• Ei tuloksia

”On muitakin sanoja” : taidetta Kansalliskirjastossa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "”On muitakin sanoja” : taidetta Kansalliskirjastossa"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

”On muitakin sanoja” – Taidetta Kansalliskirjastossa

Posted on13.5.2009 by

Taidemuseot ovat yleensä myös rakennustaiteellisesti kiinnostavia ja Helsingin yliopiston kirjasto on ollut ja on yhä myös ”taidemuseo”. C. L. Engelin 1840 valmistunut kirjastorakennus

Unioninkadulla on Helsingin empirekeskustan kaunotar ja sen puistikon puut kevään heleänvihreine lehtineen tekevät kirjastosta keitaan kaupungin liikenteen ja kiireen keskelle.

Taidemuseorinnastus on paikallaan erityisesti jos ajatellaan 1800-lukua. Kirjaston eteläisessä lukusalissa oli yliopiston 1840-luvulla hankkimia luonnollista kokoa olevia antiikin veistosten kipsijäljennöksiä, oli Laokoon ryhmä ja Artemis (Diana) sekä kuuluisien miesten rintakuvia:

William Shakespeare, H. G. Porthan, F. M. Franzén, J. L. Runeberg.

Helsingin yliopiston kirjaston eteläsali 1899, kuva: Kansalliskirjaston arkisto.

Vuoden 1880-tienoilla tehtiin mittavaa restaurointityötä ja niiden yhteydessä Severin Falkman maalasi saleihin eri tieteiden allegoriset kuvat. Aikoinaan oli kuvaa vastaavalla seinustalla hyllyissä kyseisen tieteen alan teoksia. Falkmanin maalaukset ovat yhtä lukuun ottamatta yhä yleisön

nähtävissä. Pohjoissalin luonnosmaiseksi jäänyt teologia on peitetty Magnus Enckellin 1904 suunnittelemalla ”Kulta-aika” -maalauksella, jonka tiettävästi Verner Thomé toteutti.

Arkkitehti Frans Sjöströmin suunnittelemat hyveitä edustavat linnut kupolisalissa täydentävät kaunista kokonaisvaikutelmaa. Kupolisali onkin itsessään taideteos, samoin Gustaf Nyströmin suunnittelema teräsbetonista ja lasista rakennettu kirjavarasto Rotunda, jossa nykyisin toimii kirjaston asiakaspalvelu. Kerroksissa on käsikirjastoa ja avokokoelmaa.

(2)

Kirjaston taidekokoelmista mittavin lienee virolaisen Eduard Olen maalausten kokoelma, joista yksittäisiä teoksia on henkilökunnan työtiloissa. Yleisötiloissa on joitakin perin kiinnostavia teoksia, joista Fabianiaan kahvilan ja ”tunnelin” kautta menneet ovat nähneet portaiden alapäässä Taneli Eskolan suuren valokuvan, missä nuori opiskelijaneitonen seisoo ylioppilaslakki päässä ohrapellossa ja katselee mahtavaa pilveä laihon yllä. Taidevalokuva on Helsingin kaupungin omistuksessa.

Portaikoissa taas voi nähdä ihmeellisiä, hienonvärisiä ”taidetankoja” kurkottamassa korkeuteen. Ne ovat Markku Pääkkösen 1980- ja 90-lukujen taitteessa valmistuneesta sarjasta ”Miekat, kilvet ja sauvat”. Materiaalina on akryyli, kangas, vaneri, teräs ja sementti. Teokset ovat taiteilijan omistuksessa, mutta kirjastoon sijoitettuina luovat oman ”pysähdy hetkeksi” kehotuksensa C. L.

Engelin ja Jean Wik’in portaikkoihin.

(3)

Markku Pääkkönen: Kuninkaan sauva. Kuva: Kari Timonen.

(4)

Fabianian toisen kerroksen Fennica-lukusalissa on Ilmari Grytan ”Lähde”: Seinän syvennyksessä savesta poltettuja kirjoja Turun palon katastrofiin 1827 viitaten. Kauempaa katsova luulee niitä helposti oikeiksi kirjoiksi. Grytan hienon työn idean isä on Kuvataideakatemian kuvanveisto- osaston johtaja, professori Jyrki Siukonen, jonka kurssilla Ilmari Gryta oli. Teoksen synnystä lähemmin Kansalliskirjasto-lehden numerossa 3/2007.

