• Ei tuloksia

Aika, maailmankuva ja transsendenssi : lähtökohtia modernin aikaymmärryksen historian tutkimiseksi

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Aika, maailmankuva ja transsendenssi : lähtökohtia modernin aikaymmärryksen historian tutkimiseksi"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Helsingin yliopisto - Helsingfors universitet - University of Helsinki

Tiedekunta-Fakultet-Faculty

Valtiotieteellinen tiedekunta

Laitos-Institution-Department

Sosiaalitieteiden laitos

Tekijä-Författare-Author

Trapnowski, Mika

Työn nimi-Arbetets titel-Title

AIKA, MAAILMANKUVA JA TRANSSENDENSSI: Lähtökohtia modernin aikaymmärryksen historian tutkimiseksi

Oppiaine-Läroämne-Subject

Sosiologia: Yleinen sosiologia

Työn laji-Arbetets art-Level

Lisentiaatintyö

Aika-Datum-Month and year

2010-02-12

Sivumäärä-Sidantal- Number of pages

xiv, 305 s.

Tiivistelmä-Referat-Abstract

Mitä tekemistä elämän rajallisuudella voisi olla modernin todellisuuden kanssa? Aikatutkimuksen alaan kuuluva työ paikantaa olemisen ajallisuuden sosiokulttuurisista ilmentymistä tuoreita lähtökohtia modernin aikaymmärryksen historian tutkimiseksi.

Aikasuhteen uudenaikaistumiseen etsitään kaupungistumisen, teollistumisen, rationalisoitumisen ja vallan sekä talouden, tekniikan ja ajanmittauslaitteiden kehityksen lähestymistapoja laajentavia, integroivia ja rikastavia näkökulmia. Moderni länsimainen aikakäsitys asetetaan nykyisellään ja muovautumisessaan laajempaan maailmankuvalliseen, todellisuuden ontologis-kognitiivisen hahmottamisen yhteyteen. Aika-ajattelun historian ongelmakohtien ja maailmanhahmotuksellisen ympäristön kartoittaminen tähtää funktionaalisen ja rationalistisen anakronismin hallintaan – modernin järkiperäisyyden eliminoitumiseen sieltä, missä se vasta muotoutui.

Aika nivotaan maailmankuvien muihin universaalikategorioihin, ja kategoriamallinnusta testataan sekä modernin tieteen synnyn että siirtomaakauden Kiinan ajallisten aspektien historian analysoinnissa. Aikaymmärrys kytkeytyy

olevaisuuskäsitysten perusvalintoihin; ajassa risteävät ja kohtaavat muiden universaalien sisällöt.

Kulttuurisen ajattelun tutkimisen haasteisiin perehdytään mentaliteettihistoriakeskustelun kautta. Mentaliteettidebatti vie myös aikasuhteelle relevantteihin historiallisen kulttuuritutkimuksen ydinkysymyksiin: yhteisyyden, yleistymisen, tasojen,

periodisoinnin ja katkosten problematiikkaan. Pisimpänä kestona kulttuuritransformaation perimmäistä murroksettomuutta kannattelevat ihmisenä elämisen herättämät kysymykset ja tuntemukset, pelot ja toivon aiheet, kestävät myyttiset rakenteet.

Olemassaolon ja kaivatun hyvän elämän yhteyksistä tunnustellaan tapoja, joilla elämän transsendentti luonne (Simmel, Ahlman) ja inhimillisen temporaalisuuden perustava eksistentiaalinen ulottuvuus (Heidegger, Fraser) olisivat syventävänä toiseuden perspektiivinä liitettävissä modernin aikakäsityksen historian tutkimukseen.

Eksistentiaalinen aikatuntemus on ihmisyyden tunnusomaista, ikivanhaa ainesta. Länsimaisen aikaymmärryksen käsittelyssä olemassaolon temporaalinen ongelmallisuus ja tuntemuksellinen subjekti ovat kuitenkin – modernin itsekäsitykseen

sopimattomina – jääneet sivuosaan.

