H E L M E R W I N T E R
ARVID LILJELUNDIN NUORUUS
ERIPAINOS VARSINAIS-SUOMEN MAAKUNTAKIRJA 3:STA
78
täjäiset ja perinnöt eivät olleet suuret, ja varmasti kaupungin suuri tulipalo 1855, joka vahingoitti Liljelundienkin kotia, oli omiaan vaikeuttamaan perheen toimeentuloa.
Nämä tulevan taiteilijan vanhemmat eivät ajan tavan mukaan olleet saaneet muuta kuin koti- ja rippikouluopetusta. Isä, luon
taisen kyvykkäänä, oli kuitenkin hankkinut itselleen myöskin kir
joitustaidon, joten hän pystyi antamaan lapsilleen opetuksen ensi alkeet, mikäli siihen aikaa riitti varsinaiselta ammattityöltä ja niiltä monilta yleisiltä toimilta, joita hänelle pienen paikkakunnan oloissa käsityöläisten edustajana runsaasti karttui. Niinpä räätälimestari Liljelund m. m. oli vuonna 1868 perustetun ja vielä nykyäänkin elävän Uudenkaupungin käsityöläisyhdistyksen perustajia. Kau
pungin historiankirjoittaja Kaukovalta mainitsee häntä muutenkin käytetyn monissa luottamustoimissa.
Huolimatta luonteensa vakavuudesta ja hiljaisuudesta, joka räätälimestari Liljelundilla ja hänen vaimollaan oli yhteisenä omi
naisuutena, hän kuitenkin saavutti lastensa sydämellisen luottamuk
sen ja ymmärtämyksen siinä määrin, että heistä Viktor vielä van
hoilla päivillään muistelee isää "miesten parhaimpana” ( ”en pärla biand männen” ). Lapsia karttui perheeseen vuosien vieriessä seit
semän, nimittäin tytär Justiina Vilhelmiina (s. 1842), ja pojat, tuleva taiteilijamme Emanuel Arvid (s. 20. 1. 1844), Johan Ferdinand (s. 1847), Viktor Ludvig (s. 1849), Axel Adrian (s.
1852), Isaak Vilhelm (s. 1854) ja noin puolivuotiaana kuollut Frans Oskar (s. 1856).
Kuten sanottu oli koti suhteellisen varaton. Päivät pitkät, kello kuudesta aamulla kello kymmeneen illalla riitti työtä. Vaikka Liljelund aikoinaan olikin kaupungin parhaaksi tunnettu vaatturi- mestari, ja toinen porvari toisensa jälkeen hänen työhuoneestaan sai uuden surtuutin ja muut tarpeelliset vaatekappaleet, eivät vuosi
tulot kuitenkaan koskaan nousseet 1,200 markkaa korkeammaksi.
Paljon ei näinollen riittänyt lasten koulutukseen, vaikka äitikin puolestaan koetti perheen taloudellista asemaa huojentaa hoita
malla kahta lehmää, jotka antoivat hieman leivän särvintä. — Vaa
timaton, 36 markan suuruinen lisätulo vuosittain saatiin sitäpaitsi vieraalle luovutetun porstuakamarin vuokrasta. Talon muut huo
neet: makuuhuone, keittiö ja työhuone olivat perheen omassa hal
lussa, joten voimme ymmärtää, että ahtaus oli suuri, varsinkin kun
79 ajoittain isän apuna omien poikien pieninä ollessa vielä oli oppi- poikiakin. Ehkä osittain näistä ahtaista oloista johtui molempien vanhempien kivulloisuus; he kuolivat suhteellisen aikaisin 52— 53 vuoden iässä.
Liljelundin kotitalo Uudessakaupungissa.
Talvisin lapset ahkeraan käyttivät läheistä Kukonmäkeä kelkka- mäkenään ja toisinaan he saivat lähteä kaupungin lähilahtiin luis
telemaan, mutta yleensä oli tuvan lämpö heistä mieluisampi. Kesällä sen sijaan houkuttelivat ihanat marjametsät ja Janhuan lahden uimaranta heitä luonnon helmaan lähtemään. Vuoroin lapset pää
sivät viikoksi tai pariksi isovanhempien, enon ja serkkujen luo Birkholmaan tai ulkosaariston Tevaluotoon isoäidin sisaren luo, joka oli sikäläisen luotsi Liljan vaimo. — Näillä kesäretkillä pojat lähinnä kiintyvät isoisäänsä, Adrian Hollmeniin, Ison ja Vähän Birkholman omistajaan. Hän ei koskaan ollut erikoisemmin harras
tanut maanviljelystä, vaan todellisena saaristolaisena harjoitti pää
asiallisesti merenkulkua. Omalla aluksellaan hän usein oli käy
nyt Tukholmat, Tallinnat, Riiat y. m. rantalaivurien kauppapaikat.
