• Ei tuloksia

Rohkeutta fysiikan teorianmuodostukseen näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Rohkeutta fysiikan teorianmuodostukseen näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 2 / 2 0 1 2 65 Dosentti Eero Rauhala valotti artikkelissaan

”Voisivatko fyysikotkin ymmärtää fenomeno- logiaa?” (Tieteessä Tapahtuu 8/2011), mielen- kiintoisella ja selkeällä tavalla fenomenologisen ajattelun ja luonnontieteisiin vakiintuneen fysi- kalismin ja sen ääri-ilmiön, ontologisen reduk- tionismin, näkemyseroja todellisuudesta.

Rauhalan artikkelissa käsitteistön merkitys- sisältöjen kertaus esimerkkeineen valaisi erin- omaisesti tarkastelunäkökulmien eroja. On helppo yhtyä johtopäätöksiin, jotka eivät ole aivan tavanomaisia nykyfyysikoille. Haluan kuitenkin tuoda pohdittavaksi pari lisämaustet- ta. Eräisiin, usein itsestään selvyyksinä pidettyi- hin, näkemyksiin sisältyy mielestäni ristiriitai- suuksia, jotka sivuutetaan vaikenemalla, koska ei haluta tai uskalleta kyseenalaistaa vakiintu- neita käsityksiä.

Oma todellisuuskuvani on fenomenologi- nen. Ihminen voi tietää todellisuudesta vain sen, miten se aistien välityksellä hänelle ilmenee, eli miten hän prosessoi tutkimusvälineidensä ja aistiensa välittämää informaatiota subjektiivi- seksi tiedoksi ja lopulta ymmärrykseksi. Pro- sessiin vaikuttavat aiemmat tiedot ja koko maa- ilmankuva. Lopputulos elää ja muuttuu uuden informaation myötä, mutta tiedon ja ymmär- ryksen laatu ei lähene asymptoottisesti lopullista

”oikeaa”. Ontologiset totuudet jäävät väistämättä salaisuuksiksi. Siihen joutuu tutkija, tutkimansa järjestelmän osana, tyytymään.

Rauhala kysyy: ”Mikä on tietoisuuden ja aivojen suhde?” ja vastaa: ”Tajuntaa ja tietoi- suutta ei voi olla ilman aivoja. Aivot on aineel- linen elin joka synnyttää ja ylläpitää tietoisuut- ta…” Tämä lienee yleinen näkemys. Mutta onko itsestään selvää, että tuo aineellinen apparaatti synnyttää ja ylläpitää hengen? Vai olisiko ehkä päinvastoin? (Tässä lienee syytä huomauttaa, että yhdyn Rauhalan kommenttiin: ”Henkinen ei fenomenologiassa tarkoita esimerkiksi uskon- nollisuuteen liittyvää hengellisyyttä.”) Rohkenen

väittää, ettei vastausta löydy edes huipputek- nologian avulla suoritettavalla aivotoimintojen tarkimmallakaan kartoituksella. Sydäntä pidet- tiin joskus tunteiden synnyttäjänä ja tyyssijana.

Tänään tiede hymähtää näkemykselle huomaa- matta, että fysikalistinen ajattelu on vain suun- nannut arvoituksen ratkaisuyrityksen hiukan monimutkaisempaan elimeen, eli pumppu on vaihdettu sähköbiologiseen ”tietokoneeseen”.

Aivojen käyttäjää, intentioineen ja filosofisine pohdintoineen, ei ehkä löydy välineestä, kuten ei tietokoneen käyttäjääkään laitteesta tai sen ohjelmista.

Psykofyysisen ongelma askarruttaa tutkijoi- ta, mutta tiukan fysikalistisen näkemyksen vii- tekehyksessä psykofyysisen ongelmaa ei mie- lestäni pitäisi oikeastaan olla ollenkaan. Onhan reduktionistisessa todellisuuskuvassa mieli ja elämäksi kutsuttu ominaisuus vain hiukkas- ten vuorovaikutusten ja aivojen sähkökemial- listen prosessien emergentti tuotos. Tunteet ovat erilaisten kemiallisten stimulanttien tuot- teita. Psyyke, mieli, tietoisuus tai sielu ovat siis eräänlainen harha. Vapaa tahto on illuusio, jon- ka vaikutus materiaaliseen on vain näennäistä.

Ihminen on biologinen kone ilman todellisia intentioita; ei kuitenkaan deterministisesti pre- destinoitu, vaan sattuman ohjailema. Tällaisen tietoisuuden tekemät teoriat ja väitteet, sattu- man tuottamine perusteluineen, ovat yhtä mer- kityksettömiä kuin perustellut tai perustelemat- tomat vastaväitteet.

Kuka tai mikä synnyttää kuvitelmat ja kyseenalaistaa ne? Hiukkasten vuorovaikutuk- setko? Miksi hiukkasten vuorovaikutuksilla oli- si tarve johtopäätösten tekoon ja selityksien löy- tämiseen? Descartesin johtopäätöksen: ”Cogito ergo sum” voisi mielestäni kääntää myös toisin päin, eli: Olen olemassa, siis ajattelen. Vain jos uskoo itse ajattelevansa ja omaavansa ainakin osittaisen vapaan tahdon, on mielekästä koettaa todistella mielipiteitä ja johtopäätöksiä oikeiksi

Rohkeutta fysiikan teorianmuodostukseen

Heikki Mäntylä

(2)

66 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 2 / 2 0 1 2

tai vääriksi. Kun tunteella todistellaan, ettei tun- netta ole, ja sattuman synnyttämällä vastaväit- teellä kumotaan toinen sattuman tuottama väite, katoaa väittelyn mielekkyys.

