• Ei tuloksia

Sota ja sen voimaannuttamat naiset näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sota ja sen voimaannuttamat naiset näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 6 / 2 0 1 3 67 tä lähteessä oikeastaan sanotaan.

Tutkimuksen päättymisen aika- raja on Suomen liittäminen Venäjän valtakuntaan. Tämän jälkeen kou- luttautuminen Tukholmassa päät- tyi, mutta alkoi Turussa jo vuon- na 1816 uudelleen. Silloin oli jäl- leen sodassa menetetty paljon ih- mishenkiä, niinpä lapsivuode- ja imeväiskuolleisuuden vähentämi- nen otettiin jälleen väestöpolitiikan keinoksi.

Kirjoittaja on Suomen historian dosentti.

Sota ja sen

voimaannuttamat naiset

Jenni Kirves

Kaija Heikkinen: Yksin vai yhdessä – Rintamanaisen monta sotaa.

Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura 2012.

”Minulta on kysytty miten minä, kokematon nuori tyttö kestin Kannak- sen kesäsodan vuonna 1944. Ihmette- len sitä itsekin. Luonto näköjään tulee apuun – Luulin selvinneeni sodasta ilman vaurioita, kunnes rupesin siitä kirjoittamaan. Nyt kun koetan tunkeu- tua tämän panssarin taakse se tuntuu ylivoimaiselta. Kävelen ympäri huo- neita kädet nyrkissä. On kuin tulisin helvetin esikartanoihin.”

Näin kuvailee eräs Kaija Heikki- sen teoksen Yksin vai yhdessä – Rintamanaisen monta sotaa muis- telijoista itse muistelutapahtumaa.

Teoksessaan Kaija Heikkinen pyr- kii tarkastelemaan paitsi rintama- naisten kokemuksia, erityisesti su- kupuolten välisiä suhteita ja nai- seuden tuottamista sodassa näiden kokemusten valossa. Hän mainit- see kiinnostuneensa aiheesta siksi,

että Marja Tuomisen tunnetuksi te- kemin sanoin ”kaikki me olemme sotilaan lapsia”, myös Heikkinen it- se on sellainen. Lisäksi hän on tut- kinut lähes koko aikuisikänsä Ve- näjää ja Venäjän Karjalaa.

Tutustuessaan rintamanaisten kirjoittamiin, inspiroiviin muistel- miin, häntä alkoi kiinnostaa nais- ten moniäänisyys, naisten keski- näiset jaot ja tiettyjen teemojen loistaminen poissaolollaan. Heik- kinen toteaa, että näistä kirjoituk- sista saattoi löytää sotaa sekä eri sukupuolten välillä että rintamalla toimineiden naisten välillä – juuri tämä tematiikka on hänen kirjan- sa keskiössä.

Kirja on pyritty kirjoittamaan siten, että eri teemoihin voi tu- tustua joko yhdessä tai yksitellen, mutta kuitenkin niin, että kaikis- sa luvuissa on yksi yhteinen teema.

Mitä sota on tehnyt suomalaisille naisille ja suomalaiselle sukupuo- lijärjestykselle ja mitkä sukupuo- lijärjestyksen piirteet ovat sodasta riippumattomia – vai onko sellai- sia edes olemassakaan? Heikkisen kirjan lukujen ensimmäisenä pää- teemana on rintaman ”kotoistami- nen” eli se, mikä merkitys naisilla oli miesten rintamalla viihtymisel- le sekä fyysisellä olemassaolollaan että konkreettisella hoivatyöllään.

Toisena pääteemana on rintamal- la olon mutkistuminen. Yksinker- taistaen se, millaisia vaikeuksia naisten ja miesten välisissä suhteis- sa oli, millaisia vaikeuksia naisilla oli olla osa miehistä elämänpiiriä eli sotaa ja kuinka näitä vaikeuksia yritettiin selättää. Kolmas päätee- ma on naisten oleminen vieraiden kansallisuuksien keskuudessa, Itä- Karjalan naisten kanssa, venäläis- ten vihollisten ja saksalaisten kes- kellä. Neljäs pääteema keskittyykin

sitten lottiin ja heidän vaikeuksiin- sa etenkin sodan jälkeen. Lopuksi Heikkinen pyrkii vastaamaan pää- kysymykseensä, uusiutuiko nai- seus sodassa vai ei.