Eräällä matkallaan hän kuitenkin oli lastin purkauksessa taittanut jalkansa ja parisen kylkiluuta, mistä seurasi pitkäaikainen, toi
80
vottomalta näyttävä sairaus. Tällöin hän luovutti talonpidon pojal
leen, ja näin hänelle jäi sitten parannuttuaan aikaa kalasteluun ja muuhun pikkuaskarteluun. Myöhemmällä iällään hän oli pit
kän aikaa lautamiehenä ja sai sitten herastuomarin arvonimen.
Ukon ominaisuuksia oli myös leikillisyys ja kerskailuhalu, jonka muistona vieläkin paikkakunnalla elää hänen sanantapansa ”tääll’
oo rohtu niin ku Birkholman kaapiss’.” Häneltä on siis varmaan Arvid Liljelund perinyt leikillisyytensä ja rikkaan mielikuvituk
sensa. Birkholmassa vieraileville tyttärensä pojille ukko valmisti monta juhlahetkeä ottamalla heidät mukaan aamuisille haukikoukun kokemisretkille. Kertojani, Viktor Liljelund, vieläkin muistaa, miten hän 3— 4 vuotisena näki isoisän kantavan selässään haukea, jonka pyrstö laahasi maata, vaikka ukko oli lähes kahden metrin mit
tainen.
Tällaisia ilonhetkiä riitti kuitenkin vain kesän ajaksi. Muu osa vuotta kului ahkeraan työskentelyyn kotona räätälin pöydällä, jonka istujiksi tuli kolme pojista, tai koulussa, jonka käymiseen isä Lilje
lund vaikeuksista huolimatta koetti hankkia pojilleen tilaisuutta.
Yleensä menestyivät nuoret Liljelundit hyvin koulussa, — tyttärelle ei ajan katsantokannan mukaan koulusivistys ollutkaan tarpeen, vaan Miina sai jo aikaisin tottua auttamaan äitiä taloudessa. — Hyväpäinen Ferdinand veli, jota Uudenkaupungin ala-alkeiskoulun taitava rehtori Wiwolin ylimääräisesti ohjasi saksan- ja latinan
kielissä, tuli apteekkioppilaaksi Raumalle. Farmaseuttina hän työs
kenteli Pietarissa, proviisorina Helsingissä, kunnes tuli Ylimarkun ja myöhemmin Someron apteekkariksi. Toverien keskuudessa hän oli tunnettu lempinimellä Smörjelund, kun taas Arvidia hänen am
mattinsa mukaan mainittiin nimellä Oljelund. — Viktor oli luok
kansa paras oppilas ja niinpä toisinaan sattui, että hän opettajan, Gustav Vilhelm Bergrothin, ollessa "sattuneesta syystä” poissa tun
nilta, sai hoitaa opettajan tehtävät. Myöskin hän omana kouluaika
naan oli niin sanotun sunnuntaikoulun apuopettajana. Koska Viktor omasi huomattavat taiteelliset taipumukset, kehoittivat monet uuskaupunkilaiset häntäkin antautumaan taiteilijauralle veljen esi
merkkiä noudattaen, mutta nämä aikeet eivät kuitenkaan toteutu
neet. Hän oli sittemmin vaatturina Uudessakaupungissa ja Helsin
gissä, jossa hän harrastaen ammattitaidon kohottamista, lisäsi omia tietojaan ja pitkät ajat hoidettuaan Helsingin ammattikoulujen tar-
1869 1869 Liljelundin äidin vanhemmat Birkholmasta.
1871 Liljelundin vanhemmat.
#
kastajan virkaa nykyään nauttii ansaittua vanhuuden lepoa las
tensa parissa.
Hyvin menestyivät koulussa ja sittemmin kunnollisesti suorit
tivat elämäntehtävänsä myöskin nuorimmat veljeksistä, terveydel
tään heikko Axel, räätälinkisälli Helsingissä ja Vilhelm eli ” Isak iloinen poika” (kuten hän itseään nimitti sisarelleen kirjoittamis
saan kirjeissä) puuseppämestari ja kehyskauppias, joka myös osoitti huomattavia taiteellisia taipumuksia. Syyttä ei Arvid rak
kaasta velisarjasta puhuessaan sanokaan kirjeessään: ” De kunna se, att det ligger i familjen Liljelund, att ha sinne för skön konst”.1 Taiteellisia ominaisuuksia voinee erikoisemmin havaita äidin puolisessa suvussa, sillä sen esi-isät, Putsaaren Kleemolat, olivat aikoinaan tunnettuja laivan- ja veneenrakentajia, ja ehkä kuului heihin myöskin Putsaaren Matti, Uudenkaupungin vanhan kirkon tornin rakennusmestari. Niin voinee ajatella heidän taiteellisen sil
mänsä periytyneen jälkeläisillekin. Kleemolasta polveutuu muu
ten myöskin tunnettu Liljestrandien sivistyssuku.
