• Ei tuloksia

Haltijan kuiskaus

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Haltijan kuiskaus"

Copied!
20
0
0

Kokoteksti

(1)

HALTIJ A N

KUIS EMILIA ERFVING, ANTTI HINTSA KAUS

SARA SINTONEN, HEIDI SAIRANEN

& KRISTIINA KUMPULAINEN

(2)

Haltijan kuiskaus, 2017

© TEKIJÄT 2017

YHTEY STIEDOT : www.monilukutaito.com

ISBN 978-951-51-3557-5 (nid.) ISBN 978-951-51-3558-2 (PDF)

Julkaisua saa levittää ja käyttää vapaasti ei-kaupallisiin tarkoituksiin.

Monilukutaitoa Opitaan Ilolla (MOI) -kehittä- misohjelma on uusimpaan tieteelliseen tutki- mustietoon pohjautuva varhaiskasvatuksen, esi- ja alkuopetuksen (1. ja 2. vuosiluokat) sekä kirjasto- ja kulttuurialan henkilöstön käyttöön suunnattu lasten monilukutaitoa edistävä ohjelma. Kehittämisohjelman toteu- tuksesta vastaa Helsingin yliopiston Kasva- tustieteellisen tiedekunnan Playful Learning Center Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoi- tuksella.

EMILIA ERFVING & ANTTI HINTSA SARA SINTONEN HEIDI SAIRANEN KRISTIINA KUMPULAINEN

suunnittelu, käsikirjoitus, taitto ja kuvitus suunnittelu ja käsikirjoitus

pedagoginen asiantuntija

MOI-kehittämishankkeen johtaja

(3)

Myytit ovat yhteisesti jaettuja tarinoita ja uskomuksia, joita kukaan ei oikeastaan ole välttämättä koskaan oikeasti nähnyt tai kokenut, mutta joita pidetään totena. Menneessä ajassa, todella kauan sitten, suoma- laiset myytit saivat monesti alkunsa luontoon liittyvistä havainnoista.

Luonto innosti ihmisiä ja luonnon kanssa pyrittiin vuoropuheluun: ih- misillä oli nykyaikaan verrattuna erilainen suhde luontoon.

Pohjoisen ihmisille luonnolla on ollut oma erityinen merkityksensä, sillä luonto on vuodenaikojen vaihtelujen myötä täällä hyvin moninainen ja rikas. Ei ihmekään, että se on herättänyt mielikuvituksen ja synnyttä- nyt monia uskomuksia. Esimerkiksi tähdenlennon on ajateltu olevan re- peämä taivaalla, josta jumalat voivat kurkkia alas maan päälle. Samoin metsät haltijoineen liittyvät olennaisella tavalla pohjoiseen kulttuuriin ja elämäntapoihin, olihan se myös tärkeä ravinnon lähde.

Haltijan kuiskaus -aktiviteettikorteilla haluamme osaltamme juhlistaa 100-vuotiasta Suomea. Kokonaisuus julkaistaan digitaalisessa muodos- sa, ja sitä on mahdollisuus käyttää ja levittää ei-kaupallisissa tarkoituk- sissa. Ajatuksemme on, että tulostamisen sijaan materiaalia käytetään erilaisilla digitaalisilla näyttöpäätteillä.

Aktiviteettikorttien pedagogisena tavoitteena on herättää kiinnostusta suomalaista luontoa ja vanhoja uskomuksia kohtaan monesta eri näkö- kulmasta. Tehtävät houkuttavat myös monella eri tavalla tarkkailemaan, pohtimaan, keksimään ja kokeilemaan itse.

Haltijan kuiskaus -aktiviteettikorttien tuottamiseen on saatu tukea Ope- tus- ja kulttuuriministeriön rahoittamalta ‘MOI - Monilukutaitoa opitaan ilolla’ -hankkeelta, jonka toteuttaa Helsingin yliopisto. Materiaali on va- paasti ladattavissa MOI-hankkeen sivuilta osoitteessa:

www.monilukutaito.com

HALTIJ A N

KUIS KA US

Myyttejä ja monilukutaitoa

ERFVING & H

IN TS A YM . 2 01 7

(4)

Muinaiset suomalaiset uskoivat haltijoiden olemassaoloon. Kaikilla elävillä ja elottomilla asioilla oli oma haltijansa. Esimerkiksi vedellä, tulella, tuvalla ja saunalla oli omat haltijansa, samoin kuin monilla esineillä ja asioilla. Nii- den tehtävänä oli suojella ja puolustaa, toisi- naan myös hallita. Haltijoita kunnioitettiin ja arvostettiin. Myös jokaisella ihmisellä oli oma haltijansa, jonka hän peri isovanhemmiltaan.