Aihe on erittäin mielenkiintoi- nen ja vaikka asiaa on toki tutkit- tu aiemminkin, on Heikkisen tut- kimus laajuudessaan omaa luok- kaansa. Aineistotyötä on tehty kii- tettävällä ahkeruudella ja se näkyy otteen monipuolisuudessa. Vaik- ka asiassa on tuttuakin, jo useassa aiemmassa tutkimuksessa käytet- tyä materiaalia, mukana on myös paljon uutta materiaalia ja aiem- min vaiettuja aihepiirejä. Arkis- toaineistojen ohella Heikkinen on käyttänyt ensisijaisena lähdema- teriaalinaan laajaa naisten tuotta- maa muistelmakirjallisuutta, jo- ka on suuritöinen lähestymistapa, mutta antaa lukijalle paljon. Päi- väkirjat, kirjeet, kaunokirjallisuus, järjestöjen historiikit ja jopa erilai- set kotiseutujulkaisut ovat löytä- neet paikkansa lähdemateriaalin joukossa. Heikkinen käyttää lähtei- tään huolella ja sujuvasti, lähdekri- tiikkiä unohtamatta. Eikä hän tyy- dy analysoimaan vain naisten tuot- tamaa aineistoa, vaan mukana on myös miesten tuottamaa aineistoa ja jopa venäläisiltä koottua muisti- tietoa. Aikaisempi tutkimuskirjal- lisuus aiheesta on huolellisesti käy- ty läpi ja teos käy sen kanssa suju- vaa vuoropuhelua.

Heikkinen myös analysoi mate- riaaliaan huolellisesti ja ymmärret- tävästi, sortumatta liialliseen mu- ka-tieteellisyyteen. Hän kirjoittaa, kuten mielestäni hyvän tutkijan kuuluukin, suomeksi suomen kie- lellä – vain muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Itseäni häiritsi- vät muutamat sellaiset päälle liima- tun oloiset ilmaisut, kuten ”lottuu-

(2)

68 T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 6 / 2 0 1 3

den performointi”, ” tai ”kansalli- suuden aktualisoituminen”, jotka olisi hyvin voinut selittää selko- kielisestikin. Heikkinen osaa käyt- tää aineistoaan loogisesti ja kirjoit- taa asiansa ulos lukijansa koukutta- valla tavalla. Tutkimuksen metodit ja teoreettinen viitekehys on esitet- ty teoksen alussa varsin suppeasti ja feminististä tutkimusperinnettä tuntemattomalle sen ymmärtämi- nen jää viitteelliseksi. Onneksi asia korjaantuu itse tekstin sisällä, kun tutkija kuljettaa teoreettista viite- kehystään sujuvasti mukana kaut- ta linjan ja selittää lukijalleen me- todia, jolla tekee analyysiään.

Heikkinen pyrkii lukemaan tekstejä kahdella tasolla – luke- maan niitä sekä ”myötä että vasta- karvaan”. Tällä hän tarkoittaa sitä, että hän koettaa analysoida lähteis- tä niissä läsnä olevia tendenssejä ja sitä, mikä niissä loistaa poissaolol- laan. Miksi esimerkiksi niin mo- nella rintamalla olleella naisel- la on tarve toistella vaikkapa suo- malaisten sotilaiden kunnollisuut- ta ja reiluutta naisia kohtaan tai sitä, miten kunnollisia lotat itse kokivat olleensa? Toisaalta hän pohtii si- tä, miksi muut ryhmät ovat tuot- taneet niin vähän aineistoa. Mik- si esimerkiksi apusisarten ja pesu- loiden naiset eivät ole kirjoittaneet muistelmia läheskään samalla ah- keruudella kuin lotat? Miksi sek- suaalisuus on piilossa naisten teks- teistä? Kuinka naisten keskinäinen eriarvoisuus näkyy teksteissä, pii- lotettuna, mutta kuitenkin selvästi nyansseissa luettavissa olevana to- siasiana?

