019.

Paulo Freiren (1921–97) utopia oli maailman muuttaminen kasvatuk- sen avulla. Juha Suoranta pereh- tyy kirjassaan Freiren henkilöön ja kysyy, miten Freirestä tuli Freire ja miten sorrettujen pedagogiik- ka sai alkunsa. Tarkoituksena on purkaa historiattomana tuotettua, kesytettyä Freireä ja nostaa esille kumouksellinen Freire.

Kirja on mukava muistutus kas- vatuksen yhteiskunnallisesta ja poliittisesta luonteesta, oikeuden- mukaisuudesta, kasvatuksen mah- dollisuudesta muuttaa maailmaa sekä utopioiden tarpeellisuudesta.

Kirja on myös virkistävä puheen- vuoro kasvatuksen ja koulutuksen historiattomassa, erilaisten digi- loikkien, ilmiöiden, hokkuspok- kusten ja psykologisointien maa- ilmassa.

Leppoisan näköisestä harmaa- partaisesta miehestä lähdetään liikkeelle ja paikoin tekstiä kuvite- taan mukavasti. Pääteostaan kir- joittavan Freiren yöt venyvät pik- kutunneille, lukija kuulee lintujen aamuisen laulun ja tuntee tutkija- kirjoittajan väsymyksen. Välillä Freire muistelee, toisaalla vaimo Elza tarjoaa päivälliseksi paahdet- tua kanaa. En olisi pistänyt pahak- seni, vaikka tällaisia kaunokirjalli- sia keinoja olisi käytetty tekstissä enemmänkin.

Kirja seuraa Freiren elämää ja ajattelua ensin hänen kotimaas-

(2)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 5 2019 77 KIRJALLISUUS

saan Brasiliassa (vuodet 1945–

64), sitten maanpaossa Chilessä (vuodet 1964–69). Freiren myö- hemmät vaiheet, vuosi Yhdys- valloissa ja kymmenen Sveitsis- sä sekä paluu takaisin Brasiliaan (vuoteen 1997 saakka) jäävät kir- jan rajauksen ulkopuolelle. Koko- naisuus rakentuu johdannosta, kahdesta pääluvusta (Lukutaidon opettaja ja Vallankumouksellinen) ja lopuksi esitellään lyhyesti Frei- ren perintöä. Rakenne on selkeä, mutta tuottaa paikoin toistoa.

Lukutaidon opettaminen kutsumuksena

Freire varttui katolisen perheen kuopuksena 1920- ja 1930-luvun Brasiliassa. Köyhyydestä huolimat- ta hän pääsi opintielle, myöhem- min opiskelemaan lakitiedettä ja valmistui juristiksi, mutta löysi kut- sumuksensa aikuisten luku- ja kir- joitustaidon opetuksesta.

Luku- ja kirjoitustaito ymmär- rettiin perusasiaksi modernin yh- teiskunnan kehittämisessä ja sil- lä oli erityistä poliittista merkitystä, sillä se oli Brasiliassa äänestys- oikeuden ehto. Freiren tavoittee- na oli suunnitella koulutusta, joka aktivoisi ihmiset huolehtimaan it- sestään ja kehittäisi heissä yhteis- kunnallisen osallistumisen intoa, muuttaisi luku- ja kirjoitustaito- kampanjoissa hankitut taidot yh- teiskuntaa muuttaviksi teoiksi.

Freire toimi sosiaali- ja terveyden- huollosta sekä koulutuksesta vas- taavan järjestön (Serviço Social da Indústria) palveluksessa kymme- nen vuotta (1946–57) ja seuraavat seitsemän vuotta Kansankulttuu- rin liikkeessä (Movimiento de Cul- tura Popular).

Yhteiskunnallisen eriarvoisuu- den aakkoset Freire oppi seura- tessaan köyhän maaseutuväestön kurjia oloja. Se pisti miettimään ta- sa-arvoisen kasvatuksen mahdol- lisuuksia. Byrokraattista holhousta kasvatuksen ei kuitenkaan pitänyt olla, sillä köyhät ja lukutaidottomat eivät sopineet holhottavan muot- tiin. Freire rohkaisi ihmisiä itsenäi- seen toimintaan ja järjesti työläis- ten keskustelupiirejä.