Miettikää, jos nykyihmisillä olisi omia haltijoita, miltä ne näyttäisi- vät. Entä, millaisia olisivat esinei- den haltijat, kuten kännyköiden hal- tija, tai lelujen haltija?

KAI K EL LA ON H AL TIJA

ERFVING & HINTSA YM. 2017

(5)

Haltijat voivat olla erilaisia olentoja, kuten peikkoja, tonttuja tai metsänneito- ja. Vanhoihin uskomuksiin kuului myös ajatus, jonka mukaan haltijoiden ajatel- tiin muuttuvan esimerkiksi puuksi, kiveksi tai kallioksi.

Katselkaa pihalla kiviä ja puita erityisen tarkkaan:

huomaatteko jossain neidon, tontun tai peikon hah- mon? V oitte vaikka piirtää tai valokuvata löytöjä.

Miettikää myös yhdessä, miltä olennot ovat liikkuneet ja äännelleet ennen kiveksi tai puuksi muuttumistaan.

Mitä ne kertoisivat, jos ne muuttuisivat uudelleen elä- viksi?

HALTIJ AT P IIL OS I L L A

ERFVING & HINTSA YM. 2017

(6)

Muinaiset suomalaiset kunnioittivat metsää, suhde metsään ja sen eläimiin oli läheinen.

Haltijoiden lisäksi metsällä oli myös oma ju- malansa, nimeltään Tapio.

Keskustelkaa millaisia kokemuksia teillä on metsässä liikkumisesta?

Miltä metsä tuoksuu ja haisee? Mitä siellä voi kuulla? Käykää tutkimassa jotakin teitä lähinnä olevaa metsää.

Löytyykö sieltä koloja, joissa halti- joiden uskottiin asuvan? Miltä halti- joiden kodissa mahtaa näyttää?

TAPION

VALT A KUN TA

ERFVING & H IN TS A YM . 2 01 7

(7)

ERFVING & HINTSA YM. 2017

(8)

Karhu on suomalaisen luonnon mahtavin ja voimakkain eläin. Karhulle on suomenkielessä kymmeniä nimityksiä, kuten otso, ohto ja metsän ukko tai mesikämmen, hunajatassu, nallukka. Sen oikeaa nimeä pelättiin sanoa ää- neen, koska ajateltiin että karhu kuulee nimensä ja tulee paikalle, aavistaen ihmisten aikeet.

Millä nimillä te voisitte kutsua karhua? Jos sinä olisit karhu, minkälaisessa metsässä haluaisit asua ja mitä tykkäisit tehdä?

METSÄN UKKO

ERFVING & H IN TS A YM . 2 01 7

(9)

Toteemipaaluja saattoi ennen nähdä myös Suomessa. Ne toimivat palvontapaikkoina ja niillä uskottiin olevan suojele- via vaikutuksia.

ERFVING & HINTSA YM. 2017

Suunnitelkaa oma toteemi satavuotiaan Suomen kunniaksi.

METSI E N

TO T E E MI T

(10)

Metsässä tulee vastaan muinainen tietäjävelho, myrrysmies. Hän katselee maassa olevia oksia ja kiviä, joista muodostuu erilaisia kuvioita. Myr- rysmies kertoo, että oksien ja kivien asennosta voi ennustaa tulevia tapahtumia.

Leikkikää myrrysmiestä. K eksikää jokin kysymys, mihin kysyt- te vastausta. Ennustaa voi vaikka ulkoa kerätyillä tikuilla ja pienillä kivillä, tai kynillä ja muilla sisältä löytyvillä kevyillä esineillä. Esineet otetaan käsiin ja heitetään maahan, lattialle tai pöydälle ja ennuste luetaan siitä, mihin asentoon ne jää- vät.