Yksi Heikkisen päätavoitteista on tuoda näkyville myös ne sota- ajan naiset, jotka ovat usein unoh- tuneet tutkijoilta – sotilaskotisi- saret, apusisaret sekä pyykki-ja

huoltopuolen työvelvolliset nai- set. Aineisto vain on luonteeltaan sellaista, että lotat saavat väkisin- kin eniten huomiota, vaikka tut- kija kuinka yrittäisi kaivella tietoa muistakin naisryhmistä rintamal- la. Kirjan mielenkiintoisinta an- tia ovatkin juuri ne kohdat, jois- sa päästään koskettelemaan muita ryhmiä kuin lottia. Teoksen sisältö- luvut ovat antoisaa luettavaa kenel- le tahansa sodasta kiinnostuneelle.

Erityisesti luku kuoleman kohtaa- misesta rintamalla on kirjoitettu niin koskettavasti, että lukijan on vaikea pidättää kyyneleitään. Mut- ta herkän lukijan onneksi mukana on myös paljon rintamahuumoria, joka keventää lukukokemusta.

Itseäni epäilytti suuresti, mah- taako tutkija saada mitään uutta irti lottadiskurssista ja sen muut- tumisesta – niin sanotusta ”mai- neen tahraaamisesta” sotien jäl- keen. Onko tätä aihetta ylipäänsä tarvetta enää edes käsitellä, koska sitä ovat käsitelleet perusteellises- ti muun muassa tutkijat Tiina Kin- nunen ja Pia Olsson? Mutta Heikki- nen onnistuu tuomaan oman näke- myksensä aiheeseen ja näkee Väinö Linnan ja Paavo Rintalan lottaku- vauksen varsin ymmärtävässä va- lossa suhteuttaen heidän kiistellyt teoksensa heidän muuhun tuotan- toonsa. Hän ei pidä heidän ensisi- jaisena tavoitteenaan lottien mus- tamaalaamista vaan tulkitsee asiaa monipuolisemmin osana koko so- dan jälkeistä pasifistista keskuste- lua. Niinpä kirjan tämäkin osuus puolustaa paikkaansa, vaikka se jääkin mielestäni hieman irralli- seksi kokonaisuudessa.

Varsinaisessa johtopäätösluvus- sa tutkija tulee siihen tulokseen, että sota ”voimaannutti” naisia, opetti heitä toimimaan itsenäises-

ti vaativissa tehtävissä ja antoi us- koa omiin kykyihin toimia. Naiset kohtasivat miesten maailman ai- van eri tavalla kuin ennen sotia oli ollut tapana, ja sukupuolet tulivat toisilleen tutummiksi monellakin eri tasolla. Toisaalta sota-aika jäy- kisti sukupuolinormeja, koska nii- tä pyrittiin monin tavoin aktiivi- sesti kontrolloimaan. Sota-aikana yleisesti naisilla oli monin paikoin määräysvaltaa ”poikien” muoni- tuksesta tai sairaanhoidosta. Vah- van naisen ja heikon miehen tema- tiikka on läsnä yhtä aikaa miehisen soturi-ihanteen kanssa, jossa mie- hen rooli on turvata naisten ja las- ten elämä omalla hengellään.

Voimaantumisen rinnalla kul- ki myös ihailu erityisesti upseere- ja kohtaan ja tietynlainen nöyryys heidän käskyvaltaansa kohtaan.

Upseereille, jotka kuvittelivat itses- tään liikoja tai kohtelivat naisia räi- keän epätasa-arvoisesti, naureskel- tiin kuitenkin selän takana. Mikä- li nämä yrittivät käyttää valtaansa hyväksi loukaten naisten seksuaa- lista kunniaa, naiset kyllä uskalsivat nousta avoimeen vastarintaan.

