• Ei tuloksia

Kuolleen pojan ruusukko : uskonnollisuus Nightwish-yhtyeen tuotannossa 1996-2017

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuolleen pojan ruusukko : uskonnollisuus Nightwish-yhtyeen tuotannossa 1996-2017"

Copied!
108
0
0

Kokoteksti

(1)

Kuolleen pojan ruusukko

Uskonnollisuus Nightwish-yhtyeen tuotannossa 1996

2017

Itä-Suomen yliopisto, teologian osasto Läntinen teologia

Pro gradu -tutkielma, huhtikuu 2018 Kirkkohistoria

Jani Kaaresalo

(2)

ITÄ-SUOMEN YLIOPISTO – UNIVERSITY OF EASTERN FINLAND

Tiedekunta – Faculty

Filosofinen tiedekunta Osasto – School

Teologian osasto

Tekijät – Author

Kaaresalo, Jani

Työn nimi – Title

Kuolleen pojan ruusukko. Uskonnollisuus Nightwish-yhtyeen tuotannossa 1996–2017.

Pääaine – Main subject Työn laji – Level Päivämäärä – Date Sivumäärä – Number of pages

Pro gradu -tutkielma X 27.04.18 105

Kirkkohistoria Sivuainetutkielma

Kandidaatin tutkielma Aineopintojen tutkielma

Tiivistelmä – Abstract

Nightwish on metallimusiikkia soittava yhtye, joka on perustettu Kiteellä vuonna 1996. Yhtye on julkaissut kahdeksan studioalbumia sekä useita muita julkaisuja.

Nightwishin perustaja ja pääasiallinen säveltäjä-sanoittaja Tuomas Holopainen kasvoi kristillisessä perheessä, jossa hän sai mahdollisuuden pohdiskella asioita ja löytää oman maailmankatsomuksensa. Hänen äitinsä esi-isät olivat olleet pappeja sukupolvien ajan. Hän on ollut lapsesta asti kiinnostunut kirjallisuudesta, satumaailmoista, luonnosta ja ympäröivästä maailmasta.

Nightwishin ensimmäisten levyjen sanoitukset pohjautuivat fantasiakirjallisuuteen ja satumaailmoihin.

Joukossa oli yksittäisiä uskonnollisia teemoja, kuten Kristuksesta kertoneet The Carpenter ja Gethsemane.

Myöhemmillä levyillä Holopainen käsitteli synkempiä aiheita, kuten petollisia ystäviä ja viattomuuden menetystä.

Synkkien sanoitusten kausi huipentui vuonna 2007 julkaistuun Dark Passion Play -albumiin, jossa käsiteltiin esimerkiksi yhtyeen ensimmäisen laulajan Tarja Turusen erottamiseen liittyneitä tunteita.

Yhtyeen uusimmat albumit Imaginaerum ja Endless Forms Most Beautiful merkitsivät teemallisesti uutta askelta yhtyeen uralla. Synkistely jäi taakse, kun edellisellä levyllä kerrottiin mielikuvituksellista tarinaa eräänlaisesta huvipuistosta ja jälkimmäisellä paneuduttiin luonnontieteiden maailmaan. Holopainen oli löytänyt inspiraatiota brittiläisen evoluutiobiologin Richard Dawkinsin kirjoituksista, ja Dawkins osallistui henkilökohtaisesti albumin toteutukseen puhumalla kahdessa kappaleessa. Levyn teemat ja Dawkinsin vierailu herättivät joissakin kristityissä vahvasti kielteisen reaktion, koska Dawkins oli tullut tunnetuksi uskonnonvastaisista näkemyksistään, joita hän on esittänyt esimerkiksi kirjassaan Jumalharha. Holopainen ja muut Nightwishin jäsenet pitivät kuitenkin ihmisten reaktioita ylimitoitettuina ja katsoivat niiden perustuneen virheellisiin käsityksiin Dawkinsin näkemyksistä.

Vaikka Holopainen on arvostanut suuresti lapsuuskotiaan ja saamaansa kristillistä kasvatusta, hän on omalla elämäntaipaleellaan päätynyt ateistiksi. Aiemmin hän piti itseään kristittynä ja kertoi rukoilleensa säännöllisesti, mutta myöhemmin hän koki, että kristillinen vakaumus oli ollut vain ympäristön jäljittelyä. Hän kertoi ateisminsa olevan kuitenkin agnostisesti sävyttynyttä, sillä hän ei voinut väittää tietävänsä varmasti, ettei Jumalaa ole olemassa.

Hän ei vain uskonut Jumalaan.

Avainsanat – Keywords

Metallimusiikki, uusateismi, evoluutioteoria

(3)

ITÄ-SUOMEN YLIOPISTO – UNIVERSITY OF EASTERN FINLAND

Tiedekunta – Faculty

Philosophical Faculty Osasto – School

School of Theology

Tekijät – Author

Kaaresalo, Jani

Työn nimi – Title

Dead Boy's Rosary. Religion in the music of Nightwish 1996–2017.

Pääaine – Main subject Työn laji – Level Päivämäärä – Date Sivumäärä – Number of pages

Pro gradu -tutkielma X 27.04.18 105

Church history Sivuainetutkielma

Kandidaatin tutkielma Aineopintojen tutkielma

Tiivistelmä – Abstract

Nightwish is a Finnish metal band formed in 1996 in Kitee. Nightwish has released eight full-length studio albums and several singles, live albums and compilations.

Tuomas Holopainen, the main songwriter of the band, grew up in a Christian family. The ancestors of his mother had been Lutheran priests for many generations. Holopainen felt that his childhood was safe and warm, and he was allowed to find his own path in the world. He has been interested in fairytales, fantasy literature, nature and the surrounding world since his early years.

The lyrical themes of the first three Nightwish albums were mainly focused on fantasy subjects. Few songs were written about Jesus Christ, such as The Carpenter and Gethsemane. On later albums Holopainen began to write about darker themes, such as betrayal by people close to him and losing the innocence. The ultimate point of this darkness was the album Dark Passion Play, which was released in 2007. The firing of the band's previous singer Tarja Turunen was a huge influence on the lyrics. On the other hand, in many songs Holopainen wrote about "mother" and referred to the planet Earth as "Gaia", the mother goddess in ancient Greek mythology.

The latest two albums marked a new dawn after the darkness. Imaginaerum was sort of a rollercoaster ride into a theme park. During this time Holopainen became interested in scientific authors like Richard Dawkins. Those authors gave him a lot of inspiration, which resulted in the album Endless Forms Most Beautiful. Thematically the album was a journey into the evolutionary history of the Earth. Richard Dawkins himself took part in the album on a speech role.

Some fans of Nightwish were upset for this, because Dawkins had a reputation as an enemy of religion. The band members felt that these reactions were silly and based on misconceptions about Dawkins.

Although Holopainen greatly valued his childhood family and his Christian upbringing, his own path eventually lead him into atheism. Earlier he had seem himself as a Christian and he had prayed regularly, but now he felt that by doing this he was just following others. Now he saw himself as an atheist, but with an agnostic flavor. He could not know for sure that God did not exist, he just did not believe in him. Still he made it clear that he did not wish to offend believers with his personal opinions. Holopainen, as well as other members of the band, stated that the critical views on the album were intented towards fundamentalists, who refuse to accept scientific facts.

Avainsanat – Keywords

Metal music, new atheism, evolution theory

(4)

SISÄLLYS

Tutkimustehtävä 5

I Johdanto 7

1. Nightwishin synty 7

2. Nightwishin jäsenten uskonnollinen tausta 8

3. Metallimusiikki ja uskonnollisuus 9

II Merestä syntyneitä toiveita 1996–2001 14

1. Yöllisiä hetkiä 14

a. Alkutahdit 14

b. Nightwish 14

c. The Forever Moments 15

d. Etiäinen 15

2. Metsänväki ja puuseppä 16

a. Levytyssopimus 16

b. Elvenpath 16

c. Beauty and the Beast 17

d. The Carpenter 17

e. Angels Fall First 18

f. Tutankhamen 19

g. Know Why the Nightingale Sings? 20

h. Lappi (Lapland) 21

i. A Return to the Sea 22

3. Merestä syntynyt 23

a. Taustaa 23

b. Stargazers 24

c. Gethsemane 24

d. Devil and the Deep Dark Ocean 25

e. Sacrament of Wilderness 25

f. Passion and the Opera 26

g. The Riddler 27

h. The Pharaoh Sails to Orion 27

4. Syntiä ja fantasiaa 28

a. Tutuilla linjoilla 28

(5)

b. She is My Sin 28

c. Kinslayer 29

d. Bare Grace Misery 30

e. Deep Silent Complete 30

f. Dead Boy's Poem 30

g. FantasMic 31

h. Sleepwalker 31

i. 10th Man Down 32

j. Astral Romance (uusi versio) 33

k. Nightwish karikolla 33

III Syvemmälle mereen 2002–2005 34

1. Viattomuuden raunioilla 34

a. Muutoksen tuulia 34

b. Bless the Child 34

c. End of All Hope 37

d. Dead to the World 37

e. Ever Dream 38

f. Slaying the Dreamer 38

g. Beauty of the Beast 39

h. Lagoon 40

2. Elokuvamusiikkia metallikuorrutuksella 41

a. Valoa pimeässä 41

b. Wish I Had an Angel 42

c. Nemo 42

d. Planet Hell 42

e. Creek Mary's Blood 43

f. The Siren 44

g. Dead Gardens 45

h. Romanticide 45

i. Ghost Love Score 46

j. Kuolema tekee taiteilijan 47

k. Higher Than Hope 47

l. Sleeping Sun (uusi versio) 47

m. Tarja Turusen erottaminen 48

(6)