Mitä Arvidiin tulee, tuntuu kuin hän ei alussa olisi erikoisem
min harrastanut opiskelua. Ainakin osoittavat Uudenkaupungin ala-alkeiskoulun säilyneet tutkintopöytäkirjat hänen järjestysnume
ronsa vain hitaasti kohonneen. Aluksi hän oli luokkansa viimeisiä oppilaita ja mainitaanpa hänestä kerran ajan'drakooniseen tapaan
"straffad med stut för obotlig lättja” (rangaistu selkäsaunalla parantumattoman laiskuuden takia). Kuritus lieneekin langennut hyvään maaperään, sillä hänen erotodistuksensa mainitsee näistä asioista seuraavaa:
"Oppilas E m a n u e l A r v i d L i l j e l u n d , joka on synty
nyt 20 päivänä tammikuuta 1844, kirjoitettu ensimmäisen luokan suo
malaisen luokan oppilaaksi 2 päivänä helmikuuta 1853, josta hän 25 elokuuta 1856 on eronnut, on k i i t e t t ä v ä n käytöksen ja v ä l t t ä v ä n ahkeruuden ohella verrattuna luokan vaatimuksiin saavut
tanut t y y d y t t ä v ä t taidot, joka täten todistetaan Uudessakau
pungissa 25 päivänä elokuuta 1856. C. Q. W iwolin.”
Arvid joutui keskeyttämään koulunkäyntinsä verraten aikaisin ryhtyäksensä ansiotyöhön isänsä ammatissa. Viime vuosisadalla 82
1 ” He saattavat nähdä, että Liljelundin perheellä on taipumuksia kauno
taiteeseen.”
uuskaupunkilaiset eivät yleensä kyenneet hankkimaan lapsilleen korkeampaa opetusta, sillä koulunkäynti Turussa oli useimmille liian rasittavaa. Koulunsa päätettyään Arvidkin siis jatkoi pereh- tymistään isänsä käsityöhön, hän kun tämän sanojen mukaan oli
83
”Viuluniekka” 1863. Uudenkaupungin Museossa.
Arvid Liljelundin piirustus.
"syntynyt räätäliksi”. Mutta pojassa oli jo varhain herännyt halu ruveta taiteilijaksi. Kynää ja sivellintä hän käytti aina kuin vain siihen tilaisuutta oli, ja herätti taipumuksillaan huomiota. Isä vas
tusti kuitenkin jyrkästi näitä suunnitelmia. Kerrotaan hänen sano
neen pojalleen: ”Se on paljasta laiskuutta ja herraksi pyrkimistä.
Pysy sinä räätälinä ja ansaitse leipäsi kunniallisella tavalla, kuten
84
minäkin, äläkä rupea maailmaa kiertämään.” Rehtori Wiwolinin välityksellä suostuttiin kuitenkin siihen, että pojan piti saada "töh
riä paperia” mielensä mukaan, sitten kun hän ensin oli saanut kisälli- kirjan.
Myöhemmällä iällä Arvid Liljelund kyllä leikkiä laskien puhuu saaneensa hyviä aiheita räätälinpöydällä istuessaan. Muiden muassa hän kertoo aikoneensa maalata "lihavan fläskborgarin" kauppaa hieromassa räätälin työhuoneessa. Tästä siis näemme, miten jo aikaisin tosielämän ja arkisen aherruksen kuvat viehättävät tulevan taiteilijan silmää. Samalla on meidän kuitenkin todettava, että Arvid myöhemmin katkeruudella ajattelee elämänsä "ainoata vastoinkäy
mistä", joka isän tahdon mukaan niin moneksi vuodeksi sitoi hänet räätälin pöydälle ikäkautena, jolloin monet muut saivat nuoruu- tensa herkimmät hetket omistaa taiteilijaksi valmistautumiseen.
Sama ajoittainen katkeruus ilmenee eräässä toisessakin kirjeessä, jossa hän mainitsee Liljelundin velisarjasta, että se on "katajan juuressa kasvanut". Vaaditun kisällikirjan Arvid Liljelund sai 1862 Rauman räätäliammattikunnalta, ja hänen kerrotaan itse pitäneen tätä todistusta erittäin suuressa arvossa.