Heikkinen pohtiikin, mahtoi- ko sota-aika olla jonkinlainen alku suomalaiselle tasa-arvoistumiske- hitykselle, sillä sodan jälkeen tämä asia problematisoitui ja nousi niin sanotusti kuumaksi perunaksi. So- ta-ajan kirjeissä tosin on huomatta- vissa hyvin vahvana piirteenä, kuin- ka miehet toivovat yleisesti tulevilta vaimoiltaan kotiin jäämistä ja hal- veksuvat naisia, jotka pyrkivät luo- maan omaa uraansa lasten kustan- nuksella. Sodalla oli siis naisia voi- maannuttava, mutta myös emansi- paatiota estäviä vaikutuksia. Sota ei tuonut suomalaiseen sukupuo- lijärjestelmään dramaattisesti uut- ta, toteaa Heikkinen loppupäätel-

(3)

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 6 / 2 0 1 3 69 mässään.

Heikkisen teksti on kauttaal taan elävästi kirjoitettua ja aineistoesi- merkit ovat huolella valittuja. Tut- kijalla on kirjoittamiseen oman- näköinen otteensa, kieli on varsin maanläheistä ja analyysit on esitet- ty selväsanaisesti ja ymmärrettä- västi. Kirjoittaja antaa näin vaiku- telman, että tietää mistä puhuu ei- kä yritä piilottaa tiedollisia puuttei- taan jonkinlaisen ammattijargonin taakse. Heikkisen alussa lupaama kansainvälinen vertailu sota-ajan naisten asemasta ja kokemuksis- ta jää ikävä kyllä varsin vähäisek- si. Jäin kaipaamaan tätä varsin mie- lenkiintoista ja tutkimuksellisesti uutta näkökulmaa, joka olisi voi- nut antaa teokselle vielä paljon li- säarvoa. Siinä voisi olla jopa uuden tutkimuksen ja teoksen aihe?

Kirjoittaja on valinnut tutki- mukselleen rakenteen, jossa hän kirjoittaa omaa tekstiään naisten tekstien lomaan siten, että syntyy ikään kuin kolmas teksti. Tämä ra- kenne tuottaa mielestäni liikaa tois- toa ja tekee lukukokemuksesta tur- han raskaan. Koska samaa tekstin- pätkää toistetaan useaan otteeseen, ensin kirjoittamalla se ulos ja sen jälkeen pilkkomalla se palasiksi, tuntuu välillä siltä, että tekijä hie- man aliarvioi lukijaansa. Osan si- taateista olisi myös voinut sijoittaa lähdeviitteisiin.

Analyysissa itsessään on pai- koin paljon saman oivalluksen tois- toa. Poistoja olisikin voinut tehdä raskaammalla kädellä, jolloin jäl- jelle olisi jäänyt kirkas ydin, ja kir- jan pituudesta olisi saatu pois ai- nakin kolmasosa, jolloin kirja olisi ollut huomattavasti lukijaystävälli- sempi. Mielestäni arvokas teos tär- keästä aiheesta ansaitsisi tulla suu- remman yleisön luettavaksi. Voi-

sikin olla hyvä idea tehdä kirjasta tiivistetympi, populaarimpi ver- sio. Tällaisenaan kirja tuskin suu- ria lukijamassoja houkuttaa. Myös kirjan kuvitus ja taitto voisivat näyttää vähemmän kotikutoisel- ta, jolloin kirja saisi ansaitseman- sa huomion ja lukijakunnan. Mut- ta estetiikkahan on toki mielipide- kysymys ja sinänsä sivuseikka, kun sisältö itsessään on antoisa ja uusia näköaloja avartava.

Kirjoittaja on filosofian maisteri, joka tekee väitöskirjatyötä Helsingin yli- opiston historian laitoksella jälleenra- kentajien mielenmaisemasta.

Tiedon valtakunta

Pekka Wahlstedt Riku Juti: Tiedon filosofia antiikista nykyaikaan.

Gaudeamus 2013.

Nyky-yhteiskunnassa melkein kaikki asiat ovat varustettu etuliit- tellä tieto – tietotekniikasta, tieto- taloudesta ja tietohallinnosta tie- toyhteiskuntaan asti. Tieto-sanan käytöllä on kuitenkin hyvin vä- hän tekemistä varsinaisen filosofi- sen ja tieteellisen tiedon käsitteen kanssa. Edellinen viittaa ja tarkoit- taa lähinnä asioiden hallitsemista ja hyödyntämistä tiedon avulla. Filo- sofiassa ja tieteessä tieto liittyy ih- misen ja maailman tutkimukseen ja ymmärtämiseen – päämääränä pikemminkin sivistys ja valistus kuin pelkkä materialististen tarpeiden tyydyttäminen.