Freire korosti dialogista koh- taamista. Omat sanat ja kieli, jota ihmiset käyttävät ja ymmärtävät, otettiin opetuksen lähtökohdak- si. Sanoilla oli poliittinen merkitys ja työläisten elämään oli tutustut- tava elämällä heidän parissaan.

Omilla sanoilla jäsennettiin osal- listujien kokemusta ja syvennettiin heidän ajattelutapojaan. Lähdet- tiin liikkeelle jostakin osallistujien esiin nostamasta asiasta ja tehtiin siitä uusi ”ongelma”, jota yhdes- sä purettiin. Tästä tuli myöhemmin problematisoivan kasvatuksen idea, joka esitellään Freiren pää- teoksessa Sorrettujen pedagogiik- ka (Vastapaino 2016).

Keskustelu liikkui niissä koke- musmaailmoissa, jotka olivat osal- listujille tuttuja. Tämä oli kriittisen yhteiskunnallisen tiedostamisen edellytys. On kuitenkin huomatta- va, että naiset olivat usein tämän toiminnan ulkopuolella. Miehet ei- vät halunneet heidän osallistuvan tai ilmaisevan ajatuksiaan julkises- ti. Tämä sukupuolen, muiden ero- jen ja vivahteiden unohtaminen on asia, josta sukupuolentutkijat ovat myöhemmin kritisoineet Freireä.

Dialogiseen lähestymistapaan Freire sai ensikosketuksen seu- rakuntansa perusyhteisöissä. Ra- jut luokkaerot olivat saaneet myös osan katolisen kirkon papistosta toimiin köyhien auttamiseksi. Täs- tä syntyi vapautuksen teologia.

Papit pitivät köyhiä opettajinaan ja ajattelivat Raamatun opetusten to- teutuvan köyhissä. Vapautuksen teologian radikaali tämänpuolei- suus puhutteli Freireä.

Demokraattinen katolisuus ajoi Freireä kirjoittamaan myös väitöskirjaa, jossa hän pohti, mi- ten koulutuksella voitaisiin edis- tää demokraattista kehitystä teol- listuvassa Brasiliassa. Hän ajatteli, että aikuisten luku- ja kirjoitustai- don parantaminen sekä tämän yh- distäminen demokraattisten ajat- telutapojen kehittymiseen olivat avain yhteiskunnan muutokseen.

Katolisuus, sosiologia ja eksisten- tialismi olivat ne keskeiset ajatuk- selliset ja teoreettiset perinteet, joista väitöskirja inspiroitui.

Brasilian demokraattiseen muutokseen tähdännyt kansal- linen lukutaitokampanja jäi kui- tenkin lyhyeksi, kun sotilasjuntta kaappasi vallan huhtikuussa 1964.

Luku-ja kirjoitustaitokampanjat lakkautettiin ja Freire pidätettiin pariksi kuukaudeksi. Luku- ja kir- joitustaidosta oli tullut vaarallista.

Jeesus ja Marx rinta rinnan Brasilian sotilasvallankaappauk- sen jälkeen Freiret lähtivät maan- pakoon Chileen. Chilen poliittinen kumousinto ja Latinalaisen Ame- rikan vasemmistohenkisyys tart- tuivat Freireen. Kuuban sosialisti- nen vallankumous (1959) ravisteli myös ajattelua. Poliittinen liikah- dus vasemmalle sopi ajan hen- keen, mutta Freire piti itseään yleisvasemmistolaisena, ei hyväk- synyt ajatusta proletariaatin dikta- tuurista eikä sitoutunut puoluepo- liittisesti. Hänen tavoitteenaan oli ollut 1950-luvulta lähtien kehittää demokratiaa ja lisätä tavallisten ih- misten mahdollisuuksia osallistua kansanvaltaiseen päätöksente- koon. Freire korosti jokaisen mah- dollisuutta kehittää itseään ja osal- listua yhteiskunnallisesti. Hän ei osallistunut työläisten marsseil- le eikä kampusvaltauksiin, vaan pyrki vaikuttamaan yhteiskunnal- liseen muutokseen kasvatuksen keinoin.

