• Ei tuloksia

Kuka haluaa yleiseurooppalaista filosofiaa?

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuka haluaa yleiseurooppalaista filosofiaa?"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

49

OPETTAMISEN FILOSOFIA

Pekka Elo KUKA HALUAA YLEISEUROOPPALAISTA

FILOSOFIAA?

Keski-Euroopassa yhteiset hankkeet tieteen ja taiteen alueella ovat olleet jo pitkään tavallista arkea. Nyt tämä on tullut Suomeen kiehtovine nimi- neen kuten ERASMUS tai SOCRATES. Samalla koulujen kansainvälisyyskasvatus, jonka pyrkimyksenä on nähty globaalin näkökulman ja kultuureiden tunte- muksen edistäminen, on pelkistynyt eurotietoudeksi ja opiskelijavaihto- ohjelmiksi. Mikä tässä sitten on uhkaa, mikä mahdollisuutta?

Euroopassa on rakennettu vuo- desta 1989 yhteistä filosofian opetuk- sen didaktista konseptiota ja sen jat- kona yhteistä oppikirjaa. Suomessa juuri viimeksi mainittu aiheuttaa värähtelyjä. Meillä on viime syksynä ilmestynyt kahdeksan uutta lukion filosofian oppikirjaa, joiden lisäksi käytössä on (ja oikeastaa yllättävän laajassa käytössä onkin) kolmisen vanhempaa rinnakkaisteosta. Tarvi- taanko tässä vielä jotain yleis- eurooppalaista aineistoa?

Yhteisen pohjan etsiminen alkoi siis vuonna 1989. Silloin pidettin Bonnissa sikäläisen yliopiston pro- fessori Wolfgang Kluxenin johdolla ja Volkswagenwerk’in kultuuri- säätiön rahoilla kokous, joka päätyi toteamaan antiikin filosofian olevan nykyisen Euroopan henkinen pe- rusta ja siten luonnollinen filosofian opetuksen lähtökohta.

Tarkoituksena on käsitellä myös uudempia filosofisia ajatuksia, mutta vertaillen niitä antiikkiin. Esimerk- kinä mainitaan mahdollisuus ver- tailla antiikin valistuksen tekstejä Voltairen ja Nietzschen teksteihin.

Näillä eväillä sitten opitaan filo- sofoinnin peruskäsitteet ja tekstien lukutaidot. Tosin todetaan myös, että opetussuunnitelmaa ei saa rakentaa sen harhakuvan varaan, että länsi- maalainen filosofia olisi täysin yhtenäinen jatkumo.

Seuraava suunnistusmerkki oli vuonna 1993 Kölnissä. Tällöin aloittiin jo oppikirjan ideoiden ja rakenteen hahmottelu. Samaisen Kluxenin johdolla päädyttiin periaat- teisiin, joissa korostuu myytin ja järjen vuorovaikutus kreikkalaisessa ajattelussa ja sen heijastukset myö- hempään eurooppalaiseen filoso- fiaan. Tähän haluttiin liittää kiinnos- tava näkökulma: uutta ja vanhaa

ajattelua, jossa dogmaattisuus mu- renee ajattelun vapauden ja kritiikin myötä.

Vihdoin viime vuonna putkahti esille kirjan rakenne. Aluksi tulisi johdanto myytin ja järjen vuorovai- kutuksesta. Sitten neljä teemaa, joista ensimmäisenä myyttisen maailmanrakenteen murtutuminen eli uskonnollis-metafyysinen kysy- myksenasettelu, toisena tie myyt- tisestä luonnontuntemuksesta ratio- naaliseen eli luonnontieteellinen kysymyksenasettelu, sitten kysymys inhimillisen käytännön tavoitteista eli eettinen kysymyksenasettelu ja vihdoin paluu myyttiin eli ideologinen kysymyksen asettelu.

Ehkä edellistä ei kannata ottaa vastaan uutena valontuojana, mutta suora tyrmääminenkin voi osua vikaan. Europpalainen konseptio korostaa tukevaa perinteistä sivistys- käsitystä. Siinä ymmärryksemme kasvaa perinteen kautta. Voisi jopa kuulla historian puolen ajatuksen puunilaissodista kaiken myöhem- män historian ymmärtämisen avaimena.

Meillä Suomessa filosofian opetuk- sen yhteydessä ovat korostuneet pikemmin ajattelun taidot. Filosofia on nähty syvemmän ja kriittisemmän ajattelun taitolajina. Kiinnostavalla tavalla näiden näkökulmien ero tulee esille kahdessa kirjoituksessa, joista toinen on jo ilmestynyt Suo- messa. Australialainen, nykyisin Lontoossa opettava Peter Caldwell puolusti voimakkaasti Helsingin 1994 filosofian opetuksen kollok- viossa filosofiaa taitona; hän jopa halusi väittää, että historiallisella näkökulmalla hyvin harvoin toteu- tuu aitoa filosofian oppimista. Opi- taan vain filosofian historiaa. Toinen aiheen artikkeli, joka ilmestynee vielä tänä vuonna, on Wolfgang Kluxenin pohdinta filosofian opiskelun ja yleis- sivistyksen suhteesta. Kuten voi arvata se kiinnittyy saksalaisille niin rakkaaseen sivistyskäsitykseen.