Eksistenssiantropologisessa tarkastelussa olemassaolon ja aikaymmärryksen kohtalonyhteys lujittuu nykyajan synnyn

uudelleenajattelun lähtökohdaksi. Kognitiivinen universalismi (Zerubavel), filosofinen antropologia (Kowalczyk) sekä Eliasin ja Mumfordin historiaprojektit lupaavat olemisen kysymysten integroitavuutta yhteiskunta- ja historiatieteisiin. Aikakäsityksiä yhdistää rajallisuuden transkulttuurinen temporaalisuus.

Jakautuminen immanenttiin ja transsendenttiin – parempi maailma (läsnä)olevan, huomenen tai eilisen takana, nykyhetkestä toisaalle suuntautuva uskon ja toivon ontologinen avautuma – on ihmiskunnan vanhimpia strategioita suhtautua muutokseen, ajan ihmistä ja hänen luomuksiaan rappeuttavaan voimaan. Transsendenssi, rinnakkais- tai tavoitetodellisuus, edustaa arkipäiväisestä ja eksistenssin pulmallisuudesta poispääsyn konkreettisia, toimintaan vaikuttavia ja vertailtavia kulttuurisia muotoja, jotka typologisoituvat hyvän elämän sijainnin ja laadun perusteella. Tuntemuksellisen ajan ja ideaalisen

ulottuvuuden yhteys jatkuu modernissa arvokkaan ajan käyttämisessä ja hallinnassa, paremman huomisen valmistelussa, jota dynamisoi transsendentaalinen tulevaisuuskuva.

Järjen ja tunteen modernin kulttuurisen erottelun karttamisella ja painopisteen siirtämisellä järkeillystä tuntemukselliseen aikaan kyseenalaistuu historiallinen autogenesis, suuri kertomus modernin järjen, maailmanhahmotuksen ja aikasuhteen

(2)

syntykatkoksesta.

Rationalisoivan retrospektion ohittamiseksi historiallisen aikatutkimuksen heuristiseksi perusteeksi otetaan pysyvä jännite:

degeneroivan ajan ja kuolevaisuuden sekä intellektuaalisen ikuisuuden ja täydellisyyden ajan konflikti. Ajan uhan käsittelytavat ovat ajan historian toinen puolisko, rationalisoitumisselityksen täydentävä ajan hermeneutiikan välttämätön elementti.

Avainsanat-Nyckelord-Keywords

uudenaikaisuus maailmankuva aika – käsitykset aika – historia aika – ontologia

Muita tietoja-Övriga uppgifter-Additional information

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kasvatuksen historian päivät ja Filosofian osasto toteutetaan yhteistyössä Suomen kasvatus- tieteellisen seuran, Kouluhisto- riallisen Seuran, Kasvatus -aika- kauslehden ja

Monet klassiset tieteidenväliset raja-aidat ovat kaatumassa, ja kokeellisen tutkimuksen tulokset esimerkiksi neurobiologian alueella vaikuttavat voimakkaasti sekä

Kokonaisuudessaan Suomen lehdistön historia käsittää kolmiosaisen sanoma- lehdistön historian, kolmiosaisen aika- kauslehdistön historian ja samoin kolmena niteenä

ETLA:n sukupolvimalli on mielenkiintoinen yritys eläkepoliittisten toimenpiteiden kansan- talousvaikutusten tutkimiseksi. On ilahduttavaa, että mallin mukaan vuoden 1996

Paikannimi ä kyllä käytetään (henkilönnimien ja muiden nimien tavoin ) niiden sisältö ä ajattelematta, vain tiettyihin tarkoit- teisiin viittaavina merkkeinä, mutta

1700-luvun, kuten yleisemminkin varhaismodernin, kasvatuksen historian laaja-alainen tutkimus on yksi keskeinen avain yleensäkin modernin kasvatuksen, koulutuksen ja laajem-

Loppukeskustelussa oltiin tyytyväisiä, että niin kasvatuksen historian päivät kuin Kasvatus ja Aika ovat vakiinnuttaneet paikkansa ja samalla myös houkutelleet lisää

Modernin teknologian historian menetelmäfilosofian merkittävin käänne liittyi sosiaali- sen rakentumisen omaksumiseen tieteen historian piiristä 1980-luvulla, mutta nyt suunta on