• Ei tuloksia

Arvo on teonsana näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvo on teonsana näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

73

KESKUSTELUA • T&E 1/01

Kuten Juhani Pietarisen kom- menttikirjoituksesta käy ilmi, olen hänen kanssaan samaa mieltä tärkeästä seikasta: ih- miset joutuvat elämänsä ku- lussa tekemään valintoja toi- sensa poissulkevien vaihto- ehtojen välillä. Monet valin- nat vaikuttavat ratkaisevasti myös kulttuurin ulkopuoli- seen luontoon. Olen kuiten- kin hänen kanssaan eri miel- tä erittäin tärkeästä seikasta:

en usko, että käsite “arvo”

on kelvollinen luonnehtimaan tällaisten valintojen perustaa.

Vaikka Pietarinen kuinka sen kieltää, käsite “arvo” impli- koi, että eri vaihtoehdoille on löydettävissä yhtenäinen vertailuperusta. Kuten hän itse kommenttinsa lopussa kirjoittaa: “… on pakko suo- rittaa eri asioiden vertailua, ja siihen tarvitaan arvoja”.

Toisin sanoen, “arvot” luovat Pietarisen mielestä perustan, jonka nojalla erilaisten asioi- den erilaisia merkityksiä voi- daan verrata toisiinsa. Tul- kintakykyni ei riitä antamaan Pietarisen lausumalle muuta sisältöä.

Käsitykseni on, että kai- kille ihmiselämässä eteen tu- leville vaihtoehdoille ei ole yhtenäistä vertailuperustaa.

Yhtenäisen perustan puuttu- misesta nimenomaan seuraa valintojen traagisuus: ei ole mahdollista loppuun asti tie- tää, mitä eri vaihtoehdot to- della tärkeissä valintatilan- teissa merkitsevät. Rajatuissa tilanteissa vertaaminen on tie- tenkin mahdollista. Markki- noilla muodostuvat hinnat auttavat arvioimaan monen- laisten tavaroiden keskinäis- tä vaihdettavuutta. On luon- nollista, että hinta ja arvo kietoutuvat käsitehistorialli- sesti toisiinsa. Niiden keski-

näisen yhteyden havaitsemi- nen auttaa hälventämään ar- von käsitteen epäselvyyttä.

Esimerkiksi arkikielen sanonta

“(se-ja-se) ei ole vaivan ar- voista” osoittaa käsitteiden yhteyden: (sen-ja-sen) teke- misen “arvo” arvioidaan te- kemisestä aiheutuvan vaivan eli kustannusten eli hinnan nojalla.

Näkemyksiemme ero tu- lee varsinaisesti ilmi korvaa- mattomien asioiden kohdal- la. Korvaamattomia asioita ei voi arvioida sellaisten käsit- teiden avulla, joiden perusta- na on vaihdettavuus. Kor- vaamattomilla asioilla ei siis ole hintaa tai arvoa. (Eino Kaila, Syvähenkinen elämä, s. 54, kääntää paradoksin toisin päin pannessaan tuk- kukauppias Agathonin ihmet- telemään, että “aineelliset ar- vot keskimäärin ovat rahassa laskien tavattomasti paljon kalliimpaa tavaraa kuin hen- kiset arvot”).

Käsitteiden merkitys ja mie- li on auttaa tekemään sellai- sia erotteluja, jotka ovat inhi- millisessä elämässä välttämät- tömiä. Keskeinen ero vallit- see korvaamattomien ja vaih- dettavien asioiden välillä. Kä- sitteellä “arvo” eroa ei ole mahdollista tehdä, kuten to- tesin jo alkuperäisessä kirja- arvostelussani. Pietarinen ei ole toteamusta edes huo- mannut lukiessaan arvoste- lua arvofilosofiansa silmälasien läpi. Puheenparret, joilla ter- mi “arvo” sidotaan korvaa- mattomiin asioihin, ovat har- haanjohtavaa höpinää. Kor- vaamattomia asioita ei verra- ta muihin, niitä kunnioite- taan ja vaalitaan elämän pe- rustana.

Inhimilliset elämäntilanteet ovat ainutkertaisia ja siis kun-

kin ihmisen omasta näkökul- masta käsin korvaamattomia.

Luonnon elinvoima on ih- miselämän korvaamaton pe- rusta. Haasteemme on tehdä selväksi, mitä ihmiselämän tiettyjen tekijöiden korvaa- mattomuus tarkoittaa yhteis- kunnallisesti ja poliittisesti.

Vaikeita yhteiskunnallisia ris- tiriitoja syntyy nimenomaan silloin, kun vastakkain on inhimillisiä elämänkäytäntö- jä, joita ei voi vaihtaa keske- nään. Esimerkiksi Muotka- tunturin hakkuukiistassa on vastakkain kaksi erilaista nä- kemystä siitä, miten metsä nivoutuu osaksi suomalaisen yhteiskunnan elämänkäytän- töjä: muotoutuuko Muotka- tunturin metsä modernin met- sätalouden vai porotalouden ehtojen mukaiseksi? Valinta on poliittinen. Sen taustana on kuitenkin räikeän epä- symmetrinen valta-asetelma.

