• Ei tuloksia

Teatterisavumerkkejä - Kommunikointi työryhmässä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Teatterisavumerkkejä - Kommunikointi työryhmässä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

TIIVISTELMÄ Tekijä

Camilla Nenonen

Työn julkaisuvuosi 2011

Laitos

Elokuvataide ja lavastustaide

Koulutusohjelma

Lavastustaide, näyttämölavastus

Työn nimi

Teatterisavumerkkejä – Kommunikointi työryhmässä

Opinnäytteen tyyppi BA-opinnäyte

Kieli suomi

Sivumäärä 21

Tiivistelmä

BA-opinnäytetyössä Teatterisavumerkkejä – Kommunikointi työryhmässä tarkasteltiin suunnittelijatyöryhmän kommunikointia teatterilavastajan näkökulmasta. Havainnot olivat pääosin tekijän taiteellisen opinnäytteen YOU’RE MY HIT AND YOU’RE MY SHIT

tekoprosessista. Lisäksi viitattiin muihin produktioihin, joissa tekijä oli ollut mukana, sekä teatterin ammattilaisten näkemyksiin aiheesta. Opinnäytteen tavoitteena oli oppia enemmän lavastajan roolista taiteellisen työryhmän jäsenenä ja sen myötä kehittyä paremmaksi ryhmätyöskentelijäksi. Työssä eriteltiin kommunikointiin vaikuttavia tekijöitä prosessin eri vaiheissa. Lisäksi tarkasteltiin tekijän kahdenkeskistä työskentelyä kunkin

suunnittelijaryhmän jäsenen kanssa. Prosessin alussa koettiin tärkeimmäksi luottamuksen syntyminen ryhmän sisällä sekä mahdollisuus täysin vapaaseen ideointiin ilman kritiikkiä.

Ennakkosuunnitteluvaiheessa olennaista oli, että koko ryhmällä oli yhteiset lähtökohdat selvillä. Sanallisen kommunikoinnin lisäksi tärkeää oli kuvamateriaalin ja pienoismallin käyttö. Myös yhteiset innostuksen hetket olivat merkittäviä. Harjoitusvaiheessa hyvä organisointi ja aikataulutus todettiin tärkeäksi sujuvan kommunikoinnin edistäjäksi, sillä ne ehkäisivät paniikinomaisen kiireen syntymistä. Tiivis ja lämmin ryhmähenki sekä positiivisen asenteen muistaminen olivat hedelmällisen keskusteluilmapiirin kulmakiviä. Lisäksi

palautteen antaminen koettiin elintärkeäksi osaksi hyvää kommunikointia. Mahdollisiksi ongelmakohdiksi mainittiin epäselvyys lopullisen ratkaisun tekijästä kiistatilanteissa sekä työryhmän kyvyttömyys ottaa huomioon sen jäsenten erilaiset taustat. Opinnäytteen

taiteellisen ja kirjallisen prosessin perusteella tekijä eritteli omaa työskentelyään taiteellisen ryhmätyön tekijänä. Esiin nousi sekä vahvuuksia että ominaisuuksia, joita tulisi kehittää.

Avainsanat

teatterilavastus, kommunikointi, ryhmätyöskentely, ryhmähenki

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Jalm ari m uutti K euruulle vuonna 1919 Marian- päivän aamuna, jolloin hän sanoi jääneensä junasta H u ttu la n pysäkille.. M uuton syynä olivat vuoden 1917

2OL nähkääs VHPPRVHV PXOWL ODWHUDDOLVHV YDKHWXVNDXSDV saanu NXXV särkee siit hyväst, NR se VlU kelä itte" oli kuus vuat madostanu mee SLKDV +lQH PLlOHVWlV lankes sit

Finnisch-ugrische Forschungen XXXI (Helsinki 1953) s.. kyseessä on nimenomaan pyydystävän verkon merkki, niin tällainen merkki, kuvas, oli ainakin yhtä tarpeellinen

Dagen palaa yhä uudestaan siihen, että länsimaisten taiteilijoiden primiti- vistinen visuaalinen ilmaisu ei joitakin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta perustu mihin- kään

Rupesin kuitenkin lukemaan hänen väitöskirjaansa ja löysin sieltä samoja naisia, jotka kuuluivat myös joko Jyväskylän Naisyhdistykseen tai Suomalaisen naisliiton

Jos Gertyn ajatus on Bloomin ajatus Gertystä, Reggy Whylie, jonka Gerty fantisointinsa kulussa riemastuttavan mutkatto- masti vaihtaa Bloomiin – ”Hen oli

S e u ­ raus olikin, että ty öväki osasi äänestää ilman vaa- lineuvojan apua, jota he yleensä pelkäsivät.. N aise t eivät suinkaan olleet toimettomina vaali-

tää sivistyneelle m ailm alle, että V en äjän hallitus ei säästänyt edes aseettom ia naisia. So sialism in ihann e on suuri, sen tehtävä on m uuttaa kok o