Mutta lukuunottamatta suosijansa rehtori Wiwolinin innostavaa ja kehittävää opetusta, nuori käsityöläinen sunnuntaikoulussa erikoi
sella mielenkiinnolla otti osaa maalarimestari Olanderin piirustus- tunteihin, jolloin hän veljensä kertoman mukaan myöskin sai harjoi
tella mustaliitupiirustusta. Maalarimestari Olander oli itse pieni tai
teilija ja hänen kättensä tuotetta ovat m. m. Uudenkaupungin uuden kirkon erikoismalliset ikkunaverhot, joissa etupäässä sinikeltaisin värein valkoisella pohjalla esiintyvät tavallisimmat raamatulliset ver
tauskuvat: karitsa, palmu, kalkki, risti y. m. Opettajan pojan, rovasti Karl Olanderin, kertoman mukaan maalarimestari ainakin myöhem
min neuvoi esimerkiksi puita maalatessa käyttämään eräänlaista täplämaalausta.
Muudan Arvid Liljelundin tämänaikaisista piirustuksista on säi
lynyt, nimittäin "Viuluniekka" (1863). Voimme kuvitella nuoren räätälinkisällin iloa, kun hän tunnustukseksi osottamastaan harras
tuksesta ja taidosta, lukukauden lopussa toimeenpannussa näytte
lyssä sai palkinnoksi hopeaisen piirtimen (ritstift), jonka eräät kaupunkilaiset olivat tarkoitusta varten- lahjoittaneet. Mutta ei siinä kyllin onnea! Vietettiinpä eräitä nimipäiviä tähän aikaan taval
85 lista vilkkaammassa Uudessakaupungissa, jonne m. m. oli majoi
tettuna osa Viipurin jalkaväkirykmenttiä, suomalaisen everstin Hästeskon johdossa. Näille Liljelundin elämässä käänteentekeville, tehtailija F. A. K. Toiletin nimipäiville, toukokuun 21 päivänä
”Oma kuva” (1871.) (Ateneumin kokoelmissa).
Arvid Liljelundin maalaus.
1863 toi tulevan taiteilijan suosija ja avustaja, senaikaisen Uuden
kaupungin merkkimies, jo edellä monasti mainittu rehtori Karl Gustav Wiwolin mukanaan Liljelundin vähäistä aikaisemmin piir
tämän jäljennöksen "Viulunsoittaja”. Liljelundin taitavasti tekemä piirros herätti vieraissa ansaittua huomiota. Tuloksena oli, että vieraat rehtori Wiwolinin sekä eversti Hästeskon ja nimipäivien viettäjän yhteisestä aloitteesta keräsivät keskuudestaan varoja avustaakseen Liljelundia, 19-vuotiasta räätälinkisälliä Turun piirus
86
tuskouluun, uuskaupunkilaissyntyisen hovimaalari R. W . Ekmanin oppilaaksi, tavallaan siis jatkamaan pienen Uudenkaupungin arvo
kasta taidetraditiota. Hauska sattuma on, että Ekmanin ja Lilje- lundin syntymätalot, jotka nykyään museon toimesta ovat muisto- kilvellä varustetut, ovat lähinaapureja sijaiten kulmittain Alisen- kadun ja Pohjoistullikadun leikkauskohdassa.
Hovimaalari Ekmanilta, jolle asiasta oli kirjoitettu, saatiin sitten suopea vastaus ja kehoitus opintojen jatkamiseen. Näin arvovaltai
seen suositukseen kilpistyi isänkin vastenmielisyys taiteilijauraa kohtaan, ja muutamien varakkaiden kaupunkilaisten luvattua vuo
tuista avustusta lähti nuori ”taituritaimi” Arvid Liljelund syys
kuussa 1863 Turkuun alkamaan varsinaisia opintojaan taiteen ohdakkeisella polulla.
Helmer Winter.
Uudenkaupmigi!
kansankirjasto
Arvid Liljelundin 100-vuotis muisto.
Tänään tulee kuluneeksi 100 vuotta uuskaupunkilaisen tai
teilijan Arvid L i l j e l u n d i n syntymästä. Hän oli hovimaa
lari R. W. Ekmanin oppilas ja kohosi sittemmin huomatta
vaksi tekijäksi etupäässä muo
to- ja laatukuvamaalarina.
Suomen taiteen historiassa hä
nellä on katoamaton, kunnia
kas sijansa.
Seuraavassa julkaisemme lehtori Helmer W in t e r i n kirjoittaman kuvauksen tai
teilijan lapsuudesta ja varhai
semmista nuoruusvuosista.
Vuonna 1839 saapui Raumalta Uu
teenkaupunkiin köyhä räätälinkisälli Emanuel Liljelund (syntynyt 1. 10.