IV Taivaan niityiltä luomakunnan huvipuistoon 2007–2017 49

1. Runoilijan kärsimysnäytelmä 49

a. Uusi alku 49

b. Poet and the Pendulum 50

c. Amaranth 52

d. Master Passion Greed 53

e. Eva 53

f. Sahara 54

g. Whoever Brings the Night 54

h. For the Heart I Once Had 54

i. Last of the Wilds ja Erämaan viimeinen 55

j. Meadows of Heaven 55

2. Kuolevan säveltäjän vuoristorata 57

a. Takaisin valoon 57

b. Storytime 59

c. Last Ride of the Day 59

d. Song of Myself 60

e. Anette Olzonin lähtö ja Floor Jansenin ottaminen kiertuelaulajaksi 61 3. Evoluution ilosanomaa epäilevan Tuomaan metallikirkossa 62

a. Lapsuuden ja aikuisuuden sankareita 62

b. Henkisyyttä evoluutiosta 66

c. Tähtien tomusta rakennetut kädet 68

d. Tiede ei ole vain nörttejä varten 69

e. Ateisti kelttiluostarien poluilla 70

f. Avoimesti sekulaari 71

g. Isoja kysymyksiä 73

h. Shudder Before the Beautiful 74

i. Weak Fantasy 75

j. Élan 77

k. Yours Is an Empty Hope 78

l. Our Decades in the Sun 79

m. My Walden 80

n. Endless Forms Most Beautiful 80

o. The Greatest Show on Earth 81

(7)

p. Sagan 83

q. Vastaamattomia kysymyksiä 84

V Johtopäätökset 85

VI Lähteet ja kirjallisuus 90

(8)

Tutkimustehtävä

Tämän tutkielman tehtävänä on tarkastella suomalaisen Nightwish-yhtyeen musiikkia kirkkohistoriallisesta näkökulmasta. Teen selkoa toisaalta siitä, miten yhtye itse on tuonut uskonnollisia teemoja esiin kappaleiden sanoituksissa, musiikkivideoissa ja haastatteluissa, toisaalta siitä, miten kuunteleva yleisö ja media ovat yhtyeeseen suhtautuneet. Toisin sanoen kysyn, onko yhtye esimerkiksi saanut uskonnollisilta henkilöiltä tai yhteisöiltä myönteistä tai kielteistä huomiota osakseen sanoitustensa tai musiikkityylinsä vuoksi.

Taiteellisen tuotannon käsittely pohjautuu Nightwishin julkaisemiin levyihin ja musiikkivideoihin. Tarkempaa taustatietoa yhtyeen kehityksestä ja sen jäsenten näkemyksistä on saatavissa musiikkitoimittaja Mape Ollilan vuonna 2005 julkaisemasta Nightwish-teoksesta ja Timo Isoahon vuonna 2018 ilmestyneestä Nightwish – We Were Here -kirjasta. Haastatteluja on löytynyt jonkin verran eri lehdistä, mutta tällaisessa tutkimuksessa myös internet-aineisto on merkittävässä roolissa. Nightwishin jäsenten haastatteluja on julkaistu runsaasti esimerkiksi videopalvelu YouTubessa ja erilaisilla metallimusiikkiin keskittyneillä verkkosivustoilla. Monet Nightwishin julkaisemista musiikkivideoista ovat saatavilla nimenomaan yhtyeen omalla YouTube-kanavalla.

Taiteen tutkimuksessa on syytä muistaa tekstien monitulkintaisuus ja subjektiivisuus.

Kappaleiden sanoittaja mieltää kirjoittamansa tekstin omasta näkökulmastaan, mutta kuulijalle jää vapaus tulkita sanoja oman mielensä mukaan. Edellä mainitut kirjalliset lähteet ja haastattelut valaisevat osaltaan yhtyeen jäsenten näkemyksiä teksteistä sekä niiden taustalla vaikuttavista maailmankatsomuksellisista ja yhteiskunnallisista yhteyksistä. Tutkimuksen keinoin voidaan analysoida sanoituksissa käytettyjen termien uskonnollisia, hengellisiä ja mytologisia merkityksiä, vaikka ei tarkkaan tiedettäisi, mitä kirjoittaja on niillä omassa kontekstissaan tarkoittanut.1 Oma haasteensa on runollisten tekstien suomentamisessa. Toivon kuitenkin, että analyysin yhteydessä tekemistäni käännöksistä kävisi ilmi sanoitusten olennainen merkitys.

Tutkimusaiheen valinta pohjautuu suurelta osin henkilökohtaiseen mielenkiintooni, sillä olen kuunnellut Nightwishin musiikkia 1990-luvun lopulta lähtien. Katson että henkilökohtainen kiinnostus tutkimusaihetta kohtaan antaa motivaatiota työskentelyyn. Toisaalta tieteellistä tutkimusta tehdessä on muistettava puolueettomuuden vaatimus. Aiheen läheisyydestä huolimatta tutkijan on uskallettava esittää rohkeasti kysymyksiä ja kritiikkiä tekemiensä havaintojen pohjalta, mikäli sellaiseen ilmenee tarvetta.

Henkilökohtaisen kiinnostuksen lisäksi aiheella on laajempaa merkitystä. Nightwish on maailmalla yksi tunnetuimmista suomalaisista raskaan musiikin esittäjistä, ja se on tehnyt tunnetuksi Pohjois-Karjalaa ja Suomea. Nightwishin musiikki on jopa inspiroinut ihmisiä

1 Sarjala 2002, 49, 99-103.

(9)

muuttamaan Suomeen ja toteuttamaan täällä omia taideprojektejaan.2 Suomalainen metallimusiikki on myös innostanut ulkomaisia opiskelijoita hakeutumaan suomalaisiin yliopistoihin.3

Tutkimus jakautuu kolmeen päälukuun niin, että kahdessa ensimmäisessä tarkastelen yhtyeen uraa vuonna 1996 äänitetystä ensimmäisestä demonauhoituksesta vuoteen 2005, jolla välillä Tarja Turunen oli Nightwishin laulusolistina, ja kolmas pääluku parin vuoden esiintymistauon jälkeistä ajanjaksoa vuodesta 2007 vuoteen 2017. Yhtyeen julkaisemat albumit jakautuvat siis melko tasaisesti kolmen pääluvun kesken. Lisäksi Turusen kanssa levytetyn tuotannon jakaminen kahteen päälukuun vastaa julkaistujen levyjen tyylissä tapahtunutta muutosta fantasiamaailmasta kohti raskaampaa äänimaisemaa ja synkempiä sanoituksia.4 Turusen erottaminen vuonna 2005 yhdessä sitä seuranneen kahden vuoden esiintymistauon jälkeen muodostaa yhtyeen historiassa taitekohdan, joka on luonteva aloituspiste kolmannelle pääluvulle.

Käsittelen kutakin albumia niin, että levyä koskevan luvun alussa on yleistä taustatietoa albumin syntyprosessista sekä kirjallisiin ja videoituihin haastatteluihin pohjautuvaa kuvausta yhtyeen jäsenten maailmankatsomuksellisista näkemyksistä ja valinnoista. Näiden osuuksien jälkeen kuvailen levyn kappaleista ja musiikkivideoista löytyviä uskonnollisia viittauksia sen mukaan kuin niitä voidaan löytää.

Nightwishin uskonnollisuudesta ei ole tehty aiemmin akateemista tutkimusta, tai ainakaan en ole onnistunut sellaista löytämään. Vuonna 2003 julkaistu End of Innocence -dokumenttivideo sisältää yhtyeen jäsenten kertomuksia sen historiasta sekä videoita yhtyeen uran varrelta.

Metallimusiikkiin erikoistunut Mape Ollila kirjoitti vuonna 2006 julkaistun Nightwish-kirjan, joka esitteli yhtyeen vaiheita sen perustamisesta Tarja Turusen erottamiseen eli vuosia 1996–2005. Ollila kävi kirjassaan kattavasti läpi yhtyeen taustaa jäsenten lapsuudesta asti ja kuvasi niin levyjen tekoprosessia, kiertuematkoja Suomessa ja ulkomailla kuin myös yhtyeen jäsenten välisiä ristiriitoja eri osapuolten näkökulmasta.5 Toimittaja Timo Isoaho julkaisi vuonna 2018 kirjan nimeltä Nightwish – We Were Here, jossa kerrottiin vuonna 2015 ilmestyneen Endless Forms Most Beautiful -levyn synnystä, julkaisusta ja kiertue-elämästä.6

2 Lempinen-Vesa 2016, www.

3 Mattila 2018, www.

4 Ollila 2006, 185.

5 Ollila 2006.

6 Isoaho 2018.

(10)

I Johdanto

1. Nightwishin synty

Nightwishin perustaja Tuomas Holopainen syntyi Kiteellä joulukuussa 1976. Seitsenvuotiaana hän lähti äitinsä aloitteesta pianotunneille. Keski-Karjalan musiikkiopistossa hän opiskeli klarinetin ja pianon soittoa kreikkalais-bulgarialaisen Plamen Dimovin johdolla. Holopainen on kutsunut Dimovia "erittäin suureksi musiikilliseksi vaikuttajaksi", jota ilman hän ei välttämättä olisi kiinnostunut musiikista.

Vielä teini-ikäisenä Holopainen ei pitänyt raskaasta musiikista, mutta hänen mielensä muuttui 15-vuotiaana hänen ollessaan vaihto-oppilaana Kansasissa Yhdysvalloissa. Tuolloin hänen isäntäperheensä vei hänet katsomaan Guns N'Rosesin ja Metallican konserttia, joka mullisti Holopaisen musiikkimaun. Takaisin Suomeen ja Kiteelle palattuaan hän liittyi paikalliseen Dismal Silence -yhtyeeseen, joka oli hänen ensimmäinen yhtyeensä ja alkukipinä kosketinsoittimien pariin.

