• Ei tuloksia

Kollektiivisen muistin rakentajat ja ainekset näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kollektiivisen muistin rakentajat ja ainekset näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

ENNEN JA NYT: HISTORIAN TIETOSANOMAT •4/2021

PÄÄKIRJOITUS • Olli Kleemola: Kollektiivisen muistin rakentajat ja ainekset

1

PÄÄKIRJOITUS

Olli Kleemola

Kollektiivisen muistin rakentajat ja ainekset

_____________________________________________________________

muisti, kollektiivinen muisti, historiallinen muisti

Numeron vieraileva päätoimittaja on dosentti, valtiotieteiden tohtori Olli Kleemola (Turun yliopisto, owklee@utu.fi)

Menneisyydessä kunnian ja maineen yhteinen perintö, yhteinen ohjelma tulevaisuutta varten;

yhteinen kärsimys, juhlinta, toivo; ne ovat arvokkaampia kuin yhteiset tullit ja rajat, jotka vastaavat strategisia odotuksia. Tämän ymmärtää rodusta ja kielestä riippumatta.

Näin ranskalainen historioitsija ja filosofi Ernest Renan luonnehti jo 1800-luvulla kollektiivisen muistin merkitystä kansakunnille. Kollektiivinen muisti, jota kutsutaan myös historialliseksi muistiksi, nähdään nykyäänkin tärkeänä elementtinä erilaisten yhteisöjen koossapysymisen kannalta.

Kyse ei tietenkään ole oikeasta muistista, sillä muistaminen on prosessi, joka tapahtuu ihmisyksi- löiden aivoissa. Kollektiivisen muistin tutkijana ansioitunut ranskalainen filosofi ja sosiologi Maurice Halbwachs onkin kuvannut kollektiivista muistia enemmänkin joukoksi sosiaalisesti jaettuja tarinoita ja todennut lähes kaiken inhimillisen toiminnan mahtuvan käsitteen alle. Kyse on pohjimmiltaan siitä, että tietty yhteisö, olipa kyseessä sitten kieliryhmä, poliittinen ryhmä tai kokonainen kansakunta, yhteisesti hyväksyy tietyn narratiivin menneisyydestään.

Nämä yhteisesti hyväksytyt tarinat eivät tietenkään synny tyhjästä. Kollektiivista muistia konst- ruoidaan muun muassa monumenttien sekä erilaisten muistamisriittien kuten muistojuhlien avulla. Tari- noiden sisältö on jatkuvasti muutoksessa, ja eri ryhmittymät vaikuttavat joko tietoisesti tai tiedostamattaan vaikkapa kansakunnan kollektiiviseen muistiin.

***

Ennen ja nyt – Historian tietosanomat -lehden tässä numerossa tarkastellaan kollektiivisen muistin ra- kentamisessa käytettyjä elementtejä, kollektiivisen muistin sisältöön vaikuttamaan pyrkineitä toimijoita sekä vaikuttamisen tapoja itsenäisen Suomen historiassa.

Riku Kauhanen tarkastelee katsauksessaan valkoisten historiantulkinnan, vapaussodan perinnön syntyä, luomista ja keruuta sekä siinä tapahtuneita historiallisia muutoksia. Vaikka vapaussota dominoi historiaa sisällissodasta aina 1960-luvulle sulkien punaisen näkökulman ulkopuolelle, ei se kuitenkaan ollut monoliitti vaan jakoi osaltaan myös valkoisia. 1990-luvulla historiassa ja julkisessa keskustelussa alkaneen

(2)

ENNEN JA NYT: HISTORIAN TIETOSANOMAT •4/2021

PÄÄKIRJOITUS • Olli Kleemola: Kollektiivisen muistin rakentajat ja ainekset

2

uusisänmaallisen käänteen myötä vapaussotatulkinta on osaltaan palannut näyttämölle, mutta sivuosassa ja monimuotoisesti tulkittuna.