1818). Säilyneistä tiedoista päätellen ei hänen lapsuus- ja nuoruusaikansa Raumalla ollut kovinkaan valoisaa ja helppoa. Äitinsä kuoltua, jonka huo
lehtijana ja auttajana hän oli ollut, hän päätti siirtyä paremmille leipä- maille, taloudellista nousukauttaan alkavaan Uuteenkaupunkiin. Täällä nuori räätäli heti menestyi niin hyvin, että hänet, pian mainitaan paikkakun
nan parhaimpana räätälinä. Kauan ei kestänyt, ennenkuin nuori mestaris- mies huomasi, että ”ihmisen ei ole hyvä yksinänsä olla”. Purjehdus- ja kalamatkoillaan hän lienee tutustu
nut tulevaan vaimoonsa, Birkholman
"herastuomarin” Adrian Hollmenin 'hoikkaan ja heiveröiseen tyttäreen, Justiina Mathildaan. Kesäkuun kau
neimmillaan kukkiessa 1841 vietettiin iloiset häät kotisaaressa ’hemma i skrud” (kotona morsiuspuvussa), kuten vihkiäisten toimittaja pastori J. J. Korsman on kirkonkirjoihin merkinnyt. Taidolla ja tarmolla työs
kennellen uuttera ja raitis nuori per
heenisä jatkoi entistä ammattiaan ensin vuokrahuoneistossa Alisen- ja Pohjoistullikadun kulmassa, talossa, jonka siihen aikaan omisti luotsi ja entinen laivamies Mats Karlsson.
Myöhemmin siirryttiin omaan Oravan korttelikunnassa sijaitsevaan taloon, jonka hankkimiseen nuoren räätäli- mestarin suunnitelmat jo aikaisin olivat tähdänneet, ja jonka rakennuk
siin hän itse monipuolisena miehenä kuuluu tehneen piirustukset. Perheen taloudellinen tila ei ollut ”loistava”, päinvastoin, sillä herastuomarin tyt- tären myötäjäiset ja perinnöt eivät olleet suuret, ja varmasti kaupungin suuri tulipalo 1855, joka vahingoitti Liljelundienkin kotia, oli omiaan vai
keuttamaan perheen toimeentuloa.
Nämä tulevan taitelijan vanhem
mat eivät ajan tavan mukaan olleet saaneet muuta kuin koti- ja rippikou- luopetusta. Isä, luontaisen kyvyk
käänä, oli kuitenkin hankkinut itsel
leen myöskin kirjoitustaidon, joten hän pystyi antamaan lapsilleen ope
tuksen ensi alkeet, mikäli siihen aikaa riitti varsinaiselta ammatityöltä ja niiltä monilta yleisiltä toimilta, joita hänelle pienen paikkakunnan oloissa käsityöläisten , edustajana runsaasti
karttui. Niinpä räätälimestari Lilje
lund m.m. oli vuonna 1868 perustetun ja vielä nykyäänkin elävän Uuden
kaupungin käsityöläisyhdistyksen pe
rustajia. Kaupungin historiankirjoit
taja Kaukovalta mainitsee häntä muutenkin käytetyn monissa luotta
mustoimissa.
Huolimatta luonteensa vakavuu
desta ja hiljaisuudesta, joka räätäli- mestari Liljelundilla ja hänen vai
mollaan oli yhteisenä ominaisuutena, hän kuitenkin saavutti lastensa sydä
mellisen luottamuksen ja ymmärtä
myksen siinä määrin, että heistä Vik
tor vielä vanhoilla päivillään muiste
lee isää ”miesten parhaimpana” (”en pärla bland männen”). Lapsia karttui perheeseen vuosien vieriessä seitse
män, nimittäin tytär Justiina Vilhel
miina (s. 1842), ja pojat, tuleva taitei
lijamme Emanuel Arvid (s. 20. 1.
1844), Johan Ferdinand (s. 1847), Vik
tor Ludvig (s. 1849), Axel Adrian (s.
1852), Isaak Vilhelm (s. 1854) ja noin puolivuotiaana kuollut Frans Oskar (s. 1856).
Kuten sanottu ci* koti suhteellisen varaton. Päivät pitkät, kello kuudesta aamulla kello kymmeneen illalla riit
ti työtä. Vaikka Liljelund aikoinaan olikin kaupungin parhaaksi tunnettu vaatturimestari, ja toinen porvari toi
sensa jälkeen hänen työhuoneestaan sai uuden surtuutin ja muut tarpeel
liset vaatekappaleet, eivät vuositulot kuitenkaan koskaan nouseet 1.200 markkaa korkeammaksi. Paljon ei näinollen riittänyt lasten koulutuk
seen, vaikka äitikin puolestaan koetti perheen taloudellista asemaa huojen
taa hoitamalla kahta lehmä, jotka antoivat hieman leivän särvintä. —
Vaatimaton, 36 markan suuruinen li
sätulo vuosittain saatiin sitäpaitsi vie raalle luovutetun porstuakamarin vuokrasta. Talon muut huoneet, ma
kuuhuone, keittiö ja työhuone olivat perheen omassa hallussa, joten voim
me ymmärtää, että ahtaus oli suuri, varsinkin kun ajoittain isän apuna omien poikien pieninä ollessa vielä oli oppipoikiakin. Ehkä osittain näis
tä ahtaista oloista johtui molempien vanhempien kivulloisuus; he kuolivat suhteellisen aikaisin 52—53 vuoden iässä.