Vaikka Holopaisella oli jo kokemusta pianosta, hän piti pianoa ja kosketinsoittimia hyvin erilaisina soittimina.

Ensimmäisen sävellyksensä Holopainen teki Darkwoods My Betrothed -yhtyeelle, jossa hän soitti sessiomuusikkona. Kappale oli nimeltään New Heaven, New Earth. Samaan aikaan hän oli jäsenenä Nattvindens Gråt -yhtyeessä, jonka riveissä hän oli mukana levyillä Bard's Tale ja Chaos Without Theory. Nattvindens Gråt oli perustettu Darkwoods My Betrodhedin jäsenten sivuprojektiksi. Holopainen soitti levyllä koskettimia ja klarinettia sekä sävelsi osan kappaleista.7 Holopainen kertoi olleensa tuolloin musiikilliselta mielenlaadultaan black metal -henkinen ja nauttineensa mahdollisimman "rankasta" musiikista. Hän piti metalllimuusikoita "fiksuina, huumorintajuisina ja itseironisina", ja häntä viehätti raskaan musiikin todellisuuspakoinen satumaailma. Holopaiselle musiikkia opettanut Plamen Dimov suhtautui black metal -musiikkiin epäilyksin ja halusi suojella Holopaista kyseisen tyylisuunnan vaikutuksilta.8

Musiikin lisäksi Holopaisen nuoruuden tärkeisiin vaikuttajiin kuului fantasia- ja tieteiskirjallisuus. Hän oli lukenut Taru sormusten herrasta -kirjasarjan läpi jo ensimmäisellä luokalla. Myös urheilu kuului hänen nuoruusvuosiensa harrastuksiin. Hän pelasi muun muassa tennistä, jossa oli parhaimmillaan piirinmestaruustasolla kolmas, sekä pesäpalloa.9

Muiden perustamissa yhtyeissä soittaminen ei riittänyt Holopaiselle, joka halusi kokeilla siipiään oman yhtyeen parissa. Hän sai tämän ajatuksen vuonna 1996 ollessaan lomalla armeijasta ja viettäessään saunailtaa yhtyetovereittensa kanssa perheensä mökkisaaressa.

7 Mäkinen 2016, www.

8 Ollila 2006, 21, 25-27.

9 Silas 2004, 23.

(11)

Varusmiespalveluksensa hän suoritti Karjalan sotilassoittokunnassa.10 Holopaisen alkuperäisenä aikomuksena ei ollut tehdä uuden yhtyeen kanssa metallimusiikkia, vaan keskittyä akustisiin soittimiin ja naislauluun. Tähän häntä innoittivat esimerkiksi yhtyeet The 3rd and the Mortal ja Theatre of Tragedy.11

Ensimmäinen uuteen yhtyeeseen liittynyt jäsen oli kitaristi Erno "Emppu" Vuorinen, jonka kanssa Holopainen oli tehnyt yhteistyötä jo Nattvindens Gråttissa. Holopainen pyysi naislaulajaksi Tarja Turusen, jonka hän tunsi kouluajoilta, vaikka he eivät olleet läheisiä ystäviä. Turunen opiskeli tuolloin kirkkomusiikkia Sibelius-akatemiassa Kuopiossa. Holopainen esitteli hänelle tekemäänsä demonauhaa ja kysyi olisiko hän kiinnostunut tulemaan laulajaksi tähän projektiin. Turunen suostui pyyntöön, mutta studiossa yhtyeen miesjäseniä odotti yllätys. He olivat odottaneet Turuselta heleää nuoren naisen ääntä, mutta hän lauloikin jo tuolloin klassisella laulutyylillä "korkealta ja kovaa".

Turusen laulu teki muihin myönteisen vaikutuksen, mutta samalla he tunsivat että ääni oli liian voimakas akustiseen musiikkiin, jota heidän oli tarkoitus tehdä. Tämä yhdessä miesjäsenten metallimusiikkitaustan kanssa herätti heissä innostuksen muuttaa musiikkityyliä raskaampaan suuntaan. Vuorinen houkutteli vielä mukaan ystävänsä Jukka Nevalaisen soittamaan rumpuja.12

Musiikin ohella Holopainen oli ollut nuoruudessaan kiinnostunut tieteistä. Hän kuului tähtitieteelliseen yhdistykseen Ursaan ja haaveili meribiologiasta uravaihtoehtona.13

Tutkittavalla kaudella Nightwish on julkaissut kahdeksan studioalbumia sekä lukuisia live-, kokoelma- ja muita julkaisuja.14 Yhtyeen fanikunta ei ole rajoittunut pelkästään perinteisen metallimusiikin ystäviin, vaan siihen kuuluu hyvin monenlaisia ihmisiä.15

2. Nightwishin jäsenten uskonnollinen tausta

Nightwishin perustaja ja pääasiallinen säveltäjä-sanoittaja Tuomas Holopainen oli äitinsä puolelta lähtöisin vanhasta pappissuvusta. Holopaisen isoisä Martti Nortia (1914–1996) edusti sukunsa kuudetta pappispolvea ja toimi muun muassa Kiteen kirkkoherrana.16 Holopainen kuvailee lapsuutensa kasvuympäristöä kristilliseksi ja saamaansa luterilaista kasvatusta "äärimmäisen hyväntahtoiseksi".17 Hän kertoo olleensa naiivi ja kiltti lapsi, joka ei tiennyt maailman pahuudesta mitään.18

10 Silas 2004, 23.

11 Ollila 2006, 35.

12 Ollila 2006, 28-60.

13 Isoaho 2018, 28.

14 Nightwishin julkaisut, www.

15 Ollila 2006, 16, 20, 127.

16 Nortia 1980, 132-136, 254.

17 Rinne 2007, www.

18 Ollila 2006, 24.

(12)

Psykiatrian professori Ana-Maria Rizzuto on esittänyt, että jokaiselle länsimaisessa kulttuurissa kasvaneelle ihmiselle on kehittynyt jonkinlainen jumalarepresentaatio, olipa hän tästä selvillä tai ei. Tällaisen representaation perusta saattaa olla esimerkiksi omissa vanhemmissa, isovanhemmissa tai muissa kasvattajissa ja läheisissä ihmisissä, joissain tapauksissa jopa hänessä itsessään. Yksilön oma suhtautuminen uskontoon riippuu tämän representaation ja uskonnollisen perinteen suhteesta.19 Vaikka tämän tutkimuksen painopisteenä onkin historia eikä psykologia, se tarjoaa samalla mahdollisuuden tarkastella tällaisen hengellisen kasvualustan ilmenemistä Nightwishin musiikissa ja yhtyeen jäsenten henkilökohtaisissa näkemyksissä.

3. Metallimusiikki ja uskonnollisuus

Nightwish on metalliyhtyeenä osa laajaa ja monimuotoista musiikkikulttuuria, jossa tyylisuunnat ja sanoitusten aiheet vaihtelevat ääripäästä toiseen, melodisesta ja selkeästä laulusta black- ja death metallin murinamaiseen ilmaisuun, rakkaudesta ja pettymyksistä fantasiahenkisten sankaritarinoiden kautta pakanajumaliin ja demoneihin. Myös uskonnot ovat osaltaan yhteydessä tähän kulttuuriin niin artistien omassa ilmaisussa kuin uskonnollisten yhteisöjen suhtautumisessa metallimusiikkiin sekä sitä esittäviin yhtyeisiin ja näiden faneihin. Kristillisissä piireissä metallimusiikkiin on usein liitetty kielteisiä mielikuvia. Yksittäisiä uskonnollisia viittauksia on esiintynyt useiden eri yhtyeiden kappaleissa, eikä niitä kaikkia ole mahdollista käydä läpi. Tämän alaluvun tarkoituksena on antaa yleiskatsaus metallimusiikissa esiintyneisiin uskonnollisiin aineksiin tutkimuksessa käsitellyllä aikakaudella.

Nightwishin jäsenten musiikillinen ura alkoi 1990-luvun puolivälin paikkeilla.

Vuosikymmenen alkupuolella kohua nostattivat erityisesti norjalaiset black metal -yhtyeet, joiden sanoitukset ja imago pyörivät saatanallisten ja uuspakanallisten teemojen ympärillä. Esimerkiksi Burzum-yhtyeen johtohahmo Count Grisnakh tuomittiin vankeuteen Mayhem-yhtyeen laulajan Euronymouksen murhasta sekä useiden kirkkojen tuhopoltoista.20 Vastaavanlaisia saatanallisia aiheita ovat sanoituksissaan käsitelleet 1990-luvulla ja myöhemmin myös suomalaiset yhtyeet, kuten Impaled Nazarene ja Behexen. Yhtyeiden näkemykset sanoitusten vakavuudesta ja niiden edustaman musiikkityylin luonteesta ovat vaihdelleet. Behexenin laulaja, joka käytti taiteilijanimeä Torog, kertoi nähneensä uskonnot yksiselitteisen kielteisinä ilmiöinä. Uskonnolliset ihmiset olivat hänen mielestään lähes poikkeuksetta "itseään inhoavia ja kuolemaa pelkääviä". Hän itse kertoi olleensa "sairaanloisen (sic) kiinnostunut satanismista" jo lapsesta asti. Black metal oli hänelle ensisijaisesti juuri satanismia, ei vain musiikkia. Saatana ei ollut hänelle raamatullinen Perkele,