Omassa artikkelissani tarkastelen suojeluskuntien lakkauttamisen jälkeen tehtyä perinnetyötä aina jatkosodan loppumisesta nykypäivään. Tarkastelen yhtäältä perinnekentän muotoutumista eli perinnetyön organisoitumista eri järjestöihin. Toisaalta tarkastelun kohteena ovat perinnetyön sisällöt eli se, mitä toi- mia on tehty kulttuuriperinnön siirtämiseksi. Artikkelissani pyrin luomaan kokonaiskuvan suojeluskun- tien sodanjälkeisestä perinnetyöstä sekä toimijoista, jotka pyrkivät eri tavoin vaikuttamaan kansallisen narratiivimme tähän osa-alueeseen.

Kauhasen ja allekirjoittaneen artikkeleille kiinnostavan vastaparin muodostaa Tiina Lintusen ja Anne Heimon vertaisarvioitu katsausartikkeli, jossa tarkastellaan kattavasti Suomen sisällissodan punaisen puolen muistamisen eri muotoja aina sodan päättymisestä nykypäivään saakka. Lintunen ja Heimo osoit- tavat, miten valkoisen osapuolen välittömästi sodan jälkeen käytännössä kokonaan kansallisen narratiivin ulkopuolelle sulkema punainen muisto on nykyään noussut monilla aloilla jopa tietyllä tavalla domi- noivaan asemaan.

Kokonaan toisenlaisen näkökulman kansakunnan kollektiiviseen muistiin ja sen vaikutuksiin yh- teiskunnassa avaa Sini-Emilia Asikaisen artikkeli, jossa hän tarkastelee sodan vaikutuksia suurten ikäluok- kien naisten mentaliteettiin ja rooleihin. Vaikka sodan jälkeen syntyneillä suurten ikäluokkien naisilla ei ollut omakohtaista kosketuspintaa sotaan, heijastuivat sen vaikutukset silti heidän elämäänsä. Vielä nyky- päivän naisilla voidaan ajatella näkyvän sotien ja jälleenrakennuskauden myötä omaksuttuja rooleja ja mentaliteetteja, sillä ne ovat siirtyneet äidiltä tyttärelle ylisukupolvisesti vanhemmuuden ja kasvatuksen, lapsuuskokemusten, äidin esimerkin ja yhteiskunnan asettamien vaatimusten kautta.

Toivotan mielenkiintoisia lukuhetkiä artikkelien parissa!

Olli Kleemola

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Immémoire käsitteenä viittaa kuitenkin myös historian tai muistin ongelman ulkopuolelle: muistiin, jossa sekoittuu sekä inhimillinen muisti että digitaalinen teknologia.. Immémoire

Valtuuden välitys -algoritmin kannalta turvallinen konfiguraatio on sellainen, jossa matkalla jonoissa q s,r ja q r,s olevien viestien numerot ovat yhtä suuria sekä keskenään

Samat julkisen tason tärkeimmät kohteet kuten linna ja Pyöreä torni esiintyvät venäläisten vastauksissa, mutta eivät yksityisen tai kollektiivisen muistin paik- koina

Maahanmuutto ja sen mukanaan tuomat haasteet, ongelmat ja mahdollisuudet ovat aiheina Luiz Ruffaton pienoisromaanissa Lissabonissa muistin sinut.. Aihe on yhä ajankohtainen, etenkin

Tätä taustaa vasten ei ole ihme, että jotkut kriitikot ovat nähneet Seamus Heaneyn runojen kuvaamassa maaperän ja kulttuurisen muistin liitossa arveluttavan

Karjala muistin paikkana ja utopiana Mikko Lahtinen näkee, että globaalien riippu- vuussuhteiden ja eriarvoisuuksien määrittelemäs- sä nykyisyydessä utopiat ovat

Tämä merkitsee sitä, että kotien ai- neellisessa kulttuurissa näkyväksi tehty Karjala voi olla omien toiveiden mukaiseksi konstruoitu, kuten Marjan omaleimaisen

Tämä taas liittyy hänen aiemman kirjansa väitteeseen siitä, että viihdekulttuurin tuotteiden avulla ihmiset voivat kokea vallitsevan kollektiivisen muistin omakseen, vaikka he