Mutta mitä tästä jää meille opiksi tilanteessa, jossa Suomessa olemme rakentamassa lukioihimme uutta filosofian opiskelun perinnettä? Aina- kin se, että meidän tulee olla tietoi- sia näistä kahdesta näkökulmasta filosofian opetukseen, samoin kuin siitä, mitä uhkia tai mahdollisuuksia niihin sisältyy. Toinen juttu on tämä yleiseurooppalainen filosofian oppi- kirja. Sitä tuskin Suomessa kaikkein ensimmäisenä tarvitaan, mutta kiin- nostavan lisän se tuo maamme kes- kusteluun. Jos se nyt sitten joskus ilmestyy edes saksaksi...

Miten kyetä päättämään, mikä kirja on sillä tavoin filosofinen, että juuri se soveltuu meidän lukiomme ymmärrykseen siitä, mitä filosofia on.

Arviointia vaikeuttaa tietysti se, ettei opettajilla välttämättä ole filosofista pätevyyttä arvioida kirjojen sisältöä, vaikka niin kutsuttua pedagogista pätevyyttä olisi kuinka paljon tahansa. Nyt, ilman filosofista päte- vyyttä, arviointi perustuu manipu- lointiin, toisten kertomaan ja huhu- puheisiin. Tämä johtaa harhaiseen käsitykseen, että filosofiaa on ole- massa kahtalajia: niin sanottua koulukuntaista ja sitten sitä oikeaa valtion filosofiaa.

Filosofian opetuksessa tulee punnittavaksi opettaja- ja kirja- kysymysten lisäksi koko joukko didaktisia kysymyksiä. Opetusmene- telmällisiä kysymyksiä ei koskaan pitäisi pohtia irti opetettavan aineen sisällöistä. Filosofian opetuksen didaktisessa pohdiskelussa tehdään helposti tavanomainen oletus opetusoppien kaikkivoipaisuudesta.

Ikään kuin yleinen kasvatus- tieteellinen tieto opetuksesta olisi sovitettavissa yksiin jokaisen yksittäistapauksen kanssa. Kuiten- kin jo muutama vuosikymmen sitten on jouduttu myöntämään, ettei mitään yleistä ja suurta opetusopin teoriaa pystytä luomaan, ja lisäksi, että jokainen yksittäistapaus sisältää aina omat opetuksessa huomioitavat erityisyytensä. Ongelma on vain siinä, että filosofiaan soveltuvan didaktiikan koulutusta ollaan vasta nyt kehittämässä kun tarve olisi jo nyt huutava.

Filosofian opetuksen onni on kiinni siinä mahdollisuudessa minkä yksit- täisen opettajan hulluus ja rohkeus antaa. Onnekas on se, joka saa filo- sofian opettajakseen henkilön, joka osaa etsiä filosofiaa lukioikäisten elämänjanosta eikä sorru toiste- lemaan vuosisatoja vanhaa oppi- historiaa. Vielä onnekkaampi se, joka tulee hetkellisesti pysäytetyksi filo- sofisten kysymysten edessä kuin suolapatsas, ja löytää pysähdyk- sensä ohjaamana vastauksia nuoren elämänsä kysymyksiin. Aito filoso- fian opettaja asettaa itselleen kysy- myksen, millaista filosofiaa lukioikäi- sille 1990-luvulla tulee opettaa: onko tavoitteena kahden vuosituhannen takaisten luutumien pakkotoisto vai taito etsiä uutta nuorten ihmis- ten elämänpalosta?

n & n

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Reijo Wilenius opiskeli filosofiaa Helsingin yliopistossa ja valmistui filosofian kandidaatiksi 1952.. Hän kertoo varsinai- sesti löytäneensä filosofian Erik

Kojèven mukaan fi losofi t ovat yksimielisiä viisauden määritelmästä: ”viisas on sellainen, joka kykenee vastaamaan kattavasti tai tyydyttävällä tavalla kaikkiin

Näin hän tutkii jatkuvasti filosofian käsitettä ja voi tutkimuksessaan luovasti hyödyntää paitsi filosofian eri traditioita myös akateemisen filosofian rajoille ja

Alus- tavasti suunnitellaan, että ensimmäisenä koepäivänä järjestetään biologian, fi loso- fi an, fysiikan, historian sekä psykologian kokeet ja toisena

Hän myös esitti muiden esitysten esille nosta- mat terveyden sosiaaliset määritte- lijät, terveyden tasa-arvon ja yhteis- työn eri kansainvälisten sekä kan- sallisten julkisten

Jos teollisuuspolitiikkana pidetään kaikkea, mi- kä vaikuttaa teollisuuden kehitykseen, sisäl- tyvät teollisuuspolitiikkaan silloin lähes kaikki julkisen vallan talous-

Vaihtoehtoisesti on luotu kehys, jonka mukaan globaalin etelän mailla on kädessään kaksi erityistä koronavalttia: nuori väestö, johon virus ei vaikuta yhtä pahoin kuin

(Brulin, 2007; Ilmonen, 2016.) Tämän artikkelin aiheena on kulttuuripe- rintöyrittäjyys maaseudun voimavarana. Tarkastelen aihetta kahdesta näkökulmasta. Ensinnä- kin