19 Korkee 2003, 70-71.

20 Nikula 2002, 119.

(13)

vaan "korkein pimeyden luomus", joka tarjosi voimiaan erilaisten riittien kautta.21 Impaled Nazarenen Mika Luttinen puolestaan kertoi yhtyeen keikoilla tapahtuneen "verellä läträämisen ja muun paskan" olleen vain keino tehdä yhtyettä tunnetuksi ja houkutella yleisöä.22

Vuonna 2001 Ylen MOT-ohjelma esitti Saatanalliset sävelet -nimisen jakson, jossa käsiteltiin metallimusiikkia ja saatananpalvontaa. Tämä ohjelma sai osakseen kriittistä ja ivallista julkisuutta, koska siinä yhdistettiin toisiinsa esimerkiksi metallimusiikki, saatananpalvonta, fasistiset aatteet, siviilipalvelusmiehet ja kasvissyöjät.23 Impaled Nazarene, joka oli yksi ohjelmassa mainituista yhtyeistä, luonnehti syytöksiä naurettaviksi ja vertasi musiikkinsa sanoituksia kauhufantasiaan, joka ei pohjautunut todellisuuteen.24 Vaikka Nightwishin musiikilla ei ollut mitään tekemistä black metalin ja saatanallisuuden kanssa, myös Tuomas Holopainen on luonnehtinut kyseistä musiikkityyliä satumaailmaksi ja todellisuuspaoksi.25 Black metal -musiikin esittäjien ja kuuntelijoiden keskuudessa on siis ollut monenlaisia näkemyksiä tyylisuunnan luonteesta, eikä yksittäisen artistin näkemyksiä voi yleistää koskemaan koko alakulttuuria.

Monet yhtyeet ovat käsitelleet kristillisiä ja uskonnollisia teemoja sanoituksissaan filosofisessa tai kriittisessä sävyssä. Yksi Nightwishia innoittaneista yhtyeistä oli Stratovarius.26 Vuonna 1997 julkaistulla Visions-albumilla oli kappale Kiss of Judas, jonka nimi viittasi Kristuksen kavaltajaan. Samalla levyllä kappaleessa Paradise maapallo rinnastettiin paratiisiin, jota ihmisten ahneus ja luontoon kohdistunut riisto uhkasivat. Levyn päätöskappaleessa Visions (Southern Cross) valitettiin jälleen ihmiskunnan aiheuttamaa tuhoa ja kerrottiin, kuinka Äiti Maa vaati muutosta.

Sanoituksissa viitattiin myös Nostradamuksen ennustuksiin maailmaa kohtaavasta katastrofista.27 Vuonna 2003 kappaleessa Alpha & Omega Jumala esitteli luomistyönsä täydellisyyttä, mutta "rivien välistä" oli havaittavissa ironinen sävy.28 Stratovariuksen tuolloinen kitaristi ja johtohahmo Timo Tolkki esitti vuonna 2002 julkaistulla soololevyllään kappaleen Dear God, jossa hän kyseli Jumalalta vastauksia olemassaolon kysymyksiin ja ihmisten vastoinkäymisiin sekä purki turhautumisentunteitaan tätä kohtaan.29 Vuonna 2005 Tolkki kertoi, ettei voinut sietää kristinuskoa.

Hän kuitenkin arvosti pastori Antti Kylliäistä tämän vapaamielisyyden vuoksi. Tolkki ajatteli, että ihminen jakautui persoonaltaan hyvään ja pahaan ja että tuo "väärä persoona" oli se, mitä kirkko kutsui "saatanaksi".30

21 Kenny 2004, 28-29.

22 Nikula 2002, 102-104.

23 Nikula 2002, 259-266.

24 Punkari 2001, www.

25 Ollila 2006, 27.

26 Ollila 2006, 91.

27 Stratovarius 1997, äänite 28 Stratovarius 2003, äänite 29 Tolkki 2002, äänite.

30 Sirén 2005, www.

(14)

Toinen Holopaiselle ja Nightwishille läheinen suomalainen yhtye, Sonata Arctica, oli uskonnollisissa viittauksissaan huomattavasti säästeliäämpi. Silence-levyn päätöskappaleessa The Power of Onessa laulettiin "Children of Abel, children of Cain can live in harmony, without shame"

eli "Abelin ja Kainin lapset voivat elää keskenään rauhassa, tuntematta häpeää".31 Tällä viitattiin Raamatun kertomukseen Kainista, joka surmasi veljensä Abelin. Kappale itsessään perustui Bryce Courtenayn samannimiseen kirjaan, jossa käsiteltiin Etelä-Afrikan rasistista ilmapiiriä. Kappale Shitload of Money kertoi enkelistä, joka laskeutui Las Vegasiin ja menetti ilonpidon vuoksi siipensä.

Sonata Arcticassa 2000-luvun alkupuolella soittanut Mikko Härkin kertoi tulleensa uskoon hieman ennen yhtyeeseen liittymistään. Yhtyeen johtaja Tony Kakko kertoi arvostaneensa sitä, ettei Härkin yrittänyt "hieroa uskoaan muiden naamaan". Kakko ei ensin edes huomannut Härkinin uskoa, vaan piti tätä muuten vain luonteeltaan rauhallisempana. Härkinin mukaan jotkut olivat luulleet hänen lähteneen yhtyeestä uskonsa vuoksi, mutta hän itse katsoi sen johtuneen lähinnä omista henkilökohtaisista ongelmistaan.32

Timo Rautiainen tuli 2000-luvun alussa tunnetuksi erityisesti Trio Niskalaukaus -yhtyeestään, jonka sanoituksissa käsiteltiin esimerkiksi yhteiskunnallisia ongelmia.33 Yhtyeen ilmaisuun vaikutti osaltaan Rautiaisen tausta opettajana. Hän oli 2000-luvun alussa toteuttamassa perinteistä Tiernapojat-näytelmää rock-henkisenä versiona Toni Wirtasen, Ismo Alangon ja Jarkko Martikaisen kanssa. Rautiaisen mukaan projekti oli ensisijaisesti laulunäytelmä, jossa kristinuskon rooli ei ollut kovin suuri.34 Trio Niskalaukauksen lopetettua toimintansa Rautiainen siirtyi soolouralle. Vuonna 2006 julkaistussa kappaleessa Uskonnonpastori Rautiainen kommentoi Jumalan sanan julistamista vääristä ja itsekkäistä lähtökohdista. Tämä ilmeni esimerkiksi sanoissa

"armo on kirosana, kun väärä mies on jakajana, syntyy rakkaudeton rakkaudensanoma" ja "tää on kuin näytelmä, jossa pirun riivaama leikkii pappia".35 Vuonna 2010 kappaleessa Pääsenkö taivaaseen Rautiainen lauloi "en voi uskoa heidän jumalaansa, joka säännöstelee armoansa, joka ottaa lapsikseen vain heidät jotka kirkko hyväksyy" ja "onko kuolema kuin joulu, ja vain kiltit lapset lahjan saa".36

Lappeenrantalainen Kotiteollisuus käsitteli uskonnollisia aiheita usein filosofiseen sävyyn.

Kappaleessaan Kaihola yhtye kuvaili ihmisten kyvyttömyyttä lohduttaa toisiaan ja pyrkimystä miellyttää Jumalaa. Sanoissa "missä Jumala nauraa kirkoille, papeille, rituaaleille, kauniille

31 Sonata Arctica 2001, äänite.

32 Ollila 2014, 45, 87, 108-109, 220.

33 Nikula 2002, 224-226.

34 Sirviö 2002, www.

35 Rautiainen 2006, äänite.

36 Rautiainen 2010, äänite.

(15)

alttaritauluille, koko maailmalle" tuotiin esiin näiden pyrkimysten vaillinaisuutta.37 Kappaleessa Kielletyn puun hedelmä miehen ja naisen rakkaus rinnastui Raamatun kertomukseen Adamin ja Eevan lankeamisesta. Kappaleen kertosäkeessä laulettiin "ota tästä, maista kielletyn puun jumalaista hedelmää, se vie sut vaan onnelaan".38

Vuosituhannen vaihteen tienoilla ja sen jälkeen perustettiin useita musiikkinsa folk- ja pakanametalliksi luokitelleita yhtyeitä, joiden tuotannossa korostuivat pakanallisia teemoja ja kansanperinnettä hyödyntäneet aiheet. Eräänlaista taustaa näille yhtyeille oli tarjonnut jo 1990- luvun alusta lähtien Amorphis, joka haki inspiraatiota Kalevalasta ja suomalaisesta mytologiasta.39 Vuosituhannen vaihteen paikkeilla monien yhtyeiden sanoituksissa kuului myös kristinuskon vastaisia näkemyksiä. Näiden sanoitusten tarinat sijoittuivat usein varhaiselle keskiajalle, kristittyjen käännyttäjien ja pakanallisen paikallisväestön välisiin kohtaamisiin. Jotkut sanoituksista olivat suorastaan fantasiahenkisiä. Moonsorrow-yhtyeen vuonna 1999 ilmestyneellä Tämä ikuinen talvi -levyllä "säihkyviä hankia" ja "kuohuvia koskia" kutsuttiin jumaliksi, kristillistä Jumalaa nimitettiin "meille vieraaksi olennoksi" ja julistettiin, että kristityt tultiin kastamaan taivaansa portilla omalla verellään.40 Suomalainen, mutta ruotsin kielellä musiikkiaan esittänyt Finntroll puolestaan rakensi imagonsa peikkoteeman varaan. Niin ikään vuonna 1999 julkaistun Midnattens widunder -levyn kappaleessa Bastuvisan kuvailtiin saunovien pappismiesten väkivaltaista kohtelua peikkojen käsissä.41

Niin ulkomailla kuin Suomessakin syntyi myös avoimesti kristillistä uskoa tunnustaneita metalliyhtyeitä ja artisteja. Esimerkiksi suomalainen HB käsitteli kappaleissaan usein kristittyjen keskinäisiä ongelmia. Kappaleessa Perkeleitä yhtye kritisoi satiiriseen sävyyn joidenkuiden kristittyjen paheksuvia asenteita kaikkea sellaista kohtaan, mitä he eivät pitäneet sopivana.