Freiren mielestä luku- ja kirjoi- tustaitoa ei saanut alistaa ylhääl- tä päin tulevan sanelupolitiikan tai minkäänlaisen poliittisen fanatis- min palvelukseen. Hän sai tukea maltillisille pyrkimyksilleen kato- lisen kirkon piiristä. Vapautuksen teologien ohella ammattiyhdistyk- set, vasemmistopuolueet ja opis- kelijat olivat Freiren liittolaisia.

Chilessä Freire alkoi kirjoittaa Sorrettujen pedagogiikkaa (Peda- gogy of the Oppressed, Continuum 1970). Marxin ja Hegelin tekstit tu- livat tutuiksi ja hän ajatteli, että Hegelin ajattelu olisi käännettä- vä materialistisille jaloilleen. Tämä merkitsi peruskokemusten tarkis- tamista katolistaustaiselle Freirelle, kun enää henki ei määräisi ainetta.

Yhteiskunnallisen eriarvoisuuden

(3)

78 TIETEESSÄ TAPAHTUU 5 2019 KIRJALLISUUS

syyt olivat ihmisten yhteiskunnal- lisessa olemisessa ja siksi sorron syiden selvittämiseksi olisi analy- soitava ihmisten elämänoloja, yh- teiskunnan luokkarakennetta, val- litsevia valta- ja omistussuhteita ja resurssien jakautumista.

Vapauden teologien ja ranska- laisten eksistentialistien rinnalle tulivat nyt myös marxilaiset ajatte- lijat. Marx ja Jeesus kulkivat rin- ta rinnan Freiren ajattelussa. Sitä paitsi Marxin ja Jeesuksen pelas- tussuunnitelmissa oli paljon sa- maa: ensin oli kumottava vanha järjestys, jotta syntyisi uusi valta- kunta. Toisin kuin vapauden teo- logit, Freire ajatteli, että yhteis- kunnallisten eriarvoisuuksien kumoamisessa tarvittiin poliittis- ta ja kulttuurista yhteisrintamaa, johon osallistuisivat köyhät, am- mattiyhdistysaktiivit, intellektuellit, opiskelijat, papit ja poliitikot.

Brasilian sotilasvallankaap- pauk sen ja Chilen poliittisen ilma- piirin myötä Freiren ajattelussa tapahtui radikaali käänne ja hän alkoi ajatella, että ihmisten tietoi- suuden muutos ei enää pelkäs- tään auttaisi, vaan tarvittiin yhteis- kuntajärjestelmän muuttamista.

Hän ajatteli, että kasvatus on tär- keä osa yhteiskunnan muuttami- sen sosiaalihistoriallisessa proses- sissa, mutta se ei lopultakaan ole itsessään muutoksen avain. Vaik- ka Freiren ajattelu muuttui yh- teiskunnan poliittista muutosta korostavaksi, hän ei hylännyt kas- vattajien ratkaisevaa osuutta muu- toksen osallisina ja poliittisina liit- tolaisina. Freiren vallankumous oli luonteeltaan pedagogista.

Sorrettujen pedagogiikka Sorrettujen pedagogiikan tarkoi- tuksena oli esittää tulkinta luku- ja kirjoitustaidon yhteiskunnallisesta merkityksestä. Aineistona oli radi- kaalia kirjallisuutta sekä Brasilian ja Chilen kokemukset. Kansa- lais- ja ihmisoikeustaistelut ympä- ri maailmaa ja opiskelijaradikalis- min nousu toimivat myös ajattelun sytykkeinä.

Sorretuista tuli Freirelle yleis- nimi, jolla hän tarkoitti ihmisten

monikerroksista ja moniperustais- ta eriarvoisuutta. Brasilian koke- mukset olivat luoneet hänen filo- sofisten näkemystensä perustan.

Ihmiset, joita hän kohtasi, eivät osanneet lukea eikä kirjoittaa, oli- vat taloudellisesti ahtaalla, asuivat alkeellisissa oloissa ja tekivät töitä orjamaisissa olosuhteissa.

