• Ei tuloksia

Myöhäisiä fragmentteja

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Myöhäisiä fragmentteja"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

96 niin & näin 4/2012

Hahmo ja henki

Kaikki on rakkaanläheistä Se erottaa

Siis runoilija kätkee

Ylimielinen! tahdotko kasvoista kasvoihin Nähdä sielun

Tuhoudut liekeissä.

Mutta kieli – Ukkosessa puhuu Jumal.

Useinhan olen kielen

tuon mukaan riittää raivo, se koskee Apolloa myös – Jos rakkauttasi riittää, niin raivoa rakkaudesta vain aina, Laulua usein koitin, vaan sinua he eivät kuulleet. Sillä niin tahtoihan pyhä luonto. Sinä lauloit nuoruudessasi heille ei laulaen

Jumaluudelle puhuit

mutta jo kaikki tämä on unohtunut teiltä, ettei ole esikoiset koskaan ihmisten omat, että nuo kuuluvat jumalille.

Arkisemmaksi on jokapäiväisemmäksi on Ensin hedelmän tultava, sitten

Vasta se on oma kuolevaisille.

Sillä kolme on hyvää asiaa.

En tahdo

Kuvilla ajaa, ahdistaa sinua.

ja sakramentti

Säilyttää pyhänä, joka sielumme pitää Yhdessä, jonka jumal meille suo, elämän valo, Kumppaninamme

Loppuumme asti

Kun viinirinteen yllä liekehtii, Ja musta kuin hiili

On näöltään syksyn aikaan Tuo viinitarha, koska

Elämän kaikki hengitystiet tulisemmin henkii Varjossa viinin köynnösten. Mutta

Kaunista on avata Täysin sielu ja lyhyt elo

Tietenkin

tällä kertaa, vaan usein Unessa tapahtuu jotakin, sitä ei Voida ymmärtää, mutta kun tien päälle Käy vapaa ihminen, siinä

Juuri se valmiina on.

Friedrich

Hölderlin,

Myöhäisiä

fragmentteja

(2)

4/2012 niin & näin 97

Narsissit, leinikit ja Syreenit Persiasta

Neilikankukat, helmenväriset, Mustatkin ja hyasintit, Kuten tuoksuvat sijasta

Alkumusiikin, missä pahojen, rakastavien

Ajatusten on unohdettava poikani tullakseen mieleen Suhtautumisen ja tämä elämä

Kristoforoksen lohikäärme on luonnon kaltainen Kulku ja henki ja hahmo.

Pakanallinen

Io Bakkhos, jotta he oppivat käsien taidon Ja juuri saman,

Kostettuna tai eteenpäin. Kosto nimittäin Palaa. Ja jotta meitä ei,

Kun olemme vielä karkeat, Tulvalla jumala

lyö. Nimittäin Jumalattomat myös

Olemme Kuin rahvas, Joka

Jalojen tavoin koettelee jumalaa, kiellettyä On kuitenkin kehua sillä. Mutta sydän näkee Sankarit. Omani

On puhe isänmaasta. Ei kukaan Kadehdi sitä minulta. Niin myös Puusepän oikea valmistaa Ristin.

Tietenkin

tällä kertaa, vaan usein Unessa tapahtuu jotakin, sitä ei Voida ymmärtää, mutta kun tien päälle Käy vapaa ihminen, siinä

Juuri se valmiina on.

Miekka

Ja kotoisa veitsi, kun hiottu

keskinkertainen hyvä, Jotta siis isänmaasta ei tulisi Ahdas tila. Vaikea

Olla, jaloin, ja käsin myös.

Vain ilmaa.

Suomentanut Johan L. Pii (alun perin: Sämtliche Gedichte.

Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 2005, 427–445.)

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

[…] Usein informaalia oppimista tapahtuu erilaisissa työ- ja vapaa-ajan yhtei- söissä” (Pedanet 2020). Esiteltävän oppimisprosessin kautta erikoistuin yhteen erikois- alaan:

Jos taas ihminen kokonaisuudessaan ei ole osa luontoa, niin silloin ihminen on jotakin muutakin kuin pelkkä evoluution tuote.. Map- pes kirjoittaa, että

Nykylukijalle, joka on päässyt naiivista uskos- ta tosikertomuksiin, kokoelma ei kerro niinkään 1800-luvun kansanelämästä kuin siitä, millai- seksi se haluttiin

Se että Steinback haluaa ymmärtää juuri Fassbinderin televisiosuhteen ky- seenalaistajaksi, käy ymmärrettäväksi hänen televisiosuhteen määri ttelynsä kautta: koska

västi ilmi, että neljännesvuositilinpidon antama käsitys suomen talouden tilasta muuttui lähes täydellisesti vuoden 2008 lopulla ja kuluvan vuoden alussa. syyskuussa

Yhdentymisen kannalta herkillä aloilla, tar- koitetaan niitä teollisuuden toimialoja, joihin jäljellä olevien kaupan esteiden poistuminen.. * Artikkeli

Lindenin johtopäätös, että tulokset antavat yksityiskohtaisen kuvan Suomen talouden kas- vuprosessista ja hänen lievä kritiikkinsä kasvu- tutkimusta kohtaan ovat hieman

Vaikka valtaosa (68 %) kyselyymme vastanneista katsoo, että monikulttuurisille nuorille ei tule järjestää erityistä, vain heille tarkoitettua nuorisotoimintaa 18