Tuollaisia asioita olivat esimerkiksi punaiset hiukset, liperit, tango ja "rankempi rokki". Lisäksi kappaleessa laulettiin "nyt täytyy hiipiä varpaillaan, joka nurkan taa onkin päässyt perkeleitä" ja

"tiedän että Jeesus ymmärrät, sinustakin sanoivat niin".42 Tämä viittasi Raamatun kertomukseen siitä, kuinka Kristuksen epäiltiin toimineen Paholaisen voimalla.

Raskas musiikki tuotiin jopa kirkkoihin Metallimessu-konseptin myötä. Kyseessä oli jumalanpalvelus, jossa virsiä soitettiin metallimusiikin tahdissa. Ensimmäinen Metallimessu järjestettiin Helsingissä Temppeliaukion kirkossa kesäkuussa 2006, ja sen jälkeen niitä on järjestetty

37 Kotiteollisuus 2005, äänite.

38 Kotiteollisuus 2002, äänite.

39 Nikula 2002, 101, 129-130.

40 Moonsorrow 1999, äänite.

41 Finntroll 1999, äänite.

42 HB 2010, äänite.

(16)

eri puolilla Suomea noin sata kertaa.43

Varsinaisen musiikin lisäksi kristillisen metallin ympärille syntyi laajempaakin alakulttuurista toimintaa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa pastori Bob Beeman ja Sanctuary International -yhteisö olivat tehneet vuodesta 1985 lähtien kristillistä julistustyötä metallifanien keskuudessa. Yhdysvaltojen lisäksi Beeman oli matkustanut ympäri maailmaa puhumassa kristillisissä metallimusiikkitapahtumissa. Hän kertoi, että monet kristityt suhtautuivat hänen yhteisöönsä torjuvasti ja jopa kertoivat heidän olleen matkalla kadotukseen. Beeman totesi, että hänen työnsä hedelmät "puhuivat puolestaan".44 Oli myös julkaistu erityisesti metallimusiikin faneille suunnattu The Metal Bible, johon sisältyi Uusi testamentti sekä eri muusikoiden kirjoituksia elämästään ja Jumalasta. The Metal Bible julkaistiin englannin lisäksi useilla muilla kielillä ja muutamia käännöksiä oli tekeillä.45

43 Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2016, www.

44 Herrin 2011, www.

45 Jonsson 2018, www.

(17)

II Merestä syntyneitä toiveita 1996–2001 1. Yöllisiä hetkiä

a. Alkutahdit

Nightwishin ensimmäinen demonauha äänitettiin loppuvuonna 1996, ja se sisälsi kolme kappaletta, jotka olivat nimeltään The Forever Moments, Nightwish ja Etiäinen. Kappaleet olivat tyyliltään akustista tunnelmamusiikkia. Yhtye tarjosi demonauhaa eri levy-yhtiöille, mutta mikään niistä ei antanut vastausta. Lisäksi Soundi-musiikkilehden arvostelussa arveltiin, ettei tuollaisella musiikilla olisi mahdollisuuksia radiosoittoon tai levytyssopimukseen. Nightwishin kitaristi Emppu Vuorinen kertoi olleensa tyytyväinen siihen, ettei tätä demonauhaa julkaistu kaupallisesti.46

Näistä kolmesta kappaleesta Etiäinen päätyi myöhemmin hieman muokattuna yhtyeen ensimmäiseen albumijulkaisuun Angels Fall Firstiin, jolla se oli osa levyn päätöskappaletta Lappi.

Alkuperäisessä muodossaan kappaleet pääsivät suuren yleisön korviin vasta myöhemmin. Vuonna 2002 Century Child -albumin mukana tuli koodi, jolla kyseiset kappaleet oli mahdollista ladata ilmaiseksi Nightwishin internet-sivuilta.

Näissä kappaleissa ei varsinaisesti käsitelty uskonnollisia teemoja. Aloitin kuitenkin Nightwishin sanoitusten käsittelyn niistä, koska ne olivat yhtyeen uran alkupiste.

b. Nightwish

"Yötoive" antoi nimensä koko yhtyeelle. Kappaleen sanat olivat hyvin runollisia, ja siksi niiden ymmärrettävä suomentaminen oli hankalaa. Kappaletta voi kuitenkin kuvailla synkäksi intohimokuvaukseksi kuoleman rajamailla.

Oh setting sun, thy red rays maketh me cry They remind me of the one

whose slumber wakes me in the sky

Laskevan auringon punertavat säteet muistuttivat kertojaa "hänestä, joka uni herätti hänet taivaalla".

The bridal bed awaits us both

after the landscape of death I have crossed Before my sorrows I must die

Nightwish I send through the starlit sky

Kertoja oli ylittänyt "kuoleman maiseman", jonka takana odotti morsiusvuode. Hänen oli "kuoltava

46 Ollila 2006, 52-53.

(18)

surujensa edessä", samalla kun hänen lähettämänsä yötoive kulki tähtitaivaan halki.

Light of Orion, shadow of Andromeda call the dancing universe

The labyrinth I must enter

Before thou can blame my soul with an age of peace

"Orionin valo, Andromedan varjo ja tanssivan maailmankaikkeuden kutsu" saattelivat hänen matkaansa labyrinttiin.47

c. The Forever Moments

The ticktock of time allows me to see

an authent to an echo, new butterfly to a cocoon the swan to ugly duckling, the lake to an ocean

"Ikuisten hetkien" alussa kuvailtiin ajan kulumista käänteiseen suuntaan: perhonen muuttui kotiloksi ja joutsen rumaksi ankanpoikaseksi.

Now I hear my mother from the deep sing me a lullaby of eternal dream

Laulun lopussa kertoja kuitenkin kertoi kuulleensa, kuinka hänen äitinsä lauloi hänelle "ikuisen unen kehtolaulua" syvyyksistä.48

d. Etiäinen

Demon kolmannen kappaleen ainoat sanat olivat Holopaisen lausumassa runossa, jossa kerrottiin

"tunturten pakkasöistä" ja "pohjanneitojen kutsusta". Sana "etiäinen" tarkoitti eräänlaista yliluonnollista ennakkoaavistusta jostain tulevasta tapahtumasta, kuten vaikkapa ihmisen vierailusta.49

47 Genius a, www.

48 Genius b, www.

49 Justsomelyrics, www.

(19)

2. Metsänväki ja puuseppä a. Levytyssopimus

Vaikka Nightwishin ensimmäinen demo ei saanut kovin kummoista vastaanottoa, yhtye päätti tehdä uuden. Sen turvin yhtye onnistui saamaan levytyssopimuksen Spinefarm-levy-yhtiön kanssa.

Tuomas Holopainen oli tuolloin Euroopan-kiertueella Nattvindens Gråt- ja Babylon Whores -yhtyeiden kanssa, ja mukana oli myös Spinefarmin silloinen tuotantopäällikkö Ewo Pohjola.

Holopaisella oli mukanaan demonauha, jolla oli kappaleet The Carpenter, Astral Romance ja Angels Fall First. Häntä ujostutti tarjota näitä kappaleita muiden kuultavaksi, mutta Nattvindens Gråttin laulaja Tapio Wilska rohkaisi häntä. Rohkeus palkittiin, sillä Pohjola piti kuulemastaan niin paljon, että uskalsi jo lupailla levytyssopimusta.50

Nightwish täydensi demonauhan materiaalia uusilla kappaleilla, ja vielä samana vuonna 1997 julkaistu Angels Fall First oli yhtyeen ensimmäinen albumi.51 Levyn kappaleiden tyyli vaihteli heavysta folkhenkiseen tunnelmointiin.52 Ensimmäisten demonauhoitusten akustiseen musiikkiin verrattuna yhtyeen tyyli oli alkanut muotoutua raskaammaksi. Tämä pohjautui yhtäältä yhtyeen jäsenten musiikkimakuun ja toisaalta siihen, että levyn julkaissut Spinefarm-yhtiö oli erikoistunut juuri metallimusiikkiin. Lisäksi Holopainen kertoi, että yhtyeen jäsenet halusivat musiikkiinsa myös monipuolisuutta ja että he pitivät Tarja Turusen lauluääntä liian mahtipontisena akustisen musiikin yhteyteen.53

Levyn kappaleiden sanoitukset olivat saaneet innoitusta satumaailmasta metsänhenkineen ja hirviöineen. Yleisö ja media suhtautuivat niihin huvittuneesti. Myös ensimmäisten konserttien aikana yhtye sai osakseen naurua ja väheksyntää, sillä suomalaisessa metallimusiikissa ei ollut vielä totuttu naispuolisiin laulajiin.54

Levyn julkaisun aikoihin Holopainen opiskeli silloisen Kuopion yliopiston ympäristötieteellisessä tiedekunnassa. Hän ei kuitenkaan viihtynyt opintojen parissa kovin pitkään, vaan päätti keskittyä täysipäiväisesti musiikkiin 55

b. Elvenpath

Tapio, bearking, ruler of the forest

Mielikki, bluecloak, healer of the ill and sad

50 Ollila 2006, 53-57.

51 Nightwish 1997, äänite.

52 Ollila 2006, 64, 457.

53 Ollila 2006, 56-59.

54 Ollila 2006, 60, 68-69.

55 Ollila 2006, 74.

(20)