Metsähallitus on julkisen val- lan instituutio, joka edustaa, toteuttaa ja muovaa yhteis- kunnassa vallitsevaa näke- mystä metsän asemasta yh- teiskunnan elämänkäytän- nöissä. Asemansa nojalla met- sähallitus käyttää toimissaan poliittista valtaa. Poromiehet sen sijaan edustavat omaa itseään.

Asetelman poliittinen ydin on siis seuraava: Onko suo- malaisessa yhteiskunnassa ti- laa Muotkatunturin poromies- ten elämänkäytännöille? Mi- käli on, metsät on säilytettä- vä sellaisina, että elämänta- pa on myös käytännössä mahdollinen. – Miksi metsä- hallituksen ja poromiesten

“erilaisten arvojen” tunnista- minen, vertaaminen ja yh- teensovittaminen ei voi joh- taa samaan lopputulokseen?

Koska arvojen yhteensovit-

A R V O O N T E O N S A N A

(2)

74

T&E 1/01 • KESKUSTELUA taminen hävittää näköpiiristä

poliittisen valinnan ja sen taus- tana olevan valta-asetelman.

Tieto on tämäntapaisten ristiriitojen yhteydessä arvo- kasta ainakin kahdella tapaa.

Luonnontieteen nojalla voi- daan arvioida, kuinka ehdot- tomasti elämänkäytännöt ovat keskenään ristiriitaisia, eli onko sittenkin mahdollista harjoittaa Muotkatunturilla sa- manaikaisesti metsätaloutta ja porotaloutta. Luonnontiede auttaa lisäksi arvioimaan, mikä kussakin valintatilanteessa on luonnon elinvoiman kannal- ta korvaamatonta. Yhteiskun- tatieteellis-historiallisen tiedon ja näkemyksen nojalla voi- daan arvioida, onko mahdol- lista korvata jommankumman osapuolen kannalta kieltei-

nen päätös ilman, että kysei- sen osapuolen koko olemas- saolo vaarantuu. Häviääkö poroelinkeino, jos Muotka- tunturin metsät hakataan? Lop- puuko metsätalous, jos Muot- katunturin metsät suojellaan?

Ekologinen ja historiallis-yh- teiskunnallinen tieto eivät poista poliittisen valinnan välttämättömyyttä. Sen sijaan tieto auttaa selkiyttämään, mit- kä tietyn valintatilanteen var- sinaiset vaihtoehdot ovat.

Poliittinen haaste – julki- sen vallan vastuu, jos niin halutaan sanoa – on lisätä ihmisten mahdollisuuksia vaa- lia niitä asioita, jotka heille ovat korvaamattomia. Ihmis- ten on voitava tehdä valinto- ja oman päänsä mukaan.

Ihmisten on voitava myös

luottaa siihen, että valinnan mahdollisuudet ovat todelli- sia. Juuri luottamusta on kui- tenkin poliittisista syistä usein vaikea saavuttaa. Vaikeuksia aiheuttavat muun muassa jul- kista valtaa edustavien insti- tuutioiden toimintatavat. La- pin poromiesten on esimer- kiksi pitkän kokemuksen no- jalla vaikea luottaa siihen, että metsähallitus on poron- hoidon suhteen vakavissaan, liittipä se periaatejulistuksiinsa millaisia arvolausumia tahan- sa. Vahvempi osapuoli on vastuussa luottamuksen syn- nystä, ja vain käytännön toi- met luovat luottamukselle pe- rustaa. Teot ratkaisevat.

Yrjö Haila

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Messuja voi- daan pitää pohjoismaisena kulttuurimanifestaa- tiona, ainakin pohjoismaisena mallina siinä mie- lessä, että ne osoittavat miten läheisiä pohjois- maat ovat keskenään

Vai onko television "ulkopuolinen" todellisuus toisenlainen Suomessa kuin muualla vai onko meillä tv-väkivalta sittenkin paljon vähäisempää.. Vai onko

Historian tavoitteet ja hyvän osaamisen kuvaukset vuosiluokille 4–6 Perusope- tuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014).... Historian oppiaineessa tavoitteiden ja

On ilmeistä, että talouspolitiikan ja ympäristöpolitiikan vaatimukset ovat usein keskenään ristiriitaisia, kuten esim. Ympäristöpoli- tiikan vaatimusten huomioon ottaminen ja

ten itse analyysit hyvin osoittavat) eli diskursiivisesti määräytyviä ja myös keskenään ristiriitaisia.. Voi

Ulkoinen laskentatoimi tarkoittaa sitä osaa yrityksen laskentatoimesta, jonka laskelmat ovat tiedottamista tai... Ulkoisen laskentatoimen laskelmien tarkoituksena on

Nämä vapauden ulottuvuudet eivät ole keskenään ristiriitaisia vaan kysymys on siitä, että Kreikassa oli jotakin, joka myöhemmin katosi ja jäi puuttumaan meidän tavastamme

Yksittäisten tutkimusten tulokset olivat keskenään ristiriitaisia: Jotkut interventiot onnistuivat vähentämään työuupumuksen oireita tai nopeuttamaan työhön paluuta