Ilmari Gryta: Lähde. Kuva: Kari Timonen.

Kirjaston auditorioon hankittiin valtion taideteostoimikunnan tilaustyönä 2002 kaikua estämään ja tilan viihtyisyyttä lisäämään kookas ja erittäin kaunis ryijy ”On muitakin sanoja”, jonka on

suunnitellut tekstiilitaiteilija Nina Nisonen. ”Olen pyrkinyt suunnittelemaan kirjaston henkeen, arkkitehtuuriin sekä tilan tunnelmaan ja väritykseen sopivan työn. Tavoittelin selkeitä,

maalauksellisia pintoja, joissa ryijyn materiaali pääsee oikeuksiinsa. Etsin orgaanista luonnon viivaa, toisaalta ideaalisen ajattelun viivaa. Viiva synnyttää kuvan, sanan, merkityksen. Ryijy on pinnaltaan herkkävireinen ja aina vähän erilainen valaistuksesta ja katsontakulmasta riippuen. Se toimii tilassa myös akustisena elementtinä.” Teos on valmistettu Suomen Käsityön Ystävissä ja sen on kutonut taidekutoja Anneli Marjoniemi. Työn valmiiksi saaminen vei häneltä 300 tuntia. Ryijyn hienot värit johtuvat siitä, että jokaisessa nukassa saattaa olla viisikin erisävyistä lankaa.

(5)

Nina Nisonen: On muitakin sanoja. Kuva: Kari Timonen.

Ja lopuksi kierros kirjaston ympäri. Puistikossa seinän vieressä on Ivan Martosin veistämä

pronssinen Aleksanteri I rintakuva, joka aikoinaan oli yliopiston juhlasalissa. Takapihalla Rotundan katonrajassa on eri tieteiden allegorisia hahmoja, joiden klassisten piirteiden riviä rikkoo onneksi yksi mustalammas. Walter Runeberg on antanut historialle elävän ihmisen kasvot ikävuosineen, kärsimyksineen ja uurteineen.

Kirjaston päärakennuksen attikaa koristavat C. M. Mellgrenin filosofian, lääketieteen, teologian ja oikeustieteen allegoriset reliefit. Niitä katsoo kadun toiselta puolelta kirkon katonharjalta kuin suojeluspyhimyksenä Hermann Schievelbeinin veistämä apostoli Pietari avaimineen.

Kirjaston elämyksiin kuuluu itse taideteosten lisäksi tilan ja hiljaisuuden elämys, historian tunnun elämys. Ne ovat aina läsnä.

Kirjoittaja

Esko Rahikainen Kansalliskirjasto

Kuvat

Kari Timonen

Kansalliskirjaston arkisto

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Historioitsija Teemu Keskisarja kirjoit- taa Kiven elämäkerrassa Saapasnahkatorni (2018, 149), että Kiven kieli oli niin runsasta juuri siksi, että hänen kielensä voima

Kuten tutkijat Vilho Harle ja Sami Moisio (2000, 105) asian ilmaisevat, ”Karjala on käsite tai pikemmin myytti, josta voidaan puhua vain sen enemmän tai vähemmän rajallisten

Pohjoismaisten so- siaalityön tutkimuksen seurojen (Forsa Nordic) ja sosiaalityön koulujen (NOUSA) joka toinen vuosi järjestämä Nordic Social Work Conference 2018 pidetään Hel-

Ilman tällaista kehitystä ei olisi pohjaa ko- ville uutisille eikä siten kovien ja pehmeiden uutisten erolle Luc Van Poecken tarkoitta- massa mielessä.. Tämän historiallisen

(Hietamäki ym. 2018), mutta myös kaksivuotiaiden lasten äideistä moni näkee, että juuri äidin on hoidettava lastaan kotona (Terävä ym., 2018).. Näin ajattelee myös moni

na 2010. Suomessa kansallisten  palvelujen kehittämistä  on  ohjattu  ylhäältä  käsin.  Lähestymistapa  on  todettu  hyväksi  standardoinnissa 

Tämä tehtävä edellyttää tuekseen Kramerin esittämän spe- sifioinnin siitä, että järjestöjen tulee tehtävässään olla kärjessä uusien toimintojen ja palvelujen

Sen, että tekoa ei kutsuta terrorismiksi, voi tulkita tästä näkökulmasta niin, että tapausta seuranneessa kes- kustelussa ei ole esitetty ratkaisumalleja, joiden peruste-