Levyn aloituskappaleen Elvenpathin sanoitukset kertoivat satu- ja fantasiamaailmasta erilaisine olentoineen. Sanoituksissa mainittiin muinaissuomalaisen kansanuskon Tapio, jota kuvattiin

"karhukuninkaaksi" ja "metsän isännäksi", sekä Mielikki, "siniviitta, sairaiden ja murheellisten parantaja". Metsän isäntä Tapio rinnastettiin karhuun myös suomalaisessa kansanperinteessä.56 Suomalaiseen mytologiaan viittaamisesta huolimatta Holopainen kertoi myöhemmin, että hän oli yrittänyt lukea Kalevalaa, mutta se tuntui hänestä tylsältä.57

Elvenpathilla ei ollut näiden mytologiaviittausten lisäksi uskonnollisia ulottuvuuksia. Tapio ja Mielikki oli mainittu vain osana muuta satumaailmaa yhdessä esimerkiksi J. R. R. Tolkienin Hobitti-kirjan sankarin Bilbon58 kanssa. Toisaalta näiden hajanaisten viittausten välille voitiin vetää mutkien kautta yhteyttä. Tolkien oli ottanut omiin tarinoihinsa vaikutteita esimerkiksi Kalevalasta ja suomen kielestä.59

c. Beauty and the Beast

Koska Holopainen oli suuri Walt Disneyn fani, kappaleen nimi oli todennäköisesti viittaus Kaunotar ja hirviö -satuun ja siitä tehtyyn animaatioelokuvaan. Holopainen lauloi tässä kappaleessa yhdessä Turusen kanssa.

Kappaleen sanat kertoivat miehestä ja naisesta, jotka muistelivat mennyttä rakkauttaan.

Nainen tunsi, ettei hän enää kyennyt vastaamaan miehen tunteisiin, koska hänen sydämensä kuului toiselle. Ainoa löyhästi uskonnollinen viittaus löytyi sanoista "however cruel the mirrors of sin", jossa viitattiin "synnin julmiin peileihin".

d. The Carpenter

Kappaleen nimi tarkoitti suomeksi puuseppää, joka oli perinteen mukaan Jeesuksen kasvatti-isän Joosefin ammatti. Kappaleen sanoituksissa viitattiin Jeesuksen elämään maan päällä. Kappale oli pääosin Holopaisen laulama, ja Turusen laulua kuultiin pääasiassa vain loppupuolella.

Who are you?

Man condemned to shive a salvation throughout the centuries Why?

Was the wine on the grail too sour for man to drink?

Kappale alkoi kuvauksella miehestä, joka oli "tuomittu loistamaan pelastusta halki vuosisatojen".

56 Ganander 2016, 145.

57 Silas 2004, 24.

58 Tolkien 2003, 9.

59 Carpenter 1998, 70-71

(21)

Kertoja kysyi, oliko "Graalin viini" liian hapanta juotavaksi.

The carpenter carved his anchor on the dying souls of mankind

On the tomb of this unknown soldier lay to tools of the one who for us had died Tools of the carpenter

The one they lick, the same old sick dream of their precious savior Kiss them deep and make them weep over promises of eternal peace

Kappaleessa kerrottiin, kuinka tämä puuseppä "kaiversi ankkurinsa ihmiskunnan kuoleviin sieluihin". "Meidän puolestamme kuolleen" puusepän työkalut makasivat "tuntemattoman sotilaan haudalla". Nämä sanat kuulostivat sisällöltään melkein ihailevilta, mutta niiden perään viitattiin

"samaan vanhaan sairaaseen unelmaan heidän arvokkaasta vapahtajastaan". Kertojan mukaan "syvä suudelma saisi heidät itkemään ikuisen rauhan lupausten tähden".

I hear you through the symphonic voices of nature The purity I could never doubt

They tell me to lie on the grass and observe my savior The one crucified to the chirping of birds

Laulun viimeiset säkeet olivat Turusen laulamia. Hän kertoi kuulleensa "sinut", eli oletettavasti puusepän, luonnon äänissä, eikä hän voinut koskaan epäillä tämän puhtautta. Kertojaa oli käsketty makaamaan ruohikossa tarkastellen ristiinnaulittua vapahtajaansa.

The Carpenterin sanoista jäi mielikuva, että sen kertoja kamppaili uskonnollisten tuntemustensa suhteen. Yhtäältä hän etsi Vapahtajaa ja antoi tunnustusta tämän sovitustyölle, mutta toisaalta mietti oliko kaikki vain kaunista, mutta valheellista tarinaa.

Kappaleen pohjalta tehdyssä musiikkivideossa kerrottiin miehestä, joka nikkaroi pajassaan jonkinlaista liidokkia. Pajan seinällä oli suuri krusifiksi, jonka edessä mies rukoili ennen kuin lähti kokeilemaan rakentamaansa lentolaitetta. Viimeisessä kohtauksessa mies hyppäsi liidokin kanssa jyrkänteen reunalta, mutta kokeen lopputulosta ei paljastettu.60

e. Angels Fall First

Englannin kielen sana "fall" voitiin ymmärtää sekä putoamisena että lankeamisena. Kappaleen sanat kuitenkin kertoivat läheisen ihmisen kuolemasta ja menetyksen tuskasta.

60 Ollila 2006, 75.

(22)

An angelface smiles to me Under a headline of tragedy That smile used to give me warmth Farewell, no words to say

Besides the cross on your grave And those forever burning candles

Kappaleen ensimmäisissä sanoissa kertoja totesi "enkelin kasvojen hymyilleen hänelle tragedian otsikoiden alla" ja antaneen hänelle lämpöä. Nyt tuo henkilö oli kuitenkin kuollut, eikä jäljellä ollut hyvästien lisäksi muita sanoja. Vain risti ja haudalla palaneet kynttilät olivat jäljellä.

Not relieved by thoughts of Shangri-La Nor enlightened by the lessons of Christ I'll never understand the meaning of the right Ignorance lead me into the light

Kertoja koki, että sen enempää Kristuksen opetukset kuin myöskään Shangri-la eivät kyenneet tarjoamaan hänelle lohtua. Termi "Shangri-La" ei liittynyt suoraan tiettyyn uskontoon, vaan kyseessä oli brittiläisen James Hiltonin Lost Horizon -teokseensa kehittämä fiktiivinen luostari61. Kertoja valitti, ettei hän koskaan kyennyt ymmärtämään oikean merkitystä, ja sanoi tietämättömyyden johdattaneen hänet valoon.

Yesterday we shook hands, my friend

Today a moonbeam lightens my path, my guardian

Lopussa kertoja toi esiin elämän arvaamattomuuden ja katoavaisuuden. Vielä eilen hän oli kätellyt ystäväänsä, mutta nyt vain kuunsäde valaisi hänen tietään.

f. Tutankhamen

Kappaleen nimi viittasi muinaisen Egyptin faaraoon Tutankhamoniin. Egyptin mytologia oli yksi Holopaista kiinnostaneista aiheista.62

Treasure of Tutankhamen I am the one it is

61 Hilton 1954, 64, 216-217.

62 Silas 2004, 24.

(23)

Take me with you through the stargate To the valley of the kings

"Stargate", suomeksi "tähtiportti", oli todennäköisesti viittaus vuonna 1994 julkaistuun tieteiselokuvaan. Roland Emmerichin ohjaamassa elokuvassa Ra-jumalana esiintynyt avaruusolento orjuutti muinaisia egyptiläisiä ja käytti tähtiportiksi kutsuttua teknologista laitetta matkustaakseen planeettojen välillä. Laulun sanoissa elokuvan maailmaa oli hyödynnetty naisen ja Tutankhamon- faaraon välisessä rakkauskertomuksessa.

Sacrifice me, Tutankhamen and let me be your queen Take me tonight and always We'll breed to fill all earth

Kertoja halusi Tutankhamonin uhraavan hänet ja ottavan hänet kuningattarekseen. Yhdessä he olisivat kansoittaneet maan.

Three millenniums it took me to guard your rest Your slumber in mighty Phoenix's nest

But tonight darkness in the tomb has perished For Carter has come to free my beloved

Nimi "Carter" viittasi Howard Carteriin, joka oli löytänyt Tutankhamonin haudan vuonna 1922.

Sanoitusten mukaan kertoja oli vartioinut faaraon hautaa kolme vuosituhatta, kunnes eräänä yönä haudan pimeys päättyi ja Carter tuli vapauttamaan faaraon.

g. Know Why the Nightingale Sings?

What does the free fall feel like?

Asks the boy with a spark in his eye Know why the nightingale sings Is the answer to everything

Kappaleen alussa kerrottiin pojasta, joka kysyi miltä vapaa pudotus tuntui. Vastaukseksi hän sai vain vastakysymyksen "tiedätkö miksi satakieli laulaa", joka oli samalla "vastaus kaikkeen".

(24)

Vastaus oli tulkittavissa kaksiselitteisesti: poika ei koskaan olisi saanut muuta vastausta kuin tuon tai sitten satakielen laulu olisi todella ollut avain kaikkiin kysymyksiin.

Dancing with the spirit of the air In this ocean so so open and fair Making love to the gods above On my maiden voyage so bold

Kertoja sanoi ottaneensa rohkean askeleen rajoittamattomaan maailmaan, jossa hän sai vapaana painovoimasta tavoitella taivaita. Hän "tanssi ilman hengen kanssa tässä avoimessa meressä" ja

"rakasteli jumalten kanssa tällä rohkealla neitsytmatkalla".