MYR RYS M IE S

ERFVING & H IN TS A YM . 2 01 7

(11)

Muinainen tietäjä, myrrysmies, esittelee taikapussinsa sisältöä. Siellä on erilaisia aar- teita ja kummallisia matkan varrella vastaan tulleita esineitä: kuivattu sammakko, lepakon siipiä, karhunhampaita, karhunkynsiä, käärmeenkiviä, renkaaksi kasvaneita puunoksia ja juurakoita. Jokainen esine on myrrysmiehelle tärkeä ja muistuttaa jos- takin asiasta.

Askarrelkaa itse myrrysmiehen taikapussit ja kootkaa jokaiselle nii- hin oma sisältö: mitä erilaisia asioita sieltä voisi löytyä? Kaikkea ei tarvitse kerätä niihin kerralla, vaan taikapussin sisältö voi kasvaa pikkuhiljaa vaikka retkillä.

TAIK A PUS SI

ERFVING & HINTSA YM. 2017

(12)

Myrrysmiehellä on mukana taikasauva, joka on tehty tar- koin valitusta puun oksasta. Taikasauva on niin pieni, että se mahtuu myrrysmiehen taikapussiin. Taikasauvan sisäl- lä, puunkuoren alla on ydin, josta voi tarkkaan kuunnelles- saan kuulla hentoa hyvän haltijan kuiskausta.

Tehkää itsellenne omat

taikasauvat, joiden sisään on kääritty hyvien haltijoiden kuiskauksia.

M Y R RY S M I E H E N TAIK A S A UVA

ERFVING & H IN TS A YM . 2 01 7

(13)

Koska vanhoihin uskomuksiin liittyy paljon sellaista, mitä ei vält- tämättä kukaan koskaan ole oikeasti nähnyt, uskottiin myös, että haltijat voivat olla puoliksi ihmisiä. Esimerkiksi veden haltijan Ve- tehisen ajateltiin olevan puoliksi ihminen ja puoliksi kala. Vetehi- seltä toivottiin hyvää kalasaalista.

RAKENT AKAA ITSE MYYTTISIÄ OLENTOJA SEURAA VAN RESEPTIN MUKAAN:

1. Valitaan hahmon lähtökohdaksi jokin eläin ja lisätään sen muo- toon luonnonelementtejä (esim. jäkälää, kukkia, heinää).

2 . Lisätään jokin voimaelementti (kuten yksisarvisen sarvi, kultai- nen silmä, taikasiivet).

3 . Maustetaan tarvittaessa ihmismäisillä piirteillä ja taidoilla (esim. kädet, puhekyky).

Myyttisiä hahmoja voi rakentaa ulkona luonnonmateriaaleista, pukeutumalla sellaiseksi itse, askartelemalla naamion tai millä tavalla ikinä keksittekään!

MY Y T T ISE T OL E N NO T

ERFVING & HINTSA YM. 2017

(14)

KOLME TU TKIMU SM A TK AIL IJ AA

Ylittäessään jokea tutkimusmatkailijat

havaitsevät joesta kurkistavan vetehisen.

Piirrä vetehiselle kasvot tai piirrä erilliselle paperille vetehisen kuva kokonaan.

Samoillessaan syvemmälle metsään tutkimusmatkaajat törmäävät ihmeellisiin

kukkasiin.

Piirrä kukat ruutuun.

ERFVING & HINTSA YM. 2017

(15)

Illan tummetessa metsä alkaa muuttua synkäksi ja tutkimusmatkailijoita alkaa pelottaa.

Yhtäkkiä metsästä kuuluu outoa kovaäänistä kieltä.

Sinun tehtäväsi on esittää kuvin tuo kieli.

Äänen takana oli metsänjumala T apio, joka toivotti tutkimusmatkailijat luokseen pitoihin. Sinun tehtäväsi on piirtää Tapion pöydän herkut.

ERFVING & HINTSA YM. 2017

(16)

UK KO! UKKO !

Auttakaa kylän väkeä kutsumaan ukkosta ja sadetta esiin matkimalla niiden ääntä. Mitä muita asioita voi houkutella esiin äänellä? Millaisella äänellä?

