• Ei tuloksia

Ihmissyönnin motiiveista näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ihmissyönnin motiiveista näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

� � � �

��

44

�� ��

� �

45

täysissä varusteissaan Jupiterista.” (Kärpänen hiiri ja ihminen. Suom. Kimmo Pietiläinen, Terra Cognita, 1998.)

Yhteiskunta- ja humanistisissa tieteissä on viime- aikoihin saakka vallinnut taiteilijan vapaus: on voitu melko vapaasti projisoida omia päiväunia tieteellisiksi teorioiksi. Yhtenäisen teoreettisen

viitekehyksen tulo haittaisi tätä taiteilijan va- pautta.

Kirjoittaja on luonnontieteellisesti suuntautunut vapaa tutkija, fil. kand. ja uskontotieteilijä Turun yliopistosta, joka valmistelee lisensiaatintyötä Åbo Akademihin uskontotieteestä

Ihmissyönnin motiiveista

Jaakko Anhava

Uskontotieteilijä Matti Kamppinen kirjoitti (TT 8/02) ihmissyönnin ilmenemisestä ihmiskunnan historiassa. Hän sanoo aivan oikein, että ”viime vuosisadoilta dokumentoitu kannibalismi on ollut enimmäkseen rituaalista” (s. 28) mutta mainitsee edellä ensinnäkin muutamat esi- ihmislajit sekä toiseksi atsteekkivaltakunnan, jossa ”valtion monimutkaistuessa ja laajentu- essa ihmissyönti sen kun kiihtyi” (ms.). Tekstin jäsentelystä syntyy vaikutelma, että tämä siis ei olisi ollut rituaalista vaan suorastaan ravinnon- tarpeen sanelemaa ihmissyöntiä.

Esi-ihmisten kannibalismissa näin on saattanut osaksi ollakin; mutta siitä Kamppisen mainit- semasta seikasta, että ihmisiä käytettiin silloin ravinnoksi, ei vielä voida päätellä, kuinka mer- kittävän osan ruokavaliosta ihmisliha muodosti.

On täysin mahdollista, että jo esi-ihmisten aikaan ihmissyönti oli pikemmin joko rituaalista tai ää- riolojen aiheuttama pakko (kuten myöhemmin- kin) kuin olennainen ravitsemuskeino.

Atsteekkien osalta Kamppinen uskoo Marvin Harrisia, jonka oletus atsteekkien kannibalismis- ta on erittäin ohuen ja epäluotettavan evidens- sin varassa – oikeastaan vain tämän oletuksen:

”Atsteekkien täytyi syödä uhraamansa ihmiset, koska muu olisi ollut tuhlausta.”

Argumentum ex silentiossa on vaaransa, mutta

on sentään vaikea käsittää, miksi konkistadorit eivät kerro atsteekkien syöneen ihmisuhrejaan, jos tämä todellakin olisi ollut näiden yleinen käytäntö ja ratkaisu eläinvalkuaispulaan. Kon- kistadorien ei ollut tapana peitellä näkemiään kauhuja – ihmissyönnistä he olisivat saaneet parasta mahdollista propagandaa tekojaan puolustaakseen.

Jos eläinvalkuaisen puute todella olisi mer- kittävästi ajanut ihmisiä kannibalismiin, jää arvoitukseksi, miksi sitä ei ole kautta aikojen harrastettu ainakin luvattomasti jokseenkin kaikissa maanviljelykulttuureissa, Eurooppa mu- kaan luettuna. Kotieläinten kasvatuksen ei pidä meitä harhauttaa (niin kuin se Marvin Harrisia näkyy harhauttaneen): valtavasti suurimmalle osalle maailman talonpoikaisväestöä liharuoka oli vuosisatoja ylen harvinaista herkkua, jota oli luvassa juhliin jos oli – enimmäkseen lihat pää- tyivät aatelisten ja rikkaiden pöytiin.

Keskushallinnon sanktioista, joihin Kamp- pinen viittaa (ms.), ei ole selitykseksi ihmissyön- nin esiintymättömyyteen: lukuisat muut esival- lan usein kuolemanrangaistuksenkin uhalla kieltämät paheet ovat kyllä rehottaneet, vaikka niiden vaikuttimet olisivat olleet vähemmän biologisia kuin eläinvalkuaisen tarve.

Kirjoittaja on fil.maist. ja kielitieteilijä.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kirjailijanliiton edustaja toteaa: ”On täysin mah- dotonta, että kirjailijoilla olisi yhteiset eettiset ohjeet samaan tapaan kuin journalisteilla ja

naisuudessa, sillä tavallisen kansanm iehen älykkyys, jo s se ei ollut aivan poikkeuksellista, ei päässyt esille juuri muissa eläm änm uodoissa vielä viime

Muutamat kirjoittajat nostavat esille myös tutki- jan positioon liittyvän ”kansallisen katseen”, vaikka kir- jan ensimmäisessä osassa todetaankin, että kirjassa esi- tellään

On aukaistava sitä, mikä on filosofian historian merkitys meille: ei vain toisteta sitä, mitä filosofi sanoi, ikään kuin tavoittaisimme tämän sanotun mielen ilman

[r]

He käsittävät kyllä mitä ovat sinistä valoa hohtavat laatikot, mutta entä sitten sudet, jotka tuovat ihmisille kaneja ja fasaaneja.. Lapset tarvitsevat aikuisen lukijan joka

Kirjaston ikkunoista hän katseli aivan toisenlaiseen Turkuun kuin me nykyään, mutta toisella puolella avautunut näkymä kohti tuomiokirkkoa olisi meillekin todella

Sen, että tekoa ei kutsuta terrorismiksi, voi tulkita tästä näkökulmasta niin, että tapausta seuranneessa kes- kustelussa ei ole esitetty ratkaisumalleja, joiden peruste-