Landing safely to the blue lagoon

Don't know if this is the Earth or the Moon Joy of living is no more a mask

The Eden I found will forever last

Lopulta hän laskeutui siniseen laguuniin tietämättä, oliko maassa vai kuussa. Hän tunsi löytäneensä ikuisen Edenin.

h. Lappi (Lapland)

Levyn päätöskappale jakautui neljään osaan, jotka olivat nimiltään Erämaajärvi, Witchdrums, This Moment is Eternity ja Etiäinen. Suurin osa kappaleesta ei ollut tyyliltään metallia, vaan lähempänä ensimmäisen demonauhoituksen akustista tunnelmointia. Ainoastaan kolmannessa osassa oli kuultavissa sähkökitaraa ja rumpuja.

Erämaajärven sanat olivat suomenkieliset. Niissä kerrottiin yksinäisestä kulkurista, joka matkasi erämaassa ja kohtasi lammella joutsenparven. Ilmassa kiirineet kotkien huudot muistuttivat häntä menneisyyden kaipuusta, ja hän jatkoi matkaansa vuorten taa. Witchdrums eli "noitarummut"

ei sisältänyt lainkaan sanoja, mutta sen taustalla soiva rytmi muistutti tyylillisesti hieman lapinnoitien rumpuja. Kolmas osa, This Moment is Eternity (Tämä hetki on ikuisuus), laulettiin englanniksi, ja siinä kuvailtiin pohjoista luontoa, "korpin, karhun, kotkan ja ahman maata".

Viimeinen osa, Etiäinen, oli hieman muokattu versio ensimmäisen demonauhan kappaleesta, mutta siinäkään ei ollut mitään sanoja. Alkuperäisellä versiolla ollut Holopaisen lausuma runo oli jätetty pois.

(25)

i. A Return to the Sea

"Paluu mereen" julkaistiin niin sanottuna bonusraitana, eli ylimääräisenä kappaleena, muutamilla Angels Fall First -levyn painoksilla. Myöhemmin se on julkaistu uudelleen esimerkiksi Wishmastour 2000 -kokoelmassa, jossa oli mukana useita vastaavia "harvinaisempia" Nightwish- kappaleita.63

A star falls down from the darkened sky Where new worlds born and die

Kingdom Animalia watches its approaching glow What it means is soon to be known

Holopaisen kiinnostus biologiaa kohtaan tuli esille tämän kappaleen sanoituksissa. Alussa kerrottiin, kuinka "tähti putosi taivaalta, jossa uudet maailmat syntyivät ja kuolivat". Eläinkunta katseli tätä näkyä ihmetellen mitä tulisi tapahtumaan.

Beneath the lovely birch honeymakers build their nest in peace On the savannah a lion licks a wounded gnu

To honor this moment even the heavens cease Giant spiders learn how to swim

With whales they form a united kin ...

Survival of the fittest, the fall of man

Seuraavaksi kuvailtiin lähes paratiisimaista maisemaa, jossa "hunajanvalmistajat" rakensivat pesäänsä rauhassa, leijona nuoli haavoittunutta gnuta ja suuret hämähäkit opettelivat uimaan muodostaen valaiden kanssa yhteisen kansan. Tuon hetken kunniaksi jopa taivaat hiljenivät. Tämä kaikki merkitsi kuitenkin "vahvimman selviytymistä" ja ihmiskunnan loppua.

Seadrops foam all empty human skulls Those on the shores of Atlantis Darwin’s resurrection is witnessed By turtles he used to play with

Kertoja kuvaili, kuinka merivesi vaahtosi ihmiskallojen yli Atlantiksen rannoilla. Darwinin ylösnousemusta todistivat kilpikonnat, joiden kanssa hän oli leikkinyt.

63 Nightwish 2000b, äänite.

(26)

Healed and happy she oversees The Mother

The tyrant’s return to the sea

Kappaleen lopussa "parantunut ja onnellinen äiti" katseli "tyrannin" paluuta mereen. Sanoituksissa saattoi kuulla hieman teemallista yhteyttä Stratovariuksen samana vuonna ilmestyneeseen Visions- albumiin, jonka sanoituksissa vastaavasti kerrottiin ihmiskunnan maailmalle aiheuttamista ongelmista ja odotettiin luonnon uudistumista katastrofin jälkeen.64

3. Merestä syntynyt a. Taustaa

Nightwishin toinen albumi Oceanborn julkaistiin vuonna 1998.65 Yhtyeen kokoonpanoon oli otettu mukaan vakituiseksi basistiksi Sami Vänskä. Hän oli muihin jäseniin verrattuna hieman vanhempi, mutta samalla heille jo entuudestaan tuttu sekä koulusta että aiemmista yhtyeistä. Nightwishin muut jäsenet ovat kuvailleet Vänskää musiikillisesti lahjakkaaksi ja kunnianhimoiseksi, mutta samalla vaatimattomaksi.66

Holopaisen mukaan levyn teemana oli meri, joka ilmeni myös sen nimessä. Häntä kiehtoi meren mystinen alkuvoimaisuus, ja hän piti sitä "kaiken alkuna", joka voi kuvata myös koko maailmankaikkeutta. Musiikillisesti innoitusta oli haettu Stratovarius-yhtyeeltä, joka kuului tuolloin Holopaisen suurimpiin suosikkeihin. Levyn sanoitukset olivat edelleen fantasia-aiheisia, mikä herätti median piirissä hilpeyttä. Holopainen katsoi fantasiaan liittyvän eskapismin olleen Nightwishille tärkeä aihe, jonka pohjalta oli helppo kirjoittaa sanoituksia.67 Hän kuvaili levyn kansikuvassa esiintynyttä pöllöhahmoa yhdeksi yhtyeen tunnuksista.68

Oceanbornin julkaisua seurasi Kiteellä kohu, kun eräs paikallinen opettaja, jota ei lähteessä ole nimetty, piti sen sanoituksia saatanallisina. Tuomas Holopaisen mukaan kohu aiheutui Devil and the Deep Dark Ocean -kappaleen sanoituksista ja levyn kansikuvasta, jossa olleen vedessä kelluneen naishahmon voi tulkita symboloineen ylösalaisin käännettyä ristiä. Asiasta pahastuneet ihmiset olivat jopa yhteydessä Kiteen kirkkoherraan, joka oli Holopaisen tädin aviomies, eikä valituksista näin ollen seurannut Holopaiselle erityisiä ongelmia.69 Tältä pohjalta olisi periaatteessa kiintoisa pohtia, että jos levy ja sen sanoitukset ärsyttivät ihmisiä niin paljon että he katsoivat

64 Stratovarius 1997, äänite.

65 Ollila 2006, 352.

66 Ollila 2006, 77-78.

67 Ollila 2006, 91, 93.

68 Isoaho 2014, 37.

69 Ollila 2006, 94-95.

(27)

aiheelliseksi turvautua paikalliseen kirkkoherraan, mitä vaikutusvaltaa tällä katsottiin olevan yhtyeeseen ja sen tuotantoon. Oliko taustalla ollut juuri sukuyhteys kirkkoherran ja Holopaisen välillä, vai oliko paikallisyhteisön korkea-arvoisen jäsenen uskottu voivan vaikutusvallallaan rajoittaa paheelliseksi koetun musiikin julkaisua?

b. Stargazers

A grand oasis in the vastness of gloom Child of dew-spangled cobweb Mother to the moon

Constellations beholders of the 3rd vagrant Theater for the play of life

Tragedienne of heavens Watching the eyes of the night Sailing the virgin oceans

A planetride for the Mother and Child ...

Oracle of the Delphian Domine Witness of Adam’s frailty Seer of the master prophecy The stellar world her betrothed

Delfoin oraakkeli oli yksi antiikin Kreikan jumaltaruston oraakkeleista. Hän oli alun perin Maaäidin profeetta, kunnes asema myöhemmin siirtyi ensin naistitaani Phoebelle ja myöhemmin Apollolle.70

c. Gethsemane

Kappaleen nimi viittasi Jerusalemin ulkopuolella sijainneeseen puutarhaan, jossa Kristus opetuslapsineen oli viettänyt viimeisen yönsä ennen vangitsemistaan.71 Sanoitukset kertoivat Kristuksen tuntemuksista ennen vangitsemista, ja ne oli mahdollista ymmärtää sekä Kristuksen itsensä lausumina että kertojahahmon omina ajatuksina, jotka vain suuresti muistuttivat Kristuksen vaiheita.

Kappaleen alussa viitattiin Kristuksen rukoukseen ennen vangitsemistaan sanoilla "toll no bell for me, father, but let this cup of suffering pass from me" (Isä, anna tämän kärsimyksen maljan mennä ohitseni). Raamatussa Kristus rukoili kolme kertaa Isäänsä, että "tämä malja" kulkisi hänen ohitseen, mutta samalla alistui tämän valtaan sanoen: "tapahtukoon sinun tahtosi". Vastaavasti

70 Graves 1981, 178-179.

71 Lempiäinen 2008, 155.

(28)

laulun kertoja sanoi "rukoilleensa kolmesti, että näkisit yksinäisyyden suden minussa", mutta Kristuksen tavoin hän alistui Isän tahtoon. Kertoja ei myöskään halunnut "paimenta parantamaan maailmaansa", vaan tunsi tarvitsevansa enkelin.