Ukkonen oli samaan aikaan pelätty ja toivottu ilmiö. Ukkosella oli oma jumalansa, nimeltään Ukko. Ukkoa kutsuttiin ennen esiin matkimalla ukkosen ääntä. Tarvittiin vettä viljal- le ja muille kasveille sekä eläimille ja

ihmisille. Ajateltiin, että Ukko innostuu itsekin jyrisemään kuulles- saan jylinää. Mutta samalla Ukkoa ei haluttu suututtaa, jotta vettä ei sataisi liikaa.

ERFVING & H IN TS A YM . 2 01 7

(17)

Menneisyydessä luonnonvoimat koettiin tahtovina, tuntevina ja toimivina persoonina. Lukekaa yhdessä kuvan tunnesana- lista. Mitkä tunteet yhdistäisit kuvan erilaisiin luonnonti- loihin ja miksi? Kokeilkaa eri tavoin, miltä kuulostaa iloinen tuuli tai vihainen metsä?

LUONNON TUNTEET

RAIVO ILO

RAUH A PIRTEYS

ERFVING & HINTSA YM. 2017

(18)

LOITSU T

Vanhoihin uskomuksiin kuuluvat myös loitsut. Loitsut ovat hokemia ja sanon- toja, joilla ihminen uskoi saavansa haluamansa asian tapahtumaan. Haluttiin hyviä asioita kuten lempeää tuulta, runsasta satoa, hyvää metsästysonnea sekä terveyttä ja pitkää ikää.

Mitä hyvää te haluatte tapahtuvan lähitulevaisuudessa? Keksit- tekö sille oman loitsun? Käyttäkää omia taikasauvojanne loitsu- jen kanssa.

ERFVING & HINTSA YM. 2017

(19)

Myytillisiä muistiinpanoja:

ERFVING & H

IN TS A YM . 2 01 7

(20)

Alla listatuissa teoksissa on tietoa suomalaisista uskomuksista ja myyteistä. T eokset ovat

toimineet Haltijan kuiskaus -julkaisun tehtävien inspiraationa.

Aalto, Ilari & Helkala, Elina. 2015. Matkaopas keskiajan Suomeen.

Atena.

Ojanen, Eero & Ulv, Daga. 2015. Suomen myyttiset linnut. Minerva.

Pulkkinen, Risto. 2015. Suomalainen kansanusko. Gaudeamus.

Simonsuuri, Lauri (toim.) 2017. Myytillisiä tarinoita. Suomalaisen

Kirjallisuuden Seura, 5. painos.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Itämeren vettä ei kui- tenkaan oikeasti kannata maistella, sillä Itämereen on joutunut myös paljon sinne kuulumattomia aineita, jotka voivat olla haitallisia sekä Itämeren eliöil-

Tämä ei vält- tämättä johdu siitä, etteikö lasten olisi odotettu osallistuvan esimerkiksi kotitöihin samalla tavalla kuin Suomessa, vaan todennäköisesti siitä,

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Opetushallitus, 2018, s. 42) nostavat esiin myös lasten kyvyn kuvitella ja luoda mielikuvia, ja perus- teissa kehotetaan

Vaikka tutkimuksen tulokset korostavat yksilöllisten valintojen merkitystä suomalais- ten nuorten korkeakulttuurisen suuntautumi- sen muodostumiselle, niin tuloksista ei vält-

Näin hän tutkii jatkuvasti filosofian käsitettä ja voi tutkimuksessaan luovasti hyödyntää paitsi filosofian eri traditioita myös akateemisen filosofian rajoille ja

He olivat kuitenkin ajatelleet, että vaikka kyseinen ihminen olisikin keksitty, hänen kuvaamansa asiat olisivat periaatteessa voineet ta- pahtua jollekin..

Se ei kuitenkaan ole sama kuin ei-mitään, sillä maisemassa oleva usva, teos- pinnan vaalea, usein harmaaseen taittuva keveä alue on tyhjä vain suhteessa muuhun

”tähän syntymäpäivähässäkkään liittyy paljon sellaista mistä ei puhuta ääneen, mutta kaikki tietää että siinä on jotain. Sen voi päätellä siitä että lähes jokainen