Sorrolla Freire tarkoitti yleises- ti niitä esteitä, jotka rajoittavat ih- misten yhteiskunnallista tasa-ar- voa, heidän kykyjään kehittää ja ilmaista tarpeitaan, ajatuksiaan ja tunteitaan. Freireä on kritisoitu siitä, että hän käsitteli sortoa ko- rostuneesti yhteiskuntaluokan ja luokkataistelun käsittein, vain työ- väenluokkaa koskevana ongelma- na. Siitä huolimatta, että jo Frei- ren aikaan erityisesti naisliikkeen ansiosta oli alettu tunnistaa erilai- sia sorron muotoja. Sittemmin sor- ron toisiaan leikkaavia ja risteäviä muotoja on teoretisoitu vivahteik- kaammin ja Freiren sortoteoriaa on täydennetty.

Luku- ja kirjoitustaito sekä yh- teiskunnallinen tiedostaminen oli- vat aseita taistelussa sortoa vas- taan. Se oli osa poliittista utopiaa, mahdotonta unelmaa. Ihmisten piti ottaa ohjat käsiinsä, oppia, olla liikkeellä ja pistää toimeksi. Var- sinkin eurooppalainen eksisten- tialismi ja sen vapauden filosofia olivat älyllisiä löytöretkiä Freirelle.

Jean-Paul Sartrelta tuli painotus, jonka mukaan ihminen on määri- teltävä toimintansa kautta, samoin vapauden yksilölliset ja yhteisölli- set edellytykset. Toisin kuin Sart- re, Freire korosti yhteisöllisyyden merkitystä.

Freiren tulkintana Hegelin aja- tus muuntui sorrettujen johtamak- si yhteiskunnalliseksi taisteluksi, mutta sorrettujen ei ihmisyytensä saavuttamiseksi pitänyt ryhtyä sor- tajiensa sortajaksi, vaan molempi- en ihmisyyden palauttajaksi. Kris- tillistä ajattelua seuraten Freire piti kiinni kaikkien ihmisten tasa-ar- vosta ja jokaisen ihmisen kutsu- muksesta tulla entistä täydem- mäksi ihmiseksi. Ja jälleen Jeesus kohtasi Marxin: sorrettujen suuri humanistinen ja historiallinen teh-

tävä on vapauttaa sekä itsensä että sortajansa.

Freire korosti kasvatuksen ja koulutuksen mahdollisuuksia kai- kessa toiminnassaan. Tarvittiin toimintaa, joka teki maailmasta paremman paikan, poliittisten ra- kenteiden muuttamista ja pitkäjän- teistä koulutustyötä. Sorrettujen pedagogiikassa hän yhdisti dia- logisen kasvatuksen mallinsa ja vallankumoustoiminnan teorian.

Marx oli tärkeä, mutta Freire ei ta- voitellut oikea-oppista Marx-tulkin- taa eikä muutakaan suljettua op- pijärjestelmää. Hän ei myöskään halunnut oppineeksi marxilaiseksi, vaan tavoitteli avointa, vertailevaa ja kriittistä asennetta. Vapauttava kasvatus ja kaikkien ihmisten hy- vinvoinnin lisääminen olivat kes- keisiä ajatuksia. Muun muassa kir- jailija bell hooks on myöhemmin teoretisoinut ja kehittänyt näitä va- pauttavan kasvatuksen ideoita.

Sorrettujen pedagogiikan kes- keisiä käsitteitä ovat dialogi, prak- sis ja toivo. Sorrettujen on opitta- va määrittämään ja nimeämään todellisuus uusilla tavoilla. Ih- minen on olemassa nimeämällä maailmaa, muuttamalla sitä. Dia- logisuus on ihmisen olemassa- ololle eksistentiaalinen välttä- mättömyys ja se yhdistää ihmisiä toisiinsa. Dialogisuuden käsittee- seen Freire liitti syvän uskon ihmi- siin ja heidän mahdollisuuksiinsa, toimintaa eteenpäin kuljettavan toivon ja rakkauden sekä yhtei- seen oppimiseen sisältyvän nöy- ryyden. Käytännössä dialogisuus on köyhien ja kasvattajien yhteistä osallistumista maailman muuttami- seen. Tässä tulee taas esille Frei- ren vallankumouksen pedagogi- nen luonne.