Kertosäkeessä irrottauduttiin selkeämmin alussa kuvailluista Kristuksen kokemuksista, mutta käytettiin yhä raamatullista haudan ja pääsiäisen sanastoa. Kertoja kysyi "you wake up, where's the tomb?" (sinä heräät, missä on hauta?) ja "will easter come, enter my room?" (saapuuko pääsiäinen, astuuko se huoneeseeni?). Hän myös kertoi "herran itkevän hänen kanssaan", mutta hänen omat kyyneleensä oli osoitettu "sinulle".

d. Devil and the Deep Dark Ocean

Devil and the Deep Dark Oceanin sanoitukset herättivät levyn julkaisun jälkeen kohua oletetun saatanallisuuden vuoksi. Kappaleessa laulettiin muun muassa "yön luojasta", "hänen majesteettinsa syvästä pimeydestä" ja "punasilmäisestä syntymättömästä herrasta", joiden pohjalta saatanallisuussyytökset saattoi ymmärtää. Lisäksi sanoituksissa kerrottiin muinaisten jumalten runoilijana toimineesta pöllöstä, joka ennusti tulevaa tulvaa. Holopaisen mukaan yhtye ei ollut itse edes ajatellut tällaisia viittauksia kappaletta tehdessään. Kohun vuoksi hän halusi antaa sanoitukset vanhalle musiikinopettajalleen Plamen Dimoville. Tämä ei kuitenkaan halunnut ryhtyä minkäänlaiseen sanojen tarkastamiseen, vaan yksinkertaisesti muistutti Holopaista siitä, että oli jo aiemmin vastustanut leikittelyä black metal -maailman kanssa. Lopulta tämä kohu laantuikin melko pian, eikä siitä aiheutunut Holopaiselle tai muulle yhtyeelle suuria ongelmia.72

Kappaleen miesäänistä vastasi Tapio Wilska, jonka Holopainen tunsi jo aiemmasta yhtyeestään Nattvindens Gråttista. Edellisellä levyllä Holopainen oli hoitanut miesosuudet itse, mutta hän ei ollut suoritukseensa tyytyväinen.73

e. Sacrament of Wilderness

Naked in midwinter magic lies an angel in the snow The frozen figure crossed by the tracks of wolves

"Erämaan uhrauksen" alussa laulettiin jäätyneestä enkelistä, joka makasi alastomana keskellä lumisen keskiyön maisemaa, sekä susista, joiden jäljet kulkivat tämän tapahtumapaikan halki.

I want to hunt with the tameless heart

72 Ollila 2006, 94-95.

73 Ollila 2006, 88.

(29)

I want to learn the wisdom of mountains afar We will honor the angel in the snow

We will make the streams for our children flow

Laulun kertoja halusi "metsästää kesyttämättömän sydämen kanssa" ja "oppia kaukaisten vuorien viisautta". Samalla hän osoitti kunnioitusta "enkelille lumessa".

Wrapped in furs beneath the northern sky From my cave I watch the land untamed And wonder if some becoming season will make the angel melt in shame

Kappaleen lopussa turkiksiin pukeutunut kertoja tarkasteli luolansa suulta villiä erämaata ja pohti, saisiko jokin tuleva vuodenaika tuon jäätyneen enkelin "sulamaan häpeässä". Holopaisen mukaan susi oli hänen suosikkieläimensä.74

f. Passion and the Opera

Princess of lust, dignity put to dust A virginal sight, their apple to bite

Omenan haukkaaminen viittasi Adamin ja Eevan syntiinlankeemukseen, josta kerrottiin Raamatussa.

An Aphrodite for mortal souls

playing hide and seek in lecherous roles

Afrodite oli antiikin kreikkalaisessa mytologiassa kauneuden ja rakkauden jumalatar.75

Body of a virgin, soul of a devil's kin Your God is me in all that you see

Tarinassa esitellyllä hahmolla oli "neitsyen ruumis" ja "paholaismainen sielu". Kertoja totesi olleensa "jumalasi kaikessa mitä näet".

74 Isoaho 2014, 37.

75 Lindskog 1984, 22.

(30)

g. The Riddler

Riddler, Riddler, ask me why

All mothers beneath the Earth and sky Hold their children's hands for a while Their hearts forever, yours and mine Make me wonder what's the meaning of life What's the use to be born and then die Make me guess who's the one

Behind the mask of Father and Son

Kappaleessa kertoja pyysi arvuuttajalta, että tämä panisi hänet pohtimaan maailman ihmeellisyyksiä, kuten elämän tarkoitusta, kysymystä miksi linnut lentelivät vapaina taivaalla tai miksi äidin ja lapsen välillä oli erityislaatuinen, ikuinen side. Yhtenä kysymyksenä oli se, kuka piiloutui "Isän ja Pojan naamion" taakse.

h. The Pharaoh Sails to Orion

Holopainen toi jälleen esiin kiinnostuksensa antiikin Egyptin ja Kreikan taruja kohtaan kertoessaan sanoituksissaan "faaraon purjehduksesta Orioniin".76

Get away from me!

Take heed to thyself and see my face no more For in the day thou see my face thou shalt die

Kappaleen alussa oli suora lainaus Raamatusta, Toisen Mooseksen kirjan jakeesta 10:28, jossa faarao käskee Moosesta lähtemään luotaan ja pysymään poissa kuolemanrangaistuksen uhalla.

Muutoin kappaleen sanoituksilla ei ollut yhteyttä Raamattuun. Kappaleessa mainittiin egyptiläiset jumalat Horus, Seteh ja Sepedet sekä kreikkalaisen mytologian draco-lohikäärme. Kappaleen viimeiset sanat olivat "join my soul the hunter in the sky". Tämä "taivaallinen metsästäjä" sopi yhteen kappaleen nimen kanssa, sillä Orion-tähtikuvio oli nimetty kreikkalaisen mytologian Orion- nimisen metsästäjän mukaan.77 Devil and the Deep Dark Ocean -kappaleella laulanut Wilska oli mukana myös tässä kappaleessa.78

76 Silas 2004, 24.

77 Graves 1981, 151.

78 Ollila 2006, 88.

(31)

4. Syntiä ja fantasiaa a. Tutuilla linjoilla

Nightwishin kolmas albumi Wishmaster79 sai musiikillisesti vahvoja vaikutteita Walt Disneyn tuotannosta ja fantasiakirjallisuudesta, kuten Dragonlance-sarjasta. Tuomas Holopainen on kertonut olleensa koko elämänsä ajan suuri Disneyn tuotannon fani. Disney oli lähimpien ihmisten lisäksi suurin hänen tunteisiinsa ja henkiseen terveyteensä vaikuttanut tekijä sekä väylä eskapismiin, todellisuuspakoon.80 Holopainen on kertonut albumin nimen olleen viittaus hänen henkilökohtaiseen idealogiaansa: jokainen oli omien toiveittensa ja unelmiensa herra, eikä kohtaloa ollut olemassa.81 Toisaalta Holopainen näki Wishmasterin hieman vähättelevään sävyyn edellisen Oceanborn-levyn jatkona, joka ei tuonut musiikillisesti suuria uudistuksia.82

Wishmasterin jälkeen Nightwish julkaisi vuonna 2001 Over the Hills and Far Away -EP:n.

Se sisälsi alkujaan Gary Mooren esittämän nimikkokappaleen lisäksi uuden version Angels Fall First -levyllä julkaistusta Astral Romancesta sekä kaksi täysin uutta kappaletta.83 Koska käsittelin tältä julkaisulta vain kahta kappaletta, sisällytin ne samaan lukuun Wishmasterin kanssa.

b. She Is My Sin

In the meadow of sinful thoughts every flower's perfect

Levyn aloituskappaleen sanat kertoivat synnin houkutuksesta ja intohimosta. Kertojan mukaan

"syntisten ajatusten niityllä jokainen kukka oli täydellinen".

I am the fallen, you are what my sins enclose Lust is not as creative as its discovery

Kertojan mukaan himo ei ollut yhtä luovaa kuin sen löytäminen.

Bless me, undress me

Pick your pray in a wicked way

God I must confess I do envy the sinners

Kappaleen lopussa kertoja pyysi kohdehenkilöä ensin siunaamaan ja riisumaan hänet ja

79 Nightwish 2000a, äänite.

80 Silas 2004, 23-24.

81 Moon TV 2000, video.

82 Ollila 2006, 125.

83 Nightwish 2001, äänite.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Itselleni polku on ollut täynnä sattumia, joiden kautta olen onnistunut oppimaan ja hallitsemaan erilaisia menetelmiä mutta myös innostumaan aidosti lukujen maailmasta,

Mitä muuta Clarita voisi kuin odottaa: hän jää töistä pois, lamaantuneena hän makaa huoneessaan odottaa, samaistuu koko ruumiillaan rakastettuunsa:?. ”Lepäsin aivan hiljaa,

kauppamiehille "Tosi off" taitaa olla mieluisempi vaihtoehto kuin "Tosi on", myös historian kohdalla. Talvisodan salainen strategia -teos edustaa tässä suhteessa

Currie on myös ihme- tellyt, että jos kirjallisuus on moraalisesti niin jalostavaa, miksi kirjailijat sitten ovat usein toivottomia rökäleitä.. Nyt voisi ajatella, että

Jos Gertyn ajatus on Bloomin ajatus Gertystä, Reggy Whylie, jonka Gerty fantisointinsa kulussa riemastuttavan mutkatto- masti vaihtaa Bloomiin – ”Hen oli

Yhtyeen läpimurtokappaleisiin kuulunut ”Philosophy” (1995) ei ainoastaan affirmoinut filosofiaa, vaan kuvasi sen jonakin, joka ennakkoluu- loista poiketen piti

Samaa sukua on pronominin he käyttö perheeseen viittaamassa (s. e) Kun puhuja kertoo tapahtumasta, jossa hän itse on ollut mukana, hän viittaa muihin mukana olleisiin

Tässä esille tulleita tuloksia on kuitenkin myöhemmin mahdollista täsmentää ja niiden luotettavuutta arvioida yhtyeen äänityssessioita koskevan aineiston ,