Talvisin lapset ahkeraan käyttivät läheistä Kukonmäkeä kelkkamäke
nään ja toisinaan he saivat lähteä kaupungin lähilahtiin luistelemaan, mutta yleensä oli tuvan lämpö heistä mieluisampi. Kesällä sen sijaan hou
kutelivat ihanat marjametsät ja f Janhuan lahden uimaranta heitä luonnon helmaan lähtemään. Vuoroin lapset pääsivät viikoksi tai pariksi isovanhempien, enon ja serkkujen luo Birkholmaan tai ulkosaariston Tevaluotoon isoäidin sisaren luo, jo
ka oli sikäläisen luotsi Liljan vaimo.
— Näillä kesäretkillä pojat lähinnä kiintyvät isoisäänsä, Adrian Holl- m£nin, Ison ja Vähän Birkholman omistajaan. Hän ei koskaan ollut eri
koisemmin harrastanut maanviljelys
tä, vaan todellisena saaristolaisena harjoitti pääasiallisesti merenkulkua.
Omalla aluksellaan hän usein oli käy
nyt Tukholmat, Tallinnat, Riiat ym.
rantalaivurien kauppapaikat. Eräällä matkallaan hän kuitenkin oli lastin purkauksessa taittanut jalkansa ja parisen kylkiluuta, mistä seurasi pit
käaikainen, toivottomalta näyttävä sairaus. Tällöin hän luovutti talon
pidon pojalleen, ja näin hänelle jäi sitten parannuttuaan aikaa kalaste- luun ja muuhun pikkuaskarteluun.
Myöhemmällä iällään hän oli pitkän aikaa lautamiehenä ja sai sitten he
rastuomarin arvonimen. Ukon omi
naisuuksia oli myös leikillisyys ja kerskailunhalu, jonka muistona vie
läkin paikkakunnalla elää hänen sa- nantapansa ”tääll’ oo rohtu niin kum Birkholman kaapiss’.” Häneltä on siis varmaan Arvid Liljelund perinyt leikillisyytensä ja rikkaan mielikuvi
tuksensa. Birkholmassa vieraileville tyttärensä pojille ukko valmisti mon
ta juhlahetkeä ottamalla heidät mu
kaan aamuisille haukikoukun koke- misretkille.
Tällaisia ilonhetkiä riitti kuitenkin vain kesän ajaksi. Muu osa vuotta kului ahkeraan työskentelyyn kotona räätälin pöydällä, jonka istujiksi tuli kolme pojista, tai koulussa, jonka käymiseen isä Liljelund vaikeuksista huolimatta koetti hankkia pojilleen tilaisuutta. Yleensä menestyivät nuo
ret Liljelundit hyvin koulussa, — tyttärelle ei ajan katsantokannan mukaan koulusivistys ollutkaan tar
peen, vaan Miina sai jo aikaisin tot
tua auttamaan äitiä taloudessa. — Hyväpäinen Ferdinand veli, jota Uu
denkaupungin ala-alkeiskoulun taita
va rehtori Wiwolin ylimääräisesti oh_
jasi saksan- ja latinankielissä, tuli apteekkioppilaaksi Raumalle. Farma
seuttina hän työskenteli Pietarissa, proviisorina Helsingissä, kunnes tuli Ylimarkun ja myöhemmin Someron apteekkariksi. Toverien keskuudessa hän oli tunnettu lempinimellä Smör- jelv-nd kun taas Arvidia hänen am
mattinsa mukaan mainittiin nimellä
Oljelund. — Viktor oli luokkansa pa
ras oppilas ja niinpä toisinaan sattui, että hän opettajan, Gustav Vilhelm Bergrothin, ollessa "sattuneesta syys
tä” poissa tunnilta, sai hoitaa opet- ajan tehtävät. Myöskin hänen omana kouluaikanaan oli niin sanotun sun
nuntaikoulun apuopettajana. Koska Viktor omasi huomattavat taiteelliset taipumukset, kehoittivat monet uus- kaupunkilaiset häntäkin antautu
maan taiteilijauralle veljen esimerk
kiä noudattaen, mutta nämä aikeet eivät kuitenkaan toteutuneet. Hän oli sittemmin vaatturina Uudessakaupun.
gissa ja Helsingissä, jossa hän harras
taen ammattitaidon kohottamista, li
säsi omia tietojaan ja pitkät ajat hoi
ti Helsingin ammattikoulujen tarkas
tajan virkaa.