Praksis tarkoittaa tietoista maa- ilmaan suuntautumista, sitä muut- tavaa ajattelua ja toimintaa, jo- hon Freire sai vaikutteita Marxilta ja Engelsiltä. Toivo sisältää kasva- tuksen profeetallisen, tulevaisuu- teen tähtäävän ulottuvuuden. Kas- vatuksen toivo on käytännöllistä, tapahtuu ihmisten välisessä dialo- gissa ja toiminnassa. Toivo tekee sorrettujen kasvatuksesta utoop-

(4)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 5 2019 79 KIRJALLISUUS

pista. Epäinhimillisen todellisuu- den kieltäminen ja inhimillisen todellisuuden tunnustaminen pro- sessoituvat parhaimmilllan toivon ilmapiiriksi. Jotkut ovat pitäneet toivon pedagogiikkaa Freiren kes- tävimpänä teoretisointina. Koska toivon pedagogiikka puhuttelee, opiskelijat näyttävät löytävän sen yhä uudelleen ja uudelleen.

Sorrettujen pedagogiikka osoittautui maailmanmenestyk- seksi, levisi maailmalla erikielisi- nä painoksina ja piraattiversioina, ja edelleenkin teos osoittaa ajan- kohtaisuutensa. Freiren perintö elää, hänen ajatuksiaan tutkitaan ja opetetaan eri yhteiskuntatietei- den aloilla. Mitään erityistä freire- läistä koulukuntaa ei kuitenkaan ole olemassa. Freirelle oli tärkeää ajatusten herättely ja toimintaan kannustaminen, ei oppirakennel- mien luominen. Hän painotti, ettei hänen ajatteluaan kannattanut jäl- jitellä, vaan herättää se eloon uu- sin muunnelmin ja keksiä sille uu- sia käyttötapoja. Suorannan teos on yksi osoitus tästä, muunnelma kumouksellisesta Freirestä.

Suoranta tuntee Freirensä. Hä- nen laajasta tutkimuskirjallisuu- destaan ja viiteapparaatistaan tutkijat, opinnäytetyön tekijät ja ai- heesta kiinnostunut laajempi ylei- sö voivat innostua. Suorannan Paulo Freire – Sorrettujen peda- gogi pitää minkä lupaa, nostaa esille kumouksellisen Freiren, kon- tekstualisoi, etsii aatteellisia yhte- yksiä ja herättelee. Pitää koulut- tautua, oppia, pistää toimeksi ja mennä muuttamaan maailma.

ULLA-MAIJA SALO

Kirjoittaja on dosentti ja yliopistonlehtori Helsingin yliopistossa.

Ensimmäinen suuri suomalainen matemaatikko kirjeittensä valossa

Johan C.-E. Stén (toim.): An- ders Johan Lexell. Brevväxling – Commerce épistolaire. Finska Vetenskaps-Societeten 2019.

Turkulainen matemaatikko ja astronomi Anders Johan Lexell (1740–84) oli ensimmäinen kan- sainväliseen maineeseen kohon- nut suomalainen luonnontieteilijä.

Hän teki tärkeimmän elämän- työnsä Pietarin tiedeakatemias- sa Leonhard Eulerin (1707–83) as- sistenttina ja myös lyhytaikaisena seuraajana, minkä lisäksi hänellä oli jäsenyys Edinburghin, Pariisin, Torinon ja Tukholman tiedeakate- mioissa. Lexellin kuuluisin saavu- tus on hänen osuutensa Uranus- planeetan löytämisessä. Johan Carl Erik Stén kirjoitti hänestä mo- nografian A Comet of the Enligh- tenment. Anders Johan Lexell’s Life and Discoveries (Birkhäuser 2014), joka tarkastettiin myös Sté- nin toisena väitöskirjana Helsingin yliopistossa. Teos on arvioitu Tie- teessä tapahtuu -lehden nume- rossa 1/2015.

Nyt on ilmestynyt Sténin toimit- tama 722-sivuinen lähdejulkaisu, joka sisältää Lexellin Euroopan- laajuisen kirjeenvaihdon kollego- jensa kanssa. Stén on käyttänyt 12 vuotta jäljittääkseen Lexellin kaik- ki säilyneet kirjeet lähinnä Base- lin, Helsingin, Lontoon, Pietarin ja Tukholman arkistoista ja kommen- toidakseen ne perusteellisesti. Va- litettavasti kirjeenvaihto tunnetaan

enimmäkseen vain yksisuuntaise- na, koska Lexellin saamia kirjeitä on säilynyt vain muutama.