Tähän tapaan kirjoittaa Riku Ju- ti Tiedon filosofia -teoksensa lopus- sa. Eikä hän kirjoita turhaan, sillä kirja on erittäin laaja ja porautuu

syvälle aiheeseensa. Juti myös esit- tää uusia tulkintoja joistain ajatteli- joista sekä muita avartavia ja oma- peräisiä huomioita tiedon filosofi- asta.

Kirjan filosofi- ja tutkijakaarti on niin laaja, että sitä ei kokonai- suudessaan saa mahdutettua kir- ja-arvosteluun. Mutta teoksessa pohtivat ja esittävät näkemyksensä tiedon ja tietämisen olemuksesta muun muassa Demokros, Platon, Aristoteles, Epikuros, skeptikot ja stoalaiset. Antiikista Juti siirtyy keskiajalle, jolloin tiedon olemusta pohtivat eritoten Augustinus, Tuo- mas Akvinolainen, Duns Scotus islamilaisia ajattelijoita, kuten Avi- cennaa ja Alhazenia, unohtamatta.

Uuden ajan ajattelijoista ovat uuden luonnontieteen pioneerit Galileo ja Newton vahvasti edus- tettuina, samoin rationalistit De- cartesista Leibniziin ja empiristit Lockesta Humeen. Kopernikaani- sen vallankumouksen tiedon filo- sofiassa tehnyt Kant esitellään huo- lellisesti.

Mielenkiintoista on, että Juti on ottanut mukaan myös jo historian- kirjoissa unohdukseen painuneita ajattelijoita, kuten terävän skepti- kon Montaignen ja aikanaan ylis- tetyn ”sankaritieteilijän” Boylen.

1800-luvulla alkaneen tieteen voittokulun ajan ajattelijoita – jois- ta suurin osa on myös luonnontie- teilijöitä – on mukana koko leegio Herzistä ja Helmholtzista Machiin ja Einsteiniin. Ja tärkeät tieteenfilo- sofiset suuntaukset ja koulukunnat tietoa toimintana pitävästä prag- matismista ja tiedon sopimuksiin palauttavasta konventionalismista loogiseen empirismiin ja analyyt- tiseen filosofiaan esitellään perin- pohjaisesti.

Mutta mitä tästä paljoudesta

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Eksplisiittisen muistin herkkyys häiriöille ja virheille saattaa selittyä sillä, että joka kerran, kun palautamme muistista mieleemme tietyn ta- pahtuman, rakennamme siitä

Erityisesti ensimmäistä opinnäytettään tekevälle voi olla hyväksi opetella ensin analysoimaan ja tulkitsemaan valmista aineistoa oman aineiston hankinnan sijaan.. Tärkeintä

Talvi- ja jatkosota aiheuttivat radikaalin muutoksen ihmisten arkeen, rikkoen naisten ja miesten välisen työnjaon. Sota ja sitä seurannut jälleenrakennuskausi lisäsivät

Maan omistamiseen ja jakoon liittyvät perinteiset käytännöt ovat johtaneet sukupuolittuneeseen muuttoliikkeeseen, jossa naiset perinteisen asemansa menettäneinä muuttavat

Kielitieteilijät puhuvat naisten ja miesten tyy- listä tai feminiinisestä ja maskuliinisesta vuo- rovaikutusmenettelystä. Näillä tarkoitetaan sitä, että vaikka me

Valtakunnallisen hankkeen intressinä ei ole tuottaa aineistoja vain HY:n kirjastoja varten vaan sen tarkoitus on hyödyntää tuotettua aineistoa myös laajemmin valtakunnallisella

Pitäisi myös olla itsestään sel- vää, että jalostushyöty toteutuu täysimääräisenä vain silloin, kun metsänviljelyssä käytetään jalostettua aineistoa.. Olennaista on

Suomalaisten tekijöiden kirjan on pannut alulle kouluhallitus, ja se on kirjoitettu Varhaiskasvatus-sarjaan, jossa on aiemmin ilmestynyt teoksia mm. päi- vähoidon