Hyvin menestyivät koulussa ja sit
temmin kunnollisesti suorittivat elä
mäntehtävänsä myöskin nuorimmat veljeksiltä, terveydeltään heikko Alex, räätälinkisälli Helsingissä ja Vilhelm eli ”Isak iloinen poika” (ku
ten hän itseään nimitti sisarelleen kirjoittamissaan kirjeissä) puuseppä- mestari ja kehyskauppias, joka myös osoitti huomattavia taiteellisia taipu- mukisa. Syyttä ei Arvid rakkaasta veiisarjasta puhuessaan sanokaan kirjeessään: ”De kunna se, att det ligger i familjen Liljelund, att har sinne för skön konst”.
(”He saattavat nähdä, että Lilje- lundien perheellä on taipumuksia kaunotaiteeseen.”)
Taiteellisia ominaisuuksia voinee erikoisemmin havaita äidin puolises
sa suvussa, sillä sen esi-isät, Putsaa
ren Kleemolat,: olivat aikoinaan tun
nettuja laivan- ja veneenrakentajia,
ja ehkä kuului heihin myöskin Put
saaren Matti, Uudenkaupungin van
han kirkon tornin rakennusmestari.
Niin voinee ajatella heidän taiteellisen silmänsä periytyneen jälkeläisillekin.
Kleemolasta polveutuu muuten myös tunnettu Liljestrandien sivistyssuku.
Mitä Arvidiin tulee, tuntuu kuin hän ei alussa olisi erikoisemmin har
rastanut opiskelua. Ainakin osoitta
vat Uudenkaupungin ala-alkeiskou
lun säilyneet tutkintopöytäkirjat hä
nen järjestysnumeronsa vain hitaasti kohonneen. Aluksi hän oli luokkansa viimeisiä oppilaita ja mainitaanpa hänestä kerran ajan drakooniseen ta
paan ”strafi'ad med stue för obotlig lättja” (rangaistu iselkäsaunalla pa
rantumattoman laiskuuden takia).
Kuritus lieneekin langennut hyvään maaperään, sillä hänen erotodistuk
sensa mainitsee näistä asioista seu- raavaa:
”Oppilas E m a n u e l A r v id L i 1- j s 1 u n d, joka on syntynyt 20 päivä
nä tammikuuta 1844, kirjoitettu en
simmäisen luokan suomalaisen luo
kan oppilaaksi 2 päivänä helmikuuta 1853, josta hän 25 elokuuta 1856 on eronnut, on ki i t e 11 ä v ä n käytök
sen ja v ä l t t ä v ä n ahkeruuden ohella verrattuna luokan vaatimuk
siin saavuttanut t y y d y t t ä v ä t taidot, jotka täten todistetaan Uudes
sakaupungissa 25 päivänä elokuuta 1856.
C. G. Wiwolin.”
Arvid joutui keskeyttämään kou
lunkäyntinsä verraten aikaisin ryh- tyäksensä ansiotyöhön isänsä amma
tissa. Viime vuosisadalla uuskaupun- kilaiset eivät yleensä kyenneet hank
kimaan lapsilleen korkeampaa ope
tusta, sillä koulunkäynti Turussa oli useimmille liian rasittavaa. Koulun
sa päätettyään Arvidkin siis jatkoi perehtymislään isänsä käsityöhön, hän kun tämän sanojen mukaan oli
"syntynyt räätäliksi”. Mutta pojassa oli jo varhain herännyt halu ruveta taiteilijaksi. Kynää ja sivellintä hän käytti aina kuin vain siihen tilaisuut
ta oli, ja herätti taipumuksillaan huo
miota. Isä vastusti kuitenkin jyrkästi näitä suunnitelmia. Kerrotaan hänen sanoneen pojalleen: ”Se on paljasta laiskuutta ja herraksi pyrkimistä.
Pysy sinä räätälinä ja ansaitse leipäsi kunniallisella tavalla, kuten minäkin, äläkä rupea maailmaa kiertämään.”
Rehtori Wiwolinin välityksellä suos
tuttiin kuitenkin siihen, että pojan piti saada ”töhriä paperia” mielensä mukaan, sitten kun hän ensin oli saa
nut kisällikirjan.