Fysiikan voittokulku innovaatiosta toiseen, toimivista sovelluksista yhä monimutkaisem- piin ja parempiin, on luonut eräänlaisen fysi- kalistisen ”nousuhumalan”, joka yllyttää luot- tamaan valittuihin perusaksioomiin (huom.

mielen valitsemiin) ja uskomaan paradigmojen totuuksien pysyvyyteen. Tieteen näyttää olevan yhtä vaikeaa kyseenalaistaa niitä kuin uskonto- jen luopua omista dogmeistaan.

Tutkimuksen edistyessä ja havaintoaineis- ton karttuessa fysiikka on vähitellen edennyt yksinkertaisista materialistisista malleista ja deterministisistä luonnonlaeista yhä abstrak- timpaan suuntaan todellisuuden kuvaamises- sa. Suhteellisuusteoria on vaihtanut materian ja energian tärkeysjärjestyksen. Kosmologit usko- vat, että maailmankaikkeuden alkuräjähdys oli immateriaalinen energian purkaus, josta vähi- tellen syntyi materiaalinen universumi alkuai- neineen, tähtineen ja galakseineen. Uskonnot voisivat tuntea jopa jonkinlaista oikeassa ole- misen mielihyvää, näkeehän moderni kosmo- logia tutkimustuloksiensa ja teorioidensa poh- jalta maailman kaik keuden alkuhetken lähes yhtä mystisenä kuin ne. Tosin alkupamausta kutsutaan eri nimellä, standarditeoriasta puut- tuu lähtölaukauksen ampuja; myös tapahtumi- en aikaskaala yksityiskohtineen ja ennusteineen on erilainen. Materia, todellisuuden perussub- stanssina, on kuitenkin sysätty yhä enemmän sivuosaan. Kvanttimekaniikka immaterialisoi fysiikkaa entistä enemmän – harhaanjohtavasta nimestään huolimatta.

Oivallus materian ja energian keskinäises- tä suhteesta avasi sata vuotta sitten uusia, suo- rastaan huimia kehitysuria. Energiasta on vain askel informaatioon. Harppaus informaatiosta abstraktiin henkeen olisi merkittävä asenteelli- nen haaste jopa monille filosofeille saati tieteel- lisen teorian muodostukselle. Välittömien aisti- havaintojen merkityksen vähenemisen ei pitäisi olla ongelma eikä varsinkaan este uudelle teori- alle. Onhan hiukkasfysiikka jo kauan nojannut

fiktiivisten hiukkasten vuorovaikutuksista teh- tyihin johtopäätöksiin, ja monien hiukkasten olemassaolo perustuu niiden jäljiksi tulkittuihin havaintoihin.

Tuomioistuimet tulkitsevat lakia ja joutuvat joskus, silminnäkijöiden puuttuessa, tekemään päätöksiä niin sanottujen aihetodisteiden poh- jalta. Yhtä lailla fyysikko, biologi tai taloustietei- lijä, jotka luonnollisesti tulkitsevat havaintonsa vallitsevan teorian kontekstissa, joutuvat teke- mään johtopäätöksiä epäsuoriin ”aihetodistei- siin” tukeutuen.

Ehkä fysiikan teorioissa pitäisi rohjeta vähi- tellen pyrkiä jo seuraavaan innovaatioon. Se edellyttäisi perusaksioomien rohkeaa ja ennak- koasenteetonta kyseenalaistamista, jolloin jopa eräät ”itsestään selvinä” pidetyt kausaalisuhteet saattaisivat muuttua päinvastaisiksi.

Kirjoittaja on diplomi-insinööri.

Avoinna ma klo 10–17, ti–pe klo 10–16.30 Kiirastorstaina 5.4.2012 Tiedekirja on avoinna klo 10–13

Tiedekirja on suljettu 30.4.2012 www.tiedekirja.fi

Tiedekirja Kirkkokatu 14 00170 Helsinki

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ei ole kuitenkaan itsestään selvää, onko tutki- muksen korkeatasoisuudella itseisarvoa? Käytän yhtä esimerkkiä. Historiallisten sattumien kaut- ta Suomeen muodostui 1960-

Kuten Halonen, myös Ilkka Niiniluoto asettuu artikkelissa 'Kahnemann ja Tversky uskomusten irrationaalisuudesta' maltillisesti vastustamaan Fregen jälkeistä

Mediafilosofinen ote näkyy esimerkiksi Esa Väliverrosen ajattelussa, jonka mukaan tutkijoiden tulisi tarttua teoreettisten ideoiden kehittelyyn laajempien kysymysten kautta,

Ei ole itsestään selvää, että kokemukset usein toistuvasta yhteistyöstä olisivat tarpeeksi positiivisia muodostaakseen korkean luottamuksen, sillä vuorovaikutus ja

Nykyään on itsestään selvää, että mielenterveys on tärkeä osa koko- naisvaltaista terveyttä ja, että mielenterveyshäi- riöt ovat sairauksia muiden sairauksien

Syynä voi olla se, että keskuspankkiympäristössä tällainen puhe on niin itsestään selvää ja vastaansanomatonta, että lisäperustelujen tai tarkennusten esittämi- nen

Minusta ei kuitenkaan ole itsestään selvää, että neu- vottelukunnan puheenjohtajan, sosiaalietii- kan professori Jaana Hallamaan, näkemykset neuvottelukuntatyöstä

31 Itsestään selvää joustavan vastaiskun doktriinin kannattajille oli, että konfliktin hallittu laajentaminen kävisi päinsä parhaiten niin kauan kuin