Tähtitieteen alalla Lexell näyt- tää kirjoittaneen ahkerimmin Ruot- sin kuninkaallisen tiedeakatemian sihteerille Pehr Wilhelm Wargenti- nille (111 säilynyttä kirjettä), Johann III Bernoullille Berliiniin (16 kirjettä) ja Anders Planmanille Turkuun (11 kirjettä). Euroopan tieteellisiin kes- kuksiin tekemältään grand touril- ta hän raportoi eritoten Leonhard Eulerin vanhimmalle pojalle Jo- hann Albrecht Eulerille (27 kirjet- tä). Carl von Linnén kanssa käy- ty kirjeenvaihto (Lexellin kirjeitä 7 kpl, Linnén kirjeitä 1 kpl) kos- ki Venäjän luonnonhistorian tutki- musta. Lukuisien maanmiesten li- säksi kirjeenvaihtotovereita ovat olleet myös muun muassa Mar- cuis de Condorcet, Nevil Maskely- ne ja Charles Messier. Kirjeet vie- vät lukijan keskelle 1700-luvun tieteellistä prosessia. Ne sisältävät suuret määrät numeerista dataa, jonka editoiminen himmenneistä ranskan-, ruotsin-, venäjän- tai la- tinankielisistä käsikirjoituksista on kysynyt kärsivällisyyttä.

Humanistista mielenkiintoa on Lexellin matkakuvauksilla Berlii- nistä, Potsdamista, Göttingenistä, Mannheimista, Strasbourgista, Pa- riisista, Lontoosta, Brysselistä, La Hayesta ja Hampurista. Lexell ku- vaa yleisiä olosuhteita, näkemiään taideteoksia, spektaakkeleita ja tieteellisiä laitoksia sekä tapaami- aan henkilöitä, joiden galleria on valtava. Arvioidessaan tuttavuuk- siaan Lexell sovelsi sveitsiläisen papin Johann Kaspar Lavaterin muodikasta fysiognomista teoriaa, jonka mukaan ihmisen ulkonäöstä on pääteltävissä hänen luonteen- sa. Teoria ei kuitenkaan osoittau- tunut kovin vakuuttavaksi, esi- merkiksi Jean le Rond d’Alembert ei ollenkaan näyttänyt sellai- selta nerolta, joka hän oli! Roh- kenipa Lexell arvioida Ranskan kuninkaallistenkin ulkomuotoa. Ul- komaalaisen ennakkoluulottomin silmin kirjoittama matkakuvaus Pariisista, eritoten sen tiedeaka- temiasta, on osoittautunut mer-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Työni valmistuessa vuoden 2000 kynnyksellä yllätyin toisesta ajankohtaisuudesta: Freiren pe- dagogiikka on tämän hetken Suomessa mitä ajan- kohtaisin myös sorrettujen

Hannulan tutki- muksen sanoma on tulkitta- vissa niin, että vaikka Freire puhuu sorrettujen pedagogii- kasta, niin sitä voi pitää kaik- kien ihmisten pedagogiikka- na.. Se on

Ruotsalaistaloja suunniteltiin neljää eri mallia, joista kaksi oli tarkoitettu kaupunkiin ja kaksi maaseudulle. Tyypillinen ruotsalaistalo on yksikerroksinen, loivasti

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Ajan ja tilan mittaamisen ero kiteytyy siinä, että aika ei avaudu eteemme paikal- leen jähmettyneenä kokonaisuutena sa- malla tavoin kuin fyysinen tila.. Voimme kuitenkin ratkaista

Kir- joittajat esittelevät eri luku- ja kirjoitustai- tomalleja, kirjallisen kulttuurin merkitystä kielen revitalisaatiossa ja paikallisten luku- ja

Osa työrauhaan vaikuttavista tekijöistä löytyy kokonaan koulun ulkopuo- lelta. Tällaisia ovat esimerkiksi koulun arvostus yhteiskunnassa sekä koulua koskevien ongelmien

(8) Todista, että epätasakylkisen kolmion kahden kulman puolittajat ja kolmannen kulman vieruskulman puolittaja leikkaavat vastakkaiset sivut pisteissä, jotka ovat samalla suoralla.