Myöhemmällä iällä Arvid Liljelund kyllä leikiä laskien puhuu saaneensa hyviä aiheita räätälinpöydällä istues
saan. Muiden muassa hän kertoo ai
koneensa maalata ”lihavan fläskbor- garin” kauppaa hieromassa räätälin työhuoneessa. Tästä siis näemme, mi
ten jo aikaisin tosielämän ja arkisen aherruksen kuvat viehättävät tulevan taiteilijan silmää. Samalla on meidän kuitenkin todettava, että Arvid myö
hemmin katkeruudella ajattelee elä
mänsä ”ainoata vastoinkäymistä*”, joka isän tahdon mukaan niin mo
neksi vuodeksi sitoi hänet räätälin pöydälle ikäkautena, jolloin monet muut saivat nuoruutensa herkimmät hetket omistaa taiteilijaksi valmis
tautumiseen. Sama ajoittainen katke
ruus ilmenee eräässä toisessakin kir
jeessä, jossa hän mainitsee Lilje
lundin veiisarjasta, että se on ”kata- jan juurella kasvanut”. Vaaditun ki
sällikirjan Arvid Liljelund sai 1862 Rauman räätäliammattikunnalta, ja hänen kerrotaan itse pitäneen tätä to
distusta erittäin suuressa arvossa.
Mutta lukuunottamatta suosijansa rehtori Wiwolinin innostavaa ja ke
hittävä opetusta, nuori käsityöläinen sunnuntaikoulussa erikoisella mielen
kiinnolla otti osaa maalarimestari Olanderin piirustustunteihin, jolloin hän veljensä kertoman mukaan myös
kin sai harjoitella mustaliitupiirustus- ta. Maalarimestari Olander oli itse pieni taiteilija ja hänen kättensä tuo
tetta ovat m.m. Uudenkaupungin uu
den kirkon erikoismalliset ikkunaver
hot, joissa etupäässä sinikeltaisin vä
rein valkoisella pohjalla esiintyvät tavallisimmat raamatulliset vertaus
kuvat: karitsa, palmu, kalkki, risti ym. Opettajan pojan, rovasti Karl Olanderin, kertoman mukaan maala
rimestari ainakin myöhemmin neuvoi esimerkiksi puita maalatessa käyttä
mään eräänlaista täplämaalausta.
Muudan Arvid Liljelundin tämän- aikaisista piirustuksista on säilynyt, nimittäin ”Viuluniekka” (1863). Voim
me kuvitella nuoren räätälinkisällin iloa, kun hän tunnustukseksi osoitta
mastaan harrastuksesta ja taidosta, lukukauden lopussa toimeenpannussa näyttelyssä sai palkinnoksi hopeaisen piirtimen (ritstift), jonka eräät kau
punkilaiset olivat tarkoistusta varten lahjoittaneet. Mutta ei siinä kyllin onnea! Vietettiinpä eräitä nimipäiviä tähän aikaan tavallista vilkkaammas.
sa Uudessakaupungissa, Jonne mm.
oli majoitettuna osa Viipurin jalka
väkirykmenttiä, suomalaisen everstin
Hästeskon johdossa. Näille Liljelun- din elämässä käänteentekeville, teh
tailija F. A. K. Toiletin nimipäiville, toukokuun 21 päivänä 1863 toi tule
van taiteilijan suosija ja avustaja, senaikaisen Uudenkaupungin merkki»
mies, jo edellä monasti mainittu reh
tori Karl Gustav Wiwolin mukanaan Liljelundin vähäistä aikaisemmin piirtämän jäljennöksen ”Viulunsoit-' taja”. Liljelundin taitavasti tekemä piirros herätti vieraissa ansaittua huo
miota. Tuloksena oli, että vieraat rehtori Wiwolinin sekä eversti Häs
teskon ja nimipäivien viettäjän yhtei.
sestä aloitteesta keräsivät keskuudes
taan varoja avustakseen Liljelundia, 19-vuotiasta räätälinkisälliä Turun piirustuskouluun, uuskaupunkilais- syntyisen hovimaalari R. W. Ekmanin oppilaaksi, tavallaan siis jatkamaan pienen Uudenkaupungin arvokasta taidetradiota. Hauska sattuma on, että Ekmanin ja Liljelundin syntymätalot, jotka nykyään museon toimesta ovat muistokilvellä varustetut, ovat lähi
naapureja sijaiten kulmittain Alisen- kadun ja Pohjoistullikadun leikkaus- kohdassa.
Hovimaalari Ekmanilta, jolle asias
ta oli kirjoitettu, saatiin sitten suopea vastaus ja kehoitus opintojen jatka
miseen. Näin arvovaltaiseen suosituk
seen kilpistyi isänkin vastenmielisyys taiteilijauraa kohtaan, ja muutamien varakkaiden kaupunkilaisten luvattua vuotuista avustusta lähti nuori ”taitu_
ritaimi” Arvid Liljelund syyskuussa 1803 Turkuun aloittamaan varsinaisia opintojaan taiteen ohdakkeisella po
lulla.